V. 181 Handel's „geheiligde zangspel" werd geschreven in het jaar 1741. Hij, de Duitser, woonde in Londen. Aan de overkant van het Kanaal werkte een eenvoudig organist, zijn landsman. Dat was Johann Sebastian Bach, niet gewend aan de glorie der wereld. Zo niet Handel; hij was een omstreden mens. In het Engelse muziekleven nam hij onbetwistbaar de hoogste plaats in. Dat bezorgde hem de gunst van het Hof, een stroom van vleiers, maar ook felle tegenstanders, benijders, lasteraars. In enkele weken tijds schreef hij het oratorium THE MESSIAH en hield het ten doop in de Ierse stad Dublin, waar het een diepe indruk maakte. Voor velen is Handel eigenlijk uitsluitend de componist van dit werk. Maar niets is minder waar. Hij was een gezonde man met een grote werkkracht en heeft een bijna eindeloze rij opera's, oratoria en instru mentale werken nagelaten. Niet zonder reden echter is De Messias een uitzonderlijke plaats gaan innemen. Het is de belijdenis van een innig gelovige, die met de melodie van de Goede Herder spreekt tot alle eenvoudigen. „His yoke is easy" en „His burden is light" zingen de koren en het is een zacht- lichtende kaars, ontstoken in het hart van het duister. Zwevend van toon de melodie, een verende gang in het thema. Het „Hallelujah" daarentegen is een bovenmenselijke juichkreet; massaal en met een uiterste aan accent bespringt het geluid de uiterste hoeken en baadt alles in een stralend licht. Meesterlijk is de opbouw, de oneindige ver scheidenheid van ariosi, aria en koren, toch verbonden tot een hecht organisme. Handel had internationale allures. Hem was niet één stijl beschoren en één tijd. Hij vatte samen in een machtig gebaar en bun delde ogenblikken tot eeuwigheid. Het woordgedeelte van De Messias bestaat uit een bijzonder knappe bloemlezing van bijbelteksten. Afwisselend worden de stemmen van de profeten en de psalmist gehoord. In het eerste deel daarbij nog woorden van de evangelisten Lucas en Mattheus. Deel twee en drie bevatten citaten uit de brieven aan de Romeinen, Hebreeën en Korinthiërs. Getuigenissen van Job leiden het derde deel in, terwijl woorden uit de Openbaringen het afsluiten. Verre dus van een verhaal, een geschiedenis te zijn, vertelt het werk ons toch van de komst van de Verlosser en de blijdschap die ze wekt. Het vertelt dat verhaal zingend, ontheven aan het tijdelijke in de boven-zinnelijke taal der muziek. En dat is wellicht de ware oorzaak voor de erkenning die Handel's schepping tot op de dag van vandaag ondervindt. A. PFEIFER. DE ZIN DER GEMEENSCHAP De uitvoering van Handel's Messias opTweede Kerstdag in de Grote Kerk door de koren Orpheus en Excelsior heeft aanleiding gegeven tot een bijzonder plezierig staaltje van samen werking in de culturele sector. Het N.I.V.O.N. geeft namelijk aan al zijn leden één gulden reductie op de toegangsprijzen voor dit concert. Duidelijk toont het bestuur van deze vereniging hiermede, de zin van het gemeenschapswerk te verstaan. En wij kunnen niet anders dan verheugd zijn over de kostbare band die hierdoor is gelegd tussen verenigingen die pas sief deelnemen aan het culturele leven en hen die actief bezig zijn. Het N.I.V.O.N. slaat trouwens twee vliegen in één klap, want niet alleen bevordert het de gemeenschapsge dachte, ook weet het door dit gebaar in feite zijn programma van het seizoen 1960-'61 met een uitermate aan trekkelijk programmapunt uit te brei den. 26 december 1960 19.30 uur Grote Kerk DE MESSIAS - oratorium o.l.v. Gijsbert Nieuwland solisten: sopraan alt tenor bas orgel clavecimbel Jennifer Vyvyan Sybille Raaphorst Cornelis Kalkman Léon Combé Meindert Boekei Adrie Slootmaker r - Foto omslag: Deze fotomontage, van Joh. Betzema, tracht de asso ciaties te vérbeelden, die Handei's oratorium wekt. In enige symbolen is het leven van Christus aangeduid. JENNIFER VYVYAN IN SCHIEDAM Aanvankelijk studeerde het Engelse meisje Jennifer Vyvyan piano aan de Royal Academy of Music. Zij won een schoolprijs voor zang, studeerde bij Roy Henderson als contra-alt, maar ontdekte spoedig dat haar stem een echte sopraan was en sopraan werd ze! In 1951 begint ze historie te maken, als ze een eerste prijs wint bij een internationaal concours in Genève. Het was de eerste maal dat aan een Britse zangeres een prijs werd toegekend. Na dit jaar gaan de gebeurtenissen snel. Londen, Berlijn, Amsterdam, München, Florence, Brussel, Moskou zien en horen haar zingen. Haar naam krijgt een gulden klank bij de lief hebbers. Ze zingt concerten en recitals en tal van grammofoon platen dragen haar stem. Het is een gebeurtenis deze veelbelovende sopraan in Schiedam te kunnen horen. Niet in het minst, omdat zij door haar aan geboren oratorische gave zich juist in het weergeven van Handei's muziek bijzonder onderscheidt. Toonaangevende critici noemen haar vertolking van ,,De Messias" volkomen nieuw en verrassend. Haar voordracht is veel meer gepassioneerd dan men gewend was te horen. Alle reden dus, om haar optreden op Tweede Kerstdag met spanning tegemoet te zien.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1960 | | pagina 17