Van BRIKETTEN-PUIN naar SAHARA-ZAND JT Ned. Hervormd rapport over oorlog en vrede DE ZWARTE ROTS GING SCHEUREN Mohammed Cham liet liever zijn stenen in de zon bakken Vlot zomerjurkje voor warme dagen MOEILIJKHEDEN? s het prestatieloon wel voldoend gewaarborgd? Zijn tegengestelde inzichten kwamen via compromis tot eenstemmigheid L Ueem D* In de maten 40 en 44 0333320 Wij geven raad WEK DE GAL !N UW LEVER OP IN KERK EN WERELD 4 Zaterdag 19 Juli 1952 CHOCO CHICO is een Arabisch pleintje waar alle straten van Tanger op uit komen. Langs de muren zitten Ara- Achter de horizon ligt het paradijs bieren en wachten. Geen toerist die niet onder de indruk komt van dat mysterieuze wachten. Al duizend jaren zitten de Ara bieren op Choco Chico onder de Afrikaanse hemel. Anton Ox weet waarop ze wachten. Hij heeft het gevraagd aan zijn vriend Mohammed Cham Sjati» en die zei dat ze wachten op het eerst volgende Amerikaanse schip dat binnen komt, en dat de koer sen en de prijzen met een ruk omhoog doet gaan. Hoe groter schip hoe hoger koers. Ox heeft een week lang thee ge dronken in het huis van Mohammed Cham Sjatt. Mohammed heeft zich precies uit laten leggen hoe het zat met dafc bakken van stenen. Je moest een installatie hebben om de klei te zuiveren, en een machine om de klei te persen, en je moest een machine hebben om de stenen te persen, en dan moest je een oven bouwen. Nu zijn er verschillende typen ovens die een verschillende capaciteit hebben Ten slotte heeft Mohammed Cham Sjatt gezegd, dat hij het toch maar niet deed. Hij had gedacht dat je gewoon wat klei en stro en water m blokken kneedde, zoals zijn vaderen al duizend jaar deden, en dat je die dan even in een oventje moest doen in plaats van ze in de zon te* laten drogen. OEN Ox drie weken nadat bij uit Colomb Béchar vertrok Al giers weer binnen reed, stond Van der Loo nog op de kade, maar met een wagen minder. Hij had een vrachtwagen verkocht voor zesdui zend gulden. Bayard zat nog in de gevangenis, maar de Zwitsers waren vrijgelaten. Van der Loo was blij dat nü Ox terugzag, Niets stond hun vertrek nu meer in de weg, behal ve dan dat hij gedurende het opont houd van die zesduizend gulden had moeten leven, en dat er nog maar tweeduizend gulden over was. Maar dat was niet erg, zei Van der Loo, want hij was een verzekerings agent tegengekomen die Garrillon heette, en die had hem gezegd dsi. hij gek was dat hij die fabriek van hem ingepakt aan de haven liet staan, want-in Kenadsa, vlakbij Co lomb Béchar, was een kolenmijn, en misschien zou hij met rijn steen persen briketten kunnen gaan per sen uit het kolengruis"van die mijn. Daar zit een aardige winst in. De volgende dag reden ze met de karavaan naar Colomb Béchar. IE avond ontmoetten Van der Loo en Ox voor het eerst de ingenieur Barré van de mijn in Ke nadsa. met wie zij moesten onder handelen over het maken van bri ketten. Een zonderlinge man met een sterk pathetische inslag. Als hij vrienden op bezoek had .stelde hij er een eer in zijn -hele tafel met flessen wijn te bezetten, zodat degia- zen op de grond moesten staan. Hij was getrouwd met een vrouw die Marguerite heette, en vroeger bij de opera was geweest. Ox maak te zijn. eerste contact in het huis van de man die zij nodig hadden om het Kiwomeer te bereiken, door Marguerite rustig te houden met lange gesprekken over de opera. Van der Loo' begon met Barré wijn te drinken. In een minimum van tijd had Van der Loo de hele briketten- industrie in handen. In een half jaar beeft hij daar twaalf miïlioen francs (honderdtwintigduizend gul