floüwuSse Utrecht heeft een museum, dat uniek is op het vasteland Win schooljeugd voor de muziek! Schiphol als een Phoenix uit zijn as herrezen Het Verkeersmuseum laai zien, waarmee onze grootmoeders op reis gingen Van der Bijl de lieveling van het Turkse publiek Toeschouwers achter kippengaas Philh. Orkest onder Paul van Kempen Internationaal streven muziek weer voor en van het volk te doen zijn Hindoe-danskunst 7 eeuwen oud Handentaai grondslag van de dans 298tr <3 Vroom Dreesmannl Woensdag 18 Mei 1949 JN een smal en onaanzienlijk straatje in de schaduw van de Utrechtse Dom wordt dezer dagen een museum geopend, dat enig in zijn soort is op het ganse vasteland van Europa: we be doelen het voorlichtingscentrum van het Verbond voor Veilig Verkeer, dat gevestigd is in de Servetstraat nummer 5. Slechts Londen bezit een dergelijke instelling, welke groter is dan die in Utrecht, maar verder zoekt men er tevergeefs naar in Parijs of in Stockholm, in Brussel, Kbpenhagen of in Amsterdam, Verkeersmiddelen in het verleden en in het heden Het pand waarin dit museum is ondergebracht wekt bij de a.s. be zoeker geen bijzonder hoge ver wachtingen. Het is oud. verfloos en vervallen. Maar wie er binnen gaat bemerkt, dat het interieur heel an ders is dan de gevel zou doen ver moeden. De vier tentoonstellings- zaaltjds met hun lichte, crème ge- sch.lderde muren, zijn hoogst mo dern ingericht. Er zijn beeldstatis tieken, er is een overvloed van prachtig fotografisch materiaal en er zijn toepasselijke wandschilderingen van Pax Steen, die het alleraardigst doen. Men vindt hier bovendien een collectie voorwerpen, die niet zal na laten belangstelling te trekken. Als u weten wilt van welke ver keersmiddelen onze voorouders zich bedienden, als u de velocipedes wilt zien, waarop uw grootvader en grootmoeder zich moeizaam voort bewogen, als u een locomotief wilt zien uit het jaar 1839 of een stoom- auto uit het iaar 1895, richt dan uw schreden naar het verkeersmuseum aan de Servetstraat. Ge wöet het natuurlijk opperbest, dat wij in een jachtige tijd leven, waarin wij ontdekten dat tijd geld is. Het is u vanzelfsprekend welbe kend, dat wij naar steeds grotere snelheden streven en dat de ras voortgeschreden techniek ons enor me mogelijkheden biedt. Maar ge beseft toch eigenlijk pas goed wat dat zeggen wil, wanneer ge in het verkeersmuseum staat en ziet wat er veranderd is in minder dan een halve eeuw. Herinnert u zich nog de auto's uit uw kinderjaren? Misschien bent u zo' gewend geraakt .aan de moderne stroomlijncarosserieën, dat u zich niet eens meer goed kunt voorstel len hoe ze er eigenlijk uitzagen. Maar als u de modellen er van .hier terugziet, vraagt u zich verbaasd af •of het wel waar is, dat u die nog zelf hebt meegemaakt, U vindt ze hopeloos ouderwets, maar u bent zelf nog allesbehalve oud, - -vTijd gaat snel De tijd gaat "sti'èf "h'egt men, ,Men bedoelt daar natuurlijk mee, dat er tegenwoordig in de loop van. weinig jaren zulke ingrijpende veranderin gen plaats vinden, dat de toestanden, van voorheen weldra totaal in het vergeetboek raken. De stoutste fan- tascieën van Jules "Verne komen u heel gewoon voor. Maar als u in het museum 'n grote foto ziet van de weg van Utrecht naar de Bilt m zijn vroegere gedaante, dan denkt zameling dient om de jongeren een heter inzicht in verkeersproblemen te verschaffen. Er is een grote ma quette, met beweegbare modellen van diverse verkeersmiddelen, bij uitstek geschikt om als hulpmiddel te gebruiken bij een verkeersles en er zijn tal van andere zaken, die niet zozeer een historische, dan wel een paedagogische waarde hebben. Het is de hoop van hen, die dit mu seum hebben ingericht, dat vooral scholen er een bezoek zullen