Voor 35 cen t kun je bij tante Sjaan mooiste geesten zien ACHT DAGEN kruis met een brandend kaarsje en bijbelse platen in Rotterdam FILMS VAN DEZE WEEK BEDROG..BEDROG.BEDROG.BEDROG. Foto's van geesten verbluffen argeloze klanten Pers? Sla d'r op! Strategisch punt j Beethoven-cyclus in Koninginekerk „L.O.-L.K.P •1' een film om niet te vergeten TS Met luxe touringcars naar bollen en bloeiende Betuwe sj Uitstekend Mylord" Zaterdag 29 April 1950 3 (Van een onzer verslaggevers) Op een donker zoldertje in een volkrijke biiurt in Rotterdam experimenteert Sjaan, het kwartjesmedium. Zij is één van de vele kwartjesmedia, die in onze stad spelen met tere gevoelens van eenvoudige mensen. De donkerte van haar zoldertje past uitstekend bjj het werk van Sjaan. Licht heeft men daar niet graag, in het bijzonder niet wanneer dit het licht der publiciteit betreft. Dit vrezen Sjaan cn alle knoeiers van haar soort zeer. En wanneer het licht der openbaarheid plotseling eens over hen dreigt.te schjjnen, trachten zij dit met alle mogelijke middelen te verhinderen. Dezer dagen bleek dit weer eens te meer, toen een foto-reporter en een verslaggever- van Het Rotterdamsch Parool tijdens een spiritistische seance van Sjaan na het nemen van een foto werden aangevallen door haar medewerkers, die trachtten de fotograaf zijn toestel tc ontfutselen. Sjaan verbluft haar clientele met jota's van opkomende geesten. Onze fotograaf maakte ook een dergelijke foto doorlichtge voelig papier slechts gedeeltelijk te belichten. Eigen foto). die Sjaan heft voor niet bijzonder WIM KAN. de geestige leider van 't A.B.C.-cabaret, heeft een uitgebreid repertoire van lied jes. Ondeugende cn gevoelige, cn soms een echt „levensliedje". Zo" zingt hij van twee-mensen, die om toch Vooral niet in:"hun liefde- voor-elkaar gestoord te kunnen worden, het land verlaten in een bootje en na weken varen op een klein idyllisch en oog onbewoond eiland aankomen. Hier zullen zij nu ongestoord kunnen genieten van het leven, do liefde en elkaar. Maar -als ze op een morgen de ogen openslaan, is de lucht vel van motorengeronk en uit vele vlieg tuigen dalen ontelbare parachu tisten. Slagschepen liggen aan de horizont en landingsvaartuigen brengen voortdurend nieuwe troe pen aafn Het paar moet Voorde bevelhebber verschijnen en. krijgt te horen dat zij geëvacueerd zul len worden want hun eilandje van geluk is „strategisch punt". Afgezien' van de historische wer kelijkheid, die er achter dit tragi komisch liedje ligt in de laat ste wereldoorlog werden immers vele eilandjes en hun bewoners, daar in. de Stille Oceaan om stra tegische redenen "opgeschrikt i geelt het versje een stemming weer, een. gevoel, dat we allen wel kennen: „als ze me nu maar eens met. rust konden laten". „Ze-moe ten mij ook altijd hebben".'Wie is. er, die zich nooit eens „gegrepen" voelt? Tegen wil 'en dank erbij"? liet zoldertje, lwaar Sjaan haar- seances houdt, is getooid met af beeldingen-van bijbelse taferelen en kruisen, waarvoor kaarsjes branden. Zelfs een orgel ont breekt niet. (Eigen foto) De entrée, haarseances, hoog, hoewel het kwartje, waaraan zij haar bijnaam ontleent, inmid dels is verhoogd tot 35 cent. ..De tijden zijn ook voor media duur der geworden, nietwaar.... Maar Sjaan. heeft op haar seances soms bezoek van ruim 100 mensen en' aangezien zij haar experimenten enkele malen per week geeft bren gen deze toch nog genoeg op om de onkosten van haai" én haar me dewerkers te bestrijden." Het zoldertje waar de seances