OUDE VOLKSKUNST in een nieuwe 58 een mooi oppervlak bood om kunstwerken op te hangen maar die tevens veel licht wegnam en de ver houdingen van de ruimte stoorde, geheel verdwenen. Het licht kan nu in alle gewenste sterktes en richtingen binnenkomen door witte, metalen jaloezieën. De in de loop van vele jaren gebruik goor geworden muren zijn weer zo fris alsof ze gisteren gepleisterd werden. In deze bovenzalen zijn, eveneens tot 22 juni, de merkwaardige houtsneden (van soms zeer groot formaat) geëxposeerd van de hedendaagse Duitse graficus Grieshaber. Het museum exposeert daarbij het boek, dat Grieshaber en zijn leerlingen hebben gemaakt ter nagedachtenis van de door de Duitsers gefusilleerde Nederlandse kunstenaar Hen drik Werkman. Van buiten nog wat triest en armoedig, maar van binnen steeds fleuriger en helderder, zo gaat het Stedelijk Museum er uitzien. Verleden jaar verloor het trappenhuis bij de ingang zijn norse groen en saaie geel: daar wendt zich nu uit een aluminium- kleurige zuil een trap naar boven van grijs, wit en blauw. De entree-zaal kreeg gave wanden terug en ramen, die met ijle gordijnen het licht zeven. Licht moest er zijn en licht kwam er. Nu heeft burgemeester Peek in het „niemandsland" van de linkervleugel de eerste nieuwe zaal geopend: witte muren, een grijze linoleumvloer, een plafond van zware, ijlgrijze balken en witte planken, een heerlijke, grote ruimte (een oppervlak van tweehonderd vierkante meter!) met zulk een prachtig, natuurlijk licht, dat zelfs het donkerste schilderij er volledig tot zijn recht kan ko men. In de vernieuwde en in de nieuwe zaal is tot 22 juni een grote tentoonstelling te zien van oude Ja panse volkskunst, verzameld door een kenner bij uit nemendheid, de heer Tikotin te Wassenaar. Bruik baarheid, eenvoud en schoonheid kenmerken de honderden voorwerpen van zeer verschillende aard, die hier zijn uitgestald. Prachtige kimono's bijvoor beeld, maar ook in papier uitgesneden kersenbloe sems, versierd aardewerk, houten eetgerei en geschil derde prenten. Hoewel al die verrassend mooie dingen een anderhalve eeuw geleden heel „gewoon" waren in Japan zijn ze nu uiterst zeldzaam, juist omdat ze niet direct als kunst bedoeld waren en dus stilaan in het gebruik teloor gingen. De speurzin en deskundig heid van de heer Tikotin hebben veel van de definitieve ondergang gered. De tentoonstelling heeft iets ont roerends en ontwapenends, maakt soms echter in eens „indruk" omdat dan in een doodgewoon voor werp plotseling een frappante kunstzin blijkt, zoals de tabaksdoos, die wij hierbij afbeelden, in de vorm van een haas. Een tweede tentoonstelling opent 27 mei, op de bovenverdieping. Ook hier heeft het museum zijn ge zicht veranderd. In de grote zaal is de wand, die wel Naast al die zichtbare veranderingen werkt men in het museum ook „achter de schermen". Het gehele museumbezit wordt grondig geselecteerd en zodanig opgeborgen, dat het de knagende tanden van de tijd beter zal kunnen weerstaan. Als al deze reorganisa ties achter de rug zijn kan de museumstaf met ver trouwen beginnen aan de planning van het jubileum jaar 1959, wanneer het museum 60 jaar bestaat. Het wil daaraan natuurlijk enig feestelijk reliëf geven.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1958 | | pagina 14