„DAG SOLIDARITEIT" Redevoeringen van Rijkscommissaris Rijksminister Seyss ïnquart en vaii den Leider in een bijeenkomst van Duitsche en NederSandsche nationaal socialisten te Utrecht MAANDAG 8 NOV. 1943 96STE JAARGANG - M0ko.. REDE VAN DEN RIJKSCOMMISSARIS mmm I Geallieerd troepentransport zwaar getroffen BUREAU LANGE HAVEN 141 Telef. 69300 3 lijnen Postgiro 5311 Deze courant verschijn! dagelijks met uitzondering van Zon» en Feestdagen SCH1EDAMSCHE COURANT Verduisteren van 17.00 uur tot 7.45 uur Maan onder 4.02 uur, op ló.OO uur Vrijdag 12 November V.M. BCTOMH In de hoofdstad der Nat. Soc. Beweging der Nederlanden is.de belangrijkste bijeenkomst gehouden van de dertien gecombineerd^ vergaderingen van de N.S.D.A.P. en N.S.B., welke gisteren in alle hoofdsteden van de provincies, benevens in Amsterdam en Rotterdam zijn gehouden in het kader van d.en „dag der solidariteit". Óp dezen dag der solidariteit zijn Duitsche en Nederlandsche nat. socialisten samengekomen om met den negenden November 1923 te München als mijlpaal op den weg naar de herrijzenis van Europa voor oogen de gemeenschappelijk gebrachte offers in de |aren van strijd te herdenken, die op 11 November 1918 met het bedrog der -14 punten van Wilson Is Ingezet en die leiden zai tot de solidariteit der Germaansché volken. Te Utrecht, waar zoowel de Rijkscommissaris Rijks minister dr. Seyss inquart als de Leider van het Nederlandsche volk, Mussert, spraken, bevatte de groote zaal van „Tivoli" rond tweeduizend nat. socialisten. De bijeenkomst stond onder leiding van dén ving aan met een opmarsch der vlaggen, waar secretaris-generaal der N.S.B., ir. Huijgen enna de dooden werden herdacht. De Rijkscommissaris heeft de volgende rede uitgesproken: Mijnheer Mussert, Nederlandsche en Duitsche kameraden. Wij zijn hier bijeengekomen om twee ge beurtenissen in de geschiedenis van het Duit sche volk te herdenken en de heer Mussert heeft de baleekenis van deze herinnering en deze herdenking samengevat door onze samen komst en dezen dag te hes tempelen als den dag der solidariteit. Ik neem dit woord vol komen over. Ook voor mij is juist deze dag, die gewijd is aan twee, tragisciio oogenblikken in het Duilscito volk, de dag der solidariteit. Want ik vat deze kenmerking zoo op, dal deze dag ons in do eerste plaats duidelijk bijbrengt het belang van" de saamhoorighoid en liet be lang van het aaneengesloten blijven van een volk en in de tweede plaats, dat deze dag een soortgelijke vermaning is voor de omstandig heid, dat wij allen, of wij nu in een volksgemeen schap zijn bijeengebracht o! meer dan dat in een gemeenschap van gezindheid, altijd en in alle omstandigheden bereid moeien zijn voor deze gemeenschap tot hot uiterste op te nemen. Kameraden, November 19X8 bewijst ons juist het tegendeel. Toen heeft het Duitsche volk deze solidariteit vergeten, daaruit ont stond de verschrikkelijkste ineenstorting van zijn geschiedenis. Die ineenstorting blijft een eeuwige vermaning voor ons allen nooit do solidariteit, deze door God gewilde saam- hoorigheid van oen volk te vergeten. November 1923 echter, die toen bij deri afloop der ge beurtenissen niet tol succes heelt geleid, maar die dooden zag liggen op de slraien en pleinen, bewijst ons, dat. het lijdelijk mislukken van een daad, die gesteld werd uit de diepste volksclie verantwoordelijkheid, nooit vergeefsch is. Wan' van dezen dag ai, van dozen ol'i'ergang dm partij uit, stroom! geleid en altijd waakzaam gehouden door onzen Ftihrer de oneindige kracht door tiet goheele Duitsche volk, die (lil volk heeft opgeroepen, heelt wakker geroepen en capabel, groot, en sterk heeft gemaakt lot deze enorme prestatie, die liet thans noodig heeft om het legen zijn vijanden vol te houden. Ziet u, kameraden, zoo bewijst November 1918, dat elk optreden tegen de solidariteit, dood, vernietiging en einde beteekeiit en zoo bewijst