worden gehouden, lean men alleen bereiken via een oude paardestal. Men loopt een trapje op en dan staat' men als outsider even paf. Want het zoldertje is getooid met allerlei platen van bijbelse tafere len. .Een kruis met een brandend kaarsje ontbreekt evenmin, want Sjaan heeft haar bijeenkomsten overgoten met een religieus sausje. O. gelooft, u.; niet. dat Sjaan zich maar tot een bepaald geloof be- perkt. Dit zou haar klantenkring nadelig beïnvloeden en daarom heeft Sjar.n maar een „vrij geloof" Vindt u het vreemd dat ik hier aan moest denken om u de Bijbélr se gedachte van deze week te schrijven? De gedachte dat er Eén is."die'ons, ja-U ook, wil „grijpen"; Die ons „hebben" wil; Die ons be trekt bij Zijn plannen, (welke nimmer falen); Die ons komt op zoeken in onze laatste vluchtstel- lïng; Dieons verontrust in onze valse gerustheid; -Die ons 'uit ons isolement-'f (letterlijk van ons eilandje (isola) haalt) niet om ons te evacueren en daama als Displaced Person, als ontheemden; ergens los te laten in de kille, maar om. ons té brengen in de enige, gemeenschap waarin léven en liefde bunnen bloeien de gemeenschap met Christus en met onze naaste. Dan zien wij de' wereld vol van strategische pun ten, omdat de Crote. Stateeg ons léót zien dat die punten mensen zyn. OBERMAN. Nu menen het medium en haar medewerkers spokert te ziert. Ze - hebben namelijk';ontdekt dat een foto-reporter de seance bijwoont. Enkele seconden, nd. het némen - van deze foto rent de "mart, die rechts op de foto opstaat, op. de fotograaf toe om te trachten zijn toestel kapot te slaan. Zoals zij hetzelf noemt, voor haar wij staarden ook ongelovig en eer bijeenkomsten verkozen, zodat biedig naar de plaatjes. Vooral on- Het tweede concert der Beethoven- cyclus opende het Philbarmonisch Orkest -onder Flipse met de derde symphonie. Dit werk luidt de tweede sehep- pingsperlode van de meester in. Het Beethoveniaanse karakter openbaart zich hierin volkomen; het is een heroïeke levensbeschouwing in klank en rhythme en het subjectivisme, dat deze muziek kenmerkt, geeft haai' hevige spanningen.Ze culmineert derhalve niet alleen in het zuiver 'muzikaai-aesthetische, doch verlaagt tevens de realisatie van grote psy chische tegenstellingen Déze miste mén in Flipsés inter pretatie. Het bleef een musiceren, dat 'geheel gericht was op een ge acheveerde klank en waarvoor; men over het geheel genomen wel waar dering-kon. hebben, OQk al-.bleven er: in dit opzicht 'eveneens /wénsenóxx-' vervuld. -v George vari Hennesse speelde-'het 'vierde pianoconcert, met -groot"-kun stenaarschap. Zijn prachtige pianiè- tieke kwaliteiten wist hij'volkomen in dienst te stellen van het werk, zodat ook de inhoud op boeiende wyze tot-zijn recht kwam: Een pres tatie waarmee hij terecht grootsuc ces oogstte. Hét orkest begeleidde, enkele ongelijkheden - daargelaten, volgzaam eri goed van klahk. •-• v- HERMAN - VAN BORN. Hét medium is in trance.'Kunt u op deze foto een spoor van een geest ontdekken(Eigen foto). iedereen- kan komen. Dit is het geraffineerde van dit soort media, Men begint de bijeen komst met gebed en gezang, men ontsteekt eed kaarsje voor een kruis en men kweekt op deze wijze bij eenvoudige mensen een stem- mingi -waarbij Sïaan en haar me dewerkers het terrein volkomen beheersen. Na gezang en gebed beginnen de seances. „Ik heb deindruk, dat er iemand een foto bij zich heeft," zegt Sjaan: Geen wonder, want on der haar clientèle staat zij als foto- medium bekend. De foto's rollen meteen over