255 ODE AAN DE KOFFIE SPREKEN LANGS IJZERDRAAD Overigens zijn de gedichtjes uit Cremer's Betuwsch Klaverblad juweeltjes van taalplastiek, waarin de juiste gevoelssfeer van het milieu op soms meester lijke wijze wordt getroffen. Zoals in het gedichtje 'De oude': Toen, toen kon geen mins ze betoalen, En nou, 'k drink ze driemoal per dag, De koffie, ze proat as ze pruttelt, en ruuken! jong, wa 'k ze gern mag. of in „De rijke": Dat voart er, en lêft er moar zonder verdriet; In 't zweit motten warken Dat kennen ze niet En, kon 'k dat al rooijen Wat deej 'k over dag Joa, 'k weet wel dat heuijen En karnen niet mag; En schuren of warken In huus of op 't veld, Kos óók niet, went doarveur Ha 'k als te veul geld. DE EERSTE FOTO'S Wat het boekje van Cremer voor ons zo bijzonder interessant maakt, dat is, dat hij zijn oudje laat spreken over de grote veranderingen van die dagen, met name de spoorwegen en verharde wegen, de foto grafie en de telefoon, 't Is nou al wonder wat je ziet, zegt het tachtigjarige vrouwtje in haar smeuige Be- tuws. In de eerste plaats noemt ze als zodanig de fotografie: Doar krieg ik, urn een dink te nuumen - van Kee, die noar stad is gegoan: Zoo'n glêske, woar zij met heur kienders En man, krek as lévend op stoan; Dat dink - in 'en ummezien verdig - Geet boven 'en minsen begriep: Geteikend, en toch niet geteikend; Ze nuumen 'et Dageerotiep. Was dat er ien vroegere joaren, Dan ha 'k er zoo mennig en een Die dood zin, nou ook op zoo'n glêske; Oudtieds zeg kost er dat geen. Dan spreekt ze haar verwondering uit over de spoor wegen, die in die dagen in Nederland werden aan gelegd. Het zijn geen paarden, zegt ze, die thans de wagens trekken, maar 'vuurspul', ten minste in de stad. „Gezien he'k 'et niet," zegt ze, „moar ze proaten Van Oarem (Arnhem?) tot heel Amsterdam, In dardehalf uur; hoe is 't meuglik! Oudtieds da'j 'en dag doar veur nam." Tweeëneenhalf uur van Amsterdam naar Arnhem, hoe is 't mogelijk! Honderd jaar later legt men deze zelfde afstand af in minder dan de helft van de tijd In 1882 begon men hier in Schiedam met de telefoon. Maar Cremer's oudje spreekt er reeds in 1863 over, al gelooft ze nauwelijks dat het kan. Ze zeggen, maar 't kan wel wezen, „dat doar de vergrooting wat liegt" (d.wz. dat men hierbij wat overdrijft): „Da'j nou langs 'en iesder (ijzer) kunt proaten Zoo wied a'j moar wilt, krek of 't vliegt. Ik mogt 'er beveurbeild is vroagen: Hoe geet 'et Cornelis of Mie? Dan heur ik - zoo zonder da 'j 't zien kunt - Uut Zutphen weerom: wat en wie." O, wat zou Cremer's oudje zich over onze tijd hebben verbaasd, nu de kleiwegen nagenoeg verdwenen zijn en de 'griendwegen' zijn vervangen door zesdubbele autobanen van beton, nu de telefoon een weergaloze dochter heeft gekregen in de radio en nu de Daguerro- typie heeft plaats gemaakt voor kleinbeeld en kleuren fotografie en het bewegelijke beeld van de film! Zo is dan Roelants' aardige boekje 'Een Betuwsch Klaverblad' een typisch voorbeeld geworden van het geen er cultuurhistorisch in een eeuw tijds kan ver anderen I. JOPPE

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1963 | | pagina 39