November 1928, dat elk optreden uit voiksche verantwoordelijkheid, ook wanneer het niet terstond tot het succes leidt, toch lon- slolto do overwinning voor volk en gemeen schap za' Steekenen November 1918 niet vergeefsch Nalionaal-sociahsten. Een boscnouwing over deze historische gebeurtenissen bewijst ons, dat moedige volkeren niets verdragen dat van nadeeligon invloed is op hun vrijheid. Het is uitgesloten; dat men een Gerniaansch volk op den duur doet buigen. liet verweert zich en laat zich liever vernietigen, alvorens zich te laten buigen en zijn vrijheid en innerlijke kracht prijs te geven. Ook dit inzicht brengt ons de beschouwing van November 1918, die scheen te bewijzen, alsof wij, Duitschers, ons wilden buigen, dio'fcchter leidden tot November 1923, dio hel eerste verzet beleekendo tegen, een schijnbaar hopeioozon toestand. Wat kondon die paar mannen toen tegen de overmachtige Entente, tegen hot nog heel groote en sterke Frankrijk en de almachtige tegenstanders onder hei eigen volk feitelijk willen? Wat konden zij hopen? Die hebben niet ge vraagd, maar zij zijn aangetreden, omdat zij Wisten en omdat bun innerlijke stem hun heeft toegeroepen: jullie moot .thans voor Duftscliland's eer en vrijheid aantreden. Thans verstaan wij den diepon zin van beide gebeurtenissen. Toen wij in November 1918 ae ineensto'li.ng beloofden, viel het niet te Verwonderen, dat velen van ons aan den zin Duitsche krijgsgevangenen kewvii in hot vader lans lerug. Do gewonden on Roode Kruis-sol- dalen verlaten het vrachtschip. De hruingo- brando gezichten der „Afrikaners" stralen hij de hartelijke ontvangst door do D.R.L.-zustors, ale ieder dor thuiskeerendon eien bloomon- ruiker aanbioden. PK Attstadt-Ó-H-P xn. van liet gebeuren in het geheel begonnen .zijn te wanhopen. Vier jaren en meer van de zwaarste offers werden gebracht, heidendaden, die haars gelijken in de geschiedenis nog nau welijks gehad hebben, werden volbracht. En dat alles zou tevergeefsch geweest zijn? En toen kwam November 1923 en weer trad een vast beraden schare aan en werd neergeworpen en neergeslagen en weer kon bij iemand de ge dachte opkomen: waartoe? Het is zinloos. Neen, kameraden, uit het gebeuren van de laatste jaren zien wij, dat alles oen, diepen zin heelt gehad en voorbestemd was in de voorzienigheid, dat de ineenstorting van 1918 gekomen is, opdat met het oogenblik van do diepste geschoktheid, ook iiot oogenblik aanwezig was van inziehzelf te keeren om liet Duitsche volk in staat te stellen tot de groote taak, die het te wachten stond, toen de bolsje wisten in Juni 1941 met honderdon divisies naar onze oostgrens waren opgetrokken. Op dat oogenblik heeft, het Duitsche voik, dat weet wat lijden he teekent, ook de kracht gevonden dit gevaar te boven te komen. Hetzolide geldt voor November 1923. Het is niet een reclils- strccksche zegetocht naar de macht geweest en hoe zwaarder een zoodanige strijd is, hoe meer offers er gebracht zuilen moeten worden, des te sterker wordt een volk voor de laatste beproeving. De vief machtsgroepen ter wereld Kameraden. Alles is een duidelijke wég naar deze laatste groote beslissing, waarin wij thans geplaatst zijn en die het aanschijn van Europa, doch daarnaast ook van de gelieeie vereld, voor generaties, waarschijnlijk voor eeuwen zal bepalen, want het beeld van de wereld, zooals wij het in het jaar 1914 en te voren gehad hebben, is volledig verandeid. wat men toen kon bestempelen als ovorheer- sching van Europa en van het Europeesrhe ras is voorbij. Nieuwe rnachtsgroopeeringen vormen thans de wereld. De machtsgroepeerïng Oost-Europa en Aziè, met de slavisch-orién"- taalsch mongooiachtige volkeren, voortgekomen uil de stoppen, is het, doe altijd weer om do zooveel eeuwen op Europa loostorrnt. Eens was't Dzjenghis Khan, daarna waren het anderen. Thans is het het bolsjewisme van Stalin. En aan don' andoren