I
8
Bungalow-dorpje
aan de
Krdlingse weg
Nieuwe Maasdam nog fleuriger
en fraaier dan Rijndam
Sonde en narcose-kap in Luxor
en Lutusca
'mm
Intussen
In Gouda herleefde dei
vijftiende eeuw
,;y;4Si
Joy-rijders
veroordeeld
c
Artisten kregen de vrije hand
aan boord
k ïstü ii» hu. ,van
ROTTERDAMSE BIOSCOPEN
Enorm geladen „grand patron"
van Pierre Fresnay
lit eerste helft 1952
f ,24 mill, gespaard
S||kff
HET KONINKLIJK BEZOEK
Bertha Verhoef (van de KVT) knoopte
een tapijt voor prinses Beatrix
168.000 Knopen
Zaterdag 19 Juli 1952
Aan de Kra-
lingse weg,
waar hij met
de spoorbaan
Jti de Ring-
vaartweg een driehoek vormt, vroeger „De
rode driehoek" genaamd, verrijst op 't ogen
blik een bungalow-dorp. Het gaat daar ont
zettend snel. Een stuk of vijf van die huisjes,
waarin de architecten hun kennis en artistie
ke aanleg hebben uit
geleefdstaan er al
en bijna iedere dag
gaat er tut weer een
„eerste paal" de
grond in voor een nieuwe bungalow. Wat verderop in het land tussen
KraUngse Weg en 's Gravenweg zijn ook een paar bungalows gebouwd,
maar zij staan daar wat alleen aan de Turfweg, de andere zijn gegroe
peerd rond een heuvel, die daar is ontstaan uil 't puin van de binnenstad.
Sommige staan in een wijde losse cirkel rond de top van die heuvel,
waar de afdeling Bestratingen van Rotterdam reeds een soort plein heeft
geschapen en waar men op de donkere winteravonden ook al gemak
kan hebben van de straatlantaarns, die het GEB er heeft neergezet. Twee
slaan er voltooid langs de oprit naar de top van die heuvel, een
weg, die het „Boven-over" heet. Er zijn er daar nog meer in aanbouw.
Eén staat er al in de steigers, voor de tweede is dezer dagen de eerste
paol_ geslagen zonder officieel gedoe en aan een derdedie van. de
architect Herman Haan, is men ook al begonnen.
Dan, ergens in de hoek van het nog wat kale pleintje is een
weggetje, dat naar-beneden kronkelthet sluit aan op de Ring vaar tweg,
maar u kunt ook om de heuvel
heen draaien en dan komt u
weer langs bungalows, die langs
deze weg het „Holletje" ge
naamd zijn gebouwd. Het is
er al aardig volgebouwd en als
er straks zo een stuk of twin
tig staan wat de bedoe
ling is zal er weinig ruimte
meer over zijn voor andere. Ge
lukkig maar trouwens, want an
ders zou het aantrekkelijkewat
nu dit nieuwe bungalow-dorp
belooft te gaan bieden, onge
twijfeld verloren gaan
De enigen, die door al deze
bouwerij waarschijnlijk wel wat
In de verdrukking zijn gekomen,
zijn de padvindsters. Zij hadden
als eersten, hun clubhuis dicht
bij de overweq gebouwd. Zij
waren daar vrij en hun naaste
buren waren ver; thans is hun
clubhuis vrijwel omgeven door
de nieuwe bungalows. Voor hen
ïs de aantrekkelijkheid van een
tehuis buiten de bewoonde we
reld grotendeels verloren ge
gaan, maar ze hebben zich daar
zonder erg veel morren ala goe
de padvindsters bij neergelegd.
f.4-
A
Boven: Er gaat weereen
„eerste paal
grond, Beneden: Hier li
Set weggetje dat „Bo
ven-over" wordt ge
noemd. zoals men. riet
staan er aan belde zij
den reeds bungalows en
het materiaal voor nieu
we huisjes ligt klaar, op
deze foto ziet men not
de draden -van de hei
stelling van de bovenste
foto
De Rotterdamse rechtbank ver
oordeelde gistermiddag de 20-jari-
ge varensgezel C. R. tot één jaar
en zes maanden jeugdgevangenis,
de 21-jarige classificeerder R. v, d.
