briljante Bartveroverende Nederlandse
JIE SCHMIDT
ït langst" EERSTE GROTE THEATERSTUK VAN ANNIE SCHMi
muzikale Heerlijk duurt hel langst"
komedie talent> vakmanschap en
inspiratie gebundeld
Conny Stuart
grandioos
Klassiek
Teamwork ^dmen
261
DUURT
2 DAGEN LANG
p die manier
het lielpt niet, want Annie Schmidt
•rzet en iets heel aparts bedacht, waar
t ook nog terdege aan te pas is gekomen,
t, maar de tekorten zullen in deze kun-
stelling binnen de kortste keren worden
staat op maken.
staan vu.
geweestAnnie scnimui nee.
gelopen met het plan, eens iets
wen rond deze zeer markante cabare
tière, chnnsonnière en actrice en het
is haar gelukt. Vooral het liedje „Zeur
niet", waarmee het eerste deel sluit,
is op maat gesneden voor Conny Struts
grote talonten voor kolder en razendsnel
le woordwatervallen; maar ook voor de
andere kant van dit talenteen aan het
wrange grenzende ernst, heeft zü de
vend aeu
heel fris en go«.-
vriendje Wim. een rol wu«.
Houten een toekomst aanboort u»t
schien meer in petto heeft dan zijn korte
carrière als mime. Leen Jongewaard mag u««..
ten slotte, via het toneel en het cabaret extra worden
in de musical beland, heeft waarschijn
lijk ook zijn ware emplooi nu gevonden:
regie wel te kampen met ruimtegebrek
ofschoon twee draaiende toneelhelften
en een goed gebruikte toelichting toch
nog aardig wat mogelijkheden boden
voor een goedlopend continu-bedrijf.
André van den Heuvel was voor één
keer zo liet het programma weten
uit zijn ernstige toneelcarrière ge
stapt: in ziin rol als onbetrouwbaar
echtgenoot annex betrouwbaar vader
voldeed hij in dit lichtvoetige milieu
uitstekend. Voor een kostelijke uitschie
ter zorgde Leen Jongewaard. die het
(Door FRANS BOELEN)
spoed en ellende, mensen met hebbelijk
heden en onhebbelijkheden. Simpeler
kan het al niet. Voor omand als An
nie Schmidt is een dei geluk u.tgangs-
punt voldoende: men had trouwens met
anders van haar verwacht. Zij zoekt
het nu eenmaal niet in het buitenissige,
het extravagante; de werkelijkheid is
al gecompliceerd genoeg. Diezelfde al
ledaagse realiteit heeft haar nu het in
spiratiemateriaal verschaft voor een
Over hot verhaal kan ik kort zdn.
Het huweluk van Marian en Ido is na
achttien jaren van betrekkeliik geluk
nmusiin» aan h«t veraohra'.en. Kr komt
een vriend en er komt een vriendin, er
komt een echtscheiding en talrijke daar
uit voortvloeiende verwikkelingen.
Maar op het eind vallen de twee elkaar
wenend in de armen en is het geluk
hoe grillig dat er soms ook kan uit
zien teruggekeerd. Schrijvers van ge-
ringer formaat dan Annie M.G. zouden
met een dergelijk thema geen raad we
ten. Tenslotte is het gegeven al eens
eerder gebruikt en alle ingrediënten voor
een volledige mislukking liggen er in
uitgestald. Maar Juist in deze situaties
groep: zü allen staan voor hun taak
de manier waarop dat van hen v<
langd wordt en leveren hun eigen. ni".
weg te denken, aandeel in het grote
geheel.
En dat is tevens een van de opmer-
I MÜkste feiten uit d»/n succes rstel-
ling: de meestal achtcrge -telde'* le
den van de dans- en zanggroep worden
helemaal in het stuk opgenomen. Na af
loop kent men ieder gezicht, kont men
de bijdrage van ieder, ken: men zelfs
hun mogelijkheden.
AMSTERDAM, 4 okt. Nadat musical zo gaaf. zo hartveroverend. zo wj. 1» r a
prototype van het serviele kruideniertje mpn ;n Vpdprlanri mnoA al had flonkerend dat men geneigd is te den-
beurtelings komisch en aandoenlijk ge- ™en in lNeaeriand (le moed al had ken dat hier een geestelijke voorberei- Soraklw UefdTÏ,
en in de juiste
eü alle vormen van menselijke
staite gaf. Zijn heerlijke liedje ..kom opgegeven ooit nog een musical-
Kees. 't is maar tijdelijk" moet wel een produktie te zien die het artistiek da?edSkrepet1fletUd ÏÏSF" het*"uk ^«^khëi'd^ pcógt"™ te^SSn^en
bluvertje worden. zou halen< nadat a„e v00rberei. hïïftgiï humor^éél humor, waar achter meest-
musTca|ameta'dë SSSSSZS!,^ «SS
Onvermijdelijk tóch noe maar een- met "e nodlRe PlechtlS' ..eriodo van een hal!
