Mathias Kemp's gedichten meer dan „vergulde stof" L Directies vochten 'n kwart J eeuw geleden om onbekend trapezenummer „Los Codonas" In Geervliet en Heenvliet sluimert het grote verleden Puur goud oordeelt een dichter, strikt metrisch in zijn lof VAGEBONDEN LANGS DE SEINE Voor de Bernisse verzandde, waren het bloeiende steden 4 Maandag 20 Juni 1949 De tragedie n circusnummer ONGEVALLEN EX JALOEZIE VERNIETIGDEN WERELDROEM (Van een bijzondere medewerker) T"~\CODSTIL is hel m hel machtige Farijse circusgebouw. Hon- derden oeer. staren angstig naar de nok van het theater, waar drie m strak tricot gestoken figuren in het licht van de schijn werpers voorbereidingen treffen voor een groots nummer, een nummer, waar de kranten uitbundig over hebben geschreven: de driedubbele saito-mortaJe aan de zwaaiende trapeze. Lang heeft het drietal daarboven moeten werken, voordat het zover kwam, maar eindelijk staat dan toch de naam van hun troepje met vlam mende letters op de affiches: De drie Codonas. I Lalo ah laatste in de piste Heen en weer gaan ae arts- ten aan hun toestel, neen en weer gaan de hoofden van de be-j zoekers, die hun adem inhouden. „Hop", klinkt het dan door de ruimte. Een der athleten schiet door de rook van sigaren en siga- rellen, een-twee-öriemaal gaat hy over de kop en komt dan veilig m de handen" van de vanger terecht, i Een oorverdovend gejoel stijgt op, als toejuiching voor de tot op he- den nog nooit gee venaar de presta- j tie, deels ook als ontlading van de J heid voor Clayton haar ook parten. 1A/ORDT een groot staat? nan of een bekend letter kun dige ut de kranten vermeid op zijn verjaardag of na zyn ov erin den om de vijf of hen jaar als herdenkingeen artist wordt ro limp getierd en be sproken als ryn nummer daartoe aanleiding gecji. Vijftien jaar lang vochten circusdirccties oju .Los Codnnas", rnfm tien jaar geleden verdween de iaaiste Co dona uit de piste en werd het glansnummer slechts een her innering. zelfs de twee-eu-Cen-half-voudige salto maken Opnieuw wierpen de heh tree la mes de naam van „Los Codonas" m de hoofdstedelijke stra ten. Totdat, ruim tien jaar geleden, hot e.nde van dn sensatie-nummer definitief aanbrak. Het circus Medrano te Parijs zat .veer tjokvol. Weer vormde het Co- dcinas-nummer de hoofdschotel van hot programma Tromgeroffel kon digde de mnpdieo sprong aan. Mot een grote snelheid schoot de vlieger door" de lucht, correct als steeds op Lalo af. die op het juiste moment had afgezet om de volt.geur op te vaneen Lalo ung goed. doch op hetzelfde moment verrekte hij zijn rechter schouder Het publiek hield angstig zou adem ïn" slechts met een nand hield Lalo zon partner vast. De an dere hing krachtloos omlaag leder zag het van pijn verwrongen gezicht ian de laatste der Codonas, die de voltigeur moest loslaten. Hel vang net deed zyn plicht, doch Lalo was een gebroken man. Slechts met moeite kon tuj langs de touwladder het zaagsel m de piste bereiken de laatste man van het eens zo be roem ie trio was ook uitgeschakeld. Zaterdagavond bracht dc bakl... geen brood De Rotterdamse Brood- en Banket bakkerij J W J Hyneti utt de Gonver- nestraat le\ert haar klanten, behalve biood er. banket, ook enkele malen per Jaar een variétéprogramma; dat daar \oor animo Is. \alt te begrijpen 2a- terdaga\ ond was de grote zaal Odeon dan ook lot de laatste plaats geMild Van het programma, dat werd gebracht door een anatal bekende ar- tisten. w erd genoten Cees de Lange voeide de conference en kondigde daarbij aan" Fantaste. de Wania's de twee Conta's. The Swinging Nightin gales met Gerard van Krevelen en Aait Boenders Wailma Hawaiians. die ttc.1 later nog eens in Zuid-Afrikaners veranderden. Tot diep m de nacht werd er, nadat hel programma afge werkt was. gedanst. ..The Wilsons" zorgden daarbij voor ae