r* L 3 en Marine meten met andere maten Onkunde van het publiek kost P.T.T. schatten geld ministers doof voor grieven KLM WITTEBROODSWEKEN WILLEM DE JONG Zaterdag 11 Februari 1950 5 ONDEROFFICIEREN VRAGEN RECHTSHERSTEL Van beloften uit Londen it niets terecht gekomen Rampzalig gevolg van ministeriële twijfel r, rs Geen ernstige, aanwijziging tegen Ritman VROUWEN HET POSTKANTOOR IN DE KLAS Jeugd leert het gebruik van formulieren en apparaten A r~ Dfc KINDERKRANT "N 0s uiknAcfwoI .J Prachtige opname van Brahms' Vioolconcert werk kleding nmsr tta An (Van een onzer redacteuren) -a. Beroeps-onderofficieren, die collega's van de marine, ook wanneer op 10 Mei 1940 reeds deel uitmaakten - - van de Nederlandse Landmacht en na de Meidagen op last van de Duitse bezetter zyn ontslagen, vra- gen zich nog steeds vol verbazing af, waarom '■J>etv!fl^ng opnieuw een verbintenis met het ministerie van Oorlog hebben moeten aangaan, alsof zfl nooit of te nimmer tot het mmtatre beroepspersoneei hadden behoord. Adjudant-onderofficieren, die samen met schip pers en opperschippers op de bureaux van het Departement van Defensie hebben gezeten, zien het nog altijd met fede ogen aan, dat hun nmT'iJ*,ïïrïn 20 klaSït "ïen in tmti«'officierEkringen - terecht gekomen ni verzekeringen Uie van Londen uit bezat Nederland MeiiEe" oniJer minister Fiévez niets en ïcifterSn TSe on"?er Schokking, die h-arn is opgevolgd. Vilf maal 5. - hederland het bevrijdingsfeest. Maar nog altijd lijdt het lagere beroepspersoneei van het Nederlandse leger onder de ge- volgen van een ontslag, verleend op wens van de vijand, waartegen dit leger heeft gevochten. categorien, die periodieke salaris-, verhogingen hebben gederfd, op .on derduikers, die verstoken zijn ge weest van inkomsten. Zij wijzen ook en niet in de laatste plaats op de morele kant van de kwestie. Zij protesteren tegen wat zij beschou wen als achterstelling vergeleken bij de onderofficieren van de zeemacht en de burgerlijke ambtenaren. Zij vragen zich af wat nu eigenlijk hun positie is. Zij vragen zich af of het als billijk kan worden beschouwd, dat zij zich bijna vijf jaar na de be vrijding nog altijd in een uitzon- tussen 1940 en 1945 niet in dienst zijn geweest, volle dig hun aanspraken op bevordering en jaar- weddeverhoging hebben behouden en een scha deloosstelling ontvingen tot een bedrag, dat z\j zouden hebben genoten, wanneer zy niet zouden zyn ontslagen. In één woord: het be roepspersoneei beneden de rang van tweede luitenant is er verbitterd over, dat aan de mannen van de zeemacht wèl, aan hen echter géén rechtsherstel is verleend. Met alle althans vele gevolgen van.dien. Toen ïn 1940 een einde werd ge maakt aan het bestaan van de Ne derlandse Landmacht, werd aan de dienstplichtigen groot verlof ver leend, stelde men de beroepsofficie ren op non-actief maar kregen de onderofficieren w eh uitsluitend de onderofficieren hun ontslag. De betrokkenen hebben zich daar des tijds niet al te. veel zorgen over ge maakt, Zij leefden gesterkt .door. Radio Londen in de verwachtte] dat het ontslag na afloop van d_ oorlog zou worden herroepen en al* les weer in orde zou komen, Hoé bitter zijn zij in hun var- wachtingen teleurgesteld. Minister Meijnen. die aanvankelijk een geheel nieuw- leger wilde opbouwen en daaromgeen maatregelen nam om het oude: beroepspersoneei weer te rug te