wm f De wanden van het koetshuis van wDe Tempel" zijn klaar r Pijpen illustreren geschiedenisles ACHT DAGEN UIT in Rotterdam FILMS VAN DEZE WEEK KEES BRUSSE filmt graag, maar toneel is „his business" ft Louis Jouvet als dr Knock Mil I m Waar blijft k$igeld? Zaterdag 11 Maart 1950 5 F)E wandschilderingen van Krijn van: Dijkè in het voormalige koetshuis van het Cunferen- tie-oord „De Tempel" zijn klaar. Toen wij in het bo- gln van. deze week in verband met beroepsbezighe den in het koetshuis vertoefden temidden van vele luisterende congresgangers, hebben wij ons een goed beeld kunnen vormen van het artistieke re sultaat. Een wandschildering heeft, anders dan een vrij schilderij, in de eerste plaats een diener.de functie. De kunstenaar, die aan- een dergelijke opdracht voldoet, moet zich rekenschap geven van de beslemming van het gebouw; bij moet door drongen zijn van het karakter, de sfeer en het doel. waar voor dit gebouw wordt gebruikt. Een conferentie-oord met een dergelijk, cultureel doel als „De Tempel" stelt dienover eenkomstig bepaalde eisen. Het moet er rustig en eenvoudig tljn, niet luxueus en toch smaakvol. Krijn van Dljke heeft dit bij de uitvoering van zijn opdracht constant voor ogen gehouden; hij heeft daarbij gezocht naar een synthese van het functionele en het artistieke. Functioneel zijn de voorstellingen, zoals tnuziekonderricht, de dans, geneeskunde, sterrenkunde, huisvlijt, lichamelijke opvoeding en literatuur/Kunstzinnig streefde hij naar een eplossfng van sobere, naar het klassieke neigende vormen. De kleuren hield hij uiterst ingetogen, rood-bruin en blauw groen, sterk afgedempt, waardoor zij iels diffuus hebben gekregen en waarin de fond van dc wand meespeelt. Het ge- heel maakt een bijzonder rustige indruk. De wanden leiden niet af. hetgeen belangrijk is. omdat de aanwezigen zich op het gesprokene moeten kunnen concentreren. Vim pijket Phoenix j De beperkingen, die de kunstenaar zich terwllle van het doel oplegde, hebben relatief meer winst dan ver lies opgeleverd. De winst zit voor. namelijk in het gemakkelijk aanspre kende karakter van de voorstelling. namell het gemakkelijk aanspre- die Onproblematisch vertelt over 's mensen verrichtingen. De opeenvol ging der taferelen is gebonden aan<*n vast rhythme. dat zich,, gedragen door de style ring, at evenzo rustig-en zonder schokken vpartzet. ookdaar, waar vooruitspringende gedeelten het evenwicht hadden kunnen ver storen! Deze wandschilderingen hebben geen grootseallure, wel getuigen ze van eerlijkheid en onbevangenheid, twee kenmerkende eigenschappen, die het niveau bepalen, waarop het culturele werk van ,jDe-Tempel" zich- wil bewegen. B S. MlIlM Een bekend Spaans ballet komt hier Dinsdag optreden. De leider, José Greco, Is partner geweest van La Argentlnita, tot .haar dood toe.. Een belangrijke toneelvoorstelling is Tsjechof's „Drie zusters" doorCpmedia. Deze week ziet ook de eerste van een reeks uitvoeringen van de Matthaens Passion 't licht. Het is juist 80 jaar geleden dat 't Rotterdamse Toonkunst do eerste uitvoering in Nederland gaf, De toneelgroep van Guüs Oster speelt Maandag het blijspel „Bakersprbókjö". Hèt' moet Voor de Alliance Fran- calfie en hetr Genootschap Neder land—Frankrijk eeh voldoening