kant over den Atianii- schen Oceaan vormt zich iets nieuws. Iiot. Ame- rikaansche continent wordt tot het westelijke halfrond van Roosevelf samengevat en ver heft zich met een machtigen en onbeperklen aanspraak op heerschappij en daarginds in Oost-Azië vormt zich eveneens een nieuwe groepeering. Dan Blijven wij, Europeanen, nog over. Dat zijn de vier groote machts groepen, die thans do wereld beginnen te vor men, bepaald door den bodem, door 't klimaat door de natuurkundige gesteldheden, en opgrond daarvan nog sterker bepaald door de rassen, die op dien bodem zijn gegroeid, gedragen en gestuwd in de geschiedenis door den geest, door de innerlijke houding, door de maatschap pelijke vormen, die zich juist uit dit bloed en de specifieke raseigenschappen van deze volkeren ontwikkeld ^hebben. Al iiot andere, dat er in.de wereld Ts, speelt een tweede rol. Die gebieden en volkeren zijn in machts politiek opzicht niet vormgevend. De vier machtsgroepen, die thans bezig zijn te ont slaan, worstelen met elkaar om de vormgeving van de. wereld. Kameraden: lots is ons, vooral aan ons na- tionaal-socjalisten, duidelijk. Het is niet do organisatie, het zijn niet de formaties, hot zijn niot de programma's, die de geschiedenis maken, hot zijn de monschen. Do mensolieiijke geest, zooals hij uit zijn bloed geschapen wordt, is hot die do geschiedenis maakt, dio zijn hoogste voltooiing vindt altijd in do heel groote mannon, die uit hot voik of uit eon ras geboren wordon en als leiders voorop daan. Daarom moeion wij ons met do geestelijke eigenschappen bezig houden en moeten wij ons afvragen: waar ligt de laatste impuls voor do uiterlijke militaire on politieke verschijn selen? De Russische soldaat is veranderd Zoo wil ik eens over hot oosten spreken, over do bolsjewieken. Wij hebben deze vol koren reeds eenmaal in de jaren 1911, 1915 en 1916 meegemaakt, toon wij in den eersten wereldoorlog tegen Rusland zijn opgetrokken, loon kwam ons de Russische soldaat tegemoet en maakte op ons don indruk van oëu op de een of andere wijze handelbaren on tonsiotte goedmoodigen hoor. Hetgeen thans op ons af komt is heel iets anders. Men zal zeggen het bolsjewisme heeft hier andere menschen ge vormd, hot heeft deze menschen in eon nieu wen vorm gebracht, maar hetgeen wij thans zien. dat was in hen aamvozig. Het bolsje wisme heeft het positieve, het goede van den Russische» boer onderdrukt en liet heeft twee eigenschappen, die in deze mensohen altijd sluimeren, te voorschijn gebracht. Ook deze' eigenschappen kunuen uit het landschap worden afgeleid. Dat landschap immers is on eindig groot. De steppe maakt melancholiek. U zult zeggen, de sm is ook groot, maar do zee is aitijd^in beweging. Zij is dynamisch, zij verwekt in ons krachten, terwijl do steppe groot on ais dood is. Zij maakt melancholiek, zij maakt bereid om te -.lijden. De menschen van do steppe hebben bepaald een heimwee, zij voelen zich bevredigd wanneer zij kunnen lijden, wanneer zij gokweld worden. En het- tweede is de onbegrensdheid van dp steppe. Zij maakt losbandig en teugefloos. 'Deze mon schen kunnen in een roos gebracht worden, waaruit zij bepaald elementair losbarsten, zoo als wij dat juist kunnen constntecren aan die slorndoopou uit het oosten, dio altijd weer tegen Europa komen aanrollen. Dezo beide eigenschappen heeft liet boisjewismo tot een „poiiiicum" gemaakt, iiot laat de menschen iijden door hun alles te ontnomen wat slechts eenigszius mogelijk is. Dat kan het zich ver oorloven omdat doze ostischo monschen in het lijden zelf oen zekere bevrediging vinden en wel voor eon doei, dat weer sterk los- bondig i3, voor de proletarische wereldrevolutie. Doelstelling van het bolsjewisme ""Uit deze beide eigenschappen en haar poli tieke uitwerking kunt u zich het wezen van het bolsjewisme en van den bolsjewistische!! massamensch verklaren. Tevens kunt u daaraan