Ambassadeur der vriendschap gaat naar Zuid-Afrika „Een man Gods" dramatiek! in domineesland Aandacht van overheid en NS gevraagd voor recreatie Studenten musiceren in de aula van Boymans Jan van de Graaf (8000 vrienden) naar Van Riebeeck- gaat feeste n .Welkome aanwinst voor Boy mans ROTTERDAMS TONEEL - CONGRES VAN KAMPEERDERS De vier TT-theaters zijn Woensdagmiddag gesloten In verband met begrafenis van F. L. D. Strengholt Kennismaking met .Kaleidoscoop Katchen Solist bij R.Ph.O. Goed amateurtoneel Maria Naveu in de Kunstkring Ongevallen op het voetbalveld nieuwe lente Radioprogramma T e!e visie-programma Kerknieuws Maandag 10 Maait 1952 7 Als op Donderdag 13 Maart de „Bloem fontein" vande Hol land Afrika Lijn uit Amsterdam vertrekt, ziet een 29-jarige jongeman uit Slie drecht ae grote wens van zijn leven in vervulling gaan. Hij vertrekt voor enkele maanden naar Zuid Afrika, dat. hoewel hij er nimmer ge weest is, zijn tweede vaderland is,> Die jongeman is Jan van de Graal, administratief ambte naar by P.T.T. ïn Den Haag, en in zijn vrije tijd thuis in Sliedrecht leider van de grootste corres pondentie-centrale voor Zuid Afrika in ons land. In vijl jaar tijd bracht hij 4000 Nederlanders in schriftelijk contact met een even groot aantal Afrikaanders. Er wonen in Slie drecht 21 mannen, die Jan van de Graaf heten, maar als er uit Zuid Afrika een brief komt, waarop alleen staat „Jan van de Graaf, Sliedrecht", dan weet de post wel waar die brief besteld moet wor den, Het is zelfs al voorgekomen, dat een poststuk, waarop abusie velijk „Jan van de Graaf, Amster dam" stond, prompt en zonder vertraging op het goede adres in wijk C. in Sliedrecht bezorgd werd. Zo iets is mogelijk, wanneer elke mail uit de Unie stapels brieven voor je brengt! Het record was totnogtoe.600 stuks op één dag! Zoveel kreeg Jan van de Graaf er enkele jaren geleden, toen het Zuidafrikaanse tijdschrift „Die Brandwag" een verzoek om adres sen gepubliceerd had. Toen wilde de directeur van het Sliedrechtse Postkantoor liever dat de jonge man een postbus nam. De 2aak is tenslotte op een andere manier opgelost; de brieven van de vrien den van Jan van de Graaf worden thans door de paketpost bezorgd. Jan van de Graaf heeft mij ver teld, dat „Zuid Afrika" zijn grote hobby is, al zeventien jaar lang. Toen hij twaalf jaar oud- was, kreeg hij een boek van Penning over de Boerenoorlog* ïri handen, en dat was het begin van alles. Hij rustte niet, eer hij meer boe ken over Zuid Afrika kon lezen, en weldra ging hij corresponderen met een jongen van zijn leeftijd in Bitterfontein, Z.A. Die corres pondentie werd door de oorlog on derbroken. Zoda Nederland be vrijd was, zocht Jan weer contact met zijn oude vriend. Toen droom de hy al van een reis naar Kaap stad. Als Boerhaave Vijf jaar geleden kwam hij op het idee ook anderen aan corres pondentie-adressen v te helpen. Op roepen in Zuidafrikaanse bladen deden de zakken met post binnen komen die hem nu al bijna net zo bekend als Boerhaave gemaakt hebben. Erfstelling en legaat wijlen dr Bierens de Haan B. en W, stellen de raad voor de erfstelling en het legaat van wijlen dr J. C. J. Bierens de Haan. over leden te Amsterdam op 18 Decem ber 1951 voor de gemeente te aan vaarden. De erflater, die reeds tij dens zijn leven menigmaal daad werkelijk zijn steun aan het Mu seum Boymans verleende, beeft aan de gemeente vermaakt: zijn verza meling etsen, gravures, litho's .en reproducties; zijn verzameling thans berustend in het Museum Boymans; zijn meubels; alle boeken, tijdschrif ten, plaatwerken, catalogi enz. uit zijn bibliotheek; zyn kunstvoorwer pen. weefsels en borduursels: een pastelportrct van Joost van den Vondel door Vailfant. Voorts heeft de erflater de gemeente Rotterdam benoemd tot erfgename van de helft van zijn vermogen tot een ma ximum van 350,000 zulks ten be hoeve van de stichting „Lucas van Le.vden", De Commissie van Toezicht op het Museum Boymang heeft doen weten dat de legaten een directe zeer welkome aanwinst voor het Museum betekenen en dat de erf stelling het mogelijk zal maken de grafische verzameling tot een van s lands belangrijkste uit te breiden. JAN VAN DE GRAAF SOM vrienden. In Nederland ging de sneeuw bal aan het rollen dank zij enkele oproepen in streekbladen en in een weekblad, maar