geweest zijn Louis Jouvet in dr Knock aan een volle Schouwburg te kunnen presenteren, Vefleden jaar bij Camus' Caligula was de opkomst minder bevredigend, maar deartistieke voldoening heel wat groter dan nu. Eerlijker, gezegd: mon kan zich afvragen wat het voor zin heeft Jules Romains' oude klucht, een paar jaar.geleden onder Cor Her mus in bijna alle opzichten boter opgevoerd, hier te laten spelen door een met uitzondering -»an Jou vet en Paul Bnrge zeer middel matige troep Franse acteurs. Zeker: het is die moeite waard de virtuose routinier Jouvet zijn serie geraffineerde trucjes te zien afdraaien ,maar hei zal u töch wel opgevallen zijn hoe: vlak en mono toon zijn uitbeelding is van de dok. ter, die als .een handige charlatan kerngezonde dorpelingen 2lek sug gereert, 'dr Psrpalaid. zijn voor ganger incluis, - Als regisseur kan men Jouvet in dit stuk ook niet erg bewonderen. Het gesol met de boerenpummels In II was wel blzonder goedkoop cn kwam nergens uit boven een revue-schetsje van de bonte Dins dags vond trein. Vrijwel alle andere figuren wa ren tamelijk ongenietbaar door een te veel aan charge. Een gunstige uitzondering maakte Paul Barge als Parpalaid, eigenlijk de enige gave rol. Aan de decors viel ook niet veel te beleven, ze waren wel bizon der pover. Nochtans heeft men de spelers aan het slot hartelijk toegeklapt cn Jouvat een ovatie gebrocht. Hopen we volgende keer op een revanche. R.V. Vanavond Zaterdag JJ Maart! het Rotterdams Toneal geeft in de Schouw burg weer Sartre's, „Vuile Handen". Morgen, Zondag 12 Maart;, het R.Ph.O. Capitol One dagelijks brood Ons dagelijks Stood, een film naar de reman, van Fietrc dl Donato, «peelt on der Italiaanse arbeiders- (metselaars)' in Brooklyn. De held van het vel'haal, Ce- rtrnio. een amolteus en vrij patnettauh man, iaat een il-jange, alleen van een foto gekende bruid uit Italië overko men teneindfc gtanie pede met haaf een huwelijk aan te gaan, als zijn Brook lyn* meisje, dat het nogal hoog in het hoofd heeft, geweigerd heeft te trou wen met .een gewone metselaar.; En dan. vangt bet «orgenjke leven aan van d«Ze dweepzieke Italiaanse mensen kinderen. CeremlD,.: een -voortreffelijk nlEtselaar. heeft nogal lïifet Werkeloos-, held te kampen en van de sobere ver diensten moet ook nog gespaard worden voor een eigen huis, want #Ün vrthlW- tie AtitlUnrtata WlLper. se een eigen dak boven, ,heu hoofd. .Het is Jammer dat de heldhaftige strijd van het ka<- boek schrijft over het feit, dat „oude vrijsters nog geen spinazie zijn" en men amuseert zich-kostelijk om dokter Hay Milland. die zijn hoofd kwüt b geraakt en dreigend aan verblufte hotelportier» vrsegt Wflar het kan zUli gebleven. Cineac De wraak van een vrouw Mep zou het achter de Amalls-bemlnt- gij-den-graer-echtige' titel niet zoeken, maar deze film.. Is 'gebaseerd <19 The Glocohda smlle, dat Aldous Huxley zelf tot soBharla gBödtifjteerd. heeft. Het is een duidelijk litteraire' film géwördért mot etn tamelijk spirituele <UdSöog, dié eigenlijk de - voornaamste attractie vqrmt van dit ivpcki dat niet gezegend is met veel .echte filmdgenaehappeti. Dit verhaat van de man. die .bijna bat slachtoffer wordt van de versmade lief de van een jeugdvriendin, heeft ae de keper beschouwd, weinig