Cor Schuring neemt afscheid van het circus Noël Coward is ontspoord met „Be andere vrouw CIRCUS STRASSBURGER Bertus Aafjes: de eeuwige pelgrim Zware straf geëist tegen Rotterdamse koopman W. L. M. E. VAN LEEUWEN s Acht jaren spreekstalmeester van Strassburger Glazenwasser .valt van de ladder Accijnsvrije Amerikaanse sigaretten aan niet-Amerikanen verkocht ROTTERDAMSE BIOSCOPEN Franchot Tone zoekt gevaar op PAROOLLEZERS NAAR Avondvoorstelling op Zaterdag 13 December Sterk gereduceerde prijzen Diep heimwee naar gelukzaligheid ft Zaterdag 6 December 1952 Deze maand zien tie Rotterdammers de spreekstalmeester van Circus. Strassburger voor het laatst in functie„M'n stem is nog best. maar de botten willen niet meer," zegt Cor Schuring als verklaring. „Nu nog in de A hoy '-hal en straks in het Amsterdamse Carré, maar dan zet ik er een punt achter. Met een circus op reis gaan kan ik echt niet meer volhouden". Zo legt hij ons de feiten voor. Maar ets je deze mede deling van Schuring in circuskringen hervertelt. krijg je meteen te horen„Geloof ik -niets vanhij toil er al zo lang mee kappen, maar Cor krijg je de'piste niet uit". Wat ons ook weer niet verbaast, want Cor hangt aan zijn vak. Maar het einde van zijn carrière nadert nu toeft wel definitief, lijkt ons. Dat mag dan ook wel zo langzamer handwant in Januari wordt Cor Schuring al 73 jaar. Zijn levensverhaal is er een van emoties. Hij had nog maar nauwe lijks een lange broek aan of hij goochelde al op partijtjes; Cor speelde er dan een beetje clown bij en toonde wat handschaduw- beelden en zo verdiende hij al een paar centen als artist. Toen Cor 16 was kwam het circus Renz In Am sterdam, zijn geboorteplaats. Hij was er kapot van, zoals hij nu zegt. Iedere dag scharrelde* hij bij de tentenstad rond. En toen Renz ver trok, zat Cor in een der wagens. Maar pa en ma Schuring waren streng orthodox en haaiden hem terug uit Dusseldorf. Stel je voor, onze Cor circusartist! Gor moest be loven, dat hij in het tabaksvak van pa zou gaan. Dat deed hij ook, maar op z'n vrije Zondag, speelde hij toneel bij hele kleine gezel schappen. Bij de troep- van Bigot moest hij in het stuk „Baddoktoren" in zes rollen optreden. Van die belofte kwam niet veel terecht, want van zijn verdiensten bij Bigot kocht hij een ezel, waar mee hij samen met een partner ging optreden, in Nederland en elders. Hij werkte er mee in circus sen; toen het dier in Gent eens op een toneel moest optreden, weiger de het te werken, ondanks de gum mizolen die ze het hadden aange past. De partner gaf het af en toe een oor om de ezel op gang te brengen. Zodoende kwam het dier in de orkestbak tterecht. Daarna werd Cor illusionist. Bos- coco heette hij to-an. Z'n partner schminkte zich net zo als Cor en had ook dezelfde gebaren ingestu deerd, zodat Cor zichzelf kon laten verdwijnen en (via do double) el ders terugkeren. De double ging later zelfstandig werken en toen Cor eindelijk een meisje gevonden had, waarmee hij een nieuw num mer wilde gaan vormen, ging zij in een klooster... En zo ging het steeds weer. Nieu we nummers, uit elkaar, weer nieu we nummers. Als onderdeel van het „Barry Barry Trio", clowns met Cor's jonglerende poedel, had hij veel succes tot in Afrika toe, maar z'n moeder had een steuntje nodig, toen Cor's broer naar Amerika ver trok en daarom kwam Schuring naar Amsterdam terug. Daar ging hij stukken schrijven en er zeii ook in meespelen. Niet