Zonsondergang op Tahiti iets onvergetelijks Wispelturigheiduw naam is Julien Duvivier Fotograaf ontdekt Rotterdam opnieuw In rechte l\ dwars over 2 Oceanen Door het Panamakanaal r MET DE S1BAJAK NAAR WELLINGTON mms# Voor Uw Bloementuin Rob Geraerds speelt de Camera De Zes Adagio's van Pijper in eerste uitvoering Ontknoping" ROTTERDAMSE BIOSCOPEN David en Bathsheba: de nieuwste Bijbelvertaling uit Hollywood Gebed,der vrpuwen „DE STAD VAN ERASMUS" STOER EN SCHOON BOEK Vara-omroeper week geschorst Zaterdag 23 Februari 1952 5 Aan boord v/d Sibajak Negenhonderd Nederlandse emigranten zijn onder de hoede van kapitein Goedewagen van de „Sibajak" twee Oceanen overgestoken naar Nieuw Zee land, hun nieuwe vaderland. Een lange reis en een merk waardige reisDe route liep na me tijk via 't Panamakanaalwat zeggen wil, dat aan Rotterdam uit bijna in rechte lijn in West-Zuidwestel. richting over de Atlan tische Oceaan en Stille Oceaan werd gevarenmet weken achtereen niets dan water en lucht Het eiland Terceirabehorende tot de groep van de Azorenwas het eerste tand, dat in zicht kwam, doch hier mocht niemand van boord. Dat gebeurde voor het eerst in Curagao en daarna nog in Cristobal en op Tahiti, het romantische eiland van de mannen van de Bounty. Hoe de passagiers zich op deze uitstapjes hebben ge amuseerd, beschrijft een van de mannen van de Civiele Dienst van de Sibajak in nevenstaande brief. Opgetogen over de prettige, zij het misschien ■wat lange zeereis, met een tikkeltje weemoed, omdat nu definitief alle tastbare banden met het moederland werden verbroken, stapten in het begin van deze maand 9,00 Nederlandse emi granten te Wellington van het motorschip Si bajak aan wal, vol goede hoop en grote verwach tingen van een nieuw op te bouwen toekomst in een nieuw vaderland. Wie van de opvaren den, de bemanning incluis, zal de overstelpend hartelijke ontvangst vergeten, bereid door de Nederlanders van Willemstad op Curagao? Tal loze autobezitters wie heeft daar nu geen auto? stonden gereed om alle opvarenden een paar prettige uren op Curasao te bezorgen. v In deze veel te korte uren kregen we een boeiende indruk van een klein stukje Nederland zo ver van huis] Ook van het wal- verlof op het volgende passeerstation, Cristobal, aan de ingang van het Panamakanaal, werd intens genoten. Met al die bars, saloons en hoe de drinkgelegenheden nog meer mogen heten, was het maar goed, dat heer Lieftinck ons zo zuinig in de zak centen had gezet De tocht door het Panaraakanaal dingsformaliteiten vervuld en be ep 11 Januari mag ongetwijfeld een gon het wal-verlof, dat duurde tot hoogtepunt van de reis wordèn ge- middernacht. Winkels en bazars rhythnusche heup- en buikdansen noemd. Acht kilometers achtereen werden afgeschuimd op jacht naar weg. begeleid door een overigens van natuurschoon in zachte pastel- souvenirs en vruchten. De durvers prima spelende band. De rest van kleuren, gepaard gaande aan een kochten hulahularokjes en fel ge- de avond. d.i. negentiende deel, verbluffende demonstratie van tech- kleurde hemden! En passant daal- amuseerden wij elkaar roet een nisch kunnen en organisatievermo- de de zon ter kimme en degenen, zeer prettig, maar warm dansen, gen der Amerikanen! De klim van die er de tijd voor genomen heb- Donderdagmorgen al vroeg von- de Sibajak door de Gatunsluizen ben deze fantastische zonsondergang den we Papeete badend in het hel dere zonlicht en