vooral ook door persoonlijke aanbeveling. Jan kon weldra het werk niet meer aan, maar zijn moeder hielp hem met het schrijven van de formu lieren, waarop adressen opgegeven werden. Tot diep in de nacht za len zü dikwijls te pennen. Al dat werk deed Jan van de Graaf kos teloos. Omdat niet iedereen er aan dacht een postzegel voor ant woord in te sluiten, en omdat ook niet iedereen op de hoogte is van de tarieven van de Post heeft Jan uit eigen zak heel wat extraport en strafport moeten betalen. Nooit heeft iemand hem er over horen mopperen. Het maakt hem nu een maal gelukkig als hij de vriend schapsbanden tussen Nederland en Zuid Afrika kan versterken. Met bijzondere toestemming van het Hoofdbestuur van PTT dat hem voor enkele maanden op non- actief (zander salaris) gesteld heeft iets wat heel zelden ge beurt! gaat Jan van de Graaf nu zelf naar Zuid Afrika om er een aantal van zijn vierduizend vrienden op te zoeken, en om dat gene te zien waarover hij zoveel gelezen, zoveel gehoord en zoveel gesproken heeft Hij is één der weinige Nederlanders, die feilloos Zuid-Afrikaans kan schrijven en spreken, en het zal hem daarom geen moeite kosten hier en daar eens in die taal een lezing over Nederland te houden. Door lang, heel lang te sparen, hebben Jan en zijn ouders het geld bijeengebracht, dat nodig was om de lange reis te kunnen maken (Als hij getrouwd of verloofd was geweest, had het niet gekund" zegt vader Van de Graaf, ook een FTT- er, lachend). Jan gaat o.a. bezoeken bren gen aan Kaapstad, Blcemfnntïen, Pretoria en Johannesburg. In Kaapstad komt hij net op tijd om de Jan van Riebeeck-feesten mee te maken. Hotels heeft hij beslist niet nodig, want hij heeft zoveel uitnodigingen om te logeren ge kregen, dat hij ze niet eens alle kan aannemen. Wek zal hij enige tijd de gast zijn van Zuidafrikaan se studenten, die toen zij in Ne derland waren, in Sliedrecht ge logeerd hebben. Dan heeft Jan van de Graaf nog een bijzondere taak op zich genomen. Namens de 84-jarige weduwe van dr. Herman Coster, gaat hij bloemen leggen op het graf van haar man. Dr. Coster, die staatsproeureur van Transvaal was, en indertijd één der belang rijkste staatslieden, is gesneuveld in de slag bij Elandslaagte. Er is in Den Haag een straat naar hem genoemd, Eén der zoons van dr. Coster is door de Duitsers gefusil leerd. een andere zoon is in een Japans krijgsgevangenkamp om gekomen. Mevrouw de weduwe Coster woont nu verdrietig en vergeten in een Haags pension. In September komt de „ambas sadeur der vriendschap" weer thuis. Hij wil dan zijn belevenis sen gaan publiceren. Hoe, dat is van later zorg. Bij het vertrek zal een aantal zijner correspondentie-vrienden en -vriendinnen hem uitgeleide doen. Als hi? in Kaapstad aankomt, zal hij niet moederziel alleen op de kade staan, want er schijnt hem daar een groots welkom van de Zuidafrikaanse brievenschrijvers te waditen. Een aantal Zuidafri kaanse bladen heeft zijn komst al in kleuren en geuren aangekon digd! Advertentie (1. Op z n Paasbest met boord Want een „Tmbentfa" boord alt net zo keurig als een stflve en zo gemak kelijk als een slappe. Ztf z^q per. manent halfstijf an hoeven met gesteven te worden. JHemden met „Trubentjs" boorden zijn overal ver. krijg baar. BOORD Het weltig gtdep, handelsmerk Truben etaal op eamenoeatnoUen halhtove fcferfi etaOen, welke aldus oervaarütgd loetlemming v~ - n de eigenaren ,,a„ hel n Duits minister overleden (Van onze correspondent) BONN. De bondsminister voor Wederopbouw, Eberhard Wilder- muth, is gisteren plotseling in een kliniek in Tubingen overleden. De 61-jarige minister behoorde tot de FDP (liberalen) en maakte sinds September 1649 deel uit van het kabinet. Onder zijn bewind werden in de bondsrepubliek 360.000 nieu we woningen gebouwd. Caféhouder brengt klant ernstige messteken toe AMSTERDAM. Een 41-jarige schilder, die enigszins onder de in vloed van sterke drank verkeerde, maakte Zaterdagavond ruzie in een cafe op de hoek van de Dapper- cn"at- en de Mauritskade. Toen de 59-jarige caféhouder de man naar buiten wilde werken ontstond een vechtpartij, waarbij hij de schilder met een mes ernstige verwondingen, toebracht. Het euvel van vele toneelschrijvende filosofen en filosoferende to neelschrijvers is, dof zij hun figuren te weinig zien ots