Hoe ver gaat voor een Christen
gehoorzaamheid aan de staat?
niet gegroeidniet ontworpen1
maar met schokken ontstaan
VOOR ONZE DAMMERS
huishoud-
schort
M0EILIJKHEDEÏV?
Toeslagen op uitkeringen
krachtens Ongevallenwet
a m m mm
Alda-stift
Twaalf stellingen van ÏSoorse Lutheranen
„Tweeërlei regiment" géén
tweeërlei gehoorzaamheid
■»Uit
RK EN
- frMT'lfaiTO Wij geven raad
HAMEA
Zaterdag 20 September 1952
MW
's Avonds biedt de South Michigan Boulevard, de trots van Chicago,
een sprookjesachtige aanblik, vooral van het Michiganmeer af.
Overdag maakt de brede boulevard een rommelige indrukvoor
namelijk door de vele lage gebouwen, die tussen de wolkenkrabbers
in de verdrukking schijnen te komenMaar de aanleg is fraai. Naast
de boulevard is over de gehele
lengte een -park aangelegd, waar
men op het gras mag lopen en
zitten. Het tweede Hoge ge
bouw van iinfcs (op de onderste
foto) is het Hilton-hotel, waar
hoofdkwartieren van de re
publikeinse en. demorra'ische
partij waren gevestigd tijdens
(Van onze correspondent te New York)
OU ik mijn oordeel over Chicago hebben
moeten gronden op mijn eerste indruk
ken, het zou een waarschijn luk onmachtige
pogingzyn geworden om een beeld op te
hangen van de intense smerigheid van deze
stad, smerig in elk opzicht. Want wat het
eerst én. sterkst opvalt is de hopeloze grauw
heid der eindeloze rijen verwaarloosde hui
zen aan weerskanten van de mijlenlange
stijl- en sfeerloze straten zonder enige boom
beschutting. onbarmhartig geteisterd door
een brandend hete zon, bezwangerd door een
mengeling van kwalijke luchtjes, afkomstig
van de talloze over bijna alle wijken ver
spreide fabrieken en fabriekjes, van zweet
en vochtige damp die van het plaveisel en
uit de hutzen schijnt op te stijgen.
Van een stad- in Europese zin, gegroeid van
uit een centrum, met straten die naar een
markt of plein als middelpunt voeren, met
kerken en openbare gebouwen als natuur
lijke accenten, met wijken' gekarakteriseerd
door htm specifieke bedrijvigheid en be
woning, is hier geen sprake. Chicago is niet
gegroeid en niet ontworpen. De stad, nauwe-
jks vier generaties oud, is met schokken
ontstaan en vele generaties, onder een be
stuur met vooruitziende blik en.de moed en
de kracht om in te gaan zowel tegen sleur
en onverschilligheid van de zijde ener door
de stryd om het bestaan murw geworden
bevolking als tegen de in weinige handen
opgehoopte machten invloed, zullen nodig
zün om goed te maken wat bedorven is door
bouwspeeulanten en huisjesmelkers "die ge
bruik hebben kunnen maken van de noden
en behoeften van het ogenblik.
Zeker, er wordt gebouwd en
vernieuwd. Er zyn parken geko
men en imposante autowegen
langs het Michiganmeer, van waar
de „skylines" in de benedenstad
(Chicago bouwde zijn eerste sky
scraper nog vóór New York) voor
al bij avond een machtige aanblik
geven. Men kan met trots wijzen
op de brede South Michigan Bou
levard met zijn grote hotels, sjieke
winkels, zijn musea en andere in
drukwekkende gebouwen waaron
der enkele van voortreffelijke mo
derne achitectuur. Maar onmiddel
lijk daarachter gruwt men van de
lelijkheid, vindt
men de aan
de Zeedijk uit
Querido's tijd
herinnerende,
maar natuurlijk
veel. uitgebreider
smakeloze
pretbuurten,
schaamteloze
I Indrukken
uitket
Midden
westen
markten voer mensenwaar; strek
ken zich de ongemerkt in elkaar
overvloeiende ghetti uit waar ne
gers, Puerto-Ricans, Grieken, Let
ten, Hongaren, Slowaken, Polen
(meer dan In heel "Warschau), Ita
lianen (In groter aantal dan Mi
laan huisvest), e.a. in groepen sa
menhokken in vaak mensonterende
krotten en, steenklompen; davert
dag en nacht het lawaai der trei
nen die over een viaduct het ver
keer onderhouden in de „loop".
