^vi/fvirc/c $j?iC4jel
8
VOOR DE PERIODE VAN 7 MAART TOT 7 APRIL
Het Instituut voor Arbeidersontwikke
ling houdt op 18 maart in het Volksgebouw
een volksdansavond. Het programma wordt
verzorgd door de Rotterdamse Volksdans-
kring.
In het Stede/ ij k Museum tot 13 apriI
„Start", een expositie van jonge Nederlandse
schilders. Van 11 maart tot 20 april schilde
rijen en tekeningen van de al oudere Neder
landse schilder Gerrit Benner, een man die
jaren lang onbekend bleef en pas de laatste
tijd de aandacht begint te trekken die hij
ongetwijfeld verdient.
heeft nog steeds geen bevredigende beantwoording gevonden.
Naast historische oorzaken spreekt zonder twijfel het mildere
karakter van het Mattheus-evangelie de concertbezoeker ge
makkelijk aan. Het werk is een getuigenis-bij-uitstek van
Bachs grote liefde voor de mens en geeft meer dan eens een
rake kijk op het menselijk gebeuren. Wellicht is ook een zekere
behoudendheid van de concertbezoeker, die om het beleven
te verdiepen graag een eerder gehoord meesterwerk nog eens
wil beluisteren, een oorzaak. Bach schreef zijn Matthaus-
Passion in 1729.
Op het Toonkunstconcert van 13 maart in het
Passagetheater is de violist Herman Krebbers solist bij het
Rotterdams Philharmonisch Orkest onder Flipse. Uitgevoerd
worden Brahm's vioolconcert, de ouverture „Oberon" van Carl
Maria von Weber en Richard Strauss' „Till Eulenspiegels
lustige Streiche".
Op 14 maart is de laatste lezing uit de serie „Ontmoetingen
met kunst" over „Het nieuwe beelden", gestalten in de kunst
van de nieuwste tijd. Aula Gemeentemuseum.
De Ka th FilmActie brengt als vasten-
programma op maandagavond 17 maart
in het Monopoletheater een Franse film van
de befaamde Duitse regisseur George W.
Pabst „Het huis der stilte" met o.a. Daniël
Géi in en Jean Marais als bezoekers van een
Romeins retraitehuis. Pabst maakte zich o.m.
bekend met de beroemde „Dreigroschenoper"
van Brecht te verfilmen en met zijn filmversie van het Don
Quichotte-verhaal.
De C h rFilm Actie vertoont op 7 en 8 maart in Irene
de Cefafilm „Verbroken Tralies" (Gesprengte Gitter), een span
nende Duitse rolprent, die deels in Zuidwest-Afrika en deels in
Hamburg speelt. Belevenissen rondom een dierentuin in volle
oorlogstijd.Harry Piel en Ruth Eweler vertolken de hoofd
rollen.
Toonkunst Muziekschool houdt in
het kader van haar „gramocursus", de serie
Mens, en Muziek, op 10 en 24 maart in de
school aan de Lange Haven twee bijeen
komsten, resp. gewijd aan Bartóks concert
voor orkest en Honeggers oratorium „Jeanne
d'Arc au Bücher".
DeMuseumvrienden gaan op 20 maart luisteren naar
een Schubertconcert in de Aula van het Schiedams Museum.
Het harmonie-orkest O.B.K. geeft op 20 maart zijn
jaarlijkse uitvoering in het Passagetheater. Na de pauze wordt
Danny Kaye's lachfilm „De Hofnar" vertoond.
De Matthaus-Passion van Johann Sebastian Bach
wordt op 17 en 19 maart in de Grote Kerk uitgevoerd door
het Rotterdams Philharmonisch Orkest en -Koor onder leiding
van Eduard Flipse. Solisten zijn Johannes Feyerabend, evangelist;
Robert Titze, Christus; Corry Bijster, sopraan; Aafke Heynis,
alt; Leo Ketelaars, bariton en Helmut Kretschmar, tenor.
De intrigerende vraag waarom Bachs Matthaus-Passion zo
uitgesproken de voorkeur geniet boven zijn Johannes-Passion,
Het Passagetheater vertoont in de komende weken
o.a.: „I'lmpero del Sole", de Peruviaanse natuurfilm; Heming
way's verfilmde roman „Voor wie de klok luidt" met o.a.
Ingrid Bergmann; en de Duitse komiek Heinz Rühmann in „Het
zondagskind".
Het Monopoletheater vertoont achtereenvolgens
„Bloedig conflict" en „Königswalzer"; „Hyena's van de weg"
en „Een vrouw als lokaas"; „Karavaan der gedoemden" en
„Aasgieren van het westen"; „Voor jou heb ik gezondigd" en
„Road to Denver".
D e N C R V brengt op 6 maart in het Passage
theater een revue van radioartisten.
De VARA verzorgt op 27 maart een avond
met een nog niet nader omschreven program
ma in het Passagetheater.
Een v r ij e voorstelling wordt voor
het eerst sinds jaren weer in Schiedam ge
geven; op 3 april brengt het Ned. Theater Bureau in de Passage
het volkstoneelstuk „Rooie Sien".
3IJ DE VOORPLAAT
De tijd nadert alweer met rasse schreden
waarin de jeugdbewegingen hun eerste
voorbereidingen treffen voor de komen
de Paas-, Pinkster- en zomerkampen.
De hoogtepunten, waarop de 's winters
opgedane theorie aan de praktijk kan
worden getoetst en nieuwe kracht voor
een volgende winter wordt opgedaan.
Ook uit onze stad zijn de eerste ver-
metelen alweer naar buiten getrokken
om een gunstig kampeerplekje te vin
den en vast te leggen. En hun gedachten
gingen daarbij niet uit naar de Zand
vlakte, al zou deze foto ook daar na
een fikse regenbui genomen kunnen
zijn, maar naar meer beboste en ge
accidenteerde oorden, zoals het voor
de Maasoeverbewoners wel unieke
Rockanje en Oostvoorne. In dit door de
industrie (nog) onbedreigde recreatie
gebied van de Schiedammers en
Rotterdammers kan men hier en daar
nog zulke idyllische poelen aantreffen
als de jeugdige Schiedammer op onze
voorplaat. Enige maanden later zal
het hier krioelen van ravottende Schie-
damse kampeerdertjes, maar nu heerst
er nog de stilte van een lenteachtige
winterdag, slechts geaccentueerd door
een briesje of het plassen in de poel.
Het loont altijd de moeite het kleine
leven in zo'n plas gade te slaan. Het
leven is altijd een studie waard, ook op
zo'n plaat, waarop figuur, een sijpe
lend straaltje en kringende water
rimpels verstild lijken....