teruggekomen op
Cabaret 5
Duueniana een rewmif en uiajnra- ri'"'
terugdekomen op het begrip'muical, hcid bÜ ,e zetten in het graf Van i'«CrbecrüpêujkfCmïal- men vraagt zich Sr^Sedy^atmrïart ToaK^rea'
omdat de naam Harry Bannink als com- de gegarandeerde theater-floppen MU™£ek0men z«Sr Herwas U„è '"eit hard kan zjjn en niet zelden na!
nonist nu u-el hoomoHiP in het peritnp U 1i i J:. "us £UU i 'u"* »vrts nu al vrnnt XTa.- altiiei .-d-. j-
Kïï!f,kZJirl*l!f!f"ïSÏ.'ïnSJtdr™tï in h-'^rland, werd dit weekend overmmpéiend..
moet komen. Alle respect voor de vele j
goede muziekjes die hij maakte. Maar hoofdstedelijk De la Mar-
rant. Maar althd volgt dan weer de
„v,. j it mi a vertedering, de lots\erbondcnhc;d, het
kuviic iiiur-tinjch uic nu maaivic. mout Tijdens deze verrukkelijk* \oorstel- oeuw-ig menselüke, soms gevat in een
een musical in dc zin van muziek, die theater plotseling aangetoond dat w-aa--*P*''fullelt' 7*"?' uWei enkel «-oord, een enkel gebaar, een on-
een desnoods wat minder sterke tekst de musical helemaal £-S-n onznlinè f"»- b"lrl"";t kehee bedaarltjke. zelf ontledende grap.
tot een klinkend divertissement maakt. geC" vormen., waarin 2 «Ine, door middel Schmidt kent haar vat. zoals
is het niet geworden. Eerder zou men j°od behoeft Ie Sterven miU er t^elén ^"„el^p^^'n'^rr „v er! SlSd?r uitïï^n^"hun" vak" ver''
Willen denken in dc richting van maar mensen achter Staan die vloeten. en waarin ieder onderdeel op SffnTr ™rt?°5n uitvSrèJdei
toret8ewarVe°°hc? met d7t Tnnte'MG kunnctl denken In de taal van het 'iin plaat, is ieder wooed op het juiste hct „u dc hoofdrolspeelster of het vier-
Schmid^ meer perwsonlhkc^ eigenasrl theater uitgerust zun met -n groot =1^ SST tïï,r"E ^Se».
digcr cn puntiger pijlen op haar boog talent (op welk terrein dat ook de vereiste sfeer treft, heb ik mcerma- ]os kunnen- dansen zingen acteren en
had. zodat de kwalificatie muzikale ka- mag liggen) 'n juist gevoel hebber kunnen vu.1.lellen dut een ilergelii- eigenlUk nog veel biecr. Hit blijft vooi
mcdie onze voorkeur heeft, met dien ke eenheid en perUctie alleen maar mtj onbeeriiDeliik d<-it men dit «Ups in
vrestande dat de komedie hier toch dc v°Or presentatie en een scherp in- bereikt kan worden door een team van zo n betrekkeliik korte oefentnd ondci
artistieke boventoon voert. Annie ZICht in de wensen van een veelei- begaafde vakmensen, dat voort- de knie heeft gekregen
..de send uitgaand publiek. Zulke men-
Schmidt toonde zich allerminst
<leine zwakke vrouw". uuzi
Resten tenslotte enkele namen als hlijkon er m Ons land toch nog
an Winnifred Bosboom. Francinc ter *6 bestaan.
[.inden. Freddy Albeck. Rob van Hou- Daarvan hebben publiek -en
ten en John Kuipers die zeker met on- wr* mot ,.a.i,„i„„ j
crmeid mogen blijven omdat ook zij met verbazing, bewonde-
>tuk voor stuk typeringen op de plan- rjng en vreugde kennis genomen
ten brachten, die „Heerlijk duurt het tijdens de met zoveel spanning en
langst vermoedelijk wel een heerlijk vnrvi-aoVvt ii-ir-
lang leven zullen bezorgen. verwachting tegemoet geziene eer-
piet pijnenborg v°orstelling van Annie M. G.
Schmidts musical „Heeriük duurt
het langst", waarvoor Harrv Ban
nink de muziek heeft geschreven.