levende men sen en teveel als min of meer willige spreektrompetten voor hun theo rieën en ideeën. In het programma bij *t stuk Een man Gods'waar van Rotterdams Toneel Zaterdagavond de première gaf in de Schouw burg, richt de regisseur Ko Arnoldi tot de toeschouwers een kleine waarschuwing in die richting, door op te merken dat „het verhaal" niet primair is voor filosofen, dte toneelwerk schrijven. Dilettanten die zich ernstig bezig houden met het beoetenen van mu ziek en bovendien iets positiefs weten te bereiken, hebben recht op waardering en belangstelling. En daarom dan ook was het verheugend, dat de Rotterdam6che Studenten Muziekvereniging van het Rotter - damsch Studenten Corps een volle Aula van Boymans vond voor haar concert, dat ze ter gelegenheid van haar zevende Lustrum gaf. Een drietal werken, respectievelijk van Telemann en Loeillet namen de eerste helft van het programma in beslag. Het kleine ensemble musi ceerde hierin, vaak op zeer verdien stelijke wijze. Wel zullen de spelers meer aandacht aan de zuiverheid moeten gaan schenken. Dit zal dan zeker hun nu reeds sympathiek musiceren nog aan. aantrekkelijkheid doen winnen. Het wel zeer lange programma viel ditmaal te billijken, want na de pauze stelde het een jong krachtig talent in de gelegenheid in het open baar te concerteren. Het was de jonge violist Wim jStenz, die op over tuigende wijze blijk gaf. instrumen taal reeds heel veel in zijn mars te hebben. Met de vertolking van. de „Duivelstriller"-Sonate van Tartmi leverde hij een opvallende violis- tische prestatie. Dit stuk dat geheel en al voor de viool is geschreven, bleek Stenz in alle opzichten te lig gen, omdat zijn spel zich sterk naar het virtuoze neigt. De sonate op. 12 no. 1 van Beet hoven speelde hij evenals trouwens die van Debussy met veel instrumen tale flair. Maar daardoor juist kwam de muzikale inhoud van deze werken sterk m de verdrukking. Men hoorde (alsnog) te weinig Beethoven, te wei nig Debussy en te veel Stcnz, In de pianist Douda Poliakine vond hij een technisch en muzikaal be trouwbaar begeleider. HERMAN VAN BOEN De 'Stichting Nederlandse Foren sen Kampeerverenigingen, de over koepelende organisatie van kampeer verenigingen in Nederland, heeft Zaterdag in het gebouw van de Volksbond een buitengewoon con gres belegd, gewijd aan het gezins- kamperen in ons land. De hoofd bestuurders K, van der Vaart en D. J. Wuiving bespraken de voorwaar den tot gezinskamperen en het sociaal probleem van het kamperen in gezinsverband. In 't bijzonder tij dens de discussie, die na de thee pauze plaats had, werden deze vraagstukken aandachtig bekeken. De algemene opinie was, dat kam peren een noodzaak voor dc arbei ders is geworden en dat zij als ob ject van de onder hoogspanning ver kerende wereld met zijn verhoogde productiviteit in de gelegenheid moe ten worden gesteld zich te ontspan nen, De beide sprekers betreurden, De directies en het voltallige per soneel van de T.T.-theaters Arena, Capitol. Lutusca te Rotterdam en van Passage te Schiedam vertrek ken Woensdagochtend naar Amster dam om de begrafenis van de heer L. D. Strengholt, algemeen di- ecteur van de filmverhuurkanto ren „Nederland" cn „Nova" en lid van de Raad van JBchcer van de theatermaalsehappjj Tuschinsky bij to wonen. Deze vier theaters zul len in verband hiermee Woensdag overdag gesloten zijn. De avond voorstellingen gaan normaal door. Met een aardig gevonden, Von- dfhaanse proloog, heeft het ensem- bt» „De Kaleidoscoop" van Willem van der Loos zich in Ons Huis voorgesteld, daarbij niet alleen wij zend op de beren en onbetaalde kwitanties, die de leiding van de onderneming nog enige zorg baar- öen, maar tevens het publiek slechts om een kinderlijk gemoed cn pro bleemloze ontvankelijkheid biddend voor een program, dat geen ander of doel" had dan te vermaken. Nu, dat hebben de talrijke toe schouwers Zondagavond dan ook zonder veel moeite gedaan, al was deze gevarieerde kuhstavond dan ook wat gerekt en miste zij nog het zo belangrijke tempo. Opzien barende tnouvenuté's op kleinkunst- gcbicd hebben We niet kunnen no teren, trouwens die verwachting was ook geenszins gewekt. Het programma bestond in hoofd zaak uit een aantal onderling on afhankelijke voordracht- en scène nummers, waarbij de pianist Adri Slootmaker de