muziek. ZONDAG WINDHONDEN- KENNEN De wmdh on deuren vereniging .Rotterdam" zal op Zondag 26 Juni op de gemeentelijke sportterreinen aars de Abraham van Stolkweg een ren organiseren, waaraan vele snelle honden deelnemen. De wed strijden bestaan uit races voor Greyhounds over de vlakke baan en over de hindernis, en races voor whippets over de vlakke baan. Op het hoofdterrein van het complex sportvelden zal een baan van 350 meter worden uitgezet. De wedstrijden beginnen om half drie: de ingang van het terrein is naast het Neptunusveld. tot het uiterste gespannen zenu wen. Parits heeft de primeur ge had van een meesterlijk nummer. Na Parys volgen New York, Ber lijn. Wener., Chicago, overal treden de Codonas op om tenslotte in Pa rijs terug te keren, waar hun num mer een sensationeel einde vindt. Een kwart eeuw is het geleden, dat de Codonas voor het eerst de artistenwereld met hun nummer :n beroering brachten. Met taaie vol harding hadden de Mexicanen Al fredo en Lalo Codona. samen met hun krtappe Amerikaanse partner Vera Bruce, geoefend voordat de circusschijnwerpers op hen werden gericht; het succes was die moeite waard. Gages van 30.000 gulden per maand waren geen uitzonde ring. Maar er was een splijtzwam in de troep gekomen. Het was een algemeen bekend feit m de circuswereld, dat Vera verliefd was op haar partner Al fredo, zonder dat deze laatste er ook maar het minste vermoeden van had. Behalve als collega schonk hij dan ook geen aandacht aan haar, in tegenstelling tot zyn houding ten opzichte van Lilian Leitzel- destijds de beroemdste solo-trapezewerkster ter wereld. Vrij kort na hun kennismaking trouwden zij. Lang duurde hun huwelijksgeluk niet, want Lilian, die was blijven optreden, stortte op 13 Februari 1921 in het Valen cia-Etablissement te Kopenhagen omlaag. Het feit, dat dj ïondernet had gewerkt, werd haar noodlottig. Nog dezelfde nacht overleed zij aan haar verwondingen. Het tweede ongeval A LFREDO, ontroostbaar, wilde niet meer in Europa optreden, doch toen hij twee jaar later toch met Vera trouwde, kwam hij hier van terug. Heel Wenen, Parijs, Berlijn en Londen stonden weer op stelten; nog nooit had men zulk een num mer gezien. Steeds driester werden de Codonas, totdat Alfredo op een avond viel. Hij kwam in het vang net terecht, maar zo ongelukkig, dat hij beide armen kneusde en nooit meer zou kunnen optreden. Terwijl Alfredo knarsetandend met zijn armen in verband liep werd een nieuwe partner inge werkt: het nummer moest blijven bestaan. Nauwelijks was de nieuwe „vlieger" ingewerkt of „Los Codo nas" prijkten reeds weer op de aanplakborden van de circussen. Alfredo raakte verbitterd, bracht meer tijd in kroegen dan thuis door en de weinige tijd, dat hij thuis was maakte hij Vera's leven tot h®L Hij kon niet verkroppen", dat Clayton Behee zijn plaats in genomen had, terwijl HIJ slechts tussen de toeschouwers mocht zijn. Korte tijd daarna nam Vera wraak voor de achteruitsteUing, die zij steeds had moetent ondervinden van d£ reeds lang overleden Lütan Leït- zei. Wellicht speelde haar genegen- Hoe het 2ij. plotseling wilde zij van Alfredo scneiöen en wat voor de troep veel erger was zy eiste een enorm bedrag als schadeloosstel ling. Dit bedrag betalen 2ou bete kend hebben, dat Alfredo en Lalo straatarm geworden zouden zijn. Het spei van jaren m£t de dood zou nutieloos zyn geworden. Het e.ndc was dramatisch. Alfredo en Vera verschenen bij de advocaat, waar ook een laatste verzoeningspo ging mislukte. Vera wilde, koste wat het kost. scheiden. Alfredo trok m uiterste opwinding zyn re volver en schoot zijn vrouw neer; een tweede kogel maakte een einde aan zijn eigen leven. Lalo Codona hield de reputatie van het nummer hoog toen hy een nieuwe partner had, Clayton kon „De hemel op aarde' Ter afsluiting van het