vooral voor vnorw
KOLEN
Van de ene kermis naar de
andere in een woonwagen
POP
Eert hele vlekkenlijst én
een beetje kunst
Prachtige nieuwe tinten
in-vrouwelijke lijn
Huidverzorging: middel
om charme te verhogen
Jan Verheij Co.
BAKTJ1SJE
'WOLb
BAAL
kWESTi
W. RiJSSEMUS
SINTMAARTENSDIJK
Meeste kermis exploitanten zijn
hardwerkende middenstanders
IMPRESSIE VAN EEN SIMPELE ZIEL
Spinnekop'n
lekkere schotel
Voss'modellen voor nieuwe seizoen
ZAKEN, DIE DE 1 SIEEESSE GEN
VAN IEDERE
Schoenen uit in
werkplaats; U
doel méér!
Duur maar lekker
IDEALE HAARVERZORGING
LIEVER DE LIVER
°rrE rdk
Std-e« Simïnawoi
s
BQNTSARNER1NBEH
„VICTORIA"
VOOR
yrijdag 3 October 1952
In Nederland worden jaarlijks meer dan 2000 kermissen gevierd. Er
bestaat een boekje, waarin ze alle met datum staan vermeldEr is ook
een vakblad van de kermisexploitanten, dat „De Komeet" heet Hierin
kunt u advertenties vinden als deze: „Óp de Kermis te Hardegarijp is
nog plaats voor een rupsbaan. Inschrijvingen vóór 1 Juni". Want je
kunt maar niet zó maar met je spel op een kermis gaan stacz-n. Er moet
voor worden ingeschreven; wie bereid is het hoogste staangeld te be
talen krijgt de vergunning.
Vooral in kleine plaatsen gaatJeaantje, haar dochtertje, haar
het gemoedelijker. Daar heeft het linten nodig had, ging de verza-
gemeentebestuur zijn vaste men-1 meling er aan.
- - - 1 Toen Jeaan eens een zieke tan
te, die een pension hield, ging
helpen, werd een van de gasten
verliefd op haar. Ze aarzelde
lang. „Want ik wist wel dat het
meestal niet goed gaat als een
van ons met een burger trouwt."
Maar tenslotte liet ze zich over
halen en ze trouwden. Jeaan be
dong alleen, dat ze mocht blijven
optreden.
Het ging inderdaad niet goed.
Hij had een baan bij de gemeen
te en geldzorgen had ze niet.
Maar het was zo vreemd en stil
in dat huis, dat muurvast in de
zelfde straat bleef staan. Ze voel
de een verterend heimwee naar
de beweeglijkheid en de spanning
van het artistenleven. Om zich
te verzetten ging ze maar weer
optreden. „Op de duur was ik
haast nooit meer thuis," zegt ze.
„Het was ook de ware liefde niet,
al had ik dat eerst wel gemeend.
Tenslotte zijn we weer uit elkaar
gegaan,"
Haar tweede man stamt uit het
zelfde milieu als zij. Hij is de
eigenaar van een gebakkraam.
Keurig en vlot in haar witte jas
sen, die jaar op jaar terugkeren
tegen een afgesproken staangeld.
Zo is de familie Verwijk met haar
oliebollenkraam een vertrouwde
verschijning in Broek in Water
land. Het dorp rijst als een bas
tion uit het polderland op. Er is
veel water, er zijn huizen met
houten gevels, een oude kerk, een
plein met linden. Op dat plein
wordt de kermis gevierd. Er zijn
niet meer dan een vijftal kramen.
Met neergelaten zeilen, die alle
bonte schittering verhullen, zien
ze er in het ochtenduur uit als
slapende reuzen.
„Ik riioet u in de pakwagen
ontvangen," zegt mevrouw Ver
wijk. „Als u ons leven wilt leren
kennen, moet u het zien zoals het
werkelijk is." Deze woorden teke
nen haar. Ze heeft voldoende fier
heid om tegenover iedereen zich
zelf te durven zijn.
Het is overigens in die „pak
wagen" best uit te houden. Je
vindt er alleen het noodzakelijk
ste aan meubels en huisraad.
Maar er is electrisch licht
butagas, het is er licht en fris met
flinke openklapbare ramen.
