Nu groot werk voor de S.D.! Franse en Italiaanse filmkunst j^""hEÖ€nT7. PETER Spionnage in Nederland Anton van der Waals in vaste dienst voor f 1100 p. m. Groothandelaar in mensenbloed Opgebroken rijweg Arena De man in duplo FAUST WAS EEN VAGEBOND Lutusca Om het kampioenschap van Nederland In vrede leven Voordrachtavond Albert Vogel jr. De brandstichter van Putten Prinses Het doornige pad m DE RADIO - PROGRAMMA'S ïeW-/J Paroolkalender 1948 Zaterdag 7 Februari 1948 3 De lezer zal uit onze vorige artikelen begrepen hebben, dat de B.D. over Anton van der Waals tevreden was na alles wat hU voor de Duit se zaak had gedaan. Schreleder was zeer tevreden, doch niet voldaan. De nienwe aanwinst .van het korps werd voor andere, nieuwe, groot ser zaken gezet, Nu de zaak In Bloemendaal, commandeert Schreleder, &U de laatste handtekening gezet Is onder de stokken die een Haarlemmer in de dood voerde. De zaak-BIoemendaal, met die illegalen Van der Waals knapt het op bin nen zes weken. Hij kiest een valse naam en zorgt er voor in kennis te komen met de klooster-broeder Jo- seph Klingen te Bloemendaal bij j Haarlem. De broeder is er van I overtuigd, dat Van der Waals een agent is van de Nederlandse rege- j ring te Londen. Hij vertrouwt hem i en vertelt hem veel. Op 26 Mei worden broeder Jo seph, de prior en vijf illegale me- r dewerkers gearresteerd Van der Waals is er zelf bij om aan te wij zen wie broeder Joseph is. In. de bibliotheek wordt een zender ge vonden. De geestelijke erkent, na afmattende verhoren dat hij de man is die Bierhuys aan een wa pen hielp. Een paar dagen later worden nog acht andere onder grondse werkers gegrepen. De collega's van de* SD, wel haast jaloers, feliciteren de heer Schreieder met de aanwinst, met Anton van der Waals. Deze blijkt In staat te zijn voor groot werk en daarom wordt zijn salaris van nu af aan. bepaald op f 1100.per maand met vergoeding van alle kosten en met extra uitkeringen voor bijzonder belangrijke op drachten. Als een adder glijdt hij tug- sen "de Illegale werkers. Nu duikt hii hier, dan weer daar op. Hij heeft geld, hij boezemt vertrouwen in, hij praat glad en handig, hij gloeit van va derlandsliefde en vrijheids drang. Soms heet hij De Wil de, dan weer Crancndonk of Veenstra, Van Veen of Van Lynden. Soms Is liij blond, dan weer donker. Nu eens draagt hij een bril, dan weer een snor. Zijn tong Is glad, zijn manieren zijn innemend, zijn inzicht in de taak der Ille galiteit is groot, zyn moed on begrensd. HU wordt geloofd, J hij wordt vertrouwd. En hij wordt een groot leverancier van mensenbloed Theo Dobben in Amsterdam Fan der Waals maakt carrière bij de S.DJ Schreieder wordt gelukgewenst met die geweldige kracht. Da schilder-electricien krijgt f 1100.— per maand tracte- ment, plus onkosten, plus extra beloningen voor extra grote saken. Hij ontziet niets en nie mand en laat niet af vpordat iedereen die onder verdenking staat als illegaal werker, door de mand is gevallen. Wie Rotterdam wii typeren zon der Maas en havenbedrijf te noe men, hoeft "alleen maar te zeggen; opgebroken straten. Ge kunt de stad niet door komen zonder de witte pijl op het blauwe bord te ontmoeten met aanduiding; „wegomlegging'Niet-Rotterdam mers hebben de neiging dit te laten gelden 'als argument voor hun af brekende critiek op onze stad. En eerlijk gezegd zijn wij zelf ook wel eens onaangenaam verrast als wij alwéér een omweg moeten maken. Toch zit er iets meer en beters in dan ergernis. Het geeft ons een voorsprong boven anderen met hun niet-verzakkende, modder-Ioze en kuilen-vrije asfaltstraten. Het