om 8 uur stroom den de zeereizigers weer aan wal om wat meer van het eiland te gaan zien en de rest van de francs te verbrassen. De plaatselijke PTT werkte',op maximum toeren, hon derden ansichtkaarten en brieven één en twintig meters de helling te bezien, moeten er wei van over- ep binnen één uur! een boeien- tuigd zijn geweest, een van de wer- <3e tocht dwars over het hoog ge- keRjke hoogtepunten van de reis te legen Gatunmeer, de fantastische hebben beleefd. In woorden kan Culebra-insnijding (geheel met de men iets dergelijks moois niet-tot hand gegraven tenkoste van talloze uitdrukking brengen. Het plaatsje Papeete is vrij pri- mensanlevens), dat waren de on- r__ vergefelijke indrukken van het pas- mitief en heeft bij avond niet veel naar Nederland werden gepost, eeren van het Panamakanaal. bekoring, zodat tegen tien uur de Om één uur was het waiverlof Onze Sibajak heeft zich overigens meeste opvarenden elkaar in „Au geëindigd, maar het duurde nog op deze, haar 125ste reis, haar ere- Col Bleu" vonden, waar „native tot vier uur, toen de laatste drie titel van „Grand old lady" weer dances" vertoond zouden wordan. passagiers, niet al te nuchter, aan waardig getoond. De meeste passa- Maar dat viel ook tegen. Zegge en boord klommen. Kapitein Goedewa- giers, zeezieken incluis, hebben zich schrijve één Tahitiaanse gaf enkele gen had al tweemaal op de fluit tijdens de hevi- ge storm van. 27 en 28 December die vnn do Flying Enterpri se! helemaal niet gereali seerd, dat het gezien de later doorkomende berichten, zo erg was ge weest. De pas sagiers dachten hier met de be kende sterke zeemansver halen te doen te hebben! Aan amuse ment aan boord heeft het de reizigers niet ontbroken. Dansavonden, hersen- gymnastiek, bingo-avonden, lezin gen, Engelse lessen, dektennis, ta feltennis, film-avonden en wat al meer wisselden elkaar in bonte volgorde af. Op Dinsdag 25 Janu ari, bij het passeren van de evenaar in de Stille Oceaan, bracht de op pergod der Zeeën, Neptunus en zijn bondgenoten een bezoek aan boord en op 19 Januari was er een enorm festijn ter gelegenheid van de verjaardag van „ons" pete kind Prinses Margriet. Weer hoogtepunt op de lan ge zeereis was het bezoek aan Papeete op het exotische eiland Ta hiti. Woensdag 23 Januari tegen drie uur in de middag kwarn Ta hiti dan eindelijk in zicht tegelijk met het nabij gelegen kleinere eiland Morea. De eilanden rijzen paarsachtig blauw getint op uit de Oceaan, dg bergtoppen omkranst met donsachtig witte wolken. Naar mate de Sibajak dichterbij kwam konden we de kleuren beter onder scheiden en wat voor een kleuren! Zachte pasteltinten, die het eiland een .waarlijk exotisch uiterlijk ge ven. Ook werden de uit de vroege re zeiltijd zo gevreesde koraalriffen zichtbaar. Door de bmnding die hierop breekt is het eiland als het ware met een schuim krans omge ven. De entree in de baai, dfeor een smalle opening in het koraalrif, is verbijsterend mooi Tegen half zes waren de lan- .^Tatên blazen al© havenpolitie had al afgespro ken de paspoor ten der laatko mers maar veer mee naar de wal te nemen! Met een beet je heimwee en een hart vol be grijpen voor de muiters van de .Bounty" voeren we de onverge telijk mooie baai weer uit met koers naar onze eindhaven Wel lington. 