Wij waren in de cabine bij den
filmoperateur
rjrsTf» «si
^tsjr^sjsasrtr
—tl
STADSNtïUWS
Spertijd gas
JFrauIein Doktor",
geestige fiim
^lavenmuziek" vertelt
van zeelui aan wal
Rlms in Rotterdam
„Het bad in de
schuur"
De man, <iien niemand kent
Op vlug werken
komf 't aan
Nogmaals „Alles of mets"
54S
Bacfvconcert ïn hei
Raadhuis
ADVIEZEN
VOEDINGSRAAD
KERN
OfHciëde NeédeeStgea
«ATWDAO JA NOAM I
j na
tr atfklart»
,m 1» Ht M» II «n
*i Kr
Oranlw»»
fötnetétl*
tut aratra.»
«wiit», dat kis
cea ntMfc Ht
«n t«i vtrh>[
tow (it ttr*»w van «nüt-ékoh»-
K-b# erwt m H« U»Ui la d< br»
Ktrioraiürtl tui h*» IKrrasi
.„ran M *ïh»r; en
EWinr.M'., dat Mnnra twee «**w
wuralaatuiui tram h-t
irifüCTi tan bei ttrtof bij
Mreantteateti arhrlttelyb
i inertjracbi.
»M#4iun, 22 JsisiMit MM
JFritrtela J>»wier",
4Se 1
m
teil 4*
va»
•rbrater
ns*fceHjk«?e
'.«««ttt jaren
eea veruterewd# cbarma
Hhswd. vwwtreneïijk («1^4
ri«eer4 en (refetofrefeerd
Het raai om een Nafdifté
arw en een J«u*4*«i Mrwar rac
i *yt»na*i«m. di« Ttvortdurerd cp
aan*® voet teven. «mts. 4»
k ur niet wit ook
|:M vrouw wtaktiod* sn dora-
Hij viiwli b*ar «m* cbanwaat,
bK *oe4 «*noe* toot 4$
Lrirttw breekt e*
stekenbu'e wordt opnenomea.
«rt «4 hetn *1» wt*tra»4e-
it ib de feo«ir»te klam, di«
baa.r eindeaame» «t%.Na
dat *©ed» maar dat
ft d* verfewwiiBgw*» t««e*
*öermt*ut op. tote*eo
veel later komt bet tarara b*a
liet ook
Weé- ïnekïSgt «esehiedcto
een «Beraardifrt*
de ifttr in
sram
Gees&K getypeerd m i
i i» de «wstvanfzt
door
.lieden, wa de hocffvi*
TPTOB!
dat
■ma de Jttffrtmw m
klajtoï De flta» *tt mi
aardige trekje* en ia
pHtff «Ie altijd.
SCntterttOck Is
i «Se
«iet mem f
*1* directeur na de *c
Wahtasz nl»_4«n
pMNtttarg* «a Kan*
l-'.'fcfcBwoder j*nlssk*de rol ai*
J*a
f>* Wans* ge»f*r»Je tw.f J* nArr/««Aoua- f* RntlerJam
f* ii* eer* te f mi tax-.' utM»rtrn<j ,:ht*p.'bouwen. />e /eojfJij»*
icer/t/Jgen *a« dc e* .ie, en t«ïr/ufts ti.,fen* tof verrichter»
Wfl «fwtowfcwé ff «fo: JC.V.FJl'Vfti Jfftifo*.)
van
Behalre M 'het #terr«b^s kfsrnen
hter op de cspmba-re *eg geen ört»k-
fonteinen wx>r, hoewel ■émmm ioeh
wel behoefte bestftnt
Ovem»lt0«trij« het
*wr«W v«R den dket.leyr van
meea^werken h«*?$ de fcurgeme*»*!
daarna teesioien, feomik te makes
vsm *m aaRb'.edSnsï veer 4e lewwia*
van eeö viertal driiïklc^itetoen, die
fet^aatst «ïürn worden «p, hes Sta»
tionip'rtn. het Koemarktpletn. fcei
Van t HoffpJein en tn hei Emrca-
par*.
:JF«»isy Jago a
lesrarwje;
wraar. De t
i f3m m y famgetkwtir
week draait la bet P»w»ir-
d# V«i«mwe filu
Tta Jfan Vaodertmiyd
eelt tóch af la
jBsvenwljk en eoarts Mk
HÉsnenttad. Brt tegeven
een asaoktelaffaiz*
dkaeode mkSdelEsa. maar daar
was. ntwm ae makers niet
era jpar.nende arosï&ETcf'Jm
nrvaarcligd ala wei een fBaa
Janice are:ai, die
san de wal doertreneee.