nemen, plaatste zich op het standpunt, dat het ontslag rechtma tig is geweest. Hoe hif dit kón beweren, of-" schoon artikel 19 van het Reglement Militaire Ambtenaren uitdrukkelijk voorschrijft, dat een dergelijk ont slag alleen door of namens" de mi nister van Oorlog (die er niet was) kan "worden verleend is iets, dat volgens de onderofficieren nimmer volkomen duidelijk in het licht is gesteld. En waarom de minister als dit ontslag dan rechtmatig zou zijn tóc^vbegin 1946 wel.bereid;was een andere houding-aan te nemen., is al even onverklaarbaar. Tenzij óók de minister destijds van de. rechtmatig heid er vah niet zo volkomen over tuigd was 'als hij ..later wel heeft doen voorkomen. De twijfel, waarvan de' minister destijds blijk gaf, is da 'onderofficie ren 'slechts na odlotti g gew ord en. Toen hij een Legerorder no. 51, waar in het ontslag rechtsgeldig werd ver klaard, opschortte, staakten zij de actie^voor-rechtsherstel, die zij al waren begonnen. Korte tijd later iechter verscheen een Legerorder no. 168, die opnieuw de rechtsgeldigheid van het ontslag bekrachtigde. Toen echteiu,was de termijn verstreken, bihnëri welke men een. beslissing vanhet Ambtenarengerecht had kunnen uitlokken.1 Het een of het ander Er-is een ontwerp-Koninklijk Be- Sluit geweest, krachtens: hetwelk ook bet aan de onderofficieren ver leende ontslag zou worden ingetrok ken. Het heeft nimmer het licht ge zien en de. onderofficieren vragen zich af waarom. Want zo rede neren zij of het een óf het ander. Of het aan de onderofficieren van Land- en Zeemacht in 1940 gegeven ontslag is rechtmatig, óf het is dat niet. Als het rechtmatig is, waarom werd dan aan de marine-mensen rechtsherstel gegeven. Als het onrechtmatig is bijvoor beeld omdat de instantie die het gaf niet competent was of omdat een be-, roep op het Landoorlogreglement niet opgaat waarom werd het dan voor de Landmacht niet ongedaan gemaakt, *-■#' De pensioenen Er is zo zal wellicht de minister van oorlog in navolging van zijn voorgangers opmerken een wet tot stand gekomen, waardoor de pen sioenrechten der betrokkenen gro tendeels zijn gewaarborgd. De onderofficieren zullen antwoor den^ dat het niet .alleen.-om de pen-, sioenrechten gaat. Zij wijzen op de Herik en Gij* bestuderen het- telex-apparaat, waar ze ook het Nederlandse woord „verreachrV- vér" voor leren. Ons blad brak een. tatt* «oor de gepenslonneerden, die in de ze t(jd de grootste, moeite heb ben hun hoofd boven water 'te honden. Het heeft in de bres gestaan voor hen, die het eerst de nadelige gevolgen der deva luatie bespeuren." Het heeft de belangen van de gehuwde amb tenares verdedigd en is opgeko men voor de principiële dienst weigeraars, die slachtoffer drei gen.te worden van leemten in de bestaande wetgeving. Thans willen wij de aandacht uestlppn op een andere categorie, «.^Gr aan onrecht geschiedt: de Ne derlandse beroeps-onderoffldc- ren, die vijf jaar lang vergeefs op rechtsherstel wachten. deringspoeitie bevinden en anders behandeld worden dan nadere ca- tegoriën landsdienaren, die stellig niet minder, maar ook niet meer blijk hebben gegeven van trouw en aanhankelijkheid aan de Neder landse regering. DJAKARTA. Op zijn weke lijkse persconferentie heeft de In donesische minister van Voorlich ting, Mononutu,, op vragen inzake de arrestatie van Ritman geant woord, dat enige aanwijzingen