altijd was er een engage ment, Dan moest er elders aange pakt worden. We hebben documen ten. gezien, waaruit bleek, dat hij opzichter bij een superfosraatfa- briek was geweest En we hoorden een verhaal over zijn tijd als zie kenverpleger. Die laatste baan kreeg hij, toen hij als EHBO-er een gewonde op straat had verbonden en maar even" meereed naar het ziekenhuis om z'n driekante doek terug te krijgen. Ze zeiden daar, dat hij een knap verband had ge legd. en dat hy kon blijven... De aanloop tot het beroep van vandaag nam hij omstreeks 1910, toen ze in. een artistencafeetje plots vroegen; „Kun je expliceren? In. Den Haag hebben ze een expli cateur nodig," Cor direct naar de bioscoop van de maatschappij „De Zonnebloem", op de plaats waar nu Roxy staat en waar Willy Mullens films draaide. Schuring was steeds een eigenwijze driftkop geweest en toen ze hem daar geen opslag wil den geven, plaatste hij een adver tentie in het artistenblad „De Ko meet": De bekende explicateur Cor Schuring is vrij! De bioscoopdirec teur kreeg dientengevolge een stroom van sollicitaties en Cor slechts één brief van een ander blad. waarin stond, dat men daar beter kon adverteren. Enfin, hij kreeg toch een andere bioscoop. In Amsterdam, in Nijme- j gen, in Tilburg, overal vertelde hij i wat de mensen op dat wiUc doek j te zien kregen. In 1914 begon hij j in Den Haag een eigen bioscoop. „Die had ik moeten aanhouden, dan had ik nu in een auto gereden." be dacht hij later, tóen hij onrustig als hij was al weer lang elders zat als explicateur. De uimnmng van de geluidsfilm dreef Schuring weer in een clownsoummcr, samen met Sandro, de man die bij de do densprong zo vermmkt werd. dat hij het ook op een ander terrein moest zoeken. ïn 1928 was Schuring voor het Vrijdagmiddag om half vijf is op de Schiedamseweg in Rotter dam de 22-jarige glazenwasser C. Snel, Overschiesestraat 48a, Schie dam, van een hoogte van drie ver diepingen van de ladder gevallen. Met een schedelbasisfractuur is hij opgenomen en naar het zieken huis Coolsingel gebracht. eerst spreekstalmeester bij een cir cus, dat ter gelegenheid van de Olympische Spelen in Amsterdam optrad. „Circus-Olyrapiade" heette dat programma. Het programma, waarmee hy van Rotterdam af scheid neemt, héét ook zoAcht jaar later kwam hij voor het eerst bij Strassburger in die functie en daar is hij gebleven, ook al werkte bij tussentijds wel eens bij andere circussen, zoals Sarrasani.' 's Win ters, als de circussen in het win terkwartier waren, was hij vaak padvinders-instructeur. Dit alles en r.og veel meer kwa men wij te weten zonder ook maar iets te vragen. Eén vraag: „Wat is nu een spreekstalmeester?" was vol doende voor dit slotstuk. Vroeger, zo vernamen wij, kondigde de stal meester de nummers aan. Die stal meester moest dus ook spreken. Hagenbeek maakte er een aparte figuur van en voila: de spreekstal meester in de huidige gedaante is er. Vroeger moest Cor Schuring al le nummers annonceren en de be zoekers tijdig attent maken op iets bijzonders. Nu is zijn conférence zeer beperkt. ,^Het publiek komt om te kijken, met om naar mij te luisteren" is zijn moderne opvat ting. Dat spreken is overigens niet het enige werk. Daarnaast verzorgt hij veel bij de transporten, springt overal in waar een hiaat dreigt. En daar zit 'm juist de kneep. „M'n stem is nog best, maar de botten willen niet meer voor' dat andere werk". Daarom stapt hij er het