Amusement wordtin vele
soorten gepresenteerd
K i RSTT E N TOONSTELLINGEN
met overwegend instructief karakter
WAARHEEN
4
FILMPREMIÈRES IN ROTTERDAM
'T VENSTER brengt „Alles op één kaarteen
ontwapenende comedie vol verrassingen
Fanfare in. Lutusca
onbetaalbaar van
grappigheid
met de feestdagen?
Toneel
Toonkunst zong Handels Messiah
onder Yvon Baarspul
J± Ifijffl»? (SSrSMBS
B oyiiians-bu lie tin gewijd aan Meester
van Virgo inter Vïrgines
Auditie-concert in „Parkzicht
Muziek
Revue - Variété
Film
Tentoonstellingen
Woensdag 24 December 1952
De Kerst-Nieu wj aarsweek brengt
vooral 4e ontspanning van de lack
in de bioscopen. Amusement wordt
in soorten gepresenteerd. Fijn-En
gelse humor met een tikje van de
molen .ia-„AH6 3 op één kaart'
('t Venster); een lachfantasie als
eerx sprookje in-,,D e smokkel-
p rins es" :{Lutusea); de famüie-
conièdi'e 'met gevoelige inslag vindt
men. ia - - do zij n blijft
voordeliger" (Prinses) en voor
de slappere lach Jtan men terecht
bij „Abbott .en. Costello in
Alaska?' (Capitol) en Jimmy
(ScbxLOzsle) Durante in „De
schrik/van de 2e compag
nie" .(Cineac enVictoria)Span
ning. maar beslist -zonder proble
men ea mèi een weelde van show-
biedt U „The greatest show
on - earth" (Arena), die beslist
niet.7,greater" kén.
De hausse- in die zeer aparte En
gelse üimfaumór, waarvan „Passport
to PirnUco",„Whisky Galore", de
Alec Guinnes-fiLms enkele onverge
telijke hoogtepunten waren, schijnt
nog- voort te duren, Nu is daar
weer :de uiterst" vermakelijke ge
schiedenis van het- „verkeerde
paard". Vader's Misstap geheten, dat
door toedoen Van een overgiérende
straaljager de Grand National wint'.
„The Ga-lloping Jilajor", zo
luidt, de naam van. de omgedoopte
rossinant' (en de Engelse titel van
Henry Cornelius' film)is door ma
joor Hill, de eigenaar van een nood
lijdend dlerenwinkeltje: aangekocht
in opdracht van .'de buurtvereniging
Van; een Löndense volkswijk, dié
een syndicaat heeft gevormdom
- deze .extravagance te kunnen' fi
nancieren.
Maar., o. schrik!, in plaats van de
vurig begeerde Miss Montana, blij
ken de majoor,. en de .goklustige
deurwaarder "by vergissing een
paard gekocht -te. hébben, dat niet
eens. een. middelmatige draver ge
noemd kan worden. Omdat The
Galloping Major echter goed kan
springen; besluit .het -syndicaat tot
training voorde Grand National-
rennen.
Hoede hele buurtgemeenschap,
vaak met verzaking van alle huis
houdelijke en maatschappelijke
plichten, haar favoriet vertroetelt
en fit maakt majoor Hill traint
hem op het ruiterpad -- van Hyde
Park- Hoé groot de 'wanhoop is
en de spanning, -als -The Galloping
Majorop Üe ochtend, van de zo
lang verbeide Grand Natiónal
spoorloos is verdwenen en hoe hij
pas" op het, laatste ogenblik, in een
totaal anderetint overgeverfd, bij
de buitenopnamen voor een histo
rische, fihp wordt ontdekt'. 1. dit
alles laat zich slechts ter plaatse,
dwz. in 't VENSTER op de volle
humoristische- waarde taxeren.
Henry Cornelius, maker van
„Passport to Pimlico", regisseerde
deze ontwapenende comedie vol
verrassingen; de onlaags overleden
acteur Basil Radford, Jimmy Han-
ley,. A_HMatthews,en vele anderen
(ook de thans in Nederland optre
dende "West-Indische danser Roy
Carr) verlenen met kinderlijk en
thousiasme hun medewerking.
In het voorprogramma een sh-ort-
story ..Return tot Glennascaul."'(met
Orson "Welles in een bijrol!), en een
geestig abstract kleurenfilmpja op
jazz'-rhythmen van Norman Mc ba-
rem „Capriolen ba kleuren",
Lutusca
Over „De emokk-elprinses"
(Penny Princess), die uit Macy's wa
renhuis te New York overgewaaide
aanvallige vorstin- van het rare
landje Lampidorra, heeft Vrijdag
uw Rotterdamse Dagboekhouder
reeds iets meegedeeld n.a.v. de
„snaasbroodjes" productiestunt van
een bakkerij hier ter etede.