te zijnen laste gevonden zijn, doch dat deze niet van ernstige aard zijn. De. zaak zal verder volgens de normale procedure worden be handeld. Alle maatregelen naar aanleiding van het geval-Wester ling zijn op legale basis ganomen. Speciaal voor de Neotrianders, die zich volgens de bestaande we-t-: geving gedragen, bestaat geen re den voor ongerustheid. Virginia Slijper, de correctrice van de „Javabode" komt heden vrij. De „Javabode" bericht dat de vrijlating van Kosak binnen enke le dagen tegemoet kan worden ge- zien. Nederlandse veestapel in 5 jaar tbc-vrij GRONINGEN. Op een by een- komst in de volkshogeschool '"t Oldorp" heeft minister Mans- holt verklaard, dat de zo noodza kelijke intensivering van de Ne derlandse landbouw kan worden bereikt door grondverbetering en door uitbreiding van de veestapel. Om een topproductie te bereiken heeft men een plan uitgewerkt waardoor de Nederlandse veesta pel binnen vijf jaar t.b.c-vrij kan zijn. Dit plan, dat ongeveer hon derd millioen gulden zal gaan kos ten. zal gedeeltelijk door de over heid, gedeeltelijk door de boeren moeten worden betaald, Advertentie -(LM Vrouwen hebben vaak moeilijke en pijnlijke tijden. Zij kunnen deze aan merkelijk verlichten, ja die pijnen doen verdwijnen door het gebruik va*n Togal, de grote pijnverdrijver. Toga] is onschadelijk voor hart, nieren en maag, Bij apoth., drog. 0.83, 2.08, t „Kijk "Wiesje, dit is een kleine telefooncentralezegt meester en zó moet je dat ding gebruiken". (Van onze speciale verslaggever) DEN HAAG. Als men soms op een postkantoor Iemand ziet schutteren met het invullen van een,giroblljet of ergens in de hoek v»n een winkel een klant siet worstelen met.de telefoon, dan vraagt men zich wel eens af: Waarom"Ieren ze de kinderen dat niet op gchool7 Deze verzuchting heeft de P.T.T, ook geslaakt, want die zit iedere dag met de brokken, dat wil zeggen; tienduizenden onvolledig of verkeerd ge adresseerde, brieven, onjuist Ingevulde formulieren, overbodig gevraag aan de loketten, enz. enz. En dat koat schatten geld. j Alleen In Amsterdam heeft de P.T.T. al vijf ambtenaren in dienst, die de hele dag niets anders doeft dan de onvolledig of verkeerd ge adresseerde poststukken thuis bren gen. Dat zijn er 450.000 van de 120 millioen die het postkantoor van de hoofdstad Jaarlijks verwerkt Alleen de postcbèque- en girodienst te Den Haag krijgt iedere week gemiddeld RO.OOO verkeerde betalingsopdrach ten. En met de postwissels is het al van hetzelfde laken een pak. Vele mensen we- ten geen weg met de eenvoudigste P .T.T.-h and elin gen zoals er trouwens ook zeer velen zijn, die de weg in een spoorboekje niet kunnen vin den. Er ia niemand, die het ze heeft ge leerd of voorge daan, ook vroeger op school niet. In middels is daar trouwens da laat ste tientallen jaren veel verbetering in gekomen, ook wat het spoorboekje "betreft, want het huidige enderwij- zersgeslacht richt zijn onder-, wijs veel meer op de practijk dan vroeger. De Spoor wegen hebben overigens een tijd lang zeer interes santevoorlichting op de scholen gegeven. De Vereniging vaor Vei lig. Verkeer doet dat tegenwoordig met stijgend successen ook'de P.T.T. dringt met hoor voorlichting steeds meer door tot dé Nederlandse scho len. Het kost wat geld, maar „de cost gaet voor de baet", nietwaar? Die verkeerde adressen en onjuist Ingevulde formulieren