muzikale intermezzi verzorgde. Opvallend en tevens be grijpelijk was. dat met de voor drachtskunst en het écnmans-tonccl verreweg de beste resultaten be reikt werden Zo kon men Riek Sprong bewonderen in een poëti sche parodie van Michel v. d. Plas. Jan Lange weg zien jongleren met een schets van Tucbolsky en was Willem van der Loos prach tig in zijn element bij „Het aardig meisje" van Van Schendel. De om slachtige montering van de drie scènes uit „De booswicht Carabel" daarentegen, sorteerde niet het ef fect waar men naar gestreefd had; de vertoning kwam niet uit de grondverf. Naar onze mening zou Van der Loos dit nummer zonder schade kunnen schranpon: het ge- heej zou er slechts bij winnen. Een attractie van dit programma was de internationale samenstelling, een bijzondere verdienste de grote zorg en het aanstekelijke enthou siasme waarmee deze koene Kalei- doscoop-eroen zijn geloofsbrieven presenteerde. H. F, REEDIJK bet daarom dat de overheid zo wei nig belangstelling toont voor dit. pro bleem, dat op sociaal terrein ligt. Gaf zy meer tijd aan. het vraagstuk, al dus de heer K. van der Vaart, dan zou zij onder meer toezicht kunnen houden op de wijze ,van exploitatie der recreatiegebieden door particu lieren en gemeenten. Tot nu toe heb ben deze met winstbejag hun grond beschikbaar gesteld aan ae kampeer ders, voegde de heer Wuiving hier aan toe. Uniformering van de kosten zou een einde maken aan „woeker* praktijken", die enkele burgemees ters hun gemeenteraad suggereren. Een winst van 56% zou niet meer voor kunnen komen. Nu is dat wel in eén gemeente gebeurd, hoewel haar burgemeester voor de radio heeft verklaard, dat de terreinen be stemd voor kampeerders met als winstobject gelden. Verder spraken belde bestuursle den de hoop uit, dat in de naaste toe komst op medewerking van de Ne derlandse Spoorwegen mag worden gerekend, waar het dc tarieven be treft tussen kampeercentra. Dit con gres werd belegd naar aanleiding van het in Februari gehouden kam- peercongres van de Algemene Wiel rijders Bond waar het sociale pro bleem onvoldoende werd belicht. Ook op het Philharmonisch Zon dagmiddagconcert heeft Anatole Fis toulari getoond teen. uiterst begaafd dirigent te zijn. De inleiding tót de derde acte uit de opera „Tsaar Sal tan" van Rimsky-Korsakow, een sterk sprekend stuk muziek, opende de middag direct op boeiende wijze. Het warme pleidooi ten spijt, kon Fistoulari ons echt niet overtuigen van de belangxxjkbeld van de hierna uitgevoerde twee composities. Want de Sentimenriu Sarabande uit de Simple Syxr>'»«t.ony van Benjamin Britten, was wel heel erg sentimen teel en wel heel simpel, maar had compositorisch niets om het lijf en Delius* Prelude to Irmelin bleef in een zoetsappige, monotone klanksfeer hangen. De Amerikaanse pianist Julius Khtchen speelde na de pauze „het" concert van Tschaikowsky. Zijn ver tolking was geheel en al gericht op het virtuoze element en dit kwam dan ook op ccn overrompelende wijze tot zijn recht Ondanks de zeer snel gekozen tempi der hoek delen bleven de mistastingen, die zelden of nooit in dit concert uitblijven, tot een minimum beperkt; zelfs de hals brekende octaven-passages bracht Katchen met groot gemak tot klin ken. De volle Schouwburg schonk hem terecht ovationele byval. Een fel gespannen, fraai klinkende uitvoering van Tschaikowsky's muzi kaal geladen ouverture „Francesca da Rimmi" besloot het concert. Lang durig, geestdriftig applaus viel ook Fistoulari ten deel. HERMAN VAN BORN „Uw wil geschiede' Zondagavond gaf de R.T.G. „Door Eigen. Kracht" in het gebouw Palace een opvoering van het toneelstuk ln vier bedrijven „Uw wil geschiedde", door Bakker en Terlingen. Men heeft het 2ich met de keuze van dit werk zeker niet gemakkelijk gemaakt. Het geeft een brok van het leven op het platteland weer, van het leven van de stugge, godvruchtige boer Tjeerd Tiedema, die wel heel zwaar beproefd wordt en het dier baarste, dat een boer heeft: zyn bees ten en stallen, door brand verliest. En daar is de dochter, Pleun, die de leegloper Tjade liefheeft met een brandende, allesbeheersende liefde. Gelukkig is het slot goed: Tjeerd kan een nieuwe boerderij bouwen en Tjade betert zijn leven. Grote bewondering hebben wij voor het spel van Henny Blank, in de moeilijke rol van Pleun, en