iZa EE MEES m Er is KetyoM, *""-•* DE KETELBINKIE - KRANT IN VOLKSUNIVERSITEIT HERLEEFT m Qouden Eeuw Iets goeds! cjcvoe Jumid DE Oude Delftse kunstschatten bijeen Zij illustreerde het Kerstverhaal aKLLJü&EQd heöen Hallo, jongens en meisjes 4 Woensdag 24 December 1947 KersttentoonstelUng geu ijd nan, de Vrede van Munster De 300ste verjaardag t'art de Vrede van Munster op 30 Januari 194S is oor de Rctzcrdamse Volksuniversiteit aante,d;ng geweest haar jaarlijkse Kerstteitoonsteihng ditmaal te wijden aan het huiselijk leven van onze voor ouders in de Gouden Eeuw, De kalen der. die n samenwerking met de Atlas van Sio'k is uitgegeven, geeft als het ware dc staatkundige inleiding tot deze expositie, maar ook zonder de rondgang te beginnen in de toren kamer van dc V.U., ivaar de origine len van de afbeeldingen van derc kalender benevens een aantal andere tijds-pcenten te zien zijn. krijgt men al dadelijk bij het betreden van de bene denzaal een ongemeen sterke indruk van de levensstijl dier dagen. Kerstavond voor de Padvinders Zaterdag heeft de afdeling Rot terdam van „De Nederlandse Pad vinders" in de Prinsenkerk een kerstdienst gehouden voor hun jongste leden, de welpen. Na het hoornsignaal en het lied „Hoort zegt het voort" liepen een aantal vclpjes de kerk door met de vlag gen van alle afdelingen. Ds Ober man leidde het gebed. De verdere avond werd gevuld met het zingen van liederen en het voorlezen van gedeelten uit de Bijbel. Hierna volgde nog een Kersttoe spraak en het slotgebed maakte 'n einde aan de avond. Op Woens dag 24 December zal er wederom een Kerstavond worden gehouden voor verkenners en voortrekkers, ditmaal in de Nieuwe- en de Vre- deskerk. IVOROL voor Uw tanden PU ROL voor Uw handen Kerstconcert Het Academiekoor on de Kra- lingse Orkestvereniging, beide on der leiding van Joan van Gooi, ga ven Zaterdagavond in de nal van de Academie voor Beeldende Kun sten een kerstconcert waai voor grote belangstelling bestond. Het koor bewees met de uitvoe ring van enige Oud-Hollandse en Franse kerstliederen en enige de len uit Bach's Weinachtsoratorium tot goede prestaties in staat te zijn. Er werd met begrip gezongen en de klankproductie voldeed zowel wat de dynamische schakeringen als de intonatie betreft ten zeerste. Over het geheel genomen wist ook het orkest goede indrukken na te laten. Er waren wel eens, zoals bijvoorbeeld in het Concerto Gros- so van Corelli minder geslaagde momenten, maar de Prélude van Bach genoot een verdienstelijke vertolking en de begeleidingen werden eveneens goed ir evoerd. De zangeres A. Amcsz-de Wit oogstte met een Aria uit het reeds :enoemde oratorium een welver diend succes. (Ingezonden mededeling) HET HUISELIJK LEVEN ONZER VOOROUDERS pièCE de resistance van de tentoonstelling is ..Harry van Tussen broek's kamer." want het moet duidelijk zijn. dat bij een ver scheidenheid van s tulen en. voor werpen ais hier samengebracht zijn. het totaal-effect grotendeels afhangt van de ordenende hand van de in richter. Van Van Tussenbroek her inneren %ve ons zijn vorige poppen en fantomen-tentoonstelling en het is opmerkelijk, hoe hij hier een niet gering aantal objecten heeft bijeen gebracht en er zowaar nog in ge slaagd is ruimte en sfeer te schep pen. Een