SÜI
<5e reatawratle dt Grote
«fcfem de ke
ddtvaotwa ns f
14
^«ïwa«w®'; 3 SC
^Wpwews*. -wsa otwasa*.
**^-V IkMSDrtrt. 1» war: ds C. Teak: 33»
««tf a. ssti.
S»ar« Kia«ppert^«»a. M we: da
Hi:t»ckoc l» «ar da. C. Vonk.
tatML ld war: d* W. da Onk; IJC
_arr a» w de omar.
Bde%V Cfe Oer. Keek. badfc IWiidt. I» war
-;im 3 mar: da t. Sswr
de» Be^a Baswdae T3»
Oo*w»»:
•war ivwtw tsaM
■wj. Vocws
Sfettet, «rar:
ld
Tk.'
3 wiT\ 0» M OtVT»m»r
Oaé Oer. K«W. t» «n «d
o«-4Utb kww, se W.
V. Bebokajt.
Schi«d«fRM
katerdag;
a^Mwepele-Tbedtdn
vw. „FvanVta PutW
:^3«*»iieT6»»t«r lik td aa
t%» WWf.
J M«»li »arram: TJ» «ar. „Tm*
pA» e« Artseuj".
t#«S«|:
«•••••|e-Tkeater 131. SA
«et 73a «ar .JhawHda Oeaoar-.
^»"»»»T«i«»>.r: JU. IK -
m mortrea
*öï«cö-
de teaee#ksmdiireti' raatip.etenR. H.
M Qearchss» Vwróaisistraai- 2. teleL
m&T. w. n.
djumtogel *3.
de Ridder.
r uem.
txM.
Ge«ïsMsd
van G.
ets W. K.
45. tekf.
de •W&t.eefc Barker,
5$, duo- vaaaTOost,
voigrade wrrk isocec.-
e» ruseh tcuesiïi amr-
BurgeHïjW Sleod
Cornells, t.
«a A. Sipa, Df.
1; Joseph» Gerants»
ven J, O. Beciajaaa cta
E-. M. J Scferaiswera D» Ocfstasdra^
37; WUlrtB. a van C. J. Fmmsz ea
W. A Jaissen, NasmoJaaa T5; WU-
Jem. van W Poot en C. Lemens,
Boerhavetaan L
Overleden: &C. C. Dekker. 6S Mar.
echig- van K- de Len«, Naasauiaaa 7».
H. Ravmfitoercec. 53 jaar, Nassaa-
laen 75.
ICdpdUdR fee«wem<i
Paier A. 6. JL A Tvrrtedt ht
benoem4 te* kapelaan im Sek-Sedaas,
ia d® parochie van. den K. Joanne*
4ea D^wr,
IQTTtRCAMS N16UWS
**?^ni8eiï is er
fatsg. da; de tï.nï«a
S3* sawwM* in
«es «*®sa
i* .ia
l d» «r*oei<Mv*£'Etw n& dese tutm-ss:-
i i* ÏBrtUKft
*eSvj*i
W?B IK».
j das* Hlsa
f h*rösaa*n cp d» be»
m #toff df*«S(W,5*ds«.
«A 4
si eva
m dn
Bare to t Bewï.
JD* PwMHSratBureB** to de ran
l* naasto. dto an to Pf ïurt* i
i d» Tea
Wwraer rwttomv,
K#ï1s» BR»«
«iie mm
w«»t
wrat .aöW»»
toet rpm
to Rm*!m«4 naar- re»rtó»«MW
«a ds*r, ato toas- tow vm~
Ti de». wow»*, riw Hteid»
WaWwOrfcfo;»*.
