w E dachten dat aan de meer
dan enthousiaste kranten
recensies, waarvan er hiernaast
enkele gereproduceerd staan,
slechts weinig is toe te voegen.
„Heerlijk duur het langst" blijkt als
Nederlandse musical een onver
biddelijke bestseller en daarom zijn
we blij dat ook Schiedam van Annie
Schmidts comedie kan gaan ge
nieten.
„Heerlijk duurt h(
iskenbaar
KUNSTCENTRUM SCHIEDAM
FRAAI SUCCES VOOR ANI
Connie Stuart
verrukkelijk
veelzijdig
OP 8 EN 9 FEBRUARI is het podium
van het Passagetheater voor Conny
Stuart en de prominente artiesten
die haar omringen. Het Kunst
centrum Schiedam is er tot zijn
genoegen in geslaagd om de musical
voor twee avonden te kunnen
engageren.
Maar zelfs nu zal het waarschijnlijk
dringen om de plaatsen worden.
Haast u dus! De prijzen der plaatsen
zijn f 5,en f3,50 voor leden van
het Kunstcentrum. Niet-leden be
talen per plaats een gulden meer.
Bij het bureau van de VVV kan men
voorbespreken.
t LANGST
260
Een scène uit de musical
I
HEERLIJK
ugt aar In niet
^y. En Iedereen en «1-
.an ook terecht na afloop
.riee hulde van het enthou-
siiek betrokken.
toch maar een musical, en
hebakeml gebied te brenger
beeft de bakens eigenwijs 1
baar ervaring met bet cabar.
Het is niet helemaal voltnaa
dig en gehaaid gemaakte voc
weggewerkt daar kunt g<
com-
voor
el aan-
tstekend
?ten, on-
;ten wor-
•r. André
.«en Jon-
ruidenler.
illif Deen
d Bosboom
•ranrtne ter
•n Roo van
*im.
at al deze
lar brengt,
tn alledag,
nvoudig.
er vaarop
22-tal srA-
S!,tl lhSr'HEERLIJK OUU1ÏT HET
een kleineLANGST", een musical van
goede zul-Annie M. G. Schmidt en Harry
word*, is Bannink. is er in gegaan als koek.
opmerke! *n ^el ^ieuwe He la Mar Theater
Stuart lflkt lc Amsterdam vond zaterdag de
en f pelende première plaats, tn daarbij kwam
1 eena zwak toch wel duidelijk aan het licht,
z:n*t' dat dit luchtige, met liedjes, dans-
n weg on eer. f
•Tompelend te Jes cn muziekjes doorspekte blij-
van den Heu- spel bepaald niet de mist in zal
ei Wr- »9 en gaan. Integendeel, juist omdat het
Urm) imj' ie1s heeft van het knussige en
•1 meer ver* huiselijke, waardoor de familie
s de -so van Doorsnee veler hart had gestolen,
liedje Kom moét het wel kunnen gedijen in
ons Hollands klimaat.
Men kan ei lang of kort over praten,
wat nu eigenlijk precnes een musical is.
Annie Schmidt bekende eerlijk dat zij
het rcht met wist en zelfs Willem Duys
kon hot niet zo maar voor de vuist weg
zeggen. Overigens doet het er ook niet
bar veel toe. Hoe dan ook. het is een
amusant geval geworden, dat het dan
wel allereerst heeft meegekregen van
de spitse en dikwijls heel geestige tek-
stens, baa- dat desalniettemin tenslotte
pas zo speels kon gaan leven, danK zij
de erg gelukkig uitgekiende bezetting
van atv'»"-* dansers en musici en vooral
ook van het team dat deze mensen zo
liet zingen, dansen en spelen.
Daardoor kon Conny Stuart zo ver
rukkelijk veelzijdig ..uit de verf kooien",
bijtend scherp soms en vol van ironi
sche humor, maar ook vaak uiterst ge
voelig. met een expressief vermogén en
een sentiment, dat heel precies de grens
van het sentimentele kent. In haar lied
je van ..De kleine zwakke vrouw" en
het indringend gebrachte ..Zeur niet"
toonde zij enkele toppen van haar grote
artistieke rijkdom.
Goede dansen
Van bijzonder belang was het aandeel
van de beeldende chorcografiefjos van
regisseur-choreograaf Gordon Marsh,
omdat zij een integrerend bestanddeel
vormden en de gang van zaken niet uit
sluitend maar spectaculair opfleurden.
Een geslaagd voorbeeld daarvan was
een kleine pas de deux. die het duetje
van twee over hun dochters bezorgde
vaders in „Op een mooie pinksterdag"
illustreerde.
Kennelijk had Marsh in zijn levendige
mma. met wie hij een liefdesver-
komt Marian natuurliik aan
volg is echtscheiding, waarbij
ïrtijen zich dolgelukkig voelt,
dochter Pink. die nu eens met
met een Italiaanse en tenslotte
vriend komt aandraven, voor
t zon heel fraaie: zij zegt in
van haar Turk. Dat brengt
nesten, dat zij niet meer wr
oeten. Wanneer dan blijkt,
met de dochter van de
istrofe compleet: hun
te wat het kost. Dat
ns nillens tot elkaar,
ie blijkt, dat hun
betreft maar wat
nlezier compleet.
~h om. Muziek
1 de hoofd-
typeren,
die wel
noemt
eeft.
•ze
riger.s «teeds meer ontwikkelt tot een Nederlandse
Heinz Ruhmann vond in de zaal verdiende res
pons.
Prachtig is Annie Schmidt erin geslaagd het moder
ne menie. dat geen nozemina is. maar toch haar
ouders de nebcis bezorgt, te typeren. Du meisje
Pink werd door Francinc Terlinden kostelijk ge
typeerd rr.et dien verstande, dat zij kennelijk slechts
zichzelf hoefde te zijn. Toneelspel is echter nog net
iets meer. het is n I. ook spel. en dat misten wij wel
eens in haar optreden. Zij kan echter nog duidelijk
in haar rol groeien. Rob van Houten was verdien
stelijk als haar minnaar-uitvinder inet dc boksers
neus en Winnifred Bosboom als de secretaresse die
echter niet geheel waar wist te maken waarom
haar patroon zo noodzakelijk op haar verliefd moest
worden.
Freddy Albeck typeerde meesterlijk de Deense
public relation-vorst, die nog voldoende tijd over
hield voor zijn personal relations. John Kuipers
tenslotte zette een pracht van een Turk op de plan
ken.
De muziek, die zeer verdienstelijk ten gehore werd
gebracht o.lv. Harry Bannink. sloeg gemakkelijk
aan en dc dansen, waarbij vooral Jeanne Mcrkx en
Bame Stevens het paar dat de liefdesdans uitvoerde,
zich onderscheidden, werden met geest cn distinctie
gebracht Rest ons nog te vermelden, dat de decors
•an Johan Greter bijzonder smaakvol waren, de
kleding rijk en de kostuums fraai.
•lijk duurt het langst" zal waarachtig wel
i dat is hcèl wat voor een vaderlandse