9-> Hier komt het "Winkelcentrum Vroeger was het een winkeltjes- centrum. Zoveel winkeltjes als hier brood vonden en brood ga ven,, zoveel winkels komen er nu hetzelfde doen. U ziet het auto- parkeerplein voor de Schouwburg, U herkent Lutusca en in de verte, het nieuwe vele woningen huis voor de grote handeldan bent U meteen georienteerd. Het is de Mei-wildernis van 1949 tussen Maurltsweg, Kruiskade, Coolsingel en de Aert van Nesstraat. Advertentie (1. M.) Speciale recl.-aanbieding voor klan ten werving. 25 pracht. Snijbloem- planten in 5 versch. srtn., onmisbaar m Uw tuin en 10 schitterend gem. Dahlia's. Bovendien Tuinclivia gratis. Vnor slechts 3.75. Dubb. pakket 7.—. Br. kw. Toezending na stor ting op postrekening 459404. p. post wissel of onder rembours. Handelskwekerij A. J. v. d. Reep, Leidsestraat 38. HUlegom. Tel. 5058. De verhalen uit de „Camera Obscura" „doen" het nog steeds. Dat bleek gisteravond Vel, toen Rob Geraerds voor de V.U. een eigen be werking voor solo-toneel voordroeg van Hildebrand's onvergetelijk proza. Uiteraard waren gedeelten geko zen, die het meest aanspreken: „de Familie Stastok", „de Familie Keg ge" en „Een onaangenaam mens in de Haarlemmer Hout". De wijze waarop Rob Geraerds de figuren deed leven en het enthousiasme van zijn gehoor, bewezen, dat deze keu ze gelukkig was geweest. Deze acteur is er, dank zij zijn goedgekozen stem-metamorphasen, in geslaagd, inderdaad twee en twin tig verschillende types op het toneel te brengen, zodat ook de weinigen, die de gang van bet verhaal niet zouden kennen, zonder moeite alles konden volgen. Omdat Rob Geraerds over een ta melijk donkere stem beschikt, kwa men de mannenrollen het meest tot hun recht. Wy denken hierbij aan de uitstekend gespeelde taferelen „Het Diakenhuismannetje" en „de Veerschipper". Als muzikale Illustratie was er pianospel van Marieke Meyer. Of Willem Pijper in. 1940 zijn Zes Adagio's schreef, naar aanleiding van zyn inwijding m een Vrijmet selaarsloge en in hoeverre de diepe indruk, die hy hiervan onderging in deze muziek verklankt ligt, wil len we buiten beschouwing laten, omdat reeds het geven van een enigszins beknopt oordeel hierover de beperkte ruimte al verre zou doen overschrijden. Maar ongetwij feld verkeerde de componist in die periode in een gemoedstoestand, waarin de hang naar het mystieke sterk overheersend was en die hem ook als toondichter nieuwe klank aspecten deed ontdekken. Treffend in deze schone muzieken is ook Pa per's congenialiteit raet Mahler, die ook in zijn latere werken weer zo sterk naar voren trad. Er gaat door deze zes korte stukken een cosrm- sche huivering een als het ware diepe angst, om de klank geweld aan te doen. Vandaar dan ook. dat deze muziek, hoewel ze geheel nieuw klinkt, door elke muziekge voelige ziel kan worden verstaan, omdat ze culmineert in de alles omvattende Tonaliteit, in het sim pele toonladder- en drieklankprin cipe, hier opklinkend uit C grote terts. De grote innerlijke bewogenheid waarmee Pijper zijn partituur moet hebben geschreven, heeft Flipee gis teravond op het Schouwburgconcert in deze eerste uitvoering prachtig van klank gerealiseerd. Het orkest reageerde op zijn intenties, zoals het dat in zyn beste ogenblikken ver mag te doen. Uit alles bleek dan Crescendo' en Excelsior* nieuwe dirigent De heer Laurens van Wingerden, muziekleraar te Rotterdam, is be noemd tot dirigent van de Chr. Oratoriumvereniging „Crescendo" te Maassluis en van het Chr. Ge mengd Koor „Excelsior" te Vlaar- dmgen, Examens Voor het eindexamen v«i de Maas vlo. Encaplein slaagden de volgende leerlingen G. J Bussemaker; 3 L. Ketting: J- Lokker i A. J. tér Hegde; C, van Kerp; M. Marks- P. van Hogerhuis: P. Nléu.