„Snaas", zo zult U zich wellicht
herinneren., was de shikkig ma
kende Lampidorrese kaas, die onder
leiding van een jonge Engelse rei
ziger in Chedder cheese op grote voorgoed in een spleet van het eeuwige
schaal over de grenzen van het
kinderlijke sprook.jeslandjc geëx
porteerd en later gesmokkeld
wordt. Val Guest heeft dit kostelijk
gegeven, dal soms geheel buiten de
realiteit grijpt en dan aan de be
faamde klassieke „Roverssympho-
nie" herinnert, met een briljante
fantasie en een buitengewoon ori
gineel soort humor verfilmd.
Daarbjj kon deze regisseur be
schikken over een heel geestige en
..puntige verbindende tekst, die zich
uitstekend leent voor de lichte poli
tiek-satirische inslag van het ver
haal-
Zo'n scène met de stuntelige
dorpsfanfare, de „parlementszitting"
in het paleis, dat tegelijk ais
schuur, gevangenis en residentie
fungeert of de herhaalde ontvoerin
gen van de kaas-expert in pyama,
het is werkelijk onbetaalbaar van
grappigheid.
Haar toppunt bereikt de fiïzn als
de Lampidorrezen eindelijk weer in
de hun zo vertrouwde smokkel
methoden mogen terugvallen. Met
blijden, langs stortgoten over glet-
schers en Alpentoppen, door 'ezels
en fietsers worden de alcoholische
ronde kaasjes over het woeste- hoog
gebergte binnengesmokkeld in de
naar snaas snakkende omringende
landen.
Yolande'Donlan is de Smokkel-
prinses Lindy Smith, Dirk Bogarde
ijs verdwijnt. Mitzi Green en Bruce Ca
bot werken aan deze koude kolderfilm
C in Alaska" mee,
Hex
Het roofridder-epos Lorna Doone"
leverde de stof voor de romantische
vechtfilm „Burcht der Haat", waarin de
dappere John Ridd (Richard Greene) de
strijd, aanbindt tegen 'de gehate heren
van het kasteel Doone. die de boeren
van Exmoor de film speelt In het
iaat-mtddeleeuwse Engeland op een
verschrikkelijke manier tiranniseren.
John', liefde voor een jonfcvrouwe Doone
(die later gelukkig 'niet van dit ver
vloekte bloed blijkt te zijn) wordt hem
bijna noodlottig, maar aan het slot. wan
neer met de voornaamste vijanden af
gerekend is. gaat Exmoor eon gelukkige
toekomst tegemoet onder het bewind
van Sir John Ridd en zijn lieve vrouw
(Barbara Hale).
De trapeze-artiste. Holly (Betty
Hutton) en der clown (James Ste
wartin .The greatest show on
earth". (Arena).
25 Dec. Schouwburg, 2.30 li: R'dams
Toneel met „Wij zijn op
recht"; 8 u: R'dams Toneel
met „Hendrik IV".
2S Dec. Schouwburg, 2.30 u: R'dams
Toneel met „De grote tour";
8 u: R'dams Toneel met
„Het geheim, van dr Spen
cer".
De Lantaren, 2 u: R'damse
Comedie met „Fientje Beu-
lemans; 8,15 u: idem.
27 Dec. Schouwburg, 8 u; R'dams
en Toneel met „De grote tour"
28 Dec. Aula Afrikaanderplein, 8.15
u: R'damse Comedie met
„Het onstuimige hart".
30 Dec. Schouwburg, 8 u: Ned. Co
medie met „Een vrouw
met een klein hart".
De Lantaren, 8.15 u: „Fien
tje Beu lemans".
1 Jan. Schouwburg. 8 u: R'dams
Toneel met „Het Hemelbed"
en Nieuwjaarswens.
De Lantaren, 8.15 u: R'dam
se Comedie met ..Moord bjj
open doek'* en Nieuwjaars
wens.
Prinses
De dood .van de excentrieke maar zo
in-goede Frank Gilbreth, die de Tayior-
bewegingstudie met zulke verrassende
resultaten in zijn massa-gezin toepaste,
stelt de achtergeblevenen, voor de nij
pende vraag of het nu werkelijk nog
„voordeliger per dozijn" ls De finan
ciële- toestand van de Gilbreths is zeer
penibel en moeder Lilitan ontmoet bij
haar pogingen om haar ingenieursgraad
productief te maken zoveel mannelijk
vooroordeel, dat er van haar les- en
lczingplarmen niets terecht dreigt to
kpmen.