zilveren priesterfeest van rector Maas heb ben leden van de Rotterdamse ka tholieke jeugdorganisaties Zondag avond in de Schouwburg een opvce- ring gegeven van het blijspel „De helmel op aarde". Herman Pgfers, die o.m. verantwoordelijk was voor Passio ChristI 1949, schreef dit stuk in opdracht. Die opdracht bleek niet gemakkelijk; tot driemaal toe zette de schrijver zich aan het stuk, dat „midden in de hedendaagse werke- lijkheid moest staan, waarin actue le jeugdproblemen ter sprake zou den komen en de figuur van de priester op de voorgrond zou tre den. Het moest modern zyn en tot jonge mensen spreken'1. De vierde poging heeft men dan nu op het toneel gezien en men kon zich indenken dat dit niet de laat ste had behoeven te zijn. Het schets matige overheerste teveel om wer kelijk toneel tot zgn recht te laten komen. Eerbied voor de gewoonste dingen, die een houvast moet bieden in een,wereld waar alles ondergra ven en wankel js, heeft de schrijver als boodschap willen meegeven, maar het wordt wat moeilijk daarin te geloven, als die gewone dingen ook enkel en alleen maar „gewoon" zifn en niet geprojecteerd kunnen worden op een hoger vlak. De mid delaar tussen God ert de mensen, een filmspeler, die „met de hakken over de sloot" de hemel is binnen gekomen, maar graag op de aarde terugkeert om de mensen wat te helpen wordt zo teveel een soort wonderdoener, die sigaren te voor schijn tovert en de tijd stilzet. Toch klinkt in het spel een toon van op recht geloof m het goede, een stem, die verder draagt dan de wat ge zapige tekst doet vermoeden. Onder regie van Jan Sengefs" heeft de katholieke jeugd een goed figuur geslagen met de opvoering van dit blijspel, die door het publiek enthousiast is ontvangen. Clochards verkiezen vrijheid en zon jfODRA DE ZON de lage kaden langs de Seine verwarmt, komen de zonnebaders opzetten; studenten, kantoormeisjes, breiende moeders met kinderenarbeiders in schafttijd. De jongeren, liggen in badpak op de kademuur of laten hun benen boven 't water bengelen, starend naar de Pont Neuf of naar de voorbijglijdende schepen. Boren raast het ver keer voorbij over de Quai du Louvre En de jonge schilders zwermen uitop alle kaden en in alle plant soenen in de omgeving van de beide eilanden, van de Notre Dame, al tijd met het gezicht op de Seine, staan ze achter hun ezels matras, als deken en als bergplaats dienst doet. 2e liggen uren in de zon, schuilen bij regen 01 .der de bruggen, slapen bij koud of nat weer 's avonds op de banken van de ondergrondse tot^ ze er uit gejaagd worden. Er zijn duizenden van deze vagebonden in Parijs, ze „wonen" overal, maar het beste is het toch langs de Seme, be sthut tegen Noordelijke winden, ge koesterd in de zon. onder de oude kastanjebomen, Ze zijn zindelijk deze clochards aan het water; ze wassen hun kleren regelmatig op het muur tje met zeep en Seinewater. ze sche ren zich m de open lucht. Ze zijn geen misdadigers. 2e trek ken geen mes, ze beroven niet, 2e breken niet in. Ze hebben slechts het land aan de tredmolen van een arbeidzaam leven: ze prefereren de vrijheid en de zon. Ze hebben wei nig nodig: knap als ze zijn m het ..vinden", zijn er altijd genoeg oude kleren, schoenen, een kammetje, tijdschriften om zich op een jutezak behaaglijk te kunnen voelen. Pro beer met hen te fotograferen, zij wil len dat niet en maken TT dat op dras- Zo leven de clochards tische wijze duidelijk. TV/T AAR ER IS een soort bewoners van de Seine-kaden dat er al tijd is, onafhankelijk van de zon, al vinden ze die wel prettig. Het zijn de clochards; mannen en vrouwen die men „landlopers in de stad" zou kunnen noemen, Hun enige vaste bezit is een lange jute zak, die als Het is goed bij de Font Neuf in de zon je benen bonen, de Seine te laten bengelen Geld voor drank en eten verdienen