otn het lijf, maar het is .zn Vol «nbtlele detail* en de dramatische tendörtren worden steeds zo koel öfgeicfnd, dat het een uiterma te bollende film Werd met -eên zeer gevoelige inslag, Charles Bayer, Ann Bij-th. Jessica Tandy eïl dli" Cedric Kaï'öwleUe spelen dc fc regip had Zoltan Kortte. Lutusca Het liefdeleven van Carmen Rita Hay worth mnent ditmaal eens hellef vflh haar glamour gebruik rtia- keu. In stdüè.vati in de Hfdende vorm «Heen maaf ntöoi zijnde, manneharten juut, mat •«elier te doen kleppen, Zlj.la een zeer vurige carmen, een Beurtelings harta- tochteiyiea en koude Harde kat. griiili als het weer in Maart en fataal als Cleopatra, Charles Vidor hééft PïögpCt Mêrlmée's verhaal maar weer eena ver filmd en Set tfioat getogd wofden, dat hij de mëeeté traditionele affêoten heeft Rex Dê schijndode „Paul Vlaanderen" 19 Sléchts eên kin dersprookje vergeleken - bij deze film. Waarin éen échijiidode moordèil fiflft (le löpencfe. band gaat plegen op oe meeat lugubere wijze. Er komt hypnose sa te pês, een verlaten en zeer eenzaam land huis, geschikt voor de beste fippokge- s Qhl edenis sen de lijken ontbreken er trouwens niet grafkelders,- die leeg fijn en raaende paiijie-atitb'B met Joe lende mienes, Het gèheW VéfM&l «peslt zich echter af in zulk eeft lugubere sfeer, dat dê soms wei goéde rnimoris- tisehe moitientett. niet ln staat zün tüe té. verdrijven. M&tv naait verruimd adem als aan .het eind van de film. waarin Yvonne de Carlo wel enlgssitis «welt en Gebrge ErÊnt de hóOfdïollen ver tolken, tW6fl jongelui elkaar voor altijd vinden in een omheialng* Harmonie Prinses De dokter kiest een vrouw Zo vfin tijd tüt tijd komt er een füm- comady uit Amerika, die het peil Vdfl. lOch-of-ik-schiet te bovqn komt Zd n. film wdi voor de ooriög i,Oké Mr, Deeds" en zö'n film is thana d« éUer- geegtlgstê coffledy ,'jle dokter kiest een VTOuW" Een rolpferlti dié li laat schud.- debulken van het lachen em zoveel on- Üh. om-Zdlkê rskè uitbeeldingen van bepaalde Amerikflange typen rok; wat doet hèt verhaal, dftt van toevalligheden aan elkaar hangt, er toe? Men gttUlft om twee heerlijk onnozele rugby-stufldlt- tèn, die het meisje van huh favoriet» leraar zlên bdaagd doör een zakenman Ëaeze iftatate dan maar «ven ia de JZ-grOep fiimen: men aehetert otn Charies Bayer ehJessica Tandy in „De wraak -van. een vrouw beëindigt ftnder leiding van Eduard Fllpse de serie concerten In het Coloa- seumtheater met een programma, dnt Als orkestwerken de ouverture Ana- créon Vnn CticrUbini en..Tschaikowiky's Zesde SymphOTiiè vermeldt. Solisten fluit en harp van Mozaït zullen «pelen, 'e Middags wordt dan. het laatste Schouwburgconcert der aefle-B gege ven. Uitgevoerd worden werken vah Wagenaat, Willem Landrê en Rouewl (Evocations), Vocale medewerking ver lenen Mea Na bermart, Theo Baylé en het R.Ph.O. koor, 's Avond» vertoont R.T. in de Schouwburg Charlotte Fran- ces' „Westenwind", regla Joan- Rem» me lts. Maandag 13 Maart: in de Schouwburg' brengt de toneelgroep Guus Oster. het blijspel „Bakersprookje" Ivan Ronald Jeans, met Mary Dresselhuye, Slny van SUngeiand e.a. De regle meeft Louis Sorel'. van AJbeniz, de Falla. Ravel, Mll- noz-Meiied& Granaaos, Breton, Rimsky- Koraakow, Bltet etc. Soiodanseressen zijn: Nlla Ampare, en Carol» Goya. In dé Rotterdamse Kunitkrlhg spreekt prol, dr, H, v. d. Waal over „Rembrandt èls pörtretscnllflsr". Woenfidftg ifi Masrti in 't Venster Is het graiilöfooncbncert ('s midflag* VI" uur) ditmaal gewijd aan Negermukleu. Inleider is W, Gilbert. Cotnedlö geeft 'S öV<MdS (half acht) In de SchoüWöUrg een voorstelling van het toneelspel in Vier'bedrijver» van. A, Tsjechaf „Drie Zusters", gaatregisseur is Poter Siarof, In Luxor speelt Het Nederlands Volks- tonéel Héijermsns' „Op :Hoop-van Ze gen" met Marie Baaaseh ale .KnlcrtJé, •De Chr, otalorlunivereniging „Hallelu ja" geeft haar jaarlijkse uitvoering van de Johannes passion, oen daad v&n ar tistieke betekenis, wantdeze Passie wordt in verhouding tot de Matthaeus Passion wei wat al tè zeerveronacht zaamd. Solisten zijn: Mêö Nfibérman. Annie Hermes. Han Ie Fèvre, Peter de Vöü. wiebe Drayer en Anton Elderlngï InstrumentbW medéwerkinfli Lilly van Spengen, cembalo en Koos Bons. orgel, Het gsheel atant Onder leidihg'van Piel v. d, Kerkheff, In de Kunstkring houdt Charles Kunstter voor de Alliance Franealse een causerie „Wattcau TEh- CHnnteur"! nonderdag te Maart!--cor de Groet spéélt oP Het lunchconcert (aanvang 12.4B 11.-) tri de Schouwburg de 24 pré ludes vah cnoplH. Deüe klein6 dichter lijke composities, waaruit een iterk ro» mantisehe geest spreéKt, behoren tot de schoonste - Scheppingen van de Poollé meester, Irt de schouw" media 'b avohd| Vdör personeel (beitelen voorstellingen) het - ■- ihMvi w«fuSt,1". In bióapelvan Het konyn „Harvfiy' Luxor „Op Hoop van Zegen". Vrijdag 17 Maartf het Tóonkutistkoor geeft de eerste van drie uitvoeringen VÈh fle Matthaeus PasSlon la de KOttm- I JOSé CRECO ginnekerk (half acht) onder leiding van Otto Glastra van Loon.Medewerking van het jongenskoor nj.v. Piet 't Hart, hét R.Ph.Ot .en de aoliéten Jo Vincent, Anale woud, Louis van Tui der, Amon Eldering. in Luxer „Op Hoop van Ze- Ban". In de schouwburg het Rotter dams Toneel. kateraag 18 Maartt 'e middags (half drie) In net Koniftglundkerk weer de Matthaeue Passion (zieVrJjdae Vt Maart), In öns Huis geven Gretel van Bruggen en Bob Nljhuis een dansavond o.ö. worden 'uitgevoerd „Drie heersers typen ln eafleatuur" door Êob NU huis, in de Schouwburg R.T. met een nog biet bekend stuk. en Raymond Veysset (vanaf li Maan in Boymans); de RnagSo schilder H. Bereerik Cl Vcniter); Dook fiverse (t.m, 12 Maart ln v.m, SehietahdshtllS): Wil) H. Tweehuyïen (tum,-10 Maart ln Kunstkring). iiiniinuia^^ DE BEURTSCHrPPER is, gelukkic maar tijdelijk, uit net stadsbeeld verdwenen, net als de slcperskar (maar die voorgoed). net als de adoteman-ccn- sabel-an (dito). Moge er ecna eon tijd ko men. en mogen, jullie 'm beleven, een tijd dat ja sentimenteel je nood er over klaagt, dat die goeie ouë atr aal vliegtuigjes ner gens meer te bekennen zijn, een tijd waarin Je. als Je het land nun clkanr had. elkaar bestrooide met atoombommcchlcs. Dan zul-je misschien begrijpen, dat ln 1050 een normaal man eventjes weck kon worden bij het zien van een kaal snertprentje met dat ene woordje Beurt- vaartdienst erop, De schipper en dc bede: water en waj van die prachtige Nieuwe Haven waren tot diep na 1900 van hen, water en wal van die prachtige Haringvliet (kijk 