W' m -*m van Drees komen in het algemeen tekort CASTOnHUilEH ACHT DAGEN UIT in Rotterdam yrrer Hartje-stadtot 14 Mei 1940 1 FILMS VAN DEZE WEEK B .Bomtmw dat het goed was Oudjes beheren hun eigen soos Kindje verkouden? Jan tien van Eek zegde verzen Ruig» sterk spel van Comedia in „De Held van het Westen" voor. j ouden 1 «an dagen -. lÉ i? „We zitten hier met een mooi stel ouwetjes t>ü elkaar hoor!" Dit vertelt ons opa Kommené, een der oprichters, tevens commissaris en op het ogenblik, dat wy hem bezoeken bovenden nog koffiezetter van „Het Anker", de soos voor Ouden van Dagen aan de Putselaan. We zitten bij hem in het primitieve keu kentje van de soos én terwijl opa Kommenè onszijn bevindingen vertelt is hy druk bezig uit een enorme pan geurig dampende melk glazen vol te scheppen, die ópa Janus rondbrengt bij zyn klanten. Advertentie (IM.) A.VAH WOERKOM-SCHIEDAM "XeROERSVao Ï37-J39 - T£L 67736 >i U kent „Life" natuurlijk, het 'Amerikaanse weekblad met de vele foto's. Als ik niet verkeerd ben ingelicht, heeft bet een oplage van millioenen exemplaren, die over de gehele wereld verzonden en verslonden worden. Kunstzin nig aangelegde lieden kunnen wel eens gegronde bezwaren koesteren tegen het door dik en dun ge handhaafde beginsel van de zeer zakelijke redactie, dat iedere man en' iedere vrouw, waar ter we reld ook in elk nummer zijn of haar meug moet kunnen vinden. Het is dan ook vaak een ratjetoe. Maareerlijk gezegdwat Is het wereldleven in momentopna men bekeken eigenlijk ènders dan een ratjetoe? Wie ontdekt oaar zin en doel in? Daarom vind ik Life van 2 Janu ari 1950 zo'n bijzonder- nummer, omdat u daarin vele en zeer goe de kleurenreproducties kunt vin den van Michelangelo's levens werk: de „Sixtijnse Kapel in Rome. In 'een grootaantal fresco's heeft de 16e eeuwse kunstenaar, met zijn. hoofd in de nek op steigers staande, of op zijn rug liggend, terwijl de natte verf in baard en ogen spetterde, de gewelfde zol dering beschilderd met taferelen uit de beginhoofdstukken van Genesis, het eerste Bijbelboek. Mén-" zegt dat Michelangelo van achteren naar voren gewerkt heeft en eerst de ondvloed hééft ge schilderd, vervolgens de zondéval (Genesis 3) toen de schepping van Eva, daarna Adam, .de aarde, zon en maan en pas: tenslotte het eer ste.* fresco:-de-schepping van hét licht,- Zou het zijn omdat; voor de kleurgevoelige mens, die het diepst de" waarde van het licht be seft, deze opdracht- wel het zwaarst moest wegen? Er; ontstond dat', prachtige, eenvoudige niet- eens-grote fresco dat Génesis 1 vers 4 verbeeldt; „En--God zag het licht dat het goed was, en God; maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis Zo is het nog. Bijbelse bemoe diging en troost gebracht door een plafondschildering, doorgegeven door een plaatjesweekblad; De bij belse verkondiging dat God het licht goed heeft geacht en dat mi geen, duisternis het meer kan over winnen, vooral als u het ziet in nieuw-testamentische.zin: het licht o'er wereld, Jezus Christus OBERMAK". staan ze trots voor .Mn socië teit: „Het Af leer." iiipsiiiiinsMipMiinn DEN" HAAG. Aan "de Neder landse verenigdR chefs van staven, een commissie onder voorzitter schap van de chef van de generale staf, waarin .verder de chef marine staf en dP chef luchtmachtstaf zit ting hebben, is een kleiné staf toe gevoegd ter behandeling van de de fensieaangelegenheden, liggende op het gemeenschappelijk terrein der onderdelen