zien, dat "wij hier to doen hebben met mepjeheu en eonsjsleenl, waarmede wij het volgens Europeesdtio spel regels nooit zullen klaarspelen. Dat moeten wij duidelijk inzien- Een vergelijk mot het bolsjewisme is niet mogelijk, alleon eon tegen over elkaar staan, hoogstens oen scherpe af bakening. Hol bolsjewisme draagt zijn gevaarlijkheid niot zoozeer in zijn methoden 'dan wol in' zijn doelstelling. Het bolsjewisgo drukt hot individu terneer tot een minimale levens ding, opdat het de kraehlon, dio zicli aldus verzamelen samengebundeld voor oen be paald politiek doel kan laten optreden. In dit opzicht is het allo andere systemen de baas, om maar in het gehoei niot te spreken over oen' liberaal of over eon democratisch systeem. In die systemen gaan alle mogelijke energieën op in de bevrediging van de eigen beboetten, cultuieeio wenschen enz. Dezo energieën eischt liet boisjewismo voor zich op. De monscli moot werken, hij moet heeroiidiensteri verrichten, iiij wordt geknecht, opdat de volledige som van zijn presiatios gestoken wordt (n een bepaald po litiek doel, in dit geval de proletarische wereld revolutie. Dit doel echter is van een ver- nieligond karakter. Ook de totale oorlog kame raden dwingt ons thans tot soortgelijke mo llioden. Echter liier is do impuls onze belij denis aan liet volk on vaderland, dal ons er too brengt nietmoer aan ons zelf to denken en alles wat wij bezitten te richten op één enkel doel pamelijk op de verdediging van ons volk en yan ons vaderland. Maar ijlt is een positief, een mooi, oen ede! doel, terwijl hot bolsjewisme de knechting en concentratie van zijn menschen wijdt nnn het vernietigende en onnatuurlijke doel van ''Ie proletarische wereld revolutie. Het proletariaat vormt op zich zelf oen speculatief begrip. Niet de organische eenheid van het volk maar oen lot de eigenmachtige klasse gemaakte economische laag moet de alleen bevoegde en daartoe geroepen klasse zijn om alle anderen te vernietigen. Ook gaat bot bolsjewisme ervan uil, dal er onder alle volkeren en gassen om zoo t" zoggen zonder ondor-cheid een zoodanige klasse aanwezig is Dal is de groote vergissing van hot boisjewismo Het proletariaat is het resultaat van r-c:i maat schappelijk en economisch gefaalde ontwikke ling. En ook deze klasse, wanneer zij dan ontstaan is, wordt weer bepaald door d* ras- senmerken van c-Ik volk Dal bespeur! het bolsjewisme. H.-t bemerkt hier een fout in zijn berekeni en komt derhalve» tol een mo'- thode der physieke yernieliging van all" andere klassen en heroeps=!anden van een volk en der physieke vomieHging van de zuiverheid mm ras van een volk door de rassenvermenging Daaruit valt te verklaren de tot niillioenen uitgemoorde beroepsklassen" in Rusland e" de in de millioenen looponde deportaties. -Dat zijn niet zoo zeer politieke maatregelen m°t hel doel-een politieken togenstander van dit oogen blik te vernietigen, noen, dat zijn maatregelen, om de volksclie substantie van de afzonder lijke stammen, die in Rusland leven, uit te wisschen en to vernietigen, opdat er juist oen proletariaat zondex onderscheid zal ont staan. De Sassenpoort te Zwolle, die in 1108 ge bouwd werd en een prachtig gedenkstuk van Middoleeuwsclie bouwkunst is, woidt thans ge restaureerd. CNF-IIeukeh-Pax m. MlUioenen Duitsche arbeiders souden naar Siberie moeten Wanneer u enkele dagen geleden in de courant gelezen hebt, dat de bolsjewisten als oorlogsscliadeloosstelling verlangen, dat mülioe- nen Duitsche arbeiders naar Siberië gebracht zullen worden om daar Ie werken en wan neer cenigo politieke narren meenen, dat dit een heel juist© herstelmaatrogel zou zijn, dan is hot dool en de zin van dezen maatregel toch in liet geheet niet een schadeloosstelling, maar hot dool is uitsluitend do volksclie sub stantie van het Duitsche volk te vernietigen door het millioenen mannon te ontnemen en daarvoor millioenen