den) mee verdiend. De beide Zwit sers Rudi en Werner leidden de fa briek. Die waren overigens in Co lomb Béchar hun twee kameraden tegengekomen die zij in de steek hadden gelaten toen Van der Loo ar Algiers op want Rudi en Werner hadden de hen naar jongens liepen op hun geroepen, laatste bei benen, kas meegenomen, en 'cm niet hele maal te verhongeren hadden ze de kleren die de beide anderen hadden achtergelaten, verkocht. Om van hen af te-komen, gaven Rudi en Werner hen aan bij de politie ■wegens diefstal van hun kleren. Ze werden veroordeeld tot een jaar en acht maanden, met de bepaling dat ze die straf niet uit boef den te zit ten als ze dienst namen bij het Vr eemdellngenle gioen. Intussen was heel Afrika te klein, ■want Van der Loo verdiende twin tigduizend gulden in de maand. Hij had zijn vrouw en kinderen per vliegtuig vooruit gestuurd om maar vast te gaan wonen fn dat huis op bet eiland in het Kiwomeer. Hij zou zelf na komen met Ox en de Zwit sers. Maar op een of andere manier kwam het daar niet van. Het feest dat die eerste avond in Colomb Béchar was opgestoken, raasde voort met bet geweld van een or kaan. Barré was de keizer, en rond om hem had zich een hofhouding verzameld van 'n dertigtal vrienden. Van der Loo betaalde. Met een karavaan auto's reden ze 's avonds naar Chez Lulu, een nacht huis in Colomb Béchar waar een fles champagne als je binnen kwam vier gulden vijftig kostte, en een uur later vijfenveertig gulden, want de prijzen stegen met de stemming, en memand die daar aanstoot aan nam. In de nacht of in de ochtend reden ze dan naar Mecberia, een stad die driehenderdtachtig kilome ter verder naar het Noorden lag, en waar een Turk- woonde die een zwembad annex restaurant annex bar annex nachthuis bad, dat vier entwintig uur per dag open was. En elke keer danste Barré diep in de nacht voor zijn vrienden het bal let Faust; een dikke man van twee envijftig jaar die telkens om viel. Wie laeh«e werd er uit geschopt „Ik •was er elke avond kapot van" her innert Ox zich. „Barré kon niet dansen, en dat maakte het nog ver schrikkelijker. Sommigen begonnen dan te huilen, en dat was Barré zijn grootste triomf." In de ochtend vielen ze uitgeput voor een paar uur op de bedden. Op een van die ochtenden is Barré er eens uitgehaald door een man die Valentin heette, en met een vrachtwagen vol koek uit Algiers naar Colomb Béchar was gereden om te proberen of hij die daar'ver kopen kon. Maar niemand bleek zijn koek te willen, en in Kenadsa kon htf ook niets kwijt. Hij kwam nu zij.3 nood klagen bij de machtige Barré. „Meneer Barré lk heb ge hoord dat u zo menselijk bent", heeft hij gezegd: „*Wilt u mij uit de- nood helpen?" Barré was diep ontroerd. Hij ging bij Valentin in de auto zitten, en is met hem zijn hele hofhouding afge reden. „Valentin moet van zijn koek af! Help hem even!", beval hij. Iedereen kocht koek. Valentin was in een paar uur uitverkocht. Hij voegde zich. bij de hofhouding om nooit meer weg te gaan. Hij ging mee naar Lulu, naar Mecheria, naar Algiers om Garillon te halen, naar Oran om vrouwen te halen. Dagenlang heeft hij met rijn vracht autootje in de stoet meegereden, tot hij afknapte en uitgemergeld er gens achter bleef. ie OP een middag reed Ox met zijn amphlbiewagen langs het ter rein van de mijn. Hij kwam daar wel vaker langs. Er lag een grote berg kolengruis, die elke dag klei ner werd. De installatie van Van der Loo stond er naast, en aan de andere kant van de machine ston den vierkante stapels briketten, die elke dag groter werden. De laatste weken was de berg