Wl|
LEVEN
In het Museum: DE WONDERE WERELD WAARIN
16
Binnen een dag schakelde het Stedelijk Museum van de rustige schoonheid van
aardewerk en bloemen over op felle beelden van de wonderlijke wereld, waarin
wij leven, met de grote tentoonstelling van de Amsterdamse fotograaf Ed van der
Elsken, een jongeman, die nooit de deur uitgaat zonder zijn Leica-camera, zelfs
niet, als hij even in de winkel twee straten verder een pakje sigaretten wil kopen.
Zo'n plotselinge overschakeling is naar de zin van de conservator, die zegt:
„Wij zijn hier niet het Louvre, en we zullen het nooit worden. Dit museum is alleen
wat waard als het de levende werkelijkheid van onze cultuur achterna blijft zitten,
als het die werkelijkheid probeert te grijpen, zoals Ed van der Elsken het ogenblik
grijpt met zijn lens. Voor ons geen lauweren, geen plechtig stilzitten, maar
beweging".
De tentoonstelling van Ed van der Elsken, die tot 17 mei te bezichtigen is, be
strijkt alles wat de mensen doen: van carnaval-vieren tot jagen op groot wild,
van slapen tot schreeuwen. Men ziet erop een formaat van enkele meters in het
vierkant de foto, die wij hierboven afdrukken: vrouwen uit Frans Equatoriaal
Afrika, evengoed als de Amsterdamse straatbengel, die zijn tong honend uitsteekt.
Uiteraard ziet men er tevens een uitgelezen reeks uit de sfeer, die Van der Elsken
als misschien geen ander heeft verkend: die van Saint-Germain-des-Prés, waar een
raadselachtige jeugd haar raadselachtige dromen droomt.
Als om het contrast te verhevigen werd de tentoonstelling van mensen en dingen
in het oude Schiedam, „Ach tijd, waar ben je gebleven", opnieuw verlengd.