ze met kleine karweitjes, vooral 's nachts by het lossen van de vrachtauto's voor de markthallen; wat eten valt er ook wel af. V)E AVOND is gevallen. De zonne- L~y baders hebben uren geleden hun hemd weer aangetrokken en zit ten thuis aan de maaltyd. De laatste schilders sluiten hun schilderkisten en zoeken hun kornuiten op in de artistencafé's alvorens een sober avondeten te genieten. De vreemde lingen dineren of kleden zich voor de avond. De Parijzenaar is huis waarts gekeerd. Enige clochards en clodhardes hebben hun potje ge kookt tussen een paar stenen. Het was goed vandaag, en er waren wat slokjes rode wijn. Een vrolijke stem ming maakt zich van hen meester, en een man en een vrouw raken aan het dansen. Ze zijn, zor's trouwens de meeste clochards, niet jong meer. En ik bedenk, dat in een dancing vaak minder correct geflanst wordt... Gehuwd zijn de clochnrds meestal niet. althans niet voor de wet. Maar er zijn vaste paren, en ofschoon ik wel eens een scheiding in de open lucht, onmiddellijk gevolgd door een nieuwe verbintenis van da vrouw, heb bijgewoond, is het aantal schei dingen onder hen geringer dan in dc b ur germaatschapp y Veel clochards zijn ongeletterd of zeils analphabeet. Maar verbaas U niet als U enige hunner een cultu reel weekblad ziet lezen of een be schaafd Frans hoort spreken. Vage- bondage komt immers in alle krin gen voor.L. Hornstra. op de markt van het dorpje Heenvliet. ongeveer 25 km ten Zuidwesten van Rotterdam gelegen, op het eiland Voornc-Putten, staat een A.N.W.B.- wijzer. die op de ene arm vermeldt: Geervliet 1 km. Dat is oj het eerste gezicht niets bijzonders; het 2al wel meer voorkomen, dat twee dorpen op een kilometer afstand van elkaar liggen. Interessant wordt het echter, wanneer men weet, dat zowel Geervliet als Heenvliet in de Middeleeuwen bloeiende steden waren. Want twee steden, die slechts een kilometer van elkaar vcrwyderd zijn. treft men niet zo vaak aan. De verklaring is een voudig. en brengt ons midden in de grote historie van deze beide stadjes: ze waren vroeger gescheiden door de, nu grotendeels verzande, rivier de Bernisse, eenmaal dc 'oelangrtjkstc verbindingsweg voor de Vlaamse koop vaarders. die Holland bezochten. Maar daarnaast vormde de Bernisse. die een kilometer broed was, ook de scheiding tussen Holland en Zeeland, en herhaalde malen kwamen de Hollanders en de Vlamingen hier met elkaar in botsing. Talryk zyn in Heenvliet en Geervliet de overblijfselen, die aan het grote verleden herinneren. Het was daarom van het Historisch Genootschap „Roterodamum" een uitstekend idee een excursie na?- "t gebied te maken. Excursie van „Roterodamum" Een vijftal autobussen bracht het grote gezelschap Zaterdagmiddag in korte tijd naar Geervliet, waar ie burgemeester van de beide dorpen, tnr W. H. Sprenger, als gastheer fun geerde. In dc kerk, waar hy zijn be groetingswoord sprak, en het een cn ander over het doel van de excursie vertelde, bevonden we ons al direct op historische grond. Deze. nu Ne derlands Hervormde, kerk, werd in het jaar 1307 als kapittelkerk door een tiental kanunniken in gebruik genomen. Bij de reformatie kwam ze er met onbeschadigd af; het zeer oude praalgraf van Klaas van Putten en Alijda van Sryen werd bij de beeldenstorm zwaar geschonden. Toch is het nog altijd in het koor van de kerk te zien; alleen heeft men het bij de restauratie in 1937 in een nis geplaatst om het voor ver dere vernieling te behoeden. Het is het oudste bewaard gebleven voor beeld m ons land van een praalgraf, waar de liggende figuren levensgroot rusten op een sarcophaag. Tijdeus de restauratie werden twee prachtige eiken koorhekken ontdekt die met de kansel, het doophek en enkele koperen bogen naast de kansel tot de bezienswaardigheden uit latere eeuwen behoren. Tussen 1200 