GUSTAVE:
NADER
TOT
STEDELIJK
KUNSTBEZIT
161
„Nader tot U" schilderij van Gus-
tave (Asselbergs).
In de achter ons liggende jaren
heeft in de wereld van de eigentijdse
beeldende kunst een jong kunstenaar
in betrekkelijk korte tijd blijk gege
ven, dat hij over een uitzonderlijk
talent beschikte. Dat was de jonge
schilder Gustave Asselbergs, die door
weglating van zijn achternaam niet
wilde teren op de goede klank, die de
naam van zijn vader, de bekende
letterkundige Anton van Duinkerken,
had in de kring van kunstenaars en
wetenschapsmensen
Op eigen kracht en met eigen mid
delen heeft Gustave in de korte span
ne tijds, die hem gelaten werd hij
overleed op 29-jarige leeftijd in 1967
blijk gegeven van een bijzonder
talent. Zijn schilderijen, meest frag
mentarisch van opbouw, vaak verle
vendigd met collage-elementen, waren
steeds aanklachten tegen misstanden
de oorlog in Vietnam, de rechtse
terreur in Frankrijk, de moord op
John F. Kennedy werken die uit
gekristalliseerd leken vanuit de aan
grijpende serie zeefdrukken die hij
maakte naar aanleiding van zijn werk
bij de Identificatiedienst van oorlogs
slachtoffers.
Flet schilderij „Nader tot U" de
titel is door hem gekozen op het
moment dat G. K. van het Reve zijn
nieuwe bundel publiceerde is wel
licht voor tweeërlei uitleg vatbaar.
Het stelt een race-auto voor die met
grote snelheid op ons afkomt, zodat
hij binnen enkele seconden nader tot
U zal zijn gekomen. Een andere be
nadering van het schilderij zou kun
nen zijn: het einde van de auto
coureur, die tegen de wand opbotst
(zie de witte plank aan de linkerkant
van het schilderij), de schrikreactie
van de coureur (hand voor de mond),
zodat de titel van het schilderij inder
daad op hem van toepassing is.
Het schilderij is in felle kleuren ge
houden, het heeft mooie plak (collage)
partijen en het geheel drukt de snel
heid en de kracht uit, die wij ver
wachten bij een dergelijk onderwerp.
Toen Gustave overleed kwam er
een einde aan een kort, doch fel kun
stenaarschap van een innemende en
integere kunstenaar, wiens werk door
zijn vader op de achterzijde van
het bidprentje werd weergegeven als
volgt:
De droom lijkt onvolslagen.
Het werktuig uit de hand gelegd.
Komt zulk een herfst zo vroeg met
recht?
Waar moeten wij de vruchten rapen?
Het laatste woord is niet gezegd.
A. v. D.
Met deze bespreking van dit schil
derij wil ik graag uiting geven aan
onze grote bewondering voor het
werk van Gustave.
HANS PAALMAN