de ronde tafel, waar aan Sjaan zit. geflankeerd door haar helpster, spreekster en enkele medewerkers, die met hün handen over de tafel gespreid zitten. Wij zagen een seance met een moeder, die haar kindje heeft ver loren, Sjaan greep de foto en ging in trance. Ze trok met haar monc en maakte allerlei vreemde gelui den. ;,Kan het zijn. dat uw kindje een spraakgebrek had", vroeg zij aan het moedertje. Deze stond per plex, want de opmerking was juist, Sjaan ging wéér in trance en toen kwam een tafereeltje, waarbij het. eenvoudige vrouwtje in tranen uitbarstte. Sjaan zou in haar tran ce namelijk het kind hebben ont vangen en de woorden „Mammie, kussie voor pappie", kwamen sta melend uit de mond van Sjaan. Ook de gestorven grootmoeder van het kind voer in Sjaar en die verkondigde de boodschap, dat de baby nu een engeltje was. Het moedertje gelooft nu vast In de grote gaven van Sjaan en wordt een trouwe klant, die ijverig Sjaans lof zingt. Doch zij wil niet begrijpen, dat Sjaan reeds lang haar inlichtingen over de gestor ven baby had genomen. Hoe? Van wie kreeg het moedertje de tip van de experimenten van Sjaan? De aanwezigen stonden ook weer eens opnieuw verbaasd van de gaven van Sjaan. Doch de meesten van hen -weten niet, dat het moe dertje -zich in h'aar grootverdriet al eens vaker tot media heeft ge wend. Zij- weten ook niet, dat een ander medium de -moeder eens voorspeld heeft, dat haar baby. die toen nog in leven, maar ernstig ziek was, beter zou worden. En het moedertje weet., niet, dat Sjaan zeer goed bevriend is met het me dium. dat verkeerd gokte inzake het al dan niet genezen van de baby. En dat Sjaan de geschiede nis van de baby al lang en breed, kende, zoals zij ontzettend veel ge schiedenissen, schandaaltjes en leed uit de volksbuurten van Rot terdam kent. Want als Sjaan aan het vertellen gaat, ratelen de ver halen uit haar mond. Sjaan verbluft haar clientèle ook met foto's vangeesten. Wij hebben deze foto's gezien en Na vele andere steden maakt nu Rotterdam (5 Mei in Luxor) kennis met de verzetsfilm „L.O.—L.K.P." van Max de Haas. Eindelijk, zóu men haast zeggen, want deze „gespeelde" documentaire, beleefde z'n première op het laatste Holland-Festival In Den Haag, bijna een jaar geleden. Maar daSr staat dan tegen over, dat de Rotterdamse verotningen van de film een byzónder toepasselijk accent kragen door de herdenking van oorlog en bevrijding, juist in de volgende week. BOLLENVELDEN EN BETUWE STAAN IN FEESTTOOI. Ten gerieve van onze lezers, die in de komende dagen een bezoek willen brengen aan de mooie bollenstreken en de prachtig bloeiende Betuwe, organiseren wij- ln samenwerking met het rcisourcau Megga dagelijks een tocht met luxe touringcars. DE BOLLENVELDEN. De tochten naar de bollenveiden worden gehouden op Maandag 1 Mei en Dinsdag 2 Mei. Vertrokken wordt 's morgens te 10 uur van ons kantoor Schiedam- sevest 42. Terugkomst 's middags half vier. De prijs van deze bollentochten bedraagt slechts f 2.50 per persoon. BLOEIENDE BETUWE. De tochten naar de bloeiende Betuwe vinden plaats op Woensdag 4 en Vrijdag 5. Mei. Vertrokken wordt 's: morgens te 9 uur van ons kantoor Schiedam- sevest 42. terugkomst 's middags ongeveer 3 uur. De prijs van deze Betuwetochlcn bedraagt slechts 3.50 per persoon. Kaarten dagelijks t'e "verkrijgen., aan? ons, bureau Schiedarasevest 42 van 's morgens 9 uur af- Ook, telefonisch onder nummer 25430. Door en door Nederlands, eerlijk en sober „L.O.L.IC.P." is een verzetsfilm, vervaardigd in opdracht van de ge lijknamige stichting ter herinnering aén" het werk derorganisatie voor hulp aan onderduikers en aan de 'strijd der. landelijke knokploegen. Een film", over de bezettingstijd dus, .'Ach/,wat," zullen sommige zeggen, moeten wij daar vijf jaar.later,nog Av.