bren gen* Men kan slechts wensen, dat u het eerste moment, dat dit een deze hoop wordt vervuld. Gastheren en ga sten na aankomst Op het vliegveld van Ankara, Feyenoord weer thuis Toen. we Phida Wolff, die enkele wen tevoren met het Feyeaoord-elftal uit Ankara was teruggekeerd, Dinsdagavond in zijn woning-opzochten, kwamen we, met onze voeten op een echt Turks tapijt en onder het genot van een Turkse sigaret, al direct in de juiste stemming voor het aanhoren van een reisverhaal. En het reisverhaal, dat de heer Wolff deed. was zo interessant, dat we er bijna niet toe konden komen om op te stappen. De Feyenoorders hebben in de anderhalve week, dat ze in Turkije te gast waren, zoveel indrukken opgedaan, dat er een boek over zou zijn te schrijven. Deze reis was nog veel mooier, dan die naar Curacao,-was de algemene opinie'. Filmavond „Yacantie- vreugd" Ten einde de ouders op de hoog te te stellen van de mogelijkheden, welke de Commissie ■Vacantie- vreugd en de bij haar aangesloten, organisaties bieden ten aanzien van een behoorlijke vacantiebeste- ding, organiseert deze Commissie op Maandag 23 Mei a.s. des avonds te 8 uur in zaal Spes aan de Dordt- sestraatweg een filmavond. Vertoond wordt de film „Vacan- tievreugd", die een duidelijk beeld geeft van de zo juist genoemde mogelijkheden. Maar daarnaast 2aï de avond een aantrekkelijk karakter krijgen door het bijprogramma, dat zal bestaan uit twee uitstekende tekenfilms en de prachtige film: „De grote sportdag". Deze avond is alleen toegankelijk voor volwas senen. Gratis toegangsbewijzen zijn verkrijgbaar aan de adressen: J. H. Metzger, Meiendaal 248; L, H. Klootwijk, Futsebocht 64a; M. Ap peldoorn-v. d, Meer, Korhaanstr. I23b; A. Advokaat, Dordtselaan 105a; A, M. v. Drïel-Bakker, Mei- land 6D; W. Spaans, Voordonk 25; C. J. Verton, Heerjansweg 15; D. Bogaard, Valkeniersweg 5; C. v, d. Berg Jr., Slaghekstraat 145b; C. Pelgrom-van Tol, Schaarweide 38. plaatje is uit de dagen van Hilde- brandt. U verwacht ieder ogenblik de diligence tussen de hoge bomen te voorschijn te zien komen. Maar dan leest u, dat deze foto in 1932 werd genomen en u realiseert zich met 'n schok, dat er sindsdien pas zeventien jaren zijn verstreken... Pas zeventien jaar. Maar in de loop daarvan deden de dieseltrein en de stroomlijnlocomotief hun in trede en nam het verkeer in zulk een omvang toe, dat het noodzake lijk bleek heel ons wegennet te ver anderen en te moderniseren. Ons land is er anders van geworden. Er is schoonheid verdwenen en er is nieuwe schoonheid bijgekomen: de schoonheid van ranke boogbruggen over blinkende vaarten en rivieren. Hoe zal het over zeventien jaar zijn en wat 2al het dan levende geslecht nog weten van de verkeerstoestan- den van nu cn in onze jeugd? Het is gemakkelijk; te voorspellen, dat het met nog veel meer plezier dan wij zal rondneuzen, in dit verkeersmu seum, dat de herinnering wil vast houden aan iets dat o zo verander lijk blykt te zijn. V oorlichtingscentrmn Het verkeersmuseum wil echter nog meer. Het wil niet alleen tonen hoe het was en hoe het is, het wil ook voorlichtingscentrum zijn en de bezoeker bovenal de jeugdige be zoeker eten inzicht geven in de problemen, waarvoor hij als weg gebruiker komt te staan. Daarom vindt u hier niet alleen een model van een trekschuit of van de eerste Amsterdamse tramwagen, maar ook een overzicht van alle verkeers borden en materiaal, dat betrekking heeft op het verkeerson der wijs. Niet voor niets is dit gebouw ingericht door het Verbond voor Veilig Ver keer. Een groot deel van de ver- "X DE WANDSCHILDERINGEN van Pax Steen in het Voorlich tingscentrum van Veilig Verkeer in de Servetstraat te Utrecht, Het voorlichtingscentrum is eigenlijk al enige