kolengruis al geslonken tot een onaanzienlijk hoopje, terwijl de stapels briketten de omvang hadden aangenomen van een indrukwekkend rotsmassief. Het karwei liep op zijn eind. Het werd langzamerhand, tijd de aandacht weer op het Krwo-mear te richten. Van der Loo had echter kans ge zien in zes maanden tyd honderd- twinügdmzend gulden er door te jagen, en bovendien nog voor een bedrag van vierduizend gulden schulden te maken. Hü had even wel nog een -achtduizend gulden te vorderen van de mijn. Het plan was daar de schulden mee te betalen en de tocht door de Sahara van te bekostigen. Toen Ox die middag langs het terr'in reed zag hij iets vreemds gebeuren. Van het rotsmassief van steenkolenbriketten. kwam in een zwarte stofwolk een kleine lawine naar beneden. En toen het stof was neergedwarreld werd een brede scheur zichtbaar in de stapel. Of het aan het kolengruis ge- de steenpersen legen beeft, of O WD AT zij had den gehoord dot het door een goed leven was, waren Anton Ox en Jaqnes van der Loo naar Afrika getrokken. Zij wilden naar het Kiwo-m.ee r, dat ergens in de Congolese oer wouden moest liggen. Van der Loo had daar een huis geërfd. Hun eerste lotgevallen op de tocht naar dat meer publi- zeerden ujy reeds. Om hun droom te verwezenlijken hadden zij geld nodig, en de man die hun dit kon verschaffen was Barré. Ox maakte ttfn eerste contact in het huis van de ze man via diens vrouw, Marguerite, die ix op de foto hier naast ziet. Van der Loo is met Bar ré wijn gaan drinkenU ziet hen tezamen zitten op de foto hieronder. is niet duidelijk geworden, maar in die week zakten de torenende sta pels briketten langzaam maar zeker m tot er weer precies zo'n berg ko lengruis lag als zes maanden dertig meter verderop had gelegen. Dé mijn stelde een eis tot schadever goeding in tegen Van der Loo, en diens schuldeisers vroegen zijn fail lissement aan. Een van de vracht wagens werd publiek verkocht om zsjn schulden te delgen. Drie dagen later reden Van der Loo en Ox de Sahara in, met achterlating van de steen fabriek, de Zwitsers, en de laatste vrachtauto. Ze waren samen duizend gulden rijk, en ze waren dronken, want ze hadden in de haast hun water voorraad in vuile benzine- blikken getankt, zodat het drinkwater bedorven was' en ze hun dorst moesten lessen met wijn. Zevenduizend kilo meter achter de trillende hori zon lag het paradijs. U legt om te beginnen het gehele patroon uit op de te gebruiken stof pplgens nevenstaajpt* voorbeeld. Na het patroon met 2 dm naad uitgeknipt te hebben, naait u eerst de figuumaadjes in het rugpandDaarna rim pelt u de gedeelten van het voorpand in, waardoor u de figuurnaden verkrijgt. Het armsgat werkt u af met een schuine bies van de zelfde stofdie u eerst aan de goede kant opnaait en later aan de binnenkant tegenzoomt. Nu naait u de kraag aan de verkeerde kant van de japon, slaat hem om, en werkt hem tegelijkertijd met een schuine bies af. U rijgt de plooien in de achter baan en het smalle voorbaantje, stikt de zijbanen en naait de plooien hier weer op. Het lijfje kunt u can de rok naaien en de onder kant van de rok werkt u af met een zoompje van pl.m. 3 cm. Hierna stikt u de zijnaden van de bolero aan elkaar en knipt u een schuine bies die aan de goede kant van de bolero gestikt wordt en u aan de binnenkant tegen moet zomen. Op de zelfde manier kunt u de mouwen afwerken. Het kraagje zet it op de bolero gelijk u het bij de japon gedaan hebt. Het is aardig de bolero te laten sluiten met een strikje of een apart knoopje. Benodigde stof: 4.20 meter van 90 cm. breed. Afgehaald