kan een van de redenen zijn waar om Rotterdammers nuchter en za kelijk blijven bij de realiteiten van het leven, terwijl anderen zich ia- ten verleiden door schone schijn. Want de levensgang van de enke ling, en van de mensheid als vol- kerenfamiiie wordt minstens even vaak tegen gehouden, omge legd, teruggewezen als een arge loos reiziger in onze stad. Wie Is er zeker van zijn levens weg? Wie weet van te voren' hoe hij het begeerde doel zal bereiken? Wij willen zo graag ons leven al bij voorbaat „uitstippelen." en als het onszelf niet al te zeer mocht gelukken dan toch voor onze kin deren. Zo gaat het in het gezinsverband, maar ook in het volksbestaan. Vaak kunt u het horen, dat de uit zending naar Indonesië voor twee jaar (of korter soms) verloren tijd en verspeelde kans betekent. De ergernis van de wegomlegging. Als of er niet in iedere onbekende, niet.geweten straat, nieuwe kansen en onvermoede mogelijkheden zich kunnen voordoen? Vraag het de re.patriërenden; hoevelen vonden een levensbestemming juist in dat eerst versmade zelfs vermaledijde Indonesië? En hoevelen, die met vreugde terugkeerden zouden deze Indische periode toch niet willen gemist hebben in hun leven? De altijd-opgebroken straten van onze stad zijn het beeld van de onzekerheid in ons leven, maar zoals de verkeersobstakels en weg- omleggingen uiteindelijk het plan van de stadsbouw moeten dienen; zo weet ieder, die op de grote We-, reld-architect vertrouwt, dat het doel van het leven bereikt wordt op de wijze die met Zijn plan strookt en op Zijn tijd. Van vader Abraham staat er in Hebreeën elf dat hij vertrok, zon der te wéten waar hij komen, zou, maar hij wist één ding zeker, dat het goed zou worden/ want hij verwachtte de stad, waarvan God de ontwerper en bouwmeester is. Als uw levensstraat een chaos is van zand en steenhopen waar u niet door kunt komen, laat u dan leiden door de pijl van het Evan gelie door een zorgzame hand voor u daar neergezet. Oberman. strijdt zonder vrees of blaam de vaderlandse strijd tegen al wat Duits en al wat nazi is. Van der Waals hoort van hem spreken in illegale kringen; hij krijgt het adres in handen en hij loopt er eens aan. Mevrouw Dobben is op haar hoede. Zij kent de gevaren, die haar man bedreigen en zij zegt niet meer, dan zij kwijt wil zijn. Ze praat tegen niemand over Theo. Maar Van der Waals heeft een goed verhaal gereed: ,Jk bert agent van de geheime dienst, wij weten in Londen wat utv man doet en wij waarderen het ten zeerste, Onze informaties wijzen uif, da? de S.D. hem op het spoor is en ik ben gezonden om te waarschuwen. Hij'moet het land uit, hij moet naar Engeland. Ik wit hem spreken, morgen middag in café B., om te overleggen, hoe we hem het best wegkrijgen": De-volgende dag drinkt Van der Waals een biertje in café B. Drie tafeltjes verder zitten twee SD-ers in burger, gereed om toe te slaan als de verrader het teken geeft. Er komt een man, die aarzelend rond ziet. Anton neemt hem even op, geeft hem een hand en praat wat met hem, Ik ben gestuurd door me vrouw Dobben, zegt de man. De spion voelt de voorzichtigheid, waarmee zijn gast optreedt. Is deze man Dobben zelf, of is het een an der, die de kat uit de boom moet kijken? Toeslaan heeft geen zin, aleer Van der Waals de zekerheid heeft, dat dé man, die hier naast hem een kop thee drinkt, Theo Dobben zelf is. Maar de man is op •zijn hoede. Hij zegt alleen maar: „ik kom op een bpodschap van me vrouw Dobben." Noodlot Dan grijpt het noodlot in. Er komt een toevallige voorbijganger binnen, die een kop koffie bestelt. De man drinkt, kijkt