m Uit Delfsliavense rietgorzen verrees het Park in 1852 Wederom 100 jaar en het Park zal aan invloed en effect winnen Feilloze kunst van de piste in Russische film ..Circus Arena55 Er maar weinig voor bustochten animo r Voorlopig herbergt het R'dams uitëénlopendste beelden Oud koeien wed Droge en natte banken Digestie-ivandeloord ROTTERDAMSE BIOSCOPEN The blue veil": hulde aan „juf Filmer Hans Richters loont eigen experimenten Ook toen was het Pinksteren V Experimenteel proza en Spanje EXCURSIE LANGS STILLE REISBUREAUX IS „Het geld is op" of men gaat brommen ANWB heeft het erg druk Vergeet het nooit OMO en zeep zijn doodsv ijanden Zaterdag 31 Mei 1952 Z° zag tiet Park eruit omstreeks PeethoUGTlS JVegGTlcle 1910 'Zo bestaat dan het Park ook alweer honderd jaar. Hoe en waaraan kennen wij, Rotterdam mers, ons Park? Voor de een is het het plant soen waar ,,dat modeshow- en verstrooiings- dansgebouw" veilig ver van het rumoer ligt en toch. nog dicht .genoeg bij de Maas, om niet onfris te worden. Eens was dat de trotse offi- cieren-societeit, waar de Apollo der Schutterij Hutschenruyter de Eerste triomfen vierde: niemand kwam binnen de luchtige omheining der „muzikale pantoffelparade" ofhij werd door snorrebaard-Schutters „op een lijst gede poneerd en van een programma: voorzien". Waar zijn de Schutters?, waar de Hutsriien- ruyter's?, waar de crinolines der „van onder haar kapotje lonkende dame.s"?, -.waar de nieuwlichters die „dweepten vóór een drink waterleiding en voor de onbestrijdbare roem Het gebouw van de Officieren- van de nationale held Hendrik Tollens, verf- sociëteit kwam op 7 Juni 1857 koopman-en-dichter?. Het Rotterdamsch Philharmo- niscft Orkest zal op 21 Juni in de AhbyJ~hal een uitvoering geven van Beethoven's Negende sympho nic, met. medewerking van Carry Bijster, sopraan; Annie Hermes, alt; John van Kesteren, tenor en Leo Ketelaars, bas. Verder werkt nog mee het Rotterdamsch. Phil- harmonisch Koor. Eduard Flipse zal de leiding hebben van dit bij zondere Fromenadeconcert. Men verwacht een groot aantal bezoe kers; mede'daardoor is het moge lijk geweest de toegangsprijs te beperken tot ƒ0,75. Wm. H. MULLER EN CO. II In <le vergadering van de commissa rissen van Wm H, Müller en Co. N.V. is voorgesteld over het boelsjaar 1951 op de gewone aandelen een dividend uit ta keren van 11 betaalbaar, zuïks ter keuze van aandeelhouders, geheel in contanten, ol 5 in aandelen, ea 6% in contanten. Op de S-% preferente winstdelende aandelen zal. een dividend van 6 worden voorgesteld, Nurse Jane Wyman met haar eerste beschermeling et je. Uit: ,JDe blauwe sluier(hUTUSCA) Tollens- is er, in goedkoop Ca- i rarisch uitgevoerd door Jan Strae- kee; hij staat er als een manne lijke Proserpina die 6 maanden duisternis moet verduren om 6 maanden vrijheid te mogen genieten en.'te peinzen hoe het komt dat hij daar een kleine 90 jaar geleden werd neergepoot op een Delisha- vense rietgors, die- door de Am sterdamse plantsoenenarchitect her schapen werd in „een toekomstig lommerrijk wandeloord". Het .Park dat is de Orpheus van John Raedecker: een beeldje, dat. Tollens geweldig concurrentie aandoet, want als de wereld niet één vers van Tollens meer kent (zelfs, rijn Nova Zembla niet) en niet één noot muziek meer van de degelijke, Rotterdamse muzikant- en -componist Anton Verhey, zal de wereld tóch nog weten van Or pheus die niet alleen de dieren temde met zijn muziek, maar zelfs *de harten der goden zó vermurwde, dat zij