H Er klopt iets niet met de muren en de tuinen zijn verwilderd Leerling-matrozen vinden de „Albatros" een feestboot Yier stalen van Franse filmkunst in Rotterdamse bioscopen ■&F Korrelhetonwoningen lijken lang niet ideaal Opleidingsschip van de Lloyd na voorspoedige reis terug Vacantievloot vertrekt VACANTIE ORANJEBOOM BIER! Voordracht van Prof. Rogiei voor Roterodamum Realiteit, romantiek, humor en filosofie :.V; Tpi Inspect. C. J. Rijneke met pensioen Zaterdag 1 Juli '1950 van gemeentewoningen door middel van de huurders verenigingen. Daar in het korrelbeton-complex nog geen erkende huurdersvereni- ging bestaat is dit contact voorals nog moeilijk te leggen. Over de aanleg van tuinen ïn de binnenterreinen deelt men ons mee, dat zulks grote financiële offers (Van een onzer verslaggevers) Buitenmuren met diepe scheuren erin. plafonds die harsten vertonen en waarvan de kalk loslaat, kastdeuren en kamerdeuren, die de ene dag open vallen en de volgende dag nog niet met een breekijzer open zijn te krjjgen, hout van de binnenbelimniering, dat te jong bewerkt is cn nu aan het splinteren gaat en splijt doucheeellen, die er heel bruikbaar uitzien, maar waarvan het stenen kuipje zo onpractisch hoog boven de vloer geplaatst is, dat een bejaarde of iemand, die slecht ter been is er waarschijnlijk niet dan met de grootste moeite in kan stappen, een olie-achtige smeer op de ramen, na iedere regenhui, afkomstig van een substantie, die in het materiaal van de muren is verwerkt, dat zijn zo enkele klachten, die men tc horen krijgt wanneer men op bezoek gaat in een zgn. Korreibctonwoning aan de Schout van Groenewegenstraat of de Graswinckelstraat te Overschie, waarvoor huurprijzen worden betaald van ruim negen gulden cn hoger per %veek. „Ik zal u de kelder eens laten zien," zegt de heer Heemskerk in wiens huis wij een kijkje ne men, „de kelder loopt onder het hele huis door en het is me een raadsel waarom huizen, die bere kend zijn op gezinnen met een kind, ten hoog ste twee kinderen, dus altijd kLeine families, zulke enorme ruimten onder hun vloer moesten hebben." Inderdaad zou men van de twee kelder* delen heel goed een paar kamertjes kunnen maken. Ze zijn droog cn hoog genoeg, maar van de vier smalle raampjes, die aan de voor- en achter kant zijn aangebracht kan slechts eentje open. Dat aan de tuinzjjde kan trouwens .jnaar op een smal kiertje. „Maar waarom heeft men bij de bouw met wal meer ventilatie aan gebracht?" Onze gids haalt zijn schouders op. „Ik weet alleen, dat de bouwpolitie op het laat ste moment ontdekte dat geen van de raampjes ge opend kon worden. Toen is er een voorzien van scharnieren en een knip je en zoals u ziet klapt het achterste tegen het trapje van het balcon en doet nau- welnks dienst op die manier." „Wordt er veel geklaagd over de huizen," vragen we vervolgens. Het blijkt dat zulks inderdaad het geval is. Als we later een paar andere buurtbewoners spreken komt het duidelijk uit hoe jammer de mensen het vinden, dat er zoveel op hun huizen is aan te merken. Natuurlijk is iemand blij tegenwoordig dat hij een dak boven zijn hoofd heeft voor zijn gezin en bij niemand komt het op om te eisen, dat de woningen die Gemeente en Rijk bomven om 70 snel mogelijk in een deel van do behoefte te voorzien, juweeltjes van architectuur moeten zijn, maar waar om zitten er aan deze huieen dan opeens zoveel nare kanten? O die tuinen „Waarom," wordt gevraagd, „werd op de plek in onze huiskamers, waar het plaatje zit voor de stekkers van de gemeenschappelijke radioaanslui- ting niet met een lettertje vermeld wat „aarde" en wat „antenne" is Wanneer er maar een radio is waar die twee om de een of andere reden worden verwisseld kan de rest van de radioliefhebbers het bezuren, want dat stoort verschrikkelijk. Dat is toch niet practisch." Inderdaad, maar