ëén TRIO, 3 verhalen Maugham in van Somerset film PTT-man als ambassadeur der vriendschap Bemanning schikte wat in voor Argentijnse ruiters ROTTERDAMSE BIOSCOPEN Douglas als maniakale rechercheur Gelukkig Man Jan v. d. Graaf s papieren band met Zuid-Afrika Knutselruimte en -gereedschap in een Crooswijks keldertje Integratie in de poppenivereld Heeft de Jeugdweek reden van bestaan? Beroemde ruiterploeg bijna gestrand Prins Bernhard hielp: nu per m.s. „Albireo" huiswaarts In strijd tegen kinderverlamming ook Rotterdam paraat cv Wie doet mij wat 1 Zaterdag 13 September 1952 5 W eer is een drietal korte verhalen van Somerset Maugham „gehan deld" tot een film. Het is een wijze van „uitgeven", die als experi ment haar verdiensten reeds heeft bewezen „Quartet"„Encore")* in zekere zin ook iets anders brengt dan de normale, volledige speelfilm kan doen en vooral van de regisseur een uitermate fijn ontwikkeld ge voel voor sfeer, toon en combinatie eist. Binnen het korte bestek der afzonderlijke verhalen is de regie aan veel nauwer grenzen gebonden; de vrijheid om (met maximaal behoud van de oorspronkelijke waarde) zijn eigen weg als cineast te gaan, is voor de filmmaker bij één enkel hoofdgegeven uiteraard veel groter. Zijn taak by een verzamel-film als „Trio" is dan ook vooral een dienende en om Maugham zo verantwoord moge lijk te interpreteren, hebben Ken Anna- kin en Harold French zich vooral toe gelegd op een doorgaans zeer boeiende karakteruitbeelding van de talrijke sujetten, waarvoor zij met scherp inzicht precies de juiste spelers kozen. „Trio" biedt een schaj van typen en Bituaties, die minstens even interessant zijn als de loop en afloop van de 3 ge schiedenissen Z«1I. Deze ontlopen elkaar niet veel in kwaliteit. Alleen het derde: „Sanatorium" (Jean Simmons-Mi chael B.ennie> brengt met de tragische romance van een tubelculeus paar, een ■wat sentimentele dissonant m het pun tige geheel, waarin gevoel en menselijk heid meestal schuil gaan achter het veilige pantser der Engelse humor. Fenomeen „Brit" „TJl ijnheer Weetal" (Nigel Pa trick) herinnert onmiddellijk aan de lastige passagiere in „De zeereis" (onder deel van die andere Maugham-film „Encore"). In de kortst mogelijke tijd weet dit verschrikkelijke typo alle op varenden van Met schip tegen zich in 't harnas te jagen. Maar op het moment dat zijn oordeel beslissen kan over het levensgeluk van twee mensen, krijgt de toeschouwer (en. geraffineerd genoeg niet 2ijn „film-omgeving") een totaal andere indruk van zijn karakter. Het eerste verhaal „De koster" schetst de verrassende carrière van de rijke eigenaar (James Hsyter) van een wln- kelconcera, die als koster na 17-jarige trouwe dienst werd ontslagen,, toen bleek dat hijanalphabeet was. Als toeschouwer ziet men deze caval cade van verschijningen passeren met steeds groeiende bewondering voor de knappe schetser van -mens en milieu: Maugham. En „Trio" is ook als (meest al) amusante bijdrage tot onze kennis van het fenomeen „Brit" niet te ver smaden! (*t VENSTER). Arena Detective Story is allesbehalve oen (normale) detective story. Het is een zeer gedurfde en doelbewuste poging van William Wyler om de ethiek van de politieman voor de veiligheid voegen we er de beperking aan toe; van de Amerikaanse politieman te benaderen. De misdaden, waar we op die ene dag in het arrestanlenlokaal van een New Yorks districtsbureau oppervlakkig mee kennis maken, dienen slechts als toe vallige stoffering