en 1400 was Geervliet een zeer belangrijke havenstad. Bur gemeester Sprenger verleide het ons, maar we konden het bijna niet geloven toen we de vroegere haven zagen. Een vies modderslootje, be dekt met kroos, is alles, wat er van deze haven is overgebleven. De oor zaak van dit verval is het verzanden van de Bernisse geweest. En ook de geul, die werd gegraven om Geer vliet voor de koopvaarders bereik baar te houden, heeft ap de duur niet mogen baten. De „toegangspoort tot Holland", waar eens Florïs III de bekende tol stichtte, heeft deze stryd Oostvoorne ligt in het Westen van Voorne Velen zullen zich zoel eens afge vraagd hebben hoe het komt, dat Oostvoorne Oost-V oome heet, hoewel hef in het Westen van het edand Voorne ligt. Begrijpe lijk wordt ditals men weet, dat, voor in de dertiende eeuw het Haringvliet ontstond, Coeree aan Voorne vast zat. De scheiding met Putten werd gevormd door de brede Bernisse. Oostvoorne lag toen dus werkelijk in hef Oosten van het eiland. Goree heette in die tijd WestvoorneDe naam Bernisse of Bomisse betekent grensrivier. Dit water is in de vuftiende eeuw en later groten deels verzand. In 1602 werd er een ophaalbrug over geslagen, zo dat eigenlijk van die tijd af Voorne en Putten in één adem genoemd kunnen worden. tegen dc elementen niet kunnen vol houden. Raadhuis als museum Het gemeentehuis van Geervliet lijkt wel een klein museum, zo tal ryk zijn daar de voorwerpen uit vo rige eeuwen. Het gebouwtje, dat binnenkort een hoognodige restau ratie zal ondergaan, dateert uit de dertiende of veertiende eeuw. In de benedenverdieping w?i eertijds de woning van de stadschirurgijn geves tigd; daar vinden we ook nog een oude waag. De wanden van de raadzaal zijn bedekt met wapenbor den-uit de 16e, 17e en 18e eeuw. De neonverlichting vloekt echter wel erg met de historische omgeving. Op een oude kaart van Jacob van De venter konden we duidelijk zien, hoe Geervliet, dat in 1381 stadsrecht kreeg, ommuurd is geweest. Een deel van de oude stadsgracht bestaat ook nu nog. Het slot, waar de Ruwaard van Putten eens zijn zetel had, is echter niet meer terug te vinden; het werd in het begin van de negen- tiende eeuw gesleept. De plaats, waar o.a. Cornells ae Witt heeft recht gesproken, konden we dus niet be zoeken. Na de rondwandeling aoor Geer vliet liepen de leden van „Rotero damum" door de vroegere bedding Bernisse naar Heenvliet. De rivier is nog niet helemaal verdwenen; er lag zelfs een schip in. Mr Sprenger ver telde echter: „Dat is het enige schip, dat hier ooit komt." Was Geervliet in de Middeleeuwen vooral een be langrijke havenplaats, Heenvliet kreeg zijn grote betekenis als markt stad. Het verleden is hier nog niet helemaal verdwenen; de markt is ook nu nog vrij belangrijk, al ko men er dan geen Vlamingen meer. Ook Heenvliet had zyn bolwerk, het kasteel Ravestein, waarvan we de ruïne bezichtigden. De cel, waar eens pastoor Morula van Heenvliet, die door de Inquisitie werd gegrepen, gevfmgen heeft gezeten, is er nog nog, met ketenen en aL Een ander gebouw met historische betekenis ïs het huis van de Am bachtsheer van Heenvliet. Ook hier herinneren talrijke voorwerpen aan het verleden. De gevelsteen vertelt van het bezoek van Amalia van Solms en koningin Maria de Medici van Frankrijk. De tegenwoordige bewoner, dr G. A. Lamaison van den Berg, was met de archivaris van het Nederlands Belastingmuseum, de heer G. 