Mercurius aan de Maashaven ARTISTIEKE EXPERIMENTEN OP A HOY Charmante en sa lyrische humor op Rotterdams linnen vensters Drukke markt met harde werkers BATAVUS Ballet Teresa en Luisillo: Jammer genoeg geen ruimte voor zwemmers en hoogwerkers Amusement te kust en te keur RIJWIELEN dföbdteb étbétè Ioor wie' niet alles even ernstig neemt, is er veel te bewonderen 'f/t /j umÊtj, JH Stilte voor de storm Achtduizendste schip is binnen dit is dansen Zaterdag 29 Juli 1950 Oroene haring, schelvis, zure bommen; 't is praten om de klanten 1 by je kraam tc halen en als je geen-harde werker bent of je vak niet verstaat, kun je beter de markt vaarwel zeggen. Maar door de jaren heen zijn de zwakke broeders er wel uit gezeefd. Wie nu een Ijaarplaats aan de Maashaven heeft is zeker van zijn broodi Advertentie (LM.) De hondenkoopman heeft lak aan de haven, aan romans, aan welke poëzie ook. Zijn ver haal is bitter en de honden kijken bedroefd. „Gaat het nog wat in je handel?" vragen we. Hij trekt zyn onderlip naar beneden, „t Is bedelen," zegt hij. ,,'k Een bankwerker van mijn vak, maar 'k ben ziekelijk en als ik weer in de werkplaats kom is het'zo weer mis, zegt de dokter. Nou, en dan maar hier staan, hè? Proberen wat je voor een hond kan vangen, maar er zit de klad in. De mensen kunnen katten en honden bij de vleet krijgen voor niks, kijk de krant maar eens in, en als.ze daar bot vangen gaan ze naar het stikhok. Kost ook al geen cent. Halen ze zo een weg. Kun je nagaan wat er voor ons overschiet." (Van een onzer verslaggevers) Aan zijn voeten ligt een mooie, bruine jachthond, die alleen maar rust zoekt, doch daarin gehinderd wordt door de gele klompen van een zwaarlijvige man, vol beweging. De hond schrikt telkens als hij een tik tegen zijn gevoelige neus krijgt en legt de- kop dan op een ander stukje klinker. „Wat moét hij nu kosten?" De koopman peinst bedachtzaam: „Vijfendertig gulden; vraag ik tenminste, hoor. Maar of je het er voor krijgt...." Als we weggaan horen we hoe hij een bedeesde man afsnauwt, die een zindelijke poes wil verkopen. De handel gaat niet door. De koop man heeft poezen, genoeg. Ze slapen op een kluitje achter de tralies van een hokje op zijn kar. Wouderlijke praatkunst Kunt ge nog lachen, lach dan mee om het voor het merendeel hoogvrolijke filmprogramma van deze week..In "t Venster vloeit' voor de vierde week de Whisky als water, Mr. Belvedere loopt thans college in Colosseum. Maar een film die ge vooral niet naoogt missen draait in Capitol: Francis, •de zeer vermakelijke geschiedenis van een sprekende muilezel aan het front in Birma. Dit wijze en wonderlijke beest zit boordevol satire en speelt het bijna klaar een heel hoofdkwartier mesjokke te maken. Haar vertrouwelijke tips omtrent de vijand geeft zjj aan een jonge tweede luitenant (Donald O'Con nor. een pracht van een komiek), dit dank zij de influisteringen van Francis de ene heldhaftigheid na de andere uit haalt, maar als zijn' superieuren van hem vernemen dat de luit zijn geheime berichten van een sprekende ezel ont vangt. wordt de arme jongen iedere keer prompt naar het gekkenhuis ge stuurd. Maar als Francis tenslotte ook met de kolonel en de generaal gaat con verseren loopt het zo hoog dat er jour nalisten aan te pas komen. Ate die ook berichten, over <ie sprekende ézel, .wor den ze,, eveneens -voor.gek [verklaard. Dan gar( Fran-on— tr»ri short naar Amerika en de geschiedenis lindigt als zfj ook daar wonderlijke praartunst ver toont en de eerste van haar slachtoffers van ontzetting is flauw gevallen. Een heel gek verhaal, maar zeer geestig ver teld