hem zijn Eurydice, zijn ,'eliefde jonge vrouw, teruggaven. Het Park, dat is het prachtige -eiengedekte, houten Noorse kerkje, dat in de oorlogs- en bezettingstijd roem won met gastvrijheid te ver lenen aan velen die vervolgd wer den om der wille van hun liefde tot de besprongen stad en tot hun verraderlijk overvallen vaderland. Het Parkdat zijn de lighallen voor hen die hun longen zoeken te genezen met rust en met lucht. En het is de opgeworpen Bult van De Jongh, de langgerekte uitzichtsheu vel langs de Maas, foutievelijk wel De Heuvel genaamd in analogie naar iets anders, dat 100 jaar gele den daar ter plaatse De Heuvel heette en dat aansloot bij de bui tenplaats van de héér Nottebohm, wiens Delfshavcnse koeien weieens uitbraken om tot hun schoft in de Maas te gaan staan voorbij de hel lende weide, waar thans de Tun nel traversen-Noord een enorm itr drieën verdeeld verkeer met de overkant' verwerken. Het Park "da't is'Bellevuè,' waar de echte Maas-minnaars komen uit zien over het immer-v/oelige wa ter, om schepen te zien meren, en te zien vertrekken. En als dan de honderden ramen van Bellevuetril len- onder de dreunende stoomfluit stoten maakt een vreemd heimwee, die woordeloze Rotterdamse nostal gie de l'horizon, hun de ogen voch tig en het hart soms zo ziek van de zee. Want door zichzelf is het Park nog steeds niet beroemd geworden. Noch door zijn rechte difkjeslaan Ook voor hen,, diegeenlange wandeling meer kunnen maken, is het mogelijk te genieten van ons mooie park. middenin, noch door zijn rhododen- dronhoek bü de Zuidwestelijkste vijver, noch door zijn rustieke brug getjes of door zijn zwanem-ijvers. Misschien dat veel moeders en kin- weten van de Speelweide, en zij die tot de vieillesse.en de jeunes- se dorée behoren iets weten van de banken: de droge banken in het hoge gedeelte en de natte banken in het lage gedeelte. Het Rode Kruis- huis kent men veel beter. Dat Tol lens het meest-conventionele beeld van Rotterdam is, en de Orpheus het onconventionele monument vrijwel niemand maalt er om. En ook niet, dat Rotterdam al zijn ge sloop, gedemp en geplemp (waarbij veel oud schoons verloren ging) trachtte goed te makan door buiten het Nieuwe Werk een Park-wandel oord te scheppen uit Delfshavense gorzen. Eerst kwam er een betere drinkwatervoorziening, toen een groot ziekenhuis „op de blekerijen aan de Coolsingei" en een Park, en daarna dacht men aan een Rheyn spoor voor een betere ver binding met Utrecht en Keulen (het Maasstation) gepaard gaande met een vandaalse opruiming van de Oude Hoofdpoort uit 1598 maar honderd Parken konden het gemis van die ene ranke poort aan de kop van de Oude Haven niet vergoeden. Masr ja, hoe was Rot terdam even na het middenvan de XJX-de eeuw? het ruimde gewetenloos op om alles dienstbaar te weten aan „geidverdienen en het vette der aarde", en ter camouflage daarvan kwam er een Park, want ook de Hortus Botanicus (ter hoog te van de tegenwoordige Kortenaer- straat) moest er aan geloven. Toch hebben vele geslachten iets gehad aan het Park, en vergissen wij ons niet, dan zal het ln de ko- mende *-100 jaren beter dagen bele ven dah: in:-dé>,afgelopen eeuw van 'Zijn bestaan. Het Rotterdam met 700.000 inwoners zal het beter we ten te waarderen dan het Rotter dam der 86.648. inwoners, „dat zijn nek brak over de 'vaten teer en hars, Waarmee de Parl^laan vol lag". Houden wij het dus daar op, want wat betekent verder „het Park als zodanig" in veler leven?. Voor de een is het de