van de krijgsmacht, Tot chef van de Staf der verenigde chefs van staven is aangesteld ge- neraal-majoor "W. J. K. Baay. Opa Janus kijkt verwonderd als hij de in dit milieu zeer jeugdige vérslag- gever bij -opa Kommené ziet zitten, „Wat hebbie nou voor een jong knechie?", vraagt hij stomverbaasd aan opa Kommené. En hij is pas ge rustgesteld wanneer deze hem vertelt, dat 't broekie iemand van de krant is. Want deze oudjes zijn gewend zich zelf te helpen en de hulp van een broekie hebben ze zeker niet nodig. Sinds een dikke maand beheren zij zelfs hun eigen „soos". Het gaat best. prima zelfs, zodat de exploitatie tot dusver sluitend is." Alle bestuur ste- Iedere dag zitten de oudjes in hun den moesten op lokaal, 's Morgens om kwart over acht een plaatje, na- komt de koffiezetter en begint alvast. tuurliik! Hier ket dagelijkse kopje troost te brou wen. Tegen half tien komen ze op zetten. de klaverjassers, de kampioen- dammers en -schakers en wat al niet. Naar gelang het er af kan drinken 2e één of twee kopjes koffie en 's mid dags een glas melk. Rijk zijn de men sen geen van allen, want deze oudjes zijn merendeels. Drecsklanten en geld voor een kopje koffie kan er sems nauwelijks af. Maar ze betalen iedere week trouw een soort kleine contributie, waarvan een gedeelte van de huur van het lokaal kan worden voldaan. Dc rest moet Uit de opbrengst van de koffie en de melk komen. Het gaat net, omdat deze oudjes het zijn er onge veer 85 alles met en onder elkaar doen. De koffiezetter, zijn helper en de bediende krijgen voor hun werk' twee kopjes koffie gratis. Meer wiüen ze niet hebben, want dat zou de anderen benadelen. Opa de „werkster" zo noemen ze hem in Het Anker houdt de boel zo'n beetje schoon en daar krijgt hij zo nu en dan een paar boterhammen voor. Iedere Zaterdagmiddag geeft hij het lokaal een goede beurt en dan leggen de andere 85 oudjes wat geld bij elkaar om opa een pakje tabak te gever.. Daar doet hij alios voorFel grijpen deze simpele mededelingen van opa Kommené me aan. Een paar boterhammen. een pakje tabakDaar doet een mens, die z'n hele leven heeft gewerkt en nu van een onbezorgde oude dag zou moeten genieten, alles voor. Wij van Drees komen in het algemeen tekort, ver telt opa Kommené. Hij wijst op zijn broek. Een ver sieten, rafelige broek, vettig geworden door het werk in de keuken. De broek is bijna niet meer te dragen, maar eer. nieuwe kan er. niet af. Waarom schrijft U met eens naar de Rotterdammer, van het dagboek, vraag ik. Ik heb het nooit gedurfd, zegt opa, en boven dien, ik mag niet eens klagen, want opa de werkster-zit nog slechter in zijn kleren U.V.V. EEN GROTE STEUN Voor deze oudjes hun: „soos" zelf gingen beheren, organiseerde de volksbond dit werk. De kosten voor personeel (buffetbediende) waren betreft, ondervinden echter te hoog en .daarom heb ben de oudjes zelf hetinitia tief-voor het beheer van, het lokaal op zich genomen. Zij „bekoksto ven" nu alles in de meest letter lijke zin van - het woord zelf, ze zetten koffie, koken melk en hou den de'boel schoon. Wat het orga nisatorische gedeelte van het werk In het primitieve keukentje van Het Anker tappen de oudjes koffie uit een prachtige ke telj waarover zij, dank zij de be middeling van de U.V.V., de be schikking hebben eekregen. Opa Pieters komt VGak op de bij eenkomsten t)an oudjes in het Char- lot se Volkshuis. Hij is 84 en kan prachtig zingen. Natuurlijk laat hij de andere