Iedere wagen, die meer meege
nomen moet worden, kost extra
geld en daarom behelpen veel
kermismensen zich 'i zomers met
de pakwagen en laten hun mooie
woonwagen achter op het ter
rein, waar ze de wintermaanden
doorbrengen.
Het is nog niet. zo lang geleden
dat mevrouw Verwijk een van de
twee „Bosco-sisters" was, die op
traden als rijwiel-acrobaten. Ba
lancerend op een blinkend fietsje,
haalden ze de wonderlijkste toe
ren uit. Ze traden 's zomers op
in het reizend theater van hun
vader, 's winters in variétés en
bioscopen.
Jeaantje was de oudste. Van
haar prilste jeugd af ademde ze
de atmosfeer in van kermis, thea
ter, circus, variété. Vader trad c>p
als acrobaat, fakir, clown. Zijn
dochter zegt nog trots: „Vader
kon alles!" Tante was slangen
mens. De grote broers hadden
weldra ookljhun aandeel in het
programma en de jongere kinde
ren oefenden bijna van het mo
ment af dat ze konden staan. Dat
ging vanzelf. Als je de toeren zag
van vader, tante, de broers, de
gehuurde nummers, ging je pro
beren die na te doen.
Van schoolgaan kwam bij dit
zwervend leven niet veel. Maar
mevrouw Verwijk was intelligent
en had haar ogen wijd open. Wat
'n ander je niet leerde, leerde je
jezelf. Ze schrijft nu een brief
met zeker niet meer taalfouten
dan verscheiden mensen, die vol
ledig lager onderwijs hebben ge
had en zé levendig en geestig ge
steld, dat het is of ze tegenover
je zit te vertellen.
In die eerste tijd hadden ze
nog geen wagens maar een woon
schip. Toen het gezin steeds aan
groeide, kon moeder met al die
kleine kinderen het reizen en
trekken niet volhouden en bleef
's zomers aan wal. Zo kwam het
dat Jeaan, dertien jaar oud, met
vader en de broers mee op reis
ging en de plaats van huisvrouw
moest innemen. Ze kookte, ver
stelde en 's avonds zat ze in de
kassa. Ze was een ernstig kind
met een groot verantwoordelijk
heidsgevoel. De zorgen, die ze zo
vroegtijdig moest delen, lieten
haar eigenlijk nooit los. Haar ge
zichtje, met het contrast van don
ker haar en lichte ogen, heeft op
portretten uit die tijd iets Sla
visch. Ook nu nog zijn die lichte
ogen als sterren. Het lijkt of in
de diepte achter het transpa
rante grijs een donkerder, blau
wer gloed fonkelt, die als een
vlam naar buiten slaat als 2e
spreekt over de hooghartige, min
achtende manier, waarop burgers
vaak menen tegen kermismensen
te mogen optreden „omdat ze
maar in een woonwagen wonen".
Jeaantje inde niet alleen het
geld, ze beheerde het ook. be
waarde de rest voor het achter
gebleven gezin. De broers kregen
zakgeld. „Ik wou dat ik ook zak
geld kreeg," zei ze eens tegen
haar vader, „Jij," was zijn ant
woord, „jij hebt de hele kas, Als
je wat nodig hebt, neem je het
maar."
„Maar dat deed je dan toch
niet gauw," zegt ze nu peinzend.
'„Ik moest er altijd aan denken
hoe goed ze het thuis konden
gebruiken."
De tijden werden beter toen de
kinderen thuis opgroeiden. Jeaan
en haar jonger zusje Annie maak
ten het rijwielnummer en oogst-
tén veel succes. Jeaan kreeg veel
bouquetten van bewonderaars en
ook wel briefjes. „Maar die wer
den onderschept," zegt ze. Er was
geen sprake van dat de meisies
's avonds alleen met eèn iongen
uit mochten. In tegenstelling tot
wat het publiek vaak denkt ziin
de zeden in dit milieu heel streng
Graven of baronnen, zoals in de
rnman*! bevonden zich niet ondpr
JeaaïVHe's aanbidders Jeaan lach
te er maar eens om. Natuurlek
vond zc het leuk succes te heb
ben: ze bewaarde de linten van
haar bouquetten. Ze had een hele
voorraad in alle kleuren v«n de
regenboog, maar toen kleine
schort helpt ze nu ia het bedrijf
van haar man.