aziaten en mongolen over te sturen. En wat voor het Duilsche volk geldt, geldt voor alle andere volken. Want één ding moet men duidelijk inzien: een vergelijk is mot het bolsjewisme niet mogelijk, omdat het niet op don bodem oenor organische maatschappelijke orde -staat, manr omdat het een gefaalde ontwikkeling toli draag ster van zijn ontwikkeling maakt, on zijn dool de vernietiging is van de voiksche substantie onder de afzonderlijke volken en naties. Er wordt soms gesproken over oen zachtaardig communisme. "Monschen, die zoo praten, heb ben geen idoe wat het boisjewismo is. Dat zijn gedegenereerde sa'onholsjewisten of politieke gezondbidders, die op hel oogenblik, dat zij de pistool van den commissaris in hun nek voelen altijd nog zeggen, dat hij het zoo kwaad niet meent. Het communisme moet echler dien weg opgaan, want zoolang er nog een niet- bolsjewistisch-geordende staat bestaat, is hij een eeuwige aanklacht tegen het bolsjewistische stelsel. Hel bolsjewisme kan in het geheel niet dulden, dat er ergens een economische ordening beslaat, die organisch natuurlijk is opgebouwd. Wanneer het zich wil blijven hand haven, moet het alle andere maatschappelijke en economische vormen vernioligen. Amerikaansche menschen Ook in hel Westen kunnen wij een verschijn sel waarnemen, dat wij juist als nationaai-socia- listen van den verstandelijken kant moe ten bekjjken, om het gevaar daarvan voor onze beschaving vast to stellen. Hier ia dat niet zoo eenvoudig, want het Amerikanisme dal op ons afkomt, wordt door ons niet zoq zonder meer onze tegen stander geacht: 1. Wij nieonoa namelijk, dat de menschen daarginds toch do nakomelingen van onze eigen voorvaderen zijn, die eens uit Europa zijn geëmigreerd. Wij hebben het gevoel, dat zij menschen zijn van ons bloed. Maar de nakomelingen van allo Europeeschc volken daar ginds zijn ia een smeltkroes ge worpen mei negvoiden en Joodsclie bijvoegsels Daar ontwikkelt zich een geslacht, dat over oenigo generaties ook door' ons ais niot meer Europeesch zal worden erkend. Wanneer u thans tot een Amerikaan uit de Vereen Staten zoudt zoggen, dal hij tocii eigenlijk oen Euro pcaan is, dan ben ik ervan overtuigd, dat hij do/o mooning in zijn verwaandheid zou af wijzen on handtastelijk zon worden, wanl in zich draagt hij reeds heUgevoo! geen Europeaan.meer te zijn. Ton tweede is do methode, de, aard en wijze waarop deze Amerikaansche geest lot ons komt, voor ons niet onaangenaam. Rij komt tot ons met die lechnische uitvindingen dio hem aangenaam maken mot zijn conser ven en ijskasfenbescliaving, die vele zorgen in de huishouding verlichten, maakt hij zich bemind en aangenaam. Schijnbaar is het nog de pui'iteinsehe geest, die daarginds hoorscht. In werkelijk heid echter hoeft do teugelloosheid, die ook aan dit continent in zijn onbegrensd heid eigen is, uit do leer van do pre destinatie van het puntoinisino geleid tot een teugelloos vrijbuiterdoin, dal in het geheel slechts een vrijheid kent: de vrij heid. van de meest meodoogenlooze uitbuig- ling van den evonmwisch. Voor ons persoonlijk komt er nog iels hij dat ons de leiders van de/o menschen moei lijk vcRlraagbaar maakt en dat wij aanvoelen als naamfooze huichelarij: dogenen, die be paald tic! tegenvoorbeeld van de naastenliefde geven, hebben voortdurend Bijbelspreuken in den mond D.if doel ons deze rpcnsrhen zou oneerlijk en onoprecht voorkomen en maakt zo voor ons onsympathiek De categorische im peralief, waardoor dit Amerikanisme geleid word!, is niet de inschakeling van hot indi vidu in een organische gemeenschap, maar is de Iccliniek, haar prestaties en vooral het persoonlijke economische succes Dat alleen zijn de beweegredenen, waardoor de Amerikaan sche mcmscluM zich laten leiden. Dat moet ons Emnpoanon en ons Germanen in bizondere male vreemd- zijn, want wij bespeuren allijd als deri categorische!] imperatief