oudjes veel van zijn zang genieten. Foto onder. grote steun van de dames:van het Ü.V.V. Het is trouwens het doeDvan de U.V.V. om; wat betreft het werk voor de Ouden van Dagen, te komen tot dagsociëteiten, waar de oudjes bijeenkomen om met elkaar te praten, spelletjes te doen, te lezen en thee, koffie of melk te drinken. Een belangrijke stap in de -vl ;/■- Rotterdams Toneel trekt deze week ongetwijfeld de meeste aandacht met het belangrf/ce drama ,Mes Mains sales" door J. P. Sartre, dat hedén- en morgenavondzijn eerste, voor stellingen beleeft in de Schouwburg. Wim Sonnevelds ca baret, dat. Donderdag voor het laatst itt de L auwe Zaal „fene mi ene mutte" speelt, wordt op de voet gevolgd door het ABC-.cabaret van Wim Kan en Carrie Vonk, dat Vrijdag in huxor de eerste voorstelling komt geven van „Meester 'ABC" (Des levens Leesplankje in I3,( lesjes) -En Indra. Dev Prasad met zijn groep voeren vanavond in. Ons Huis weer exotische Hindoerdansen uit, een niet altijd begrijpelijke, maar zeer tot hét oog sprekende, rijke kunst. Ettelijke partijtjes domiiïo wor den er gespeeld door deze vrou welijke oudjes. Ook wordt er, veel- gebreid, gepraat engelezen. .Advertentie (I.M.) Vanavond, Zaterdag II Februari: Jh de Schouwburg, de première door %et Rott. Toneel van ..Les mains sales". "Re gie van Ko Arnoldi. Hoofdrollen; Kees EruBse, Richard Flink. Lilly Bouwmees ter en Georgette Reyewsky, In de Blau we Zaal „lene mierte mutte".' Indra Dev Prasad geeft met z'n groep (en merk waardige .muzikale, begeleiding) een grogramma van Hindoe-dansen in Ons Zondag 12 Februari: 's Ochtends onï tien uur geeft „De Kleine Stem West-' onder leiding van Leo Smit een 35-jarig jubileumconcert in de Schouwburg, Des middags speelt op dezelfde plaats het Rotterd. Fhilh. Orkest, ditmaal onder leiding van Stanley Pope. Solist is de solo-cellist van het Concertgebouw-or kest Tib or de Machula, Uitgevoerd wor den werken van Beethoven. Haydn en Braiuns, Rotterdams Toneel geeft de tweede .voorstelling van „Les mains sales", 's avonds in de Schouwburg. Blauwe Zaal: ..lene miene mutte". Maandag 13 Februari: De Nederland se Opera geeft in de Schouwburg Ver dis „La Traviata" „lene miene mutte" in de Blauwe Zaal, Dinsdag 14 Februari: Het lunchcon cert in de Schouwburg (12.45 uur) wordt verzorgd door het plano-duo Jo- han WoltersJande Man. Zij spelen Werken van Bach, Chopin, Inghelbrecht' en M.- Infante, 's Avonds zullen- de-lé den van de Vereniging tot instandhou-. ding van het Rotterd. Philh. Orkest.In do aula van Boy mans kuanea luisteren, naar Eduard en Marinus Flipse, die „een "muzikale wereldreis" maken. De schooljeugd ziet 's middags in de Schouwburg „Jonkvrouwe de la Seig- lière,>, een voorstelling door R. T. on der auspiciën van de gem. kunstcom- missie voor de Jeugd. De Hoofdstad.oper rette komt tot en met Donderdag Sn de Schouwburg terug met ..Victoria und jhr Husar", muziek van Paul Abraham, regie van Otlo Aurich. In de Blauwe Zaal: „Iéne'miene mutte". Woensdag 15 Februari: 's Middags in de Schouwburg weer. „Jonkvrouwe" voor de schooljeugd, 's Avonds „Victo ria". Blauwe Zaal „lene miene: mutte". Donderdag 15 Februari: Leerlingen van het Toonkunst Conservatorium hou den een voordrachtoefening in de Nieu we ZuiderKerk. Tezelfdertijd Is er in hei Muziek Lyceum een piano-recital door de oud-leraar van aii instituut, Gézn Fr id. Behalve werken van Mozsrt en Chopin zal Frld een eigen compositie „Variaties op een Nederlands Volkslied" ten doop houden. Klara Haskil geeft Iri de aula van Boymans een pianorecital mét werken van Bach, Beethoven. De bussy, Ravel. In Luxor speelt hét Ne derlands Volkstoncel 's .avonds „Op Hoop 'van Zegen". In de Schouwburg s middags „Jonkvrouwe" voor de schooljeugd, 's aVonds „Victoria". Voor het laatst Jn. dc Blauwe Zaal: .Jene miene mutte", Vrijdag 17. Februari: Het A.B.C.