aan ons Jcanfoor bedraagt de prijs van dit patroon slechts 35 cent. Toezending per post is eveneens mogelijk, de prijs bedraagt dan 50 cent. Bij toezending per post gelieve u ons een postwissel toe te zenden van 50 cent met de vermelding welke maat er gewenst wordt. sf fccA. JiéfHfEN Sf Al/fZift voor?. De foto's werden gemaakt door Ox. Binnenkort publiceren wij het slot van het verhaal over hun auonturert. IN veel bedrijven wordt tegenwoordig een prestatieloon toegekend. Dat wil zeggen, dat de hoogte van het loon varieert met de hoeveelheid gele verde arbeid.' De arbeiders hadden vroeger vaak een zeker wantrouwen tegen het prestatieloon, omdat het de werkgever gelegenheid bood tot „afsteken" van de tarieven. Als de arbeider door hard werken een be hoorlijk loon had bereikt, verlaagde de werkgever soms de tarieven, waar door met evenveel arbeid een lager loon werd verdiend. Na de oorlog heeft de Overheid bevoegdheden gekregen waardoor rfj op de prestatiebeloning toezicht kan uitoefenen en het z.gm. „afsteken" kan voorkomen. Jammer genoeg gebruikt zij die bevoegdheden niet altijd op zodanige wflze, dat aan de arbeider het volle prestatieloon onder alle omstandigheden borgd is. Advertentie (l.M.) K. L. schrijft: Ik ben bouwvak arbeider, Wij werken op door het College van Rijksbemiddelaars goed gekeurde tarieven. Volgens onze prestaties zouden wij zo ongeveer 35% overvei dienste moeten hebben. Mijn werkgever peigert meer dan 25% uit te betalen. Hij zegt, dat hij niet meer mag betalen. Is dat juist? Antwoord: De situatie is als volgt. De loonregeling voor het Bouwbedrijf geeft basis-tijdlonen j aan met de mogelijkheid van ma ximaal 10% oververdienste bij ar beid in tarief. Het College van. Rijksbemiddelaars gec-ft nu aan ver- Advertentie l. M.) V xolt morden.» .kiplekker" alt bed springen. Elke dag moet uw lever een liter gal In uvr ingewanden doen stromen, anders verteert uw voedsCI niet, bet bederft, raakt verstopt, wordt humeurig en loom. Neem de plantaardige CARTER'S LEVERZTLLETJES dm die liter gal op to wekken en uw spijsvertering en stoelgang op natuurlijke wijze te regelen. Een plantaardig zacht middel, onOver- troffen om de gal te doen stroman. I Elat Carter's Leverpilletjes. schillende werkgevers toestemming hogere lonen uit te betalen, mits de beloning geschiedt volgens bepaalde, door het College goedgekeurde ta rieven. "Wij nemen, aan, dat uw werk gever ook zo'n vergunning heeft ontvangen. Deze zal vermoedelijk wel zijn opgesteld op de wijze waar op de meeste vergunningen voor het Bouwbedrijf zijn geformuleerd. D.wz. dat de vergunning nadrukke lijk de bepaling inhoudt, dat aan de gezamenlijke tarief-arbeiders ge middeld niet meer dan 25% boven het normale tijdloon mag worden uitbetaald. Wanneer uw werkgever dus zegt, dat hij niet meer mag be talen, heeft hij, formeel theoretisch, gelijk. De bedoeling is echter, dat uw werkgever, indien zijn. arbeiders door hun prestaties aan een hoger loon zouden toekomen, het College van Rijksbemiddelaars hiervan in kennis stelt. Hij krijgt dan automa tisch vergunning de hogere Ionen, te betalen. Deze vrij omslachtige methode is, naar wij vermoeden, gekozen om het College een inzicht te geven in de Icon- hoogte van de In tarief werkende onder nemingen. Het Is begrijpelijk dat de Overheid In deze tijd van geleide loonpolitiek toch wil weten hoe het met de lonen in die ondernemingen staat. Het valt naar onze mening ech- ■rounistische „kruistocht"-idee van be- wapening zozeer alle krachten en hulp- paalde die-hards. Maar wanneer men. bronnen