en vol speldeprikken op het mili taire en oorlogsgedoe. Regisseur Arthur Lubin maakte er een originele en koste lijke rolprent van. Levensmoeheid genezen De titel: Een flatje voor Peggy en de mededeling dat Technicolor te wachten staat, zouden de verwende bioscoop bezoeker wel eens kunnen afschrikken. Zeker weer zo'n niemendalletje, zal hij misschien denken, niets voor mij. Dat zou jammer 2ijn, want hij zou een bizonder charmante film missen, een comedie vol gezellig opgediende levens wijsheid. Er iseen oude professor in de wijs begeerte, die dood wil, omdat hij meent afgedaan te hebben en van geert nut inwoning van een piepjong echtpaar cn de levenslust van Peggy, een bizonder verstandige en aardige jonge vtouw, ge neest professor volkomen van zijn voor nemen. Nogal een simpel gevalletje, zo op het oog, maar ga- maar eens kijken hoe aardig cn zacht humoristisch die lang zame genezing van levensmoeheid wordt verteld. Waarom men Technicolor heeft toegepast begrijpen wij niet goed, de bonte kleuren doen alleen maar afbreuk aan de eenvoudige en menselijke vertel trant. Edmund Gwenn speelt öe profes sor heel veroverend en Jeanne Crain Is de zeer aantrekkelijke Peggy. De film, die in LUTUSCA wordt ver toond, is geregisseerd door George Seaton. Wapperende broek Panama en het- is maar goed. dat de droogkomische Percy Kilbride met een voorwereldlijke Ford ter afwisseling wat humor in de film brengt, 'anders was de spanning gewoon niet te verteren. Verhaal weggelaten CINEAC zoekt het meer dn de mooie meisjes en heeft, daarom Ziegfeid Follies °P> het programma genómen. Een goede sfcowfilm, waarin men het verhaaltje geheel heeft weggelaten goed en die derhalve achter elkaar idee - water, en zeepsop balletten, pantomimes, enkele grappige parodieën en nog een heleboel meer laat zien en horen, Fred Astaire heeft een groot aandeel in de diverse nummers en William Powell speelt opnieuw de rol van de grote Zlegfeld, Prima balletten Spectaculaire ballet-taferelen en ge spannen, voortreffelijk spel van de zeer nu reeds befaamde Margaret OBnen in „Prima Batlerina", een film van Henry Koster, die van het leven op het toneel en erachter meer weet te geven dan de gebruikelijke artistenver- haaltjes. Forse accenten en een aanzien lijke hoeveelheid sentiment meed Koster niet, maar de uitstekende bezetting (de .sympathiekevriend-horlogerl) is er borg voor-dat de gretizen van het toelaatbare niet overschreden zijn. De kleine Margaret iaat een beroemde danseres het slachtoffer worden van haar idolatrie voor een mededingster, maar de afloop is heel gelukkig en mooi. De verfilming van de balletfragmenten is vaak van het peil der befaamde „Rsd Shoes"; Koster beeft in kleur, beweging en muziek, da componenten gevonden voor uiterst geslaagde fJImdelerj, waar aan technicolor ditmaal extra-luister •bijzet. De beroemde David Lïchine is verantwoordelijk voor de choreografie van de balletten, o.a. Swan Lake, maar in de combinatie van klassieke stijl en lichte muziek aJs „Holiday for Strings" is hij toch wel even van het rechte danspad afgedwaald. Hoewel in aanmer king moet worden genomen, dat Ame rika de grenzen ook op dit gebied nu es runs ai lang niet zo' scherp trekt, als wij gewend zijn te doen, (LUXOR). Allerzotst Ocli ja, waarom zou men de komieken Bud Abbott en Lou Costello niet eens voor de verandering in Het IVJlde Westen een denderend avontuur laten be[even7 Hun dwaasheden, zeker niet altijd even..origineel, zijn er deze keer alleen maar des te grotesker door ge worden, ongetwijfeld mede le danken aan een scenario, dat een vaste lijn bezit en dat, zover het de onnozele Bud be-, treft, deze op het lijf is geschreven. Als terecht komen in het stadje Wagon knallen de schoten, en vallen de zo maar. voor hun voeten neer.' een allerzotste film geworden, waarin de ene komische situatie de andere met razende snelheid opvolgt. 