Alex de Haas begon zijn loopbaan met een bus erwten „Odette,"ontroerend monument voor een heroïsche vrouw DuiIslands kerken cn Stijlvolle Bacli-herdenking in Koninginnekerk IK ZOEK EEN REISGENOOT HERINNERINGEN VAN EEN ROTTERDAMS ARTIST „Een werkstad zocht vermaak7': titel van zijn nieu we boek ROTTERDAMSE BIOSCOPEN Kleine mensen op de grote weg' een juweel van een film Gastvrije gezinnen gevraagd in Rotterdam Zaterdag 11 November 1950 Advertentie (LM.) Zoals we al eerder vermeldden, probeert de UW hier tér stede sedert enige tijd een aantal gezin nen te vinden, die beréid zijn écn kind uil een inrichting eenmaal per week o£ 14 dagen een dag thuis te ontvangen. Vérschiliendev/kin- dertehuizen. hebben hiervoor nor male kinderen' uitgezocht maar hu zijn er', adressen, nodig van ^gezin nen, die als pleeggezin zö*n "kind willen /aannemen. Wie geeft zich. voor; dit mooie werk' op? Hét hoofdbureau van de UVV, Een- drachtiweg 17, telefoon 25657, ver strekt allegewensteinlichtingen. etv-Ape zeer hevige actie over. Faye Emafeon, Helmut Dantine, Raymond 5Ü3&?y, Peter .Lorre spelen tn deze film, die In LUXOR vertoond wordt. /*->'. Humor ondanks Carson In Amerika schijnt Jack Carson een onbegrijpelijke populariteit te gennieien. onbegrijpelijk inderdaad voor ons. want van Hollywood's komische krachten vin den we hem beslist niet 4e sterkste. Maar het sciiiJnt toch werkelijk een 1dp~ idee te zijn om deze figuur een film te laten regisseren, het gegeven, waarop Alles goed In Hollywood (It's e great feeling 1 berust. Er komt wel niets van deze opdracht omdat Carson geassisteerd door ecu andere onbegrijpelijke heid- van-de-stembanl (Dennis Morgan) deze hele technicolor-show film niets anders doet dan vergeefse pogingen om een onbekend sterretje (Doris Day) bij de producer te Introduceren. Maar onder tussen en eigenlijk maigré Carson en Morgan riet men toch een heleboel heerlijke en soms zelfs originele onzin en het grappige is, dat tal van werke lijke grootheden (Crawford, E-dw. G. Robinson.- e.t.q.) als het ware telkens even door de fUra heenlopen. David Butler regisseerde dit frisse geval, dat In CJNEAC en VICTORIA de Neder landse première beleeft. Haaien in New-York Een knappe thriller in een min of meer documentaire vorm is Haaien In New Vork (LUTUSCA). Het gaat over de strijd van onverschrokken ambtena ren tegen de funeste smokkel in ver dovende middelen. Een authentiek geval, dat de New Yorkse douane-recherche eens te behandelen kreeg, schijnt de zaak ,,s.s. Florentine" te zijn en liet is met deze affaire, dat de film zich in het bijzonder bezig houdt. Geen wonder, want als de zaak authentiek is moet worden gezegd, dat zll bijna spannender is geweest dan een smokkelaffaire, die is ontsproten aan het fantasierijke, brein .van een schrijver. Ir, ieder geval geeft het verhaal Arthur Blake alle gelegenheid zijn talenten voor het spelen van rollen van verlopen artisten fe lonen. Naast hem valt 7,Tiï- liam Challee op als een sinistere gang ster. Let u eens rp de .begeleiding van pianomuziek bij rijn verschijning op het witte doek. Conboy-Jand iik itiijd om de zilvermijn waarmee REX onze kennis omtrent Amerika's cowboy-land komt opfrissen, is er.eentje van de bekende -dertien in het dozijn. Een jonge dappere flinkerd (Roy Ro gers) mest eon door bandieten geter roriseerd stadje eens duchtig uit tot geluk cn heil van alle goede zielen, „die daarna eindelijk krijgen waar ze.allang recht op hadden. Het spel Is goéd en tegen -de kruitdamp kun je leunen. Vooraf 'n raar fütnpje uit Noach's tijd waarin het letterlijk cn figuurlijk Spaans- toegaat. Het heet ..In de klauwen van de. raaf' cn het-gaat uit als een nacht kaars. (Van een onzer i .verslaggevers) PjiMpB Wje véél reist, kan veel varhalen, luidt eéu be- kénd gézegdè,; Nu, réizen heeft Alex, de Haas wel gedaan (hij is pas nog in Indonesië geweest) en Mmmm% vertellen kan hij ook. Eén J>, garantie voor <jén gezeili- gè. middag dus. „Ga maar - -"ï. rustig in die luie stoel - zitten," zegtj hij heel gast- fmÊfÊÊm vrij, als we onverwacht z'n werkkamer binnen- «MIMII stappen, „dan laat ik - die schrijfmachine wél met rust. Dat programma van WHNgm „Au Salon des Variétés" mffik-ttM kam wél tot morgen wachten".-. Meteen zitten we mid- WSÈÊÊm dén in het gesprek. „Au Salon des Variétés". Een békende radio-uitzending, gg§r '-■■ r die door. Aléx de Haas in §p|i|||f haar geheel wordt sa- «KBljgaB. xnénges^eld. „Man, naar jg||3^ffi|jr..- kómt een werk voor kij- kenk Alle liedjes moeten WmÊSËy omgewerkt en bewerkt |f§|É||i; worden en alle conferen- cèBmoet: je schrijven. Het is ontzettend veel. Maar Sg§Sgf:" hét is lollig. Het geeft je voldoening, vooral als de EffigSÊ luisteraars spontaan rea- Bfe.. geren. En niet. alleen de jjL -a" ouderen betuigen hun in- WS8 «temming, ook de jonge- ren schrijven mè, dat ze aBgHPyi) die ouderwetse liedjes, HmmftZm I dje ik meestal in een mo- dern rhythmisch jasje f y 1 heb gestoken, bijzonder waarderen." Hét behoeft' natuurlijk v" i geen betoog,-dat AJex de -K - A Haas voor die voorberei- '''Bk ding een grote hoeveel- Ig^SgE heid documentaüernate- riaal nodig (heeft. En daarvan is hij rijkelijk vóórzien, hetgeen, z'n uitge- j breide bibliotheek bewijst, waar op het gebied van alle: mogelijke'soor- ten kleinkunst boeken en partituren tê vinden zijn. „Zie je die stapel boe- I ken daar, die moet ik doorwerken voor-een uitzending van veertig mi- j nuten. De 21ste van deze maand zit ik met een ;,Salon" in de BoriteDins- dagavondtréin. Je kent dat lied;van de bonte-trein toch wel. Dat is ook I van mij. De tekst tenminste; de mu- ziek is van Max Tak. Mét hem heb ik veel liedjes gemaakt, o.a. „Het meisje met de blauwe hoed", „Vrien dinnetje1'', „Het leven ïs heus. niet zo I kwaad" om er maar enkele te noe- j men". Behalve die liedjes, waarmee Alex deHaas als echte Rotterdamse hu- jnorist-conferencier alom in den lan- I de bekendheid geniet, heeft hij ook draaiboeken voor verscheidene Ne derlandse films geschreven. Films, die successen zijn geworden en we ken lang 5h rde. theaters'gedraaid j I hebben, vvaa.t,,-wié kent niet „Het I meisje met de blauwe hoed", „Het leven Is heus niet zo kwaad",.„Ko medie om geld" en „Suilcerfreule"? I „Ja en bij.'het. samenstellen van 'die draaiboeken, was ik - werkelijk bh], dat ik, voordat ik het toneel betrad, eerst fotograaf bij;Mogle geweest I was en op de: academie voor beel- dende kunsten had gestudeerd; Ik- I wist nu wat "een caméra .kondoen I en wat een beeldvlak was. Overi- gens heb ik altijd- van. film. gehou- I den. Vroeger ah toen de oude heer Strengholt in de Bagijnenstraat zijn i „A'pollo"-cinema had.: Samen met -z'n zoon Frits. de tegenwoordige „F. L. D. Strengholfc presenteertwas ik. imitateur. "We zaten achter hét .doek; met een bus erwten, een kist glas, een. ijzeren plaat, een bel, een hamer en nog veel meer. Angstig, nauwkeu rig volgden we de bewegingen op het doek, om de geluiden zo.getrouw. mógelijk voort te brengen. Wérden er, op de film een''paar ruiten inge gooid (en dat-kwam. by*die.;.gooi-. en smijtfilms,.veelvuldig voor)dan lie ten wij met,een grote klap een- zware staaf in de "kist met glas vallen. On weer werd gedemonstreerd, met de ijzeren plaat, envvoor het rijders van een trein was de bus met erwten nódig". En zo vertelt Alex.de Haas verder van zijn herinneringen aan het goéde oude Botterdam, waar zijn geboortehuis stond op de plaats waar nu de..werkkamer van de burgemees ter in hét stadhuis is.