opslokt, dat het eigenlijke werk ^eE over^el(j bedreigd wordt. „Enerzijds-anderzijds" ook in het ap pèl op de militair. „Gij zijt bereid, uw leven en. alles wat gij bezit op het spel te zetten in dienst van het recht." Maar tevens: de weigering van de dienstwei geraar herinnert er ons aan, „dat er een christelijke weerbaarheid is zonder wa pen, tot welke wij allen opgeroepen zijn, dat er een offerbereidheid is in de na volging van Christus en dat wij op de toe ontkomen dat het onderhavige pa en hun regeringen een neuiralitelts- probleem met name onder Christenen politiek door slechts zeer weinigen mo- wel altóós tot verschil van inzicht en gelijk of verantwoord wordt geacht" en houding leiden zal? Maar het is ook de evenzeer wordt uitdrukkelijk gesteld: DE MIJN IN KENADSA voor een zwarte berg twaalf millioen francs Oorlog en vrede. Wat is daar tegenover de houding der serk? De in „Kerkten Vrede" verenigde christen-antimilita risten hebben die vraag bij her haling aan de synode der Ned. Hervormde Kerk gesteld. Aan het geven van een antwoord heeft die synode zich niet onttrokken. Zij gaf een commissie op dracht haar voor te lichten en te adviseren. Aan die opdracht, haar in No vember 1951 verstrekt, heeft die commissie gevolg gegeven. Een rap port is aan de synode uitgebracht door ds A„ J. Jörg, ds C. D,. Mou- lijn, mr M. de Niet, dr K. E. H, Oppenheimer; ds A. C. J. van der Poel, dr A. J. Rasker mr. W. F, Schokking en mr G. J. Scholten.. De synode zal het rapport, dat zij met vier stemmen tegen aanvaard de, aan alle ambtelijke vergaderin gen der kerk sturen. De voorzit ter van de commissie, die het rap- port opstelde, deelde ter vergade- gaat. En dat is dan al dadelijk vooral „Terwijl wij als Kerk de absolute zwakheid van bet stuk, dat als *t ware voortdurend „met zich zelf discussieert", dat weliswaar de gewetens „scherpt", maar toch eigenlijk de concrete beslis, singen aan de enkeling overlaat. Zo beschouwd, kunnen vooral de man nen van „Kerk en. Vrede" met het stuk tevreden zijn. Het geeft allerminst een volledig fiat op hun opvattingen, maar wel stelt het de huidige Westerse poli tiek van consequente weerbaarmakmg der Atlantische gemeenschap zó proble matisch, legt het die politiek zo uitdruk kelijk „in de waagschaal", dat bij dege nen die zich min of meer bewust ach- oui van de aangehaalde laatste als voorbeeld te nemen, aan een bepaalde èndere geestesgesteldheid zo ver en zo makke lijk tegemoet komt, dat men suggereert dat -de Nederlandse pers zich voor „leugenpropaganda" laat ge bruiken, dan treft dit te onaangenamer, omdat tegelijkertijd een veroordeelde karakteristiek van het aanwijsbare gevaar ener zeer bewuste christen vijandige communistische en semi-com- M mumsUsrti» Pta -ea voorlichting ont- -guur van dle oHerberciih=W - breekt. Hier verleidt de bcgrtlpoltlEe be. me8r tnogen verwachten dan van ge- gcerte tot onpartijdigheid de rapporteurs weid." En dan weer de reserve daarop: tot een relatieverms van het democra- „vjfj geloven allen aan dcre ehristcHike -Jsche willen, denken en doen, welke weerbaarheid: de vraag 0[ wij haar, met reer gevaarlijk een bepaalde zucht tot uitsluiting van alle gewapende weer- permanente zelfbeschuldiging nadert. baarheid. In deze zondige ejl van geweld Wij zetten onze lectuur van het stuk en onrecht vervulde wereld in alle om- voort. Steeds weer wisselt standpunt- stand Igbeden kunnen en mogen toepas- enerzijds standpunt-anderzijds af. Zekere sen, durven wij echter niet bevestigend aldus het rapport, „zoals de overheid beantwoorden," hei zwaard draagt