van ons han delen hel besef van hot gomcenschnppoli|ke bloed, dat ons in een hoogere lotsgemcen- schap verbindt ilct resultaat van dit Ameri kanisme is bet tot een sehablnnn maken van alle beschaving Alles moot hetzelfde zijn en er bestaat in Amerika niets gevaarlijker dan wanneet- iemand uit den toon zou vallen Gelijkheid is bij de vrijen een recht, bij de onvrijen wordt de gelijkheid tot een verdom den plichL Dal is thans in Amerika hel ge val D" menschen moeien gelijk zijn, want wie zicii niet in de rij schikt, wordt uitge meten en economisch vernietigd Zij mogen in Amerika naar liun aard gelukkig worden, in onze verhoudingen dienen zij zich niet te 'mengen. Engeland zit er tusschen Kameraden. Bij deze beschouwing; heb ik aan een machtsfactor nog in het gchce! niet gedacht, die tot voor kort een zeer groote rol heeft gespeeld: liet Britsche wereldrijk Enge land. Dat was niot'.opzettelijk Dat is bepaald onbewust ontstaan, want wanneer wij heden ten dage de lunchten beschouwen die vorm geven aan de wereld, dan is voor ons allen Engeland slerk op den achtergrond getreden. De Engelsellen hopen, dat Zij in dit conflict tusschen liet bolsjewisme en liet Amerikanisme als scheidsrechter of als de wijzer aan de weegschaal zullen, zijn. Daarbij vergeten zij echter, dat de essentieele voorwaarde voor een scheidsrechter liet eigen gezag is, d.w.z. de eigen kracht, die zij verloren hebben. Wie zou er bij de bolsjewisten of bij de Amerikanen nog op hel idee komen een Engelschman aan te wijzen, als bemiddelaar, een Engelschman, die toch geen machtsmiddelen meer bezit, waarmede hij zijn wil zou kunnen doorzetten. Immers, zijn Dominions zijn min ol meer door door do Amerikaansche wereld opgeslokt, zijn buitenlandsche saldi zijn opgeteerd, zijn groote koopvaardijvloot verdwijnt in toe nemende mate naar den bodem der zee, terwijl de Amerikanen hun koopvaardijvloot machtig uitbreiden. Boiden, voora! de Amerikanen, doch ook de bolsjewisten, zijn veel te nuchtere zakenlieden oin zoo te zeggen iemand provisie te betalen voor een bemiddeling, die zij niet noodig hebben en die zij zicii kunnen besparen. Hei is reeds zoo, zooais onlangs een Engetsch weekblad schreef: Arm, klein Engeland, je zit voor de omheining en wacht... Men verwijt ons soms, dar wij, nalionaal socialisten, aanspraak maken op wereld heerschappij. De beide eenige mogendheden echter dio op dit oogenblik aanspraak maken op wereld heerschappij zijn de bolsjewisten en het grootkapitalisme van den heer Roosevelt die willen, zonder met de naties rekening te houden, de gelieeie wereld onder hun heer schappij brengen,en voor alles met, hot geeste lijk gelijkschakelen. Wij niet. Wij welen heel precies, dat de ordening, die wij willen hebben, op ons bloed is opgebouwd en dat onze aan spraak op ordening of onze wensch naar ordening de gemeenschap van ons eigen bloed niet te buiten kan gaan. 13 groot passagiersschepen en twee torpedojagers vernietigend getroffen Het opperbevel van de Duitsche weermacht maakte gisteren in een extra bericht bekend: „De Duitsche luchtmacht heeft opnieuw een "zwaren slag toegebracht nan vijandelijke troepen- en ravi'.aillceringstrnnsportcn th bet Westehjke dcc! van de Middcllandschc Zee. Formaties gevechtsvliegtuigen hebben in stoutmoedige scheervlucht voor de Noord- Afrlkaansche kust een Uit 22 vol geladen troepentransportschepen bestaand, door acht torpedojagers beschermd konvooi aangeval len. Talrijke bommen en torpedo's troffen 13 groote passagiersschepen met een gezamen- lijken inhoud van 140.000 brt., alsmede twee torpedojagers vernietigend. Reeds bij het vertrek werden verscheidene der getroffen transportschepen in branden- - den en zinkenden toestand waargenomen. Met de vernietigde schepen vonden vele duizenden jonge Amerikaansche en Britsche recrulen hun graf in de golven". Wat is Europal Mum nu vraag ik mij at, wunnew wij