- wenhurg M. ter Horst: T Costing; J. Israël: J. v. d. Putte; P E, joosse D v, d. Rkee; A. Kardun', G. Verhagen; C. v. d. Klooster; A. v. ri Zwaan- H. Kome. Afgewezen; 2 candidaten. Iemand, die zich zoo is dat behoort - had aangemeld voor het onderzoek op t.b.c„ dat nop volop in de gemeenten van de Alblassertnaard aan de gang is. moest zich op adtries van de Stiehtinp „Betudo" nader in verbinding stellen met een con sultatiebureau, omdat er op zijn foto ajicyïcingen op de longen gevonden icaren. De man was echter spoedig gerustgesteld. Hij was nametj?k voor het rantgenapparaat ver schenen met een overhemd tnet twee borstzakken, uoorzten nan knopen. De teamleider, steeds in het bezit van een gchaatt knipte de knoopjes af. maar het slachtoffer, dat zijn recht matige eigendommen terug kreeg, borg ze in een onbewaakt ogenblik weer in de borstzak ken. Toen de foto ontwikkeld tuas, toonde deze twee vlekjes op de Zongen dat men jeder ogenblik verwacht hen Amerikaans te zullen horen praten, En de scène in het Tabernakel bij de Arfce des Vex bonds is een hoogtepunt van kitsch, die aan blasphemie grenst, CINEAC, COLOSSEUM EN VICTORIA „MlUlonnalrs gevraagd" heeft eén flocL derig verhaaltje als uiterst zwakke basis, ale bet midden houclt lussen Ben Hur en jjjaac bezit gelukkig genoeg muzikaal temperament en geraffineerde show on j de verwarde geschiedenis helemaal goed gespeeld wondt door een pikant en dra- te roeken. Amusant spel en uitstekend matisch hier geheel onder de maat blij- technicolor vergoeden op die manier het vend vlindertje als Susan Hay wardmet tamelijk plompe gegeven van drie zange- David ontaardt in een haast burgerlijke, resjes, die proberen drie heel rijke echt- banale affaire, die wel heel weinig te genoten te vinden, maar per saldo toch maken heeft met het dramatisohe con- de man omarmen aan wie zij hun hart op- fllct van hartstocht en plicht, zoals dat recht kunnen geven (zonder bankreke- ult de Bijbel tot ons komt. Alle mirake- iung-overwegIngen). Virginia Mayo en Jen, die er met de bekende praalzucht en Szoke Szakall kunt u er als goede beken- overdaad bij vertoond worden, kunnen den in aantreffen. De regie had David niet verhelpen dat deze film", waarin Butler. De conduite-siaa! van de cineagf Julien .Duvivier vertoont ups en Gregory Peck David is en Raymond Mas- pe zangeres en de poker-koning' downs en zijn films kenmerken zich als weinig andere door een grote Jane Russell en Robert Mitchum ongelijkmatigheid van kwaüteit. Wie sou nu bijvoorbeeld achter de re- htaLZeiff de kemels^wo?den zo onecht in „De vrouw, die hij begeerde" gisseur van „Vrouwen en opium' (Black Jackfc'e tnan van gehanteerd door de regisseur Henry King, CAPITOL Balboekjeof Tales of Manhattan" zoeken? Wet bObat dit nieu we smokkeldrama heel tvat trekjes, waaraan we de ras-filmer kunnen herkennen, wel heeft Duvivier meer dan routineuze aandacht besteed aan de sfeer en de natuur van het Noord-Afrikaanse en Middellandse Zeegebied (en daar zelfs voor de episoden op zee en t» de druipsteen grotten van Palma indrukwekkende filmfragmenten aan ontleend), maar de slotsom moet to eft luiden dat veel talent werd verspild, aan een onmogelijk verhaaltje Het begint r] zeer naargeestig met de geen geheim van om welke kwaliteiten massamoord