'Bui? °Pz'n beet. U kunt ir AHENA om hen lachen, Donald O'Connor met Francis, d e spreken da muileze I. ze «rei Gap, ki doden 3 Het is In VICTORIA bezorgen Stan Laurel en Oliver Hardy het publiek ware lach- stuipea. „Niets dan pech" hebben 2ij als kok en butler bij het serveren van een diner, waarbij ten slotte de biefstuk met een houtzaag „aangesneden" wordt. De lachorkanen komen eerst op volle sterkte als Ollie aan de dakgoot van een "wolkenkrabber bengelt en Stan door een. noodgreep aan de wapperende broek van zijn dikke vriend zijn bestaan weet te continueren. Ooievaar taboe Een onzichtbare ooievaar, die echter terdege van de tongriem is gesneden, maakt het Jackie Coöper lastig in REX. Het is dan ook wel bijzonder onprett'? als je manager van een flatgebouw ben' waar kinderen absoluut niet gedut worden, en de ooievaar klopt op een ""'b dag aan. Jackie woont nu eenmaal prettig met zijn vrouw op de jovenste etage van het flat, waar hij zijn werk heeft en is zeker van ontslag als zijn baas in de gaten krijgt, dat er bij zijn manager gezinsuitbreiding op komst is. Na veel verwikkelingen en ge harrewar komt de zaak toch prachtig ir het reine. Om in de natuurhistorische lijn te blijven, komen we terecht bij een resoluut en verheffend spre ker, die zich achter een bescheiden tafel, waarop een koffer en een aantal flesjes met een groen bruine stroperige vloeistof, heeft opgesteld. Hij draagt een bril van schildpad en wijst u de weg naar een gelukkiger stoelgang. „Het lijkt misschien, een vies praatje, mensen, maar dat is het toch heus niet", zegt hij docerend, „je moet er maar mee tobben en niet weten waar je geluk te vin den is met zo'n ongemak, dan zul je de hemel prijzen wanneer je een middel vindt, dat je prettig en onschadelijk weer in het normale doen terugbrengt. Verwaarloos dergelijke, schijnbaar onschuldige, gevallen toch niet, (met stemver heffing:) er staat niet voor niets in de kranfc dat er meer mensen sterven aan die onschuldig lijken de kwaaltjes, dan aan kanker en tering. Het staat hier in deze krant," Dan heft hij een knipsel omhoog en laat het zijn geïmpo neerde toehoorders zien. Vervol gen? prikt hij het met drie glan zende punaises en een kromme duim in het hout van het tafeltje. Zijn bul, waar geen mens wat te gen in zal brengen! Zeepbellen per gros Langs groene haring, textiel, roomijs, tweedehands boeken en weekblaadjes met stroomlijnjuf- frouwen op de omslag, nieuwe schoenen, scheermesjes, die wer kelijke wonderen heten te zijn, sigaren en ondergoed, komen we bij het domein van een kinder vriend, die zijn zegenbrengend jeugdwerk met het commerciële verenigt. Deze man demonstreert een soort zeepbellen-mitrailleur. Met een handbeweging pompt de koopman tientallen kleurige bellen de lucht in, die blijven zwe ven tot je ze uit het oog verliest. Als we dit bedrijf een poosje heb ben aangekeken, raken we er van overtuigd, dat de wereld hard op weg is naar het snelvuur knikker- kanon, de automatische vliegerop- laat-lier en de hoepel met jet-aan- drüving. Voor tien prima zeepbel len bliezen wij ons vroeger een rood hoofd.en zo'n man maakt ze in de helft van de tijd en hij praat g Waar zal god Mercurius met g H groter plezter neerkijken op g het jachtig bedrijf van zijn g jg trouwe volgelingen dan juist m m aan die Rotterdamse