De „loop"
T~\ E „loop" (letterlijk de lus) is
een stadstbu'fc- die zyn naam
kreeg naar het viaduct dat zich in
de meest onverwachte bochten om
de huizenheen slingert, soms ra
kelings langs een gevel scherend
zodat de passagiers, als in een
griezelkamer op de kermis, de in
druk krijgt dat de trein ergens
midden door een gebouw zal heen-
-schieten.
Onder het viaduct ia het een ge
wriemel van mensen en verkeer.
Daar bevinden zich de grote wa-
renhuizen, kantoren, bankgebou-
wen, theaters en hotels, die de
tussenliggende woonblokken zo
eng omvat houden dat er voor
hun bewoners nauwelijks genoeg
lucht overblijft om vrij te ademen.
Chicago heeft alle grond rondom
opgeslokt. De stad gaat er prat op
een centrum te zijn waar dagelijks
meer treinen aankomen en ver
trekken dan ergens anders ter
wereld. Het heeft zeven stations
roet emplacementen, en toegangs
wegen die de straten overal kris
kras doorsnijden. Het. gevolg is
dat, van welke kant men de stad
per spoor nadert, elke eigenlijke
ovërgang van landelijke naar steed
se sfeer ontbreekt. De' gehele
stadsrand is ingenomen door in
dustrie. Wat voör de laatste uit
breiding stadsrand - is - geweest,
bleef onveranderd, met; dien ver
stande dat de huizen die daar
eens betere dagen hebben ge-
•kend nu sloppen zijn geworden.
Het is alsof Chicago zijn Ogen
rpór dat alles sluit Zoals de.,.Chi
cago Tribune", huizend iri een
torengebouw in gothischevstijlf!),
adverteert „'s-werelds "grootste
dagblad" te zijn, zonder schaamte
"voor het feit dat de inhoud een
'zo. -'goed als fascistisch karakter
draagt, zo
''citeer een
'xilK in vergelijking met
steden onovertroffen nachtleven,
cosmopolitische bevolking, straten-
lengte in mijlen gemeten, opper
vlakte aan parken en boulevards,
markten op 't gebied van 'vlees
waren, granen en zuivelproducten,
industrie en zakelijke bedrijvigheid
zaal- en hotelaccommodaties voor
grote congressen, restaurant waar
men biefstuk kan eten voor een
prijs variërend van 40 cents tot
negen dollar,"" enz. enz., zonder
daarbij de inhoud, geest en sfeer
van het aangeprezene te tellen,,
blind voor het feit dat nul maal
nul, nul blijft of dat lelijkheid
door de hoeveelheid uitgroeit tot
wanstaltigheid.
Gangster dom
MEN verbaast er zich niet over
dat de Al Capones in deze
stad hun veilige veste vonden en
het gangsterdom er nog welig tiert.
New York's „Bowery" is maar een
bescheiden achterbuurt bij wat
Chicago in dit opzicht te zien
geeft.
In beide monsterlijke grote ste
den wordt zwaar gezwoegd en
geploeterd, maar In Chicago beslist
meer gezweet en geleden. Van
New York stroomt een sfeer uit;
daar kan in de massa iedereen
zichzelf zun. Hiér wordt het indi
vidu, opgeslokt. Chicago is een
Moloch, ,eétt wanstaltig monster
met afgrijselijke grijparmen. Men
trijgt er het onbehaaglijke gevoel
overal en elk ogenblik voor een
of ander ondefinieerbaar gevaar
op zijn hoede ie moeten zijn.