-Herinneringen, die hij niet alleen tegen zijn bezoe- kers vertelt, maar zwart op wit neer- schrijft in zijn nieuwe boek „Een werkstad zocht vermaak". Bovendien is hij bezig het internationale* caba retleven'te beschrijven in een manu- schript dat bij Leister Nypels ih Maastricht zal verschijnen, terwijl déze winter William Quindt's roman ..Heimwee,naar Joanna" in èen .Ne- j derlandse:vertaling van Alex de; Haas in de boekhandel verschenen. Scène uil de film Odette Ch urch ill IgOURJO^ Historische Franse film voor Alliance Frait^aise j Eén van de genres, waarin ae Franse filmkunst 'zich van haar sterkste zijde laot zien,de. gedra- matiséerde historische .-rolprent. „PontcarraL colonel d(Empire, .ge componeerd naar de roman.van;Al-- béric Cahuet, is-ér een nieuw en wel meesterlijk bewijs van. De lilm werd Vrijdagmiddag in Luxor onder auspiciën van de Franse^ambassadé' voor de leden van - de, Alhance; Fran- Caise vertoond. Hét is een vrij om vangrijke film naar wij'imenen gerealiseerd door Jean Dëlannoy;. net verbaalspeelt zich af ten/tijde van dé. verovering van Algerije,•■waarvan; men ovêrigèns gëen enkel beeld ziet, behalve; san het slot van de film',, wanneer Franse spahi's op hun; pa trouille de gedenksteen passeren, midden in de woestijnopgericht ter, herinnering aan ;de jkolonel van het (Napoleontische, wél të verstaan) Goede thriller Erg'luchtig gekleed- piet boordje- los was Aléx de Haas druk be zig zijn programma samen te stellen voor een volgende' radio- uitzending. (Eigen Soto) Hotel Theater Advertentie fl.MJ Nietrwe Modellen van Debussy. De uitvoering van deze werken,- hoewel ze. éen wej zeer groot contrast vormen, boeide uitermate,- omdat--, bier-speler.s-aan- het- woord waren, die voor. het in terpreteren van -kamermuziek over prachtige instrumentaleeigenschap pen' beschikken .en bovendien een dermate, juist,.stij lbegrip bezittendat 'ook datgène; wat achter de noten staat, volkomen ;tot zijn recht komt. Het publiek toonde zich dankbaar, en .schonk de spelers langdurigeen hartelijke :bü#aL.-,l'»rx-. r -. - HERMAN VAN'BORN. ,',De ontwikkeling "der petro leumindustrie" was de titel- van een lezing, die de,«héér D. J. W. Kreulen,priyéat-doceht aan de. universiteit te UtrechtVrijdag in deBlauwe Zaal van het/Beursge bouw te Rotterdam Hield/voor le den van; de -Havenvereniging Rot terdam. Dit jaar is een Bacb-jaar en hoe wel Rotterdam nu niet bepaald kan bogen op een groots opgezette Bach- herdenking, komt Biet - van- dén Kerkhoff in .elk geval de eer toe te hebben gedaan wat hy kon doen om dit belangrijk feit niet: geheel" en/al ongemerkt voorbij/ té laten - gaan. Want de traditionele uitvoeringen van de Matt heus - Passie buiten: be- schoudende latende, was; hij het,dié naastde uitvoering van dei H-moll Messe en de' Johannes.;Passie,'nog een 'Teeks orgelconcerten gaf. Uit sluitend gewijd aan werken*; van de meester. Gisteravond weer gaven in. dé Ko ninginnekerk de Christelijke Orato rium vereniging „Halleluja" (Róttér- Couden Colliers, Broches - Ambanden. Stadgenoten onder scheiden 'De iere-medaille in 'zilver, verbon den aan de Orde van Oranjé-Nas* sail is toegekend aan de heer A. E. M; Mullaart/en ;mej. T. W; Bruyn- zeel. De bronzen medaille ontvingen dé heren ,C; A. Ji: Borsten, J, van der Touw-yte - Schiedam enG, van der Ent: te 'Rotterdam.' Ruit kapot; horloges weg Gisternacht is met 'n - stuk' straat tegel, de -winkelruit van .