Het leven van de familie Ver
wijk is zeker niet zonder zorgen,
De oliebollen worden op kermis
sen een beetje verdrongen door
de patates frites^ Maar om patates
te bakken heb je andere pannen
nodig en zo'n omschakeling van
bedrijf eist enige duizenden gul
dens. Bovendien, de VerwijkTs
hebben van ouder op ouder een
oliebollenkraam gehad, bezitten
hun eigen geheim recept en heb
ben een grote perfectie bereikt in
het bakken. Liever dan met de
familietraditie te breken, exploi
teert de heer Verwijk er een paar
kleinere spellen bij.
De kermis begint loom te ont
waken. Zonder dat iemand hen
hoeft aan te manen maken de
Verwijk's zich klaar aan het werk
te gaan. Ons feest is voor hen
werk. De jongste van elf legt met
grote ernst een slag in zijn natte
kuif. Dc zweefmolen maakt zijn
eerste ronde. De eerste bollen sis
sen in de hete olie. Weldra is de
kermis in volle gang.
In kleinere plaatsen duurt zo'n
kermis niet langer dan twee da
gen. Dan is het weer opbreken en
trekken naar een ander stadje of
dorpje. Vaak wordt er dezelfde
avond al weer gebakken. Zo gaat
het de hele zomer door, een druk,
roezig, vermoeiend leven. Maar
wie in deze sfeer is opgegroeid
kan er niet goed meer buiten. De
kermismensen zouden alleen graag
willen dat u de burgers hen
zag als wat ze in meerdarheid
zijn: fatsoenlijke mensen, die met
hard werken hun brood verdie
nen, reizende middenstanders., die
in een verplaatsbaar huis wónen,
dat woonwagen heet.
CLARE LENNAHT
Ik ben toch zo dankbaar dat er
eèn Encyclopaedic voor de Vrouw
gekomen is! We hadden er al een,
inderdaadvan de Bezige Bij. maar
daarin staat wel een vlekkenlijst
en geen Beeldende Kunst. Terwijl
in deze nieuwe, de Winkler Prins
voor de Vrouw, zowel een vlek
kenlijst staat als de. hele Beelden
de Kunst-in-twee-bladzijden.
Ziet u.... in de encyclopaedie
van m'n man durf ik niet zo goed
te kijken. O nee, zou ik zóoó eng
vinden. Je kunt nooit weten of
daarin niet iets staat, waar je als
vrouw geen belangstelling voor mag
hebben. En met deze dames-ency-
clopaedie ben je zo heerlik zeker!
Jo van Ammers-Küller staat er
stellig ineven kijkenja hoor,
daar staat ze. En J. C- Bloem na
tuurlijk niet, zou het? Nee, J. C.
Blo^jn niet. Daar heb je 't al: feil
loos zeker weten ze daar wat ons
mag interesseren.
Aan het begin staan uitspraken
over de vrouw: Wat de Bijbel zegt,
wat de Verenigde Naties zeggen,
wat de Paus zegt. Daarna komt er
een hoofdstuk: De vrouw als vrouw.
En daarna komt er ineens: „Veren",
Ik ben het haastig gaan lezen in
de veronderstelling dat er nu zou
komen: tijdens het voorjaar is de
veder dos van de vrouw lichtpurper
Dat dit ge
recht „spinne
kop" heet, is
iets, waar u
zich misschien
even over heen
zult moeten zet-
ten. Ik kan het
in ieder geval
niet helpen. In
mijn grootmoe
ders tijd al
heette het zo,
de vrouwen wa
ren toen mis
schien niet zo
overgevoelig.
Ter zake: u neemt per persoon
een lamscotelet van anderhalf ons,
braadt die en vult, als het vlees
gaar is, de jus aan met zoveel
water als u saus denkt nodig te
hebben. Door die saus mengt u
dan wat maggi, soja en pikante
saus naar smaak, maar in een ver
houding van een tot twee tot
twee.
Van de aardappelen, die u intus
sen hebt gekookt, maakt u puree,
die u tot een berg op een schotel
vormt. U vleit de coteletten daar
tegen aan, en giet er de saus over.