L«l«f S»
De *ftm kleaimfSSm m Tebls
«MkSte. «veitoia Üf'a 4»*£bH beï
Agfaeekw»ystei«« tociNbnmd, «ra&rr-
ccbeitis. »t! Us dit. c^Micht van <?8
Üfa»kfsumifiUï®, éat hier voor het
evrs; overigens vossiagea pre-
üehlieïös» film tan kleur*» werd
vmtl&n. t*A film die ©uiten de
ktr»rfc**atte cm -- *aa opzet aoch.
van. totrigae belangrijk is, **a Intri-
gae betfs voor esiz* smaak eïilgsaSas
(mn toa.ha.-5e kamt. Beiangr^k is
deze film -JBet toart in. de -schuur". 4t#
lïti m het Ltix»r-TJteaï«f wordt v«i-
tcsnsid,. echter, doordat zij in kSe^i»
ren is m 6A-\Hmt een nieuwe atan
ret op <ie *eg rs-ar volmaakte
kMumsfliBt.. waarhti volmaakt
riazt niet alleen op de techniek, maar
«ok cp de laat van
hel kiewïwapPöW»» «•Mat, Is het wmi
step rottnaii. stap aclnerwaans
of «a slap ©prtj? Bei ïs .moeilijk,
rfaarop era. .rechu^lreeks antwoord l*
%*xw- eest .stap achteruit ech.t«r ii
c*w- Bsetawe tüm .zeker niet.
fora d* eervte fvlmdsfjlma kwa
men rwc-M^ de vérvaanügera daar»
van ia. toet geM^l; nu «ag
niet alken ailes, maar hoorde
»m ooi alïes «a zo kreeg iedere pi*-
.pende of dichtslaande deur, iedere
voorp^S'aande auto of tram. .ta
f-Sm eea «tra-accent. Faa later- toe-
sv/tc mm, dal lm «eiuM Bles
Ecuzsfcsie Üimnstie van fee.» toeetd
axset. asfö, maar dat hei een
dr&ma.ische- actekenis kon krfjgra «a
slEdisHen hèms wc in ia de fEta
meeatai alSea dan wa deur ptofpeo
erf êfehtv*üeö «1« dat een bepaaids
«ufgesrt* moet wekken: het dtcfas-
aia-aa gweft de ssagfestie van ruzi* of'
althans «pannittg; 'bei piepen geeft
«en klee van gvi^nmjnrüglaftd,
er .J#m te. de hscht. hangt". Op det-
gf ltke wij» -aai atoU naar *15 ge»
tenen, de kieurrafllm In fümdransa-
octwikkelrn.. ^Miüada-
d* kksanm;
elk* derJöare" tócar ia daarin toepe-
,.Het Bad in de schaar" is hwl
wat. soberder en hifr treft jssea ca
al «ra pogtag awn. door d#
m*rn een feepaskte «»®«e»taie üe
gevest l^-aKsopeuttaaec. «en
fiadruk van de hefllïMieidder Baïnar
- wat zJ^S' fSe- klesii'ew Mee- fiaal «ft
ffetrcaïw" eaaar 6ök raa
w aartsgencsver de kkearea
fel ïmö»- pr*ch-r.i« het to-ns&t via he;
eiltenhoötï «ew öadruk g«v*a nn,
de .koelte tofcaen. Voor 2tet overige li'
de kleur hier
Wissdhagea. «üe nóaia <loor -de ntih
let:» nóch m
re^hiraardyfd a^n»
ia
voorteaaV
so zien mraara la. de «sw
•vrö doüter braha, Sn era vwi
echter pSotseSaiff vrij- toiwk. ook Kg-,
■nsi d* «cfctergTeaeesi mem
waar me» l^idercfer *mi wesaea.
TjTksefa 4a. dat Si tal ras antes»»,
fie *s avonds of "s scsdds^ni speten,
de Süeu-rra, w&cht. vrgweS ext oa-
«aikipiffid maar dat dit «ca
e^mltik uwer
ijBattsaxr.
de wara
Hel «ija ni*t aUMeit de
regiweur. d* speler* of
d« cameramensen, waar
't bu de film op aankomt,
2llj lURnra hun wet* nèg
zo goed. hetofeeh ge
daan toch kan «f* ver*
imiing v«a «ra füm era
voMlages. fin-vco women, -
als era and**,, wiens naam
hooit voorkomt op de
lahgi ïy*t va» prommeu»
im aan het begin van g*
fiim, Bön vak niet. ver
staat.
De naam ran ©en man t*Et 13' hooit aantreffen
ap bk^coopa rfiches. die V tot *«n bezoek aan
het theater yttnoditen. hoe toe-laftgryk zijn poaiii*
tn het film- ra tecscóoptocfh-Uf ook is; niemand
van bet. publiek krat hem; njfmar.d ziet, hem,
maar bïj ziet het putoUek weJ: hij, de operateur.,
die werk t achter de geheimzin mg* venstratje*
bovenaan tn de ach ter* «ui van de zaal,
wa hebben «raat een kgkjegenomm
in m'n ctóww m den. operateur by. zijn
werk gadegeaiagen,. Dat was in het
Paaaagetheaïra, dat de grootte cabin*
ïn Kederiaiid heeft, tm, cabine, die
bovmctlca licht .is ra van zeer moderee
apparaten voorzira. Moderne apparaten
staan er ook in «ie andere Schiadamse
htoficöop, het Monopoletheatex. dat een.