't Hart, de initiatiefnemer van de excursie van .Roterodamum". Het laatste deel van de tocht voerde naar Nieuwersluis, dat vroeger Nieuw-Heenvliet heette. Deze plaats werd in 1592 gesticht toen de Ber nisse al zo ver verzand was, dat de schepen niet meer tot Heenvliet en Geervliet konden komen. De be woners van de steden bleken zo honkvast te zijn, dat het animo voor vestiging niet groot was, en Nieuw- H een vliet nooit grote betekenis heeft gekregen. De excursie van Roterodamum heeft er zeker toe bijgedragen de be langstelling voor de historie van Rotterdams omgeving aan te wakke- ren. Velen zullen, na dit bezoek van enkele uren in groepsverband, nog eens naar Geervliet cn Heenvliet te rugkeren om op hun gemak daar rond te neuzen. Want voor belang stellenden is er nog veel meer te zien, dan wc hier opsomden. En zo als burgemeester Sprenger terecht opmerkte, gebouw en landschap prikkelen hier tot onderzoek naar het grote verleden, dat in deze rus tige dorpjes ligt begraven. RADIOSTERREN BIJ „VERBLIFA" Dc personeelsvereniging van de Verenigde Blikfabrieken in HiUe- gersberg, kortweg Verbbfa geheten was Zaterdagavond met haar grote aanhang in Lommerrijk om het dnc-jarig bestaan te vieren. De pro gramma's, die de leiding van Ver- blifa haar leden voorzet, zijn allyd af. Zo ook deze keer. Men had het feest zelfs aangekondigd als Ver- büfa's Radio-Sierrenprogramma. Het gezelschap van Max van. Praag zorgde er wel voor, dat men niet teleurgesteld werd. „Accordeola" bleek zich m haar korte bestaan al flink populfur te hebben gemaakt. Eddy Christiani zingt zijn liedjes met ccn verbluffend gemak, Dp samba is zyn specialiteit. Zo had men het raspaard Maria de Bahia weer eens van stal gehaald, De ac- cordeonnist Jaap Valkhof met zyn dwaze liedjes en de guitarist Bert Visser met zijn imitatie van Paul Robeson, hadden eveneens veel succes. Dan was daar het zang-duo Johnny van Zwicten-Martin van Hedsbergcn, dat nog steeds uit blinkt in het lied „Schenkt matin sich Rosen, in Tirol". „The jolly players" toonden zich ware konin gen der lach. Max van Praag als conferencier en in zijn repertoire, had enkele hoogtepunten. Meester Jan Oradi deed het aantal radio sterren. dat op deze avond optrad, verdriedubbelen door zijn meester lijke imitaties Men hoorde o.m. Paul Vlaanderen, dia misgreep (Ina, Sir Graham, tuinpad, hekje, wind, kreunen, enz.), e<en Amerikaans sportverslaggever bij de paarden rennen. sterren op ander gebied als de stem uit Lake Succes, de repor ter van het strijdkrachtenprogram ma tijdens een militaire parade (doedelzak, commando's, marche ren) en vele andere „Hilversumse" figuren. Joop Schreuder toonde zich een rustig begeleider, Tot diep in de nacht was er bai met medewer king van het orkest van Cor van der Graaf. Stopzetting woningbouw in plan-Kralingen De heer A van Kranenburg, lid van de gemeenteraad, heeft naar aanleiding: van de mogelijkheid van. knoeierhen hij de uitvoering van een complex m aan bouw zijnde woningen in Plan Kralin gen, schrift el y ke vragen gesteld aan B en W. Zoals bekend zijn bij een der woningcomplexen ernstige afwijkingen van de bouwvoorschriften geconsta teerd B en W deJen mede dat nu het onderzoek nog gaande is en de zaak bovendien in handen is van de justitie, in dit stadium nog geen na dere mededelingen gedaan kunnen worden. Zodra het tijdstip daarvoor is aangebroken, zal de raad volledig worden ingelicht. Op een desbetreffen de vraag van de heer Van Kranen burg. deelde B en W mede dat meer gevallen van slechte uitvoeringen aan het Ueht zijn gekomen. Hangende ^iet onderzoek In het onderhavige geval acht B en W de afbouw - van. de wo ningen van het bedoelde complex niet verantwoord. Hoe groot de vertraging in de aflevering van de woningen zal zijn, kan nu bet onderzoek nog met is geëindigd niet met nauwkeurigheid worden bepaald- Dit neemt niet wrg dat alles in het werk zal worden ge steld de vertraging zo veel mogelijk te beperken. Van Otterloo ook dirigent Haagse toonkunstafdeling Met ingang van 1 September is de eerste dirigent van het residen tieorkest, Willem van Otterloo, be noemd als directeur van de Haag se afdeling van toonkunst als op volger van. mr. Johannes