het is nog niet zo heel erg vergele ken bij de tegenslag, die men met de tuinen heeft gehad. Die tuinen liggen achter de hui zen aan de twee straten en zijn nu nog, na een jaar, alleen maar grote lappen grond met onkruid er op. „Toen de korrelhetonwoningen werden gebouwd," zo wordt ons ver teld, „lag het in de bedoeling van de gemeente, naar ons werd meege deeld, dat van de binnenterreinen echte tuinen zouden worden ge maakt. Nu is er nog steeds niets aan gedaan! Gaan we er zelf ïn werken en proberen er op die manier iets van te maken, dan kan het best zijn, dat de Plantsoendienst straks een heel ander idee voor de aanleg naar voren schuift en al ons werk voor niks is geweest!" Overleg We begrijpen dat de families, die het beste van hun huizen en van die kostelijke grote stukken land achter die huizen willen maken, zich in een moeilijk parket bevinden. Maar wat nu? Hierop is al een antwoord gevon den, „Met elkaar en naar we samen met vertegenwoordigers van de ge meente hopen we op acht Juli een vergadering te beleggen in café Van der Zande aan de Oversehiese Dorps straat," zegt de heer Heemskerk. „Over de toestand van de huizen zullen we niet praten. Het gaat er alleen maar om waar we met het gebruik van de tuinen aan toe zijn, hoe de kosten van de binnenterrei nen precies in de huurprijzen znn verwerkt en welke kansen we lopen als we de ontginning van de tuinen vp]f aanpakken. Ik meen dat we na zoveel keren gehoord te hebben, dat het „in behandeling" is, eindelijk wel recht hebben op haring of kuil." vergt en de gemeente zich in haar keuze tussen vrijgeven van de wo ningen zonder aangelegde midden terreinen, en voor verhuur beschik baar stellen met de tuinen kant en klaar, begrijpelijk tot het eerste had bepaald, daar dit indertijd aan de j gezinnen direct gelegenheid gaf de j woningen te betrekken. Dat de toestand waarin de korrel- betonweningen verkeren niet geheel beantwoordt aan de eisen welke aan huizen van dergelijke klasse en met een huurprijs van om en nabij de tien gulden per week, gesteld mogen worden, werd ons niet geheel ont- streden. Het is ons, na het gesprek wat wij met Woningstichting moch ten voeren, evenwel niet duidelijk geworden wie direct voor deze min der wenselijke toestand aansprake lijk zou kunnen worden gesteld of tot welke instelling de bewoners zich moeten wenden om gehoor voor hun o.i. verre \an onredelijke klach ten te krijgen. Daar de verschillende kwesties betreffende de korrelbetonwoningen zeer binnenkort onderwerp van ge sprek zullen uitmaken tussen dc ambtenaren van de Gemeentelijke Woningstichting, die hieraan reeds geruime ti.id hun aandacht hebben besteed, kan men gevoeglijk aanna men, dat de wil om voor een en un der zo snel mogelijk een oplossing te vinden zeer zeker bij deze tak van dienst bestaat. (Van een onzer verslaggevers) „N011, of we een hoop plezier hebben gehad, 't Was een echte feestboot!", vertelt de 15-jarige Arnold v. d. Vet. Hij is één van de twaalf gelukkige leerling-matrozen van de Rotterdamsche Lloyd, die onder leiding van kapitein A, van Nieuwkoop „zeewijs" mochten worden op het opleidings schip „De Albatros". Deze week ïs dc fraaigetuïgde schoener van een reis, die dit keer een maand heeft geduurd, in Rotterdam teruggekeerd. Op 1" Juli zal de Albatros weer het ruime sop kiezen en dan met 12 stuur- mans-1 eerllngen. Poetsen is nu niet één der meest geliefde karweitjes aan boord. Maar het moet ook gebeuren, want de boot moet bij aankomst in de thuishaven blinken dat het een lieve lust is, (Eigen foto) De grote prijs van de Franse film is dit jaar toegekend aan „Jour de Fête" van Jacques Tati. In het Scala theater te Milaan is een opvoering gegeven van de nieuwe opera in drie bedrijven, van Gianfrancesco Malipiero „Allegra Brïgata". Op 4 Juli a.s. zal de