van hél werkelijke drama, dat zich him: tussen deze kauw gum lóiaiwende recherche-ambtenaren in hemdsmouwen tussen de kale muren van dit rommelige bureau afspeelt: de ondergang van de rechercheur James McLeod, die in zijn .onmenselijk optre den tegen verdachten de incarnatie van de wrekende gerechtigheid zelve is. Voor deze rol koos "Wyler de keiharde speler Kirk Douglas, .die reeds tn ,,The Big Carnival" het prototype van de onscru puleuze sensatie-journalist met beklem mende wreedheid neerlegde. McLead vat zijn ambt als een zuiver persoonlijke zaak op. Misdadigers, kleine evengoed als grote, haat hij als zijn persoonlijke vijanden. Als enige verontschuldiging voor deze maniakale houding kan de herinnering aan zijn vader gelden, wiens misdaden de dood van zijn moeder ver oorzaakten In het wit-zwart schema van McLeod's moraal passen geen uitzonderingen, geen verzachtende omstandigheden, geen gra daties. Wil een arrestant niet spreken, dan deinst hij overtuigd van de schuld van de verdachte niet terug voor de grofste methoden van morele of zelfs lichamelijke pressie. Zijn extreme op vattingen van recht en onrecht krijgen een dodelijke klap, wanneer bü merkt dat zijn eigen aanbeden vrouw voor haar huwelijk eenzelfde misstap heeft begaan, waarvoor hij de medeplichtige dokter op de electrische stoel wfl bren gen. Zijn vrouw verlaat hem, zijn col lega's distaneiëren zich. Tenslotte wordt hij neergeschoten door een arrestant, die hïj wi! ontwapenen. Men kan aanvoeren dat deze maniak zich bulten de fatsoenscode van de Ame rikaanse politieman stelt. Maar ook in het zogenaamd „menselijker" gedrag van McLeod's omgeving, die Wyler in vele nuances tekent, treft men, rudimenten van diezelfde hardvochtige mentaliteit aan, al moet toegegeven worden, dat sommige criminele „klanten" nu een maal niet met fluwelen handschoentjes aangepakt kunnen worden. Ook in het verdachten„materlaal" heeft Wyler met groot talent een. prach- tlge verscheidenheid van types bijeen gebracht. Als tegenwicht voor al deze geladenheid fungeert een simpele win keldievegge, die met hear naïeve opmer kingen de emotionele gebeurtenissen op eeh heel groteske manier doorkruist. 1,Detective Story" is een zeer sterke, belangwekkende film, die een niet steeds vleiend, maar wel eerlijk beeld geeft van de Amerikaanse politie en haar mentaliteit, Luxor De totale oorlog heeft als zoveel ook j. ..spion" 0n josse schroeven, gesteld. Is de man, die uit liefde voor zijn vaderland zijn diensten aan de offi ciële „vijand 1 aanbiedt, als spion te be schouwen? Dat hangt af, zou men Kun nen zeggen, van de zaak, waarvoor dat vaderland strijdt, Is zij goed of slecht! De Duitse zaak wès slecht. Maar de namen van die schaarse enkelingen die de moed hadden om het grote ongelijk te bekennen en met de geallieerden gingen meewerken om de vernietiging van. het regiem te bespoedigen, moeten uit overwegingen van persoonlijke vei ligheid thans nóg voor het Duitse volk geheim worden gehouden Met deze interessante problematiek houdt zich „Decision before dawn" (Geen medailles voor spionnen) bezig. Het is een Amerikaanse film, door Ana- tole bit vak opgenomen tn Europa. De nauwkeurigheid, waarmee men het beeld van het omsingelde Duitsland in de laatste maanden voor de catastrofe heeft gereproduceerd, is fantastisch. De ont reddering In de continu gebombardeer de steden, de chaos van heen en weer trekkende legere en de zwerftochten van soldaten, die hun