den Her tog. EEN bundel poëzie van de Maastrichtenaar Mathias Kemp: zijn achtste, in vier en dertig jaar; Doch reeds in 't „Wijnroode Uurzich episch openbaarde Met „Zeven Broeders", wild gewekt int loome slaap: Oe winden: Herder, Hageldrager, Donderknaap, En Ramensmijter, Korendorscher, Schoorsteenbruller 5n Danser! Feest van wie, verfijnder dan de smuller Pallieter, doch, als hij,'genieter, deelgenoot Aan 's levens disch, ontvmg, maar mild en gul ook bóód; Wiens tweede bundel ,J<Jcar den Uchtend" een „Vertelling" Van droefheid in zich sloot: van ziekte en stille kwelling. Van zomerschen overvloed en herfstlijke peinzen vol; Een ware dichtersprook. i Vbopp1 ZW° Waarbij tot proza-dretm mijn metrum-der-critiek Zyn lyrische aandrift in „De e Achter Verstart! De ontroerde stem vertolkt in teder Hendrik de Vries De kalmte", „Leeuwrïk", ,,'t Wilde Zusterke"De zachter Gestemde verzen: ,,'t Kleine Leven." en „De Zoeker" Zijn schoon van edele bezinning. Struischer, kloeker Doch even innig is „De Droomer en zijn Stonden". In Stroomversnellingen" barst woest en ongebonden De vreugde uit van „Bravour", „Papaver"; de overtocht „Ad Mosara", door een volk dat 's aardrijks einden zocht; Onstuitbaar zegelied van heerschen en bedwingen; Waarnaast een scbemerdans, in schuwgebroken kringen: „De Vleermuis", rustloos doolt. Van Doortochtzij vermeld: Een maalstorm, 't menschlijk lot en *t wreed natuurgeweld Vermengend: „Schim op Schim". Een luchtramp en een mijnramp. 't Macaber carnaval, 7t gelal door bier- en wijndamp Der „Februalia" Zijn zesde werk: „Seringen En Schrootverrast opnieuw: De laatste mijmeringen Eens r00vers, hangend boven den afgrond, wijl zijn hand Van pijnkramp raakt ontkracht. Een drama van fazant En haas. Veel meer dan ik mag roemen in dit losse Verband. Doch de oorlog kwam in 't land „Onder de Rosse Komeetzoo heet het werk dat in bezettingstijd Gewrocht werd, en verscheen toen Limburg was bevrijd. De chaos brult; de bommen barsten, vlammen loeien De Dithyrambe ruischt„maar bloeien moet het, bloeien!" schromen De liefde om wat nog bloeit, de zorg om wat kan komen: Trots zengende wraak van gekneusde atomen, zoolang nog onze aardbol de ruimten doorzwiert zal loover ontluiken op heesters en boomen, zullen lentewinden de dalen doorstroomera, geruchten klinken van argloos gediert. Misschien worden ook nog wat menschjes geboren, misschien, misschien doch daar is weinig aan verloren. Wellicht blijft de betere mensch toch nog oue»-, als de haat der bezetenen uit heeft gewoed, doch zeker laait de zon nog met onverbrnken toover in spinrag en bloemkelk, op sneeutvveld en over de brekers der branding in rossigegloed De leeuwerik tatert zoo dol als tev 1 m, maar de mensch, de mensch Och. daar is niet veel aan verloren. Gelijk had de God die Prometheus eens boeide, die redden wouvoordat het kemvuur verslond wat zorgloos in dal en langs waterkant stoeide, wat mild tegen heuvel en rotswand bloeide, die daarom den vuurdief met ketenen bond. Nu vrees ik om eekhoorn, om klaproos en koren maar de menschde mensch? Och, daar is weinig aan verloren. De oerkracht der schepping werd roekloos geschonden, maar als ik iv ver en verlaten oord Meiklokjes zie weemlen op geurende gronden, dan vreet ik clat straks rond verqifligde wonden der aarde dat bloeien, weer rustig gaat voort. Misschien worden ergens nog menschjes geboren, misschien, misschien doch daar is weinig aan verloren. Waar het Angelus tïmpt in den morgenstond, waar door klokken met bronzen en zilveren mond Gods glorie bij dag en nacht wordt verkond. Waar nog heiligen waren uit vroegeren tijd, waar de duiuel het duizendste jaar verbeidt, de heksendans onder hongerden reit. Waar van iederen landweg, van elke Straat een wondere sage geschreven staat, een duister vertelsel van liefde of