imposante koperen luchter is opgehangen boven d_e gedekte hal- poot-tafel. een massief stuk werk. waarop tinnen borden en lepels en ander eetgerei zijn uitgestald; op vallend is dc bewerking van de zil veren mesheften en de fraaie vorm der ..Rembrandt" en „Jan Steen"- kruiken. Op de oude meubelen raakt men niet gauw uitgekeken, een zware Renaissance beeldenkast, een ebbenhouten-paltssander kussen, kast, een oude betaal taf el met gan- zeveer. kaarsensnuiter en inktste!, een zeer vroeg glazenkastje met zil veren preciosa en sierlijke Louis XlH-stoelen: typisch zijn ook de kleine kanonnetjes en de beschilder de bakslede. Aan de wanden een zeer groot Brussels wandtapijt, een hatuur- „stilleven" weergevend en verschei dene schilderijen: een interieur van Brekelenkam, twee kostelijke kleine Jan Steens (St. Nicolaasfeest en Het snijden van de key"», statige familieportretten van C. van der Voort. Een aardige gedachte was het om onder Heda's stilleven een echt stilleven te schikken- ïn de hall zijn in twee vitrines ragfijn kantwerk (van Cruyy Voor- bergh) en. enige roemers, een Buit- glas en twee molenbekers tentoon gesteld. Prenten naar Brueghel T3 UZONDER is ook de collectie prenten, in de bibliotheek bij eengebracht: gravures van Saenre- dam (morgen en. middag), een ano- nyme spotprent op de luiheid (naar Jeroen Bosch) en uiterst suggestieve prenten uit de serie de Hoofdzonden door Pieter v. d. Heyden naar Pieter Brueghel; bet bekende ..als de ene blinde de andere leidt" en Ira (".gramschap) met de afschuwelijke oorlogswerktuigen. Op de prent van de „magere keuken" ontdekt men een heuse bakermat. In de biblio theek is ook een 17e eeuws model opgesteld van een .,pot"_ of „puje", een Overijssels beurtschip. In het trappenhuis is 'n groot aan tal schilderijen opgehangen, waarbij de keus voornamelijk bepaald is door hun cultuur-historische waar de. Wat overigens niets behoeft af te doen aan het artistieke gehalte van Hendrik Sorgh's Boerenwoning, de Dorpskermis van J. C. Brooch - sloot, het eostuumstuk van W. Buy- tewech, Armenbedeling van P. de Bloot. Bollongier's Driekoningen, een gezicht op de Oude Hooftooon van *n anonymus en Jan Jlier.sc Molenaars Vrolijke Gezelschap, waarvan er verscheidene op deze expositie te zien zijn. Op de bovengang vindt men enige hoogst zeldzame gebruiksvoorwer pen in tin en aardewerk, kinder speelgoed. zuigfles, brandewijnkom- men. afgestaan door de Rotterdam se verzamelaar er, oud-politieagent J. H. Guülot en bij de ingang van de torenkamer een grappig knipsel- werk van de St. Laurens nog met de spits. en_ een voorstelling van een begrafenisstoet. Nog meer.... U" ET PRENTENKABINET, het IA domein ,-an mej. Krol, con servatrice van de Atlas van Stolk. opent met een serie van de vier jaargetijden, afgebeeld in het leven van de landman, 12 gravures van de maanden en vier prenten van de zintuigen, alle van de hand van Jan v. d Velde. In het torenkamer tje troont een model van het statie- jacht van de Admiraliteit van de Maze larch. Verheul), temidden van prenten en etsen, die betrekking hebben op de zee- en binnenvaart, waaronder enkele van Reinier Nooms. bngenaamd de Zeeman, de aandacht trekker.. Langs de wanden tenslotte pren ten. waarop enkele historische