Amsterdamse beelhouwer Marinus Vreugde znn zeventigste geboortedag herdenken. Zijn laatste werk was het oorlogsmonu ment te Heerenveen. De geheel volgeboekte varende vacantievloot van jeugdige Parool lezers vertrekt Maandagmorgen ell uur van de Leuvehaven. De deel nemers dienen uiterlijk half elf aan wezig tc zijn en hun monsterboekje mee te brengen. Advertentie J.M Zes man ervaren personeel en. 12 leerlingen hebben tijdens de afgelo pen reis de bemanning van het zeil jacht gevormd. Kapitein van Nieuw koop bevaart al ruim 42 jaar alle zeeen van de wereld, maar hij denkt er nog niet aan het zeemansleven vaarwel te zeggen. Wanneer we m zijn hut een kop koffie met hem drinken zien we een afbeelding van het zetljachtje Dc Alk aan de wand hangen. Wie herinnert zich niet de roemruchte wereldreis, die kapitein van Nieuwkoop met dit jachtje van 42 voet in 2947 heeft gemaakt met twee vrienden, die nog niet eerder hst avontuur van het zilte nat had den geproefd. En wie beleeft weer niet ip gedachte bet rampzalige e4nde van de tocht mee, toen het jacht in de Rode Zee op de klippen liep en verging. Kapitein van Nieuw koop en zijn vrienden werden door Arabische vissers gered en zij ver wisselden toen het jacht voor een ander schip, het schip der woestijn, m casu een kameel. Maar kapitein van Nieuwkoop heeft toch maar liever een goed zeil schip onder dc voeten en daarom is hij blij nu op de Albatros te zitten, waarop hij zijn zeilers- en zeemans hart naar hartelust kan ophalen. Want de Albatros is een goed, prima zeilschip en het zijn toch de zeil schepen waarop de jeugdige adspi- ranl-zeelieden werkelijk „sea-mm- ded" kunnen worden, vindt de kapi tein. Waar immers wordt de liefde voor de zee toch altijd de basis voor het zeemanschap beter aan gekweekt dan op het zeilschip, waar je het zilte nat proeft terwijl je in het want klimt en waar je leert be seffen wat ware kameraadschap be tekent. Ja. zeilen op een schip en op deze manier de elementaire beginselen van het zeemanschap leren is voor jongens toch ve 1 aantrekkelijker dan te beginnen zo'n beetje mee le lopen op een grote oceaanstomer. Luieren is er overigens niet bij op de Albatros. De jongens gekozen uit knapen, die bij de Lloyd hebben gesolliciteerd krijsen een normale gage uitbetaald, maar daar moeten, zij ook flink voor aanpakken en daarnaast Ieren sturen, splitsen, kno pen. roeien en wat al met. Na afloop van dc reis brengt de ka pitein rapport uit over zijn pupillen en dar, kunnen de beesten van de crew in dienst treden bij de Lloyd, hoewel zij hiertoe met zijn verplicht. De jongens, die wij spraken, znn allemaal „wild-enthousiastover de reis. Men had geen vast reisplan^ doch zeilde met de meest gunstiges wind mee. Via Het Kanaal en het eiling Wight kwam men zo in Cobh in Ierland, Slechts twee van dc twaalf leerlingen waren al eens eer der op zee geweest en de anderen hadden aanvankelijk een beetje last van zeeziekte. Doch ze kwamen, daar, al gauw overheen en zo dat al niet het geval was hielpen, de Amerikaan-| se pilletjes^tegen-zeeziekte, waarvan' de kapitein een flinke fles in voord raad heeft, altijd uitstekend. Of ze niet nog eens een reisje mei de Albatros willen maken? U hoeft- er hun glundere gezichten maar voorf te zien om het antwoord te weterr Maar de meesten van hen zullen m wel gaan avonturen op grote oceaan stomers. Dat kan óók romantisch zijr maar de romantiek van het zeilschij zullen deze jongens dan vast we missen. De bootsman van de Albatros heeft over de aandacht van zijn leerlingen voor het splitsen niet te klagen(Eigen foto)' Dank zij het loffelijk initiatief van Filmverhuurkantoor „Nederland", kunt ge hier in een en dezelfde week drie stalen van Franse filmkunst bewon deren. Eigenlijk vier, want in 't Venster draait Les casse-pieds, maar die vrolijke geschiedenis