-caba- ret geeft 's avonds in Luxor,de premiè re van „Meester A.B.C." Voor de K.A.B. speelt de Haagsche Comedle in de Schouwburg „Laura"., Eduard Flipse geeft in de Kor.lnglhnekerk een toelich ting bij het vierde concert; .programma Wagenaar. Diepenbrock, Fioxent Schmitt en Beethoven, De V.U. leden kunnen kennismaken met de jonge Franse kun stenaar Guy en Monique Fallot, ceilo en piano. 'L Zaterdag 18 Februari; ln de Schouw- Dan rug, keel en .borstje Inwrijven met Amerika lioudt Duitse geleerden liever vast NEW YORK. - Een vijfhonderd geleerden, die na de oorlog uit Duitsland naar de V.S. zijn overge bracht, zullen niet naar huis terug mogen .kerèn, omdat zij zoveel af weten van rAmerilta's militaire ge heimen. Véle der Duitse geleerden zouden zelf niet naar Duitsland te rug willen. De meerderheid van hen is heftig anti-communistisch. De Amerikaanse regering poogt de genen, die.' wel; terug willen, te overreden in Amerika te blijven; men zoekt; voor. hen. betrekkingen als docentèn aan colleges en uni versiteiten,: goede richting zijn. reeds'"de onder leiding van: U.V.V.-dames. gehou den bijeenkomsten van Ouden van Dage-\ manlijk zowel, als vrouwe lijk, in verscheidene wijkgebotiwen of volkshuizen in alle delen van de stad. Deze bijeenkomsten be perken zich echter vooralsnog tot enkele uren van enkele dagen per week. In de sociëteit, van de Bond van Ouden van Dagen aan de Jacobs straat, waar opa Fouw de scepter zwaait, kunnen de Ouden van Dagen op ongeveer dezelfde wüze als jn Het Anker verstrooiing vin den. Het doel van. al dit werk is de oudjes van de straat te houden en hun leven dragelijker en gezel liger te maken. Want het zijnde oudjes, die de nadelen ,van het samenwonen en het gebrek aan woonruimte het ergst ondervinden. Vele Ouden van Dagen hokken gedwongen bij hun kinderen in cn het gebeurt, dat vijf, zes, zéven huishoudens samenwonen. Over dag houden de oudjes het niet uit en zwerven de straat'op. Overal kan men ze vinden, op bankjes in plantsoenen, op pleinen in sta tionswachtkamers .en waar al niet. Dat de dames, van de U.V.V. rich het lot van de oudjes hebben aangetrokken en van. het Ouden van,. Dagen werk in alle wijken vaste taak'hebben gemaakt valt niet genoeg te loven. Advertentie (i.JW.) tast van zenuwen Mijnhardt's Zenuw tabletten helpen U cc overheen. barg speelt hei Rotterdams Toneel, wat is nog niet bekend. In Luxor; Wim Kan en Corrie Vonk met „Meester A.B.C." Dage'ffks, tentoonstellingen: wérk van de Delftse kunstenaar J. Schoonhoven (Venster tot 3 Maart); A. Leef lang (Seblelandshuis), rivier- en havenge zichten plm. 1808 (Mar. Museum Prins Hendrik); wandkleden door Ulco Kooi- atra en Gras Heyen (Int Constigh Werck). .Veeleisendheid- kenmerkte de voordrachtavond, die Jantien van Eek Vrijdag in de Aula Van het Mu seum Boymans voor een vrij uitge breide-schare toehoorders gaf, en. dat niet alleen ten opzichte van zichzelf, maar evenzeer van die toe hoorders, die Ir» nauwelijks ander half-uur, meer dan vijftig gedich ten