Bijlage van HET PAROOL" van 24 December 1946 Bij het lezen van de Kerstge- .schiedenis, ln het. tweede oofd- stuk van het Lucas* evangelie, valt' het op, dat daarin tot drie maai toe gezegd wordt: „en het geschiedde". Deze drievoudige herhaling van „en het.geschiedde" Is een evange lische waarschuwing tegen.alle val-, sche en' .senlimenteele romantiek. Emil Brunner heeft het eens.kras gezegd: Jezus Christus is niet in de .wereld gekomen om onze kerstfees ten mogelijk te maken;'aan onze kerstfeesten is Hem totaal niets ge-- legend Het is ih het- evangelie "niet te doen om een droom, sprookje of verhaaltje, maar om een waarheid en werkelijkheid, die ons met Be voeten óp den grond zet en houdt en zonder, traktatie. Maar dat doet er alles niets toe. De geboorte ge schiedde toch. 1 Wat hier geschiedde, geschiedt, lo dezelfde gesfhiedenis, waarin Au gustus beveelt en Maria gehoor zaamt. maar onnoemelijk belang- rijker dan Augustus is het kind, dat hier geboren werd. En Indien ooit; terecht:van Gods voorzienigheid gesproken wordt, dan is hier Gods voorzienigheid, die een Jodenkind doet geboren worden om daarin het geheim van Zijn wi.1 te openbareD en te verwerkelijken. Midden in de geschiedenis der wereld is de zin der geschiedenis aanwezig, op aarde, onder menscben," onopvallend.ver huld; hep licht schijnt in .de duls-, ternis, maar de duisternis heeft hef 'niet begrepen. Voor veel wijden en verstand.'gen blijft het verborgen maar aan klnderkens is hfct geopen baard. En zij zingen het uit in mateiooze dankbaarheid: nu 2tft wellekome, Jesulieve Heer Deze oogenschijnhjk volmaakt on belangrijke gebeurtenis wordt ln het evangelie "met dezelfde woorden aangekondigd, en is in Gods ge schiedenis even belangrijk, zelf?, belangrijker dan keizer Augustus Daar werd een kind geboren. Ook dat is geschiedenis. De dagen wer den vervuld. De tijd gaat zijn on- herroepelijken gang. Wat in de .ge schiedenis staat, snelt zijn vervul- Luther nerkt scherp op: dA&r waren dé vrouwen en dochters van de rijke heeren van dien tijd, die betalen konden; zij hadden niet geloopen. maar waren gereden "of gedragen; zij waren niet moe, maar liggen ln de zachte-en warme bed den, terwijl Maria zich op den grond kromde. Maar toch geschiedde het. Het kind werdgeboren, zoo maar óp den.grond. Moeder Maria DAAROM zet het evangelieverhaal direct in met de woorden: en het geschiedde.' Zoo zegt het eersie .vers: En nbt geschiedde in die •'dagen, dat er een bevel uit ging vanwege keizer- Avgus- tun, dat het gehccle rijk •moest worden 'ingeschreven. En- eij gingen allen op reis om eich te laten inschrijven, ieder naar zijn' eigen xtad. Keizer Augustus was geen sprook jeskoning, maar een werkelijke, kei-, zer, zooals Rome sindsdien nooit weer "gezien heeft, over een' rijk, zoo groot ais ItaliÖ .nooit weer gehad heeft. Hij was met goddelijk gezag bekleed. Hij werd als een godheid vereerd. Zijn naamAugustus be- teekeiU: de Verhevene. Goddelijke. Hy maakte zoo dacht men de geschiedenis. Eén'der op zijn gezag en ln zUn opdracht gemaakte be palingen, niet eens de bloedigste of wreedste, was de registreering van Palestina. En deze bepaling zet de geschiedenis ln beweging. Overal in het Joodsche land zijn de men- schen op weg. Zij moeten. Het ge schiedde. ..';- rvE geschiedenis is nog niet ten einde. Er geschiedt nog lets. Het evangelie besluit: En het geschiedde, toen de cngelèn van hen fteengevaren waren naar den hemel, dat de herder^ tot elkander spra-' ken: laten it-y tiaar Belli- lehern gaan om tc zien het geen geschied is en ons doof Jen Heer is bekend gemaakt. En zij ging,#-haastig e* vonden Horia en Jozef en het kind, liggende in de kribbe Wat geschied is, is niet .onopge merkt gebleven. Al zijn er duizen den, die het nog niet weten; of die bet alleen maar weten met bun verstand, zonder dat het hun wer kelijk. eigendom werd. De herders zijn de eersten geweest, die gezien hebben wat geschied Is. En God lovende en prijzende om olies wat zi| hadden gehoord en gezien, zijn zij terug gegaan, zegt het evangelie Na de herder§_komeh de koningen Daarna een lange rij, bekenden en onbekenden, uit alle talen en ge slachten, tot op dezen dag toe allen,".die naar Bethlehem gaan om te zien wat geschied is. En Angelu? Silesius vat het samen: Werd' Christus duizendmaal in Bethlehem" geboren en niet in u, dan zljt gij nog verloren. pN als dit alles aan den gangis, zet' het evangelie voort met een nieuwen aanhef, die weer' begint met: en het geschiedde. En het geschiedde,' toen ei) (Jozef en Maria) daar (in/ Bethlehem) waren, dat de dagen vervuW werden, jat zij baren sou, en -ry baarde haar eerstgeborenzoon en wikkel- dc hem- in doeken en legde hem in dc kribbe, omdat voor hCm geen plaats meer was in de herberg.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1946 | | pagina 5