U ziet; er komt geen spin aan te
pas. Eet er zoete appeltjes of stoof-
peentjes bij.
gekleurd, na de ruitijd echter heeft
zij een grauw borstje. Maar dat is
niet co. Die veren, blijken gewone
vogelveren te zijn waatmee de
W,P.-vrouw zich moet tooien. Dit
voorste gedeelte is namelijk het sys
tematisch gedeelte. En, van de
paus.... rang! naar de veren. Jat is
inderdaad wel een aaroige systema
tische indeling.
De Omgangsvormen nemen zestien
pagina's in; het overzicht van de
Beeldende Kunst twee pagina's on
dat is maar goed ook. Wat moeten
wij wijfjes met al die kunst? Met
mate is het prachtig, maar dan toch
met mate. Een beschaafde vrouw
behoort wel eens de naam Picasso
vernomen te hebben. Het staat haar
goed, als zij in gezelschap ook iets
weet te zeggen, wanneer de mannen
over kunst spreken. Het siert haar,
mits zij het bescheiden doet en met
mate, vandaar ook die twee blad
zijden.
Na het systematisch gedeelte met
de vlekkenlijst, de éénjarige snij
bloemen en de héle mythologie in
drie bladzijden, na dat gedeelte
komt het alfabetische deel.
„Hrand" is het vernielend vuur
dat roerend en onroerend goed aan
tast in strijd met de bestemming".
Wel, wel! En daar zie ik staan:
„geschenk". Nu wist ik toevallig al
wat een geschenk is, maar het kan
nooit kwaad het nog eens te horen.
En wanneer ik dan lees: „Bij het
kiezen van het G. dient men in de
eerste plaats rekening te houden
met de wensen van diegene voor
wie het G. bestemd is", dan ben ik
weer zo innig gelukkig met dit lij
vige boekdeel! Het zou toch af
schuwelijk geweest zijn als ik maar
was doorgegaan met het cadeau
doen van motor-onderdelen aan mijn
bejaarde tante?
Maar dit zijn details, de hoofd
zaak moeten we in het oog hou
den: De vrouw heeft haar eigen
encyclopaedie. haar eigen terrein
waarin ze mag grasduinen in de
wasmiddelen met daarnaast een do
sis kunst en wetenschap, niet te
veel, vooral niet te veel, precies
genoeg voor ons fraaigevederde
imbecielen.
ANNIE M. G. SCHMIDT
Dikke zusje heeft een popje ge
kregen. Dat kocht tk omdat het zo'n
monter rond kopje had en het was
bovendien heel erg goedkoop.
„Snap je zoiets," zeg ife tegen de
werkster, hoe kunnen ze 't ervoor
maken."
,,'t Is bloot moet je rekenen,"
vindt zoontje, ,,'t is zonder kleren,
dat scheelt,"
_,En 't zit niet best in mekaar,"
praat de werkster. frAls je zó doet,
wiebelen de armen." Ze schudt 't
popje deskundig heen en weer. „Al
le waar naar ze geld," zegt ze cri-
tisch.
„Voel z'rt been," roept zoontje,
,als je knijpt, hoor je knak."
Afblijven jij," zeg ik, ,,'t is voor
je zusje." En dat kleine wijfje is
er bltj mee. Ze trekt Pietje z'n
hemd van het gebreide lijf en wik
kelt de nieuweling erin. Als we
eten zit hu, net als vroeger de
kleinste Bibi, bij het bord, de
kruimels brood kleven met de jam
aan z'n kin. Maar na een nacht
slapen is de liefde bekoeld, want
die nieuwe wordt wakker met een
deuk in het hoofd. Omdat niemand
weet hoe dat komt, krijgt de pop
zelf de schuld. ,J)at heeft ie-es-
pres gedaan" klaagt zusje, „hij lap
op ze kussen en toen heeft ie 't
espres gedaan" -
„We zullen een muts voor hem.
maken,'' troost ik. Maar ze wit
geen muts, het hemd van Pietje
mag hij ook niet meer aas,
»Z'ti lijf is nog goed," praat het
zoontje," en z'n lijf is toch het
meeste by zo'n pop.... Als-tie
nou.." hij rommelt in de speel-
goedmand.... „als-lte nou die z?n
gezicht had." Hij pakt een lappen
schepsel met een keihard onver
woestbaar hoofd op een verfrom
meld lichaam
„Nee," zegt dikke zusje, „nee,
dat kan geeneens."