werd hier reeds eerder vertoond. Er is te kust en te keur: gedocumenteerde nabootsing van de werkelijk heid (Le grand rendez-vous), romantiek (Romeo 1949), een film met een wijsgerige inhoud (De macht van de duivel) en humor (Les casse-picds) Gemeente zegt: Naar wij van de zijde van do Ge meentelijke Woningstichting over dit laatste onderwerp vernemen, is nog geen standpunt bepaald ten aanzien van het al of met deelne men aan genoemde vergadering. Doorgaans onderhoudt dc Woning stichting contact met de bewoners recht getuige te zijn van het "vreemd soortige schouwspel van een mensheid, die na haar ziet aan -de wetenschap te hebben verkocht de verdoeming der -wereld tracht tegen te houden, waarheen zij haar door eigen toedoen drijft. En toch. wie zou niet dolgraag er m willen geloven, -dat de kunstgrepen van de hel met onfeilbaar zijn, dat de duivel met zo sterk is als hu zelt wel denkt: dat zijn wapens zich vaak tegen hemzelf richten en dat hij, belachelijk gemaakt en overwonnen, kan verdwij nen in een grote rookpluim?" De versie die Clair geeft van de Faust-geschiedems is weliswaar zeer cerebraal, maar stellig indrukwekkend De oude professor Faust wordt hier de jonge student Henri Gretchen (Margue rite 1 is een zigeunerinnetje uit een kermistroep. Mephisto neemt de ge daan le van de oude professor aan en laat Henri ondervinden dat jeugd alleen mets betekent zonder geld en macht. Hij maakt van hem een nationale held in het vorstendom waar de film speelt, een tovenaar die goud kan maken en. die de geliefde wordt van de pnnses. Als de jonge student dan bekent dat hij de gelukkigste man ter wereld 15. slaat de duivel zijn slag en berooft Henri van atles. Dan is hei niet moeilijk meer de Maria, dat haar ouders heeft zien fusll- (Van een onzer verslaggevers) Het congres, dat het Historisch. Genootschap „Roterodamum" ter gelegenheid van de tentoonstelling Ahoy' hier ter stede heeft georgani seerd voor alle verenigingen cn ge nootschappen, welke zich de beoefe ning der locale en regionale geschie denis ten doel stellen, is gisteravond in de gehoorzaal van het Maritiem Museum Prins Hendrik door de voorzitter van Roterodamum, mr W. F. Lichtcnauer, geopend. In zijn openingsrede gaf de voorzitter een overzicht van het werk, dat reeds door het Genootschap is verricht, zette de bedoeling uiteen van het congres en schetste de ontwïkke- -Een der koeriersters van de ver zetsmannen maakt het V-teken, vlak. uoor de komst der geallieer den. (De grote samenzwering) resumerend mag toch geconstateerd worden, dat de regie een ernstige poging heeft gedaan om iets van dat wonder lijke Spaanse oorlogskiimaat filmisch weer te geven en als zodanig verdient de film ruime belangstelling. Cineac My dream is Yours Bijzonder geestige vondsten maken de lechmcolor-fUm „My drearns is yours" tot een der beste en kostelijkste show- films na de oorlog. Na de veelal zoute loze zoeteltikheid, waarmee de Ameri kaanse showbusiness ons uereJdaeel na de oevrijümg overvoerde is het een ver ademing te genieten van deze rolprent, waarin de dwaze situaties u nu eens werkelijk harteluk doen uitschateren. Het verhaaltje van -de film volgt ge hoe pretentieloos en naïef het moge zijn met waarachtige spanning cn ge slaakt een zucht van verlichting als de cnarmante en. pittige croonette Dons -- - - - Day uiteindejgk haar doel bereikt. Naast ziel van de jongeman te krijgen m ruil leren, -door de rebellen is onteerd, zal haar spelen Szoke Szakall en Adolphe voor aardse goederen. zich door het leven moeten slepen met Men jou de hoofdrollen. Een der meest Maar de zuivere MariSuénle weerstaat de herinnering aan de man. die ze heeft geslaagde vondsten uJt -de film is wel de 1J ri fh -1 1 Hria H*. „Ah 11tf m&ac nln,.,I.M.A i.nn.Al.i.M.Mrf ..ka aai. tAl.An de verleiding van de duivel, geeft