DE NIEUWE WEGEN VAN DE KERK door dr. E. Robben IJ OEVER zijn ze met de verkoop?" Het meisje besefte geloof ik niet wat ze zei toen ze de belang stellende kijker antwoordde: „Zojuist is St. Jan de Doper verkocht voor f 360,en ze zijn nou met Jozef en Maria bezig". Dit dialoogje vond plaats in het portaal van de Frankenlandse kerk op woensdagavond 11 december 1968. In de kerk zelf was niet veel te merken van de gewijde sfeer die 110 jaar lang tussen de neo- gotieke gewelven had gehangen. Een veilinghal met de vlot hamerende veilingmeester en de exact noterende notaris. 252 De kerk is in beweging, ook in Schiedam. De „uitverkoop" van het interi eur van de Frankenlandse kerk in december, die landelijk zeer de aandacht heeft getrokken, is voor ons aanleiding geweest om aan dr. E. Robben te vragen voor ons blad de kerkelijke situatie hier ter stede in een artikel door te lichten. Pa rochiële herstructurering en oecu menische samenwerking zijn de onderwerpen in dit artikel, dat men een „profiel van de Schie- damse kerk" zou kunnen noemen. Dr. Robben (38) is pastoor van de Nieuwlandkerk in de Nolens- laan. Hij was bij zijn benoeming in 1965 de jongste pastoor van Ne derland. In zijn parochie was hij aanvankelijk pastoor van twee ker ken, behalve de Nieuwlandkerk leidde hij ook de Havenkerk. Deze kerk werd in 1967 gesloten. Dr. Robben. Schiedammer van geboorte, promoveerde in 1960 te Rome op een proefschrift over het theologisch probleem van de predi king. Het heeft geen zin om na een maand nog eens de prij zen te memoreren die verschillende religieuze voorwer pen opbrachten. De dagbladen hebben uitvoerig melding gemaakt van deze merkwaardige en naar het oordeel van velen ook onwaardige uitverkoop van kerkelijke inven taris. Veel gelovigen heeft deze methode van verkoop pijn gedaan. Is dat louter een kwestie van sentiment? Als geestelijke denk je daar wel wat gemakkelijker over dan de mensen die geslachten lang gehecht zijn geraakt aan kerkelijke voorwerpen; die met veel offerzin duizen den puldens op tafel hebben gebracht voor nieuwe ra men. En dat is nog niet zo heel lang geleden! Nu komt alles zakelijk onder de hamer. Wie biedt en wie biedt nog meer? En tenslotte gaat het naar de hoogste bieder die niet altijd de trouwste offeraar hoeft geweest te zijn. De gewijde inboedel heeft bijna 40.000 opgebracht; een mooie som, daar r.iet van. Maar men kan zich af vragen of met minder inkomsten niet een andere metho de de voorkeur had verdiend. Zoals bijvoorbeeld in Vlaardingen waar het niet meer bruikbare interieur van de oude St. Janskerk aan de Hoogstraat werd getaxeerd en via schriftelijke aanvrage werd verdeeld onder de liefhebbers. Afijn, het kerkbestuur heeft zo beslist en zegt in een aan alle kerkgangers op 1 januari uitgereikt stencil dat elke andere beslissing onverantwoord zou zijn geweest. Het zij zo, maar voor mij blijft de vraag in hoe ver je rekening moet houden met de gevoeligheden van het gelovige kerkvolk en wanneer je kunt spreken van sentimentele bijkomstigheden waar je niet teveel aan dacht aan moet schenken. Waar ligt de grens? Soms is het noodzakelijk om veranderingen aan te brengen in kerkelijke structuren, al wordt daarmee een stuk historie afgesloten dat nooit meer terugkomt en al is het pijnlijk te ervaren dat iets vertrouwds definitief verdwijnt. Je kunt ook zeggen: een noodzakelijke aanpassing aan nieuwe eisen van deze tijd, brengt nu eenmaal offers met zich mee. Zoals de sluiting van een kerkgebouw. Daarbij kun je nooit alle gevoeligheden van allerlei men sen ontzien; en als zoiets hard aankomt, kan men moei lijk de kerkelijke overheid beschuldigen dat ze lichtzin-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamse Gemeenschap (tijdschrift) | 1969 | | pagina 8