in' drie talen kregen te verwer ken van J. C.' Bloem, A, Roland Holst (blijkbaar één van Jantien van Eck's favorieten), R. M. Rilke, Paul Veriaine en Charles Baudelaire (Spleen et idéal!) Wij maken ons sterk, dat de dedamatrice, indien zij zich bij de samenstelling van haar high brow-Voordracht krachtiger be perking had opgelegd, nog meer ef fect bereikt zou hebben, dan zij nu reeds deed. Zij lijkt immers te be horen tot die zeer zeldzame kunste naressen, die- het toch reeds aan vechtbare zeggen van poëzie beheer sen niet alleen, maar tevens'zoveel respect voor de dichter tonen, dat het werk geen geweld aangedaan wordt door allerlei persoonlijke ar ceringen en accentueringen. Jantien van Eek zou men zelfs een „econo mische" voordrachtkunstenares kunnen noemen, waar ze de gedich ten zeer sober, met slechts .hier en daar' een stemverheffing zegt. Een bezwaar is wel haar vibrerende et; de beklemtoning van sommige klin kers. Maar dat is een technische op merking, die niets af wil doen aar. haar bewonderenswaardige vertol king van prachtige poëzie. Het pu bliek toonde zijn ingenomenheid zeer duidelijk en er waren fraaie ruikers voor de bevallige, feeërieke verschijning. H. F. Reedijk. LONDEN. Sir David Kelly, de Britse ambassadeur te Moskou, is voor een verlof van. vier weken te Londen aangekomen. Hij verklaar de, dat er naar zijn mening geen merkbare reactie te Moskou was geweest op mededeling van pre sident Truman, dat de V.S. zouden voortgaan met de waterstofbom. Iri het boeren-blijspel „De Held van het Westen", dat John M, Synge in 1907 schreef en dat nu wel het; nationale blijspel der Ieren ge noemd kan worden, steekt de, auteur op geestige, en dichterlijke wijze de spot met de deugden en ge breken van dat opstandige volkje. Vooral de opstandigheid tegen wet en gezag (denk aan G.B.S.) behan delt hij met veel gezonde humor. Zolang de „held", een dichterlijke, slappe boerenzoon, de mensen kan wijs maken dat hij zijn oude vader met een spade de schedel geklooid Lutusca: Mevrouw Frankenstein In het kluchtige géval „Mevrouw Frankenstein", speelt de lieftallige Patri cia Boe voor robot, een door een pro fessor vervaardigd mechanisch even beeld van hel menselijk lichaam. Als zij een avond de echte robot, op wie zij sprekend gelijkt, vervangt, gebeuren er natuurlijk vreemde en cpwinder.de dingen, die wel vermakelijk zijn om te aanschouwen, voor wie eens een avondje kinderlijk geamuseerd -vil worden. Luxor: Ergens in Europa Niet alleen de hoofdpersonen in deze Hongaarse ülm; «p drift geslagen oorlogskinderen, herinneren aan de Zwitserse Unac-fllm .Achter de wol ken...", die overigens eigenlijk al een stadium verder is. daar zc de rehabili tatie van Jonge D.P.'s en andere oorlogs. slachtoffertjes beschreef, terwijl „Ergens in Bui-opa" zich in oorlogstijd afspeelt cn juist laat zien. hoe dat verschijnsel der rovende, zwervende kinderber.den ontstond. Maar er is een andere over eenkomst. namelijk in de filmische be handeling. In belde werken is er invners een vrij piotvelinge overgang van het veralgemeende, var. de brede, fcalf- dorumer.taire visie, naar de dramatische toespitsing tot een spannend verhaal met een gelukkige en tamelijk gekunstelde afloop. F.n evenals in het geval van „Achter de wolken verdient ook van „Ergens in Europa" dat eerste deel de grootste belangstelling en waardering. Dit is wel zeer zuivere film van hoog gehalte. Dia loog. die later, wanneer