wat rond en steekt dan plotseling zyn hand op. „Hallo, Dobben, goeiemiddag!" Van der Waals wacht tot de kof fiedrinker vertrokken is. Dan heft hy de haud'op. Een schijnbaar toevallige, simpele beweging. Drie tafels verder staan twee mannen op, lopen rustig nader en grijpen samen toe. Dobben is een verloren man. Een half uur later begint het verhoor al. Theo Dobben zwijgt, Geen woord krijgt men er uit. Van der Waals is nog niet te vreden. Deze Dobben heeft mede werkers gehad in het verzetswerk. Die medewerkers moet hij óók hebben, ook al zwijgt Dobben. Een paar dagen later gaat hij brutaalweg naar mevrouw Dobben en vraagt haar man te spreken, die niet naar het afgesproken café is gekomen Mijn man is verdwenen, zegt de vrouw. Vermoedelijk door de Duitsers gearresteerd. Dat is verschrikkelijk, maar uw man was onvoorzichtig. Ik heb u hog zo tijdig gewaarschuwd! Londen was op de hoogte van het gevaar, maar uw man heeft het beter willen weten. Nu zullen óók zijn medewerkers door de niets ontziende S.D. worden gearres teerd. Tenzij wij direct helpen. Eén paar dagen later worden vier medewerkers van Theo Dob ben gevat Van der Waals 'hand haaft bij de S.D. zijn faam: hij is een handige jachthond, hij is ge schrikt voor het „grote" werk. Schreieder geeft hem een nieuwe opdracht. Daarin wordt de naam van burgemeester Oud genoemd. Daarin wordt veel over Engeland gesproken! Van de werf „De Mer wede" te Hardinxveld is met goed gevolg te water gelaten het 4000 ton metende m.s, „Prins johan - Willem Friso", bestemd voor de Mij. .Veetransport" (dir. Anth. Veder) te Rotterdam. In „Copie Conforme" (De Man in duplo) is Louis Jouvet zowel de cri minele fotograaf Ismora, de glas harde schobbejak, "Us het tedere en bedeesde heertje Dupon, reiziger in Schone schijn ett werkelijkheid Zwervende grootspreker werd in de literatuur wetenschapszoeker IN het jaar 1540 stierf in een alchemist er. opzien baarde door dorpje in Breisgau 'n zekere doe- zijn voorspellingen", het verblijf in tof Faust, of zoals "hij zich zelf de stad werd ontzegd. De naam noemde „Magister Georgius Sa- van deze vagebond? Dr. Faustus belicus Faustus Jr., schatgraver uit Heidelberg, sterrenwichelaar en waarzegger.Een ander bewijs van zijn be- Er is nauwelijks een figuur aan te staan is afkomstig van Johan wij2en die meer dichters, roman schrijvers en com- ponisten heeft ge- intrigeerd dan deze Faust. Naast Goethe waren' het Marlow, Chamis- so, Grabbe, Lenau en vele anderen, ja zelfs Heine, die hem en zijn leven beschreven. Gou nod, Spohr, Boito en Zöllner 'com poneerden een Faustopera, Liszt en Berlioz een Faustsymphonie, schilders, etsers rim Weyer uit Cleef, een man, die een zekere vermaard heid genoot door zijn strijd tegen heksenprocessen. Deze vertelt dat een zekere doctor Faust aan zijn vriend, kapelaan Dorsten, een mid del had verkocht dat scheren over bodig maakte. De kapelaan had ge loof geslagen aan de beweringen van de magister. Het resultaat van het wondermid- knopen en bijna tot zijn verderf het evenbeeld van de misdadige foto graaf. Deze neemt het als twee druppels water op hem lijkende zachtmoedige mannetje in zyn dienst teneinde zich bi} zijnrove rijen van een alibi te verzekeren. Onder regie van Jean Dréville spéélt Jouvet de beide rollen mees terlijk en hij jongejant er met groot gemak nog een prachtige oude hertog, een verhuizer en een Noor by. Het verhaal met zijn geestige dialoog van Henri Jean son wordt door Dréville zo charmant en speels verteld en alle misdadigheid van de schurkachtige fotograaf zo onwaar voorgesteld, dat het niet