Kermis- Xovertuin uit da gloriedagen van Ahoy* 1950, voor de* ander is het een vlugge doorsteek van de V.U. en de Unilever naar de Tunnel, voor een derde is het het rendez vous bij uitstek, voor een vierde „het wandelt je in het lunch-uur". Een vierde? Talloze vierden. Want nog deze week verheugden wij ons erover, dat de twaalfurende kantoor jeugd de digestie-wandelwaarden van het Park hogelijk wist te waarderen en dat zij er méér opdeed dan gezond heid en kennis der natuur; het was bemoedigend! Mogen toekom stige stormen het Park sparen! „Den eenigentijd geleden door. de gemeente van den heer Val kenier aangekochte fraaljewan deldreven ten Westen dezer stad. temidden waarvan zich de nieuw opgefigteofficierensociëteit, wel ke reeds verscheiden honderden leden telt, beuindt, zijn gisteren en heden door de'zorg van het Ed. Achtbaar bestuur der ge meente voor. het eerst voor het publiek open gesteld waarvan op de beide Pinksterdagen in weer wil van hét min gunstige weder dan ook druk gebruik is ge maakt. Onze stad heeft door deze wandeling Gene schaone aan winst gedaan. Het korps muziekanten der schutterij: deed nch gisterenmid dag weaer aan de officieren?-$o- cïè'teit hooreTi; .ook 'aanstaanden Woensdagavond zal dat korps daarmuziekstukken uitvoeren hetwelk daar gedurende den zo-r mer des Woensdapaubnds - om de veertien dagen herhaald zal wor den." Uit 'de Rotter damsche Courant van Dinsdag 1 Juni 1852. Onmoetingen met Auteurs ln de win kel van Voorhoeve en Dietrich bracht Donderdag een dubbele kennismaking. John Vandenbergh fungeerde als "ad vocaat van het experimenteel, proza-en leidde tevens Bert Schierbeek, <Ie schrijver van „Het Boete Ik", In. Ver volgens las de heer Schierbeek frag menten uit 'zijn binnenkort te ver schijnen roman. De andere Namen en de pauze fragmenten uit zijn boek op Reis door Spanje, John Vandenbergh js een groot ken ner van de Amerikaanse en Engelse" avant-garde literatuur. Uitstekend was spr. ln zijn vertaling van Schier- heek's proza in het Engels Uit deze. vertaling van een fragment over Jo hanna de Waanzinnige bleek de ver- wantschap met. het werk van Pound, Eliot en Fatchen. Ook de fragmenten, die de heer Schierbeek voorlas, fascineerden de: hoorders, in een levéndige discussie belichtte .spr. op' simpele wijze detaiJs uit de' causerie van de heer Vanden bergh en combineerde" op een alleraar digste manier de normale volzin uit zijn boek over Spanje met het experi menteel karakter van zijn "romans. In het VU-gebauw Heeft Hans Richter, cineast van Duitse origine, momenteel lector in- de kunst van bet filmen aan een New .Yorkse universiteit,, een. uitgebreide lezing gehouden ter omlijsting .van .de film „Hans Richter, thirty years of avant garde". Na een kort exposé van de heer W. J. de Vogel over de avant gar de in het algemeen, waaruit bleek dat de avant garde de enige onaf hankelijke stroming in de filmkunst tvas en is, kreeg Richter zelf het woord. Volgens hem is de avant garde de poëzie der film, naast de ge wone speelfilm als de roman en de documentaire als de reportage. De industrie verzet zieh tegen de avant garde door te zeggend dat film een massakunst is. Maar waren dé grote kathedralen dat dan niet, zo vroeg Richter. De schoonheid van zo'n kathedraal wordt door heel wat meer mensen genoten, nu en in de toekomst, dan de kwaliteiten van „Quo Vadis". Richter verklaarde dat financiële belemmeringen om met film teexperimenteren goed deels zijn weggevallen. „Hans