haat. Waar de sproke om oude kasteelen bloeit, waar de Wilde Jacht, als de stormwind loeit, over bosch en ven langs de wolken stoeit. Zij liggen daar goed in dat oude land, waar de nieuwe tijd toch ten allen kant ontluikt met geweld van gedaver en brand. Mathias Kemp uit zieke longen of prevelden schrale gebeden om wraak, om hulp en om vrede. In puin van gebroken bosch Brak een der profeten los, uloekend de rassen en stammen. De trillingen, vonken en vlammen, het brein van den dwazen mensch, dat steigerde boven zijn grens. Een ongeduldige kreet er: allen maar weg, dat is beter Maar de fijn-gestileerde Yoïanda, en de grove, stompzinnige Wanda, giebelden wild iti den tcind om een man, een hol eiteen kind. (Vloog, met zij'n zestigst jaar juist eind neg entienhond era En vijftig deze bard, zoo vrij en afgezonderd Van elke kliek of kring, zoo wars van 't zoet vergift Der wederzijdsche lof, die zong uit eigen drift Gelijk de Ieeuwrik: niet voor vitters noch voor vleiers Wien Herman van den Bergh, baanbreker der Getijers Waar de droom van 't verleden wel bleef bewaard Erkende, als vurig, rein: vertolker van zijn land: al werd. ook de drift uan het komende aanvaard; Supreme koelte, en brand van binnen: 't hecht t waar de Hemel vereenigd lijkt met onze aard. Waar Europa's grootste kolenkuil gaapt, waar men reukwerk en wijn uit gesteente raapt en bliksem uit eeuwige traagheid kaapt. Berusting, bang gepeins, verlangen, handen wringen Aldus „Berceuze", Aldus 't requiem der soldaten De Muze vindt u toch: „en zingen zult ge, UR Canada, te ruste iti 't massagraf: „Margraten": zingen! Een zang van klaar azuur, van ongebroken gloed, Van bonte bloesems, van bedwelmt .de overmoed. Vereerder van den drang des levens: hoort ge een dreigen Met wereldondergang? ïs dit geen tijd voor zwijgen? Neen: tijd voor taal van 't hart; voor 'tzweven van muziek verband Van dronkenschap in 't hart met nuchterheid in 't oog Moog, zeg ik, deze bard, die somtijds, Jaag, soms hoog Zijn snaar gestemd heeft soms, naar Van den Bergh ook toegaf. Mirakels-raar maar nooit meestrompelde in de koedrai Der kudden moge hij, zijn zestigst jaar voltooid. Niet alles is van zulk een diepte en zulk een eenvoud 2yn beste werken, schaars verkrijgbaar thans; (Die de iidele literaat voor vlak en algemeen houdt -». verstz-ooici Of afkeurt als „antiek: hem is 't vergulde stof J» zóóveel deelen: al hun feestmuziek en kleurbrand, 5jcer ^an gedegea goud) Verzameld zien m een azuurgetinte keurband Ik dacht aan Slauerhoff wolken bii een zomerdag tenzij ook hier Bij deze als droomtooneel der slaap gecomponeerde (De Vreemde Vogel zingt vergeefs waar kraaien Capriccio „In den Nacht»' waaruit nochtans men kryschen.) De Romantiek weer wijk voor wat practijk mag Ze liggen daar goed in dat wondere land. waar ieder graf vond een dankbare hand. die bloemen strooit op het blanke zand waaronder zij rusten tot ruimte en tyd verbloeien in Liefde en Eeuwigheid. Ze liggen daar goed in het Limburgsche land, op dien heuveltop, en ten allen kant van goudelend graan den golvenden brand. Zij hielden van zotternij en van lach, nu rusten zij uit bij een volk, dat dag aan dag'weer zingen en dwazen mag. meer de Bezieling proeft van 't steeds uit niets hernieuwd begin Dan 't spel van levenshaat, of doffen wreveïzin: Rondom wat woeste fiamboixioen dromden donkere horden die hongerden en morden; dan zeven gesluierde vrouwen zittend in wankle karos, zij hijgden en zongen eischen. Ook dan zal 't welkom zijn: dat boek, waar eens voor-goed Uit blijk, wat schat hij schonk, vanuit zijn rijk gemoed. HENDRIK DE VRIES Naar aanleiding van: „Schimmen, uit het Pluto- aium" door Mathias Kemp. Verschenen bij uitgeverij ,Veldeke", Maastricht; 1949.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1949 | | pagina 4