L. tot tien maanden met aftrek,
waarvan vier maanden voorwaar
delijk met een proeftijd van drie
jaar en bijzondere voorwaarden, en
de 16-jarige laboratoriumbediende
J, M. tot zes maanden tuchtschool.
Deze jongelui, die zich al meerdere
malen aan joyrijden hadden schul
dig gemaakt, hadden het voorne
men een Chevrolet, die zij op 11
April van het parkeerterrein voor
het Luxor-Theater ontvreemdden,
via een zwager van v. d. L., de 33-
jarige opkoper A. EL, te verkopen.
Deze laatste kreeg negen maanden
•gevangenisstraf met aftrek.
DEN HAAG Te "Utrecht is
Vrijdag opgericht de Stichting van
de Nederlandse EierbandeL Deze
stichting beoogt aaneensluiting van
alle grossiers ,en handelaren in
eieren, die zich" hoofdzakelijk met
de binnenlandse handel bezig hou
den.
WZIJ leven Poort. Vaak haas-
tig de nieuwe dag in, die
niet lang nieuw blijft, want zorg
en angst en soms de vreugd zijn
cuder dan éér£ dag. En moe de
nacht in, wann wat hebben wij
niet te verwerken? En weinig
tijd om na te denken, of bezin
ning te vinden. Ook niet te zeer
verlangd, waarom nog somber
der worden? Wij kunnen wel
eens even geestelijk zijn, maar
laten het liever, over aan lieden
van het vak. Wij leven voort en
kalen desgewenst injecties van
de geest. Sommigen regelmatig,,
dagelijks of wekelijks, de mees
ten pas als de avitaminose te
duidelijk wordt of denken tü#
er nog wel aan, dat wen niet
alleen voortleven tussen eigen
geboorte en dood, maar ock tus
sen Schepping en Herschepping?
Dat wy voortleven, niet zo-maar,
doch voortdurend tn een betrek
king tot God? Daar kunnen wij
onze schouders over ophalen;
goedbedoeld stichtelijkheidje. Wij
kunnen er bewust „neen" tegen
zeggen: en wat dan nog?/ Wij
kunnen er .Ja" op zeggen en
iets gaan merken van de zin des
levens. Dat er een Plan is, niet
slechts voor vijf jaren. Dat er
een Doel is: net eeuwig rijk
van God. En dat wij voort mo
gen leven: op weg daarheen,
intussen.
F. OBERMAN.
Dit is maar een heel klein hoekje
van de Palm Court. Op de voor
grond tussen de twee ficussemiet
V een pilaar, die heel geraffi
neerd met dunne rotan is
omwonden, en rechts in de hoek
ziet U nog een vlak, waarin met
rotan gewerkt is. De wandver
siering is uan Nel Klaassen.
Op 11 Augustus zal de „Maasdam", het
nieuwe schip van de Holland—Amerika Lijn*
zijn eerste reis met bestemming Montreal
- beginnen. Gisteren kwam het na een ge
slaagde technische proefvaart weer terug bij
de werf van WilLon-Fijenoord en wanneer de
naam „Maasdam" niet op de steven had ge
staan zou men het schip voor de .Rijndam"
hebben, aangezien. Uiterlijk gelijken deze
zusterschepen als twee druppels water op
Eerst een paar cijfers: De „Maas
dam" meet bruto 15D24 ton en netto
10120 ton. de totale lengte is lEf
meter en veertig centimeter, de
breedte iets meer dan 21 meter en
de afstand tussen kiel en sloepen-
dek bedraagt 20,88 meter. De duur
van de overtocht RotterdamNew
York is berekend op negen dagen,
er kunnen 39 passagiers eerste klas
se en 842 passagiers toeristenklasse
mee, de bemanning telt 306 koppen,
komt gedeeltelijk over van de „Rijn
dam" en komt onder het bewind
van kapitein J. B. van Gaart. Het
schip kan 3000 ion gewone lading,
1600Q kubieke voet vrieslading en
30 auto's meenemen; In de machine
kamer staat een General Electric
turbine met vijf turbogeneratoren
van 250 k.w. elk en heeft Roster
Wheeler ketels, Voor de navigatie Is
er een uitgebreide degaussing uit
rusting, verder loran, decca en ra
dar en een richtingzoeker met ka-
thodestraalbuis-aflezing.