hem over aan de woede van de menigte, waarna de oude snoodaard zich van het dak van een huls"werpt en in een rook pluim verdwijnt, Henri ztjn gered, Wél een simpele manier om de duivel liefgehad, dne dagen lang; maar nooit plotselinge verschijning ven een teken- lïngsgang, welke het Genootschap, Roterodamum nog zal moeten door maken. Daarna hield prof. dr L. J". Rogier, hoogleraar te Nijmegen, een lezing over Rotterdam sinds het midden der 19e eeuw. Deze hoogle raar heeft zijn helaas klein, maaj aandachtig gehoor, in hoge mate ge. boeid door een in voortreffelijke stijl gehouden voordracht, waarii hy, na de sociaal-economische 'Steil tuur van "West-Europa en in het bi_ zonder Frankrijk uit de eerste hél van de 19e eeuw te hebben belich op zeer duidelijke en vaak geestig wijze de ontwikkelingsgang va Rotterdam tot eerste haven van he continent heeft geschetst Op onder houdende wijze vertelde prof. Ro gier over de politieke- en social verhoudingen ïn Rotterdam toen te tijde, ging uitvoerig in op de plan tien, -welke ontworpen en uitge voerd werden om Rotterdam als ha venstad groot te maken en gaf eei heldere uiteenzetting van de moei lijkheden, waarmede de Maasstai door een massale immigratie had t kampen om een eigen karakter krijgen, niet het minst in culti reel opzicht. Spreker trok in dit op zicht een vergelijking met Amster dam. dat op een traditie kon boger maar wees er daarbij op, dat Roti terdam in een betrekkelijk kortj tijd uitgegroeid is tot wereldhavei die voor ons gehele land voor zo bij,- zonder grote economische betekenL m Advertentie (l.M.) ander zijn plaats kunnen, in- Llmfiguiir m het béeld7 nemen. 1 W.V- ïngrid Bergman speelt deze rol wel Marsuérite wat crR angeliek cn Gary Cooper is de Amerikaan, De film is ro lantr. dat zij in twee ge- Rex kwijt te raken, maar Jat neemt niet deellen wordt verloona én de p^ute weg dat men respect moet hebben voor In old California Arena Michel Simon als de zich tegoed doende duivel in ..De macht van de duivel" Beginnen we m de realiteit. Aiena vertoont dan -de film van Jean DrevilJe, De Grete Samenzwering <Le grand rendez-vous), een boeiende recon- wie de Franse consul." heeft" Don derdag kaanse vliegtuigbema lining m de laatst' structic van een historisch wapenfeit, m een galavoorstelling DréviDe's ge- oorlog hun Flying Fortress met supcr- namelyk de Jandmg der geallieerden in slaagde werk zeer geboend gevolgd en zware bommcnlast: „Gilda". De sensuele Algiers op 8 November '42. de regisseur, die aanwezig was, harte- glamour van Rita Hay worth was juist Tamelijk fragmentarisch, maar met lijke brjval geschonken. als een atoomboom op het witte doek veel smaak «>n zeer vakkundig vertelt geexplodeerd en de foto's van Gilda in Drevuie hoe esti handje vol dappere Van de werkelijkheid naar de roman- haar meest verleidelijke poses kregen verzetsmannen de landing voorbereid- tiek is maar een paar stappen, dat wil op slag dc ereplaats boven het bed van den, 111 samenwerking met de Ameri- zeggen: men heeft er van Arena maar G, I. Joe, Hier in Nederland zijn eer t kaanse consul m Algiers, Hjj volgt daar- even. voor over te steken naar andere, latere films van Hay worth uf- bn de historische feiten op de voet. gebracht en de verrassing van de e Zeer spannend wordt het verhaal als de T ,,+irc/VI „Gilda" is dan ook met zo groot. Macr verzeism-innen zich meester gemaakt JjU'1 toch. geloven we, ts dit Rita wel op ha.r heoben van alle openbare gebouwen v„„ n het casino" van Buenos Airra .niKVi mv» Licuucii tuu. - - - - - Het oude Cabfonue leefde vrij fors, rop Clair met groot mees- !"c,ny,e, ener«,«' te vergaren voor het getuige deze hevige geschiedenis van zeer fantastische gesi-JUe- tamelijk vermoeiende volgen van de een Jonge drogist, die in zijn pogingen lange dialogen, waardoor Wond dc