bepaald nieuwe gegeven van twee uiterlijk eendere personages hier tot een kostelijke film is uitgewerkt, die men vooral niet mag missen, al was het alleen maar om het bewonde renswaardig veelzijdige spel van Jouvet. Tweede klas; drie banden groot biljart Vrijdag zijn de wedstrijden om het kampioenschap van Nederland tweede klas drie van banden groot biljart te Rotterdam voortgezet. De uitslagen zijn: De Leijstcr Schreuder Var. Dillen Eras Van Stoffelen Thyssen V. d. Keijl Brok v. 3. Keijl Eras De Leyster Van Dillen Van Stoffelen Schreuder Brok Thijssen 40 39 40 25 40 37 40 32 40 27 40 31 40 26 40 35 0.470 0.458 0.487 0.304 0.430 0.408 0.403 0.326 0.655 0.442 0.500 0.387 0.487 0.317 0.470 0.411 Vivere in pace, in vrede leven, dat slechts willen de bewoners van het dorpje, hoog in de bergen van Midden-Italië. Het is at jaren oor log, maar men .heeft er niet veel van gemerkt. Wel waren de Duit sers er gepasseerd, doch zij hadden slechts een telefoon en een soldaat achtergelaten. Dan ontdekken boerenkinderen In het bos een paar ontsnapte krjjgs- De stand luidt thans: v. d. Keijl 8 pnt (0.512), De Leijster 6 pnt (0.551), Van Stoffelen 6 pt (0.488), Thijssen. 4 pt (0.442), Brok 4 pt (0.379), Eras 2 pt (0.445), Van Dil len 2 pt (0.364), Schreuder 0 pt (0.334). Was-het de minimaal voor een goed deel met recensenten gevulde Boymansaula, die de voor drachtskunstenaar Albert Vogel ir. voor een vacuum stelde, dat hij met zijn welverzorgd echter niet om vangrijk geluid onmogelijk kon vul len? In zekere mate moest dit tekort aan levende klankbodem van in vloed zijn op zijn voordracht, maar tegelijk konden we ons niei ont trekken aan de indruk, dat deze te geringe resonantie ook dichter bij de bron gevonden kon worden, in de kunstenaar zelf namelijk, die door de decoratieve bomen het lit teraire bos niet steeds wist te zien. Zo ontging ons grotendeels de schoonheid van Rilke's Wijze van liefde en dood van de Cornet Christoffel Rilke en als wij toeval lig de Rancho der X Mysteries van Helman niet gelezen hadden, zou „Het Stierengevecht" een bewe gingloos, vlak fragment gebleven ziin. Vogel's"' ontwikkeld taal- en woordsevoel kwam beter tot ziln recht in de Naumachie uit Schim men yan Schoonheid. De kleurige schildering, die Couperus van het zeegevecht der gladiatoren geeft, ging werkelijk leven. Het verhaal van dé jonge gladiator werd onon- gesmukt, levendig en goed genuan ceerd gedaan. Scène uit Vivete in pace en tekenaars Doctor Faustus, aar een ets ven.. del was echter, beeldden^. hem uit! Rembrandt. dat de kapelaan Wie Faust eigenlijk is geweest? zich deerlijk de huid verbrandde! O ja, hij heeft werkelijk geleefd Een armzalige oplichter was deze en het onomstotelijk bewijs van doctor Faust, een zwervende groot zijn bestaan vindt men in de spreker en oplichter^ De dichters Beierse stad Ingolstadt, waar in de hebben zich van hem meester ge- stadsarchieven een vonnif bewaard maakt om in hem de drang der wordt, waarbij aan een „vagebond, mensheid naar wetenschappelijk die herbergen bezocht en vrij veel onderzoek te personifiëren. An- geld verteerde, zich uitgaf voor ders.... Rauier, de man die Ne derland gedurende de be zettingstijd heeft gclyran- niseerd zal, naar verwacht wordt, zcee binnenkort voor zijn rechters verschij nen. Bovenstaande feto. toont de brandstichter van Putten, zoals hij er in de Schevcnlngse gevange nis uitzag. En hij ziet er wonderlijk genoeg uit op deze foto. Men zou ge neigd zijn te veronderstel len. aai Rauters hoofd met ten hard voorwerp In aanraking is gekomen en deswege verbonden moest 