onderdeel kwijt ge raakt zijn en dat alles toch weer over heerst door de doffe discipline van door gaan tot het bittere einde het lijkt wel of men met een documentaire 1-P-v. met een naoorlogse speelfilm te maken heeft. Het geestelijk conflict van de Duitse spion, die voor de Amerikanen werkt, door 2ijn landgenoten opgejaagd en door zijn lastgevers half geminacht wordt, concentreert zich in de gesloten jonge ex-korporaal van de Luftwaffe, een principiële anti-nazi, die achter de Duitse linies geparachuteerd wordt om de positie van een legerkorps te ont dekken. De film toont ons ook andere spion-typen: de opportunist, de avontu rier, die door hege soldij aangelokt wordt. De probleemstelling is niet aitijd zul ver, het toeval speelt wel eens een te grote rol, maar als poging om het wezen van spionnage van binnenuit en dus niet via sensationele avonturen alléén te be palen, verdient „Decision before dawn", waarvan het slot een bittere nasmaak achterlaat, alle aandacht. Oskar Wemer speelt de rol van de jonge Duitser voortreffelijk. Voorts ziet men Richard Basehart als een koele ver bindingsofficier en Hildegard Kneff, dl« op haar AmertkaaitB H< Neff heet. Capitol De grote musketiers zijn te oud. jich tig of reeds dood, om de koningin van Frankrijk van dienst te kunnen zijn. als zij ten teken van haar en Musketierse (tioeede generatie) Maureen O'Hara. In: „De zonen van de musketiers" (CAPITOL) ste nood een ring naar ieder van haar trouwe helpers zendt. Maar „De zonen van de musketiers" nemen die reddende taak over en spceden zich spoorslags naar 't paleis van de bedretgde vorstin. Eén van die „zonen" ia een dochter en dat klinkt biologisch wonderlijker dan het in werkelijkheid Is: Maureen O'Hara staat als Claire, de dochter van Athos, haar mannetje(s), op de degen is ze een artiste en als mannenmoed en veCht- tatent de 4e musketlerse niet beten, schakelt ze met gemak de bekwaam heden van hear eigen sexe in. Zo. door dapperheid en list weet het montere kwartet de Franse kroon uit de greep van de viiaine hertog en zijn bent te redden. Lachend levert het een oneindig De twee tuberculeuze gelieven uit Sanatorium(Jean Simmons en Michael Rennie). het derde ver- haaal van „Trio" ('t Venster) Eén van de meest bewogen scènes uit „Detective Story". De keihar de rechercheur (Kirk Douglas) slingert z'n vrouw (Eleanor Par ker) ae felste verwijten in het gezicht na haar bekentenis van een vroegere misstap. Door haar onthulling stort zijn rechtzinnige zwart-wit wereld inéén, aantal duels en ook de liefde steekt de kop (schuchter) op. Cornel Wilde kan z'n geluk beproeven bij Maureen. Haar rode lokken glanzen in uitdagend tech nicolor Lutusca „Het tovertapijt" wil graag een span nende, romantische en wat wilde Arabi sche avonturenfilm zijn, maar bracht het ondanks veel theaterbloed en figu- rantenzweet niet verder dan een aardig stukje knutselwerk met décorattrtbuten, waartussen zich een vrij flauw en door zichtig verhaaltje afspeelt, dat de goede kallefszoon toch op de troon brengt en de boze bedrieger in de kerker. Lucille Ball en John Agar strooien royaal met de romantische mogelijkheden van hun filmkarakter, gul gesecondeerd door twee-deüge haremdames. Regie: Lew Landers. Arme Lew! Cineac en Victoria Hoewel „Broadway Rhythm" een we) wat misleidende titel is voor deze zeer tamme sbow-ftim, toont Fred Astaire zeer duidelijk, det ondanks bet klemmen der jaren zyn benen aan elasticiteit mets verloren hebben, want