'm er nog m«mr .'ns op aan!). van dis won derlijke Zaimhnvcn bij die fleurige pakhuinstraten die poëtische namen droegen gelijk Herderinnestrant cd.. van die hecrljik- ruime Leuvebavcn, die achterafse Schccpmnkers- hnven, - die deftige Wijnha ven cn van die Blaak die overal m*3t 'r snoet boven- op-lag. En de watertjes die de oude stad binnendron gen of haar afzooroden ais vestinggrachten: Rotte, Spul. Schic Coolsingcl (de Goudse Singel heb ik alleen maar nat gekend van de Jonker Fransstrant af):, "ook- bij' hen waren wal, water en lucht h-at on bestreden domein van schippers en boden, Wai- hulejes,walbazen, vaten, stapels-van-dit en bppen- van-dat onder grote wal- zeilen; verende - loopplan ken, helgeschilderde roef jes, wlmpelende maaten, pijpjes waaruit rook Krin gelde. wasbakken die aan 't gangboord hingen o Mie varende lieden; hun we reldje was heel apart, heel mooi. Heel mooi en heel dege- lijk; - ïn een eigen, merkwaar dig tempo deinden de vrou wen der schippers; met trossels kinderen aan haar rokken over de markt en langs al de Uitstalllnga- veriokkelijkheden van het bolvolle dorp dat Rotter dam heette; en zij keerden iedere centdriemaal om vóór ze 'm uitgaven. -- En de vaders: bij drom men Stonden ze in zwij gend dialoct onder de mussonplBttmen van het Beursplein, in de hoeken van de vreemd-verworden Viaseradijk, bij het rfiar- gele beeld van Straokes, zoals hij dacht dat Mgtcu- rius cr ln 2'n goeie dagen had uitgezien (hoe-ia er wel uitgezien heeft, :wi« zal het zeggen?). Ze vulden d-s Mosseltrap bij dat Inr cengeknckte Schippers- "huisje met z'n tuimelige trap geveltje, ze stottd fietruid. gepet, de handen in de znkken. zb pruimden on za klodderden, Dc con klodder do slSBervd met vir tuoze bogen, de' ftnder klodderfe somber-vader lands recht voor zich neer. Maar een brok onverwoest baar oude betrouwbaar- held en geloófkracht wd- ren ze: je zag het aan'hUfi staan, aan hun bedachtza me loop en aan hun felle blik, De oudsten: oen grauw ringbaardje en rin getjes in de oren; de jon geren pijnlijk-goed gescho ren, bruin allen, grijs van oog, scherp, soms argwa nend van blik. net Jacht- valken in rust. Je verhuisde met ze dan brak cr niks. Ale ergons diep in het land een oud vergeten fa milielid het aardse tranen- dal vaarwel had toege wuifd, haalden zij de meu beltjes, het penantkastje met hot koperen beslag, de' stoof mot het hengsel, dê doofpot, hat Cchinose ser viesje dat jou toegedacht was. Zij haalden uit het Compnecum de-turven voor hot keukenfornuis vnn Pie- iertje Orenje. Zty brachten je kinderen met vacantie Wög,.. 3k zelf: ben menigmaal zo „meegegeten en be zorgd" per beurtschipper. Al wat ik nu nog weet van Hollands Diep en Amer, van Valkerak. Krammer cn Zljpe, vun Pnmpua, van da Val vnn Urk, de Lem mer en !