Maasha- H g ven, waar 's Woensdags uren §f II lang de duizenden coorby de fj g kramen trekken, keurend, g 1 aarzelend, hunkerend en be- g lust op slimme koopjes, net g iets onder de winkelprijs g Want el hebben tientallen te- g den en stadjes in Nederland g hun ireketyfcse markten, die g niet zelden even groot, mis- schien inel omvangrijker nog dan die aan de Maashaven'* zijn, ze hebben geen haven er naast, waarin een even jach tig en haastig spel zich af speelt als op de wal. Waar tal loze soorten goederen gelost en verzameld, verkocht en- verladen wordendie soms na korte of langere tijd, na een dag, een week, na jaren pas, toch op die lange wemelende markt belanden? Nieuw, half sleets of misschien als oud roest. Over de historie van zo'n artikel cn zijn kringloop van Maashaven naar Maas- havenmarkt zou een roman te schrijven zijn. onder.wöl nog gezellig. „Een gul den kosten ze", babbelt hij „maar wees er vlug bij want de voorraad is beperkt, mensen," En, floep, daar gaat weer een' gros zeepbel len! Geen politiek Tot de oud-roest zijn we we ge gaan, daar waar de markt op houdt cn de kooplui zwijgend bij hun uitstalling staan. De belang stellenden lopen met bedachtzame stappen en het hoofd somber naar de grond gewend, langs de onge looflijk gevarieerde verzameling ijzerartikelen, de versleten schoe nen, de potkacheltjes, de gammele kinderwagens, de klokken, de kachelpijpen en de andere talloze artikelen, ogenschijnlijk geen cent meer waard, maar toch op elke Nederlandse markt present en ob jecten van levendige en schilder achtige handel. Aduertentie (l.M.) trotseren de tijd door degelijkheid Wat op deze Woensdagmarkfc vreemd aandoet is het stalletje waar twee communistische dames, handtekeningen verzamelden voor de zogeheten vredesactte. Een koopman heeft er van meet af aan al scheel naar gekeken. „Dat hoort niet op de markt," zegt hij, „we staan hier voor de handel en er hoort geen politiek thuis. Een ten tje voor iets van de kerk of zo, gaat nog, da's wat anders, maar dit gedoe kan beter ophoepelen. En er zijn nog steeds lui, die er in 'tip pelen. Weten ze dan nog niet uit welke hoek de wind waait?" „Zijn de meeste kooplui Rotter dammers?" „Inderdaad, het gros komt uit de stad of uit de omtrek. We heb ben hier maar weinig collega's, die het hele land doortrekken. Derge lijke mensen komen trouwens meestal uit steden waar geen markt wordt gehouden. Er is geen ruimte meer voor hen op deze markt, want er zijn er genoeg, die er graag een plaatsje wilden heb ben. Zwemmers en hoogwerkers hebben w ook al weinig." „Zwemmers en hoogwerkers?" „Ja, 20 noemen we de standwer kers. die een grote kring om zich heen verzamelen en dan beginnen te verkopen of ergens bovenop klimmen en met veel spektakel, want dat hoort er bij, hun waren aan de' man brengen." Tot besluit vragen we nog of de joodse collega's niet sterk gemist worden na dè oorlog. „Er zijn d'r nog wel een paar", vertelt hij, „maar er zijn heel wat verdwenen. Ik zal dLe twee col lega's bijvoorbeeld niet gauw ver geten, die net aan kwamen toen ik naar een van die toendertijd nieu we kippwagens van de gemeente reiniging stond te kijken. Het was net in die tijd, dat de moffen ach ter de joden aan gingen zitten, be grijp je, en ik zei zo tegen Sam en Isaac, dat het toch machtig mooie dingen waren met die bak, die he lemaal omhoog kon." „Mooie dingen, mooie dingen," zei Sam toen, ,,'t Zal je gedacht wezen, als'ie zometeen met een klap naar beneden komt hebben wij het weer gedaan." En die humor hebben de Duit sers de Nederlandse markten afge nomen! RVERC 8RENGTU ETPAAR 8A6AGÈWACEM5 