kosten veel ■meer. Boekjes en platen Een. kleine vierduizend scholen "gebruiken momenteel in de les het op aanvraag gratis door de P.T.T. ter beschikking gestelde leer- en oefenmateriaal, aardige boekjes en moderne, gekleurde knippïaten voor de kinderen en. handleidingen voor het onderwijzend personeel. Alle soorten formulieren worden er bit geleverd, zodat de leerlingen ook in de practijk tot het invullen van chèque's, postwissels, telegramfor mulieren enz. enz. kunnen kamen. De jongelui zijn hevig geïnteresseerd in dit waarlijk levende onderwijs, ze raken aan het' corresponderen, leggen plakboeken met plaatjes van P.T.T.-handelingen aan. maken een klasse-boek mët de best ingevulde formulieren en de mooiste brieven. Ze worden zo langzamerhand vol leerde P.T.T.-gebruikers, die de staat later niet door onkundigheid of onhandigheid op hoge kosten zul len. jagen. Tentoonstelling Een prachtig voorlichtingfimiddel is ook de reizende P-T.TAschoolten- toonstelling. Daar ziet men alles nog eens boeiend voorgesteld: de weg 'van een brief naar Indonesië, van een telefoongesprek, van een giro-biljet enz. Techniek vraagt-de jeugd van tegenwoordig. Welnu, de tentoon stelling laat de telefoonapparaten in werking zien, maar ook de telegraaf en de telex. De kinderen krijgen be grip van de radio, en de radio-tele- fonie en behalve kennis en begrip krijgen ze ook eerbied voor het werk, dat de P.T.T.-mensen in ons land en over de gehele wereld ver richten, Ai- De.: jeugd, die op deze wijze is voorgelicht, zal niet'meer de brie venbussen (en.. soms hun inhoud) vernielen en dat ie op vele plaatsen al een belangrijk winstpunt, In Den Haag stond dé tentoon stelling 3%-maahd eh trok^279 klas sen met 8678., leerlingen.: :De~zes maanden in Rotterdam-leverden ,èen oogst van 480 klassen met 18.387 kinderen en de twee maanden in Arnhem 156 klassen, met 5880 be- zoekfstlertjes. Sinds October staat de expositie nu in Amsterdam en daar hoopt men. binnenkort de 10,000e jeugdige bezoeker te re gistreren. Na Amsterdam gaat de tentoonstelling verder het land door. Als een van de volgende plaatsen staat Utrecht op het.programma. Scheldwoorden-rel in Raad van Franse Unie VERSAILLES Tijdens een stormachtig debat in de Raad van de Franse Unie over de jongste on lusten aan de Ivoorkust onderbrak Jean. Barbe, voorzitter van de com munistische fractie. Albert Sarraut. de 77-jarige leider der radicaal-so cialisten en oud-minister-president, met de woorden: „U bent verant woordelijk voor de dood van. Ga briel Péri (een door de nazi's dood geschoten communist), „Imbeciel", riep Sarraut uit. ..Schoft" slingerde Barbe hem naar het hoofd. Sarraut sprong uit zijn bank in de richting van Barbe. maar zaaloersoneel verhinderde Sarraut met Barbe slaags te raken. Er brak een ru moer los. Communisten en rechtse afgevaardigden scholden elkaar uit. De zitting werd verdaagd. TOEN Klaartje die avond in poppen op en nam ze mee naar Klaartje, Ik ga ze au de heie dag bed lag, kon ze maar niet haar eigen bedje Daar fluisterde verwennen. d a nun 7B nricf r-iot hna hpt ze» kom nu maar bij my, en mor- En dat deed ze ook, de hele aag slapen. Ze wist met hoe het 'n g0Jed^0r jullie Leeft Klaartje de poppen aange- kwam, ze woelde maar en draai- ZOrgen. kleed en uitgekleed en gewassen de maar, en Klaas Vaak wou Heb je de poppen weer in bed en mee uit rijden