dc kindertroep zich in het vervallen kasteel nestelt en het statische stadium van het „verhaal" dus is ingetreden, rijkelijk wordt gehan teerd, ontbreekt in die verbijsterende prélude vrijwel geheel. Zelden zag men 20'n ar.gstig realistische weergave van een bombardement als hier met behulp van wat puin, enkele lunapark-attri buten. twee of drie mensen, wat geluld -n veel stilte gesuggereerd Is. Hoe de van ouders en alles beroofde kinderen elkaar vinden en onder leiding var. een door het bombardement be vrijde jonge gevangene hun plunderende odyssee beginnen, steeds achtervolgd en beschoten door gewapende boerenwach ten. de regisseur Geza Rndvanyl heeft al die ellende en desolaatheid gereali seerd met een objectiviteit, die soms bijna "hard aandoet. Het bijzondere van deze uitnemende film is. dat men er ln geslaagd is elke toespeling op nationale toestanden en omstandigheden te elimi neren er. het werk aldus de diepere achtergrond te geven van een algemeen midden-Europees oorlogsdocument. 't Penster: De dertien lanciers Enige Jaren voor de oorlog zagen wij ongeveer in. dezelfde période de Ameri kaanse film De Bengaalse lanciers eit de Russische film De dertien lanciers. Twee films, die practisch alleen het woord „lanciers" gemeen hebben en voorts in bijna alle opzichten zo verschillend zijn. dat het weinig zin zou hebben ze met elkaar in verband te brengen, ware het niet, dat wij nu na de oorlog beide films kort achtereen opnieuw hebben gezien. En deze toevalligheid noopt ons tot de bekentenis, dat wij van het Hollywoodse product nauwelijks de .naam hebben onthouden, terwijl het Russische werk ons vaak tot in. details haarscherp is bijgebleven. Waarmede het kenmerkende verschil tussen de Amerikaanse publiekfilm en de Russische film van voor de oorlog (De dertien, lanciers hehoort tot de eerste Russische geluidsfilm) wel vol doende is gekwalificeerd. Een vrouw, die naar een gewande soldaat sneltde wanhopige rit van een man door de woestijnelose-ups van paardevoeten, slepend door het rulle zandhet zijn beelden, die oor regisseur Michael Romm met zulk een suggestieve beklemming zijn verfilmd, dat zij u bijblijven. In het voorprogramma -draait een Interessant Russisch kleureniilmpje: Ge heimen in de natuur. Prinses: Bloed en zand Fölrode mantilla's van de torero's en helgeel zand van de arena kan men aan schouwen ln deze technicolor-fUm. die de stierengevechten ln Spanje tot onder werp heeft. Wij voor ons hebben met p eerde prinses Rita Khan-Hayworth ge keken dan naar dat gedaver van die stieren in de arena. Wij houden niet van woedende stieren, zelfs niet als zU onder hun soortgenoten even sterk opvallen doar hun fraaigebouwde gestalte nis Rita onder de vrouwen. En de Spaanse hysterie in de arena bewonderen we evenmin. Maar Linda is charmant en. de weelde van gitaarklanken, bekoorlijk en daarom hebben we het met Ameri kaanse bombast opgediende stierenvech tersprobleem maar niet al te serieus genomen en genoten van wat de film aan bekoorlijks biedt. Capitol: Leve de Samba Op een band van 2105 meter lengte zien we Abbott en Costello weer de meest dwaze streken uithalen in Mexico, waar zij noodgedwongen een heldenver ering moeten ondergaan. Het verhaaltje zelf heeft uiteraard weinig om het lijf. Twee Amerikaanse rechercheurs zijn in een kermisachtig, Mexico, waar. de samba's van 's morgens rijf tot 's nachts' vier uur gespeeld worden, op zoek naar een paar