UW VACANT1EOOKD BÜ alle interessante aspecten, die Rotter dam Ahoybiedt, is er een, die van de ar tistieke aankleding, die zeker waard is nader te worden beschouwd, omdat ze er zoveel toe bijdraagt aan de expositie een gezicht te ge ven, dat de aantrekkelijkheid van het ten toongestelde op niet geringe urijze verhoogt. Het is intussen teel dntdeiyk geworden, dat A de artistieke aankleding een essentieel punt is geworden zonder welke een expositie van enige betekenis het «.niet meer kan stellen. Vergelijken wij daarbij tentoonstellingen van enkele decennia terug, dan valt het op hoe sterk liet stijlgevoel ts veranderd, terwijl ook de kunstenaars, die nu hebben meege werkt, volkomen vrij zijn gelaten in hun op- - -j-ij vattingenwaardoor het mogelijk is geworden, SSSaJifS c<?de» to aan k* artistieks opUtat. era aaa- goeie dag aan. Jackie woont nu eenmaal .uenlyke plaats kon worden ingeruimd. heel prettig met zijn vrouw op de .Laat men er echter vooral niet te deftig en bovenst, eter, ven net (1st, waar hij (e Mig tegeuovCT gam stattn. ,lo( sou kunnen zijn, dat men het doel van dit werk, zoals de muurschilderingende wan den en de plastieken, die voornamelijk een dienende functie vervullenuit het oog ver liest. Want bij alle artistieke vrijheid was er de gebondenheid aan de stof, die hier tot haar recht moest komen. Indrukwekkend De decoratieve oplossing ts soms zeer ver nuftig. Men kan de grote wanden in het pavitjoen Rotterdam, waaraan Dolf Henkes en zijn medewerkers hun krachten wijdden, een grote mate van indrukwekkendheid niet ontzeggen. Dit paviljoen is over het algemeen het meest rustige en evenwichtige. De opstel ling der stands is zuiver afgewogen. Het enige nadeel van de enorme wanden is, dat ze niet direct tot de bezoeker sprekenhij moet daar toe een plaats zoeken om een bepaalde muur te kunnen overzien. Welk een geweldige taak lag hier om de voorstelling, niet zulke af metingen, te doen spreken. Hoèwel de muur op het eerste gezicht een grijs-groene massa Ujkt, waarin het Hjnetispèl uan de voorstel ling de compositie draagtbeantwoordt zij -j toch aan haar functie door de kracht van het Te spannend Menselijk wrakhout, waarvan de pre mière In PRINSES gaat, is een rolprent, waaraan 'de liefhebbers van actiefilms plezier kunnen beleven. Geen wonder, want Pat O'Brien speelt de hoofdrol en hij wordt geassisteerd door een 'vurige blondine, Anne Jeffreys. Gezamenlijk beleven stj heel wat avonturen in Advertentie (LM.) MA A RSSEiV Coojsicgel A18 vertellende element. Geen geringe verdienste overigens. Onrustiger, ook voller, is de grote hal. Men merkt dit het best aan de voet van het Marsha li-plateau, waar „de cargadoorvan Louis van Roode, geen klein stak, staat in- gekneld tussen andere muzen, waarónder de „boom" van Karei Appel. Het is natuurlijk erg verleidelijk om zich over Appel's schep ping vrolijk te maken". Waarom? Omdat men niet geneigd is deze volkomen serieus te nemen Het experiment, en dat is het, wordt over het hoofd gezien, tertoyi juist dit zo boeiend is. Er is slechts op aan te merken, dat dergelijke grote stukken op een open, vrije ruimte het veeZ beter zouden doen. Zij getuigen van een inquisitieve geest, de geest, die Ahoy' leven inblaast. De wand „de cargadoor verbindt Rotterdam met de wereUlscheepvaart" komt voor reke ning r.a\i Henk de Vos. Deze wand loopt in het verlengde van het bassin; aan dc andere zijde zorgde Louis van Roode voor het artis tieke element van „de Rotterdamse vloot" Verrassend De voorstellingen van de Vos bezitten de naïeveteit van kindertekeningenalleen de compositie en de