«t Tjeukemeer, ja zélfs van het Foxhoister- moer en Gasaeltornijcveen- semond, baecert zich op wat ik. als pakket, als va- cflhtlestukgoedr loerde van dc schipper, die tot mij 20i Eet. en ik at gehoorzaam, Drink, en ik dronk; Smak.nieti, en ik smakte niet meer, Bidden!, en ik bad cn wist niet goed wat ik moest bidden; ik wiat alleen, dat als de schipper het zei, dat ik het had te dbeti De schipper, die goedko per was dan de trein, de schipper die betrouwbaar was, öls de Nederlandse Bank,, de veilige schipper wiens zedelijk leven zo hoog stond, dat hij het al gemene symbool was van datgene waaraan ons Volk vaak te weinig had, n.l, ze delijke. moed. Men zegt, dat zij tén on dergang gedoemd zijn, de schipper, de stugge schip persvrouw, de blonde schippersdochter, het gro te schippcrsgez'm. Zij die eens steden ontzetten (Leiden)..Ik,weet het nog zo net mict, want ik heb hoop op hun Leuvaiiaven- centrum. De schipper met 2'n ja gertje, singel en zwiepende lijn, ja, die is weg. Do schipper met het jaagpad, dat lczen-en- schrijven kon, het Wijze jaagpad, Zwlopsteert langs het jaagpad, onder allo weer en wind; hen zien we niet terug. De schipper, die buiten de IJ-slu!zcn even beslist als om de mond van de Leuvehaven kon zeggen en het.klonk als 'n be vrijding: „Ën nu de zei len op!, zwaarden neer!'.', dié blüft. Noch buiten boordmotor noch andera modernismen veranderen hem Maar ach, dat poë tische jaagpad met z'n diep-ingekorven rolpalen- Ik zet maar eens een plaatje van Lys Gaüty op: ;,Le chaland qui passe", een plaatje dat me heini- weeïg maakt ;naar die wondorlijke kinderjaren van omtrent 1900. Dat zo'n kale .prent van Dolf HenkesL nu tot zo'n, ontboezeming aanleiding kon geven!.,., want wat is., er eigenlijk op. té zien? Een raar soort handkar, een walbüisje als een ka merscherm, een zuurkarre- tje, twee venten, drie voorjaarsbomen en een plankie mét dat ene woord Beurtvaartdienst, meer niet. -• -vi En toch gaat er ieta van uit, anders had ik niet zo links en rechts in m'n her inneringen rondgegrepen.., tot ik er 'n beetje beroerd van werd;anders had ik mij niet vastgeklampt aan het woord, dat de schippers zullen terugka men:: Alleen: wanneer?,»., zal ik het nog beleven?..., [iii'iiiuaiE'EHtiai; Ho Tsji Minh kondigt mobilisatie af SAIGON Radio VlMminh heêft békend gemaakt, dat de „de mocratisch republikeinse regering" vfin Ho T«ji Minh een decreet hêeit uitgevaardigd „tot algemene, mobiliiatje in alle delen van het land, waar zy.. zeggenschap 'he«£t. Wy Uebbén nooit geweten» dat Napoleon^dls het niet te best ging niet zijn militaire escapades, zich kleedde in fte zwart. Nu hebben;dat kun- Tiên constatétéü op de pijpekoppert, uk zyn dagens waarop al zyn veldslagen zyn uifgebeeld, Op hst plaatje Han gen déze pijpen bowendtm. De héét Bléecke këeft ih iyVi Mud ëéft gtote■fnéerschutme tt pijp, eens eigendom van een pi- ratenhoofdmari. Behalve dé te unieke, pvpencoïlectie bezit de .heer Bleecke, antieke uiandkiok- kén, porceiein, tO.o. eert i^tancl- beeid" van Fréderik de - Gïooie en meer curiositeiten. We heb ben er een hele middap ln rond- géflêusd' en ons geen ogenblik verveeld. (Van een onzer, versldggevén) LANG: GELEDEN vond een metselaar,in. een kist» ergens in een kelder aan de Hoofdsteeg, twedëh-' 'dertig pijpen. Ze léken hem te aardig yoof de vuilnis- bak en een voddenkoopman bleek er een grijpstulver voor over té hebben, En laat nu 0en verwoed pijpen- verzameluar öls de heer Blêecke uit Delfshaven er tegen aanlopen! Voor een prikje verwisselden ze van eigenaar en nu prijken ze aan de wand van 's he ren Bleécke's huis, tweeëndertig prachtige staaltjes van pijipenma- kerskunst, die evenzovels tafrelen verbeelden valt Napoleons glorie, al« de