ook op deze kilo meters technicolor danst hij als ryke erfgenaam er nog lustig op los. Het kost hem overigens heel veel moeite een zeer charmant, maar vroom Leger des Heils- zustertje (Vera Ellen) van zijn amou reuze gevoelens jegens haar te over tuigen. Ofschoon hij het om de centen niet behoeft te doen, loopt hij ter wille van zijn droom achter een vuilnis- wagentje en ment hij de paardentram. In een weelderige bar ontdekt het in middels tot een vamp bekeerde zustertje in Fred tenslotte haar „one anti only". Alleen de truc-montage van Fred en Vera „In de wolken" tilt „Broadway Rhythm" boven het normale uit, want dit nieuwe dans-team haalt het niet bij de vooroorlogse fameuze combinatie met Ginger Rogers. Prinses Jean Peters speelt in „De piraten- koningin" de rol van Anne Providence, een beruchte vrouwelyke piraat uit de 17e eeuw wier naam 'n gevreesde klank had op de wereldzeeën. Uiteindelijk loopt zc echter tegen een vrijbuiter op, die zich als een sjieke Fransman ont popt en haar het minnekozen leert. Voor een piraten-koningjn schuilen er in deze bezigheid, blijkens de film, nogal wat gevaren, gepaard gaande met schiet partijen en duels op de degen. Lief hebbers van piraten-romantiek kunnen terecht. Jan van de Graaf ontmoette op een avond een Nederlandse emi grant die bijzonder enthousiast was over zijn nieuwe vaderland. En usat vindt V hier nu. het mooist? vroeg hij aan de emi grant. Het antwoord luidde: Het mooist vind ik het, dat ik hier nu al dertien maanden woon, en dat ik al die tijd nog geen enke le ambtenaar op bezoek heb ge had!. Vertrek strikt geheim Moeder en zuster van Sjah naar Amerika ROTTERDAM. Pahlavi Tadjol -Molouk, de moeder van de Sjah van Perzië, prinses Nostalian, een zuster van de Sjah, en haar gevolg, totaal 9 personen, zijn gisteren met het ss Nieuw Amsterdam naar Amerika vertrokken. Met dezelfde geheimhouding als waarmee zij in Amsterdam enige tijd geleden, aan kwamen, vertrokken zij ook. Hun naam stond niet in de passagiers lijst en het personeel van de H.A.L. was opgedragen, er met niemand over te spreken. Onder het toezicht van scherp naar journalisten en persfotografen uitkijkende hovelin gen scheepten de vorstelijke per sonen zich om kwart voor 12 on gemerkt in. Zij gingen de Nieuw Amsterdam in door een kleine achterdeur. Onder de passagiers liep weldra het gerucht dat er een Perzische prinses aan boord was, maar men. wist er niet het ware van. SLIEDRECHT. Na een rondreis van enkele maanden, waarbij hy de verste uithoeken van de Unie van Zuid-Afrlka bezocht, is dezer dagen Jan van der Graaf, de eenvoudige I'TT-man uit Sliedrecht, die de oprichter Is van een enorme correspondentie-club tussen Nederlanders en Zuidafrika ners in zijn ouderlijke woning teruggekeerd. Drie koffers boordevol sou venirs bracht deze „Ambassadeur der Vriendschap" mee uit het zuidelijk ste puntje van het zwarte werelddeel, waar lijj op uitnodiging van zijn talrijke „pen-friends" de Van Riebeeck-feesten meemaakte. (Advertentie I- M.) Alleen het goede blijft en overleeft de tijden- Purol geniet reeds een ruim 40-jarige wereld reputatie, Houdt de huid gezond, zuiver, zacht, mooi en rimpel vrij. - Volgens een opgave In de Staats courant zijn in de week van 31 Augus tus tot en met 6 September vier gevallen van kinderverlamming geconstateerd. Sinds zijn jeugd koesterde Jan al grote belangstelling voor deze oor spronkelijke Nederlandse kolonie. En hij rustte niet eerder, voordat