oplichters (Abbott en Costello). De twee voortvluchtigen weten -zich echter buiten het bereik van de politie te houden, al moet Costello daartoe als toreador optreden, HIJ wordt ook in het heeft, de man fa tweeën hakkend „tot aan de broekband", ziet ieder .voï ontzag naar bem open wordt hij als held vereerd. De dochter van de waard van het kroegje, waar hij verzeilt, ontbrandt in liefde voor de held, die zo mooi vertellen kan van zijn heldendaden, maar als het blijkt, dat hij een fantast is en. dat zijn vader helemaal niet in tweeën is gespleten, maar schuimbekkend zijn nietswaardige zoon aan het op sporen is, dan haalt hij zich de woe de en verachting der bedrogenen op de hals en hét scheelt,' maar weinig of zij lynchen hem. Doch deze hoon slaat de vliegen reddende dromer tot man en als een werkelijke held verlaat hij de plek, waar hij tot volwassen man werd gebombardeerd. Het stuk geeft volop gelegenheid tot ruig en sterk spel en gisteravond hebben de leden van „Comedia", die bet spel in de Schouwburg opvoer den, zich dan ook niet onbetuigd gelaten. Onder regie van Johan de Meester, werd alles nogal flink dik aangezet, maar het is toch een zeer goede vertoning geworden, die de (weinige) toeschouwers kostelijk amuseerde. Karei Jonckheere heeft het atuk in het Vlaams vertaald en in die taal werd het ook gespeeld, wat het voordeel had van een grotere boer tigheid, maar het nBdeel dat de spelers niet altijd even goed te ver staan waren. Sommigen hielden het dialect in het vuur van de actie ook niet steeds vol, b.v. Henk Rigters, die overigens zeer te waarderen was als Christopheï, de „held". De Vla mingen Magda Janssens (mooie cre atie van haar, die weduwe Quin) en John Gobo (prachtig ook rijn Vader Mahon) waren natuurlijk in hun element. Lucas "Wensing, die het zeer geslaagde decor ontwierp, speelde een kostelijke kastelein en ook de jonge boer van John Soer mocht er zijn. Een goede rol was ook die van Lous Hengen (Mike de dochter van de war.rd). De kleine rollen: boeren en dorpsmeisjes wer den aardig getypeerd. R. V. kader van een "VS-vriendschapsweek ge kozen tot Amerikaans ambassadeur, wat de verwikkelingen nog groter maakt. Zij slagen er bijna in ook in Mexico nog een aantal rijke toeristen op te lichten, maar ter elfder ure steekt de politie bier een stokje voor, hoewel de daders roet de buit vluchten. Tegen het eind van de film. waarin talrijke aardige momenten verwerkt zijn. keren de twee terug van het slechte pad- De slachtoffers krijgen hun. geld terug en beladen met roem rijden de twee helden op een boerenkar terug baar de V.S. en naar nieuwe avonturen. Een scène uit „Ergens in Europa ]SJ EEN vandaag zin- 1 gen wij geen levens liedje uit plusminus 1900 over het Oosterhouts.Kof- fyhuis (derde huis van links, op deze prent); ook dichten wij geen volup tueuze copla over de sle pers wagen-met-opstand die dreigend-dwars over de'gehele "breedte van on ze plaat staat. Wij'willen het hebben over de pot- bloemen op de voorgrond. Wie met het jachtige hart vol, berstensvol Rot^ ierdamse herinneringen van ver vóór de eerste wereldoorlog BLOMMEN zegt, denkt meteen verte derd aan Pinkster Drie. Vrijwel iedere Rotterdam se moeder zei met Pink ster Drie tot manlief of tot kroost: „Hiér beb-je zeu- ven stuiver; kom met wat moois thuis!" Dan vroeg-je weieens, dom: „Waarom?" „Daarom!", antwoordde zij en zij'duwde je de deur uit. Na de voorjaarsschoon maak behoorde