moointB serie uit de merk waardige collectie van de2e verza melaar. Tildens een bezoek afih deze sup poost van de begraafplaat^ Croos- wijk kregen wij een. plözierig ee- sChiederiIsleaje: fle héér Bleeèke bezit pijpen Uitde: tachtigjarige oorlog, met Plet Hein, Prins Mau- rits en de Euyter in fraaie kleuren op de koppen, President Steyn hangt er ook aan de: wand, ten voe ten uit, lussen keizer Wilhelm en Abd el Krim in. Er zijn pijpen bij, die onze bepruikte en bepoederde voorvaderen uit dfc achttiende eeuw tussen dc lippen hebben ge nomen en zelfs leat de verzame laar ons een pijpje zien, dal de Sponjnardcn bij do Oostpóort bob ben laten liggen, toen 2c in 1600 da fct&fl doortrokken. Van a] die pijpen mot hun sier lijke koppen is veel to vertellen en i de hoer Bleecko, conscöntieus ver- zamelaar als hij ls, doet het graag. Hij weet van elk van zijn twee hondêrdvljftlg pijpen en van de af- beeldingen op de al of niet door- v.:u gftf^OKte Koppen bUtMtÜerheden 'mee te delen en zo worflt fleze kos telijke collöctie porcelelneh pronk stukken illustratief voor vlér eeuwen geschiedenis en kunstnij verheid. Kees brubbe'S paö naar het toneel le niet hélemaal over fo. zen gegaan. En voor ny was. waar hij wezen wlldo, heeft hf| heel wat zUspmngen Bemankt. Niet, dat fiU die om zwervingen betreurt. Hy heeft er trouwen» iets concreets van overge houden, bijvoorbeeld zijn llefhebbcrU in fil men. Wonderlijk genoeg hoewel dat op 2'h verdere carrière vot'- mocdcHjk weinig In vloed heeft gch&d startte Kees Brussc flla filmacteur. HIJ wbb toon nog maar twaalf Jaar oud. Hij had een aardige stem Cn hu was een toegewijd lid van de kinnet-operette vah «ehool. Daar werd hij „ontdekt" door de monaon, die de hoofd rolspeler zoehten voor de Merijntje Gijzen- fllm, Nee, MerÖhtje werd het niet. daar was z'n „Brabants met zui ver genoeg voor, maar hij werd wel uitverko ren als Merljntje's broer Arjaan, dlê höefde niöt zoveel te zeggen. jder succes had hu vier jsar later bil de Toneelschool. Ket toela- tlngaexaflieh haalde h!j niet Maflr binnen twee jaar wns hij toch bij bat Nederland» Toneel v«n Cor v. d, Lugt. Daar heeft hij Veel geleerd; alle figuraties, die fhaar denkbaar rijn, heeft hij vervuld, alle soorten snorten, baarden, pruiken Gil zwaarden gedragen en later kreeg hij ook wal aardige rollen: Arthur In „De mooiste ogen van de wereld" BorftCchio in „Veel leven om nieta Na de bevrijding kwam hfj bij Wlm Sonfteveld en hy trad veel voor de radio op. hoorspelen. Op een tour» néè door Duitsland ontmoette bij een een stel lieden, die onder leiding van Herbert Nelson een groot interna- tionasï kleinkumt-gozelachab wilden formeren. Die Wlndmühie', waörin o.a, prominenten van de „Pfeffcr- mtlhle" zaten, telde TjseChen, Duit- gèrSrEranseh, Roemenen. Kee» Bros se ia met deze troep ih Zwitserland: geweest, maar. at» met zovele schone naoorlogse,projecten is gebeurd, het ensemble natl geen "lang leven en het viel uiteen, BruMe deed et d*n ook andere dingen bij. hij filmde on speeltia zelfs in Ëwitiere-Duitse radlo-hoor- spalan mee.. Voordat hij bij het Rot- AL'ËS biiUSSE tu t(Ju dubbelrol itt Gasteop het Kasteel terdams Toneel engagement kreeg, werkte hij nog een Jaar bij ao START. En Ve»-Jeden jaar is hij