liet bolsjewisme en lief Amerikanisme op hun geestelijken inhoud onderzocht hebben: wat zijn wij? Wut is Europa? Ik geloot, dal wij ons deze vraag zeer zelden voorleggen, want wij Europeanen hadden tot dus ven o in het geheid niet de behoelto ons voor te stellen wal Europa is. liet leek ons niet noodig. lJas thans, nu wij de verschillen tusschen het Oosien en het Westen beieven, moeten wij ons afvragen wij wij eigenlijk zijn. Werpen wij eens een blik op de landkaart Dit Emopa onderscheidt zich vnu do groote samenhangende massa's land als Amerika, Afrika ol Azië m kenmerkende mate door de omstandigheid, dat het een ongemeen rijk gevormde schepping is. Het bevat schiereilanden, hot bevat baaien, het bevat hooggebergten, middelgebergten, liet beval rivier- en dal-landschappen. Dat is allemaal vee! rijkoi en gevarieerder dan in eenig werelddeel en in dit door de natuur in gedeelde gebied is het arische ras en in het bijzonder het noordsch ingestelde ras ontslaan en heelt hier haar bakermat. Het kenmerk van Europa is de ongemeen© veelvuldigheid, de rijkdom aan bloesems van de culturen en volksporsoonlijkheden, die eigen zijn aan den aard en door bloed gebonden, die hier m de afzonderlijke landen en gewesten als in groote en fraaie door de natuur opgedischte schalen, hun volksaard ontwikkeld hebben. Wij zouden ophouden Europeanen te zijn, wanneer wij er niet meer onze roeping in zouden zien dozen rijkdom aan bloesem van de aan aard eigen en door bloed gebonden culturen der Europecsche volken te behouden on Ie be vorderen. Wannen wij dil ons kenmerk duidelijk vooi oogen houden, dan zien wij hel vernietigende in vari den invloed uit iiot Oosten, die onze rassen wil uitrooien, doch ook liet verdurflijke van deri invloed uil het Westen, die, immers ook onze volksjici'soon- lijkheden im nivpllesren ojidat de menschen hier er allemaal uilzien zooals in Amerika, alsol zij aan den loopenden band bij millioenen Iegelijk zijn voorfrobraeht. De invloed vsk het Westen Juist deze veelvuldigheid van onze culturen biedt natuurlijk ,ook de mogelijkheid van voortdurende penetraties uil hel Oosten en uit het Westen. De westoiijko geest dringt bij ons vooral door in de burgerlijke lagen en in de kringen der intelligentie en wel dos te sterker naarmate wij meer de westkusl van Europa naderen Zeker, het is een aangename be*-'havingsvorm. die van ginds to! ons komt cn bij dezen beschavingsvorm ziet men meestal over liet hoofd, dal men daarbij lot een sehabioon gemaakt en genivelleerd worilI De gevolgen van dien westelijken invloed verlammen hot begrip van do laatste wortelen waaruit wij zijn geboren en er ontstaat nog slechts een streven naar de internalio- nalismen. Het internationalisme alleen is troel. Het yolk en de verbondenheid met hot volk wordt bescliouwd als verouderd en belachelijk- Een volksch naar hun aard eigen bewustzijn hebben deze lieden niet meer en daarom zijn zij volkomen vreemd aan het leven geworden. Zoo is hel Inalste slot van alle wijsheid in dit land om de menscliolijke bei rekkingen te ordenen vol gens de fair play. Alsof de bolsjewisten cn de zeer hardhandige Amerikanen thans wel aan "een fair plnv /ouden denken. .1- - (Vervolg op pag. 2) „DE HISTORISCHE MEGEHDE NOVEMBER" Het onderwerp van het politiek weekpraatje ,van Max Blokzijl, uit te zenden op Maandag 8 November over Hilversum om 18.45 uur is „De historische negende November". :fST De werkende vrouw in Neder.and Een vrou welijke glasblazer aan <len arbeid. OlIPax m. Dat mag hem niet hinderen U wilt een stuk speelgoed ter beschikking stellen voor de speelgoeuverzamciing van den Jeugd storm, maar hangt het in fiarden? Dat mag hem niet hinderen. Dat is juist een kolfje naar den hand van onze Stormets. Even een briefkaartje naar Dodcplein 1, Schiedam en her wordt ge haald.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1943 | | pagina 1