genomen- Zelfs niet komen gehaald, zei moeder de volgende beer kwam een beetje achteraf, en Tir_., i;i v,-* Ti-ö- morgen. Je weet dat het niet hij begon ook al jaliers te wor- Weet Jy> hoe het komt, Beer mag( jjUnt slapen met een den. Maar dat is niet nodig, zei beer en twee poppen naast je! Klaartje, ik hou van jullie alle- Ze waren, zo zielig, moeder, zei drie evenveel. En dat was ook zo. hoe het komt, vroeg ze aan de nieuwe gele Ted dybeer. die naast haar kussen lag. Maar beer zei niets, hij sliep ze ker al. En toen hoorde Klaartje ineens een paai hele kleine fijne stem metjes praten. Wat was dat? Waar kwam dat praten vandaan? Ze is niks lief meer tegen, ons, zei het ene stemmetje. Nee zei het andere stemmetje, sinds ze die nare beer heeft, letze niet eens meer op ons. En toen begreep Klaartje het, het waren haar twee poppen. Die lagen in het pDppenledïkantje in de hoek van dé kamer. Ocoh, Klaartje kreeg een kleur van schaamte. Het was zo, ze hadden gelijk. Ze was fwee weken gele den jarig geweest, en toen had ze de mooie gele teddy-beer gekre gen. En sinds die dag had ze he lemaal niet meer naar de poppen, omgekeken. 7 E heeft me geen één keertje meer uitgekleed of aange kleed, zei het ene stemmetje weer- Dat was Tina, de mooie slaap- pop Tina, dat hoorde Klaartje duidelijk. En mij heeft ze niet eens netjes in bed gelegd klaag de de andere stem weer. Dat was Monica, de pop met hét blonde echte krulhaar. Haar stemmetje klonk zo vreselijk verdrietig, dat Klaartje tranen in haar ogen De school begint om één uur 's nachts, dat moet ook wel, want ach, kreeg. Ja zeiden de poppen, be- dan zijn de uiltjes wakker en ze slapen overdag. grijp jij nou, wat ze in die beer Ziezo, zegt meester Uileman. is iedereen nu binnen? ziet? Wat is nou een beer! En het Hij klapt eens in zijn vleugels en dan gaat de school beginnen. is zo'n ruwe ongelikte beer. Hij Sofietje Uilebrok kom jtj eens even voor de klas, heeft oogjes van kralen, heb je ik wou er wel eens weten, waar je gisteravond was? dat gezien? En hij heeft niet eens ik kon t niet helpen, meester, zegt Sofietje UHebrok, een jurk aan, het is een kale beer. ifc heb de school vergeten, ik zag nergens een klok! En ik_ geloof, zei Monica fluiste- Ga in de hoek, zegt Meester Uil, ik kan je niet gebruiken, rend, ik geloof, dat die beer niets en schrijf maar honderd regels uau; Ik ben een uilekuiken! om onze Klaartje geeft. Hij doet Nu gaan we sommen maken. Uilepiet, kom voor het bord, maar alsof. Hij is alleen maar lief. Hoeveel is tweemaal twee? Vooruit, weet jij, hoeveel dat wordt? om in haar bedje te mogen sla- En Uitepiet gaat rekenen. Hij rekent een kwartier, Hij meent er niets van. Ik heb het, meester, zegf hy stralend: Ttneeniaal truce is uier.' Dat is niet waar! zet Klaartje opeens hardop. Ze was werkelijk T/f J AT zeg je? Ttnecmaai twee is uier? Wte heeft je dat geleerd?. boos, omdat de poppen kwaad- Zo roept de meester woedend. Dat is helemaal verkeerd! spraken van haar beer Maar ze Zeg jij het maar, Klaas Uilebikkel, wat had jij gedacht? schrok van haar eigen, stem, zo Wel, meester, zegt Klaas Uilebikkel, (Tweemaal twee Is. acht. luid opeens Nu hoorde ze niets Da's goed; zegt meester Uilemanje bent een piet in 't rekenen. Lp N dit is dan de tweede klas van meester Uileman ■Lz het is een school voor uilen, ja voor uilenkindren dan, meer. Zouden