HOE VER gaat voor een
Christen de gehoorzaam
heid aan de staat? Dat is voor
al voor het Duitse Lutherdom
altoos en vooral de laatste ja
ren een actueel probleem ge
weest. Eerst toen de nationaal-
socialistische en. thans
nude communistische
totalitaire staat (in.
Oost-Duitsland) ver
regaande eisen aan de
kerk stelde en. stelt.
Met een beroep op Luthers
leer van de „zwei Regimente",
de twee regeringen, die van de
staat en die van God en de
kerk, was er in Duitsland vaak
een bepaalde neiging om in z'n
concessies aan de staat zeer
ver te' gaan. Het verzet van
de Belijdenisbewegïng tegen
Hitier vond dan ook zyn uit
gangspunt. eer in gereformeer
de dan in Lutherse kring.
Gp het Lutherse wereldcongres
deze zomer in Hannover gehouden,
heeft vooral de Noorse Lutherse
bisschop Eivind Berggrav
doen blijken dat er door de Scan
dinavische Lutheranen een vrijmoe
diger en vrijere houding tegenover
de staat wordt aangenomen en ge*
1 propageerd dan door de Duitse ge
loofsgenoten veelal geschiedde. Van
belang zijn in dit verband de twaalf
stellingen, door de Noorse afdeling
van de. Lutherse Wereldbond over
..Kerk er. staat naar Lutherse op
vatting" opgesteld.
De stellingen blijven uitgaan van
de leer van het „tweeërlei regi
ment".
Stelling II zegt daarvan: „Bei
derlei regiment wordt fundamenteel
verkeerd als hun dienaren in ei
kaars bevoegdheden ingrijpen. Een
staats-god is even demonisch als
een gods-staat. In beiderlei regi
ment is het handelende subject God
en Hjj alleen.-Daarom is het een
ernstige vergissing als men beweert
dat het tweeërlei regiment betekent
dat wij twee heren zouden hebben
en daarom tot tweeërlei .gehoor
zaamheid verplicht zouden zijn."
Stelling vier herinrïrt er aan,
dat Luther het nietvoor uitgeslo
ten hield, dat de vertegenwoordi
gers van de; staat persoonlijk god
deloos konden zijn. Tóch diende de
Christen de overheid,, volledig ge
hoorzaam te zyn.Tenminste: zo
lang deze j u rij?":;:bestond en
harerzijds dë órde éh degerech
tigheid diende. Zodra echter de
overheid willekeurig handelde en
over de gewetens wilde heersen,
stond het uiterlijke regiment niet
meer onder God, maar on den de
duivel.
Dit betekent voor ons, aldus stel
ling vijf, „dat een totalitaire staat,
die in tegenstelling tot de rechts
staat politiestaat wordt, en wille
keurige tyrannic uitoefent, een vij
and Gods is, waartegen Christenen
zich hebben te verzetten.'*
—Deze. weëk
\T U de yacanties achter de rug
zijn, zal ik in deze rubriek
eerst eens mijn aandacht aan de
problematiek gaan wijden. Mócht
het eens minder mooi weer zijn, dan
kunt u uw aandacht geven aan de
geestesproducten van onze promi
nente probleemcomponisten. Elke
rubriek afzonderlijk zal gewijd zijn
aan het werk van één problemist.
De oplossingen worden steeds in de
daarop volgende rubriek gepubli
ceerd.
Laat ik beginnen met een een-
voudig, maar altijd charmant werk
van vriend J. H. H. SCHEYEN te
KERKRADE. Deze legt zich meest
al toe op vraagstukken met een nog
uit te werken eindspel. De ontkno
ping van het probleem Is doorgaans
niet al te lastig, maar het gaat om
rie motieven. -
WANNEER men een ongeval heeft gehad en uitkering krijgt krachten»
de ongevallenwet, wordt die uitkering berekend op basis van het loon, dat
verdiend werd In een bepaalde periode, welke aan het ongeval vooraf ging.
Ook wanneer na jaren een reeds stopgezette uitkering heropend wordt,
omdat het letsel opnieuw arbeidsongeschiktheid veroorzaakt, wordt toch
de uitkering weer berekend naar dat oude loon.
