BALLET
DER
LAGE LANDEN
komt
voor ons dansen
Het betoverend sprookje uit de tweede akte van „Het Zwanenmeer"
Pas de Trois uit „Het Zwanenmeer"
een danser) uit dit meesterwerk. Dan wordt er
ook een Pas de Deux (danseres en danser)
uit de niet minder beroemde Suite van de
Notenkraker", eveneens van Tschaikwosky,
gedanst. Bij een goede Pas de Deux heerst er
gaandeweg hoogspanning op het toneel en in
de zaal. Immers, dan komt het aan op het dan
send meesterschap van slechts twee mensen
op een leeg toneel, in het felle licht, en ieder
van die twee komt ook een keer helemaal alléén
voor de toeschouwers
(Als u nu al zin hebt, om óók naar de Passage
te gaan, moet u er wel rekening mee houden,
dat u onze plaatsen niet krijgt, maar daar
schiet ons te binnen, dat wij nog geen plaatsen
hebben, dus schrijven wij maar voort.)
Van tevoren durven wij wel stellen, dat ook
het ballet „De dood en het meisje", een moderne
creatie (na 1900 is voor het ballet alles modern,
en dus ook een ballet uit 1937) diepe indruk
maken zal. Het is een dansverhaal vol zwarte
tragiek en het werd goed genoeg gevonden om
gedanst te worden door het vermaarde American
Ballet Theatre.
Met deze opsomming willen wij niet volledig
zijn, wij geven u liever nog een paar plaatjes als
voorproefje. Tot ziens op 22 mei in de Passage,
als wij tenminste een stoeltje krijgen toebe
deeld (het Dagelijks Bestuur heeft ons nog niet
joviaal opgebeld, zodat wij nu wat bezorgd
raken).
U kunt zelf uw kaarten bestellen bij het
S.G.-bureau aan de Plantage.
burgde) balletomaan, er van genieten zal.
Wij mogen hier terloops wel opmerken, dat al
die ferme heren en korzelige dames, die nog
wel eens op ballet plegen neer te zien als „mal
gehuppel" of „alleen geschikt voor meisjes"
zich erg vergissen. Menig atleet zou vreemd
staan te hijgen als hij een prestatie zou moeten
leveren zoals de dansers en danseressen van
een balletgroep die soms avond aan avond
moeten opbrengen. Het ballet eist van de kun
stenaars een enorme lichamelijke discipline,
en daarbij dan nog al die artistieke kwaliteiten,
die men gewoonlijk niet direct met een licha
melijke krachttoer verbindt. Boven dit alles
uit gaat dan de betovering van beweging,
muziek en kostuums, die ieder publiek, zelfs
het meest cynische (zoals de kritische Parijze-
naars!) tenslotte onherroepelijk in haar ban
s'aat.
De meeste belangstelling zal wel uitgaan
naar het ballet van na de pauze, namelijk de
tweede akte uit het legendarische „Zwanen
meer", op muziek van Peter Tschaikowsky.
Toen dit wereldberoemde ballet voor het eerst
werd uitgevoerd, werd het eclatant.... uit
gefloten, maar twintig jaar later, in 1894,
begon het zijn triomftocht. Vooral de tweede
akte van dit wonderlijke en onvergetelijke
sprookje wordt dikwijls gedanst. Romantisch
is het, lieflijk, maar het brengt ook de zuivere
helderheid van de klassieke dans op haar
schoonst over het voetlicht. Voor de pauze ziet
men een Pas de Trois (twee danseressen en
Nu kan het echt niet meer verregenen, het
optreden van het Ballet der Lage Landen, want
op het Passage-theater zit gelukkig een water
dicht dak. Op donderdagavond 22 mei komt
het ensemble op de Passage-planken om het
tienjarig bestaan van de Schiedamse Gemeen
schap artistieke glans te geven en meteen
de natte herinnering aan ons zomerfeest van
verleden jaar uit te wissen. Met de ballet
uitvoering viert de S. G. officieel haar tweede
lustrum. Zij geeft daar nog eens mee te kennen,
dat culturele werkzaamheid haar eerste doel
is; bovendien maakt zij duidelijk, dat, als het
om de Gemeenschap zelf gaat, knaT'feesten
haar niet erg aanlokken, en enorme redevoe
ringen al evenmin. Wij, S.G.-pennevoerders,
zijn om het een zowel als om het ander ver
heugd.
Het programma van het Ballet staat voor
deze avond op hoog peil, en biedt een zo rijke
afwisseling, dat iedereen, ook al is hij of zij
geen doorgewinterde (of beter: doorgeschouw-
Een gespannen Pas de Deux uit „Variazione
con Maschere"