felle kleurnoten verraden het overleg van de kunstenaar, die ermee toonde over een verrassende originaliteit te beschikken. Louts wan Roode geeft daaren tegen meer op zichzelf staande figuren, die zinvol op elkaar aansluiten en waarin 'de kleur meer genuanceerd is. In dit gedeelte van de grote hal is als het ware een opeen hoping te vinden van kunstzinnige uitingen die aan elkaar oertoattt zijn. Men vergete vooral niet de foto's te bekij ken, dte op de verschillende taanden zijn aangebracht en die richting geven aan het boeiende verhaal dat de bezoeker over onze schepen wórdt verteld. Die foto's zijn trou wens overal elders in ruime mate te vinden ze zijn soms buitengewoon fraai en scherp en men vindt er zovele aspecten van het alles omvattende havenbeeld, dat daardoor de in druk, die men krijgt, slechts wordt verdiept. „En ik zeg je mensen: verwaar loos die zogenaajnd onschuldige kwaaltjes toch niet. Ze maken meer doden dan de ernstige ziektes waar we veel benauw der voor zijn!" Naar aanleiding van Hans Zehrer: Stille vor dem Sturm Aufsdtze zur Zeït. \7oOR MIJ LIGT een boek. dat in v een andere taal bovenstaande titel draagt. Het begin is al dadelijk zó, dat ik het er op waag u er iets van door te geven. „De mens leeft heden tussen twee mogelijkheden: een barmhartige leugen, en een onbarmhartige wer kelijkheid, De barmhartige leugen luidt: de storm is uitgewoed en wij zijn er weer eens doorheen geko men. Nu is de weldadige stilte na de storm ingetreden, waarin iedereen kan bijkomen en zijn leven weer op bouwen. De onbarmhartige werkelijkheid luidt: de twee storm is voorbij ,en wij zijn er weer eens doorfaeengeko- men Maar we zijn alweer in de stil te voor de derde storm en wij we ten niet of wij er ditmaal wél door heen zullen komen. Tussen deze beide mogelijkheden leeft tegenwoordig iedere mens op de wereld. Wat kun je doen als de leugen ontmaskerd is, de werkelijk heid ondraaglijk en er geen moge lijkheid te zien is om er verande ring in te brengen? Het is öe tóe stand van dc zieke die weet: ik heb kanker. Dg 6Q-uren-wcreld, waarin wy leven, ligt in de geboorte-weeën van haar eenheid. Wij vermoeden, dat deze eenheid als doel der ge schiedenis bereikt zal worden als on ze planeet en mensheid tenminste de. weg erheen kunnen voltooien. Wij vermoeden verder, dat deze eenheid voorlopig alleen maar een uiterlijke vorm, zónder geestelijke inhoud zal zijn, omdat de mensheid de geeste lijke Inhoud kwijt is. Daarom is ook de wereldeenheid geen doel. waar voor men warmloopt. Ontwikkelin gen in de geschiedenis worden met grote maten gemeten. Ben leven duurt echter 70 jaar. Wat begint de enkeling met zijn leven, als hot )n de geweldige verbijsteringen en be dreigingen vsn geschiedenis wendin gen gesteld is? Heeft hij slechts de keus tussen een leven in de barm hartige leugen, die de werkelijkheid nog onbarmhartiger maakt, of een leven in de onbarmhartige werke lijkheid, dat zonder Zin en niet te dragen is? De mens heeft in geen enkele tijd anders geleefd en nooit méér dan de keus lussen deze beide mogelijkhe den gehad. De verbazing van Augus- tinus, Pascal en Kierkegaard over dc mens werd veroorzaakt door het ta lent waarmee de mens zich wat diets maakt over zijn ware toestand. Want hij leeft op zijn dood af; aan het eind wacht het graf. Dat is zijn ware toestand. Die ietwat verzacht wordt door de onzekerheid van het tijdstip. Op deze onzekerheid bouwt de mens dè luchtkastelen van zijn barroharti- ge leugen. Maar met de onbarmhar tige werkelijkheid van de dood voor ogen viel het denkers (als Pascal) zwaar, om in te zien hoe