r
J
315
Gemeenschap. Zowel deze expositie als het Julianapark
zijn een hele maand te bezien geweest en met hun opening
werd als het ware de aanloop voor de Feestweek-sprong
begonnen, een organisatorisch nieuwtje, dat dus vruchten
heeft afgeworpen.
In de Beurs hebben ruim 8000 natuurliefhebbers bloe
men, planten en vissen bewonderd, een respectabel aantal
voor negen dagen en een verheugend aantal, omdat hiermee
eindelijk eens het paedagogisch werk van de schooltuin
vereniging in het zonnetje werd gezet.
"^/ANNEER wij de twee exposities en het verlichte park
hoogtepunten van de feestelijkheid hebben genoemd,
dan wil daarmee geen schaduw geworpen zijn over de rest
van het feestmenu. Ruim 12.000 betalende bezoekers bij
de avondvoorstellingen in de Plantage stemmen, zo niet
tot blijdschap, dan toch tot tevredenheid, als men in aan
merking neemt dat één avond helemaal verregende, twee
avonden in kil weer plaatsvonden en van de resterende
avonden er twee „zwaar cultureel" gedoopt kunnen wor
den. Deze twee, beide dansavonden, hebben duidelijk be
wezen, dat de dans zich in stijgende populariteit mag ver
heugen. Het Spaanse dansen van Rosario en haar troep
mocht misschien trekken omdat het nieuw en buitenissig
was, maar het Ballet der Lage Landen trad voor de tweede
maal in de Plantage op en stal opnieuw bijna 3000 harten.
Het Metropole-orkest van Dolf van der Linden heeft,
mogelijk door de semi-klassieke veelheid in het programma,
minder luisteraars getrokken dan was verwacht, maar de
2000 aanwezigen hebben zonder uitzondering bijzonder
genoten van de perfecte wijze, waarop strijkers en blazers
in radio-stijl musiceerden. Het blijft de weg van de minste
weerstand om de hyper-populaire orkesten te engageren
en zodoende alle banken gevuld te krijgen, maar nu men
deze weg niet bewandeld heeft en muziek van perfecte
sfeer en kwaliteit voor ieders oor werd gebracht, kan
dus cultureel van een geslaagd experiment gesproken
worden.
De openingsavond zal mogelijk velen bijblijven als
een hoogtepunt van het hele festijn. Wéér was er de Mari
nierskapel van Nieuwland met wéér twee zangsolisten,
maar ditmaal geassisteerd door een Schiedams selectie-
koor en het resultaat was een muzikale gebeurtenis van
de eerste orde, waaraan ruim 2000 toehoorders machtig
veel genoegen beleefden.
De klassieke avond van het Rotterdams Kamer Orkest
Er viel wel eens een buitje
DAKS IN DE PLANTAGE
Op het podium in de Plantage, uaarover nu de
eerste Septemberblaren wuivelen, hebben uiij twee
dansgroepen mogen bewonderen.
Het „Ballet der Lage Landen'''' en, slechts een paar
dagen later: „Rosario en haar Danzas de Espana
Vlinderachtige teerheid en hartstochtelijk ritme....
twee volkomen andere uitingen van eenzelfde Kunst.
Ragfijne spietsendans en fel-beuogen hak-staccato.
Sierlijke eenvoud en warme uitbundigheid.
Een prachtig beheerst lijnen-spel en een fantastische
kleurenweelde.
Nee, wij kunnen deze groepen niet met elkaar ver
gelijken een madeliefje is geen klaproos, Noord
is anders dan ZuidBeide hebben ons oog ge
boeid, ons hart gestolen, ons applaus ten volle verdiend.
Als de juffrouw van de eerste klas in grote letters
„Oom eet aalop het bord schrijft, de procuratie
houder bij ons op kantoor de ingekomen facturen boekt
en het knechtje van de melkboer een „achie room^
uit het laatje van zijn kar haalt, denken ze alle drie
terug aan die dansavonden in de Plantage.
Voor de schooljuffroutv zal het Roberto Iglesias zijn,
voor de procuratiehouder misschien Rosario en voor het
hulpje het leuke meisje dat drie rijen voor hem zat.
Als het bestuur van de Schiedamse Gemeenschap
aan deze avonden terugdenkt zal het het applaus waar
schijnlijk weer horen.het spontane applaus, dat
bijna niet tot bedaren kdn komenhet applaus dat
het bestuur zo duidelijk vertelde dat dit soort culturele
uitingen in Schiedam volkomen verantwoord is.
SEBASTIAAN