Richter, thirty years of avant garde" is een samenvoeging van door Richter sinds 1921 vervaar digde films, waarin tevens is op genomen Vicking Eggeling's „Dia- gonal-symphonie". „Inflation", een van de eerste films waarin Rich ter naast zijn abstracte figuren ook normale filmbeelden toepaste, toont de weeënvan de financiële we reldcrisis op voortreffelijke wij2e. Uit een van Richter's nieuwste films, „Not for sale", werd een stukje gedraaid, waarin levende schaakfiguren gespeeld worden door de schrijver Cocteau, de schilder Marcel Duchamp en een kleindoch ter van de schilder Matisse. Uit „Dreams that money can buy", Richters anderhalf uur du rende wérk uit 1947, toonde hij het Narcissus-gedeelte, Zeer speciaal bij dit werk blijkt in hoge mate sprake te zijn van een vergaande symboliek. Oude man onder motor geraakt en gedood IpAARLEM. De bijna tachtig jarige heer D. van D. stak Vrij dagavond zonder uit te kijken het Soendaplein over, toen vlak ach ter elkaar twee motorrijders na derden. De eerste week voor de oude man uit; doch belemmerde daarbij het uitzicht voor de twee de motorrijder, die pardoes op Van D. inreed. Deze werd op slag gedood. De motorrijder sloeg tegen de grond doeh kwam er met enke le schaafwonden af. Heeft u weieens een leeuw zien paardrijden, beren in de nok van- het circus met hun tanden aan een zweefmolen zien hangen, een lucht- torpedo met acrobaten aan trapezen zien vliegen? Het zijn slechts en kele fantastische staaltjes van circuskunst aie men tn de grote, in kleuren opgenomen Russische film „Circus Arena" kan bewonderen. of vergissingen zijn ej niet bij. Het is een werveling van- watervlugge, buite lende en zwevende mensen, wier be wegingen sierlijk en lenig zijn en wier prestaties een toppunt hebben bereikt waarvan men inderdaad kan zeggen dat bét „kunst" Is. Deze kunst leeft verder door oude tradities, maar ook door sterke bin dingen met het volte. Het Sowjet-regime heelt de rok ven de spreekstalrneester niet kunnen wegvagen; hij is een „Wes terse" heer gebleven. En. het publiek, wat stijfjes gekleed naar onze begrip pen, geniet op dezelfde onbezorgde manier van al deze adembenemende toeren, als wij dit doen (ARENA). Het merkwaardige van deze film is, dat men een uur en een kwartier lang onafgebroken wordt geboeid door jong leurs en acrobaten, paardendressuur en kozakkenruiters, dompteurs en trapeze werkers, ladderacrobaten en equilibris ten en tot slot de „spoorweg" van Dce- row, een miniatuurtrefn mét apen, hon den, konijnen, pinguïns, marmotten enz., die de wonderlijkste opdrachten uit voeren. De meeste artisten behoren zon der uitzondering tot circusgealachten: hun vader, moeder zijn circusarttsten, hun grootouders ook. Men ziet het hun trouwens aan, dat zij geboren art Ie ten zijn. Zij voeren hun nummers feilloos uit en verrichten de halsbrekendste toeren met een benijdenswaardig gemak en een grote mate van rust. Elk num mer is haarfijn uitgerekend; misgrepen Met deze gebaarde heren voert Betty Grable een wervelwind- japdance wit in „Alles voor de show", (PRINSES) Lutusca Een droevige rol is de sentiment specialiste Jane "Wyman beschoren ln de film „De blauwe sluier" (The blue veil) van Wald-Krasna, geregisseerd door Curtis Bernhardt. Als jonge oorlogs weduwe verliest ze haar baby al spoedig na de geboorte. Maar het natuurlijks moederhart verloochent such evenmin als de tederheid, rechtschapenheid en al die andere voortreffelijke eigenschap pen, die mrs Louise Mason