de mens zonder het christelijk geloof ook maar kon bestaan. Tussen de barmhartige leugen en de onbarmhartige werkelijkheid blijft er geen andere mogelijkheid dan in de barmhartige w e r k e 1 ij k- beid van het geloof een chris telijk bestaan te vinden. Deze wer kelijkheid maakt vrij en onafhanke lijk. Daarin kun je de storm zien op komen zonder hem te vrezen: vrij; onverveerd. OBERMAN Vrijdag is als achtduizendste schip de Nieuwe "Waterweg bin nengekomen het Nederlandse mo torschip Monica', dat ligplaats heeft genomen bij de Nieuwe Ma- tex te Vlaardingen. Cargadoor van dit schip is Phs, van Ommeren's Scheepvaartbedrijf, In 1945 -kwam als achtduizendste schip het Zweedse stoomschip Ligur binnen en wel'op 15 Augustus. .Wand van Henk de Vos op Ahoy' Tussen de betrekkelijk lauwe eer ste ontvangst in Den Haag en de pre mière in Rotterdam van het Spaan se ballet Teresa en Luisillo liggen, niet meer dan twee weken, maar in die korte tijd zal het als een lopend vuurtje rondgegaan zijn, dat een danssensatie in ons land te beleven valt, waarvan men moeilijk de weer ga zal vinden. En wie nog niet door die vlam was aangeraakt, zag Vrijdag, .de eerste van een zestal avonden, in die volle Schouwburg Spaanse dabs.onmiddel lijk en fel branden, zo wild en on bedwingbaar, dat men zich bij het eerste castagnettengcklep en zapa- teado wel direct en onvoorwaarde lijk moést overgeven. Met Carmen Amaya dacht men het summum van woeste, ongebreidelde dansdrift meegemaakt te hebben, dit was nóg erger, meeslepender, op windender door het voortdurende tegenspel met nobele, beheerste en wel zeer geraffineerde vormen. „Show" zegt men hier graag, als er dingen - gebeuren, die niet in het systeem va n h er ken b are prestati es vallen en passen, maar vergeet niet, dat deze Zuiderlingen over heel an dere energieën en temperamenten beschikken, dan wjj kennen. „Show?" Zelfs al ware het zo, dan onnoemelijk knap volgehouden show, waar geen leegten achter grijnzen. Want dat was toch wel het zeer op merkelijke bij de zich wel een beetje te sterk op devoorgrond pousserende. sterren Teresa en Luisillo, dat ze na een waanzinnig snelle Capricio Espanol in dé zelfde trance een encore en nog een. toegift gaven. Met eenzelfde eindsprong naar elköars lippen, die ook m de andere dansen steeds een hartstoch telijke of vluchtige kus moeten krij gen. Dat is ook een kenmerk van die twee, hun uiterst sensueel, haar fijn op elkaar afgesteld samendan- sen. Het programma noemde vijftien, nummers, maar het werd misschien wel-het dubbele, steeds maar weer bissering en toegift, soms wel wat heel spontaan gegeven. Enorm enthousiasme verwekte ook weer de pikante, wilde Queti Clavyo met haar zigeunerdanser» en bet op treden van de zangeres Diana Mar- quez was vorstelijker nog dan de eerste keren, dat wij haar zagen. An gel Iglesias is een. fabelachtige gi taar-virtuoos, maar waarom speelt hij alleen zo'n mixtuur van grappi ge muziekjes en niet eens een héél stukje „serieus"? En dan het „corps", een zeidzaam harmonieus en sterk dansend ensemble, dat in de sehilte- A ring van de twee sterren wel een beetje tekort moest komen aan er- kenteljjkheid van de woest applau- disserende zaal. die het aan het slot tot voor Rotterdam ongekende ova- i ties bracht, die de' Haagse reacties verre overtrof en waarvoor Luisillo ontroerd met enkele woorden dank-' te. Er warén bloemen en het gezel- schap rr.ocht het toneel niet verlaten voor ccn alleraardigste herhaling van ccn orgische Verdiaies. Dit is d&nscr.. H. F. REEDIJK

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1950 | | pagina 3