Maar middags gebeurt er iets..
Zoontje is naar school, ik zoek
naar een blocnote, niet zomaar,
nee, ik zoek als een wilde, want
die blocnote is nergensNiet op de
petsoits plaatsen, maar ook niet in
de Ia by de lepels en niet by de
pannen en potten, waar ik «it
wanhoop toe kom, Tenslotte hol ik
de kamer in e?t betrap dikke zus
je, want die trekt net vinnig en
snel het hoofd van d'er pop. Het
rolt op de grond en die kleine,
strak van schrik, duwt als ze me
ziet, het lijf in de kast en gaat
dan met kleine stijve hupjes, moe
dig maar met een bang ruggetje -
zo van net doen alsof er niets is
de kamer uit.
„Nou kan je de gezichten ruilen,"
zegt zoontje later, als hij het lijf
vtndt. Maar dikke zusje wordt op
eens verlegen en schudt vlug van
nee. „Zoiets is ook vakwerk," knikt
zoontje goedkeurend," je weet niet
wat daar aan vast zit."
Maar dikke zusje luistert niet, ze
kruipt als een poe$ op m'n schoot,
BIBEB
Ter inleiding van haar najaarsshow, die zij Donderdagavond in de
Blauwe Zaa.1 gaf, zette de firma Voss de klok even honderd jaar
terug. Statig sclweden dames uit 1852, 1895, 1902 en 1916 poorbij, allen
gekleed naar de mode van haar tijd. Vooral de crinoline en de fi-bocht-
mode' uit 1916 trokken belangstelling.
De modellen van hei seizoen 19521953, die hierna, werden getoond
vormden wel een groot contrast met die uit grootmoeders tijd, maar
één ding hadden zij gemeen: de in-vrouwelijke lijn.
Over het algemeen zijn de rokken streept japonnetje met aan de mou-
en japonnen iets langer dan verle- j wen grote, vrijduitstaande cirkels
den jaar. De raglanmouw bij de van organza, die lampionnen voor-
mantels heeft zich gehandhaafd. Een stelden.
aantal prachtige nieuwe tinten, zo- i Het spontaan en langdurig ap-
als koningsblauw, aubergine, olifant- plaus bewees wel, dat deze show de
grijs en anthraciet, deden haar in
trede.
Voor het jonge meisje waren er
enkele vlotte, aangesloten mantels
met Mokkende rok, waarbij een
klein hoedje werd gedragen. Een
meer en meer in zwang komend, bij
tal van toiletten gedragen attribuut,
is de exotische stola. Er waren twee
opvallende combinaties, een van een
zwarte wollen japon met een felrode
stola, en een van een wit tullen
cocktailjaponnetje met een hard-
paarse stola, die door de contraste
rende kleuren een bijzonder effect
gaven.
Bijna alle damesmantels voor
namelijk swaggers'— waren voor
zien van de moderne grote laagop-
gezeite zakken en grote kraag, die,
opstaand, zelfs de oren bedekt. De
nieuwe kleur anthraciet is bijzonder
geschikt voor mantels, in combinatie
met een andere gedekte kleur geeft
zij een mantel een bijzonder cachet.
Een aantal prachtige bontmantels
teddy, Indisch lam e.a. ontlok
ten 't talrijke publiek een zucht van
bewondering. Bijzonder mooi was
een platina jasje van Toscaans lam.
De opgeknipte taile m japonnen
en de brede elastieken ceintuur by
blouses en rokken zijn ook dit jaar
weer modern. Er was bijvoorbeeld
een combinatie van een felgroene
corduroy-rok met opgeknipte taille,
en een zwarte blouse, waarbij een
brede ceintuur werd gedragen, die
van achteren sloot met een reusach
tige gesp. Vooral bij blouses zag men
ook hier het aardige, opstaande
boordje.
Tot besluit van de show toonde
Voss een viertal sprookjes-aehtige
avondtoiletten met namen als Etoile
du Nord, Estralita. Vooral het laatste
was mooi: een strapless toilet van
een zeer soepele soort zwart vilt,
met broderie van dikke gehaakte
strengen wol, waarbij een enorme
hoed van hetzelfde materiaal werd
gedragen. Grappig was een groenge-
verwachtingen
heeft.
meer dan vervuld
Filmavond over emigratie
naar Nieuw Zeeland
Onder auspiciën van het Comité
Culturele Samenwerking Charloi»
zijn gisteravond in het Charloise
Volkshuis een drietal mooie films
over „Nieuw-Zeeland" vertoond.
