215
Hoe graag iedereen ook wil helpen:
de eerste jaren zal er nog wel niks
van komen. Voorlopig moeten eerst
nog plannen worden gemaakt over
wat men nu eigenlijk met dat Passa
ge Theater wil, wie er gebruik van
zullen maken en hoe het er uit zal
komen te zien.
Pas dan kunnen met enige zeker
heid beloften worden gedaan.
Toch is het zonde, die sluiting van
het Passage Theater, hoewel men dat
niemand kan verwijten. Al lang was
bekend dat het Passage Theater on
rendabel was. Het Tuschinsky-con-
cern maakte daar geen geheim van,
integendeel. Op alle mogelijke ma
nieren liet ze blijken dat ze het thea
ter één van de laatst overgebleven
bioscopen die geheel was gebouwd
naar de opvattingen die Abraham
Tuschinski over HET THEATER
had liever kwijt dan rijk was. De
films die in het theater draaiden wer
den met de dag ouder en minder van
kwaliteit en aan het uiterlijk van de
bioscoop werd op het laatst nauwe
lijks meer enige aandacht besteed.
Een schoonmaakbeurt van tijd tot tijd
was het enige dat er nog afkon. De
rest: gaten in de kleden en scheuren
in het doek liet men voor wat ze wa
ren.
Hoe jammer ook voor Schiedam,
toch is de houding van het Tuschins-
kiconcern wel te begrijpen. Publiek
en film hebben behoefte aan kleine
goedkoop te exploiteren en handza
me bioscopen. Wanneer een theater'
als Het Venster eens een slechte film
vertoont en dat gebeurt vaker dan
de Vensterfanatici zichzelf willen be
kennen valt de exploitant zich be
paald nog geen builen. Als hem ech
ter hetzelfde zou overkomen in het
Passage Theater breekt hij gegaran
deerd zijn nek. Het Passage Theater
met zijn personeel, zijn honderden
verlichtingsornamenten, zijn geluids
installaties, filmapparatuur, zijn om
vang is te duur voor deze tijd. Het is
een weelde gebleken die Schiedam
zich niet langer kon permitteren.
Blijft natuurlijk de vraag of we, nu
de tent dan definitief gesloten is, ook
rouwig moeten zijn om de sluiting
van het Passage Theater. Gezien de
deplorabele toestand waarin de bio
scoop de laatste jaren verkeerde niet.
Schiedam, hoe men ook over deze
stad moge denken had geen behoefte j
aan een dergelijk theater. Dat heeft
het publiek duidelijk laten merken.
De Passage vervulde op het laatst dan
ook nauwelijks nog een functie.
Anders wordt het echter wanneer
men het Passage Theater bekijkt te
gen de achtergrond van zijn eigen
verleden. Dan is met de sluiting een
instituut, een traditie uit Schiedam
verdwenen. Dan is het pas echt zon
de, want in de beste jaren van zijn
bestaan betekende het Passage Thea
ter heel wat voor Schiedam. Neem
alleen de grote evenementen maar die
het Passage Theater binnen zijn mu
ren heeft gehad. De Louis Davids-
f
t