'worden. A'.s het wijde landschap van Mexico over het doek glijdt, is het eerste wat we horen de gesluierde stem var. Dolores del Rio, die als oude vrcuw de tragische gosfchicde- nis begint, die „Het doornige pad" is. Dan ontrolt zich in snel tempo het verhaal van een jonge liefde. c:e eerst nl zper wordt gehandicapt door het verschil In stand tussen de beide geliefden. Dolores del Rio en l'edro Armcndaris. Ais de revolutie komt. wonen beiden rustig samen in hun land huisje. Als de vader van José Louis, zoals Pedro in de film heet, is ver moord, gaat deze wraak nemen. Hij doodt de ene broer-bandiet, doch wordt door de andere gedwongen, zich over te geven, daar anders zijn vrouw en kind vermoord zullen worden. Meesterlijk gespeeld is de scène van de fusillade en ook de régisseur, Emilio Fernandez komt alle lof toe voor zyn knappe werk. De Mexicaanse volksaard komt in het hele werk sterk naar voren en de rol is ook voor Dolores del Rio als geknipt. Een film, die een gang naar het Prinses theater ten volle waard is. Goed voorbeeld Zoeven veraam ik dat de leden van de gemeenteraad van Krimpen aan de Lek volgende week er op uit zullen trekken en huis aan huis bellende, vierkante centimetertjes van het Damplantsoen, voor de bouw 'van oorlogsmonumenten, zul len trachten te verkopen. Onmiddellijk heb ik mijn vriend, het 'lid van onze Rotterdamse Raad opgebeld'om hem dif voorbeeldige nieuws te vertellen. Kijk, zei, ik", dat vind ik nu nog eens aardig van die Krknpenaren, die zitten niet zoals jullie maar steeds gewichtig en breedsprakig te confereren, die mensen gaan de boer op als 't móet, zelfs tegen een huis aan huis colportage zien ze blijkbaar niét op. Wat zouden jullie je als raadslid niet nuttig kunnen maken als je in plaats van je over de stukken te buigen en daar praatjes over fe verkopen, met z'n allen de stad in trok om dc dingen practisch af te doen. Laten we eens even bij die vierkante centi meters blijven er zijn natuurlijk nog tal van andere hoognodige za ken" die je bij de kop zou kunnen nemén, maar daarover heb ik het nog wel met je die vierkante centimeters dan zouden jullie hier immers in een ommezien geplaatst hebben als je met gezellige ploeg- jes de wijken introk en ging deur tje bellen. Alleen zou je er natuur lijk een beetje op moeten letten dat ieder zoveel mogelijk tegen over zijn eigen kiezers kwam te staan. Zo zou je mr. Dutilh b.v. niet naar Spangen moeten sturen en Van den Berg beter niet naar Kralingen.Mevrouw Dekhuizen- Zeehuizen kan gerust vrij uitflad deren, want iedere huismoeder zal hét prettig vinden eens persoonlijk kennis te maken met de vrouw die haar belangen zo flink behartigt en ik durf wel te voorspellen dat zij met de grootste lap Dam uit de bus zou komen. Van Doorn zou net bij de win keliers ver brengen met de ver koop en de opbrengst van Mr. Ne lemans zou ook niet tegenvallen, want die zou kalmpjes aan de be zadigde klanten er wel uitpikken. Kapitein Mager moest maar begin ner, bij dc Cadi-club, want een goede vangst in het begin moedigt lekker aan. nietwaar? Kan jij je collegas' nu r.iet eens warm maken voor dit idee? Ga eens praten met die mensen uit Krimpen aan dc Lek en vraag eens hoe zij tot dat voorbeeldige besluit gekomen zijn. Ik wil wedden dat het zonder hoofdelijke stemming gebeurd is. Mijn vriend 't raadslid beloofde 2ijn best te zullen doen en als U dus binnenkort een intelligent uit ziende heer of dame aan de deur krijgt, die U spreker, wil, dan hebt U grote kans oog in oog met een raadslid te staan. Wees dan een beetje aardig voor hem (haar), die mensen