op een honderdtal radeloze zij voor deze crime story gemobiliseerd vluchtelingen, die de verdrinkingsdood werd. Haar spel kan niet de reden ge vloden in het ruim van het schip, dat weest zijn; de physieke pracht, die men onder water wordt gezet. De enige, die reeds tn „The Outlaw" heeft kunnen me- daaraan ontsnapt, Cen jenge vrouw, raakt ten. draagt zij ook in dit afgelegen stukje in een broeinest van profiteurs en andere Mexico met grote welwillendheid bij en onscrupuleuze lieden verteild. Tot zover het is haast niet te begrijpen dat al die onderscheidt de film zich nog niet van geheimzinnige mannen, die met sinistere het normale Illegale avontuurlijke genré, plannen in het luxe hotel van de heer maar een bepaald griezelige wending Morro logeren, zoveel animo overhouden neemt de geschiedenis als deze arme. on- om elkaar voortdurend te besluipen en schuldige bloem volkomen ongemotivee'r- te beschieten. Robert Mitchum schuift de gevoelens gaat opvatten voor de top- haar steeds maar weer hautain én non- ook, dat aan de voorbereiding alle zorg wag besteed, zodat men hiér terecht mag spreken, van een. waar dige artistieke daad. Dit zelfde kan men ook zeggen over de heruit- voering van Dlepenbrock's „lm Grossen Schweigen". Evenals op het voorlaatste Zkmdagmlddagconcert, het dit werk, dank zij de meester lijke vertolking van de zangpartij door Laurens Bogtman en de beziel de orkestrale uitbeelding weer diepe indrukken na. Enige kleine inzinkingen daarge laten w©rd na de pauze Bruckner's verrukkelijke vierde symphonie ge speeld op een wyze, die van groqt begrip cn veel liefde getuigde voor de symphomsche kunst van de gro te Oostenrijkse meester. HEKMAN VAN BORN. F DEZE week wordt de jaarlijk se vrauwengebedsdag ge houden. Over de hele wereld. In Wellington (Nieuw-Zeeland) en in Rotterdam. In Stockholm-J71 in Djakarta. OkeroJ waar ciiru. tenvrouwen zijn. Wat doen zy eigenlijk? Ja, wat doen mensen als zij bidden? Zij roepen God aan. Zij betw een dat zij vertrouwen hebben in HemDat zij peloVen in Zijn wereldregering, in Zyn jaren plan. Zb vragen Hem. te laten zien aan alle medeschepselen dat Hij regeert, nog 'altijd en voor al tijdEn dat Hij geduld heeft met ons weerstrevenden, nog altijd. Zij vragen of Hij rijn Geest tril laten werken in mensenharten, zodat er iets zichtbaar wordt van Christusliefde, van vrede op deze geteisterde aarde. Dit en nog meer bidden de vrouwen. Wat is bidden Het is spreken tot God. Het is niet allereerst vragen. Het is zich richten tot Hemnaar Hem toe gaan, zich Hem toevertrouwen. Het is eigenlijk; antwoord geven. Want bidden is pas mogehjk als mij ons door God aangesproken weten. Als wij zien dat Hij zich tot ons heeft petcend, zich aan ons heeft gegeven. De kerk noemt dit aanspreken en toen;en den van God: Jezus Christus. Dit „woord Gods" blijft „m eeuwig heid". Het betekent, dat God bij ons ij en ons liefheeft. Daarom mogen uiij allen meebidden met de vrouwen. F. OBERMAN. Zoals uit deze foto bZyfet begint het er at aardig op te lijken met het nieuwe gebouw van Dirkzwa ger' s Scheepsageniuur te Maas sluis. Van buiten is het sober op gezette, doch uiterst doelmatig in gerichte pand, gelegen aan het gunstigste punt van de rivier, nagenoeg «oltooid. De. mensen isan Dirkzwager intussen zien met ver langen uit near het ogenblik dat se uit hun peeh te nauwe behui zing uan thans naar dé 'nieuwe comfortabele omgeving kumten