De Hollands sprekende film „Dit is
Nieuw-Zeeland", ter beschikking
gesteld door de Regeringsvoor
lichtingsdienst, gaf een uitvoerig
beeld van industrie, handel en nij
verheid. Een film over de natuur
en een over de hoofdsteden, afge
staan door de ambassade, liet in
korte trekken het land en zijn
voornaamste steden zien. De heer
Ven Nimwegen, van de afdeling
emigratie van het Gewestelijk Ar
beidsbureau alhier lichtte ver
schillende problemen betreffende
emigratie en mogelijkheden, toe.
Dat het prettig is een goedver
zorgde vrouw te zien, daarover
zullen we het allen wel eens zijn.
Het is daarom verwonderlijk, dat
lang niet iedere vrouw zich
beijvert tot deze categorie vrouwen
te behoren. Mevrouw Thea Blok,
die gisteren als afgevaardigde van
Richard Kudnut's Three Flowers-
Huidverzorgingsproducten een cau
serie hield voor de Rotterdamse
vrouw, bracht dit o.a. naar voren.
Voor deze causerie, die gehouden
werd in de recreatiezaal van het
gebouw van de firma Vroom en
Dreesmann, bestond grote belang
stelling. Vele dames luisterden
aandachtig naar het betoog van
Thea Blek, die zich eon vurig
voorvechter toonde voor de juiste
huidverzorging. Dat een bekoorlij
ke, gave huid, op de juiste wijze
opgemaakt, een belangrijke factor
vormt bij de indruk die een vrouw
op haai omgeving maakt en óók
in belangrijke mate haar zelfbe
wustzijn beïnvloedt staat onomsto
telijk vast. „Er zijn echter vrou
wen." aldus Thea Blok. „die alleen
belangstelling hebben voor de
properheid van haar huis. Dat zij
zelf met haar onverzorgd uiterlijk
een dissonant vormt in haar ver
zorgde omgeving, ontgaat haar
volkomen. Dit is toch wel erg jam
mer, want ook al is de ene vrouw
rijker door de natuur bedeeld dan
de andere, geheel van charme ont
bloot is geen enkele vrouw. Het is
nu de kunst deze ons door de
natuur geschonken charmes te
accentueren en de kleine sehoon-
heidsfouten zoveel mogelijk te
corrigeren. In de eerste plaats
dient men, voor een make-up
wordt aangebracht, de huid gron
dig te reinigen. Ook de juiste kleu
ren van poeder, rouge en lipstick
zijn belangrijk, terwijl niet over
het hoofd gezien mag worden, dat
het gezicht 's avonds van alle
make-up moet worden ontdaan en
dat iedere soort huid, of zij nu
droog, normaal of vet is, behoefte
heeft aan een voedende nacht
crème". Mevrouw Blok zette dui
delijk uiteen boe de huid op de
juiste wijze verzorgd kan worden
en na de pauze zetten, twee assis
tenten van haar, door middel van.
demonstratie, deze woorden kracht
bij.
Enige dames uit het publiek ver
leenden aan deze demonstratie
haar medewerking. De vaardige
vingers van de schoonheidsspecia
listen behandelden haar huid op de
juiste wijze, waarbij Thea Blok de
nodige toelichting verschafte.
OUDERKERK A.D. 1JSSEL
BURGERLIJKE STAND
Geboren: Dirkje d. van M, de Jong
en M. Rp kaart.
Prof. Fistér beveelt:
Men werkt beter en meer zonder
schoenen. Dat is tenminste het oor
deel van prof. Cranville Fisher,
hoogleraar in de psychologie aan
de universiteit van Miami. Deze
wetenschappelijke, man, die stellig
geen goede relaties onderhoudt met
sehoenf abrikan een, heeft met het
personeel van diverse zakelijke in
stellingen proeven genomen. Aan
de ingang van het kantoor stond
een bord waarop was geschreven:
„Men wordt verzocht de schoenen
uit te trekken en deze niet eerder
weer aan te doen voor men naar
huis gaat."