volgend jaar uit en gaat nij rustig wor.en in Den Haag. „Onthoud mjjn woord, hij komt weer terug," zeg gen anderen, Cor Schuring (rechts) trad jaren geleden met zijn gedresseerde poedels op. COR SCHURING Hooggeëerd publiek. Ondanks beslag: Expositie-Daniël den Dikkenboer blijft geopend Teneinde misversta nd< te voorko men, vestigen wij er de aandacht pp, dat de tentoonstelling van de schü- der-graficus Daniël den Dikkenboer in het Schielandshuis tot 17 Decem ber normaal te bezichtigen blijft voor het publiek. Het conservatoir beslag, dat de deurwaarder Donder dag j.l. op de werken gelegd heeft, heeft dus in dit opzicht geen enkel effect. Hier kan nog aan toegevoegd wor den, dat men bezig is te "trachten tot een regeling te komen. Bet Stedelijk Museum te Schiedam ls in het bezit gekomen van een fraai brons, voorstellende „Moeder en Kind" van de bekende beeldhouwer John Rae- deeker. Het muBeum heeft het brons t aangekocht op een veiling te Amster dam DEN HAAG. Toewijzing van de vordering van dc rijksadvocaat, na melijk een boete van 27.300, subsidiair te vervangen door drie maanden gevangenisstraf en bovendien drie maanden onvoorwaardelijk, zo Luidde Vrijdagmorgen de conclusie van de procureur-generaal bij het Haags gerechtshof in de zaak tegen dc Rotterdamse t^jakshaüdelaar F. W. de G. Tegen diens mede-vennoten, J. de G. uit Blaricum en W. J. de G. uit Am sterdam, concludeerde de procnrenr-generaal eveneens tot toewijzing van de vordering van de rijksadvocaat; een boete van 9IOO.eventueel te vervangen door een maand gevangenisstraf. F. W. de G. hoofd van het Rotter-1 worden verkocht. Voorwaarde was, dams bedrijf van de commanditaire vennootschap v. d. V., was de be langrijkste verdachte in deze zaak. Aan zijn firma was toestemming ver leend om ten behoeve van in Neder land wonende Amerikanen Ameri kaanse sigaretten in te voeren, wel ke dan tegen dollarchêques met een verminderde accijnstoesiag mochten Uiterlijk, herinnert „De andere vrouw" (The astonished heart) toe2 in enkele opzichten aan die andere film, waaraan Noel Coward z'n medewerking verleende: Brief Encounter". Ook hier een uoorbeeldtp huwelijk van verstandige, uitstekende mensen en een plotselinge uit ondoorgrondelijke diepten geboren uerstandftouding met een derde. Ook hier de niet mooie, n?aar heel sympathieke actrice Celia John son, die thans echter de passieve dupe wordt- van het 3-hoeksconfHct. geleerde gaat op wonderlijke manier een kijkje nemen in de achttiende eeuw en wordt door zijn te grote kennis voor gek verklaard. De romantiek is aange dikt door dat het verhaal uit de acht tiende eeuw in kleuren, de rest in zwart wit gefilmd werd en men amuseert zich wel, al duurt het soms wat erg lang. Tyronne Power en Ann Blyth vertolken de hoofdrollen en Roy Baker regisseer de deze wonderlijke publiekfilm, die men öe2e week in Prinses kan zien. d3t lijsten met de namen van de kopers moesten worden overgelegd. Bij een contrdle, ingesteld door de dienst der invoerrechten en accijn zen, bleken verscheiden namen op de ingediende lijsten gefingeerd te zijn. „Het is duidelijk dat de betrok ken sigaretten niet naar de mensen zijn gegaan, voor wie ze waren be doeld". aldus de rijksadvocaat. „Ze zijn naar verdachtes kantoor ge bracht en daar aan de eerstkomen- den verkocht. Dit is ongeoorloofde verkoop. Bovendien Is er dan te weinig belasting betaald en tenslotte is er gebruik gemaakt van een vals