maanden geleden, officieel geopend. Er zijn ook al enige kinderen'geweest, die de ver zameling hebben gezien. Voor het grote publiek echter is het museum nog niet toegankelijk geweest. Dit zal binnenkort wel het gevaL zijn. Advertentie I,M. (Van onze verslaggever) SCHIPHOL. Aan het hoofd van een leger van meer dan 1100 grote en kleine mannen in de Nederlandse luchtvaart, is min. Spitzen Dinsdag morgen het even tevoren door hem geopende stationsgebouw op Schiphol binnen gerukt. Naast hem liepen de zojuist door hem geridderde directeur van de gemeentelijke bandclsinrichtmgen van Amsterdam, de heer L. Bogerds en de nieuwe Officier in de Orde van Oranje Nassau, de h*er U. F. M. Dellaert, havenmeester van Schiphol. Daarmee was dan de offi ciële opening geschied, waarop gans luchtvarend Nederland vier jaren lang met ongeduld heeft gewacht. Een 220 meter lange massa van glas, tfzer en beton, voor deze gelegenheid versierd met ontelbare bloemstukken en vlaggen van schier alle naties ter wereld. Minister Spitzen opent nieuw stationsgebouw In dit gebouw hebben zich nu, behalve K.L.M., gemeente, douane en Rijks Luchtvaart Dienst, talloze vertegenwoordigingen van buiten landse luchtlijnen verschanst, na een vrijwillige terugtocht uit het vooruitgeschoven houten dorp aan de Vrijheidsstraat, dat onmiddellijk na de bevrijding werd opgetrokken. Thans zijn, zoals burgemeester d'Ailly mededeelde, twee belang rijke straten op Schiphol genoemd naar de kort geleden gevallen di recteur van de K.L.M., de heer Veenendaal, en. zijn voorganger van vóór de oorlog, de beer Guillonard. Toen wij in het voetspoor van de minister het gebouw betraden, gin gen onze gedachten terug naar de dag, enkele dagen na de bevrijding, waarop wjj voor het eerst na vijf soms kinderlijk, zelfs min of meer tri viaal z(jn. Daartegenover staat, dat de Vaerde toch ook weer boeiend zijn kan om haar soms warme, innige roelodiek cn zeker ook om de veelal zeer eigene instrumentatie. Maar dit is dan alleen het geval wanneer een dirigent al deze eigenschappen weet te realiseren. En dit verstaat Pau' v. Kempen, die Maan dagavond als gastdingent het Fhïl- harmoniseh Orkest leidde, volkomen. Zijn wijze van interpreteren draagt een onafgebroken spanning. Doordat de partituur geen enkel geheim meer voor hem bezit, en ook. omdat hij zijn felle musiceerdrlft op het orkest weet over t^ brengen, komt er een musiceren tot stand waaraan men zich zonder enige Boeiende vertolking van Mahler's Vierde Het valt niet te ontkennen, dat de muziek van Mahler vele compositori sche inventies bevat, die het heden daagse muziekbesef weinig meer bevre digen Ook zjjn vierde symphome die door haar evenwichtig bijna Ingetogen, karakter een merkwaardige plaats in het symphomsche oeuvre van'de com ponist inneemt vertoont plekken die Jean. Desses heeft zijn snelle op komst te danken aan originele ett pittige invallen, Nu draagt zo'n mannequin als deze die jurk ook perfect. (Let op,het gladde haar). De rok ifangeHjk, de hals asyme- trisch maar als je het zo ziet, is' het toch maar best. In rustiger lij nen wel na te doen. De combina tie donker fluwelen lijfje en wijde zijden, linnen of organdie rok is altijd sierlijk. bedenking kan overgeven. Een bewijs van een gedegen kunstenaarschap is het tevens, dat hij zich nimmer laat "verleiden tot artistieke buitenissigheden in de vorm van ongemotiveerde tempi of rubati. Zijn directie, hoe bewogen ook blijft altijd beheerst, zelfs strak en dit komt juist het karakter van Mah ler's kunst zo. zeer ten goede. Het werd dan ook een vertolking, dte mede door de in vocaal en artistiek opzicht voor treffelijk voorgedragen sopraan-solo van Henrietta Sala en het fraai spe lende orkest op eon zeer