De nieuwe wegen van de kerk Negativisme 256 je dan vaak zeggen. Wat dunkt u van: meer openheid en aandacht voor eikaars opvattingen, geen overmatige be langstelling en devotie voor bijkomstigheden van kerke lijk leven, geen particularisme, maar een open oog voor bredere verbanden dan de eigen kerk of de eigen stads grens. Vaak is men blind voor nieuwe structuren, louter en alleen omdat men op het fanatieke af zweert bij het oude. Men kan jongelui wel 'ns kwalijk nemen dat ze zo negatief zijn ingesteld, afbrekende kritiek leveren en via pressiegroepen de publieke opinie trachten te beïnvloe den. En we zeggen dan: och, dat is de jeugd; een puberteitsverschijnsel dat vanzelf terecht komt. Maar veel kwalijker dan deze jeugdverschijnselen is het nega tivisme dat bij ouderen op kerkelijk gebied wordt aange troffen, waar vaak eenzijdig naar het verleden wordt ge keken en te weinig naar de toekomst. Het naargeestige is dat deze goedwillende mensen door hun volwassen heid de schijn van het gelijk aan hun zijde hebben. Maar in feite zijn ze blindkijkers, rouwende romantici die treu ren om wat geweest is. Voor een betrouwbaar perspectief mag de ervaring van het verleden alleen maar dienen voor de opbouw van de toekomst. Zo is er bijv. een groep mensen die zich blijkbaar nog steeds met verbeten energie (een betere zaak waardig) inzetten voor het be houd van alleen maar een kerkgebouw. Zulke groeperin gen zijn funest voor een groeiende openheid en belem meren in hoge mate de opbouw van nieuwe structuren. Meerdere rapporten van democratisch samengestelde commissies hebben de wenselijkheid aangetoond dat de Havenkerk gesloten moest worden. Een onlangs uitge bracht rapport heeft met onrustbarend hoog cijfermate riaal laten zien hoe oneconomisch een grondige restaura tie van dit kerkgebouw zou zijn. Men kan terecht zeggen dat het onverantwoord is tonnen geld te steken in een dergelijk bouwwerk. Wat er dan wél gebeuren moet met dit onrendabele gebouw, is aan Monumentenzorg en het kerkbestuur van de betreffende parochie om te beslis sen. De onzekerheid wat er mee gebeuren gaat, voedt bij sommige katholieken de hoop dat de kerk weer ge opend wordt voor de eredienst. Is hier de wens de vader van de gedachte? Het kerkidee van het verleden brakkelt verder af. De kerk van de toekomst is al begonnen, wie tenminste oog heeft om naar verleden én toekomst te kijken, en wie oren heeft om te luisteren wat er gist en leeft in maat schappij en kerk. Het interieur van de Frankenlandse kerk is verkocht. Het exterieur zal spoedig verdwijnen. Wel een tegen valler voor de samensteller van een nieuw fotoboek over Schiedam, want het was zo'n fraai stadsgezicht, gezien vanaf de Koemarkt. Het heeft geen zin over dit verlies te treuren; het heeft wél zin je af te vragen: hoe kan de kerk zich als nieuw presenteren in deze wereld, in onze stad? Liefst zonder hoogdravende woorden, zonder hoge torens, zonder reminiscenties op te roepen aan iets an tieks. Dit is niet alleen een zorg voor de geestelijkheid, maar een zaak voor allen die bereid zijn nieuwe wegen te gaan om tot eenheid te komen en tot grotere dienst baarheid aan de medemens. E. ROBBEN Foto's: Robert Collette

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1969 | | pagina 12