hebben toch al zoveel zor gen. DESIDERIUS. (Ingezonden mededeling) bij Kou, Griep» Pijn gevangenen, een Amerikaan, en een neger. De neger is gewond, en ziek dn de kinderen zijn zo begaan met zyn lot dat zy besluiten de man te helpen. Er gebeuren nu vreemde dingen op de boerdery: broden en kleren verdwijnen, dé lioe geeft minder melk en de kippen schijnen van de leg. De pastoor wordt ge haald om de „spoken" te verdrijven en bij die gelegenheid worden de ontvluchte mannen ontdekt in de stal van de boerderij. Zy mogen blijven van de, goedhartige boer en dan vertelt regisseur Luigi Zampa sober en met prachtige filmische middelen van de angsten en span ningen van het boerengezin, door de „onderduikers" teweeggebracht, want men weet dat bij ontdekking leven en goed verloren zyn. Bijzonder mooi.is de climax, als bij een bezoek van de Duitser de in de kelder verstopte neger dronken wordt en zoveel lawaai gaat schop pen dat de familie zich genoodzaakt ziet zijn kabaal met eén nog luid ruchtiger feest te overstemmen. Op de veel te lange sterfscène van de oude boer na, is het werk prachtig beheerst en evenwichtig vervaar digd. Er z$n mooie rollen in van Aldo Fabrizi, de menslievende boer, Gino Cavalieri, de pastoor en John ny Ritzmiller, als de neger Joe. FEUILLETON pols, merkte dat zij nog leefde en kroop toen' zou die schutter hem misschien toch wel gemist weer terug naar het orgel en werkte zich van- hebben. Maar toch.... daar behoedzaam, in de richting, waarvandaan Fridolin was wakker geworden. Zij keek Peter de schoten gekomen waren. Toen hij nergens aan/ zonder hem te zién; knipperde toen met beweging waarnam, noch enig gerucht hoorde, de ogen en Peter zag met spanning toe, haar ge- behalve het slepen van zijn. voeten, werd hij zicht verstrakte. Er .moesten donkere gedachten minder voorzichtig, hees zich aan een kerkbank aan haar voorbijtrekken. Toen zag zij Peter, en op, keek rond en deed toen enkele wankele langzaam kwam er een lach om haar lippen, die stappen.. Hij voelde zich licht in het hoofd en Peter geheel met zijn zachtste gevoelens over hij moest tie ogen even sluiten om een opko- haar deden verzoenen. Fridolin keek van Peter - mende duizeling tegen te gaan. maar langza- naar haar benen, zag haar blote voeten en Hy zag een plank, een naad en nog een plank, merhand gewende hij aan zijn nieuwe houding bloosde. Toen was het alsof zij plotseling schrok. Gewoon, hout, ordinair vurenhout, mompelde en ging hij voetje voor voetje de kerk hele- „Wat is er met je hand, Peter?" Peter en hy merkte, dat zijn lippen droog wa- maal rond. „Niets, deed hy dapper. ren. Maar dat deden die planken hier en wat „Niemand," sprak hU tot zichzelf en toen „Laat eens zien?" Zy boog zich naar hem toe -j Weermtste een. ^pynlijke steek hardop. „Geen kip!" en hij vond het plezierig en trok zijn hand achter zijn rag te voorschijn. J fc*™» "H «"ir naar- „Toch de linker," mompelde zy. 44 door zijn hand, in zijn arm. Het drong nu tot zijn sfem weer te* horen. Hij ging nu ook naar hemdoor, dat dit telkens gebeurde, wanneer buitéh, keek- rond en zag alleen 'n. boerenkar aan hy zich bewoog. Heel voorzichtig trachtte Peter de rand van het kerkplein staan. Het. dikke overeind te komen, maar hy was styf en zijn paard graasde traag in de berm en de voerman lichaam voelde aan, alsof al zyn ledematen in :zat een boterham te eten, de rug naar Peter ae knoop waren geraakt, precies als by 'een gekeerd, Toen trad Peter weer vlug binnen en vnl nn elfio in no Bnwiiur noarnm V.4 - val op ski's in, de sneeuw. Daarom gaf hiTzyn knieldenaast' Fridolin""Hij'"keerde" haar' voór- SSSlJ?