hoog peil stond. Mozart's Haifner-symphonie opende het concert. Ook de weergave van deze sprankelende inni&khiikende muziek wss uitermate aantrekkelijk cn gaf eyeneens- alle aanleiding tot veel be wondering voor de muzikale veelzijdig heid van de dirigent. Begrijpelijk was liet, dat de toehoor ders na afloop met een langdurig cn geestdriftig applaus Van Kempen voor zijn grote prestatie huldigden. Terecht het hu de zangeres cn het orkest ruim schoots in het succes delen. Herman van Born. jaren op de eens zo trotse lucht haven van Amsterdam terugkeer den. Als er ergens in Nederland ietB verwoest was, dan was het daar. Een woestenij van beton en verwrongen yzer, een waar Alpen landschap, noemde minister Spitzen het in zjjn openingswoord. Met dynamiet waren hangars en gebouwen vernietigd en in de startbanen zaten ontelbare kraters van geallieerde bombardementen en Duitse wraakzucht. Het scheen on herstelbaar. Als een Phoenix is Schiphol uit zijn as herrezen. Het mag er nog niet zo druk zijn ais op het vliegveld Tempelhof, het eind punt van de luchtbrug, toch is het ongeveer de drukste luchthaven van Europa. Meer dan 313.000 pas sagiers werden er vorig jaar ver voerd en meer dan. 8'/2 millioen kilo post werd naar de verschillende we relddelen verzonden, aldus deelde minister Spitzen mede. Schiphol strekt daarom reeds nu zijn startbanen als lange tentakels kilometers verder naar het hart van de Haarlemmermeer uit. waar het over een jaar of acht nogmaals her boren zal worden. En toch loont de omvang van ons huidig luchtver keer volkomen, de kosten en moei ten, die nu zijn besteed, aan de zo juist voltooide semi-permanente inrichting, die aan de grootste drukte gemakkelijk het hoofd kan bieden. Met dankbaarheid gewaagden daarvan de minister in zijn ope ningswoord en dr Flesman in zijn hartelijke rede, waarin, hij de ge meente Amsterdam en zijn ontel bare arbeiders, die aan de bouw van deze luchthaven hun aandeel hebben geleverd, ruime lof toe zwaaide. We waren natuurlijk in de aller eerste plaats benieuwd naar het Turkse voetbal. Phida Wolff vertel de daarover: Hoewel de Turken vol gens de internationale spelregels spelen is er toch een groot verschil op te merken met het Nederlandse voetbal. De gastheren van Feye noord speelden, met zeer veel en thousiasme en zeer snel. Hun kop- werk en het stoppen van de bal was in een woord „af". Een Engelse switch hebben we echter niet één maal gezien. De Turkse spelers na men nooit een afwachtende houding aan. Wanneer er een hoge bal aan kwam, dan kopten ze ernaar, ook al stonden ze er verder vandaan dan de Hollanders. Een feit, waaraan Feyenoord eerst even moest wennen was, dat er gespeeld werd met een kleine bal. een „viertje". Vooral tij dens de eerste wedstrijd hadden on ze spelers daar nogal moeite mee. De mening van Phida Wolff was, dat de Turken geen geboren voetballers zijn, maar dat ze het spel van de grond af aan leren. Het spelpeil is echter lang niet slecht. Het veld in het stadion te Ankara maakte een gunstige uitzondering op de andefe Turkse velden. In het sta dion lag een grasmat, die weliswaar een harde en droge grond bedekte, maar op de meeste terreinen viel geen sprietje gras te ontdekken. Het speelveld was met kippengaas ter hoogte van ongeveer twee meter hermetisch afgesloten. Zelfs het meest enthousiaste publiek kan in Turkije na afloop van een wedstrijd dus niet het veld oprennen. Dat Feyenoord zijn eerste wed strijd tegen Ankaragticü verloor, was vooral te wijten aan het feit, dat onze jongens zich even moesten ac- U E NEDERLANDSE STICHTING Jeugd en muziek", de in 1548 op- gerichte afdeling van de Federation internationale des fewnesses musicales", organiseert van 4 tot G Juni in