éerve^ns, aan herinnerd worden? Eii anderen/ minder lauw, maar even grondig gedesillusïonneerd door .zo vele: oorlogsfilms: wat* het verzet werkelijk is geweest, is immers toch nooit'.binnen het bestek, van een film té-beschrijven: Welnu, we willen eerlijk zyn en toegcveiVdat het drama van de on dergrondse oorlog niet in zijn wer kelijke afmetingen "en naar zijn .zeer ingewikkelde aard in enige kunst uiting vertaald kan worden. Althans, voorlopig nog nieL. Daar is afstand voor nodig. Wat de ras-filmer-Max de Haas met -zé?r primitieve midde len zijn studio was de Amster damse Zuiderkerk," zijn spelers 'wa ren op twee na ieke-acteurs ech- Bevrijdiiigsmarkten in de stad De Rotterdamse marktkooplieden hou den ter gelegenheid- van de bevrijdxngs- herdenking volgende week bevrijdings- rnarkten op de, gebruikelijke punten .in de stad,.-De grote attractie van deze markten is dat telkens 's avonds om zes uur een Solex wordt verloot. Dinsdag 2 Mei is do bevrljdtngsmarkt op het Noordplcin, Woensdag aan de Maasha ven/en Donderdag aan de Spanjaard straat, Bovendien ls er van 3 tot 6 Mei een bloemententoonstelling aan de Maas haven. Vanzelfsprekend krijgen de. markten een extra vrolijk tintje en zul len alle "kooplieden trachten.hun stands zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Examen LEIDEN. Aan de Rijksuniversiteit te Leiden ls' voor het kandidaatsexamen Nederlands Recht geslaagd ".de: heer G. P. Th.'Akkermans uit IJsselmondc, fotograaf. Deze vond ze prachtig, dat hij ze onmiddellijk zelf is gaan makénl Het is een koud kunstje. Men behoeft "name lijk maar een. negatief iets té be krassen en men heeft de prach tigste foto's, geschikt voor alle media. Een weinig ontwikkelaar up een leeg negatief geeft eveneens fraaie foto's van opkomende gees ten. Toont men Sjaan een foto, dan wijst .zij onmiddellijk allerlei ge zichten en gestalten aan. Wij heb ben bij Sjaan rond de tafel geze ten eh foto's bekeken. Met de beste wil ter wereld konden wjj geen gezichten onderscheiden, maar ■wanneer men, zoals vele van haar slachtoffers, gezichten wil zien die er niet zijn is daar weinig aan te doen. Wij hebben de proef genomen tijdens een trance van Sjaan om net zulke fraaie geesten op de foto te krijgen als zij ons op haar foto's toonde. Doch toen onze foto graaf zijn opname maakte, schrok ken de medewerkers van Sjaan hevig. Hoewel het hun niet be kend was dat er persbezoek tijdens de seance was, riep een der me dewerkers, dat de foto niet in de krant mocht kamen. Zo angstig zijn deze mensen voor publicatie, dat zij trance voor trance lieten cn opsprongen om te trachten de fotograaf znn toestel te ontnemen. Een blitz-apparaat met reflector en enkele foto-lampjes sneuvelden in de vechtpartij, die de medewer kers met' de foto-reporter op toüw zetten. Een verslaggever assisteer de de fotograaf, die er toen In slaagde via het nauwe trapje de schuur, -die naar de straat leidde. Luxor opent het filmseizoen op Vrijdag 5 Mei,met de vertoning van de Nederlandse-verzetsfilm „L.O,-L.K.P." yan Maxde Haas, waarover men elders in dit nummer meer kan/lezen'. Toon/Hérmans' dagen zijn. dus geteld. Iets bijzonders is het wagenspel „Onderdrukking en verzet" van Gerard van Veen, dat onder regie van Willem van der Loos door de N.A.T.U, deze week op verscheidene plaatsen ln de stad In de open lucht vertoond zal worden. Rotterdams Toneel speelt dit weekend nog „Drie is teveel" en opgaande zon", maar als we het wel hebben, komt er volgend weekeind iets „nieuws" uit de bus, de kïncbfc „Het wederzijds huwelijksbedrog" van Pieter Langendük, onder regie van Richard Flink. V. d - Vanavond Zaterdag 29 April: Rot terdams Toneel geeft in de Schouw burg Terenca Rattigan's ;„Drie is te veel".