•kleine cabine heeft, meer tn technisch «ptó-cht
met tjjtt Ernemann- ra BahCours-projector es
Bsker eveneens voortreffeUik feout&kcrd is. D*
heer A. van. dra Tol. de operateur, die fet dat
Uwater de scepter Zwaait Over de apparaï-aur,
zorgt dan ook voor zijn machines als- een moeder
voor haar kind. Maar om tot- het Paaaagefiieate*
terug te kerm, «zek h.ier «tinten és operateurs
in ü3& geval ttwetra we de meravoudvvormea
getomkra wazw ayn «r drie: és herra J. Visset,
O- Ramaker en F. Laraoo. das de kwaStoeit van
beeld -en geluld voldoet amn de Ixxsga&e eisara, dl*
Hum er in verband met de ïechmseh* «utSlag*
tan h«c theater aan mag «telïra.
Reeda sera-te»» tijd voor de aanvatit ran <9*
voorstellmg zyn ae in. de cabine aanwezig om -ms
vlekkeloos verloop van de ïilmvertomnz voor te
berevdea. 2**r belangrijk ia era werkje, dat
rato-tor slechts eranuMtl jper week behoeft to e*-
schifden. Vr^dags voor een nlraw* film vratoond
wordt, ryaawfyst. 'het torakiiWttoJir nsakra rra hei
nimprogranima- Daartoe laat tatn de cp spoelen
gewikkelde füm waarvan d« lesgto meestol
eraktoüse So» avrter toedraagt boven «ra
vra'ktoto m»4«ft«eo plaat tussen duim ra^-wiM-
vtnger docsrlopen om rodorade de eventuele be-
KtoadSfia**» of asOsder f«*d« jÊakptaatoen op to
«parra ra ma vratoeWingra ara to
Hrawifde gescfatodï natoariyfc met de byfunaj;.
Journaals, ed. s
De ctwrtroJe
Tbt Ae taak ran de f52snop«ratour» i*too©rt- te-
halve d& nest bbdrtyvrade ra veel naawfceyrfghcui
ook de tocïaoJacto* oohtrbk '*«n. d*
waarvan «r Sa de oaböse vra
cwee ataaa,. gnste er. «eer
madraoe iCanaiam-tomtellra ware ^setotkraon-
twnr, OeK moe.ïra ntóomüjk mtonst naawkrar*
worden «chooftg*h«jdra, AJ*
mra bedenkt, dst era mm*
braidj* «toige honderdra malett
vragrwt op het doek kemt, be-
grüpt men. dat, als i>'é de co«»
tröiv era stof}* of hawij* in
toet toeelftvrastor dra opera tour
ontgaat, dit bil de Projectie «is
een grot* *!ek of als «ra soort
kabeltouw op hei «teek zichtbaar
woedti
Ho* vreemd het mk mof«
Hjken in de Mmcop#n In
de hele wrarttf wordra
nog steeds boog lampen
toet kt^lvpiiAen gebruikt..
zoals de ouderen ander
oru» iPBfrs zich nog -jrïI-
ton herinneren van de
eerste elecmsch# straat»
verlichtmsr Om de-se
lampen ttj-draa m gehel*
voorstoU:m« z«md« sto
ring to toten werken, zyn
«Etortot toeimlsche *oor-
bemdngen nodig ra
voorts moeten de opera
teurs ook het, geüttidsge»
deel te, remerfcers ra -ge»
Ijjkncüters eemwolerec.