aangeboren zijn. De rest van haar bescheiden, dienend leven wijdt ze al dan niet in de blauwe uniform van nurse gehuld, aan een menigte kinderen van rijke, onverant woordelijke of voor het ouderschap ongeschikte mensen, aan halve of hele wezen. Haar goedertierenheid bindt al die jonge hartjes zo snel en innig aan haar persoon, dat zij de hele „Blauw® sluier" door maar steeds weer bIscheid, moet nemen om de (nog bestaande) moeders niet geheel van hun plaats te verdringen. Ook dat is weer zo'n op offerend trekje van deze lieve, lieve kinderloze moeder. gouvernante op te treden, ziet het er heel somber voor haar uit. Maar geluk kig, ze ontmoet één van haar vele lieve lingetjes, nu een knappe dokter gewor den, en die arrangeert dan een bijeen komst van alle „kinderen" met „moeder" Louise en een onbezorgde oude dag voor haar bij zijn gezin.- Andere spelers in deze tamelijk frag mentarische, tranenkOier-prikkelende film zijn Charles Laughton, Joan Blon den en de merkwaardige Agnes Moore- head. Colosseum en Victoria Erg gezellig ss het begin van. de film „Tot ziens in Orleans". Fel schitteren de kleuren van de vele vlaggen, die de vissersvloot van Bayou Minou tooien. Warm en spontaan klinkt het lied. Uit bundig is de dans. Men heelt ook daar zijn vlaggetjes-dag en de nieuwe vangst moet met een vrolijk feest worden inge luid. Die vrolijkheid verandert wel eens in wildheid. Het allerliefst sopraantje Suzette (Kathryn Grayson) ervaart dat, wanneer zij doende is met het zingen van een zeer serieuze opera-solo. Plots springt daar een mooie vissergjongen op het toneel en degradeert de solo, althans dat is de mening van Suzette, tot een. verschrikkelijk", duet. Haar impresario komt meerouder de Indruk van. Fepe (Mario Lanza) en sleept hem naar de opera. Dan wordt de.film, die tot.op dat moment.nog wel. origineel was, een echt cliché van zovele andere films, waarin opera-sterren optreden. Ook nu is men kwistig met brokstukken van opera's en met geweldige roem. De liefde heeft men niet vergeten. Suzette en Pepe trouwen met elkaar. Natuurlijk: Luxor Met de vervaardiging van „Sensatie ln San nemo" zal het regisseur Georg Jacoby wel duidelijk zijn geworden, dat h(j nog het. een en ander kan leren van Hollywood, waar de producers kans zien een geforceerd verhaaltje althans zoveel tierelantijnen te geven, dat het de publiekelijke moeite van het zitten waard is. Jacoby -slaagde zelfs daarin niet. De geschiedenis, waarin alies draait om Marika Rökk als professorsdochter,, die diep in 't geheim nachtclubzangeres is (om de familie-financiën wat te ver stevigen), is vrij flauw, ietwat klef en bijzonder slecht gekleurd met Agfacolor. Tien'dagen Oostenrijk, Vijf dagen Parijs. Bezoekt Tyrol. Spanje dit jaar goedkoper'dan ooit. Dat zijn de lokkende aanbiedingen, die op fraai gekleurde platen in smaakvolle etalages of stands van de reis'oureaux de vacantiegangers-in-spé ervan moeten overtuigen, cat juist op die plekjes ln Europa men het beste kan uitrusten van een jaar vermoeiende arbeid. En die vacanticganger(ster), die blij is, dat de datum, waarnaar zij of Jiij het hele jaar verlangt over „zoveel nacht jes slapen" eindelijk is aangebroken, voelt er wel wat voor. Wie niet? De practijk (i.e. de relsbureaux) leert echter anders. Er worden weliswaar tochten naar deze verrukkelijke norden geboekt, maar toch.zoals het vorige jaren liep. zo druk is het dit seizoen zeker niet. Op het bijkantoor van de A.N. W.B. in, Rotterdam staat men de