mo menten uit de 17e eeuw zijn vast gelegd. en die ook weer een aardige indruk geven van de kleding in die dagen, speciaal van de kinderen, die men ook terugvindt bij het bedrij ven van allerhande spelen op het Buitenhof in Don Haag (gravure). De huidige omvang van de cou rant dwingt ons tot deze neutrale inventarisatie, alleen een persoon lijk bezoek kan het gevoel van sfeer en intieme rust oproepen, waar deze unieke expositie het in zo sterke mate van moet hebben. Lambert van Meerten' A NTOïNETTE GISPEN heeft op ■Zx ons verzoek ditkaar zelfportret getekend voor Het Rotterdamsch Pa' rooi. Wij wilden de lezers namelijk gaarne een indruk geven van de jeug dige kunstenares die, naar onze smaak, een zo oorspronkelijke en fijne illustra tie verzorgde van het Bijbelse verhaal, dat op pag. 3 van dit blad wordt af gedrukt. Antoinette Gispen is Rotter damse Van geboorte en vestigde reeds kort na het verlaten der Haagse Aca demie de aandacht op zich door een fraaie inzending op de jubileum-ten toonstelling van „Kunstliefde" te Utrecht, later nog door ander opval lend illustratief werk. De prenten op pag. 3 zijn vervaardigd naar linoleum sneden die speciaal voor dit doel wer den gemaakt InRezonder,mededeling) (helpet helpen bij de meeste pijnen Doos^^cocheisZOc^ brengt kostbare collectie In het fraaie interieur van „Huis Lambert van Meer ten" te Delft is een kostbare collectie laat-middel- eeuwse religieuze kunst bijeenge bracht, Wie zich de pelgrimage ge troost naar deze bijzondere ten toonstelling (geopend tot en met 11 Januari), zal verrijkt terugke ren. Belangrijk is de keurende zorg waarmede de tentoonstellingscom missie van „Kring '46" de voorwer pen heeft bijeen gebracht; kunst historische- en schoonheidswaarde hl eken de normen voor de samen stellers. Bekende werken z(jn aanwezig als een „Nood Gods" van Geertgen tot Sint Jans, gravures van Al- brecht Dürer (o.a. de Vier Ruiters, en het Vizioen der Zeven Kandela- rer.) en van Jacob Com. vf Oostza- nen (Lijden van Christus), een Gol- j gotha van Barend van Orley. Van de sculpturen moet vooral geprezen worden de „officieel" nog niet bekende, zeer goed geconser- j veerde „Madonna met Kind", met züverdn kroon, aangetroffen in het aan kunstschatten rijke Klaus-i Hofje en een fraaie Sint-Paulus uit j de Gelderse School. Men moet de I verleiding weerstaan vele voorwer- pen afzonderlijk te noemen; men kan slechts wijzen op de kostbare handschriften waarvan enige ge tijdenboeken, rijk met miniatuur en j opgelegd bladgoud versierd cn 1 kerkparamenten (o.a. een fraai ge borduurde Annunciatie met bidden de opdrachtgever). Zoals Prof. Dr. ter Kuyle in zijn inleidend woord bij de opening op merkte. zien wij deze kunstwerken in een ander aspect dan kunstenaar en opdrachtgever zich hadden voor gesteld. Het betreft immers vooral ..membra disiecta" uit hun ver band (altaar retables) en omgeving kerken gerukte ledematen welke door het avontuur der eeuwen nu tot persoonlijker, intiemer beschou wing noden, met slechts hun eigen schoonheid tot aanbeveling. Wanneer dat beschouwen dan nog geschiedt in de zo bijzondere sfeer van het „Huis Lambert van Me er ten" en wel in de Kersttijd, dan kan men vrede hebben z(j het slechts berustend met het lot dezer