de poppen meer durven zeggen? Stilletjes kroop, zij bedje uit en gin6 naar het pappenledikant. Ze draaide het licht aan en keek naar die arme verwaarloosde poppen, Ze deden net, of ze sliepen allebei, daar lag Tina met gesloten ogen, en daar lag Monica, och, die arme Monica, ze lag met een been buiten bed- En ze zagen er allebei zo slordig uit! Toen nam Klaartje allebei de En. alle uiltjes gaan naar huis en hebben groot pleizier. niets Nu weg met al die rekenboekjes, want nu gaan we tekenen. Kijk goed, wat ik nu teken op het bord: een nest met uilen! Wat is er nu weer, Utlen-bobbie, toaarom ga je huilen? haar Ik moet naar achter, meester, zegt de kleine Uilen-bob. Vooruit dan, zegt de meester, steek je vleugel dan ook op, O PEENS, o, wat gebeurt er? Wat een vreselijk rumoer! O, kijk, daar loopt een muisje, ja een muisje op de «100^ De uilenkindren schreeutoen e» nu is het uit met leren, ze vliegen allemaal eikaar venijnig in de peren. Stil! buldert meester Uil en siaac op tafel met een klap. Dan slokt hij zelf de muis naar binnen, met één grote hap. De schoolbel luidt, de school gaat uit, het is al haZj pier. Het Harry Lime-motief oi> de zwarte schijf Het stemt tot voldoening bewon deraars vah het vioolconcert van Brahms fraaie opname die Decca van dit werk maakte te kunnen aan kondigen. Het Is bekend, dat deze composi tie te zwaar is geïnstrumenteerd, zo dat het solo-instrument vaak in de verdrukking komt. Dit is vooral het geval wanneer een violist niet over een grote loonvorming beschikt. De minder openliggende passages, en die zün. er bij bosjes, komen er dan niet uit, worden door de orkest klank als het ware weggedrukt. Het bijzondere van Decca'g registratie is, dat de begeleiding daar -waar het nodig is, naar de achtergrond is ver drongen. Mijnentwege mag men daartegen bezwaren aanvoeren, maar een feit is, dat men geheel en al ge boeid luiriert naar. de grootse ver tolking die Ossy Renardi met de fraaie begeleiding van het Concert gebouworkest onder leiding van Charles. MÜnch er van geeft. Nergens behoeft, zoals vaak bij een uitvoe ring in natura gebeurt de viooltoon geforceerd te worden. Een knap staal vanopname-techniek waar voor de technici van Decca warme woorden van waardering mag wor den toegekend. De muzikale geschiedenis van da film „The Third Man" klinkt als een dagdroom van bijvoorbeeld een bakvis, die zich in leeft in het moment, waarop een opera- dirigent haar zal ontdekken en het dan van een onbe? kend en arm juf fertje het zal bren gen tot opsra-zange- res van grote ver- Ik weet niet of Anton onbekende citer-speler uit een kroegje .ergens in Weenen zich ooit heeft ingebeeld nog eens maardheid tvaras Advertentie (LM.) K a n't a li g M HEER DAN ió.JAAR irt'GEBRUIK 81J DEKK.L.M. DOG SLECHIS BEPERKT LEVERBAAR;1' M I A BR.' N. V./E HC ,A II AAK 5 B E mrsUULETONm HsnsascciaHdoor DOROTHY SAYERSi „Goed, mijnheer Bun ter," mijnheer Puffettbeledigd, „dan vraag ik U om eens naar dat roet te kijken." HU hield hem een band voor gevuld met iets dat op kiezel stenen leek, maar dan zwart „Het is zo hard als Ijzer, dat roet, ver droogd, hè? Daar zit je schoorsteen vol mee en je kunt er geen borstel door krijgen." „Er moet toch Iets op gevonden worden om de moeilijkheid te over winnen," zei Bunter, met zijn ogen op het raam gevestigd. „ea dat wel onmiddellijk. Mevrouw komt