vacantieganger met raad en- daad ten dienste voor het geven van de juiste inlichtingen, In tegenstelling tot de reisbu reaus: wordt het hoofdkantoor van de A.N.W.B. in. Den Haag overstelpt met vooral schrif telijke aanvragen om reis-in- üchtingen. Hieruit blijkt, dat er. meer dan ooit een tehdenz is naar individuele reizen. Automo bilisten, fietsers en wandelaars la ten hun tochten, die zij in het binnen- of buitenland wensen te maken, door de reisspeciaiisten van de AJI.W.B. uitstippelen. Het is zelfs- zo druk, dat men de le den, wie men met deze adviezen ten dienste staat, heeft moeten adviseren hun aanvraag minstens drie weken voor hun reisdatum in te willen zenden. haardstee ook veel genieten, de eigen omgeving, die velen wellicht niet eens eced kennen, in tegen stelling tot het kopje van Bloe- mendaal, Montferland, het Vierlan- denpunt o£ Parijs. Tyrol, Oostenrijk en misschien Spanje wel.... Capitol Ook opf h.et gebied vari i&mpe- ren "kak men -bij dè A.N.W.B: in Rotterdam van alles dan der weet komeni <>•••'-. „Er zit geen géld meer onder de En de grotere tochten r.aar het mensen", Dat was het eerste,_ wat buitenland? Ze zijn werkelijk niet -wij hoorden op onze telefonische duur, Naar we onshebben laten speurtocht langs Rotterdamse reis- vertellen is Spanje dit jaar het instellingen. Zelfs de dagtochtjes goedkoopste land van Europa. In zijn niet meer zo in trek. Direct de betere hotels voor f 10.tot na de oorlog ging men in grote f -12.pension per persoon is geen bus-karavanen naar Montferland, zeldzaamheid. Oostenrijk, dat sinds het kopje van Bloemendaal, Volen- vorig jaar zo in de belangstelling dam of het Vierlandenpunt. Maar stond, kan daar niet tegen op. Het dit jaar. Ho maar. Geen interesse, enige bezwaar tegen Spanje is het De mensen hebben geen centen ianSe reizen: twee dagen en nach- meer en.... zij zijn uitgekeken in m ,een trein. Wel een grote eigen land; Bovendien is de drang inspanning om ontspanning te om te reizen, die iedereen na de zoeken. „opgesloten oorlogsjaren" bezielde. Door de goedkope treinen, die niet meer aanwezig. Na 1945 had één. of wellicht twee maal per week men het gevoel, dat „men er op uit gaan rijden komt ook Zwitserland wilde". Elk jaar werd dit minder „in de running". De Franse spoor- en nu, zeven jaar na de bevrijding, wegen doen eveneens al het m'oge- bemcrkt men-het in'hevige mate. lijke de bezoekers naar „la douce „Zo slap. als het nu voor de France" te trekken; dertig procent Finksterdagen is, is het noe ncoit tortinB op treinreizen van iange geweest,", verzuchten de reisbureau- afstanden zoals 1000 km of meer. exploitanten. Voor hun fraai be- Maar de Franse hoteliers hebben timmerde balies kan men de men- hun prijzen hoger dan ooli opge- sgn op de vingers van één hand voerd. Vandaar dat het aan de tellen. Dit in tegenstelling nog tot Rivièra op het ogenblik zo stil is. vorig, jaar, toen de mensen, die. Vorige jaren krioelde het daar van reis-inlichtingen wilden hebben of de Engelsen, maar wat moeten de passages wilden bespreken, in de Britten beginnen met hun deviezen- rij stonden. Dit jaar trekt men. er toewijzing van 25 pond? Zij ver- op de-fiets op uit. Of met de zoenen zich. met hun eigen zuid bromfiets. Deze gemotoriseerde kust en de .Highlands", evenals w*ij tweewieler is mèt het geldgebrek er eventueel per brommer eri de wel de voornaamste oorzaak, dat kampeertent op uittrekken. Want de - dag-iouringcartochten hun met weinig geld kan men in de- deukte