opgejaagde kunstvoor- werken. Bn. Gaslicht Het Rotterdams Toneel zal Zater dag 27 en Zondag 28 December de eerste voorstellingen geven van „Gaslicht" van Patrick Hamilton onder regie van Cruys Voorbergh. De rollen zullen worden vervuld door Willy Haak, Georgette Reyewski, Lise Servaes, Ko Arnol- dï, Ko van Dijk, J. Koster en T. Oosthuis. De Salisbury-kathedraal, daterend uit de dertiende eeuw, is een der mooiste voor beelden van Engelse gothisehe architec tuurHier ziet men de koorknapen der kathedraal, terwijl ze bezig zijn, ander leiding van de organist tevens dirigent, hun kerstliederen in te studeren. WOENSDAG 24 DECEMBER 1947 A vond-pro gramma HILVERSUM I. 19— Beginsel- progr. vdPvdA: 19.15 Silvestri kwartet; 19 30 Kerstdienst voor kin deren; 20 30 Operette conc.; 21.10 Schuldig of onschuldig; 2115 Luis terspel: Zevenmaal Kerstmis; 22. Stefan Askenase piano; 22 20 Mijl palen op de weg naar de vrede: 23. Nws: 23.15 Kerstklanken; 0.Kerst- na chtd lenst HILVERSUM II. 19.Nws. weer: 19-15 Reg. uitz; 19.30 Kerst feest in de Jordaan: 20.Nws; 20.15 Adventslied.; 20.40 Orgclconc.; 21.10 Rondom de kribbe van Bethlehem; 21.35 Concertgeb. ork; 22.30 Nws: 22.45 Overdenk.; 23.5opraan, fluit viool, altviool en cello: 23 30 Stille nacht, heilige nacht; 0,00—1.Pon tificale nachtmis. WOENSDAG 24 DECEMBER 1947 Wereldomroep (golflengte 25.57. 31.23 en 49.79) 19.30 Opening Ned. progr. Ned. Nws, korte berichten overzeese ge biedsdelen: 19.40 Het wordt Kerst mis; 19.45 En het geschiedde in dier- zelve dagen, kerstverhaal door evangelisten; 20.25 Kerstklanken uit Nea; 20.45 Bijeenkomst in de Dom kerk te Utrecht; 21.15 Ned. Kerst- poezie: 21.26 Progr, van morgen; 2130 Sluiting. Wilhelmus; 22.00 23.30 Happy Station, kerstprogr. van Edward Staxtz. Ingezonden mededelingen Orr. een behoorlijk Kerstmaal te maken. Beeft men een keuze uit zeer vele zaken. Maar wil dit nooit vergeten: Zonder 'n TIP oor het eten. Zal de fijnste gans met goed smaken. Inz. Kr. A. S. te Laren, on tv. 1 ft. TIP. DONDERDAG 25 DECEMBER 1947 EERSTE KERSTDAG HILVERSUM I: 8.— Nws; 8.10 Gr; 9.25 Morgenwijding: 9.30 Gr; 10- Kerstverhaal verteld door evangelis ten; 10.30 Kerkdienst: 11.45 Tot het hart van ons volk; 12.Kerstklok ken; 12.19 Rustenburger koorkna pen; 12.30 Viool en piano; 23.Nws; 13.15 Aeolian. Sextet; 13.45 Bezinning op Kerstmis, caus. dr. Bitter; 14. Weihnachtsoratorium; 15.30 Kerst verhaal; 35.45 Muzxek-mozaiek: 16.15 Kerstviering in Amerika; 16.30 En het geschiedde in die dagen17,30 Romancers; 18.Nws; 18.15 Sport: 1830 Strijdkrachten; 39.Hongaars strijkkwartet; 19.30 Hier is de Wys- hyt Ongeacht....; 20.Nws; 20.05 Kamerark; 20.45 Luisterspel: De krekel in de schoorsteen; 21.45 Be roemde liederenreeksen; 22.20 Vau deville; 23.Nieuws; 23.15 Naar Parijs. HILVERSUM II. 7.— Kerst- zangdienst. 8.