Wanneer dis «r.es ge*
Rcliied iv en. d« apparaten
in orde zijn bevonden,
wordt és eertte projector
voor 'het faedryi geneed
gemaakt.. D* «vsi* spoel,
met een aestoonderd me
ter film, wordt in de
bovenste braad trooimPi
gepiaatot. Hei uiteinde
tan d* f'ÖBQ wordt vla «en
traiuspc«rtïöi1cfatHto« door
h«t fümveoflter, waardoor
de beelden geprajec-
toerd wurdra gevoerd naar de «scundboz" het
gelu'dsApparaat, maar passeert eerst tm hef zo-
getraamd* MalShezerknO». Tvnüton* wordt de
fSm op een m de osdmto brandtrominej aan
wezige iete spoel vavSgeklemd. Hei mnosmét
Mkliftoaerkrats aorgt ere oor. dal de filmbeelden,
die mes era snemeid tan 24 beelden per aecrade
door hei prcjectle-apparaat wnrdra getrokken,
tolkctw. tijdens de vertoning era mötorai sttlsSaatt.
Dcx>r «fez* srs*.ii* ep**nr<£$iti* van stiMtoande
beel'iiJes krijgt de toeschouwer de 'Indruk van
bewegende beelden.
In de mundïjox «ordt de geluidsband. cpzU van
de filmstrook, afgetast door een sterke Ifchtatnuai
«en fok-el-ectfierhe c*S »»i de Ito-httritlin.een om
üa geMdutrSïöïgra. die via een veraterkeriaatal-
QA*r den iüsds-prefcer ach tor het wits* doek
gevoer© Het apeeekt vanze'S. dat de
grofvcsto acrarawase tsodig la WJ «ra. zo vernuftig
werkend apparaat, dat met maten ran titimrndsito
RiilttïTwtora '«a reet vrn®«klh«na 1
duizend tot een mffiJora maal werkt.
Da voorsta®»?
t li langminrahahd halfascht gewordra ra
door een ter k^tgatra comtotorra we, dat te zaal
iatuaara vrüw^ voi te «ekgsen, "Tan de cabine vak
treft és ©epto van d« zaal de* to Merker: aa de
wrte, op meer dan «eertig snetor «fs-taml «£t
Brak Breton, de organist, ia de orkesitek voot
zrtn tutosnmt; fcfi houdt bet jwAUek teMg tot
dat de voigsto-liint begint. Al* dat hH geval, te
jjj
latte
la
aa «en
ontsteekt
motor ia
ét
aiatHüaiHO^* SumdeiStSiFra:
kraStolUKO. jchjke'.i d* projectK-
j» !Kfct«» Ha
L Oc aai V;', x~f. 4at
HU foM. f»« w,*»m
«mi» ««UB ut»o. I»
ast s«sr !I»B m»bM«)ii« i»w»wi «»p« 4» 24»
T-Wi d» bm<easl.<s Ö«iusc4Éri>)f»J»«l <i« gtoï*
vsa hst r»'«l«i».?-j5.stor. 4ai «tob
geh«>r d*. lensau feevtmt, -fe«*
d# «Uöa-öü* dse da»W4to«J«p ge*
pkubtei 'iwiaé 4» «Rdewto tem^trv>»wel. la
d« tret:« kk.sï nchtPf in .»«-i. twBtiM tifaarti .4*
bi«ï, 4* l-oeispïweu.
f-oto.: Atoögillm.
hét. fordya voor hei doek opsneaz.fi. dat het f«!nl4
wprat toïg*«cfe»ke^s en epirii ca iiehiafkSaitor vstt -
öe projector. AJ die hgndeiu^gh gssétosedeto. ia.--.'
een ööfetoêf-H|k mei tomjx» ia è$:-.
luiste roijsrcE#., De ofmatonr véff»ht vrirwéll
«utowat-^to, 't te luer inmmn
kwts»ti# van routine.
•Ashtoreatovolgem dsraaasa nu rt© feuraaadk«ft
era bïjfUit^Jje Daa-rtui tespérlt Breton toet orgel
opnieuw, hg worAi tttt I» hM Jleht- gezet van «tor*# -
«raynwerpe-rs, di« me» in «te cabji# tedira-t- Voor
era dtef' schynwerpers bevindt «iel» een ta-d .tnel
fisktourd* véttztow; «Idm st-^n men &mr
?i«p r«x>cJ. groflït. bteMw -of nog And*?* geklrtirA"'
.licht eaar orkestbak of tetiesï 'dora gehtmekt.
De p*ua« graft in és cabin* m;iaf wwiialg r%.*£,
Met tm t&nmtfKplMi)*- in ran *e»t% groto teWf»
di* Rssst ds peojratorra gepiaaW l»,
teft Mntzam, dig door ra» «hderé ton* em «to-rkra
Jicht graft dan «en t**°h# ;w.-w5a«m. maar -
overigens ©p heueifi!# prtneipe berust, trerdfa
au namelijk dé cwclftm«pï*#vjra vériodödl.