Maakte de „Rijndam" reeds een
frisse en vrolijke Indruk, op dit
schip hebben de architecten J-
Schml en J. A. van Tienhoven deze
accenten nog versterkt. In de Palm
Court, waarvoor Agnes Canta de
tafelbladen ontwierp, is heel veel
met kleuren gewerkt en wel op een
dergelijke manier dat men zich af
vraagt hoe het mogelijk is. Het is
een groot kleurenfeest, waarbij de
harmonie zeer goed behouden is. die een jachttafereel voorstellen, een
Nel Klaa3sen maakte enige aantrek- paar glas-in-loodramen van Nico
kehjke wandschilderingen en onl- Schrier zorgen voor het gewenste
wierp ook de motieven op de gla- licht en zo komt men dan in stem-
zen wand, die het trappenhuis ming in de bar, waar Pieter van
scheidt van de Palm Court, Gelder zich heeft uitgeleefd in een
tag. bifcUothee^chr^mer dGC°ra-
hangt kunstnaaldwerk van mevr.
Ernee v. d. Linden-—''t Hooft. Het is
een soort gobelin, waarop later weer
elkaar en innerlijk is er ook veel dat op elkaar
gelijkt. Alleen, de „Maasdam" is wat vol
maakter, zij is ook luxueuzer, hoewel er van
overdaad geen sprake is. Er zijn wat kleine
wijzigingen aangebracht, voor het gemak van
de passagiers en de bemanning en terwijl
de „Rijndam" bijzonder sober is zijn er op
de „Maasdam" artisten aan het werk geweest,
die ongetwijfeld hun stempel op dit schip
hebben gedrukt.
Zo -ziet een gedeelte van^de
'derkamer eruit. Qp de voorgrond
een grote tafel, waar heel veel-,
speelgoed op kan, voor de ver
zorgsfers wat gemakkelijke stoe- -
Jen en op de achtergrond dieren
in het icild achter tralies.
ties op culinair gebied.
Een speciale attractie vermt de
kinderkamer met wandschilderixi.
gen van Doeve, décors van mevr.
La Croix en poppen van mevr, La
Croix, alleen maakte Pieter Starre-
ia,,— veld de gezichten. Die speelkamer,
met de naald gewerkt is, een bij
zonder procédé, dat zeker veel
waardering verdient, door de loun-
JNederlaagserie 't Noorden
In de wedstrijd *t NoordenDRS
scoorde de ontvangende vereniging
521 van de te maken 581 caram
boles, terwijl DRS het tot 481 <576}
bracht. De respectieve percentages
waren 88.15 en 84.37
de rookkamer, een modern inge
richte ruimte, waar Nico Nagïer
vooor wandreliefs zorgde. In tegen
stelling tot de „Rijndam" is er hier
een soort entree voor de bar ge
maakt. Men noemt het de Voorhof
en Pieter Starreveld maakte er re-
liefs verdienstelijk overigens
vlakte, doet ruim aan, doordat Doe
ve wandtekeningen heeft gemaakt
van dieren in de natuur, maar hij
heeft die natuur toch afgesloten
door tralies en men krijgt de indruk
dat alles heel ver weg is. 's Avonds
kunnen poppen en poppenkast
worden opgeborgen en wanneer
men dan de tafel demonteert komt
er een gezellig dansvloertje te voor
schijn.
Het zou te ver voeren alle kunst
op te gaan sommen, die zich aan
boord van de „Maasdam" bevindt.