— Nws; 8.15 Radioko- perkwartet; 8.25 Inleiding hoogmis; 8 30 Hoogmis; 9.30 Nws, waterst 9.45 Beiaardconc; 10.Kerkdienst; 11.30 Cantate no. 142 Bach; 12 Concgeb. koperkwartet; 12,15 Ge orge Bo ui anger; 12.30 Kareol sep tet; 13.Nws: 13.15 Welk boek? 13,20 Kareol septet; 13.40 Kerstroos: 14.Kwartet; 14.30 Strijkork: 15.15 Kerstfeesfrviering in Nwe Zuider- kerk; 16.15 Werken Beethoven en Brahms; 27.Jonge kerk hoort oude woord; 18.30 Kerstzangen; 18 50 Pro Musi ca 18.55 Koor; 19.Nws, weer; 19.15 Piano; 19.30 Op bezoek bij onze vissers in Dieppe; 20. Nws; 20.05 Kerstconcert; 21,— Won derbaarlijke kind: 22.Weihnachts oratorium: 23.Nws; 23.15 Kerst- conc: 23.45 Schriftlezing en Sluiting. Ingezonden mededeling) 114-28-63 ct. en f. 1.02 FEUILLETON „Neen, broeder, zover heb ik het nog niet ge bracht," viel Peter in de red. „Oud-Egyptische epigraphio, dat is myn specialiteit, U weet wel, al die gekke hoedjes, slangetjes en vogeltjes, daarover vertel ik wat ieder al weet. De hemel verhoedde, dat ik nog meer over Egypte moest kennen." WERELDOMROEP (Golflengte 25.57. 31.28 en 19.79 meter) 19.30 Opening Ned. progr. Ned nws. nws uit Overzeese gebiedsde len: 19.45 Het is Kerstmis; 19.50 Het jaar van de late nachtmis; 2010 Kerstmis in de Huiskamer; 20 35 Kerkdienst: 21.Toespraak door It. a dm- He! f rich; 21.15 Progr. van mor. gen: 21.17 Internationale kerstlied.: 23.30 Sluiting en Wilhelmus. VRIJDAG 26 DECEMBER 1947 TWEEDE KERSTDAG HILVERSUM I. 8.— Nws; 8.18 Zingende torens; 8 30 Och tend klan ken; 9 30 Maar volgend jaar.-.. 10Toch Kerstmis: 30.20 Een ge dicht; 30.30 Kerstsamenkomst; 31.45 Tot het hart van ons volk: 12. Dierens Harmonie corps; 12.30 Con tact: 13.Nws: 13.15 Ren ova Sep tet; 13,45 Arthur Schnabcl; 14. Kerstgedachten: 14.30 Concgeb. ork; 15.30 Negro Spirituals; 16.Om de kerstboom: 17.Carcassola en ziin ork; 18.Strijdkrachten: 19.Feli citaties; 19.20 Onze hulp aan het Oostenrijkse kind; 19.30 Orgel en k-amerork; 19.50 Tien voor acht 20.Nws; 20.05 Er is iets; 20.40 So- praan, orgel; 21.Dolf v d Linden; 21.45 Luisterspel Spook van Canter- vilie; 22.25 Lond. Symph. ork; 22.40 Vandaag: 22.45 Wydmg; 23.Nws; 23.15 Symph. conc. HILVERSUM H. 8— Nws; 8.15 Orkest: 8 30 Wijding; 9.30 Waterst; 9.45 Londens strijkork: 9.55 Hoog mis: 10Hoogmis; 12.Angelus, gezelschap voor oude muz.; 12.30 Weer, lunchconc. Zonnewijzer; 13. Nws; 13.15 Welk boek? 13.20 Lunch conc; 33.50 Van man tot man; 14. Ceremony of Carols; 14.30 Kerst spel: 35.Omroep kamcrork: 15 25 Kerstlied klinkt; 16.Zonnebloem: 16.40 Oude melodieën 17.15 Zangver. eniging; 17.45 Kerstnacht-Lente; 18.Orkest zonder naam: 18.25 Wat deed jij met Kerstmis; 18.40 Orkest zonder naam; 19.Nws; 19.15 Rcg. uitz: 19.30 Orgelspel; 20.Nws; 20.05 Grpl: 20.12 Gewone man 20 20 Kerst - sproke in liederen; 21.— Kleine zan ger van St Pascale; 21.55 Radio philh ork; 22.40 Van Roovens: 22,45 Ge bed; 23.— Nws; 23.20 Grpl. WERELDOMROEP (Golflengte 25,57, 31,28 en 49,79 m.5 19,30 Opening Ned. progr. Ned. nws. nws uit Overzeese gebiedsde len; 19.50 Concert omroepork; 20.20 Toespraak of reportage; 20.30 Inter nationale kerstliederen; 20.45 Toe spraak mr H. J. Kruis, concert door Piins Bernhard Kapel; 21.15 Progr. *an morgen; 21.26 Kerstvertelling: 2130 Sluiting en Wilhelmus: 21.30— 22.30 Progr. voor Zeevarenden. ZATERDAG 27 DECEMBER 1947 HILVERSUM I. 7.— Nws: 7.15 Gymn: 7-30 Grpl: 8.Nws; 8.18 Ens. Vmcentino; 8.40 Mor gen klank er.; 9 30 Grpl; 10.Morgenwijding 10.20 Liefde's zegepraal; 10.35 Ierse. Schotse en Engelse volkslied.; 11 Uitz. arb. in. continubedrijven; 12. Carcassola: 12.30 Weer. orgelspel: 13.— Strijdkrachten; 13.30 Grpl; 14.