Dat behoeft lang niet altijd on-1 Antwoord; Dit is juist. Oe toe-
voordelig te zijn. Het kan zijn dat I «^gen vloeien niet voort uit de vet-
iemand ten tiide van de herooe- bering, doch zlin uitsluitend verleend
nirnT ,?,n !u raJl+L JJril w *n verbanC met de gestegen kosten van
mng \an de rente veel minder ver- levensonderhoud, op het 55ste laar
dient dan vroeger, of zelfs wel kriiKt _.en recht 0D Uftker'
vroeger,
helemaal niets. Maar over het alge
meen zijn de uitkeringen voor lang
geleden gebeurde ongevallen, in
verhouding tot de tegenwoordige
lonen, te laag. Dat heeft de rege
ring- ook ingezien en daarom wor
den tegenwoordig op sommige on-
gevallenrenten toeslagen verleend.
Wanneer men een weduwen- of we
zenrente heeft of een rente, berekend
naar een verlies van de geschiktheid tot
werken van méér dan 25%, terzake van
een ongeval dat voor l Januari 1541
heeft plaats gehad (voor de Zeeongeval
lenwet is deze datum 1 Januari 1EJ48U
krijgt men een toeslag van 25%. Boven-
dien wordt op diezelfde renten nog een
toeslag van S% gegeven, indien het on
geval heeft plaats gehad voor 19 Maart
1952. Het komt er due op neer. dat op
de uitkeringen voor ernstige ongevallen
Krijgt men recht op uitkering krachtens
de Noodwet Drees. Vanaf het 65stft jaar
ontvangt de niet geheel valide arbeider
in theorie dus niet minder dan zijn va
lide collega. Er bestaat dus geen aan
leiding de eerste een duurtetoealag te
geven, welke de tweede niet krijgt, De
wet bepaalt dan ook uitdrukkelijk dat
de toeslagen, op het 65ste -jaar komen
te vervallen.
De heer J. schrijft: Ik leef a] enige
jaren met mijn vrouw samen, zonder
wettig gehuwd te zijn. Nu is mijn vr<w,w
bevallen. De kosten van opvoeding van
ons kind komen natuurlijk geheel voor
mUn rekening. Wij hebben echter niet
de ƒ,55— kraamgeld ontvangen. Ii dit
juist.
Antwoord: Dit is juist. Het
kraamgeld wordt uitgekeerd bij beval
ling van de echtgenote van de verze
kerde arbefder. Voor de wet is deze
,wl. yrouw niet Uw echtgenote en daarom
een toeslag wordt verleend, terwijl voor r kan z(j op het kraamgeld geen aan-
de kleinere letsels niets extra's wordt spraak maken.
gegeven Dat is ook redelyk omdat} De heer A. K. schrijft; Ik woon in
iemand die zijn geschiktheid tot wer- i een huurhuis. Nu Is er een ruit. gebro
ken voor b.v, 10% heeft verloren, nog J ken. Moet ik deze ruit nu betalen of
- - 'de eigenaar?
alz fascistisch karakter
s befI2'tó deJS5.d zelt <ik nu
a officiële gids) zich op I uc op de rente o
vergelijking mét t andere r vallen. Is dat Juli
voor het merendeel normaal door wer
ken-ln zijn onderhoud kan voorzien en
dus deel kan hebben aan het hogere
Joon van tegenwoordig.
De heer M. N. Q. schrijft: Ik héb
een ongevaUenrente sinds 1938 naar een
arbeidsongeschiktheid van flo%. IK ben
u zijn de toeslagen, die
ontving plotaeiing ver-
juist.
Antwoord; De wet bepaalt, dat
geringe en dagelijkse reparation voor
rekening van de huurder zijn. Voor het
gevai bij d«: huurovereenkomst niet
nauwkeurig 1* omschreven wet daar
onder moet worden verstaan, geeft de
wet ais voorbeeld o,*„. reparaties aan
vensterglazen. Het is dus duidelijk dat
deze reparatie voor Uw rekening komt.