We willen tenslotte volstaan met
het noemen van het pittig humoris
tische beeldhouwwerk van P. Roe
vers, dat in de vestibule bjj de eet
zaal is aangebracht en het glas-mo
zaïek in de eetzaal zelL Pieter Star
reveld heeft de emigranten, die on
getwijfeld veel gebruik zullen ma
ken van dit schip, een laatste groet
willen meegeven uit de provincie of
misschien ook wel uit de stad, waar
zij woonden. Elf panelen zijn er met
elf torens, sommigen van de hoofd
steden van de provincies, maar
voor Zuid-Holland, dat hij in het
midden plaatste koos hij Rotterdam
met zijn St. Laurens, zijn bruggen
en kranen en de Maas. die langs een
zittend paar verder stroomt naar
zee.
In de bar leefde Pieter v. Gelder
zich uit op ctilinair gebied. Men
ziet de Hollandse nieuwe, die met
de vlag in top, zelf glorieus bin-
?!pnkomt, een tnara vaart rond
met een koekepan, tcaarin twee
gebakken scholletjes liggeu (of is
het schar), wat verderop zou men
kunnen zien hoe een gevangen
gans zich met een gelukkige
glimlach naar de keuken laat
brengen en beneóen in de hoek
ziet U een hengelaar, die een dob
belsteen als aas gebruikt.
Sonde en narcose-kap beheersen deze week in twee theaters het film
beeld. Van die twee „medische" films is de Franse „Un grand
patronnog het verdienstelijkst, omdat zij tenminste aanvaardbare
indrukken geeft van de gebeurtenissen in de operatiekamerEr zijn
zelfs vrij „realistische" fragmenten in close-up bij, die de publieke
zenuwen danig op de proef stellen en de toeschouwer beslist niét het
onaangename nep-gevael geven, dat de medische variété-nummers in
zovele films op kunnen wekken.
En dan is er nog een grote speler als
Pierre Fresnay, die van de „grand
patron", de fameuze chirurg, inderdaad
de alles dominerende figuur maakt. De
subtiel genuanceerde, maar enorm ge
laden vertolking van Fresnay is des te
knapper omdat het vrij zwakke scena
rio, dat zich in allerlei on-interessante
détails verliest, hem allesbehalve te hulp
kwam. „Le grand patron" heeft maar
éen Ideaal: de medische wetenschap en
voor dat doel offert hij alles op. De
eigenlijke intrige als men daar nog
van spreken mag is te verward en
ingewikkeld om zelf» maar aan te dui
den. „Onder Narcose" kan men zien in
LUXOR.
Lutusca
Het beperkte talent van de sympa
thieke Glenn Ford is niet bij machte
de andere Amerikaanse medische cliché-
film „De dokter en het meisje" (The
doctor and the girl} boven het zeer
middelmatige uit te heffen. Ook hier
weer het oude dilemma van de arts, die
heeft te kiezen tussen een lucratieve
specialisten-carrière en de praktijk van
een simpele huisdokter ln een volkrijke
New Yorkse armenwijk. Voor dr. Mi
chael Corday is die tweestrijd nog
zwaarder omdat 2ijn heerszuchtige vader,
zelf een beroemd medicua, de weg naar
beroeps- en flnancfeel succes zeer ge
makkelijk voor hem kan plaveien. Zijn
lieve, jonge vrouwtje (Janet Leigh)
geeft hem in zijn moeilijke ogenblikken
echter zovee] steun en de eenvoudige
patiënten doen hem z'n verantwoorde
lijkheid zo sterk voelen, dat hij per
soonlijke ambities laat wijken voor een
bescheiden, maar zeer, nuttige taak
onder de zieke armen. Charles Cobum
en Gloria, de Haven zijn andere spelerB
AWSTSBDAM. Vergeleken
met' het eerste halfjaar van 1951
hebben de eerste zes maanden van
1052 een stijgende spaarzin getoond,
Irt 1951 bedroeg de ontsparing tot
en met Juni 140.32 trtillioen. ter
wijl thans in dezelfde periode
24.68 milL meer is ingelegd dan te
ruggevraagd.
in deze wat al te „vlotte", weinig origi
nele film van Curtis Bernhardt.