- In: -Luxor Toon Hermans. Morgén Zondagavond 30 April: •R. T. met „De opgaande zon" van Heijermans, in de Schouwburg. Toon Hermans in Luxor. Maandag 1 Mei: in de Nieuwe Zuiderkerk is er een fcestconcert, waaraan medewerking verlenen de organist Piel van den Kerkhoff cn het Mntrozenkoor'onder leiding van, Theo van Elferen. Het programma vermeldt o.a. 3-. 4- en 8-stemmige motetten en volksliederen. Aan- i vang 8 uur. In Luxor Toon Her mans. Dinsdag 2 Mei: de Haagsche Co- medie speelt La dc Schouwburg Noel Coward's blijspel „Ik lach er om", regie Cees Laseur. In Luxor Toon Hermans- W.Berkhemer draagt in de V.U.-aula voor uit het Tweede Boek Samuel <de geschie denis van Absalon). Woensdag 3 Mei: in Ons Huismu- sïceren groepen in gemeenschappe lijk verband. Leerlingen van het Toonkunst, Conservatorium wisse len het programma af met fragmen ten uit operettes. Wat de Schouw burg brengt, is nu nog niet bekend. In Luxor Toon Hermans. Donderdag 4 Mei: uiteraard niets. Vrfjdag 5 Mei: in Luxor gaat de première van defilm „L.O.-L.K/P." Rotterdams Toneel speelt in de Schouwburg „Jonkvrouwe de Ia Seiglière" (vrije voorstelling? en hek lHlliBlllllir>llillltilUlllillllU!llllllllllll[|lllltl'II!ilSiil'llllll<il|ll!IIM.IWI|l'.|ll!ll!l te bereiken.' De schuurdeuren ble ken echtergegrendeld. Terwijl de" verslaggever de medewerkers van het - medium op .een afstand trachtte te houden, ontgrendelde de fotograaf de deuren en lichtte, daar de deuren ook r.og op slot bleken, er enkele scharnieren uit. Op deze wijze konden zowel foto graaf als verslaggever ontkomen, hoewel zij met stukken hout uit de schuur werden nagegooid. Doch de foto's waren in veiligheid en zij worden bij dit artikel gepubli ceerd, opdat iedereen er zich van kan overtuigen dat er geen gees ten in het zoldertje van Sjaan ver schijnen, als deze in trance is. En opdat ieder er zeker van kan zijn, dat de geesten-foto's van Sjaan onderbelichte humbug-foto's zijn. Maar is het niet ontstellend, dat zoveel mensen zich op deze wijze laten, bedriegen? Arena Vreemd in eigen huis Het'loont de moeite Edward G. Robin son te zien in de rol van Gino Monettï, vroeger een hard sappelend Italiaans barbiertje in Amerika, maar later een zeer welvarend - bankier, of liever een geldschieter: half woekeraar, half wel doener van gesjochten tobbers. Een glas hard en autoritair mannetje, dat drie van zijn vier zoons zo koejeneerï. dat zij hem, als er gerechtelijke moeilijk heden komen voor de bank, in de steek laten. De vierde zoon. een handig advocaat, probeert de 2aak voor z{jn vader te redden door omkoping van een lid van de jury, maar door een van zijn broeders verraden, wordt hij op heler daad be trapt en tot 7 jaar gevangenisstraf ver oordeeld. Dc film House of Strangers (Vreemd .1 eigen huls) vangt aan als Max de straf heeft uitgezeten en vol ivraak vqor het eerst zfjii drie broers ontmoet, nu eigenaars van de bank. Niet zonder meloüramatiek maar wel boeiend en zeer vakkundig vertelt regisseur Joseph L. Mankicwicz dan