-dé'.horloge maker en opticien J. G.t Kl aan de Oostzeedijk ingesmeten. Een twin tigtal dames- en herenpolshorloges werden weggenomen. riumvereniging„Hallèluja' r dam)- en de Geref.. Orat. Vér. „Glo ria in Excelsis Deo" CVlaardingen) onder Van den. Kerkhoff's leiding een concert, waarop het Weitanachts- Oratorium en het.Magnificat- tot ult- voering kwamen. Men kan .natuur lijk lang twisten.' over de vraag, - of de werken van Bach gediend zijn met een zo ongemeen gróte koorbe- zcttïng. Maar een' feit is, dat de ko rén (ik- hoorde "alleen het eerstge noemde werk) gedisciplineerd én klankvol zongen. En'dank zij. hét juiste stijlbegrip vah'-sde- dirigent kwam het nergens tot excessieve klank-explosies. 'Solistische medewèrking 'verieen- dén Mea "Na'berman, sopraan. Letti Heëre-Hennihg, alt; Han. /De' Fèvre, tenor en Hermann Scheyjbas. Laatst genoemde' zanger komt een bijzon- dei" woord van lof' toe voor de .wijze. wsaropMuj 'zijn partij zong.. Ook. de overige solisten' kweten; zich over. het geheel genomen'-ih vocaal en'ar tistiek - opzicht^zeér goéd van- hun.; taak. De- begeleidingen.,warén in, handen van Lilly van Spengen, cem balo,' Kóós Bons, orgel en' het Phil- harmónisch Orkest.' :- De/ cellist Carel van Leeuwen Boomkamp, en de pianist -Marinus Flipse gaven -vóór deleden van "de Volks Universiteit r,ip de aulader V.U. een 'sonatenavondA die op eep hoog peil bleek te staan. Beide kun stenaars hoorde ik ln rde sonate In e kl. t. van Brahms-en. de sonate - Breuk met de traditie:'dit .weekend wordt de Schouwburg, niet be speeld door Rotterdams Toneel, maar door het A.T.C., dat eenbijzon der fleurige. Getemde Feeks brengt. Johan.Schmitz heeft zidi bij 'cën vorige (besloten) .voorstelling reeds een uiterst bekwame..temmerfge toond, en Jenny van Maerlant is een lieftallige Feeks. -. Voor de balletomanen is er Donderdag Har aid Kreutzberpdienieuwe i tfauserz en-enkele bekende herhalingen;-geefö Nnitoé toch over - dans spreken: het volgend jaar worden de: nieuwe ballets Jooss hier. ver- wacht: op 23 Januari treedt in de Schouwburg hei; Spaanse dans- ensemble Susana Audeoud-Josè Udaeta'dp niet .medewerking van:''de guitarist Paco Hernandez en de pianist Juan Mdteró:pyports'kixmiHn Maart de bekende danseres Mariemma met Lauri- Vólpi nacr- ons.'lahd. Vrijdag geeft hét Avantgarde Toneel RoUerdambndef regie vah'W; A. Waqener. de eerste -voorsteUing (in Ons Huis) van -zijn. stuk Het Paradijs hoeft niet zo groot te zijn. De Nederandse. Opera komt Maan-; dag met rfe opera uan; Hendrik Andriessen en Jan Engelman, 'PJtiïó- nieïa. Vanavond Zaterdag 11 November: in de Schouwburg het A'.T.G, met Shake speare's blijspel De getemd-e Feeks, ver talingmr. O. v. 4. Berg, régie en" décors Albert van DaLsum, muziek Maurice Van IJzer- In do Nassaukerk aan de Klei weg. wordt onder leiding van Feike Asrna een koorconcert gegeven. Aan vang 8 uur. In de aula van de Afrikaanderplein geeft het s>Tmphonie- i orkest Beethoven o.l.v. W. T, Sprinte i t.g.v. zijn 25-arig bestaan eer» concert, i waaraan medewerken het Arbeidskin- derkoor Feyenoörd o.l.v. Piet 't Hart, Herman van Hoon, piano en Henk Kromhout, bariton. Morgen Zondag 12 November: 'in de Schouwburg een Philharmonisch Zon dagmiddagconcert onder leiding van Eduard FUpse. Het programma noemt als "orkestwerken de symphonie-1 in D van Haydn en de Hnry Janos suite van Kodaïyv, Wanda Luzzalo is soliste dn het vioolconcert van; Mendelssohn, 's Avonds in de Schouwburg De geletnde. Feeks.