Capitol
Hoe de eerste Amerikaanse posttrei
nen door drieste roverbenden werden
overvallen, is voor de zoveelste keer te
zien in „Hyena's van het Rotsgebergte"
(Wyoming Mall). Steve Davis (Stephen
McNaUyj is de moedige man. die vech
tend en vrijend zorgt, dat het verkeer
veilig, vlug en voordelig onderhouden
kan worden en de actrice Mary Wil
liams (Alexis Smith) brengt extra-span
ning in het verhaal doordat zfj moeilijk
weet te kiezen tussen haar trouw aan
de bende en haar warme gevoelens voor
de dappere Steve. Dit wildwesteltjke
drama, met aardig spel van Armando
Silvestre als een Indiaanse politieman,
is opgenomen to technicolor.
Rex
In „Goudjagers van Nevada." i» men
weer niet karig met muilperen, revol
verschoten en wat dies meer adj. Het is
een western van de goede soort, boven
dien vol afwisseling: ruwe vechtere
bazen. een lieftallige Zondagsschool
juffrouw, op goud beluste schurken en
schalkse danseressen met blikvangenae
onderdanen. Voorts een hartverovejend
jochie, dat de aanleiding van veel narig
heid wordt, maar ook de boeven naar
de eeuwige jachtvelden helpt verhuizen,
zodat het leven to Nevada Spring z'n
vredige loop kan hernemen.
Prinses
Onuitputtelijk voor filmproducers is
de geschiedenis van de verovering van
Amerlks's Westen op de roodhuiden, Er
zijn betere films over gemaakt dan „Ge
wapend e*eorte", dat aanvankelijk veel
belovend lijkt, maar tegen het eind in
een vrij siappe oplossing van de proble
men eindigt. Edmond O'Brien (net iets
te dik) speelt de cavalerie-sergeant, in
het leger beland om wraak te nemen
op de moordenaars van rijn verloofde,
doch uiteindelijk plots vergevensgezind
onder invloed van een lief meisje.
De film is in technicolor, die de tal
rijke goede staaltjes van camerawerk
niet verstoort. De regie was in handen
van Byron Has kin.
Victoria
Vóór de bedrlegelijke Alan Lsdd de
fraaie Mona Freedman op gepaste wijze
kan benaderen, moet hij haar sinds lang
vermiste broer terugvinden. Dan eerst
kunnen, de familieverhoudingen to het
huis van de rijke rsneh-eigenaar klop
pen, want de sluwe gast heeft zich hier
als die „verloren zoon" ingedrongen,
niet wetend hoe schoon zijn „zusje" zou
zijn. De prijs voor zijn bedrog (en zijn
wilde verliefdheid) kamt Lada te staan
op ettelijke hardhandige ontmoetingen
met vechtlustige lieden, maar aan het
slot van de technicolor western Mannen
van Staal nee het Rotterdams politie
korps heeft hier werkelijk niets mee te
maken wacht hem de rijke en rijf»®
beloning voor al zijn heldendom.
Pierre Fresnay in „Onder
narcose" (LUXOR)
Brits vliegtuig Btort in
Luxemburg neer: 2 doden
LUXEMBURG Een Brits vlieg
tuig is Vrijdag op ongeveer 16 km
afstand van de stad Luxemburg op
een straatweg neergestort.
Twee.passagiers zijn om bet leven
-'gekomen. - De autoriteiten zijn er
nog".niet in geslaagd één van de
slachtoffers te identificeren, daar
deze geen papieren bij zich droe
gen.-' Volgens ooggetuigen verloor
het toestel hoogte tengevolge van
roaehinestoring,
Kostbare schilderijen
gestolen
VERSA TT.LES. Inbrekers heb
ben in de kapel van het kasteel
van de Hertog van Luyne te Dam-
Pierre, b« Versailles, ingebroken, *n
schilderij van Rubens, voorstellend
„Het krndeke Jezus" en een schil
derij van Raphael gestolen. De
waarde van de Rubens wordt ge
raamd op ongeveer een half mil-
lioea gulden. Beide werken, waren
met - verzekerd.