opdat onder de on- W(j deden uit het rapport slechts üerdaaen hun ten goede, hel recht enkele grepen.. Men 2iet het: het geeft wordt gehandhaafd, behoort het ook tot geen antwoord. Duidelijk blijkt taak, de onderdanen te beschermen te- dat uit het slot: „Terwijl wij als Chrla- gen onrecht, dat hun van bulten af door tenen naar de Heilige Schrift de'over een aaiwa soorlog zou kunnen worden ons gestelde overheid moeten gehoor- aangedaan." Maar vlak daarop: „ont- zamen... ken het zijn. dat wd om daan van alle glans van romantiek Is Chnstus' wil op de een of andere ttfd de oorlog een massale moord en: „de onze solidariteit met de overheid en met tegenwoordige vorm van oorlogvoeren net volk moeten bewhzen door onge- is een middel dat tot bereiking van vre- boorzaamheid" de, vrijheid en gerechtigheid uitermate bedenkelijk is" en: „wij kunnen niet na- „vanwaar die paradoxale tegenstelling'» laten ons met schrik af te vragen of de «E, uiteraard inhaerent aan een ge» kelijkheid zonder voor be- ongerechtigheid waarmede gestreden ioyfegemeensehap die enerzijds (weer wordt, met soms even erg of erger is .du veJ." dan de ongerechtigheid waartegen de strijd gaat,..* En dat is dan toch wel "dwzöds haar Jeden hebben te zo'n geduchte reserve op het aanvanke- beslissen m^een „zon- ltjk ingenomen standpunt van de over- heidsphcht tegenover agressie, dat men zich afvraagt of er nu nog wel iets an ders dan tot een consequent anti-mtli- tairlame kan worden geconcludeerd. Maar dan gaan de meningen wéér uit een „De schrik er onder ter zeer te betreuren, dat het middel, waarvan het College zich bedient ont op de hoogte te blijven, voor de arbei ders niet bedoelde nadelige gevolgen kan hebben, De werkgever is nJ. hele maal niet verplicht een vergunning aan te vragen om meer dan 25 overver dienste te mogen uitbetalen. "Wanneer hö verkiest zich te houden aan de tekst van de oorspronkelijke vergunning, die een oververdienste van meer dan ge middeld 25 verbiedt, gaat hij volko men vrij int. Hij overtreedt daarmee geen enkel voorschrift en hij is dus ook niet strafbaar. In theorie bestaat mis schien de mogelijkheid dat de arbeider voor de burgerlijke rechter zelf eea vordering instelt cm het meerdere bin nen te krijgen, maar hier doen 2ich zulke Ingewikkelde bewijakwesties voor. afgezien nog van formeel-juridische be zwaren, dat de kans op succes niet groot Is. Veel beter zou het zijn, indien het College zou afstappen van zljrt gewoonte het werken in tarief per vergunning te regelen en gebruik tc maken van zijn bevoegdheid een bepaald belonings systeem bindend op te leggen, desnoods met de verplichting voor de werkgever het College regelmatig van de lonen op de hoogte te houden. Op de naleving van zo'n bindende regeling kan de loon- contrftledienst toezicht uitoefenen op een meer doeltreffende wijze dan. bij het vergunningenstelsel het geval is. Op deze wijze zou het loon in evenredig heid lot de prestatie onder alle om standigheden gewaarborgd zijn en zou aan het zo begrijpelijke wantrouwen te gen hei prestatieloon de grond kunnen worden ontnomen. Wil A. E, die over een onder- houdsquestie schreef, zijn volledige naam en adres opgeven? Brieven zonder deze gegevens worden n.I, niet beantwoord. „Ook wij, als West-Europess Christenen i 01®t dmifoumii. n«i' vj«* u<aaiujj, „ui ^atLsche' Westen, en genieten vele daan van alle glans van romantiek voordelen van de betere gereeh- tigheid, meerdere vrijheid en welvaart, waarvoor wy dankbaar zijn. of althans te zijn", terwijl tevens de pas lage treft: „Wtj verkeren, ook