Den Haag en Scheveningen een internationaal congres, ddt onder bescherming staat van de minister uan Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. Deze stichting „Jeugd en Muziek", waarvan het directoraat gevoerd wordt door Sem Dresden is te zien als een voorlopige resultante van pioniersdaden en nieuwe stromingenvan een bewustworden ook bijde overheid van de plicht een herstelkracht van algemeen geestelijk belang, die zich ge durende enige tientallen jaren geleidelijk duidelijker en niet meer ue- geerbaar is gaan aftekenen in een ziek kunstleven, te helpen bevorderen. Bij het doen ontkiemen van deze kracht is er veel misgetast en veel ook ten opzichte van het eigenlijke doel mislukt,zoals bij vrijwel alle op zichzelf waardevolle kunst-aan-het-valk-instituten het geval was. Ook nu weer moeten wij ons wapenen tegen modieuze tendenzen van werkterrein zoekende componisten, waar 't een vooropgezet brengen van de volkstoonbetreft, en tegen uitvoerders, voorzover hun activi teit voor de oude kunst en het oude volkslied slechts steunt op would-be interesse. Het is moeilijk hierbij kaf van koren te onderscheiden in het compositorisch werk en men zal de inderdaad voor velen onvermoed- schone, vóór-Bachse kunst en het wondermooie oude volkslied toch niet als enig goedvoor de toekomst mogen voorbehouden, hetgeen men hier en daar propageerde. sto na-oorlogse minister van O. K. en W., prof. dr. G. van der Leeuw, gebaseerd op zijn woord: „Kunst is de zaak van de ziel van een volk"? Zoveel pogingen tot gezonde ver- Veel is in ons „land van penning- nieuwing zijn reeds te pletter „Kunst is de zaak van de ziel van een volk" het in de eigen daad beleven, de ware vreugde brengt en het échte, het niet-sr.obistische, cultuur be zit. En daarom organiseert de stichting niet alleen school- en an dere jcugdconcerten, maar zij wil het musiceren in huis en op school, deze heerlijke activiteit, zo rijk en verbindend en verheffend van geest in gezin en» schoolhuishou ding (die v/ij door de individualis tische op virtuositeit gespitste 10- mantïek te zeer verloren) weer bevorderen. Zij wil zo nu en dan een interscholair verband leggen tussen de schooiorkestjes en op jaarlijkse congressen internatio naal contact bevorderen. Eert pracht idee is het om daarbij jonge aankomende musici te laten sa menspelen. Zij zullen in deze om geving immers gaan begrijpen, hoeveel zinvoller en mooier het is om zich in dienst van de jonge ge meenschap te stellen, dan in een dodelijke concurrentie van een zinloos componisten- en virtuozen- clom hun ongeluk tegemoet te gaan. Componist en solist zullen moeten blijven, doch daar zal niet meer het, enige doel liggen. Van al te hoog georganiseerde, permanente interscholaire orkes ten ben ik tegenstander, wijl zij de Voor het begin van de wedstrijd AnkarctqücüFeyenoord overhan digde de. Turkse aanvoerder aan Arte de -Vroet een vaantje. Ook in India behoort de dans, tezamen met zang en muziek tot een der oudste volksuitingen, Nog heden ten dage wordt in de Hindoe tempels gedanst en gezongen. De meeste der thans bestaande dansen dateren uit de 12e eeuw. Door de Mogolsdie uit Perzië binnendrongen omstreeks de 16e eeuw, werd het dansen onderdrukt, maar in het ge heim werden de dansen toch beoefend. De dansen die men nu nog vindt bestaan uit godsdienstige dansen enerzijds en volksdansen (erotische) anderzijds. In het Noorden van India danst men veel ter ere van Vishnu; in het Zuiden zijn meer volgelingen van Shiva. Veel verschillende, en ook zeer ingewikkelde rhythmen worden gebruikt. Er komt naast het rhythme van 4, 8, 16, .12 en zelfs 64 ook het rhythme van. 5, speciaal van de god Shiva voor. Ook bestaat er nog een rythme van 14 of 2 maal 