Het is dus zover. De eerste, geslaagde
musical van Nederlandse makeld is een
feit geworden. „Heeriük duurt'het
ÏÜlPi. .het-v?er*te grote theaterstuk
10 ?eer geprezen Annie
bchmidt gaat een kAsstuk worden De
door vele musical-teleurstellingen wat
sceptisch geworden theaterbezoeker zal
zich afvragen hoe dat mogelyk is. Het
tntwoord is even simpel als het ver-
ïnaltje waarvan „Heeriük duurt het
angst" uitgaat zelf: omdat talent, vak
manschap en menselüke bewogenheid
(meedogen is in dit verband een beter
woord) eenvoudig nooit tot een flop kun-
nen leiden. De schrüfster heeft voor
haar stuk mensen gekozen, hele gewone
mensen in hun alledaagse en niet-alle-
daagse beslobberingen, mensen in voor-
JOHN J. DE CRANE, DIR.
N.V. INT. CONCERTDIRECTIE
ERNST KRAUSS
PRINSEN'CRACHT 14 AMSTERDAM
TELEFOON 22 22 11
Conny Stuort aan wie dit stuk in
Die samenwerking is cr ook wel opgedragen is in ëën woord
degciyk geweest. Onder de bezielen- grandioos. Het is boeiend te zien over
de leiding van de schrüfster zelf heb- hoeveel dramatisch talent deze ten
h<-n reglsseur-chore."graaf Gordon onrechte als cabaretière alleen maai
Marsch, componist Harry Bannink beroemde vrouw de beschikking
tekst-regisseur Henk van Ulsen in heeft. Het is waar wat er in de inlei-
nauwe samenwerking met dc uitvoe- ding geschreven staat: als Conny Stu-
renrien 'tenslotte heeft Annie Schmidt art Engelse was zou zij een wereld-
dit stuk speciaal ..op het lijf van "in geworden. Dat heeft ze in dit
Conny Stuart. Andrè v.d. Heuvel en stuk nogmaals beuezen. Er wordt gr-
Leen" Jongewaard geschreven) en de appclleerd nan alle facetten van haar
producers De Crane cn Meerburg over- groot talent en zü demonstreert die
leg gepleegd hoe te komen tot een met een gemak en een allure waar men
voorstelling die aan de meest kriti- koud van wordt.
sche eisen zou kunnen voldoen Hun Een verrasslng Is verder het spel
werk is niet tevergeefs geweest. Hot van v d Heuve, in wie de
resultaat is nu dat men een door en duCer van deze mus.cal wgarschünlük
door Hollandse mus.cal te zien krogt fe;en betere tegenspeler vanTkmny had
KP r^. r i°n J onbekend kunnen vinden. Maar nu we bü het na-
hoofc buitenlands niveau. Waaruit men n?en noemen aangeland zün wordt het
JCOncluS'°.T,ag .tI?1&Sn,dat moeilük: iedere naam die in dit stuk
daarom deze voorstelling tothet eigen n^t genoemd wordt betekent een ernsti-
land beperkt zou moeten blüyen. Ik RC nalatigheid. Want of het nu Winnifred
geloof stellig dat met enkele kleine wij. Bosboom is 'ik heb haar nooit natuur-
zigingen, door de schrüfster zelf aan te lüker en beter gezien dan in deze voor-
.«r„e,"^n,,doZeJ)roduklfe ^.k. m hel,bu'; stelling) of de Deen Freddy Albeck.de
^ouAun"en.,aa?5'aan- piepjonge, onen-aren maar verbüsteren-
reeds genoemde menselijke rte Francine ter Linden, de k<»telüke,
element er zo sterk in vertegenwoor- steeds breder wordende Leen Jonge-
01 ga IS* waard of alle zangers en dansers van dt
Nederland heeft cr een musical bij.
Een theatervoorstelling, die klas
siek" kan worden, omdat zi, m wcion
tijdloos is, ook al zün er tal van
aan de actualiteit gebonden g.a;>-
jcs. woordspelingen »-n situaties in du-
de zaal onophoudelijk in schaterlachen
doen uitbarsten. Tudloos is ook de bij
zonder goede muziek ran Harrv Ban
nink, steeds functioneel, steeds inte
grerend en soms zelfs zo neerlük dat
men zich gaat afvragen of er wol ie
mand in Nederland is die hem in dit
speciale, razend moeilijke genre z >u
kunnen verbeteren.. Persoonlijk betwij
fel ik dat. Er zün liedjes by die men
altijd zou kunnen horen als het regel
recht aangrijpende ..Het is ever" (Con
ny Stuart), de mallotige tango ..Em
ma Dilemma" 'André v.d, Heuvel)
en verder de „fuga" .Ligt het aan
hem", het liedje „Tomatensap" en
Jongewaards indrukwekkende büdragc
„Kom Kees".
Zelden heb ik na afloop een dank
baarder publiek gezien dan na deze
voorstelling. Mochten andere musi
cals, musical comedies of voorstelhn-
gen-met-liedjes voortijdig gestopt zün.
één ding staat voor mü vast: deze
„Heeriük' duurt het langst.