voor Clas, v. Duijl als Marie. T] eerd's vrouw. Echter zouden wy de andere spelers onrecht doen als wij hen niet roemden; stuk voor stuk kweten zij zich uitstekend van hun taak, en zij wisten het publiek mee te "slepen en te boeien. Aan het slot waren er bloemen en een ovationeel applaus voor de spe lers en mevrouw Kolsteren, die de regie voerde. Deze avond was een prachtig stuk propaganda voor het amateurtoneel! Examens Aan de Rijksuniversiteit te Leiden zijn voor het eandidaateexamen Neder lands recht geslaagd mej. R. A. v. d. WOif en de heer R. Muntz te Rotterdam. De heer F. Olivier te Rotterdam slaagde aan de Nederlandse Economi sche Hogeschool voor het doctoraal exa men in de economische wetenschappen. ..Espero" opent pand in Spaanscpolder Over de uitgestrektheid van de Spaansepolder waren Zaterdagmid dag al van verre de vlaggen te zien, die lustig op het dak van het hout- verwerkingsbedrijf „Espero" woeien. Daar recipieerde de directie ter ge legenheid van het feit, dat men aan de JBreevaartstraat S7 een definitieve bestemming had gevonden. Aanvankelijk begonnen als een speelgoedfabriekje aan de Zwaans hals, schakelde „Espero" enkele ja ren geleden over op het maken van houten emballage en toen bleek in korte tijd de bedrijfsruimte te klein. Er werd naar een expansie-mogelijk heid gezocht, die werd gevonden In de Spaansepolder. De architecten Van Tijen en Maaskant ontwierpen de tekeningen en Volkers Aanne- mingsmaalschappij bouwde een fa briek van 2500 vierkante meter, die aan de modernste eisen voldoet en waarin 35 arbeiders hun dagelijks brood verdienen. Een doeltreffende T.L.-ver lichting en luchtverwar- xnings- en afzuiginstallaties dragen mede toe bij, dat er met de elec- trisehe spijker-, zaag-, niet- er. stem- pelmachines in record-tempo ge- verkt kan worden. In het licht van deze reserves, zo moet men dan toch constateren, geeft de Franse katholieke filo- soof-schrijver Gabriel Marcel blijk van 'n bewonderenswaardige zelf beperking, want met „Een man Gods" heeft hij een stuk geschre ven, dat weliswaar niet de sterkste indrukken achterlaat, evenmin in alle opzichten interessant is, maar vrij van abstract geredeneer en getheoretiseer toch wel tame lijk zuiver en écht toneel biedt. Of het nu tevens toneel is, waar deze tijd bepaald behoefte aan heeft en vooral of het een verster king betekent van het huidige re pertoire van Rotterdams Toneel, is een andere zaak. „Een godsdienst als ale van jou Iaat tenslotte alles precies zoals 't was" verwijt Osmonde haar vader ergens; mutatis mutandis kan men hetzelfde opmerken ta.v. Marcel's zeer zwaarmoedige, neerdrukken de en conflictueuze stuk, waann Voor vele leden van de Rotter damse Kunstkring zal het kennisma» kingsconcert, dat gistermiddag werd gegeven een hernieuwde kennisma king hebben betekend met de altzan geres Maria Naveu, die indertijd haar studie in Rotterdam begon. On der leiding van mevrouw Noords- wier en Pierre Bernac heeft haar zangtechniek sindsdien een hoge vlucht genomen. Haar stem heelt een uitgesproken alttimbre, doch weet over een omvang van twee octaven een grote klankrijkdom te behouden. Dat deze klankrijkdom m dit geval niet identiek is aan klankschoonheid, is te wijten, aan de koele ongenaak baarheid die de vertolkingen van -- - -- - - Badings Maria Naveu kenmerkt. D-.- - - meesterlijke liederen van de dood knap weer. In kleinere rollen zag scènes voorkomen, die op 't lar moyante af zijn. Naar zeer Franse trant graven de figuren in eigen en eikaars zielen, spanningen worden tot het haast ondraaglijke opgevoerd, maar het slot toont niet anders dan een totale ruïne der onderlinge betrekkingen en twee hoofdpersonen, die hun le ven zullen voortzetten op een wijze die weinig zal verschillen van het vroegere compromis vóór al deze uitbarstingen en onthullingen. Ko ArnoIdL was de predikant, wiens vergevingsgezindheid en godvruchtige edelmoedigheid zy'n vrouw (Loudy Nijhoff) soms ma teloos irriteert. „Zij heeft een man nodig, geen priester" en dit is 20 jaar geleden mede de aan leiding geweest van een verhou ding met een. andere man, welke misstap de brave zfeleherder in middels al lang weer vergeven heeft. Het kind uit deze buiten echtelijke relatie, het meisje Os- monde (Andrea Domburg), blijft onkundig van dit alles, tot de