uit de tuin. U kunt het ontbijt hier bren gen,'juffrouw Ruddle." Zij verliet het vertrek terwijl Har riet binnen trad, „O, de schoorsteenveger is geko men," Bunter dat Is heerlijk! Wij dachten al dat wR zoieta hoorden." „Ja, mevrouw. Mijnheer Puffett is zo vriendelijk geweest zijn diensten aan te bieden. Maar ik heb uit zijn woorden begrapen dat hij «ea on overkomelijke moeilijkheid ontdekt heeft boven in de schoorsteen." „Wat vriendelijk van u om te ko men. mijnheer Puffett. Wij hebben gisteravond geen vuur kunnen aan leggen." „Tja, mevrouw," zei mijnheer Puf fett, „ik ben altijd bereid iemand te helpen. Maar met deze schoorsteen is het niet zo eenvoüdig hoewel ik zeggen moet: als een man lm staat is het verdroogde roet uit, de schoor steen te krijgen, ben.jk het. Dat Is een kwestie van ondervinding, ztet u. en van kracht die Ik erachter kan. zetten." ,,Daar hen ik zeker ven," zei Har riet, „Ik heb begrepen, my lady," Bun ter nu, „dat de schoorsteen verstapt is, het is geen organische fout." „Zo Is het," vond mijnheer Puffett, vertederd door het feit dat hij ge apprecieerd werd, „de moeilijkheid zit hem in de pot." Hij trok nog een sweater uit en vertoonde zich nu in fel groen. „Ik zal het nog eens met de roeden proberen. Met mijn kracht erachter bestaat de kans dat wij het roet eruit krijgen. Als dat niet gaat, moeten do ladders erbij ko men." „Ladders?" „Ja, vanaf het dak my lady," ver klaarde Bunter. „Wat grappig," zei .Harriet. „Ik weet zeker dat mijnheer Puffett het wel klaar zal spelen. Heb je iets om deze bloemen in te zetten, Bunter?" „Ja, my lady." „Peter," riep Harriet naar boven. „Peter, liefste, de schoorsteenveger is er." Toen hij naar beneden kwam wa ren alleen de zolen van mijnheer Puffett'a schoenen te zien. Op het zelfde ogenblik klonk er zo'n luid gesteun uit bat innerlijk van de schoorsteen, dat Peter verbleekte, „Hij beeft zich toch niet bezeerd, wel?" „Nee, het la de kracht die hij erachter zet. Er zit gedroogd roei in de pot of zoiets, en dat maakt het zo moeilijk.Peter, ik wilde wei. dat je het huis gezien had, voordat Noakes het gevuld had met tweede rangs meubelen en snuisterijen en aspedfstra's." - „Ssst, je moet niet schelden op de aspedistra. Ik heb zo'n idee dat w|j er voor gestraft zullen worden met iets vreselijks dat uit de schoorsteen komt rollen. O, kijk eens naar die borstelige verschrik king boven het radiocablnetl" „Er zijn mensen die ponden zou den betalen voor een dergelijks cactus." „Dan moeten zij wel erg wei nig verbeelding hebben. Het is geen plant het ls iets wanstaltigs iets dat op je nieren of zo loert. Bovendien bezorgt het me een twijfel of ik wel geschoren ben. Ben ik geschoren?" „Mtnm ja als satijn nee, zo is het goed! Maar als wij het vreselijke ding de kamer uit zouden zetten, zou het sterven van ver driet. Zij z|jn erg 'gevoelig, al zou je het niet zeggen en mijnheer Noakes zou ons zijn gewicht in goud als schadevergoeding vragen. Voor hoe lang hebben wij deze vreselijke meubelen gehuurd?" - „Voor een maand, maar wjj kun nen ze wel eerder kwijt raken. Het is schande een mooi, oud huis za te verknoeien." „Vind Je het huis mooi, Peter?" „Prachtig. Het is als een. mooi lichaam dat door een Blechte geest bezeten is. En ik bedoel niet alleen de meubelen. Ik heb een antipathie opgevat tegen onze huisheer of verhuurder of wathy ook is. Ik heb zo'n Idee dat hij iets kwaads in de zin heeft en dat het buis bly zal zijn hem kwijt te raken." „Ik geloof dat het hem haat, Ik weet zekerdat hij het slecht be handeld heeft, Zelfs de schoorste nen. V „O ja, de schoorstenen. Denk 3e dat ik eens., iets moet zeggen tegen onze .huisgod, de kleine Lar? En heem mij niet kwalijk, mijnheer 'en.