Zwart 8 sl. op 9-17-19-20-24-28-31-
wit 8 st. op 28-2D-32-34
Zwart 8 st. op 6-9-19-20-32-33-38»
10.'
Wit 3 st. op 11-17-22-31-35-44-48'
Zwart 10 st. op 4r7-13-14-16-17-
19-22-27-37.
Wit 10 St. op 23*28-33-39-40-43/45-
48/50.
Voor alle drie vraagstukken geldt:
Wit speelt en wint.
PHILIP DE SCHAAP
f Advertentie t. M.)
Hamea Crème- Gezonde huid
Hamea Gelei-Gave handen
(.4an«u«mMe LM.J
S Het meest betrouwp£e
natuurlijks midde'
Uw STOELREGELING
Waar de grens?
Stelling acht noemt het voor de
Christen „de grote vraag waar de
grens loopt tussen de christelijke
gehoorzaamheid aan de wereldlijke
overheid en die serviliteit, die zon
de is.'* Die grens zal in elkè situa
tie opnieuw moeten worden getrok
ken. Wordt zij overschreden, dan
zal het verzet der Christenen hier
uit moeten bestaan, dat' zij onbe
vreesd tegenover de tyrannic, Gods
waarheid verkondigen en alle per?
soonlyke gevolgen op zich nemen.
Toch (aldus stelling tien) kan de
kerk niet tot geweld overgaan,
zonder zelf aan het demonische ten
offer te vallen. „Anderzijds maakt
Luther verschil tussen datgene wat
dg. kerk als zodanig kan doen
en datgene 'wat de individuele
Christen als burger van de staat
kan doen en behoort te doen.
De Augustana (d.L de Augsbur-
ger geloofsbelijdenis van 1530, Red.)
zegt uitdrukkelijk, dat christelijke
burgers in dienst van de staat met
goed geweten ook recht spreken en
voor de staat een gerechtvaardigde
oorlog kunnen voeren. Met andere
woorden, zij konden ook van uiter
lijke machtsmiddelen gebruik ma
ken. Maar zelfs wanneer de staat
zijn eigen rechtmatigheid opheft en
demonisch wordt en zo tot een „re
giment" wordt dat niet meer onder
God maar onder de duivel staat,
kan men niet beweren, dat de
Christen de plicht heeft daartegen
in opstand te komen. Doch wan
neer het tot het uiterste komt. heeft
hij daartoe het recht. De christe
lijke burger kan noch voor een
duivelse regering wapens dragen,
noch met- haar samenwerken."
Stelling tien herinnert in dit ver
band aan een uitlating van Luther
in een van zün brieven: „Als de
keker kennelijk "geweld oefent, dan
Drs Anne Wadman krijgt
Gijshert Japiksprijs
LEEUWABDEN, Ged. Staten
van Friesland hebben de „Gijsbert
Japikprijs" 'voor Friese literatuur
ditmaal bestemd voor het beste pro-
za-werk in' de jaren 1050 en 1951
toegekend aan de essayist drs Anne
Wadman uit Sneek voor het in het
tijdschrift „De Tsjerne" gepubliceer
de crltisch w.erk.
Exploitanten van geheime
zender naar het gevang
ASSEN. De rechtbank veroor
deelde Vrijdag twee landarbeiders
uit' Valthermond. de 31-jarige G. L.
en K, O., die in de omgeving van
i Buinen de geheime zender „Regen-
boog" exploiteerden ieder tot een
masnd hechtenis en verbeurdverkla-
ring van de apparatuur. Tiental me
deplichtigen werden veroordeeld tot
i geldboetes.
in de malen 40 en 44)
J~ilTMAAL brengen wij U een
jciMcharfc die niet alleen flat
teus is met haar effen revers op
een aardige gebloemde stof, doch
tevens erg practisch. Zij omsluit Uw
gehele japon en laat toch voldoen
de beuiegiugstirijheid over om de
huishoudelijke bezigheden te ver
richten.