Voor jongens, huisvaders en iverklozen Jan van de Graaf toont reisher inneringen aan zijn ouders. hij enkele vrienden had gevonden met wie hij regelmatig kon cor responderen. Deze correspondentie werkte in Zuid-Afrika als een soort sneeuwbal, want steeds meer Zuidafrikaners wilden met die verre vriend in. Holland schrijven. Jan kon djt onmogelijk zelf alle maal bijhouden en distribueerde op zijn beurt de adressen over zijn Hollandse vrienden. En dit nam zo'il omvang aan, dat hij de stich ter is geworden van de grootste correspondentie-club tussen beide landen. Op hun beurt wilden de mensen uit net gebied van Kaap de Goede Hoop hun grote vriend, die zij alleen uit brieven kenden ook wel eens zien en de van. Riebeeckfees- ten in Kaapstad vormden een wel kome gelegenheid de Sliedrechtse PTT-man uit te nodigen de verre trip naar het zuiden te maken. van, dat ik ben gegaan," vertelde Jan ons, toen we hem thuis aan troffen, terwijl hij druk bezig was zijn. souvenirs te ordenen, „Vanaf het moment, dat ik in Kaapstad voet aan wal zette, heb ik me er geen ogenblik bezorgd over behoe ven. te maken, bij wie ik zou kun nen logeren. Overal waar ik kwam, in Stellenbosch, Johannesburg, Pretoria, de plaatsen langs de Nijl- stroom. Bloemfontein, Grahamstad, Port Elisabeth, Mosselbaai en Kaap stad heb ik bij correspondentie vrienden gelogeerd. Zo ben ik te gast geweest bij boeren, kunste naars, schrijvers, journalisten, hoog leraren, dominé's, staatsambtenaren, winkeliers en kersverse emigran ten." Jan van der Graaf was een zeer geziene gast. want tijdens de krans- legging, die hij namens mevrouw 1 Coster deed bij het borstbeeld van dr Herman Coster (die in de Boe- ren-oorlog sneuvelde) bij het Ge rechtsgebouw in Pretoria, behoorde o.a. de Zuid-Afrikaanse munster van Justitie, mr C. K. Swart, tot de belangstellenden. Op scholen hield hij lezingen over de lage landen aan de Noordzee en -hij heeft da leerlingen eens precies kunnen uit leggen, wat een dijk was; de school gaande jeugd veronderstelde dat dit een grote dikke gemetselde muur was. Behalve dat Sliedrechtse Jan heeft aangezeten aan te zijner ere aangerichte „braaivleisaande" (ge zellige avonden, waarbij in de open lucht vlees geroosterd wordt), da ossenwagen heeft gemend en op springbokken heeft gejaagd, heeft hij veel gepraat met Nederlandse emigranten. Deze mensen, waren, stuk voor stuk best tevreden, maar zjj hebben hard moeten werken, voordat zij het tot hun tegenwoor dige welstand hadden gebracht. Ook Jan is een baantje in Zuid-Afrika aangeboden. „Nee, ik voelde er niet voor. Ik ging liever terug naar Slie drecht, want ik geloof, dat ik hier veel beter werk kan doen om de band tussen. Nederland en Zuid- Afrika nog inniger te maken. F ai 11 issementen ■Uitgesproken 12 September: H. Schools, Nieuwe Crooswijkseweg 85 b Rotterdam. Curator: mr. F. W". IL Nuboer, Eendrachtsweg 61, Rotterdam. „Geen moment heb ik er spijt vestigd Ook te Overschie zullen vttamtn en- verstrekkingen plaats hebben. Deze zijn. bepaald op Dinsdag van 1030—12 uur m het Groene Kruis gebouw en des Za terdags van 1011 uur in het pand Van Noortwijckstraat 201 waar het Wit Gele Kruis en het Oranje Groene Krms ge- zytt. Een. klein keldertje aan de Ru- broekstraat, vroege^ een opslag plaats, is in de afgelopen twee maanden herschapen in een keurige werkplaats met stevige en ruime werktafels, terwijl over de hele lengte kastjes z(}n bevestigd aan de muur. Er staan een