als Kerk. in de noodza kelijkheid zonder voorbe houd te moeten kiezen te gen ideologie en practij- ken van het communistische regime", doch hterop vol gen dan een aantal reserves, RE5ERVES „Dit kan echter «let betekenen, dat wij ons nu ook zonder voorbehoud Ver eenzelvigen met alle ideologieën en practjjken der democratieën." „Wij mogen met blind zijn voor 't ge- dige dat - - - -- „ija .iAItl, MiCUCIJ U<1uc vaar dat ook wij, bewust of onbewust, oorlog door de christelijke kerk onder flUe omstandigheden moet worden afge. wezen: ter die politiek stellen, door dit rapport bevangen zijn in ideologische voorstel- op z'n minst bepaalde gevoelens var. Imgen. welke vanuit het Evangelie niet onzekerheid aangaande de juistheid kritiekloos aanvaard kunner 'orden.' hunner opvattingen kunnen worden op- zui;en om der wille gewekt, ons ook niet tot het laatste t. Dit ia In feite een op verontrusting schuldigen tegenover de critieK, die zo- gerlcht en déArvan getuigend rapport, v/el uit het communistische als uit het Het gaat af dadelijk uit van de angst Aziatische Oosten wordt ingebracht te- die volgens de rapporteurs de wereld gen Westerse zelfverzekerheid en supe- staan en het niet strijden een grotere vervult, van de bezorgdheid over rloritcitsbesef, tegen onchristelijkheid zonde zou zijn toekomst waaronder men gebukt to onze levenswijze." te beslissen in een wereld", waarvan de Schrift zegt steeds oorlogen zullen zijn tot Christus' wederkomst. Hier ligt ter zake van hel vraagstuk oorlog en vrede „des Pudeis Kern", De christelijke kérk zal zich daar nooit deflnitief-eenzydlg, steeds to pararoxale tegenstellin- zljn, die menen dat de °v«* ma*?n ^"ken ?o genen brengt het rapport niets „nieuws" en kon het dat ook de grote meerderheid acht het riet brengen. Daarom overbodig? I hierover fs zo groot, dat echter, ondanks deze ook haar beang- ihristus stlgende vragen, de plicht der overheid veront- zich tegen een gewapende aanvalsoorlog te weer te stellenin een geval van het uiterste gevaar, waarin de meeat elementaire mensenrechten op h«t spol ring van de synode mede, dat er in de commissie aanvankelijk zeer te gengestelde inrichten aan het licht kwamen, maar dat men tenslotte eenstemmig het stuk aanvaardde, dat „een scherping van de gewetens en een woord van troost" bedoelt te zijn. Wanneer ,,2eer tegengestelde inzich ten" tot eenstemmigheid komen, kan dat niet anders geschieden dan via hel compromis. Geest van compromis adem* het stuk dan ook Inderdaad. Dat is de eerlijkheid van het stuk. want waar- Een zelfde „enerzijds-anderzijds"-hou- ding neemt het rapport t.a.v, de bewa- politiek gezien, maar men moet zwart-vviMekening, zoals die ïn de com- d,® kerkelijke getuigenIsaen ala dit nu een- munistische propaganda gebruikelijk is, derheid, „tot de taak der overheid - maal niet politiek zien een minder verworpen, mogen wij daar zeen omge- aan verworpen, mogen keerde wit-zwart- stellen." Waarna dan „een zeer dringend be roep {wordt gedaan) op hen die. werk- zulk een weer de reserve: de kerk i politiek 3 positief begin dan een aanhef geweest ware, waann inplaats van met bezorg de angst met moedige vreugde gewag zou zijn gemaakt van het gelukkig groeiende besef van internationale ver- zaam "in pers en voorlichting, zulk een bondenheid tegenover de agressie van enorme verantwoordelijkheid dragén, een totalitarisme waaraan de door de zjcfc voor leugenpropaganda te la- Christelijke kerk beleden gerechtigheid ten gebruiken." vreemd is. Het is ongetwijfeld goed, dat to dit 'Voortgaande tn de geest van die aan- rapport de kerk zich aan.de hand van .