geschrift." De Rotterdammer De G„ die tijdens de zitting alleen het woord deed, voerde aan, dat hij als een der leiders van een groot hedrijf moeilijk zelf het oog had kunnen houden op alle documenten. Maar weL was het hem bekend, dat het met die Amerikaan se afnemers soms raar toe ging. „Eerst bestelden ze sigaretten, maar als die eindelijk konden worden af geleverd, waren de Amerikanen soms al verdwenen. Dan kochten andere Amerikanen ze maar en kwamen er ook andere namen, op de lijsten, dan Gezien het grote succes van de speciale Parool-matinee voorstel lingen in hét Circus Strassburger hebben wij. op veler verzoek, getracht eveneens een avondvoorstelling te organiseren tegen sterk gereduceerde prijzen. Dit is gelukt. Wij hebben ons van een aan tal toegangsbewijzen (uitsluitend late rang) verzekerd voor de avondvoorstelling op Zaterdag 13 December. Paroollezers betalenop vertoon van deze aankondiging slechts de helft van de normaal geldende avondprys (1ste rang 3. dat is: 1.50. Toegangsbewijzen zijn van Maandag a.s. 's morgens 10 uur af verkrijgbaar uitsluitend aan ons kantoor; Schiedamsevest 42, tele foon 25430 (7 lijnen).. Voor Schiedam: Lange Haven 141, Telefoon 69300. Internationale artisten. wereldberoemde clowns, acrobaten, rui ters, 18 Lilliputters, leeuwen, beren, prachtige paarden, olifanten en nog heel veel meer biedt het Circus Strassburger. Het aantal toegangsbewijzen tegen gereduceerde prijs voor de avondvoorstelling van Zaterdag 13 December is beperkt. Spoedig j afhalen van plaatsbewijzen is derhalve raadzaam. De voorstelling begint om 8 uiir. i j die van de eigenlijke kopers", aldus De G. „Zwarte handel in deze siga retten zou, zo hij dat al had gewild, toch weinig hebben gebaat, want de firma was verplicht de dollarchêques, waarmee ze werden betaald, aan de Nederlandse Bank over te leggen." De rijksadvocaat en ook 'de procu reur-generaal dachten' daar anders over en rekenden verdachte voor hoe hij wellicht tóch op die ongeoor loofde handel had kunnen verdienen, Vóór de behandeling van deze uit 1949 daterende cigaretten-affaire, was hetzelfde drietal al ter verant woording geroepen in verband met een andere zaak. Ook deze geschie denis had zich in en om het Rot terdamse filiaal afgespeeld en dus was het weer F- w. de G. die het woord deed en die tenslotte de hoogste straf tegen zich hoorde eisen. De procureur-generaal con cludeerde tot toewijzing van de vordering van de rijksadvocaat: be vestiging van het vonnis van de Rotterdamse politierechter of wei f 3000 boete eventueel te vervangen door 2 maanden hechtenis. Tegen beide andere vennoten luidde de conclusie: f 300 subsidiair twintig dagen. Het ging in deze zaak om 17.400 cïgaretten, dis wèl op een. transitopaspoort stonden vermeld, doch bij controle op het betrokken schip aan de voorraad bleken te ontbreken. De rijksadvocaat, die in de be handeling van deze zaken zo'n gro te rol speelt omdat het accijns ontduikingen betreft, zei er van overtuigd te zijn dat de verdwenen cigaretten nimmer in de voor het schip bestemde collies hebben ge zeten. „Door een kunstgreep is de douane-beambte bij het verpakken in het entrepot voor de gek gehou den," zo was zijn mening. „Daaraan rijn de leiders van het bedrijf me deschuldig. Dan moeten ze hun. eigen personeel maar goed contro leren, ais ze veronderstellen dat de verdwijning misschien aan die mensen te wijten was." De raadsman was daarvan ove rigens