r Hoe komt Schiedam aan zijn straatnamen Lange en Korte Achterweg 253 Meester van het gebedenboek van Zweder van Kuilenburgca. 1430. Miniatuur. Foto Winkler PrinsRed. A'dam) Wanneer men dit alles bedenkt, krijgt men wel respect voor de moed en de volharding, waarmede de Schie dammers aan hun kerk bouwden. Na de brand ging men zelfs over tot het aanbrengen van gebeeldhouwde ver sieringen in natuursteen: de kapitelen van de kolonnetten in Midden- en Noordkoor. Men is tot de conclusie gekomen dat deze kapitelen tussen 1428 en 1450 moeten zijn ontstaan. In de ronding van het Hoogkoor zijn het engelen die de kapiteelversiering uitmaken. Dat is niet verwonderlijk; hier stond immers het Hoogaltaar! Het is van belang aandacht aan deze kapitelen te schenken, vooral na het verlies van de Sint Laurens te Rotter dam. Zij behoren tot de vroegste speci mina van Noordnederlandse steen sculptuur in opkomst. Zeker zijn ze niet in de bouwhut aan de Sint Janskerk vervaardigd: som mige passen n.l. niet op de schalk profielen, die ze bekronen. Mogelijk iets ouder dan deze schalk kapitelen is de sluitsteen in het por taalgewelf van de toren. Hierop is het gelaat van Christus gebeiteld, om geven door een kruis-nimhus. Op de hoge waarde van de kansel panelen werd reeds eerder in dit blad de aandacht gevestigd. In de film strook komt dit duidelijk uit. Het Goede-Herder-motief, dat in de Noord nederlandse religieuze kunst uit de Renaissanse tijd uiterst zelden voor komt, verleent aan de Schicdamse kerk een bijzonder cachet. Hoe mooi het snijwerk is aan het uit het begin van de 17e eeuw dateren de doophek, blijkt wel uit het afge beelde detail: een satyr-masker. Twin tig dergelijke maskers versieren dit hek, variërend van het liefelijkste cheruhijnenkopje tot de meest wan staltige gedrochtentronie. De prachtige koorafscheiding van 1597 werd hij de restauratie omge vormd tot bank in het Vrouwekoor (Trouwkerk). De filmstrook neemt ons zo mee door het leven van de Kerk van Schie dam om te eindigen met de ramen van Marius Richters. Echter, hoe hoog de culturele betekenis van dit gebouw voor onze stad ook zijn moge, de wezenlijke waarde ligt hierin, dat de Scliiedamse Kerk is een huis des ge- beds, waarin de geslachten zijn op gegaan, om kracht te zoeken en te vinden in het Eeuwige Woord, dat blijft. M. VERKADE Toen Schiedam nog maar be trekkelijk kort bestoud, telde de stad slechts een klein aantal stra ten. Er waren de Hoogstraat, de Dam, de Markt, en er was ook een weg, die halverwegen de Hoog straat ontsprong en ongeveer pa rallel daarmee liep in de richting van de kerk aan de Kerkstraat. Dat was de Achterweg van de Hoogstraat en werd ook zo ge naamd. De toen nog kleine kerk bleek w eldra van te geringe omvang om alle gelovigen te kunnen bevatten. Een nieuwe kerk werd gebouwd, over de bestaande kerk heen. Deze laatste moest immers in gebruik blijven, zolang er geen nieuwe kerk was. Via de Achterweg konden de kerkgangers de vergrote kerk niet meer door de zij-ingang bereiken en ten behoeve van hen werd een weg gemaakt tussen de Achterweg en de Nieuwstraat. Immers, de hoofdingang van de vergrote kerk was gelegen aan laatstgenoemde straat, een nieuwe straat, eveneens achter de Hoogstraat en daarmee evenwijdig lopend. Die verbindings weg werd „Korte Achterweg" ge naamd, in tegenstelling met de bestaande en langere Achterweg, die prompt Lange Achterweg werd geheten. Vandaar, dat achter de Hoog straat nu nog steeds lopen de Lange en Korte Achterweg. Die namen zijn o, zo logisch. Als je het hoe en waarom maar weet.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1953 | | pagina 9