De resultaten bleken geweldig.
Niemand had meer last van een
slecht humeur en iedereen werkte
twee maal zo vlug.
„Want", aldus professor Granville
Fisher, „de bloedsomloop is vooral
slecht in de voeten. Ik kan geen
ongelyk hebben, waarom zouden
anders alle mensen, zodra ze thuis
komen hun schoenen met een zucht
van verlichting uitschoppen?"
DEZE WEEK etoleren wij in ome bekende showrooms een collectie
zeer chique BANKSTELLEN
welke geheel in eigen werkplaatsen vervaardigd zijn
en bekieed met uitzonderlijk mooie importitoffen
U bespaart uiteraard veel geld, doordat deze bankstellen direct
door de fabrikant geleverd worden Langdurige garantie
WOLPHAERTSBOCHT 260 - 264
Winkelcentrum Wereldhoven Zuid - Direct bi| de tunnel
TELEFOON 76829 74194
Sinds 1863 V E R H E IJ een begrip voor verzorgd» interieurs
Dit is het recept van een bijzon
der duur en lekker gerecht. Het
leent zich bij uitstek om te wor
den klaargemaakt., wanneer U
erge goede relaties van Uw man
of een erf-oom te eten krijgt. U
haalt bij de slager voor eik een
kalfsoester van een ons, die U
overlangs tot op een puntje na in
tweeën laat splijten. U vult ze
met een plak kaas en een plak
ham paneert ze, en laat ze mooi
bruin en gaar worden. Als U ze
op de (verwarmde) schaal hebt
opgedaan, legt U op elk een plak
ananas. Wedden, dat U een voor
treffelijke indruk maakt op al deze
belangrijke mannen?
tedere dam*
'n heult jpar(i«J
voor slechts
De juiste coupe passend bij Uw gelaat!
Door rechtstreeks internationaal contact
kunnen wij U een permanent, geheel
volgens de Parijse mode, garanderen
iODÊAIC I
WestersTnge? 18
PC BEAtfit
SPECIALE AANBIEDING
ZUIVER WOLLEN MANTELSTOFFEN,
130 cm, breed 7.ïnJ
WOLLEN JAPONSTOFFEN, Q~
130 cm, breed
Grote sortering moderne "WOLLEN RUITEN.
Alle bij ons gekochte stoffen kunnen binnen 8 da
gen pasklaar gemaakt worden (geknipt en gestikt
voor slechts 6.
KOOPT LIEVER BR*
Het adres voor wollen en zijden stoffen
HEEMRAAD SSLS GEL 253, noodwinkd bij de
3innenweg. TeL 39729.
^A/PNVJ^
•kt KLAS
BANKET>
LUXE BROOD- EN
BESCHUITBAKKERU
GRATIS ONDERRICHT
GRATIS PATRONEN
GROOTSTE SORTERING
BÉTERE KWALITEITEN
NW€ BINNENWEG 50
TEL 50168
Natuurlijk bi]
Wn MFoms
ALOiUuflGER If EG 1W
BENTINCKIAAN 22
TEL 44215
NIEUWSTE KLEUREN
Tal 46066.83799, R'djn,
ADVERTEER REGELMATIG
Het ideale slankmafcende
RUBBERCORSET
voor de moderne vrouw!
Komt U bet een* zonder
koopverplichting pauen?
Aparte paskamers
PEnSiANER, ind. law,
YEMEN, OCELOT, SEAL,
BIBERETTE, ENZ. ENZ.
M. DOORNINK
Van Dam's Naaimachinehandel
HAGAZUN
Pi[nocker>troat 9, Noord,
Telef. 43528
Pleinweg 222, Wereldhaven
Zuid! - Telef. 79024
DE Speciaalzaak van Rotterdam
Vierambachtsstrant 67 Telefoon 52116
Beijerlandielaan 184 Telefoon 70799
Beneden Ooitzeedijk 95 Telefoon 20424
ZWMtTJANSTCAAT 98 IrOrrFRDAM-N,
TH- 8Q6W
WOOGSTRAM 1<A SCMEDAM.
TELEfOON 67430
N.V. BRAND STOFFENHANDEL
GUSTO WEG 53—55 TEL. 59330 (S lijnen)
MATHENE S S ERPLEIN 12 - TEL. 31148—34355