nog lang niet overtuigd. Hij poogde hët Hor uit te leggen hoe- vele maatregelen er wel getroffen waren om verdwijning van cigaret- ten, .voor ze aan boord werden af geleverd, te voorkomen. Het was dan ook zijn stellige o vertui ging dat het manco niet in het bedrijf van zijn cliënt niet aan de wal maar aan boord van het schip was ontstaan. Want het ls haar zo correcte echtge noot, een zeer beroemd, psychiater, die (tot zijn eigen verbijstering) bezwijkt voor de charmes van een mondaine, jonge, vrouw. De tragiek van de 3-Iioeksverhouding. die in. „Brief Encounter" slechts Franchot Tone, -Janet Blair en Janis Carter in ft iooe trouble.". (Lutusca) DE ANDERE VROUW Cd ar gar ct Leightón). In 't Venster. schroomvallig gesuggereerd en tenslotte ln de plooien van het huwelijk wegge streken werd, is in „De andere vrouw" pijnlijk breedvoerig uitgemeten. Noe) Coward, die het draaiboek schreef, had zoveel conversatie nodig om de rampzaligheid van de verblinde man te schetsen en zijn dialogen zijn zo vermoeiend en weinig spiritueel, dat men moeilijk kan geloven in dit haast onsmakelijke drama, dat besloten wordt met de zelfmoord van de psychiater na een laatste waanzinnig-jaloerse scène met zijn verveelde geliefde. Noch he: spel van Coward als dr Faber, noch dat van de andere mede werkenden (behalve- Celia Johnson en Margaret Leighton) verhoogt de middel matige kwaliteit van. de film (in 't VENSTER). Lutusca Bijzonder clever is Franchot Tone in „lt zoek bet gevaar" (I love trouble) als eeh pri' é-deteeUve, dlc ln opdracht van een ongunstige plaatselijke politi cus een onwelriekend chantage-complot krijgt te ontmaskeren. Aanslagen en moorden maken de affaire riet eenvou diger en als een vijftal mooie vrouwen de puzzle nog wat avontuurlijker cachet komt geven, krijgt men nog meer be wondering voor Franchofs koele,* door niets af te leiden speurzin, Men moet wel enigszins uitgeslapen zijn om de ingewikkelde gebeurtenissen precies te kunnen volgen, maar nódig is dat laatste niet. Want de regisseur-producer S. Syi- vain Simon heeft aan de entourage en vooral ook aan de kleinere rollen (Hazel, de detective-assistente!) alle mogelijke aandacht besteed en zelfs de humor ontbreekt niet in deze goede, soms heel spannende thriller. Capitol Een in zijn soort boeiende film is „Tijgerhaai", een verhaal over de be levenissen van een Amerikaanse onder zeeboot en zijn bemanning. Spannende gevcchtsacties gedurende de laatste phase van de oorlog ïn Japan en het begin van de oorlog in Korea wisselen de,periode af, waarin het schip is opge legd. Die gedwongen periode van niets doen wordt overigens door de duikboot- commandant benut voor het afwikkelen var. een liefdeshistorie. Goed verfilmd is het afhalen van ecu man van de duik boot door een helicopters en de landing van dit vliegtuigje op een vliegtuig moederschip. William Kolden en Nancy Olsen spelen de hoofdrollen. Naast hen valt op de acteur William Bendjx. Rex Deze week een dubbele (en straffe) dosis Wild-West. Eerst een zekere Wild Bill Elliott, die als Red Ryder rare din- gen meemaakt. Zijn cowgirl-tante dreigt te vallen voor een kersvers uit het ge vang weggelopen Blauwbaard. De man koesterde het snode plan tantelief op de huwelijksreis uit de weg te ruimen, maar ziet zich daartoe dc pas afge sneden door de heer Elliott, die tante het leven èn haar spaarduitjes weer gcefi. Om duistere redenen heet dit film werk „De Held