7. De kleuren der kleding, die bij het dansen gedragen wordt, heb ben een speciale betekenis; zo is de kleur oranje van Krishma, terwijl het embleem van de pauwenveer bij z^jn hoofdtooi behoort. Indra draagt de kleur oranje-rood en blauw, terwijl deze god van de natuurelementen zich tooit met de bliksemschicht in zijn embleem. Hetzelfde geldt voor ie dere plooi van het kleed en voor ieder sieraad. Alles is streng aan voorschriften gebonden. Het me rendeel der kleding bestaat uit eenvoudige rechte lappen (meestal zijde, doch ook katoen en wol) die slechts gedrapeerd worden. Als u een danseres ziet in een prachtig costuum, blijkt dit vaak niet meer te zjjn dan een lange broek tot aan de enkels, een kort boven lijfje en verder het eigenlijke kle dingstuk: een zeer kunstig gedra peerde lap van ongeveer 7 meter lengte. De wijze van drapering hangt af van het doel waarvoor Advertentie LM. Sproeten? SPRtlTOL _v.. poetsers" (woord van Beethoven) - slagen tegen conventie, wanbegrip sindsdien, gelijk met zoveel andere .Gnromen eT? en gebrek aan materiële hulp, dat tijdens de oorlog gekweekte illusies, men de neiging in zich kon voelen weer afgebroken. Schoolmusici, van opkomen en de peilloos diepe af- hogerhand tot hun zware studie verarmen en omdat ieder streven naar geïsoleerde virtuositeit m.i* het overbrengen van ziektekiemen uit ons concertleven betekent. Hot toekomstwerk der musici zal die nend-functioneel moeten zijn, zo- oa..„W,MWW als in stilte pioniers enorme Al zolang rond, afhankelijk van particulier waarde ontbolsteren, initiatief van directeuren en recto' - grond tussen kunst en volk als een verleid, lopen, ondanks de wettelijk natuurlijke en onheelbare wond te aangenomen plannen tot invoering beschouwen van een gedestructeer- van de muziek als leervak op HB- de, in een periode van natuurlijk scholen en gymnasia, werkloos verval belande cultuur. Al zolang handhaafde zich immers de toe- stand, waarin een zeer kleine élite ren. de kupst volgt in haar groei en een iets grotere massa-élite nog slechts volkomen behaaglijk „zwemt" in de 19de eeuwse romantiek. Zij vormen de top van een pyramide, die ver bandloos zweeft boven een basis massa, die slechts het gestandaardi seerde vermaak zoekt. Maar ik ge loof en zeer velen met mij dat een herstelstroming, die inter nationaal is, een gezonde bron xnoet tbben. Maar een logische toekomst is niet te keren. Hoezeer wij ook achteraan sjokken, hoezeer wij ook bij andere volken de kat eerst uit de boom kijken. En het is daarom verheugend, dat de stichting „Jeugd en muziek" een zo sober en nuchter mogelijk residu vim hersfelkrachten coördinerend mag ontplooien in. internationaal ver band. Zij heeft uit alle strevingen vraarop berusten anders de kracht naar een zinvoller kunstleven be en de overtuiging van pioniers, als grepen, dat het reeds duizenden TTT-i "i nT-an niiHa rcr, rfi~\ o/ia efl T„n irwa-. ook in „de provincie" een gehele litteratuur voor schoolmuziek reeds deden ontstaan. Het kramp achtig naar voren brengen van het „ik" in allerlei bijzonderheden moet plaats maken voor het die nende, meer nederige geluk, waar uit eens een Matthaeus Passion ontsproot als tdp-symbool van een gemeenschap. PIET MöHRINGER Syrië en Israël doen een beroep op Bunche land bijvoorbeeld een Wil lem Gehrels en een Jan de Boer, die meer waarde hebben voor de jaren oude, ten goede en ten kwa de gebruikte axioma „Wie de jeugd UdK UQ teve, WCCJi va heeft, heeit de toekomsthet meest onderhandelen geëindigd, jixte3- i„ De besprekingen werden. HAIFA De wapenstilstandsbespre kingen tussen Syné^en Israel zijn Dins dag na zeven weken van vruchteloos muziek, dan alle beroemde solisten doeltreffende uitgangspunt ls. Zu bij eikaar! Waarop steunt anders 1 hel initiatief van een ter zake kun- dig en vooruitziend man als de eer- leert de jeugd niet alleen luisteren «<1 verdaagd toMst en indien J - - - - - - - nieuwe voorstellen door de voormalige waarnemende bemiddelaar in Palestina naar muziek, doch weet dat het bezïg-zijn mét iets, het zélf-doen» dr. Ralph Bunche. worden gedaan. Post voor overzee Indonesië Zeepost: ss Polydorus, vertr. 