- ,f>rTJ..uu.- hef wordt dan ongetwijfeld geccmsta- al dte geciteerde reserves verzet tegen raat is^ ook een geweldige verweking teerd, dat voor de volkeren van Euro- haar gelijkschakeling met de anti-com- gelegtn En; het is mogelijk dat de be- -teienlnz tecenover moet steedi „waarschuwend vragen of het overheid en onderdanen, en ook de internationale organisaties der volke ren inderdaad en ten volle om waar achtige vrede en gerechtigheid te doen Is." (Jammer, dit tussen haakjes, dat die Internationale organisaties alleen in deze critiache zin genoemd worden en verder in het hele stuk ntet.J En: in het bezit van een-militair maehtsappa- MiSBcbien! Maar de aandrang op enig kerkelij'k antwoord wag nu eenmaal groot. Opportuun? Een moeilijke vraag! Inopportuun zou men het kunnen noemen, inzover- re het juist in een tijd dat elk bezwijken der democratischs kracht elk nalaten der Westerse paraat heid in de meest letterlijke zin „uit den Boze" heten mag, zoveel ruim te aan het anderzijds ten- koste van het enerzijds laat, dat het nu niet bepaald tot de versterking van het Westerse „moreel" bijdraagt. De Kerk echter, en van héér uit gezien .terecht, zal zeggen dat dit dan ook"'niet tot haar, aan de over heid noch - „Staatsrason" gebonden critische taak, behoort. En gelukkig, zij kan althans in het Westen die taak in vrijheid vervullen. Oplossing voor het bromfietsprobleem Naar myn mening is de brom fiets een verschijnsel in het weg verkeer dat nóch met de gewone fiets, noch met andere gemotori seerde vervoersmiddelen kan wor den vergeleken. Waarom streeft men er niet naar voor dit ver schijnsel apart ook een aparte op- lossi/ig tof stand te brengen? Bijvoorbeeld, door langs de hoofd wegen een streep fe kalken, waar achter de auto's en motoren niet mogen komen en waarachter de bromfietsers kunnen brommen? Daar waar fietspaden langs de ■wegen liggen, krijgt men op deze wijze twee fietspaden: één voor gewone wielrijders en een voor brommers. Onze leuze zei: voor de aparte fiets een fietspad apart. Bromfietsers horen niet op het ge wone fietspad en ook met op da weg. B. v. R. Voorbeelddat ons ter navolging strekt Ik ben geen vriend van Sowjet- Rusland en het Russische systeem. Maar er is één ding, dat ik van de Russen graag zou willen over nemen, Elk jaar, aan het begin daarvan, zo las ik in het boek van oud-ambassadeur Visser over de Sowjet-Unie, krijgt elke Russische automobilist drie bonnen uitgereikt. Begaat bi] een verkeersovertreding, dan wordt één van deze bonnen ingenomen. Maakt hy een tweede verkeersfout, dan houdt men de tweede bon in. Enzovoorts. Is de automobilist alle drie zijn bonnen kwijt, dan mag hij niet meer ryden en moet hij wachten tot het nieu we jaar, waarop wederom drie bonnen worden uitgereikt. Zou iets dergelijks, hier toegepast, er ook toe kunnen bijdragen het ontstel lend groot aantal verkeersongeluk ken te verminderen? ABONNEE. Niet naar Zuid-Afrihal In Zuid-Afrika wonend, zou ik graag de vraag willen stellen: Zijn er geen betere emigratie-landen voor een Nederlander dan deza Unie, waar de gemiddelde bewoner een Nederlander een „vervloekte Hollander" noemt? Zomin als ik een Spanjaard zou aanraden zich in Mexico te vestigen, zomin zal ik een Nederlander aanraden naar Zuid-Afrika te gaan. De bewoners van de Unie hebben niets, met da Nederlanders gemeen. Hun karak ter en moraal is Bnders. Boven dien: in Zuid-Afrika kijkt - men achteruit, niet vooruit. EEN NEDERLANDER-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1952 | | pagina 4