Als d«#rh« fe#t rafsle «toei va» d« hrafdfSn* tp
ran dor pmjectoren loc-pt. de opera*
tornw lijd, él* és nu ioftendte fümtend nodig
heeft om »i to rolJra. vmmr hst- brarytskMar
maten van <s* twwd# prrv^tor ra voor dé eon*
tr$» op h«t afbranden dra krate'pitora cp» dm
iOjprad* m*raöto. Tévens «ragea zy, dat #«••--
projretrarde brald «tfwtr^ feitjft- tel dat h«rt gw-;»id
oj> de lutes# atoekto Mitfs ing*Atoïd. lietgran
door d* ccmifAie-Itrtdvpfé««r in de éïifciïto fcmwm
nagaan. CKM h«; ipersenraj in ée ®a.#s 'iet tes*w*a»
op «ra «n ander «n tfewctit «to a.sn-tecnt van d«a
opsta leur ran», ran ogenblik verkappen, dan i«.
fen moge.Hj.te da-t ran teUet.i# hum *aa.r*eh.tnrt»
dat hei tfluid to hard of w ^ehi te ef dat Itof -
beeld met goed te.
Waarom
t#fcrwȕrt
m«# fw«« profadNtotat
Men gebruikt twee prbj-ectows, omaia-t mm
dmréoo? ran fönpc©gr««m» van eike lengtov
«aidér voor bét pubiadt merkbare oaterfeerBAfeg».
kan vertonen. Enigs mc'ras -voor hn «Kte rab:
tikt flimband. bevindt- stói. in de m^hvrborrafiralt
van «msw beeldje» -era Jttetn Btorlitoteh. Bel",
publiek merkt er m.eratol feses# vab. masr tó dw--
utmoper#tours fö de fep** van het witte soek ran
Öefettjerkamto of «ra». p«#r twarto s-iippen of .totü:
dergelijks «irat, te das voor hen het »3i, dat- wear
«en ograhnk vsrn teiütwmj-a«" hasdeléa te staag*- -:
brotea. omdat 4e ïoprad* t2tt«w«»k w«v4j« wf* -.-
•gedraaid aal zijn «a men da» mtwt ooBcscfcitebaA
van <s« rarst* op Ce twradé prc-jeetor, -waarop- hei
Tokprnde fS«BdteS gerrad «maaki te- B* tw-e^te»
projector wordt snz op gang febracfet ra hei beng*1
achi ingeschakeld, h<n moment, <S#t «Se Mates# -
teelden van c* «srst* faimrei worbilfïtSBeö. cprat
■d« opera leur cues- 4én hanlgrrap de 'HcbmfiC'tóasP' -
van prcjraior Eamstw waar rara tevraz #»i
van summer «én gisJof-ra wordt, «n acfeakéis h||
hei geluid om.. Loopt de föra al-dia® op de tweed#
projector, dan kan rara és rarsie prt»j*ctöir *e«P
m orde ca&kra voor de vertoning var, hei volgend».
Ülmdral. ra kun mm teorrartien hei m jutei «ra- y
tooasd* f*d«lto ftea tonjgdrwa.rai op enteM
spowim. ito met és hand bediend wordra.
Zo te de ofwewtotar tii-dra» v®enst«Sïng steei» :y
bezig. Op Dood«4»ga*c®d bi d* laatoto woera5«l*;.;
tof was de .Jllaairrak" komt daar n»g era werkje
by: bes. gerradmaira tocw weramding 'tan ,-«."•-
vertocwide Jcurezwi» en Trader* fito». 0« te «sa
werkje, dat tö-ijd «poed. wafct «ara.
moei ïwü hele wrapraframrss# *3 e» weg i
Stotoa T^a. ométi mm iaasaers te»
rapéffl, eiders ia het land. rrad
middag dü pragratmaft -eaoet toiwat i
te&zet »k«r: i
Dr
kra ton Coatendé reaiteeradé. kan
«te oi*t JwtemaaJ teScorra: éts tn*
te «ra branje grof, ramste «Se
in JKsamaïsj* afarBSderlpw
gr»p„Tra cwra
n-aakto-
aaaenra Sorara 4oor .«paraen t» «Se-
«HL. fcOBSéXt OOk
ismito te»
rraarfcomm.