Toch gaat mama niet hi op de voor
stellen van een bedillerige tante om het
Buschauffeurs, meisjes uit de
buurt, iedereen doet z'n best orn
de favoriet, de v.m. Vaders Mis-
stap", thans The Galloping Ma
jor geheten, gunstigte stemmen
voor de Grand National. Uit
„AlZes op qén kaart, ('t Venster),
de jonge kaasexpert Tony Craig in
deze Engelse kleurenfilm, die voor
een groot deel in het schitterende
Spaanse bergland, werd opgenomen.
Arena
Met „The greatest show on
earth" lijkt voorlopig wel even
het maximum bereikt te zijn, waar
toe Hollywood in termen van cir
cusshow en -sensatie kan gaan.
De naam Cecil B. DeMüle (pro
ducer-regisseur) is op zichzelf al
een garantie voor de overtreffende
trap, voorzover het tenminste om
kwantiteit en overdaad in beeld en
kleur gaat.
Met een waarlijk aan het onge
looflijke grenzend film-technisch
raffinement wordt II een brok cir-
cusieven voorgezet, dat zelfs voor
de intensief meewerkende Ringling
Bros-Barntcn Baily troep een
sensatie geweest moet zijn. Ton
sterren, adembenemende trapeze-
artïsten, acrobaten, clowns, hele die
renparken eisen Uw volledige aan
dacht op en dat alles is dan nog
;evat in de zeer brede, schitterende
ijst van (waarschijnlijk wel door
ïollywood extra toegevoegde)
shows.
Alsof dit nog niet genoeg was
en het is genoeg» heeft men er nog
een circusdrama tegenaan gegooid,
dat zijn climax vindt in een magni
fieke treinramp, waarbij het halve
circus verpulverd' wordt en losge
broken tijgers brullend tussen de
bebloede gewonden rondsluipen.
DeMille heeft kennelijk geen risi
co willen lopen en alles op alles ge
zet om het publiek ruim 2*4 uur in
piet loslatende spanning te houden.
Misschien is deze „overdoing" nade
lig geweest voor de geloofwaardig
heid van de geschiedenis, maar af
gezien van het verhaal zelf en de
onnodig opgeblazen verbindende
teksten, krijgt men toch buitenge
meen krachtige en boeiende indruk
ken van het 3 piste-circus en alles
wat daar qua organisatie en traditie
aan vastzit.
Betty Hutton ig de trapeze-ster
Holly, door wier grenzeloze rivali
teit de koning der luchtacrobaten
(Gomel Wilde) zich laat verleiden
tot de salto, die bem fataal wordt
James Stewart verbergt achter zijn
clowns-masker de identiteit van een
arts, die zijn ongeneeslijk zieke
vrouw uit haar Ujden verloste. Do
rothy L amour. Gloria Grahame,
Charles Heston zijn de bekendsten
van de meningte medewerkers.
„The greatest show" is in technico
lor.
gezin, in kleine eenheden gesplitst uit te
besteden, bij familieleden. In de voet
sporen van vader Gilbreth wordt)'n taak
verdeling voor bet huishouden, opgesteld
en ondanks lege magen en kleine teleur
stellingen zegeviert de onoverwinnelijke
spirit van solidariteit onder de vijftien.
„Het doïijn blijft voordeliger" met Myr-
na Loy. Jeanne Crain Hoagy Carml-
chael, Debra Paget en een ook verder
zeer vermakelijke bezetting toont ons
de kostelijke belevenissen van de fami
lie. die natuurlijk met eer. gelukkig slot
bekroond worden.
The Messiah, het eerste; oratorium weg. dat het een weergave werd, die
waarmede Handel een volkomen suc
ces behaalde, is wel het hoofdwerk,
dat deze componist op dit gebied
schreef. Zijn gewijde werken wijken
in veie opzichten van die van. Bach
af. Handei's muziek bezit bijvoor
beeld niet elementen van religieuze
bespiegeling. Het zwaartepunt van
zijn oratoria ligt dan ook bij het koor,
dat bij alle verdere schittering van
vocale en instrumentale klank, toch
de eigenlijke drager van expressie
en handeling is. De - eisen die der
halve aan het koor worden gesteld
zijn niet gering en bij een gebrekki
ge koorzang-techniek, boet een werk
als de Messiah veel aan muzikale
waarde in.
Het Koor der Maatschappij Bevor
dering Der Toonkunst heeft onder
Yvon Baarspul Dinsdagavond in de
Koningïnnekerk echter een uitvoe
ring van dit werk gegeven, die vele
fraaie' kwaliteiten bezat.' Het koor
produceerde bij voortduring een zeer
goed genuanceerde en open klank.