Het model is' simpel en het pa
troon eenvoudig te verwerken. Om
te beginnen naait U de extra stuk
jes aan het voorpand omdat de. stof
te smal is om dit in zijn geheet te
knippen. Het voor- en rugpand
naatt U aan elkaar met een Engel
se naad of met een platte ovemaai-
naad,
Aan, de onderkant komt een zoom
pje van pl.m. t cm,
De mauw kunt U eveneens met
een Engelse naad inzetten met het
op het patroon aangegeven tekentje
op de zijnaad van de schort. De ef
fen gnrneringsstof wordt eerst aan
de binnenkant 'gezet en later aan
de goede kant' overgenaaid:
Dan zet tl de zak op de schort
en vervaardigt L' de ceintuur wan
de gebloemde of de effen stof.
De omgeslagen kraag is aan de
.schort geknipt en de puntkraagvan
effen stof wordt aan de goede kant
hiervan gezet, dan omgeslagen en
aan de binnenzijde tegengezoomd.
In de rug worden de figuurnaad
jes gestikt en tenslotte kunt U enir
ge aardige knopen bevestigen op de
omgeslagen kraag en het puntje
van de zak.:
Benodigde stof 2.88 m. <4 SO cm.
breed eh 45 cm. effen stof a 80
•cm. breed.
Afgehaald aan ons kantoor be
draagt de prijs van dit patroon
slechts 35 cent. Toezending per post.
is eveneens mogelijk .de prijs be
draagt dan 50 cent. toezending
per post gelieve U óns een post
wissel te sturen bah 50 cent met
vermelding welke maat er gewenst
WOrdt.
WWT/TZ
er^iraru-
zijrx de vorsten (en daarmee, voegt
de stelling eraan toe, ook de bur
gers, ook de christelijke burgers)
van. hun-plicht tot gehoorzaamheid
ontheven, precies zoals tegenover
een moordenaar op straat."
Waarna stelling elf proclameert:
„Het is zaak der kerk zo nodig de
banden met de staat te verbreken,
namelijk dan als duidelijk blijkt
dat de staat over de gewetens, wil
heersen - en de vrye loop van het
evangelie wil inperken."
Bestudering door kerken
_De Lutherse. Wereldbond heeft te
Hannover in. plenaire zitting deze
stellingen aangenomen en de be
studering ervan, aan de
aangesloten kerken aan
bevolen. De Zwitserse
Evangelische Persdienst,
die de stellingen volledig
publiceerde, voegde er
aaa toe te hopen, dat
zij niet aan ..Schubladisierung"
ten offer zullen vallen. Dat Is dus:
aan schrijftafelladisering. oftewel*
vergetelheid ergens in een veilisê
la qf kast.
(Advertentie LM.)
'N WELDAAD
tegen* Uiv pijnlijke voeten t* de
Verwijdert Unaoom* eelt en
wratten gemakkelijk zonder pijn
en afdoend Prijs 90 ets.
Bij Uw apoth. en drog. verkrjjgb.
Nette mensen
Misnoegen, bijna walging bekroop
mjj, loen ik vorige week het inge
zonden. stukje, van A. M. H. las
over Zuid Afrika. Geloolt hij wer
kelijk, dat onze Nederlandse pera
ons Wild West-verhalen, vertelt?
Twjjfelt hij er aan of de terreur
tegen de kleurlingen werkelijk be
staat? Triomfantelijk roept A. M, H.
uit: Steek uxv' licht eens op by da
Zuid Afrikaanse gezant of bij da
Zuid Afrikaanse vereniging. Maar
zij zullen Zuid Afrika niet afvallen.
Laat A, M. H. zich echter eens de
woorden herinneren, dié wijlen de
grote dan Smuts in het Zuid Afri
kaanse parlement uitte: Wees een
broeder voor blank ërt zwari. Dit
is andere taal! H, JD.
„Es ist nicht wahr!"