Amerika reageert nog niet
op verzoek van Israel om
militaire hulp
TEL AVIV. Mosje Sjaret, de
Israëlische minister van Buiten
landse Zaken, heeft verklaard, dat
Amerika nog geen antwoord heeft
gegeven op het Israëlische verzoek
om militaire hulp. Sjaret, die deze
week is teruggekeerd van een be
zoek aan de Verenigde Staten,
verklaarde voorts, dat Israël ook
Engeland en Frankrijk om militaire
hulp heeft gevraagd.
K^ntooropleiding
in de practijk
Vrijdag heeft dr F, W. T Hunger, Al
gemeen-Secretaris van de Kamer van
Koophandel, de getuigschriften Practi-
sebe Kan tooroplei ding uitgereikt aan
hen. die hun opleiding in 1949 zen be
gonnen.
De uitreiking vond ditmaal voor de
vierde maal plaats. Het betreft hier een
speciale opleiding voor kantoorbedien
den, die een 4-jarige Ulo-school hebben
doorlopen. Gedurende drie jaar worden
zo bij een Rotterdams bedrijf ra de
practijk tewerkgesteld, waar zij met de
werkzaamheden op zoveel mogelijk af
delingen kennis moeten waken. Gedu
rende die tyd moeten zij zich ook theo
retisch verder bekwamen. Een practt-
sche en theoretische vorming dus.
Het getuigschrift werd uitgereikt aan
N. W. van Alphen, A. G Deelen. Th. M.
van den Eisen, P. Elvers. E. W. Th,
Ranselman. J. C Heydra, A. H. 'de Ton?.
H de Keizer. E. F. Keyzer, J. Kieffer,
A. van der Leer. Leemvenburgh. J.
Mmnaard. A, Prins. A. Q. Rikkengaa,
11 Vat, F. A, M. Verzijl. L. F Wouters.
De eeuwenoude kJok „Gabriel" luidde, toen de Koningin bei gereefen-
reerde stadhuis van Gouda heropend had en terwijl de herauten nieuwe
fanfares bliezen, daalde HJML af naar de hurgerhal en trouwzaal, waar rif
die hebben deelgenomen aan de vernieuwing van het gebouw en talrijke
vertegenwoordigers uit alle maatschappelijke kringen van de stad aan haar
werden voorgesteld. Het gemeentebestuur bood een gebrandschilderd glas-
paneeltje, dat een eople was van het portret van Willem de Zwijger in d«
St. Jannkcrk. plus een Gouds koffieservies met bijbehorende cosies aan, da
Oudheidkundige Kring „Die Goude" een exemplaar van het Gedenkboek.
Na de lunch in het prachtig-an-
tïeke „Ruim" van het stedelijk mu
seum „Het Catharina Gasthuis" be
gon de rondrit door de stad, langs
enthousiast met vlaggetjes wappe
rende menigten van kinderen en
nog grotere drommen van vrolijk
groetende volwassenen. Even stopte
de stoet bij het rusthuis „Huize Ju
liana", waar de oudjes een prach
tig plaatsje hadden gekregen aan
de stoeprand en na een bezoek aan
de Kon. Stearine Kaarsenfabriek
„Gouda" keerde de Koningin an
dermaal naar de Markt terug.
Daar wachtte haar een bont en
beweeglijk stuk stadsleven anno
1452, het jaar waarin het Stadhuis
voor de eerste maal gereed kwam.
Begeleid door de schepenen wandel
de H.M. langs de talloze kraampjes
en werkplaatsjes; een kiezentrek
ker trachtte met twee narren de
aandacht van het publiek te van
gen, buitelaars maakten de raarste
capriolen, de omroeper verkondde
aan alle goede burgers van de stad
van der Goude, dat op bevel van
schout en schepenen de huisdeur
van Jan Blauvoet verwijderd was
omdat Jan zdjn schuld groot 20 pon
den en 6 schellingen niet wenste te
betalen". Een dief werd aan de
schandpaal gesteld en edelvrouwen
te paard reden door dit alles rond,
alsof zij nooit anders gedaan had
den,
Het aardige van dit marktspel,
waarin ook nog de „clute" van „Nu
noch" als wagenspel werd opge
voerd, was de volstrekte natuur
lijkheid en ongedwongenheid, waar
mee de spelers de waarschijnlijk
heus wet strenge aanwijzingen van
de regisseur (do heer J. C. van
Vliet) opvolgden, zodat men geen
enkel ogenblik het gevoel had in
een „vertoning" te zijn opgenomen.