21 Mei van A'tfam. aank, Bata via 13 Juni. es Rempang, \ertr. 27 Mei van A'dam. aank. Batavia 30 Juni. Luchtpost: vertr. 20 Mei, aank. Ba tavla 23 Mei. West-lndle Zeepost: ms Hestla, vertr. 20 Mei van A'dam. aank. Willemstad 15 Juni, Oranjestad, 18 Juni. ss Cot- Uca. vertr. 25 Mei van A'dam, aank Willemstad 19 Juni, Paramaribo 11 Jum. Luchtpost: vertr. 19 Mei, aank, Wil lemstad 20 Mei, Oranjestad 21 Mei, Paramaribo 21 Mei. Afrika Mail: ms Para, vertr. 23 Mei van Bordeaux bezorging van 6 Juni tot 11 Juli. zuid-Airlka Mail: es Edinburgh Castle, vertr. 24 Mei van Southampton, aank. Kaapstad 8 Juni. Luchtpost: vertr. 21 Mei, aank. Jo hannesburg 22 Mei, en Canada. U.S.A. Mail: ir.s Noordam. vertr. 20 Mei van R'dam, aank. New York 29 Mei. ss Hastings, vertr. 24 Mei van R'dam, aank, New York 2 Juut. Luchtpost: vertr. dagelijks, aank. New York dag na vertrek, Montreal twee dagen na vctrek. Zald-Amerika Mail; ms Tero, vertr. 21 Mei van R'dam. aank. Montevideo 21 Juni. Buenos Aires 25 Juni: ms At hena. vertr. 2 Juni van R'dam. aank. Rio de Janeiro 17 Juni, Montevideo 24 Juni, Buenos Aires 26 Juni. Australië Mali: ms Tornar, vertr. 23 Mei van R'dam naar Adelatde, Luchtpost: vertr. 20 Mei naar Darwin en Sydney. India, Pakistan Mall: ss St. Croix, vertr. 24 Mei van R'dam naar Bombay. het gedragen wordt. Het costuum van de danser is eveneens slechts een drapene, In het Noorden van India dragen de danseressen ook wel een rok van 7 tot meter wijdte, die de dansvorm zeer tot hun recht doet komen en ook een vcyere beweging geeft, speciaal voor de volksdans. Kathakali is een vorm van Hin doedansdrama. Het verhaal wordt gezongen en gedanst, waarbij de moedra's gebruikt worden. Ook de ogen en zelfs de wenkbrauw hebben een groot aandeel in de uitbeelding. Deze dansen hebben een zo grote lengte dat een voor stelling volgens onze begrippen te veel tijd vergt. In de kathakdans wordt veel voetwerk gebruikt; deze dans komt uit Noord India en ver toont, hoewel van Hindoe-oor sprong, toch Mohammedaanss in vloeden. Er zijn 24 wortel-moedra's (handhoudingen) en ongeveer 65D afgeleide vormen die de grondslag zijn van de Hindoe dans. Indien deze eenmaal gedemonstreerd wor den, blijken zij zo eenvoudig te zijn door hun zuiverheid van uit drukking, dat men zeer spoedig een dans kan begrijpen. Onverge telijk zijn de moedra's o.a. voor hel opgaan der zon, zijn loopbaan tot het ondergaan. Men heeft ook een moe dra voor donder, bliksem, een rivier, fluitspel, hert, slang en lotus, maar ook voor emoties zoals toorn, smart en verlangen. Merkwaardig is het onderscheid dat men tussen de rechter en lin ker lichaamshelft maakt. Rechts is manlijk, links is vrouwelijk. De actieve rechterhand ziet men vaak omhooggeheven, de passieve lin kerhand gevoelig naar omlaag ge- hagen. De volksdansen zijn lieflijk en fleurig. De veelkleurige costumes on weelderige sieradentooi zijn voor het Westers oog vaak van on gewone pracht on praal. De dan ser zijn eenvoudig en spreken meestal voor zichzelf. Dansen is een roeping. Het is dan ook mogelijk dat leden van iedere kaste en zelfs paria's (kas telozen) een dansopleiding volgen bij een Goeroe (leermeester). Ie dere leerling draagt bij naar ver mogen. Men kan zowel met een bandje rijst volstaan als bijv. de gehele verzorging der Ashram (kloosterachtige opleidingsschool) op zich nemen. De opleiding duurt 7 jaar. De leerling is in deze tijd ir.tern en leeft streng volgens de voorschriften der Yogileer, Op een leeftijd van 7 jaar kan men reeds in de Ashram worden opgenomen. Ket dagelijks leven in de Ashram is streng ingedeeld in rituele han delingen en. het leren der dansen, H. HORNSTRA clhnatxseren, Het stadion van Anka ra ligt op een hoogte van. bijna 1000 meter, zodat de lucht er vrij ijl is. Bovendien was het zeer warm. Als gevolg van de nederlaag was de stemming voor het begin van de tweede wedstrijd met bijster opge wekt. De Feyenoorders waren echter bezeten door de vaste wil revanche te nemen en de Turken te tonen, dat de Hollanders heus wel kunnen voetballen. Deze vaste wil cn het feit, dat de spelers zich wat hadden kunnen aanpassen was mede oorzaak van de overwinning. De beste wed strijd. die onze jongens speelden, was die van Zondag, daar was ieder bet over eens. Dc lieveling van het Turkse pu bliek was onze keeper Van der Bijl. Men had met hem heel wat meer op dan met onze mascotte, het Feye- noord-figuurtje, dat door publiek en Turkse spelers met angstige ogen werd aangezien. Na de eerste wed strijd heeft het dan ook niet meer in de goal gehangen. De hartelijke ontvangst, die het Feyenoord-elftal ten deel viel, weer spiegelde zich in de Turkse kranten. Deze wijdden grote artikelen aan het bedoek van de Hollanders. Talrijke foto's stonden daarbij afgedrukt. Sommige bladen hadden zelfs aparte fotopagina's met kiekjes van de spe lers, van de aankomst, van spelmo menten enz. Tien foto's in één editie waren geen uitzondering. Ziek is geen van de Nederlanders gedurende de reis geweest. "Wel heb ben enkele spelers blessures opgelo pen. Zo is b.v. de knie van Brandes, die al niet 100% was, er na deze trip niet beter op geworden. Hij zal voor lopig wel enige tijd rust moeten hou den. De blessures van onze spelers zijn echter allerminst te wyten aan. het spel van de gastheren, want hoe enthousiast dat ook mocht zijn, men bleef steeds buitengewoon sportlef. Hetzelfde kan ook worden gezegd van de scheidsrechters en het pu bliek. J De terugreis Maandagmorgen zijn de 18 Hollan ders om half tien weer uit Ankara vertrokken. Dc Dakota bracht hen die dag tot Brindisi, waar ze de nacht doorbrachten»Een aardige toe valligheid was, dat in het zelfde ho tel, waar zij logeerden, ook het Ita liaanse B-elftal was ondergebracht, dat re volgende dag per oorlogsschip naar Griekenland vertrok. De Italia nen wilden voor geen geld van de wereld meer vliegen; een houding, die na het ontzettende vliegtuigon geluk van het Torino-elftal alleszins te begrijpen is. Dinsdagmiddag om- 4 uur landde de Dakota op Schiphol. Daar stonden het Feyenoord-bestuur en de dames van de reizigers al klaar met grote rood-witte bouquettcn bloemen; een. echte Feyenoord-ontvangst dus. Hartelijk was het afscheid van de KLM-bemanning, die onze voetbal lers gedurende de gehele tocht ver gezelde. Alle vijf de vliegers ontvin gen ter herinnering een speciaal vaantje. En toen ging het in volle vaart met autobussen naar Rotter dam. De wens van alle Feyenoorders is. dat de Turken, die hen op zo bui tengewone wijze hebben ontvangen, heei spoedig een tegenbezoek aan Rotterdam mogen brengen. Advertentie LM. Déér hebt U op gewacht! Een goed en voordelig divan- bed en dan zo'n geruisloos «erend, sierlijk sleemodel, was dat niet a[ lang een harte- wens van U? De kosten hoeven U nu niet meer te weerhouden, zó voor delig hebben wij deze thans geprijsd. Divanbed Goudbrons gelakt sleemodel met dubbelgeweven staal- 1 draad matras, exlra versterkt, 1 volledige garantie

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1949 | | pagina 5