lintzaagmachi ne en een grote kast vol gereed schap. Het is het resultaat van een nieu we aanpak van ds. G. van Veldhui zen Azn en Wika (Werker In Ker kelijke Aangelegenheden) W. Sim- melïnk van het werk in hun Croos- wjjkse wijkgemeente van de Ned. OOK het poppentheater wil niet achterblijven bij de grote Euro pese mode en zo maakten de leden van de V.U. Vrijdagavond by de opening van bet seizoen Inde Aula kennis met „een. poging tot integratie op poppengebled'", gedaan door Jan Kesler en Felkc Bosehma, resp. met „De lachende spinnekop" en „Prlnce Foucet". Men kon zich nog moeilijk voor stellen hoe deze „poppen gem een schap" er uiteindelijk zal uitzien» de componenten hebben immers een zeer verschillend karakter en zonder een „Hoge Autoriteit" zal deze samenwerking vooralsnog van zeer losse aard moeten Zijn, Toch verdient dit experiment van ge combineerde voorstellingen de aan dacht, omdat zij de verschillende mogelijkheden van het poppen theater op zo'n duidelijke en aar dige mamer demonstreren, „De lachende sptnnekop" zou men een poppencabaret kunnen noemen. Kesler's bandpoppen houden zich. met actuele problemen en pro bleempjes bezig. Hun teksten zijn vaak gebaseerd op een bericht m de courant Kesler noemt z'n theatertje dan ook graag een „jour nal parlé" en de directie legt zich toe op de vervaardiging van dikwijls goed gelijkende earicatuur- koppen van belangrijke figuren van het ogenblik: Mossadeq. Truman, Schuman e.tq. Het scenario is niet altijd even sterk, de humor wat gezocht maar het goedlachse V.U. publiek toonde zich zeer ingeno men met deze poppenkast voor grote mensen. Prince Paucetis een echt mario nettentheater, veel meer afgestemd op de sfeer van sprookje en poëzie. Zo zag men een guitige kikvorsen romance naar een gegeven van Godfried Bomans, aardig van regie, opvallend door beweeglijk heid. Boschman weet z'n marionet ten te manipuleren als dansers en danseressen in een miniatuurballet. De irreële décortjes. de belichting, de vrijheid in de figuratie dragen daartoe sterk bij. Ook deze hydra- ge aan de voorstelling oogstte har telijk applaus. H. F, REEDIJK. De belde jaarverslagen (samen in één band) van het Centraal Overleg Van van Rotterdamse Jeugdorganisaties „Nederlandse Jeugdgemeenschap te Rot terdam" en de Hotterdamse Stichting Ongeorganiseerde Jeugd spreken niet deselfde taal. Het Centraal Overleg wil 1951 kenmerken als „een jaar met toe nemende werkzaamheden en afnemende ipiddelen". De geest van samenwerking blijkt tot dusver alleen te werken in het dagelijks en algemeen bestuur. In de eigenlijke jeugdbeweging ts van de sa menwerking nog weinig te bespeuren. De speurtocht door de havens op Ko ninginnedag 1951 werd een succes, en het jeugdvervocr per vrachtauto, met speciale toestemming van het rijk. ver liep bevredigend. Maar men stelt de vraag of de Jeugdweek, die verhep zon der vermeldenswaardige evenementen, wel reden van bestaan heeft. De toneelvoorstellingen voor de jeugd zijn geslaagd en men bezint ztch of men in deze richting meer kan doen. Het verslag van de tweede organisa tie ten nauwste verwant aan het Centraal overleg: zelfde gebouw en zelfde secretaris is optimistischer. De Stichting ontving de Staten-commissie voor de Sociale Aangelegenheden. Op grond van een rapport van dere com missie hebben Provinciale Staten een subsidie van BO.DOÖ gegeven aan de Zuidhollandse clubhuizen. Het Centraal Sociaal Werkgevers Verbond heeft haar leden verzocht van het