Atrdif fetyperad te «feft#
*»r: wm JA^sra te een moet
lor?»**
rawrw. n&tm* HAwssto-, «sa rtjfce
ks*ipma3i dar door Ets geschmk
feurpétöraatraïïi^wïw. «ra
bei. bö3TP®rartoïWB*«Éa, én "t dorp
stolteK Oteeia won 0>S*r*to *a
Merteaz*. StojK» «pctofi *3<« «en
jteor boerraderras ra P&t£. Brackzte
te ]mt »te «es taarzitrimwr.
A«a 4« cumtrm téooém Ander tob
jmles taf ai«U". «en. i
ernst
ïtccaerdaatee-
hra Am-,öt«»r
-dit aaatotrtübelyké ®ï«k oagmaate
Ook Vr^daganwaS bïj «te
Kaart.
jput* rraïjMJMdrt, -
ra 4e toam:mhs rat
traft feiertor' aaaiehtof
cdtbeek^ne waa «ai eravcw-
tfewr Uaty VaJosco
'emraete «te «Seis «aS»
Wy. «cbr*«ra r**4» tóiro*-
«lt «AatorkkéUj'ke «tuk m
«mm tm m*% «wen <te
a«r medmpeteftdra fez ïstrta-
tet tamcen. Het «tja Jehsa
w**»rar>. Ow* Vra»
Otest» Chrtet^s-Jftódra. Jut
Um - -
Tbt» *«a
v*a tin
Lzortfenakm.
..Aïtes af nswtev Wtfft m» 4#
ia Awi. Vcor ben, 4
te er dm
KUNST ENtgmUEN
WAM MM
Mcsmv room roet cintciK
tik «mmiwitta
d* «jol« «as. tte *tef* pompos*
jÉWsteE braakte». werEei «ra «eer
btóacfwefckmd cede^to tob h*t
B*ichH?rofr»ami« op omSe tosteu-
d»i gtstoawwood ito
mux ét CMoteïnftó ge|r^
werd actoer rasj«c4#s **a «se
het
sniwiwwaaa»
es*jcpG*tó*r cp
teseteur
TWt *tf.t
tEseewcsrad «su-
- teeöytong
t venKbü
kepw* tPöe- «1 «*«*- ^#3"
fpfiB. 1#® ®f-} naeUtpoétet.
Enne ao« vosfws.
sa- kteak «sa tdmér* op w-te wyae^»*
teBaaeta «or»i*s«sra. w
«ra «toefce f*2««efifee44
ytob, an eebtra Tocsdeed. Oe-
teteSdr tod és mzdwwmtóte ®a
iacS, Aam Barton Spacfezwr
öra. wa«*tar saesa m no* 1
R;miwi gtssi-ésm T«a haar #*c*Drat
c*-mtoJ->»speL
D* «eojtoJa, hi.
VWS tte Ïtono, attoersdveldt Edh van
dew teatsto door brt fett, <tek
snaren aart i*kj.op4 «wto.
jrrtakkéM, D# ratóra k*a ds»
rran örrtoed mtoefrawsD op «Se
en E*ch-a» dyiiAnaaacfee *entóEI-lra
bepwte» <1# ttfcdnikJuaf. Jatet
krDft *tee aeot- mé**'
mjtusefse Fzzstetóe **a 3^«to
der» wweard», D* sciteto beeft
$p era 3
®wwr®
hkra»
wctop
km. Era tortetijk totó towr
data oe* we deet w»ra
reüo J na.
zütb Baten" betvaé
wg»v* ét x*e*t
wrnagm» ro
eeiïtet zoor 4e kteï
groot»
GsmBL kwetoo
wel w*ï
N'to» **a Dwp..
BNNEN1>ND
l RoHWwo IW
A2SSTEJRUAM. 21 2»a. «S —T-
lU» w «MlMlIra. 4*t
(■oMBxrldü iMUat SaiswiiM-reE
nv <-» i(-lr«4 ,*B hei, tartnuy-
*B -t-few. *44 sa 4* UKweJtes
ra WH- MWKraiJ*» !«4-tue nl
twt «ra
pkOJe- CW ««irfiowaiat
Dt mé
t*t w*ta»
TOP»W «w» *4
vyi nsisiuto-n «wvwetoo.
9 JE^to ipïm.. <B.
t ne# te
ra *i iwrroda
*:a k**pj» fpib»: IS gr tmpt*mm£A%K*i6*iC.