„Greuelmarchcn", noemde Goeb-
bels de berichten over het optreden
der S.A. tegen Joden, en anderaden-
kenden, „Wild "West-verhalen",
noemde A. M. H. de berichten, over
Malans apartheidspolitiek in Zuid
Afrika. „Steek uw licht eens op bij
de Duitse- gezant óf bij de Verein
für Auslanasdeutachen ,fn den.Ne
derlanden", zeiden sommigen in de
jaren vóór .1940. „Dan zult u wei
merken,, hoéver. die journalisten wel
van de waarheid zijn afgeweken."
„Steek uw licht-eens op by de Zuid
Afrikaanse gezant of bij de Zuid
Afrikaanse Vereniging", roept thans
A. M. H. Wij twijfelen er niet aan,
dat zij ons een „És ist nicht wahr!"
zullen toevoegen. Maar welke waar
de moet men daaraan hechten?
Voor mij liggen enkele exemplaren
van de Johannesburger „Star" ea
enige andere Z, Afrikaanse kranten.
Berichten daarin laten over de ras
sen vervolging in Zuid Afrikanigt-
de minste twyfel bestaan. Maar mis
schien weten deze journalisten in
Zuid Afrika zélf volstrekt niet wat
zich onder hun ogen afspeelt. Mis
schien zouden zij ook goed doen hua
licht eens op te steken bij de Zuid
Afrikaanse gezant in Den Haag, da
Zuid Afrikaanse Vereniging, of...
bij A. M. H,? C. B.
„Hebt uw vijanden lief
Nadat in dezerubriek' een stukje
was verschenen in verband met
diefstallen, waarvan enkele per
autobus reizende toeristen in.
Duitsland het slachtoffer waren, go-
wordeo, kwam de heer "Van aer
Wel rdet een ingezonden stukje,
waarin hij mij voorhield, dat haat
weinig Christelijk was, waarin hU
verklaarde van mening te zijn,
dat het onjuist was de diefstallen
ten nadele van de toeristen te ver
gelijken met de roof tijdens de be
zetting, en waarin hij mij herinner
de aan het .woord: „Kebt uw vijan
den Hef". Hierop kan ik alleen maar
antwoorden, dat ik het volkomen
eens ben, met het beroemde (of be
ruchte) woord van Clemenceau uit
1018, dat er twintig millloen Duit.
sers teveel waren. En nogmaals zou
ik willen zeggen, dat men. niet voor
zijn plezier naar Duitsland moet
gaan, doch omgang met Duitsers
tot het strikt noodzakelijke moet
beperken. Vraagt de heer Van der
Wel, welk verband er bestaat tus
sen de diefstallen bij Keulen en de
achter ons liggende jaren, dan ver
wijs ik naar het spreekwoord; Jong
geleerd, oud gedaan.
J, KOOLAART Sri.
Gezond geluid
Bravo Viruly! Eindelijk eens een
gezond geluid. De bewuste of
onbewuste oorlogspropaganda ui
de pers en. voorde radio zal arti
kelen als uw „Tragi-comedie van d®
snelheid" als een zeer noodzakelijk
tegenwicht ondervinden. Ik hoop,
dat ze zwaar genoeg zullen zijn in
die zin, dat de mensen zich inder
daad gaan afvragen: Ja, waarheen,
brengt ons dit gekkenhuis eigen
lijk?! C. VAN TRICHT
„Vluchtelingen?"
Af en toe leest men, dat het aan
enkelen gelukt is van achter het
ijzeren gordijn te ontvluchten. Ook
leest men, aat het aantal vluchte
lingen zo groot is, dat zij een pro
bleem voor de Westduitse regering
zijn gaan vormen.: Ik vraag mij af:
zouden die vluchtelingen werkelijk
allemaal vluchtelingen zijn? Voor
Hitler Polen binnenviel gingen
heel wat toeristen naar Danztg,. dia
later geen toeristenbleken te zijn.
Holland werd overstroomd door
Duitse dienstmeisjes, die lang niet
allemaal alleen maar dienstmeisje
waren Hoe staat het met die men
sen van achter het .gordijn? B.