de sombere geschiede nis van haat en wraak, die op dc rand van de broedermoord toch nog een goed einde neemt. Het zijn vooral Edward G. Robinson en Richard Conté (Max), die door hun uitstekende vertolkingen van deze vader en 2oon de film belangwek kend maken. Lutusca In de val ter tot stand gebracht heeft, is dan geen meesterwerk, maar wel de bes te verzetsfilm van Nederland tot rtü toe, een werk dat ondanks duidelij ke gebreken, met kop en schouders uitsteekt boven de kleinere en grotere films, die men 'hier aan dit onderwerp gewijd heeft. Het is een door cn door Nederlandse film, so ber, maar -soms uitschietend in fel realistische, scènes, gevoelig -zonder sentimenteel te worden, maar bo venal zuiver cn eerlijk. EEN GESCHIEDENIS UIT DUIZENDEN De Haas, producer, regisseur en scenario-schrijver, heeft zich bij bet uitvoeren van zijn opdracht steeds het algemene karakter van zijn stof voor ogen gehouden. Het verhaal van de metaalbewerker 'Willem Visser, die zijn gezin verlaat om ónder te duiken op het boerenland, als hij voor de Arbeitseinsatz vwordt opge roepen, is geplaatst in de algemene verzetssfeer. Dit geval van de man, die eerst na lange tweestrijd actief gaat deelnemen aan het werk van de knokploeg, gevangen wórdt genomen en weer bevrijd en tenslotte in de val loopt om bij de nadering de ge allieerden het einde te vinden voor het vuurpeleton in Vught, dit geval, zo voelt men. is er één uit duizenden gelijksoortige menselijke geschiede nissen. Dat is de grote verdienste van De Haas, dat hij achter cn door zijn .beelden steeds weer het verzet als groot geheel Oproept. Daarbijver geten we haast de zuiver-filmkuns- tige kwaliteiten van .,L'.Q.—L.K.P." Max de Haas is een talentvol cine ast en de maker van één van do zeer zeldzame Nederlandse „klassieken", Ballade van de hoge Hoed, heeft ook hier weer enkele vondsten toege past,' die zijn vakmanschap verra den. Ook het camera-werk van Pe ter. Staugaard,. wiens eerste grote film dit is,is opvallend goed. Daarom durven wit aller., die het goed menen met de Nederlandse film cn die niet wensen te behoren tot de groep, voor wie „verzet" cn „illegaliteit" alleen maar vieux jeu zijn de film „L.O.-L.K.P." warm aan te beveien. SKA**-: Dick Powell heeft met „In de val' jor het eerst zijn zang-, humor- er operettegenre verlaten en zich gewaagd aan het „drama". Wat on3 betreft, hij had zich best bij z'n oude stiet kunnen houden, want do tough guy", die nu in „Cornered" zenuwachtig met revolvers loopt te spelen en geen vriendelijk woord over z'n lippen kan krijgen, be koort maar matig. Hij is een Canadese ex-oorlogsvüeger, op zoek naar dc nazi-moordenaar van zijn vrouw. Met de luttele duizenden dollars, die de leger-betaaimeester hein bij het afzwaaien heeft overhandigd, be reist hij de halve wereld en het dure heen- en weer-gelrek in Zuid-Amerika schijnt financieel ook geen moeilijk heden te veroorzaken. Powell met zijn wilde kop begeeft zich op z'n eentje in de allergevaarlijkste avonturen, maar de beiooing voor al die moed komt toch ook, wanneer hij de complotterende nazi eigenhandig naar de andere wereld bokst en. daarbij met een doodkalm .ge zicht nog bovendien een zeer belangrijk dossier tevoorschijn tovert. Edward Dmytryk heeft met de verfil ming van dit onwaarachtige verhaal Een hoogtepunt in „L.O.