De scenarioschrijver P. J. Zonrui-
ter, de décorbouwers S. Swaneveld
en W. Hogervorst en de artistiek
leider J. E. du Mont verdienen
evenzeer de grootste bewondering
voor deze massaprestatie, die wer
kelijk een evenement was en door
H.M. hogelijk geapprecieerd werd.
NAAR MOORDRECHT
Na een thee in het stedelijk pij
pen- en tegelmuseum „De Moriaan"
nam de Koningin bij de grens van
de gemeente aan de Julianasluis
afscheid van burgemeester James.
In Moordrecht verwelkomde de be
volking de vorstin al even harte
lijk. Burgemeester K, H, Brandt
begroette H.M. bij het Raadhuis,
waar zij haar portret, door de Rot
terdamse schilder A. van der Plas
vervaardigd, bezichtigde. Een be
zoek aan de N.V. Koninklijke Ver-
De 24-jarige Bertha Verhoef
heeft het tapijt voor prinses
Beatrix, naar een ontwerp van
de heer C. P. Koevoetgeheel
alleen geknoopt. Ze deed er 14
dagen mjer, 12000 knopen per
dag. Bertha had in deze weken
*s nachts geen oog dicht gedaan,
zó benauwd teas ze dat de Ko-
ntnain haar op deze dag zou
willen aanspreken. Maar toen
H.M, inderdaad aan de directie
vroeg of ze de vervaardigster
van het prachtig tapijt even
mocht bedanken, was het ijs al
gauw gebroken. Wat vind je
prettiger teerfcen, met een pa
troon of effen?" vroeg de Ko
ningin, .(Nee, met een patroon",
antwoordde Bertha beslist.
enigde Tapijtfabrieken vormde het
besluit van de dag. Bij de ingang
bood Laantje Oudjk namens de af
deling Moordrecht van de Neder
landse Bond van Plattelandsvrou
wen een kaas aan. Geruime tijd
vertoefde H.M. in de grote fa
briekshal, waar machinaal en met
de hand de tapijten worden ge
knoopt. Zeer verrast toonde zij zich
door het geschenk van de directie,
een fraai handgeknoopt Smyrna-ta-
pijt, wit met een geestig bloemmo
tief. bestemd voor prinses Beatrix.
Staande op het bordes van de re
ceptiehall nam H.M. tenslotte de
zanghui de van de Moordrechtse
schooljeugd, die begeleid werd door
de muziekvereniging van de KVT,
in ontvangst.
Beëdigingen
Van de Arrondtsaementa-Rechtbank
te Rotterdam is by de Kamer van Koop.
handel bericht van beëdiging ontvaneen
van de heer C, E. *t Hoen te Rotterdam
als makelaar m koffie en thee,
Van het Kantongerecht le Rotterdam
is bericht van beëdiging ontvangen van
de heren:
J. W c. Breeden te Voorburg, ata ex
pert voor Rijn- en binnenschepen en.
kustvaarders, voor het tijdvak van 2
Mei 1952 tot 2 Mei 1953;
A. van Gllst te Rotterdam, als nau
tisch expert, voor het tijdvak van 20
Juni 1952 tot 20 Juni 1953:
L E. Petersen te Rotterdam, als taxa
teur van meubelen en huisraad voor
het tijdvak van 27 Juni tot 27 Juni
1953;
H. van Zanten te Rotterdam, als taxa
teur van parfumerieën «n toiletartike
len, voor het tijdvak van 12 April 1952
tot 12 April 1953.