van Cbeyenne". John Carroll is de hedendaagse Zorro, u-weet- wel, de gemaskerde en schier onkwets bare ridder in het zadel. In „Dc terug keer van Zorro" is hij edelmoedig ten eigen bate, want hijzelf is deelgenoot ïn de spoorweg Californië-Yucatan. die wordt belaagd vanuit ccn bankierskan toor te New York. De jeugdige nazaat van Zorro brengt het er hoe kan het anders prachtig af, niet in het minst door de hulp van z(Jn ros El Rey. Dit paard toont fraaie dressuur-staaltjcs: één. scorepunt voor het Zorro-opus. Prinses A cheson roept 2ijn reizend ambassadeur in Midden- Oosten terug WASHINGTON. De Amerikaan se minister van Buitenlandse Zaken Acheson heeft zijn reizende ambas sadeur tn het Midden-Oosten. Locke Jr. bevolen onmiddellijk naar Wash ington terug te keren om een ver klaring te geven yoor zijn in het openbaar geleverde critiek op de buitenlandse politiek van de rege ring. Locke, die alle Amerikaanse economische en technische hulp aan de landen van het Mid den-Oosten dirigeert is teruggeroepen na een re de in Beiroet (Libanon), waarin hij Amerikaanse schenkingen en lenin gen eiste om het gebied tegen het- communisme te beschermen. Locke's ideeën druisen regelrecht ln tegen die van het departement van Buitenlandse Zaken, dat slechts een beperkte dollarhulp wil en de na druk legt op „punt vier projecten", onder leiding van Amerikaanse agra rische. gezondheids- en.- technische deskundigen. Tl nar ter wereld i/ir.dt men nog de pelgrim vv die met een stok ïn zijn hand naar Nazaret komt in het vrome Bewustzijn, dat hij bij iedere stap die hij zet mogelijkerwijze de voetstappen van zijn Heer en ^a%maArer kruist?", schrijft de dichter Bertus Aafjes in zijn reisbeschrijving, die hij naar een woord van Jeremias de titel „Vorstin onder de Landschappen" meegeeft. En at voldoet de auteur zelf dan ook niet aan het uiterlijke ken merk van die gezochte pelgrim want hij maakte tussen December 194$ en April jggo zijn tocht door het Heilige Land per auto de lezer van deze dichterlijke reisnotities zal nimmer twijfelen aan het vereiste „vrome bewustzijn" bij deze reiziger. W, j it j x- j i„ in het Heilige Lar.d spreekt bnek- AN^ a:t kostelijke boekje ont- hy deze reis maakt dat doet hy dc Hertnor. zag aan dc Noordelijxe Jelen over Evangeliën en is, door leent juist allereerst zijn natuurlijk ook, en met die verras- horizon? Naar het Zuiden kijkend blote verschijning vaak - duide- waarde aan de hartstochtelijke in- sende „dichterlijke" visie, d;e hem 2ag hij in de diepte de groene we- Kjker dan bladzijden.* commentaar nigheid met opzet gebruik ik meer doet ontdekken dan' de nor- lige vlakte van Jizreël liggen, inge- rft Keieerde boeken" schrijft Aaf- deze vreemd schijnende combinatie male reiziger: de dichter is ook als kerkerd door kaal gebergte. Achter inderdaad maar 't dichter is ook als kerkerd door kaal gebergte. Achter inderdaad van eigenschappen! waarmee waarnemer immers een Schepper, de vlakte stak de hoogte van Moréh maar om of iemand die stenen fowr Aafjes ieder zijner „ontmoetingen" Maar met zijn stof bedoel ik nu de omhoog, waar Gideon vocht. En laten' inreken" En dal nu is d« - mCt lanr1en1.4nviB„ hailirtd Plll^Alcd ÖPV h'fttnWcdlïA rlnf „7 jat. >Vt oflr 1.331" -luiste' 1-l(d b (3+ ril 1 ".r. - of heeft met de in geheel "de Christe- naar Nazaret lijkc mensheid levende beelden van die „wondertijd". 