- Maandag 18 November: dc Nederland se Opera geeft voor Rotterdain de eerste uitvoering van Philomela van Hendrik Andriesscn. Ilct tekstboek, dat de dich ter Engelman voor deze opéra schreef is de bewerking van een oude Griekse mythe! Medew. zijn; Greet Koeman. .Louise de Vries, Theo Baylé, Gerard Groot, Jan v. Mantgem. Jostiria Diepen- broek. Voor dc Alliance Francaise spreekt Andre Parrot in dc aula van Boymans over De Arke Noachg (met Illustratie van projecties). Dinsdag 14 November: de loncelgroep Nederlandse Comedic speelt Ronald Jeans' Bakersprookje. Bezetting: Mary Dressclhuys, Henk Rigters, Guus Oster, Rlni van. Slingelandt c.a. Woensdag .15 November: onder auspi ciën van de kunstkring Het Schouwspel herhaalt het' A.T.G.De getemde Feeks (in - de Schouwburg)In de V.U. geeft Willem Andriesscn een recital met; toe lichting door' Paul Niessing: Een :avónd In de theeschenkerü van Diergaarde-, Biijdorp wordt gegeven door Koos Bons (piano). Alt Bosloper (sopraan) en Joris dc Lange (dedamatic). De/pianistiJan de Man speelt voor de studenten ln so ciëteit „Asker'V' Donderdag 15 November: Marlnus Flipse geeft het lunchconcert In de Schouwburg {12.45 u.t. 's'Avonds treedt daar de - danser Karald .Kreutzberg op met; nieuwe en. enkele herhalingen van oude dansen. Ann de vleugel Fxiedricb Wilekens. /-r* 1 Vrijdag Ï7 November: het! Avantgarde Toneel Rotterdam geeft, ir» Ons Huis de première van Het paradijs hoeft niet zo groot te zijn. geschreven dnnr de,regis seur W. A, Waceneri In de Schouwburg speelt het R.Ph.O. o.l.v.' Flipse werken .van. o.a. Ravci eri RTahler." Solist'Is de sopraan Suzanne Danco. Zaterdag ia November: het R.T.; her haalt Molière's De Vtek. geregisseerd door Luefen Amaux ejv met in de hoofd rol Ko Amoldi. Aafje Top draagt In het Kralings Volkshuis De Parel voor, Dadelijks, tentoonstelliugen: Rotter damse grafici.„Willem Buytewedi" (Schielandshuls van 18 Nov. af); Edgard Tijtgat. schilderijen, grafisch werk 'Mus. Boyrnans tot 10 December);Wil lem ITussem (*t Venster); kunstnijver heid (R. Kun'tUring. georganiseerd door Int* Constigh Werck). Harald Krcutzberg. die op 16 November in de Schouwburg zal dansen. Alex, de Haas is een artist jn hart en -ruerèn, een artist. dïe:op vijf jari ge leeftijd als wonderkind sli liedjes zong en door Jean Louis Pisuisse dn hét vak" geïntroduceerd werd. Ne derland 'is kléin, het /kentweinig artisten, van formaat. Maar Alex de Haas behoort tot die weinigen; als waardig vertegenwoordiger; vaiï de Maasstad. - - vv 'f -.1 i-,-.-; iswmiffliiiiiBM Is dit niet Jiet motto, voor ieders leven? Zelfs de heremietdie zich vereenzaamt in de tooestö'n, doet dat om te beter de ware omgang te vinden .met^den Ander (anders gezegd met Het Mysterie, dat, meereist op de tocht door het leven). Ntjhoff, de dichter, koos dit motto voor een vers, waarin iemand, die zijn broer verloor, zoekt naar de makker, die het gemis kan vervullen. Lukt het, lukt het niét?-Met woorden, en belevenissen van het .gewone leven, op kantoor, bij de kapper/over straat,-op het perron, zakelijk nuchter, gaat het om. hetontastbaar, onuitsprekelijk geheim der ziel. „Het wil niet, als peheei een vorige eeuw puinhopen zien ert zingen van vlooi weer." Wat do.en wij anders? Is watnu leest in uw Zaterdagse krant een móoiwéerliedje, tenctfl tt door de wederopbouw heenhet puinstof al ziet warrelen? Wij leven te horizontaal. En zoeken verkeerd. Maar de ..Reisgenoot vergezelt ons. Nóg onzichtbaar? „Ach,-dat Hem de vijand - kende met een kus, En dat HU rijn vrienden Vreemd bleef tot Emmaiia? 'Ach,warén dat mij niet? Ach, ife niet? ach, jU 1 -V 4 OBERMAN

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1950 | | pagina 5