geest een zaak te vestigen de tegenwerking op LU uvu, O,,,,»,, Trki° veelJmo«e,JiJy haalt van de plaatselijke onge- (Mephisto) en Gerard Philippe (de jonge hecA trachten te benaderen. Men moet kroonde bendekoning. Een giof heer- - zeggen, hij slaagt daarin tot op vrij schap. Op een gegeven moment gaat hij grote hoogte, zelfs de technicolor stoort zelfs met de man op de vuist, wat een minder dan men bij zo'n realistisch ge» groot -deel van deze niet zo erg actie geven zou verwachter: aan de andeie rijke film goed maakt. Ook het einde kant krijgt men soms het gevoel dat al vormt een mumtienjke serie avonturen, •deze mensen niet meer dan een zeer met zelfs een typhus-epidenue en on- hoeiend en krap verteld verhaal op- danks zoveel geknal en rampspoed een voeren, een effect, dat met de ruige, gelukkig slot. Een film. die het aan- barbaarse omgeving van het kille berg- kijken wel waard is. maar er znn betere land onaangenaam e*mt> .istecrt. M<iar in Rex geweest de wijze terschap deze zeer fantastische geschie denis heeft gerealiseerd Uitstekend werd hu daarm bijgestaan *door Michel Simon (Mephiiv - - Faust). Prinses Gilda Een vol Arena met genodigden, onder Niet voor mets doopte die Ameri- waar de film V-zfKr-Frknsen en de Duitsers gelegen- Een "moderneme "0ene?Tuha9'helemi K werkelijk 'de moeite waard en r'e hc.d knjjjen tot „amroaalrejeïen. gIP dB liddi dw ste ""rve, die de tough guy Glerm Fed Maar dank zij een list van een der fcer ,s dan de dood onnieuiv 7li werken 20 lang tegenover de amoureuze verlo goede Fransen, die de stem van Giraud m/e aaneen ixlm - Romeo Jn Juha" kin gen van deze 5007» Eva weet te be- voor de radio met succes nabootst. loopt dje ]n Veiiehe wmfdt eemaak! en zcer waren, is bepaald bovenmenselijk. Tei,- alles zonder bloed verg iel en af en de film knan verweeft nu Ahdré Cavatte de slotte wordt het ook hem te machtig, eindig-dan ook met he intocht der ge- Jierde ssMch fed,™ mM dig van P's wanneer Ml Bits met een aUieerden ui het inlenende Algiers. Sta went ralStdeïï- S coelibalair huwelijk tot wanhoo. r/nh»rt,^Md'effimm7™ gStoÖ'K? tfSïjrS hysterie heelt streven «ter zender, leidt de film m en geeft hier en een gedegenereerd fascistisch eezin heb vroegere echtgenoot op ordentelij .a daar rovorhoHiai gh«® eïln S2f y» ti wijae .s geliquideerd, kan het stel e n- pakken au Shakespeare's onsterfelijke onaannemelijk rozike toekomst tegemoet figuren gaan. Charles Viaor was de regisseur 1 t Men moge Cayatte een teveel aan he,eft g^en moeite gespaard om r.n pathetiek verwijten, dat hu een knappe attracties van Gilda zo geraffineerd t daar (overbodig) commentaar. film gemaakt heeft zal toch moeilijk te ontkennen zijn. Let maar eens op de beklemmende sfeer in het oude kasteel van die fascisten-famihe. die de moderne Julia ontvlucht. De film heeft een uit stekende bezetting. Zo zien we Serge Reggiam (u kent hem wel uit Les portes de la niut) als Romeo. De ^ort- i'olledig mogelijk te etaleren, Luxor Voor wie de klok luidt Het doet enigszins navrant aan m hel S. MAARSSEN Coolsiagel A IS Beleden overleden acteur Louis Salou ™«'PraBra,?"™ film For .yhoin speelt de rol van de decadente fascist t1"» /eer suggestief en als de moderne Julia 3"T"Mlkeinse Spanje kiest, debuteert Anouk Aimée heel gelukkig, journaalopiumen le zien. uitgerekend s van een recent officieel bezoek van Lest (best, zo go wilt) in Y.1?6" Jean DrcvWe is in verband met de Week der Franse film naar Rotterdam gekomen. Ge ziet hem hier in ge.