vroegere minnaar van de moeder, baar natuurlijke vader dus, zich. aandient. Hij heeft nog slechts en kele maanden te leven en wil voor zijn dood zijn dochter zien. Hier mee is het platform voor de vol gende verwikkelingen en conflicten wel voldoende geschetst. Arnoldi heeft zich niet gespaard voor de zware vellicht te zwa- rol van de predikant, die hij nerveus en getourmenteerd gestal te gaf. Loudy Nijhoff's „debuut" bij Rotterdams Toneel bevestigde haar goede reputatie. Een zeer doorleefde vertolking, deze bittere, onzekere, vreugdeloze vrouw. An drea Domburg overtuigde vooral in de scènes met de vader, Ko van Dijk gaf de kille berusting van de man in 't aangezicht van de dood kunnen deze sfeer nog verdragen, maar de „Zigeunerlieder" van Dvo rak verstarren, wanneer geen warm bloedige. vehemente interpretatie hen tot leven wekt. Jan de Man heeft zich, onafhankelijk van de zangeres, door de muziek laten inspireren in zijn stijl- en sfeervolle pianobege leidingen. E. S. In de wedstrijd Germinal-SFG. die gistermiddag op het sportter rein aan de Gordelweg werd ge speeld, liet de 26-jarige lasser C. P, G., wonende Mariastraat, zich voor de voeten van de doelverde- diger van Germinal vallen toen die de bal wegschopte. De lasser brak het rechteronderbcen en moest worden opgenomen in de Dr Nolet- stichtïng te Schiedam. Bij Excelsiar-Coal botsten de 27- jarige kantoorbediende L. N. D. uit de Palestinastraat en de 31- jarige ijzenverker Ph. A. T. uit de Schoklandsestraat met de hoofden tegen elkaar. D. liep een hoofd wond op, T. een lichte hersen schudding en een buil. De 31-jarige ambtenaar L. J. N., 'onende op het Fabriplein te Schiedam stond in het doel bij een voetbalwedstrijd op Laag Zes tienhoven, Met een flinke trap speelde hij de bal het veld in. De bal stuitte op een speler die vlak bij stond en' N. kreeg de bal terug op het hoofd. Met een hersenschudding, een gekneusd neuabeentje en vermoe delijk nog een gekneusde rib moest hij in het Gem. ziekenhuis te Schiedam worden opgenomen. men Dick van Veen, Nell Knoop, Frans Vorstman, Sieto Hoving, Bela Brandon en Lize Servaes. Het publiek toonde zich voor dit doorgaans goed gespeelde, niet overtuigende stuk met enkele vol komen onbegrijpelijke kluchtige „Einlagen", gemonteerd in het weinig geslaagde décor van Lucas Wensing, gematigd dankbaar. H. F. REEDIJK OVERSCH1E In de grote zaal van het Verenigings gebouw heelt de buurtvereniging „Nieuw I.even" een alleszins gestaagde feestavond gegeven. In zijn openings woord wees voorzitter H. J. Kooreman er dat het ledental steeds toeneemt. Dit getuigt wel van de belangstelling van de Klei «polder voor deze buurt vereniging. Het toneelgezelschap „Nieu we Kracht" voerde het vrolijke stuk „In Pyama" op. waarmede het veel succes boekte. Na afloop was er een gezellig bal. door Robert Nathan Otkar dacht dat het moeilijk zou zijn een geschikte schuilplaats te vinden. „Vooral." zei hij- „Nu we onze kar niet met ons mee in het park kunnen nemen, om te gaan kiikrn Natuurlijk zou het wel mo gelijk zijn dat een van ons hier bleef met de kar. en hem onopval lend wat heen en weer rijdt, om eccn anndaehi t* trekken, terwijl de ander t«ruc Gaat naar het oark om fiiw»n de bomen een of ander hutje of stal te zoeken Dan konden we vanavond in hpt donker verhuizen „Een goed idee." zei Rozenberg. „Ik zal dan nu maar terug naar het park gaan en een onderdak voor ons zoeken". „Nee zeker niet." antwoordde Ot kar vastberaden „Ik zal nu het park weer in gaan. en }ij blijft hier en past op de kar In de eerste plaats „Maar blijf niet te lang weg. Vind maar gauw wat. Ik zal hier wachten tot 1e terug komt" En, na een ogen blik nadenken voegde hij er wat op gewekter aan toe: „Ik zal vanoch tend mijn toonladders oefenen". Hij haalde zijn viool te voorschijn en begon te stemmen. Niemand lette op hem. Hei stadslawaai was sterker dan het geluid van zijn viool. Otkar liep het park ln. Hij wan delde onder bomen, die de zomer achter zich hadden gelaten, over gras dat niet langer groen was, langs bosiesmet droge, gele bladeren. Overal om hem heen speelden kin deren in de zon. en Otkar stond stil ter wereld zou er in het park plaats in de goot- Toen hij Otkar zijn voor de armen. Een gelegenheid slaakte Rosenberg een uitroep om te zitten wanneer de zon onder