totaal-be drag aan Ionen af te staan voor de clubhuizen. Dit geld komt tn 1853. De collecte voor de bedreigde jeugd heeft echter teleurgesteld. De datum was niet gunstig, midden in de vacantletyd» De Stichting Volksmuziekschool te Rotterdam heeft besloten voor de per 1 October aanvangende cursus een limiet te stellen van ten hoogste 3000 leertin- gen. Aangezien de thans afgelopen cur sus reeds 2300 leerlingen telt zal de aan was ten hoogste 700 kunnen bedragen. De werkplaats aan de Rubroek- straat. Er zijn nog een paar klei ne karweitjesen daarom steekt dit drietal nog even de handen utt de mouwen. Het zijn (van l. naar r.) Wika W. Simmeïinfe (voor deze keer met een electri se he boor), de heer J. M, van Kamperdijk en zijn zoon Aad. Herv. Kerk. In de kelder zullen allerlei groepen jongens in hun vrye tijd onder bekwame leiding kunnen arbeiden. Maar ook jonge werklozen en groepen huisvaders worden er na de opening, volgende week Zaterdag ontvangen. De bedoeling is de jongens t< wennen aan het samen en met qver- leg werken, en om ambitie te wek ken tot bezoek van een technische school. Zestien meter werktafel en een grote werkbank bieden plaats voor vijftien man tegelijk. Techni sche leiding geeft de heer J. M. van Kamperdijk, die momenteel zelf zonder werk is maar niet stil kan zitten. Leiding en gebruik van gereedschap zijn geheel gratis. De gemeente stond voor de werkplaats honderddertig stuks gereedschap af. Knutselaars uit Crooswijk kun nen er altijd terecht om daar thuis onuitvoerbare werkjes op te knap pen, en om advies te krijgen. Philatelistische expositie De jury van de door de Vereni ging van Postzegelverzamelaars „Hollandia" in Bellevue te Amster dam georganiseerde Philatelisti sche tentoonstelling heeft oa. de volgende prijzen toegekend: aan de heer R. M. Feenstra te Capelle a. d. ÏJssel voor zijn verzameling Turkije de zilveren plaquette en de zilveren Hollandia-medaille; aan de heer H. Zwynenburg te Rotter dam voor zijn verzameling zegels in bijzondere samenhang de ver guld zilveren medaille en de zil veren Hollandia-medaille. Het Rotterdamse Wes terziekenhuis heeft onlangs van Philips- Eindhoven een ijzeren long betrokken om tc worden gebruikt bij de bestrijding van de heersende kinderver lamming. Zodra men in Eindhoven de aan vraag ontving, ver trok een auto met een ijzeren long naar Rot terdam. Dag en nacht staat in de Philips- garage een wagen ge reed, Bij elke nood kreet van een zieken huis in Nederland rukt de wagen uit en be zorgt een niern e ijzeren long. Het Westerzieketih'.ïö bestelde de long els voorzorg. Regelmatig is het apparaat in ge bruik geweest. Even tueel kunnen in de long twee kinderen, worden verpleegd en in de ergste j Niet alleen bij kinderverlamming noodgevallen twee volwassenen. De is de long dienstig, maar bij alle long is zelfs toegankelijk voor dok- patiënten, wie het niet mogelijk is toren en verpleegsters, die zich via volgens de natuurlijke methode te een deur naar binnen kunnen be- ademen. Dus ook drenkelingen kun- geven voor operatief ingrijpen ennen met de long van verstikking de nodige verzorging. I worden gered. Ze zijn blij, dat er nog wat plaats voor hen was, die heren van de Argentijnse Olympische ruiterploeg. Maandenlang zwierven ze door Europa met hun tien schitterende paarden. Helsinki leverde successen en na afloop dr Spelen trokken ze nog door West-Europa, overal deel nemend aan wedstrijden. Ze be sloten hun tournee met het