- „Puffett heet hij.'' „Mijnheer Puffett, heee, mijnheer Puffett, luister eens....": f-.-'-H- (Wordt vervolgd) een beroemd man tE worden. Maar het wonder is geschied: de regisseur yan de film „The Third Man", kwam. in dat cafétje, hoorde Karag spelen, en engageerde hem direct'omdat hij vond, dat de muziek die deze speler aan z|jn instrument ontlokte de ge schikte voor zijn film was. En Karas met zijn citer werd binnen enige maanden een beroemd en vermogend man. Een citer: een tokkelinstru- ment dat in de goede oude tijd een. plaatsje op de chiffonnière kreeg en van tijd tot tijd, op nadrukkelijk verzoek van neef Govert. te voor schijn werd gehaald door nicht Lize, die toch zo verdraaid mooi liedjes als „Ik heb diamanten en parelen" en zo meer kon spelen. Nu ls da techniek en muzikaliteit van Karas met die van ónze beste nicht Lize natuurlijk niet te verge lijken en dank zij. de vergevorderde synchronisatie-techniek kan de citer het onder bepaalde omstandigheden zeer goed doen. Het is niet de be doeling in desa kolommen, over de filmmuziek uit te weiden. Aanlei ding om over Anton Karas in 'dit verband te schrijven is de plaat die bij Decca verscheen. Twee composi ties van eigen hand speelt Karas voor u en wel het „Harry Lime Theme" en de „Café Mozart Wals". Decca vermeldt in zijn Huisorgaan dat er in Engeland binnen twee maanden 200.000 exemplaren van dezra plaat verkocht waren. Dit le vert het bewifs dat vooral het „Li me-motief" Obsederend werkt en het ziet er naar uit, dat dit Wel langer dan een paar dagen zal du ren. Er zou over het begrip Schla ger muzikaal-psychologisch heel wat te zeggen zijn, ,doch dat valt buiten dit bestek. En van het stand punt van de amusementskunst uit eveneens. Om kort te gaan evenwel: er zijn zeker betere Schlagers geschreven, melodieuzer en harmonisch 'ofwisse- lendcr. Het Harry Lime. Theme is door zijn melodische monotonie en mede door het gebonden zijn aan een bepaalde persoon in de film in zokcr. opzicht, suggestief weliswaar, masr voor het doei niet eens karak teristiek, De toeschouwer wordt bij de aanvang van de film geconfron teerd met deze muziek (die goed klinkt op de citer) en wanneer het dan als „soort leidmotief" gaat die nen blijft hij er sterk aan gebonden. De „Cafe Mozart Wals" echter bezit Advertentie HM.) Laat ons Uw discotheek verzorgen Gra mophone-Speclaï isten sinds 1906 Wytemaweg a/d Math en.Iran kruispunt Rochussenstraat Telef. 280,98 - «otterdam in het geheel geen karakter en kan het lang niet opnemen tegen bij voorbeeld For ever and ever, en dit is eigenlijk nog niet een zo heel sterke schlager. Maar ja, de uit werking van muziek op de massa is een wonderlijke zaaken: Anton Karas is een beroemd en vermo gend man geworden, commercieel beschouwd heeft-hij er velen een voordeeltje door bezorgd en ieder een zingt, neuriet, speelt of laat spelen: Het'Harry Lime Motief. En daar valt weinigtegen in te bren gen.'. U, Herman van Bom

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1950 | | pagina 5