— Ned, lied; 14.15 Kon. mil. kapel 15. Hoe keren onze soldaten uit Indo nesië naar Nederland terug; 15.15 Men vraagt; 16.Het recht en de mensen: 16.15 Amateurs: 16.45 Om en nabij de 20: 17.15 Volkse one; 13.— Nws: 18 15 Sport: 18.30 Strijdkr. HILVERSUM II. 6.45 Weer; 7.Nws; 7.15 Maria ter ere; 7.30 Morgengebed; 7.45 Piano: 8— Nws; 3.15 Pluk de dag; 9.Ochiendconc: 9.30 Waterst: 9.35 Balladen: 10- Klein, klein kleutertje; 10'5 Bach: 11.— Zonnebloem: 13.45 Bachconc: 12Angelus; 12 03 Cello en piano; 12 30 Weer, lunchconc; 32 55 Zonne wijzer: 13.Nws; 13.15 Welk boek? 13.20 Lunchconc; 13.40 FiJmpraaije: 13.50 Ouverture Fra Diavola; 34. Toneelkijker: 14.IQ Pop. klanken; 14.40 Eng. dansork; 15.Jongelui; 15,15 Conc. der jongeren: 15.45 Kiosk 16.— Franse vedettes; 16.15 Derde eeuwfeest van de Vrede van Mun ster; 16 30 Gregoriaans; 17.— Wig wam; 18.Orkest zonder naam; 18.15 Journalistiek weekoverzicht- 38.30 Lord Jumpatit. xo n goc Weer „Stil toch. mijnheer Peter. Niet zo hard. De Nieuwe Juffrouw heeft hoofdpijn." „Nieuwe juffrouw? Wat nieuwe juffrouw." „Onze nieuwe huisgenote, mijnheer Peter." „Wat? Een vrouw in huis! En die woont zeker onder mij. Maar juffrouw Spoor, lelijke Spoor, „Dr Monnik laten nu even ernstig blijven, bef ik* Je ™Gten W°rd6'1- Z° de raak is werkelijk belangrijk. En U moet dan „Dr Munnik)" riea dnunik hl, „juist, maar laten wij gaan zitten en ter zake komen." En wandelend naar de grote fauteuils bij het raam, mompelde hij verder half tegen zich zelf, half tegen de ander, maar altijd zo, dat vreemden er zich door ergerden of in verwar ring geraakten. „Ziet U, ik ben volstrekt geen gastvrij mens- Laten wij het kort maken. Hoe eerder U weg bent, hoe liever het me is. Niet omdat U een onaangenaam mens bent, maar ik ben gewend als ik thuis kom mijn pantoffels aan te trekken: eerder voel ik mij niet plezierig. En zolang U er bent, kan ik dat niet doen." „Maar, iaat U..,." „Nee," weerde Peter af, zuchtend in de groot ste stoel zakkend. „Ik houd mijn schoenen aan. Maar begint U in hemelsnaam." „U bent in Axen geweest," sprak Cressik nu sneL „Vanmiddag kreeg ik een telefoontje of ik terstond naar Uw huis wilde gaan om U op te wachten en U die vragen voor te leggen, die U in Axen gesteld zouden zijn, als U niet zo on verwachts was vertrokken." „Wat wilde U weten?" Cressik boog zich voorover en keek Peter on derzoekend aan: „Wat deed U in de woning van Ossïefski." „Ossiefski? Wit is dat?" deed Peter onnozel. ..Dr. Munnik.'' sprak de ander indrukwekkend. „Zo komen wij nergens. U bent een allerwege geacht Nederlander, lector aan de universiteit in de Egyptologia..,." meteen maar weten, dat het ons bekend is, dat U in het huis van Ossiefski bent geweest" „Hoe dan?" „De koster heeft het ons bij zijn verboor ver teld. Toen bij overrompeld werd, heeft hij U zien staan, met de handen In de lucht." „Zo, dat is niet mooi." „Nu doet de Nederlandse regering een drin gend beroep op Uw medewerking." „Waarom is dat alles nodig?", wilde Peter weten. „Dat is nodig!" De ander werd korzelig. „Ge looft U mij, dat ik hier niet kom.. „Goed, goed," viel Peter in. „Maar U wilt het oude recept naschrijven van niets zelf vertellen en het slachtoffer tot zijn hemd uitvragen en daarvoor bei; ik veel- te nieuwsgierig. U kunt mij veel meer 'ertellen, dan ik