winnen van de landenwedstrijd bij het In ternationale Concours Hippique in Kralingen. Daar stonden ze: met roem be laden. maar nergens was er scheeps ruim te te krijgen. Maanden tevoren al waren de scheepvaartmaatschap pijen volgeboekt. Doch Prins Bern hard verleende welwillend bemidde ling. Van Nievelt, Goudriaan en Co. werd door hem in de arm genomen en enkele heren van deze maat schappij zijn er met veel moeite in geslaagd accommodatie te vinden voor de tien paarden en de veer tien personen. Vannacht vertrok het motorschip „Albireo" naar Argentinië, Aan dek staan in houten optrekjes de tien ras rijpaarden. Zes soldaten (in slobberige operetteuniformen) tre den op als verzorgers van de die- l ren en zijn met hun commandant J (een onderofficier) ondergebracht bij de bemanning. Voor de Argen tijnse veearts en voor de ruiter, ka pitein Canavas. en zijn echtgenote is er eerste klas accommodatie, die met kunst- en vliegwerk werd geschapen. Want de „Albireo" was al volgeboekt. Een Argentijnse kolonel, zijn echt genote en twee andere officieren gaan per m.s. ..Alnati" op 20 Sep tember. Ijlings werden hutten ge- -childerd en vertimmerd, maar het Argentijnse oordeel luidde niet gun- "tig. Prompt bracht de Nigoco ver beteringen aan. Prins Bernhard heeft nu juist een week geledon de ruimte In ogenschouw genomen. Enkele weken varen en dan is de Argentijnse Olympische ploeg weer thuis van de Europese tournee, die op staatskosten en in. militair ver band werd gemaakt. Om het voor de Nigoco nog wat moeilijker te maken kwam gister middag een Argentijnse zeiler rich melden, ook uit Helsinki komend. Een paar uur moest hij gaan wan delen om daarna te vernemen, dat Een der Argentijnse soldaten voert een paard, waarvan hem de ver zorging is toevertrouwd. Behalve paarden en ruiters vervoert de Albireo" ook twee spoorwagons naar Argentinië. De wagons ho ren bü de miilioenenorder ran Werkspoor. Prins Bernhard merk te mee aan het tot stand komen van deze order en bij het vervoer van paarden en ruiters. ook voor hem een plaatsje vrij was gekomen. In de kantoorruimte van, de le stuurman is een bed ge plaatst en daar bivakkeert hij nu. fïEZE uitdagende vraag stelle» iotj meestal alléén als toy zeker zijn van onszelf. Wij den ken erbtj: niemand doet my wat. Maar toen it?ü deze toeeïc Maan- cicg met rmm S00 oudjes van Croosicijk by Hare Majesteit de Koningin tsaren, werd het op eens diiidelyk. dat deze uraag ook héél anders gesteld kan toorden. Niet uitdagend, maar oenoonderd en verheugd De SS-iarige oma Groeten boer gaf Jiacr Koningin de hand. Dat zij dat op haar leef tijd nog mocht doen, maaktehaar verbaasd en M(j. Zij zei het ook Het dééd haar wat. De 84-jarige vertegenwoordiger van de mannen. Van Lankeren, sprak het uit een u?oord ran. Jezus, icaarin hy zyn erkente lijkheid voor deze ontnangsf tril de uirdrukken: „voor zoveel eÖ dif een van deze mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebtgfj dat My gedaan" En hy poegde eraan toe: God zegene TJ en Uw rotk." Daarmee raakte fty het eipenlyke Want de vraag is ten slotte niet: Wie van de mensen, zelfs at is het de hoopstgejdact- sfe» öns tets doet De vraag komt van Gods kant. U kunt dat leren in het 25ste hoofdstuk, van Mot- fheus. Het ia de urcög aan ons allen, hoog Of toag oud o.f nog niet zo oud: Wat doet gij. o mens. My'? En die vraag maakt het le«e» leoenstucard. F. OBERMAN.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1952 | | pagina 5