-L.K.P.": de Duitse overval1 op de boer derij, waar onderduikers en ver zetsmensen een vlvchthaven ge vonden hadden heel veel goed gemaakt, maar Walter Slezak als de onbetrouwbare Informateur stelde ans.tamClfjk teleur. Cineac CoUosseum Holiday in Mexico Eert waardige opvolgster van Deanne Durbln. zo mogen we Janc Powci: ge rust noemen. Hiervan getuigt zij op ondubbelzinnige wijze in ..Holcdny m Mexico", dc rolprent, dto deze week ln Oncac rn Co.'osscum draait. Iloewcl »og Jong. beschik: zij nu reeds over een uit stekend ontwikkelde zangsten», terwijl zij bovendien aHcrcharrnanUn acteert. Ais een „enfant terrible" wandelt zij door deze film. waarbij haar vader (Wal ter Fldgeon) haat steeds op een tact volle cn dikwijls geestige wijze, wam het het glibberige pad der liefde betreft, dc Juiste weg laat bewandelen. Wanneer ton slotte ook papa uitglijdt, is er voor de dochter alle reden om ook haar !inr:jc te schenken aan haar jeugdige vriend. Het orkest van Navier Cugal en dc vermaarde pianist José Ilurbi illustreren het verhaat muzikaal, waarbij Jo6é zo terloops laat horen, dat hij niet alleen dc klassieke muziek, maar ook de ..boogie woogie" tot in de perfectie be heerst. Victoria Het avontuur begon in Bombay Clark Gable cn Rosalind Russell be leven als charmant dlevcnpaar allerlei spannende avonturen, waardoor zij in vreemde, maar nogal .zeer komische situaties raken. Het begint met de dief stal vnn een kostbare diamant in Bom bay, waardoor die goei ouwe Clark hij is een beetje ouder geworden, maar nog zeer appetijlelijk yoor de dames wordt achtervolgd door de politiemacht van zo ongeveer geheel China. Op het laatste ogenblik welen HU en zijn partner echter steeds weer te ontsnap pen, anders zou de film te gauw uit zijn. Zit (iU tcnéloltc bijna in de val dan ver richt hij even gauw een heldendaad, waardoor alles zich nDg ten Roede keert voor het jaartje. Een pretentieloze film. waar men echter met veel genoegen naar kUkt. 't Venster Zij die sterven gaan Een toepasselijke film voor'deze her- denkingsweek kwam uit dc Sovjct-zöne van Duitsland, maar dit land van her komst behoeft in het geheel niet nf te Schrikken, want „MorIturl'Yofschoon pas Vi'Jj kort geleden gereedgekomen, ademt een merkwaardige internaUonalistische- humanlstischc geest. Het verbaal,gaat over een groep men sen, slachtoffers van nazi-overweldlging, die ln een bosrijke streek een soort primitief refuglum hebben gesticht. Bij R.Ph. O. zet in de Koningïnnekerk de Beethoven-cyclus voort met_ de uitvoering van de vierde en. vijfde Symphorueen. Jan Damen is solist in het vioolconcert. Zaterdag G Mei: in de aula van Boymans werken D. R. Alma, zang, mevr. Claes Molenaar, begeleiding: en W. Brüning, fluit, mee aan een. debutantenconcert, dat om drie uur begint. Het programma noemt wer ken van Bach, HSndel, Schubert, Brahms, Wolff, Roussel, Fauré, De bussy. '5 Avonds geeft R.T- in de Schouwburg vermoedelijk de pre mière van Pseter Langertdyk's klucht „Het wederzijds huwelijks bedrog", die door Richard Flink ge regisseerd wordt. Dat ieder „schot" van Comedia geen „eendvogel" kan zijn is duide lijk. Het leek wel of het Rotterdam se schouwburgpubliek, dat de voor stellingen van de troep van Cor Her mits in groten getale pleegt te be zoeken/een voorgevoel had, dat het ditmaal niet de prima waar zou zijn, die men gewend is van deze toneel groep voor zijn geld te krijgen, want maar een paar honderd toeschou wers waren opgekomen Dm het nie mendalletje van William Douglas Home: „Uitstekend Mylord" te zien. De afwezigen hadden geen onge lijk: het was niet bepaald een be levenis de geforceerd grappige ge schiedenis te volgen van een ver armd Engels edelman, te