U," Cressik was opgesprongen. Ongeduldig vroeg hij: „Heeft U telefoon hier?" „Zult U allang op de piano gezien hebben in al die uren, dat U hier rondgespLed hebt," merkte Peter droog op. .All right U vertrouwt mij niet en dat is Uw goed recht en daarom gaan wij opbellen om U te overtuigen." „Wie?" „De minister-president," zei Cressik indruk wekkend en hij liep naar het toestel. Terwijl hij ermee in de weer was, ging Peter naar de deur en riep naar beneden: „Juffrouw Spoor, Spoooooorrr. Is er koffie?" Zij kwam door de gang aanhollen. t-, tt --v.;r^eP Gressik binnen. „Hier komt Den Haag!" Peter trok zich terug, onder de indruk van juffrouw Spoors mededeling. excellentie," hoorde Peter zeggen. 'j punnik.ja, excellentie, Peter Munnik, de lectorjuist. Ik zou het zeer op prijs stel len, mdien U hem door de telefoon even wilde spreken en ons van zijn medewerking kon ver zekerenjuist, excellentie, voor die affaire bij Axen.... hier komt dr. Munnik dan...." En Peter werd de hoorn overhandigd. „Hier ia de minister-president aan de tele foon, dr. Munnik!" Toen kreeg de heer Cressik dé schok in zijn nog jonge, welverzorgde leven, want hij hoorde Peter zeggen: „Zo, oude sok ja dit is Peter.... dank je, dank je.... Dat jij daar nog zit in Den Haag Dacht, dat je allang gewipt zou zijn. Wat? Je schijnt even taai als die mummies van mij!.... ja, inderdaad, maar smakelijker, laten we hopen, dte mummies kun je werkelijk niet meer gaar krijgen..,, neen, de heer Cressik hoort deze woorden niet- Ik heb hem een pot was gegeven om er mee zyn oren dicht te stoppen.... zou een bittere ontgoocheling voor hem zijn.... ja, ik vecht voor je prestige; verdien je ook wel. nu je alle records slaat op je groene stoel. Maar ik moet deze telefoon betalen, dus maak ik het kort. Wat wou je van me?Axen.... ja daar was ik, bij FrankMertens, juist. Je kent hem nog welCressik te vertrouwen goed dan, omdat jij het bent. Groeten aan Mlems." Uit de Staatscourant Bij K.B. is benoemd tot directeur aan de Rijksserum-inrichting le Rot terdam. dc heer G. M. van Waveren uit Amsterdam. Dr. H. E. Rceser sr., de huidige directeur zal binnenkort aftreden. Vorig jaar bereikte hij reeds dc pen sioengerechtigde leeftijd. Bij K.B. is verleend de ereme daille in goud verbonden aan de Orde van Oranje Nassau aan de heer J. M. Waalwük te Rotterdam. De eremedaille in zilver aan de heer S. Timmers bedrijfschef bij de N.V. Cartonnagefabriek en drukke rij voorheen gebr. Keiven te Rot terdam. KINDERPARADIJS. In ons land dromen dc kinderen zoiets tegen de tijd, dat Sinterklaas jarig wordtMaar bij dit kleins Engelse meisje zijn de verwachtingen nog hoog gespannen. Zal het Kerstmannetje haar zo'n prachtige pop in dc armen drukken? 2.50 Toen ik verleden weck op een avond kolen moest scheppen en het platje betrad, werd ik onverhoeds aangevallen door een wit spook dat blies en met de vleugels klapte. Dat is waar ook, zei mijn vrouw, the op m'n gegil was komen aan snellen, ik vergat ie ie vertellen dat ik vanmiddag een gans heb ge kocht. Veel goedkoper clan vlak voor de feestdagen, 't scheelt zeker een riiksdaalder. Pak hem even en zet hem voor vannacht in de keu ken. anders kmgen we last met de buren, want hij gaat nogal te keer. Ik haalde even diep