2000 jaar geleden, Maar met zijn stof bedoel ik nu de omhoog, waar Gideon vocht. En (hetzij met landschappen, heilige Bijbelse en historische stof, want al iets meer naar rechts rijst het Gil- ftAterilike kant van. dit boekje, Lu plekken of personen) geassocieerd beschrijft Aafjes dan zijn tochten boagebergte ten hemel. waar. Saul jgn ^erde deued. heeft met de in geheel de Christe- naar Nazaret en Jeruzalem, Betle- verslagen werd. Vlagby. in Ooste- hem en Kana, en vertelt hij, en op lijke richting bolde de koepelronde t-r 7*^ h, r wonderlijk iets schilderachtige wijze, van het le- Tabor omhoog met lijn groene bes- W '«-■S.ÜP.ÜSgggg'* tg toen Jezus door die landstreek ging, ven daar thans: van straattoneeltjes sen; de berg waar hij eens verheer- - ;rf. Deze vermenging der beide beelden en politieke antithesen, van opdrin- lijkt 20U woorden. En in Zuidweste- vertellen al* RH thuiskomt- van heden en verleden is soms zo gerige gidsen en moderne sjache- ïijke richting kijkend zag Jezus het 2f pndU wftidPlr M suggestief gedaan dat we onw-illekeu- raars in de tempels -- wezen leeft Karmelgebergte Jig gen als een dachten we. bekende eigenland rig denken aan die fraaue doorgeco- Aafjes in die langgeleden heilige burcht voor de Middellandse Zee. dagen. En die tijd kent hij door en Vanaf de bergen rond Nazaret kon. door! Juist daardoor is het hem mo- hij de toppen van de Libanon aan bladzijden lanv met rnn relaas Sclijk in enkd. regel* in vogel- de horiecm zien en de gele bergen ton,«toa pieerae films, waarin even verras send, door wisseling van vaag en helder, twee scènes door elkaar op het witte doek verschijnen. Bertus Aafjes beschrijft in één zijner klei ne hoofdstukken het vallen, van de avond over het landschap, terwijl hy op een der bergen vlak bij Na zaret staat. De sterren en de maan sikkel vlammen plotseling op en cy- clamengeur drijft over de velden rond de stad. En dan vervolgt hij: „Langs de weg naderen twee don kere gestalten het stadje. Men heeft ze duizendmaal in het Oosten ge zien, er is geen gewoner straatbeeld denkbaar, en toch krijgt men tel- taxie te tonen maar evenzeer om elders lezen we over „de reusachti- kens weer een schok ais men hen door een enkel detail een scène uit ge bruine laagvlakte" van Jizreël: ziet. Voorop gaat de donkere ge- het leven van Jezus ie doen herle- „Die vlakte is een der grote slag- staltc van de man. Hy stapt lang- ven. En plots weer verspringend velden der oudheid. Hier versloeg zaam door het duister voort, 2ich naar het heden van Joodse ne- Barak, de veldheer van Debora. de steunend op zijn stok. En achter derzettingen van Arabische wrok, vijand. Hier versloeg Gideon de hem treuzelt hèt ezeltje, een vrou- 1J *-s- J van zijn woonplaats naar een dorp een paar kilometer verder en boeit Ritter trok door Zeeland en door Noord-Holland en grift ons de beel den van dorp en stad voor goed in 't geheugen. Aafjes heeft; als Ritter een. dichterlijke vizie en het is een. enkel woord dat het tafereel defini tief voor ons oproept; zo de volgen de regels over de bron in Aia Ka- rim. aan welke eens Maria haar dorst leste toen zij Elisabeth in haar zomerhuis ging bezoeken: „Zin gende stroomt het water terzijde van de minaret in de drinkbak*'. Maar Aafjes heeft uiteraard óók zijn stof mee: de „namen" die -hij gebruikt zijn al geladen voor ieder die óf gelovig, èf historisch geïnte resseerd is; zoals ook namen als Ar no, Heidelberg, Nicea, Hastings, van techniek en geld zet hij op