wel aan kunnen. naaste omgeving van de eigen Faillissementen Uitgesproken 30 Mei: L. C. de Bruin. Eerste Tochtweg 36, Nieuwerkerk aan de IJssel. Curator: mr H Lambert, Wijnhaven 11, Botterdam. H. Beehtum, detaillist in naaimachines. Voorstraat 254, Middelhamis. Curator: mr L. J. den Hollander. Oost-Achterweg 10, Mld- delharnis. „Van je familie moét je 't maar heb ben" denkt Bud Abbott als bij in de zo genoemde film na een mislukt optreden als boelenkaning in contact komt met de liefelijke.zangeres Dorothy Shay, die in 't heel verre aan hem verwant blijkt te zijn en hem meesleurt naar de Rocky Mountains, hun beider stamland. Bud sleept naar die streken ook z'n impre sario mee <Lou Costello). Maar als hij eenmaal in de Rockies beland is, denkt hij anders over de „filmtitel". Een uitgebreide familiekring wacht hem; zo van dat slag met pijp rokende omaatjes en met bebaarde half zachte neefs, die hem begroeten als „Squeezer-MacCo5 het nieuwe stam hoofd. Bud dreigt tn stevigs trammelant verzeild te raken, vooral als hij via liefdesdranken aan een veertienjarig nichtje wordt gekoppeld. Enfin..de ver rassende ontknoping van deze klucht kunt u beter zelf gaan zien. Prinses Een man, die zijn vrouw bedriegt, kan uiteraard weinig waardering van zijn - echtgenote verwachten. Zo vergaat het ook Macdonald Carey, die in „Alles voor de show" zijn charmante ega Betty Grable danig links Iaat liggen en zijn amoureuze uitingen voor een vriendin netje bewaart. Dat de vitale Betty, dié in de show van haar man de,hoofdrol vervult, hiermede geen genoegen kan. nemen, Is recht duidelijk. Zij suggereert daarom een geheugenstoornis, waardoor de show ln elkaar zakt. Bovendien ver trekt zij naar een nachtclub in Miami en 't is daar, dat Macdonald alle moge lijke moeite moet doen zijn Betty van de waarde van hun wettige echtverbin tenis te overtuigen. Natuurlijk komt alles op beide voetjes terecht, maar voordat de laatste centimeter celluloid dit onthult, heeft Betty kwistig haar zang- en dansprestatïes gedemonstreerd in groots opgezette shows van deze ge zellige technicolor. (Advertentie l. M.J (O MO-Nieuwsdienst) ROTTERDAM. 31 Mei. Een om wenteling van historische betekenis ondervindt dóór haar bijzondere, haar sensationele verrassingen dikwijls nog zoveel tegenstand van het oude, hetweggeworpene, dat het overigens onweerstaanbaar ontwikkelingsproces de eerste tijd storend beïnvloed kan worden. Hieraan dachten we, toen dezer dagen enkele huisvrouwen de op merking maakten, datOMO's roem en faam, culminerende in. de. ber gen sneeuwwit schuim en.een sop, waarin al het vuil van het wasgoed zou vloeien, voor haar wel altijd een illusie zou.blijven. Wat bleek? Deze huisvrouwen hadden in haar overigens respec tabele zin en ijver voor „de schoon ste was van haar leven" behalve OMO ook nog zeep of zeeppoeder in het waswater gedaan of hadden uit gewoonte een paar erg vuile plekken met zeep aangesmeerd. Het resultaat? Minder schuim dan zij verwacht hadden en een- akelig sop,' een wanhoop én 'een. ergernis voor- ieder rechtgeaarde huisvrouw op wasdag.. De' les? Nooit zeep of zeeppoeder bij OMO voegen, want dat heeft hetzelfde, effect als een waterstraal, die. op vuur. wordt Bericht OMO en zeep zijn DOODSVIJANDEN! Nu-is ook voor deze huisvrouwen. wasdag> een feestdag. Want nu is ook hair was verzwolgen.; in OMO- schuim en schoner dan ooit,- A-' -f- ~.X **-Vi *Av O;. 23 -.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1952 | | pagina 5