- Capitol genzcecn. waanzinnig enthousiaste men- rel.schari van zijn jonge rnnmamfffAU on Ik.rie-1 rif'«, ooo Kptflrl van vrouw aan het woord op een persgesprek, dat vnj me,t deze be langrijke Franse re gisseur hadden. Over /ibn komt Dré- sen menigten en tenslotte een beeld de Caudillo zelf. Beter kon men deze La beauté du diable (Dr macht var de ontmoedigende opnamen couperen, want duivel), een werk van niemand mmdcr Mest Hemmway s voortreffelijke hoek, dan Hené Clair, die met dete Faust- waarnaar Sam Wood deze film maakte, verfilming de vinger waarschuwend op- 15 sl efheeg doordrenkt van een pessl- steekt tegen zijn tudgenolen. maar ge- mistische en traülsche toon. lukkig zijn humor met verliest en ons De Amerikaanse lector, die door de ,n.„ja.i* een bemoedigende glimlach niet ont- Spaanse burgeroorlog overvallen, mee houdt. De zinvolle inleiding van Clair gaat vechten met de regermgstroejjen en gepraat, nij is er ge- is deze: opdracht krijgt een strategisch belang- fleet van vervuld cn „Onze tijd belicht op merkwaardige ryke brug op het beslissende moment op stelt hoge eisen aan wijze de figuur van Faust. De grote te blazen, vervult ztjn opdracht, maar jjjy, kunst Het was drang naar weten, die reeds de alche- betaalt daarvoor met zijn leven, evenals _-_L„ a„* misten bezielde, duurt voort m het tijd- de vele andere Spaanse guernlla-kame- 13 ,5*7; vak der uitvindingen op atoomgebied, raden, die in de strijd legen de fascist!- iJTCVwe fit Otis tana, En onze tijdgenoten hebben het voor- sche overmacht sneuvelen. En het meisje JcuiGjn. Jaren geleden heeft hij met Joris Ivens en Fcrnhavt hier gefilmd, o.a, de Phi lips-film mee gemaakt. Tegen avantgardisme in de filmheeft hij geen bezwaar, maar buitemsstehedöTi moe ten volgens hem ver meden worden en zij mogen vooral geen af breuk doen aan de vertoonbanrheid voor een algemeen bioscoop publiek. Ge kunt Dréville maar niet krijgen voor de regie van welk on derwerp dan ook. Het scenario moet hem iets doen, hij moet er door gegrepen worden anders begint iitj er niet aan. In Arena knnt ge van de week 'v voortreffehik werk stuk van Dréville zien: De grote samenzwe ring, waarover in de filmrubriek hiernaast de aandacht is get'es- tigd. Voordien regisseerde hij: Dc strijd om de atoombomGekooide jeugd, De man in du plo, met Jouuet en sa men met Noei Noel het u wel bekende Las casse-pieds. Eert bijzonder druk bezochte re ceptie in het Parkhotel vormde een waardig slot voor de heer C. J. Rjj- neke, die na 35 dienstj'aren Bureau Veritas met pensioen gaat verlaten. Uit alle delen van het land waren, vertegenwoordigers uit haven- scheepvaartkringen, gekomen, om heer Rijneke voor de laatste maal in. zijn functie als Hoofdvertegenwoor diger v. Nederland en Indonesië er als inspecteur voor R'dam van Bu reau Veritas de hand te drukken. Zelfs het buitenland gaf acte de presence en de consul-generaal van Frankrijk, Paul Bechet deelde jn oen hartelijke toespraak mee, dat de heer Rijneke onderscheiden was met de „Chevalier de marité maritime". Ook van Nederlandse zijde heeft j men 't werk van de gepensionneer- de gewaardeerd, hetgeen tot uit- drukking werd gebracht in z'n be- noeming tot officier in de Orde van Oranje Nassau, welke hem door de i heer G. v. 't Haaf werd overhan- 1 digd. Een lange rij van sprekers liet daarna een stroom van woorden op I de heer Rijneke los, die allen de verdiensten en goede hoedanigheden van de hoofdvertegenwoordiger on derstreepten. Bij al deze toespraken waren ook nog concrete erkentelijk heden, zoals een ^olledige centrale verwarming, Perzische tapijten zilveren fruitschalen. Ondanks de tropische hitte, werd de heer Rijneke niet moe met wel gekozen woorden elke spreker af zonderlijk te beantwoorden. Senaat der V.S. aanvaardt Wapenleveringswet WASHINGTON De Amerikaan se Senaat heeft Vrijdag het door president Truman ingediende wets ontwerp betreffende wapenlevering aan de met de V.S. verbonden lan den, ten bedrage van 1.222.500.000 dollar, goedgekeurd. In dit bedrag zijn gelden voor Zuid-Korea en de Philippjjnen begrepen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1950 | | pagina 3