Midianieten en David ft e Amaïekie- Mekka, associates in zich dragen - wenfiguur op dé rug. Als zij langs vaak wrange wijze het heiligste ten. Hier viel Saul in zijn gevecht ^n^al het woom „rcos gaan ziet men hoe het silhouet van vlak naast het profaanste: geld ha- tegen de Filistijnen. Kij doorboorde g®dachten gevoelens lend op de Bank in Jeruzalem ont- zich met zyn eigen zwaard om niet opwekt dan bnvoorbeeld „lupine moet hij op de trap een gids. die in handen van de vijand te vallen. echter Aagjes deze religieuze hem leidt naar een vochtige kelder Hier vochten Egyptische pharao's ?to£ *D suggestief weet mee te de- onder het gebouw, de kerker waar- en hier vochten Romeinen, hier be- vn> met-gelovige lezer ge- Jezus gevangen zat: „De 20e kampten de kruisvaarders de Sara- mc"ne.nt van de lectuur bespreekt Bertus Aafjes' „Vorstin onder de Landschappen", (Een reis door het Heilige Land, j. M. Meulenhoff, Amsterdam tggi. Prijs f6tgo). vlucht de grote lijnen van de his- van Gilead in Transjordanië". En de vrouw het bundeltje van een kind tegen zich houdt aangedrukt, Moe zetter, de man cn het ezeltje de laatste slappen naar Nazaret. Gelijk het was, tweeduizend jaar geleden, Egypte", MAAR Wie deze alinea leest ln het groter verband van dit hele hoofdstuk, wordt pas goed getrof fen door een tweede bijzondere deugd van Aafjes „superieure jour nalistiek" deze „reisbrieven" ver- de hoeksteen van een modern bank gebouw gemaakt".. net was, iweeuaweuu jaar ge+cucu, luiijflynmucis cte ouia- ju bij hun terugkeer van de vlucht uit eeuw had deze onzalige plek tot cenen. Napoleon versloeg hier de kft. -1 g ïT r i, aam waJmh. 7xmmi*_ Ttirksn Wellicht geen vlakte ter enct zyn mcn.erscnap en czat 13 wereld heeft eo dikwijls het'bloed "u i™h«s juist „de tamst" vsn de Wder mensheid gedronken en nu, van- kunst. IJDHEID van blik in tyd en daag de dag, ziet de vlakte er zo ir ,R ruimte, ik doelde er zo juist vredig uit":..—En dan volgt meteen J)1 „„5 op. Lees nu het hoofdstukje over een beeld van de. nieuwe Joodse a Nazaret waaruit ik citeerde: de boeren nederzettingen met de vro- kant van Aafjes. zyn <uepst« auteur staat op een berg bij Naza- Hike rode daken, de bijenkorven, de nartT 1rt 11 b l i tf\ LLC4.C ,.1 Cl.-Ul IC .1. ,V. L. 1. w 0.1,11 L. f X. - m*. V.X. u.jxuaul schenen in 1350 namelijk in „De ret en plotseling zegt hij: „Weet gij stallen, de visvijvers. Zie, dit ia de fteert dte gezocht tn oe schoonheid Volkskrant", welk blad de toen 36- dat Jezus, wanneer hij als kind de ruimte van blik, waarin een mens de aardse Reide,, hw er jarige dichter naar Palestina had bergen rond Nazaret beklom en naar kan ademen. En daardoor is dit zv" ..uoefrew naar Rome voor uitgezonden. Die deugd is dan, dat het Noorden uitkeek, de Middel- boekje (evenals de reeds eerder gaan ïhaken, hy trok tenslotte neor de schrijver zo volkomen op de landse Zee ln de verte zag liggen? verschenen schetsen over Bijbelse het Heilige Land om haar in. dat hoogte is van de stof waarover hij Een wonderlijke zilverblauwe zee, stof: „Aren lezen achter de Maaiers") aanraak baar verledentebelevent schrijft. Ik bedoel nu niet, dat hij ver weg achter de golvende bergen, zo leesbaar en verrijkt het de geest. Bertus Aafjes de eeuuiige pél- zo nauwkeurig observeert wanneer En dat hij de besneeuwde top van „Iedere steen langs de berghelling grim? -

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1952 | | pagina 5