™', deed stePPe lichaam^ tegen een dïè^hand* maar'rustiè houdt Straks 'snel 'verbih- Peter schreeuwde: „Hé, Iaat dat." ,,'t Is niet erg," stelde zij hem gerust „Even gevoeld, hoe die kogel precies is gegaan. Geen bot geraakt, door en door. Je zult heel wat bloed kwijt zijn geraakt, 't Begint al te stollen, als je poging voorlopig op en begon, zijn 0 MWV4 Q nana f* kerkbank leunen eh begon haar schoenen uit den. Zie je." besloot* ze haar diagnose met een ÏJLr. 5.® ^em^e Jiou^g gebracht hadden, Hy .*r®kkem Zy droeg geen kousen en het was gumiach, „dat is nu mijn vak.'' „Heb je me ook nooit verteld," verweet-Peter, keek nu verder om. zich heen en plotseling werd duidelijk, dat "zij er "zorg aan had besteed om u !lch1Jjewi ?.nder tegen het orgel te liggen, haar benen goed bruin te laten branden, Peter n Ho.ft Mn hAltrtmrt -wie- ,1 Ju.. - - in dezelfde houding als die vreemde man, hoa overwoog dit met voldoening en hii betrapte schertstazy uitdagend,„meneer begmt heette die ook weer? Juist, Ossiefski, sprak Peter zich op allerlei hem onbSSnde gedachS en ??teeIulS belangstelling'in mU te krygen. En hij tot zichzelf. Ossiefski, orgel en nu hy weer de gevoelens, toen hö^de voetzolen vS hét meisje k,JH.t "et z? schaapachtig als alle mannen, die pijn in zijn. ftmd - voelde, had hy het hele beeld begon te strelen, om hïSVStotteTOstSa te Etmden hun Iietde aM mii te bren/wi Klaren. eensklaps voor ogen. Schieten en een gil Neen, brengen. eerst 4e schreeuw.... dat.was IWdolin! 't Is vreemd," mooperde Wi tegen ilchsell. Waar was Fridolin? Nu hees Peter rich moei- ..Als lij lang zó blijft, metgesloten ogen en zaam met de rechterhand op, keek snel rond en dichte mond, zou ik haar kunnen beminnen, zag het meisje liggen. In hat jgangpad, het hoofd Maar zó doen die vrpuwen de mond open o£ het „Zeg dat nog eens," sprak Peter dreigend. „Nu niet, misschien straks. Eerst moet je ver tellen, wat je met die moordenaar gedaan hebt." „Die schutter? Is verdwenen, heb hem niet voorover tussen de armen. Hij trachtte te gaan onverstand en de domheid slaan je in het ge- meer gezien. Dadelijk zetten wij zijn vervolging staan, bedacht zich plotseling en -kroop toen zicht. Tenslotte heeft ze niets met mij te ma- te. Eerst even op adem komen en rustig een sl op één hand en beide voeten naar Fridolin, ken/met deze hele historie niet. Ze past er niet garetje roken. Hebben we wel verdiend, luisterde naar haar ademhaling, voelde haar in. Alleen, ja, als zy hier niet geschreeuwd had.(Wordt vervolgd) ZATERDAG 1 FEBRUARI 1948 Avond-programma HILVERSUM I: 19.— Nws, 19.15 Reg. uitzending, 19.30 Piano en orgel, 19.50 Banden die binden, 20.Nws, 20.05 De gewone man, 20.12 Wie weet hoe deze plaat heet? 20.30 Lichtbaken, 21.Negen heit de kiok, 22.Stoelen aan de kant, 22.37 Actualiteiten, 23.— Nws, 23.25 24.— Kamerorkest. HILVERSUM II: 19.— Viool en piano, 19.30 Voor de jeugd, 19.40 Jeugdnieuws, 19.45 Cursus: Rem brandt De Christenhumanisl; 20.— Nws, 20.08 Dingen van de dag. 20.15 Vindobona Schramm'len, 20.45 In de balzaal, 21.30 De zang van de maand, 22.— Luisterspel: 22.30 The Ramblers, 23.15 Hobby-hoek, 23.30 —24.Gezellige plaatjes ZONDAG 8 FEBRUARI 1948 HILVERSUM I: Sr— Nws, 6.25 Pro Musica. 8.25 Inleiding Hoogmis, 8.30 Hoogmis, 9.30 Nws, Waterst., 9.45 Zondagmorgen, 10.Kerk dienst. 11.30 Na de kerkdienst. 12.15 Apologie, 12.30 Orkest zonder naam. 12,55 Zonnewijzer, 13.Nws, 13.15 Orkest zonder naam, 13.55 Feuille ton, 14.05 Gooise kring, 15.50 Muzi kale Tombola, 36.10 In 't Boeck- huys, 16.25 Tweede Vespers, 17.