gaat. om wat te drinken, naar tnu- D,efjQ' "w ziek te luisteren, of om zelfs even «telOtkar cvoor met elkaar te kunnen dansen. Maar in d:t land beschouwt men zulke onschuldige genoegens als zondig, daarom slechts passend V9or rijke lieden. In een land waar men genoegen niet netjes vindt kan ge nieten niet zeer wel in het open baar plaats vinden." rag ;de. „Kyk eens was er is ge- zei hij. „We boffen." En hij )tkar voor aan zijn metge zel. de beer Sweeny. Sweeny boog met ontzag. „Als ik zeg dat we boden," ver- klaarde Rosenberg bin, „bedoel ik dat er iets gunstigs ts gebeurd. En dat zit zo: mynheer Sweeny wil vioolles nemen. Hij heeft er talent voor." En hij keek naar de straat veger met een blik van uiterste En hij voegde er bij zichzelf aan aanmoediging, toe: „Het is gevaarlijk voor men- Sweeny zag er niet naar uit alsof sen om zonder vreugde te zijn Op hij zich op zijn gemak voelde, zo'n bodem arocien de vreselijkste „Uhuh..." zei hij. e*rc«ssen als kool." „Ik was mijn toonladders aan het Wat verderop passeerde Otkar een spelen," vervolgde Rosenberg. „En om naar ze te kifken. Maar bun ma-, meertje waar de stervende bomen 00fc wa$ Bach voor de oefening, nieren ergerden hem. en hli wendde haar herfstbladeren in t diep-groe- toen er, als jc 't maar geloven wilt, zich met onderdrukt gekreun af ne hadden laten vallen. Hoe- mensen bleven slaan. Ik had succes, van een groepje kleuters, waar drie we^ no§ vJoe6 «e ochtend 't Was als een concert." kleine meisies door tikken en du- w?s wat"en matrozen van oorlogs- „Laat ik je dan meteen maar ver wedaider f;h?Pen al aan het roeien in tellen." zei Otkar, „Dat Ik helemaal te TOrhfndMW ittaElm ^le,ne- booties. Al» ie verlof eoen succes heb gehad. We zijn nel te ernmaeren mfT ie spe,r" Wtwn vw,r A* stad «4an mwti z0 dakloos als te voren." „Wacht even," zei Rosenberg, „Val me niet in de rede. Toen de agent er aan kwam en de mensen door liet lopen bleef mijnbeer Sweeny met zijn kar staan. We praatten sa men. Hij wil vioolles nemen." - Hy wendde zich naar de straat- vaarden met rimevigp waardigheid by wat ze deden. En Otkar respec- veger, cn zei „Vertel bet mijnheer dp ene afwijzing na de andere, en teerde nun gevoelens, en ze leken Otkar eens." zïfn er toch de hele tiid van over- "em de gevoelens van elk ander Maar Sweeny bleef stijf en stom. tulKd dat alles tenslotte wel in orde u .js verlegen," legde Rosen- komt. zo niet op aarde, dan toch in zett£ z«n focht d°or het. Park ber« „Hu praat met veel Nou, de hemel Hoeveel wijzer zou dit ?oort en kwam langs uitspanningen, zoals ik zei, we praatten over koe- kfnd ziin als ze hsar onhebbelijke kassen, reservoirs, speelweiden, vy- ties en kalfjes. Ik vertelde hem dat Kmc zijn ais ze naar ormeoncniKe vergt ballen en monumenten. Maar vriendjes de me toekeerde, in er- ns.rglJ„s vond hü wal hij zocht. Hij gens rustig alleen eing spelen Maar ergens met enig genoegen een dat zal ze nooit doen. want ze heb- broodje en dronk een flesje limona- zen haar geloerd dat in een demo- En in de middag kwam hij ter- kregen voor de stad, dan ^aven ze ervaring, die het scheen te ver- gleden aan bezigheden waarbij ze wachten, maar n"t ws* we] Ie zien 2;ch niet eenzaam of belachelijk dat ze hoonte nat alles toch wel ZOuden voelen. Roeien op het meer goed zou komen was niet erg opwindend, maar ze „Zo handelen we allemaal, ons le- werden gesteund door het gevoel ven lang", dacht Otkar ..We aan- dat ze het voordeligste uitkwamen ken ik 't nark heter dan Hi En ver- era tie liefde alles overwint, cn ze zal neergedrukt terug naar de plek der is jouw viool cr. Stel je voor dat ik die kwijtrfthkte Bovendien kan ik beter zien dan iij of 't bed in een kleine stal of schuur cast. "t Is oud cn erg groot, maar ik heb in miin hoofd hoe 't er uit ziet.' liever dood willen gaan dan dat waar hij Rosenberg en de handkar idee op te geven." had achtergelaten. Otkar vervolgde zijn weg. Hij Rosenberg was niet langer alleen. kwam voorbij het Casino, waar de Hü zat met een straatveger op een zyn karretje laat. En bij denkt burgemeester en andere welgestelde bank bij de muur van het park. Het dat er ook wel plaats is voor het mensen vaak dineerden en dansten, karretje van de straatveger, met zijn bed," we dakloos zijn met niets bed. En wat denk je?" Hij keek Otkar triomfantelijk aan cn riep „Mijnheer Sweeny heefteen buis voor ons!" „Ah," zei de heer Sweeny. „Wat hij wil zeggen is," zei Rosen berg, „dat hij een soort van schuur tje in het park beeft, waar hij Rosenberg zuchtte, „Goed," zei hü. En hij dacht: „Bij elk ander volk versleten borstels,- stond voor ben (Wordt vervolgd.) DINSDAG 11 MAART 1352 BILVEBSUM I «2 m. AVRO: 7 00 Ewe 7.15 Gramjnuz. VPRO; 7-50 Dagopening AVBO: 8-00 Nws 8.15 Gramjnuz. 