V Nieuwe bloeiperiode Al een jaar of twee maakt de Schiedamse Toon kunst Muziekschool een duidelijke bloeiperiode door. Het sterk stijgend leerlingenaantal, de voortdurende verruiming van studiemogelijkheden, alsmede de aantrekking van volkpmen voor hun taak berekende docenten zijn daar evenzovele graadmeters voor. Er zijn nu meer dan vijfhonderd leerlingen, die er van meer dan twintig leraren les krijgen in ritmiek, ballet, algemeen basisonderwijs, elementaire theorie, blokfluit, piano, orgel, viool, altviool, cello, fluit, klarinet, trompet, gitaar en accordeon. Moeten we het grootste verschil met vroeger aan duiden, dan vinden we dat belichaamd in het klassikaal onderwijs, nü de leest, waar het instrumentaal privé- onderwijs voor meergevorderden op geschoeid is, vroeger een zeldzame bijkomstigheid op basis van vrijwillige inschrijving. Dat maakt een fundamenteel onderscheid uit. Wat voorheen een gebouw was waar een aantal leraren hun leerlingen ontvingen, is thans een werkelijke school, met een welomlijnd leerplan, waarvan de onderdelen en stadia op elkaar zijn afgestemd tot een zinvol geheel. De individuele begaafdheid is niet meer alpha en omega van de muzikale opleiding, die ook rekening houdt met de sociale behoeften van de jonge mens. Een op weten schappelijke inzichten gegronde pedagogie vindt meer en meer ingang, ook in Schiedam. Dalcroze-ritmiek, het troetelvak Een typisch voorbeeld daarvan levert het troetelvak van de school: de Dalcroze-ritmiek, zo genoemd naar de Zwitserse ontwerper. Het is een in ons land nog te weinig en te zelden toegepaste onderwijsmethode, waarbij het kind spelenderwijs vertrouwd wordt ge maakt met de elementaire begrippen van de muziek, zonder die bij name te moeten kennen. Het is een spontaan bewegingsspel, waarbij het kind zelf mede- scheppend is, zodat de verbeeldingskracht en de voorstellingswereld worden geprikkeld en verruimd. Toonhoogte, toonduur en dynamiek corresponderen met bewegingen van handen, armen en benen, en zelfs de gelaatsexpressie kan een rol spelen. De resul taten hiermee behaald zijn op zijn minst verrassend en vaak sensationeelgeremde en schuchtere kinderen worden attent gemaakt op hun sluimerende en ver borgen uitdrukkingsmogelijkheden, die ze leren han teren en richten. We hebben nu één ,,vak" uit het programma ge licht. Het lijkt ons weinig zinvol om het gehele leer plan op die manier aan een beschouwing te onder werpen. Wel is het nodig er de aandacht op te ves tigen, dat in de stadiumopbouw van het muziek onderwijs een duidelijke parallel te vinden is met het lager onderwijs. Na de Dalcroze-ritmiek, die voor de kleuter bedoeld is, volgen de klassen voor voor bereidend muziekonderwijs (waarbij eveneens in Louis van den Hoonaard en zijn blokfluit-klasse.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1958 | | pagina 10