— Oecumenische jeugddienst, 18.30 Reg. uitz., 19.Psalmen van Swee- linck, 19.15 Ds. Straatsma, 19.30 Nws, weer,. 19.45 Musette, 19.50 Sportreportage, 20.05 Gewone man, 20.12 Viool, orgel, 20.30 Wiegelied, luisterspel, 21.25 Fragm. uit Travia- ta, 22.07 Actualiteiten, 22.35 Avond gebed, 22.30 Nws, 22.55 Gr.pl., 23.— Ned. kamerkoor, 23.30 Radio philh. orkest. HILVERSUM II: 8— .Nws, 8.38 Zingende torens. 8.30 De mens en zijn liefhebberijen,' 8.40 Intermezzo, 9.12 Sportmed., 9.15 Men vraagt. 9.45 Geest, leven, 10.Cello, 10.30 Briefgeheim, 11.— Kunst na arbeid, 12,Gr.pl., 12.30 Zondagclub, 12.40 Haags Dameskoor, 13.— Nws. 13.15 Vaudeville strijkork., 13.50 Spoor wegen, 14.— Piano, 14,05 Boeken halfuur. 14.30 Radio Philh. ork„ 15.45 Filmpraatje, 16.— Skymas- ters, 16.30 Reportage, 17.— Meisjes koor, 17.30 Avonturen van Ome Keesje, 17.50 Sport, 18.— Nws, 18.15 Gesprek met de lezer, 18.30 Gelijke nissen. 19,— Studiodienst, 20 Nws, 20,05 Ned. helpt Indië, 20.15 Waltztime, 20.45 Hersengymnastiek, (Ingezonden mededeling Ik kende een viotte typiste, Die met tikken zich nimmer vergiste: Eens deed zij 't niet goed. Maar verklaarde met moed, ,,'t Was daar Ik m'n TIP gister miste". Inz. Hr. L, F. A'dam ontv, 1 fl. ÏTP. 21.20 Speeldoos, 21.40 Roos van De- koma. 22.20 Schubert. Forclipn- kwintet, 23.Nws, 23.15 Opera concert. MAANDAG 9 FEBRUARI 1948 'HILVERSUM I: 7— Nws, 7.15 Ochtcndgymn.. 7.30 Gewijde muz., 7.45 Woord voor de dag. 8.Nws, 8.15 Gewijde muz., 9.Arthur Schnabel, 9.15 Ziekenbezoek, 930 Licht klassiek concert. 10.30 Mor gendienst. 11.Instrumentaal Kwintet var. Parijs, 31.15 Van oude er nieuwe schrijvers, 11.35 Zangre cital, 12.Hollands sextet. 12.30 v' t. 12.33 Kamcrork.. 12.55 Bach al. 13.— Nws. 13.15 Drie Frcm- viool-progr., 13.45 Musettekian- kon, 14.— Uitz. voor de scholen. 14.30 Giaconda rns., 15.Busch strijkork., 15.30 Quatre mains, 16. Bijbellezing. 16.45 Cello soli. 17.— Kleuterklokje klingelt; 17.15 Ens. Lachman. J7.45 Reg. uitz.. 18.De vijf Zapakara's, 18.15 Sportrubriek, 18.30 Reg. uitzending. HILVERSUM II: 7.— Nws, 7.15 Albert Sandier en zijn ork., 8. Nws, 8.16 Lichte klanken. 9.— Lon don? Philh ork.. 9.30 Waters!., 9.35 Trio Pasquicr. 10.— Morgenwijding, 10.20 Gr.pl.. 10.30 Voor de vrouw, 10.45 Regenboog, 11.35 Scheppende handen. 11.50 Musettcklanken, 12.— Cario CarcassoJa. 12.30 Weer, 12.33 Platteland. 12.38 Gr.pl.. 13.— Nws, 13.15 Kalender. 13.20 Stafmuz., 14. Viool. 14.30 Voor jonge moeders, .14.45 Gr.pl.. 13.15 Kostwinner, hoorspel, 36.20 Omroep knmerork., 17.Gespeelde fabel. 17.15 De school is uit, 17.30 Millersextet, 18.— Nws, 18.15 Kwartet Jan Cor- duwener, 18.35 Opcraprogramraa. Uitslag Jcugdraadsels Beste allemaal, Zo. hier ben ik dan weer met de uitslagen van de kalender-puzzles. Ik moet zeggen: ..Jullie hebt wel je best gedaan Ook deze keer weer een massa goede oplossingen. En de kleintjes onder jullie Heten, zich niet onbetuigd. Een aantal vriendjes en vriendin netjes zonden mii leuke versjes en tekeningen. Hiervoor hartelijk dank! Hier volgen de oplossingen: Ie. Taart paard. 2e. „Het Parool". Dc gelukkige prijswinnaar» zijn: 1. Piet Klaassc. VJaardingerdyk 97b, Schiedam; 2. Cathrientie Brains, Savornin Lohmanlaan 62b, Rotterdam (N.j. 1. Emmy Snijder. Strevelsweg 352b. Rotterdam (Z.); 2. Albert Duyvesteyn,£07a Dorpsstraat, Bleiswyk. En nu met frisse moed de nieu we raadsels oplossen, 't Gaat r.iet om een prijsje, maar om het kun nen! Dus knappe bollen. Japie ver* wacht weer veel Inzendingen. Doe je best 11 JAPIE PAROOii

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1948 | | pagina 3