adem en ging moedig de arena binnen. Blazend en met open muil kwam het beest op mij af, maar ik keek het strak m de ogen en overmeesterde het snel. Goed, w\i hadden dus acht dagen een gans te logeren: overdag op het platje en *s nachts an de keu ken. Voor een rijksdaalder voordeel kan men wel wat ongemak verdra gen, vond mijn vrouw en ik be aamde. het goedig. De eerste nacht dat wij de vogel in huis hadden kwam er van slapen maar bitter weinig. Net toen ik zou indomme len begon het dier in de keuken een. deuntje te gakken. Het klonk als schelden en gelijk had het stomme beest, want het had natuurlijk ai lang in de gaten dat w;i het op zijn bout x'oorzien hadden. Het vervelende was echter dat het ge gak de jachtinstincten van mijn hond had losgewoeld. Ik hoor de hem door clc gang rennen, agres sief blaffen, janken, snuiven en aan de keukendeur krabben. Twee van onze jongeren schrokken er wakker van en begonnen erbarmelijk te we nen Het was een vreemde Kleine Nacht Muziek, dat_ symphonietje van gegak, geblaf, geiank en kin- dergckriis en er viel aardig wat te vermanen, te verklaren en te sus sen. Het zal zowat tien minuten rustig geweest zijn, toen de storen de geluiden opnieuw de nachtelijke stilte verscheurden. Met korte on derbrekingen ging dat zo door tot aan het morgenkrieken. Grauw en huiverig liet ik om 8 u. de werkster binnen en schoot het bed weer in. Plotseling klonk een hartverscheu rende kreet van uit de keuken. Hoort dat mens zich eens aanstel len, zei ik geeuwend tegen mijn vrouw, en d&t voor zo'n gansje. Maar toen ik gekerm meende te horen, ging ik vlug kijken en zag tot mijn grote schrik de vrouw languit op de grond liggen. Ik snel de naar haar toe en sloeg met een smak achterover op de glibberige vloer. Pijnlijk maar zonder letsel krab belde ik op, doch met onze goede werkster -was het erger gesteld. Zij had een arm uit de kom geval len. Vlug bracht ik haar in een taxi naar de dokter en vervolgens naar haar huis. Toen ik thuis kwam ver nam ik dat mijn hond, over wie je lopen kunt, de melkboer had aan gevallen en diens broek aan flarden gescheurd. Die gans moet het dier volkomen overstuur hebben ge maakt. Misschien had je het beest toch voordeliger panklaar kunnen bestellen, opperde ik bescheiden en ik rekende mijn vrouw de onvoor ziene onkosten gemoedelijk voor: Taxi: zes gulden vijf en twintig; dokter vjjf gulden: werkster zes da gen loonderving vergoed: dertig gulden; nieuwe broek voor melk boer: vijf en twintig gulden plus vijftien punten. Maakt 66,25 plus 15 punten, zei ik Bartjensachtig. Je vergeet die rijksdaalder er af te trekken, die ik uitspaarde, zei mim vrouw, zonder een zweempje ontroering,.. DESIDERIUS De medewerkers aan jullie eigen blad, want verschijnt binnenkort!!!! Een mooi blad, net zo groot als een échte krant -vol grappige en spannende verhalen in praatjes en plaatjes in geuren en kleuren! Puzzles, raadsels en.... clubnieuws! Wat dat allemaal betekent, vertel ik over een paar dagen, voorlopig heb je wat om over te denken; nu heb ik het te druk met alle voorbe reidingen want.... er staan jullie heel wat verrassingen te wachten.let maar op! Tot over een paar dagen! KETELBINKIE,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1947 | | pagina 4