er een nieuwe pot blommen te komen pronken op de vensterbank tussen de ha gelwitte gordijntjes. Kwam je thuis met iets roder dan roods, Iets geler dan gecis of. iets geuriger dan geurigs (een reseda!),, dan was het altijd goed. Die blom. di'e traditionele Pinkster Drie-blom nam; de gedoofde warmte van de weggeruimde winter-, kachel over en straalde iets van Lente-properheid; en Rotterdams zelfbe wustzijn naar buiten uit, de schijnbaar-onverschil lige doch o zo gevoelige straat in. De Pinksterblom- completeerde het huis, zp- als het voorvader-altaar tje in de huizen, der Chi nezen. Wie. met Pinkster Drie zonder blom naar huis liep, schaamde zich, voel de zich leeg. En wie' er mede naar huis waggelde, wel, die kreeg dubbel op z'n tabberd, 'k Heb ze zien staan koketteren, de velden van bloeipotten, op het Cool- singel tot op de schoot van Van Hogendorp, op de Goudsesingelmarkt tot in 'de gangen van het Verkooplokaal, onder de sombere, treinbrug van de Binnenrotte tot op de .raad-pluchen sofa's, -r- langs de boorden van de bochtige Rotte tot op het dak .van de -Arke Noah's zoals ze tegenwoordig de dansvloer van de Teylin- gerstraat-met Perzische tapijten van kleur bedek ken.; -■ 's Nachtskwamen, en komen, die kleuren naar de oude binnenstad geva ren. Het rood der gera niums "(nietes-pelargoni- ums!,. zegt m'n jongste zóón)', dedansjurktinten der kokette Filchsia's, het schortenpaa'rs- dér zinnia's -het mumrrielig„ geel der. mimula's en -leeuwenbek ken, het oranje, der gouds blommen, het wit der margrieten: zij overspoel den de wallekanten, vra gend om een huis, om de liefde van een Rotterdams binnenhuis. En zij kregen een thuis. Zij kwamen in kelderwoningen te pron ken. in souterrains en be nedenhuizen; zij stegen behoedzaam alle donkere trappen- op tot zelfs zol dertrappen en zij kwamen in dakgoten te staan; op binnenplaatsjes en op wastobbe-platten, overal prijkten ze en volgden je met 'r reine blik. Mede daarom heb ik altijd van de Rotterdamse vrouw gehouden, omdat in hoofdzaak zij het was (en is) r.die de bloemechies verzorgt, kweekt, bijplukt en koestert. Help ons..iets te; verhinderen, nl,..d.ai: dc Doodgravers der'Ziel en Vergelijken wensen na'te pluizen en te ontleden welke sombere onontdekte verborgenheid in het Rot terdamse vrouwenhart zo verkikkerd is op bloemen en wa t-der bloemen eigen is. want dan neem jk Freu in z'n lendes. en sla mét hèm alle occulte uilleggers om d'rlui zieke hoofden, want de innige verhouding Rotterdams binnenhuis-blommen is altoos door-en doorgezond geweest Vrijwel ook geen kan toor. waar „het bloeme tje" ontbreekt. En hoeveel slagersetalages prijken des Zondags met een slagers blom! (een hard-paarse zinnia). Wij kennen zelfs loodgieters- - cn kachel- smidsbedrijven, waar 's Zaterdags om 1 uur. de blommen worden binnen gedragen, om met ogen van rust te waken over de geest van de arbeid terwijl hij zich ontspant. En soms krijgen zij ge-, zeischap van het mooiste wat de baas op z'n bureau heeft staan: een opgezette vogel, een grote-toremril- tje, een Vlaams gaaitje: „dat is gezelliger!" Loo- langs de havens: geen- roefje zonder blom men; - v Denk er eens over na. Rotterdam en de blom men die twee houderr hèt met elkaar (en gelijk heb ben' ze!) En neurie ..eens zacht voor je zelf heen: „Nou- ken-je-kope-moje-fiole:1' Zit daar geen ras-red- muziek in?!

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1950 | | pagina 3