trekken. Het knusse houten Dirk- zwagerkeetje op het Maassluise havenhoofd zal dan verlaten rjjn. ook dat listige kijkgaatje in At loand iDaardoor men zo gezellig, geiuapend met een lange zeekij ker, de langs varende, schepen kpn beloeren. WA schurk, een raan, van wie bi] wijze van chelant terzij om zich met rijn belagers excuus uitgelegd wordt, dat de oorlog bezig te houden. Een gang-leader, die hem zo verbitterd en geldzuchtig heeft uit Italiaanse ballingschap terugkeert. gemaakt, maar die ondertussen toch wjl rich van zijn Identiteit meester maken zijdelings betrokken 1* bij de gruwelijke oen onopvallend de States weer te betre. affaire met de vluchtelingen (waar hij den. De opwinding stijgt ten top bij de' nog een grijpstuiver aan verdient). aankomst van dit moordlustig heerschap: Dat vrouwelijke wispelturigheid zulke een Shakespeare citerend acteur zorgt vormen aan kan nemen als men ons hiér bij al deze bloedige taferelen echter voor wil doen geloven, is bepaald grievend de hoognodige humor voor het publieke aan passings vermogen, - De schurk, die de slag van zijn leven f ,1/vnr f>n PrtrtOoe denkt te slaan bü de aankomst van een JJtlA/UI tïic J. f f/ioco party verdovende middelen, werpt de cocaïne tenslotte overboord en mag dus De producenten van „Davld en Bath- ala held sterven. Maar de toeschouwer shebah" zifn zo clever geweest om een (en hijzelf ook) had aliang gezien dat de eerwaarde dr. C, C, Brown als bijbels ad- potitie hem dicht op de hielen zat. viseur bij de fabricage van het technl- Georga Sanders, Patricia Roc, Herbert color-epos m te schakelen teneinde zich Marshall, Dnlio én Agnes Moorehead (een van een serieus getuigschrift van „htsto. zeer vermakelhke extravagante figuur} riséhe" betrouwbaarheid te verzekeren, spelen in deze film. die veel spanning en Het is ons niet bekend of de*é heer verscheidene goede vondsten (de achter- Brown met het Boek In do hand de volging over het strand met visnetten!) teksten heeft goedgekeurd overigens bevat, maar in de uitwerking van de per- is men ginds op dit gebied heel wat ge- BoOnlfjke relaties teleurstelt (LUTUSCA). wend maar zelfs al was dat zo, dan heeft deze wetenschappelijke medewer- /L, nilnl king toch niet weten verhinderen dat UJltfJllUl j alle geest en sfeer van het bijbelverhaal 1 op Wel zeer onverantwoorde wijze stelsel- Jane Bussel] maakt «i* „De t-rouw, matig en grof en stijlloos verminkt, ver- dié hij begeerde" (Hls ktn<Jjof;wwu«Jj kleurd en'gestroomiynd zijn tot een show. ,£TOER ROTTERDAM" het staat boven de inleiding. Daar mee heeft Bertus Schmidt precies het karakter weergegeven, van het bock ,.Dc Stad van Erasmuf", dat vandaag is verschenenStoer zijn de flats, de bruggen, de tunnel, en, gfj vooral, de havens. Dat is be palend voor Rotterdam en even zeer voor de uitnemende serie foto's van Kees Molkenboer, die rijn camera vooral richtte op het ruige, hét ietwat rommelige,boven al op het sterke in.' deze stad, waar men, naar mr W. H. Fockema Andrea in rijn voorwoord schrijft, niet 'urrntover verwoesting of neergangJ Als dit de enige verdienste was van MoLkenboers boek,zou - itet echter niet meer aandacht verdienen dan de andere, vrij talrijke foto-boeken over Rot terdam. Molkenboer heeft méér gedaan: hij heeft Rotterdam op nieuw ontdekt. Al bladerend door „De Stad van Erasmus" vraagt een Rotterdammer zich af: „Is deze stad zó, zo verras send en wisselend, zo schoon ook