er 's even uitgestapt voor een tournée door Indonesië. Dat wa» niet ailcsn heei prettig en Interessant, zegt h!J, maar ook buitengewoon leerzaam, want je kreeg verantwoordelijkhe den te dragan, die Jé vroeger niet kende en. ie ontdekte tekortkomin gen, dia Je nooit gozion had, Nu, na wat experimenteren mei de kleine groep Co, is hij weer terug bij het R.T, Het toneel is voor hem „top of the hill". De tegenwoordige stukken eisen ïdVêel van Je, flat je or weinig naast kunt doen. De ra dio heeft wel vaei mogelijkheden, vindt „Brugse, maar het toneel gaat. nu voor. r Filmen doet ny nog wei, hoofd zakelijk in dê vacantie, 'Zo zal men hem binnenkort - kunnen «ïen ver schijnen in dé nieuwe film ven Kool haas „De dijk is dicht". Het lg mis schien juist da grote tegenBielllng iüaeen toneeU \7ER2UCHTtNG, die tegenwoor- V. dig hoe langer hoe eerder ln-de loop van de maand wordt geslaakt MerKbaer en soms onmerkbaar 1* al les duurder gewordan. Hèt zijn heus niet de potvartearders, die,.er over inzitten waar het toch blijft Zii we ten het wel", „het geld moet rollen"; waarheen doet <»r minder toe. Neon. hat zijn de vootzichügen in den lan de, de practïsche huisvrouwen, die or wel eens zorgelijk onder worden. Zij staan verbaasd als z|) vernemen, dst er ln on» na-oorlogge immers 2o verarmde land, per Jaar, per ■hoofd van de bevolking (dat wil zeg gen de zuigelingen en de ouden van dagen inbegrepen) f 43.— aan roke rij en aan alcoholische dran ken wordt uitgegeven. Op een gul den na i 100.— per Nederlander. Drst komen dan nog 51 gulden bij voor andere genietingen, zodat Wo 1B0.— per jaar per inwoner kun nen noteren. Wie geven dat dan uit? De zuigelingen en kinderen tot 15 Jsar tellen hierbij over t alge meen nlot mee. Dö zieken eh oud jes kunnen we ook bulten beschou wing laten. Do eenvoudige, sobere, hardwerkende bevolkingsgroepen Immers ook? Of zfin wij niet meer zo sober? Vinden wij allerlei zaken gewoon cn vanzelfsprekend, die eigenlijk onder weeldo vallen? Wie het kan. vergelijke eens met de leef wijze van zijn grootouders. Misschien wordt dan iets duidelijker waar te genwoordig het geld blijft. Deze dingen dacht Ik konden wij eens overwegen in onze krant, nu het voor grote groepen van ons volk de zogenaamde Voorjanrs-zen- dingsweok li, Want tegenover da bo vengenoemde 180.aan genot, stsst de somma van 1 gulden 93 cents per. hoofd van dc .bevolking per jaar voor het werk van de Zending. Eén avond met z'n tweeën'naar .do bio- icoop ls al gauw meer dan dit" bc- drta. Maar wat willen wtl eigenlijk ook? Hoe zou het Evangelie van. Gods liefde en vergeving, de ont moeting met Christus'kunnen opwe gen. tegen hat gemakkelijk grijpbare genot? Of de verantwoordelijkheid voor de naaste tegen de zelfzucht? Alleen wordt dan vergaten: Wie genot zoekt, mist de vreugde. OBERMAN en filmspelen, die htm zo boeit sn af én toe voor ds camera brengt, Het effect van de acteur i» bij de, film immera totaal afhankelUk van üe regie, camera werk en technische afwerking; Dat 2Ün dingen, die Kees Br uwe hevig Interesseren. Daarom hoopt hij m de toekomst hog'een», zelf een film-te kunnen maken. Hfj zegt: Je kunt met xum .zoveel meuwe dingen: doen;

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1950 | | pagina 5