*4 lït»r mrt, l i«R3*pe£ «MtrtopseuawMfi.
wats* .i*5*5* eerttóRn«iau *et3«g*4«
k^s^-erwne"».. ra» smtrfje wrat, kópte
tot. nipte rarksmsra #ow i*i
to» te WW- Be* rasftt
to* fartte-
tn -te acMtecensmAt **a
loMMSEiagra »<ö*r 7 FtbsmrJ I
«ra «sa «te 'toSs^terrtwp atetetonwri
writeSBöe wwdtesbtra. tonsetrató te
t» 3# .tn «npbw tel raa
tO*raj*3S,|W»
«toeeteBf - vmn tot feijt»-
.p-e*r* -«aitomrt to ««*«- «ra toN»r,
c» y»«r »f
wa». «ciHto,
«itorife!! wfofften
toeft, te
cauwlceurHc»
raus* w. tw te «etfcry«ra
W9» «WW KSBpïSWWtSÈ e® tel
tot Bütomwa *e»r yatr cn. ww» f**rt
«ge«wertte wwwtetoarten cp w*ik* -i
- «nsmwteitte «£s*ei m wtamsra
t, «ton*#* «*a ïSöecïKry*»* ter oc-
étem topwUe«*c «wltctef* natten**:.
toeeseM» «rt£tofi tea «4* ej Jl Jmj..
aa te #3*»t*c-jrateKt gep-u&;^<<rar»s*
nr^öjSc* tea te jjmc- *a «ai*.to«db„a*
k"-c« ito* ar. t etja «rodeeteMifi. «-«&
wrsrajiisJuagKss
w»zw« i tmaag mr prik e* «rrksa, -
Dcwsr tegws i» te ea~GaJ*a« ca. 79*
jtJUafitfrar
m» wa» TtrnmtfOfsa
n aw
MU« „yJ|.
MM Smw «ttMWft
f «18
ra f 93$ MT
f #3t
t jCraueiyto tojrauSioute?* *ya
iwra ter*mzto«2- voor fe«t .mke-
iu totattosiw voot Oruttusrawra-
atenm. De t»«c mmt m-
«tor a ton to *sj #ra pR.Jt,
1 *3f»
s* ess
zawto
e.va. £Ml ie imtsm teafftouww t*tpnc&t
Wj tas. eam&ea te eiaciw tw», «a».
«rïj Zonara te» .tot wm wir&iBSbK» *«-
*- - - «swea, t* wmzaxsMOi. ra sa
«ra toatetMu- R«t •£***-
rasfraetoj* meto us «t&rfu; war-
tea ««tem, te*e woCtetra* wriawi 4 «ta
tov ftisCvcsiWü
hcaétoaw kra
teïtetete
Katewr» Mi
««fe«ea
Z*a «ratrtew
«•teefet.. te «ate» «iwvttojwi as
oei:at te teawas- AlJraa *w» toa.
tot stows *»m
w«tj
raee era «wt» «aoSMftwz antfw»a% to-
tewa» «ter ««iTjuewJi* u «tos. *-4 Jmw
UwtriteuW* rafteas®
ijpss ««cwet ;totoï»i
torxsara «ns
Oct
ZT- B-.V«WÜTif*iWCfc
kW
f B«S..
«te
Kvk
la «aé^» psr- *4-, 1
ïw. -..■» astsraf-vteft
pe? tg. na.
cissnrBA.a, igstiiï .w^waï
««OuMteeeMte
irrJJs.aiteag
ai
»c m» u* xnmaciMK,
»r* ösra&g -«te '3* Iteittwtet KW»
«rragt te pr*».
«déaïitÖBZ -IM.5,
teJ-WWCiiS. i« ttttA |MK ft»,'-.
«w Stél
faS»Wt;«
s?s&-asM»ia mrj
«*a test- *0
attm
em
m: m 99
3pt «ïteve-aMrüw*
tos» MS» up «#a «ter
«ter wT-te-, w-lk* «£a~
teürés^Tf.'R^i»
•ftüfts. Zkowtora tet-1
.«te iac*i#r««Tï*
<4»«lr.'r— JfU—Mix-Mc '.<-,9,.,.
rü-.,9"* «9» »««-
«te«t *E! 44 «TWMt.9 uvu (ijiM-,4 M
bw Wtefte» twa «*•- ra tenukem «oen#
•wra rouws ia ra «eSepM*
toto wtef-ra »**i»>4 ««s m ra wite ft
-M4 at 1» I
ai'Möiïf 'f