en zo bekoorlijk? Eerlijk, ik wist het niet Dat is -knap en verdient de dank van ieder, die' meeleeft met Rotterdams wee en wel. Mol kenboer heeft ons duidelijk ge maakt, dat wij gerust een tik keltje trots kunnen zijn op deze stad. Laat het er dan wat onor dentelijk zijn en Iaat er met recht en réden worden gefoe terd op de nimmer aflatende activiteiten van straatm akers, chemische fabrieken en een destructiebedrijf, dat hele wijken mee laat delen in de vreugde van het produceren. We némen het allemaal wel want waar is de rivier .mooier dan hier, waar wordt een menszo intensief meegesleept in een roes van ar beid, van bouwen en varen en sjouwen als juist in deze „stad van Erasmus"? .Die stad wil ik kennen,'1 moeten met-Rotterdammers wel zeggen bij het bekijken en lezen van dit boekt iets van de Stuwing, van de rusteloze drang van het Rot terdamse leven vindt men in deze foto's terug en is dat eigen lijk niet meer Waard dan, dé kwalificatie van de" platen af zonderlijk? Overigens: ook daar over is nauwelijks' twijfel moge lijk; er i zijn meesterlijke staal- ries van -fotografie, bij, -die niet alfeen een hoge mate van vak manschap verraden, maar ook getuigen van grote artisticiteit. Het moet voor de tekstschrijver, onze collega Bertus Schmidt, niet eenvoudig zijn geweest, de geest van bruisende activiteit, die het fotowerk beheerst, in zijn stol tot leven te brengen en bovendieneen gedegen, enigs zins gedocumenteerde beschrij ving te geven, van de stad,.,Hij is de moeilijkheid niet uit de weg gegaan, heeft het juiste compromis gevonden en Is erin geslaagd juist dat te geven -wat voor een boek als dit gewenst is. ,Sober zyn zijn woorden en nuchter de „wijze, „waarop hfj de«.>.feitfen, 'ook de minder v fraaie;*" consta teert Maar bijschrijft met lief de en met een heldere kijk op wat'werkelijk "belangrijk is. De strakkéi.cgmpDSitie van het boek v - heeft,hecx met in* hefèminst ge- ,'deerd en, spelenderwijs naar het schijnt, laat hij zijn lezers afwisselend delen in zijn kennis van en zyn gevoelens ,vpor de stad. Hij heeft-.zijn. verhaal dig- nend aan de foios aangepast en. toch, dank zfj de goede toon, een eigen stempel op\het gehele boek gedrukt. Er blijven natuurlijk wensen maar is het Rotterdamse leven volle dig weer te geven in 158 blad zijden? Zo kan men vragen, of deze stad te stoer is voor een glimlach want wij hebben er nauwelijks een sprankje humor in kunnen ontdekken. En, een. kleinigheid: hier en daar kwa men we onnauwkeurigheden tegen, die het overigens zo voor treffelijke boek niet hadden be hoeven te ontsieren. De heer J. A. Lebbink, die de samenstelling heeft verzorgd, heeft de vrij beperkte mogelijk heden. die hem ten dienste ston den, volledig benut. Zelfs in de lay-out zit een element van verrassing. De uitgeverij „De Bezige Wij" te Amsterdam heeft aan de typografische uitvoering alle zorg laten besteden. Als dit boek Rotterdam niet verovert, ligt dat alleen maar aan de prijs, C. J. OVERBEEKE. HILVERSUM-* De békende chef-omroeper der VAHA, Evert Garritsen, tevens voorzitter van de personeelscommissie der Ned. Ra- aio-Unie, is door de directie van. de VARA voor een week in de uit oefening van zijn omroepersfunctie geschorst. Oorxaak hiervan ifc, dat de heer Garritsen zender toestem ming van.de VARA heeft meege werkt aan een uitzending wan de Wereldomroep.v

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1952 | | pagina 5