wiens huize door de zoon en de butler een paar verkiezingssluntjes worden onder nomen en waar zonder ophouden alsmaar zogenaamd leuk over de En gelse politiek en politici wordt .ge keuveld. Nu' cn dan kwam er uit de lawine van. flauwiteiten wel eens eon aardig grapje .te voorschijn, maar toch echt veel tè weinig om.de voor humor gevoelige bezoeker een vro lijke avond te bezorgen. Dat er nochtans genoten is dankt men wel in hoofdzaak aan Jules Ver- stracte, die dc oude graaf en Com missaris des Konings alleraardigst en knap speelde. Ook Jan Teulings gaf een aardige butler en hij had aan het stuk nog meer van zijn talenten gewijd: hij vertaalde het en regisseerde het lof felijk.. Peronne Hosang was de. bedrijvige gravin, Ellen Vogel de aantrekkelij ke Amerikaanse verloofde van de zoon .des huizes, Lord Pym, door Han Bontz van den Berg met weinig en thousiasme en een naar spraakje vertolkt. Ook Ton Lutz maakte niet veel van de Labour-politicus. Heel goed was daarentegen het dienst meisje van Yda Andrea .en, Marie Gilhuys-Sasbach stelde de antieke zuster van";de, graaf geloofwaardig voor. Laten we hopen" dat Comedia dit seizoen nog met de Dood van een Handelsreiziger revanche komt ne men. R.V. De bekende baszanger Arnold van Mill, die, 'zoals wij kort gé- leden fieóbcu gemeld, is tutpeno- digd oj) te. treden tijdens de Fest- spielc in Bayreuth m lSSI,zal op. 24 Met medewerken ean eenn.it- voering t?an het. Rotterdamse Opera Koor. Aan deze uitvoering die in de Rioièra-haL 'teordt ge geven, zullen levens medewer ken de sopraan Greet Koeman en dc tenor Henk. NOort. iiiii:inniieiniiiitiagri[ri!i!i!iii!imir>niüiiii3idii:iiiaifi!i!iiimifli<iHimiiimi>i!iniiliiiiiEi:' hen voegt zich een troepje mannen," die kans hebben gezien uit een concentratie kamp te ontvluchten. Bijna alle natio naliteiten zijn vertegenwoordigd, 7.0 hoort men a£en toe plotseling vr(j onvervalst Hollands spreken. Al-- die mensen leven in. voortdurend doodsge vaar. maar in hun gemeenschappelijk lot groeien zy samen tot één grote fami lie. Eiigen York maakt in de logica van kleine episodes weer te geven. Maar hij heeft oog voor dramatische en zeer •essentiële momenten cn er zijn in deze film beelden, die men niet gauw zal ver geten. JDe moraal'van de film ls ver- drangzaamheld en wederzijds begrip tus sen de volkeren cm bovenal een - vurig verlangen naar vrede. Geen meesterwerk, maar een film dié serieuze belangstelling zeker verdient. Prinses i /y.-.j/'-We^ont;'thuis "Wanneer de laatst opgevangenaf scheidswoorden van de vermiste oorlogs- vl leger Bellamy, uitgesproken voordat hij een succesvolle ann.val onderneemt op een Japans vlfcgtuigmoederschip. per radio worden uitgezonden,«meent Peggy Martin, zyn. vroegere collega dit Hls'ecn liefdesverklaring te. moeten opvatten. Bellamy is bij de aanval echter niet m-v on gelukt en na behouden terugkeer van dc plotseling tot nationale held gebom bardeerde piloot ontstaan de meest komische situatfes, wannéér zijn af scheidswoorden niet bestemd blijken te zijn voor, Pcggy Martin (Claudettc Col bert) maar voor zijn lievelingshond Peg gy, Tal van dwaze verwikkelingen, voe ren tenslotte Bellamy (Fred Macmurray) toch ih dc armen van het.teleurgestelde bruidje, en lelden tot de gelukkige ver werk el Jj king vanhaar. verstoorde 1 Uutüe. Men kan deze vooral door het onge kunstelde, spel van Claudette Colbert ailcraadigste, film deze .week .gaan zién ln Prinses; Theater.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1950 | | pagina 3