8 45 Idem 9.00 Morgen wijding 9.15 Gram-muz. 9.25 Voor da huisvrouw 9.30 Waterstanden 9.3S Gra- mofconmtizjek 10.40 Voor de huisvrouw 10.50 Voor de kleuters 11.00 Voor de zieken 11.30 Pianorecital 12.00 Gram. mtu. 12.30 I-and- en tuinbouwmedede- lingen 12 33 Voor het platteland 12.40 Gramjnuz. 13.00 JMWB 13.15 Med. of gram.muz. 1320 Dansmuziek 14.00 Voor de vrouw 14-30 Gram.muz. 14 40 School radio 15 00 Gram.muz. 15.30 Onze Ame rikaanse buren 16.00 Gram.muz. 16,30 Voor de Kleuters 1650 Kinderkoor 17.15 Gramanuz. 17.30 Vioolduo 1B.M Nieuws 18.15 Promenade orkest 1855 Voor de kinderen 19.00 Pianospel 19.15 JPans vnus parle" 19^0 Kamerkoor 19.50 „Auto en fiscus", causerie 20.00 Nws 20.05 Act. 20.15 Gevar. programma 21J.5 „Ik weet. ik weet wat niet weet" 21.30 AVRO-Atlerlel 21.35 Gevar. muziek 22.05 „Dit is Uw land. Uw volk", klank beeld 2245 Buitenlands overzicht 23.00 Nws 23.15 Jazzmuziek 23.45—24.00 Gram. ratiz. HILVERSUM II 298 ra. KRO: 7.00 Nws 7,15 Ochtendgymnas tiek 7.30 Grammuz 7,45 Morgengebed en liturgische kalender 8,00 Nws en weerberichten 8.15 Granunuz 8.40 Idem 9.00 Voor de huisvrouw 9.35 Graramuz. 9.40 „Lichtbaken", causerie 10.00 Voor de kleuters 10.15 Gram.muz. 10.40 Schoolradio 11.00 Voor de vrouw 11.30 Schoolradio 12.00 Angelus 12.03 Gram. muz. (12,30—1223 Land- en tuinbonw- mededelingen) 12 55 Zonnewijzer 13,00 Nws en Katholiek nws 13 20 Act. 1325 Amusementsmuziek 14 00 Zang en plano 14.25 Grammuz. ISOO Schoolradio 15J3Q „Bert Je .zertifi?" 16.00 Voor de zieken 16.30 Ziekenlof 17.00 Voor de jeugd 17.45 Regermgruitzendrng; C. Ooft: „De Con ferentie Ncderl.-Suriname-Nederl, An tillen" 18 00 Nws 18.15 Act. 18-20 SpOrt- praatje 18 30 Gram.muz. 18 40 Instru mentaal septet en soliste 18.00 Sopraan en piano 1925 Gram.muz. 19.40 JDit ts leven", causerie 19.50 Amusementsmu ziek 20.00 Nws en weerberichten 20.08 Dc gewone man zegt er 't zijne van 20.15 BI aaskwintet 2030 Lijdensmedita tie 2130 Radio Philharmonisch orkest en solist 22.15 Klein koor cn Kamerkoor (ln de pauze: vraaggesprek) 22.40 Gra- mofDonmuziek 22 45 Avondgebed en li turgische kalender 23.00 Nws 23.15 „Ge zond gezin", causerie 23^5—24.00 Gram. muz Engeland, BBC Light Programme 15M cn 247 m. 12-00 Mrs Dale s Dagboek 12.15 Ge var, muziek 12.45 Voordracht 13.CK) Par- lementsoverzicht 13 15 Dansmuziek 13.45 Schots orkest 34 45 Voor de kinderen 15.00 Voor de vrouw 16 00 Lichte mu ziek 16.30 Voor de soldaten 16.45 Amu sementsmuziek 17.15 Mrs. Dale's Dag boek 17.30 Gram.muz. 18.15 Orgelspel Ifl 30 Gevar. programma 19 00 Pianore cital 1915 Woordenspel 19.45 Hoorspel 20 00 Nws en radiojournaal 20,25 Sport 2n 30 Gevar. programma 2100 Thrash ft out" 21.30 Verzoekprogramma 22,00 Hoorspel 23.00 Nws 23J5 Act. 23.20 Dansmuziek 24.00 Voordracht 0.15 Orgel, viool en banton 0 56—100 Nws. BRUSSEL 324 m. 11.45 Grammuz. 12 30 Weerberichten 12.34 Grsm.muz. 125D Koersen 12.55 Gram.muz. 13.00 Nws 13-15 Amuse mentsorkest 13.45 Gramjnuz. 14,00 Schoolradio 17J50 Nws 17.10 Gratn.mue. 17.15 Voor de kleuters 17.30 Gram.muz. 17.50 Boekbespreking 18.00 Jeugd en Muziek 18.30 Voor de soldaten 19 00 Nws en persoverzicht 18.30 Gramjnuz. 1930 Causerie 20.00 Hoorspel 20.50 Pianoreci tal 21.15 Omroeporkest 21.45 Act. 22.00 Nws 22.15 Gramjnuz, 22.45 Idem 22.55— 23.00 Nws. DINSDAG. 11 MAART 1952 Experimenteel televisie-program ma van de VA.R.A. 20.15—21,45: 1. Televisie-gezelschapsspel; 2. Weeroverzicht; 3, Film; 4, Mode show. Pauze. 5. jAïoany's kind mag niet huilen", spel. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Neerïangbroek J. Smit, cand. te Rotterdam. Aangenomen naar Schore-Vlake A. J. Mooy. vicaris te Utrecht, die bed ankle voor Heus den en voor de benoeming tot hulpprediker te Utrecht (wijk 13)- rwar Akkrum, H. Groeneveld, cand, te fcteen- wUk.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1952 | | pagina 7