20dat.de snelle, beweeglijke polypho-
nie met de nodige doorzichtigheid en
duidelijkheid tot'klinken kwam. Wel
had vooral in het begin de totaal
klank meer bewogen van karakter
kunnen zijn, maar dat neemt niet
een uitmuntend peil bereikte.
Eric Greene, die hier voor de eerste
maal optrad, sloot zich bij het en
semble prachtig aan. Zijn warm ge-
timbreerde stem, die in de verschil
lende registers geen enkele techni
sche tekortkoming toonde, en zijn
van veel stijlbegrip getuigende voor
dracht deden hein kennen als een
oratoriumzanger van voorname klas
se. Ook het instrumentale gedeelte,
medewerking in zeer sterke mate bij
De sopraan Mea Naberman, de alt
Annie Hermes en de bas Laurens
Bogtman waren zoals altijd volkomen
voor hun taak berekend. De tenor
darr.sch Philharmonisch Orkest, Lilly
van Spengen, cembalo en Piet van
den Kerknoff, orgel, viel te prijzen.
H. VAN BORN
De tegenwoordig geregelde ver
schijning van het Bulletin van het
Museum Boymans (met het Novem
bernummer 1955 is men, dank zij
drs Ebbinge Wiebben toegekomen
aan het einde van deel lil) ver
rijkt de kunstwereld -met populair-
wetenschappelijke bödrapen, van
encyclopaedische standaardwaarde
ook wat de illustraties betreft.'
Het hierbij aangekondigde nr. be
vat waardevolle meedelingen over
het onlangs in bezit gekregen „Oor
ringetje" van G. H. Breitner en over
Breitner zelf, die in die dagen
(1890'95) een Rotterdamse bescher
mer moet hebben gehad, hl. de heer
A. P. van Stolk. Rotterdam kan blij
De niet geheel argeloze toehoor
der,en.zij, die strijkkwartetten
beluisteren, behoren doorgaans
tot- de muzikale fijnproevers
zal-'zfch.-:bSj de" -progrsmma-inzage
van eenCnog; jong; ensemble -als, vens opus
-hét JDeh Hertog-strijkkwartet mis-'
schien hebben verwonderd,." wer-'
ken vermeld te zién als-de laatste
kwartetten van Beethoven en
Bartók. Allengs echter zal de ver
wondering flaats hebben gemaakt
vöor oprechte bewondering.Het
7de auditieconcert gisteravond in
Parkzicht heeft het weinige doch
uitermate geboeide auditorium het
Den Hertog-kwartet doen kennen
als een hecht ensemble, volkomen
op elkaar ingespeeld en met vrij
wel gelijk gerichte muzikale en
technische middelen, al vallen
primarius (Gerard den Hertog) en
cellist (Anne Bïjlsma) naast hun
collega's Karei Ligtenberg (2de
viool) en Jaap v. d. Men (slt)
extra op.
Was in Mozart (K.V. 385) de
klank al zeer homogeen (een be
trouwbare toetssteen zijn altijd
snelle unisoho-passagesr).^Beetho-
135: -en Barfcóks_5de
k'wartët' dwongen werkelijk"-"re
spect af. Beide werken hebben, in
het raam van hun eigen tijd ge
zien. iets belangrijks te zeggen.
Zij brengen, voor hun eigen da
gen. - ieder nieuwe vormen van
muzikale gedachte-uitingen en de
mogelijkheden van de instrumen
ten worden volledig benut. In
Bartók breidt zich. dit uit tot ge
heel verantwoorde effecten als
pizzicato-glissandi, die door elk
der instrumentalisten zeer mooi
werden gerealiseerd. Het dank
bare publiek heeft door langdurig
applaus bewezen het gebodene op
de juiste waarde te schatten,
E, S.
zijn met dit warme, zuivere doek
van een kunstenaar, van wie Frans
Coenen in 1901 schreef: „Onder de
schilders is hij de echtste: zijn hand
kan, zijn oog ziet!"
Hoogst merkwaardig is de studie
gewijd aan de Meester van de Virgo
inter Vïrgines, waarbij blijkt, dat
een bezit van Boymans allerlei
Delftse genealogische bijzonderhe
den heeft opgeleverd. De Meester
heeft in Delft gewerkt, o.m. in op
dracht van Vranck "Vranckensz van
den Üergh, hetzelfde Delft waar
men wonderlijk genoeg veel ver
ering bracht aan Sir.te Ursula, de
zelfde Ursula die bij de Meester
uitzonderlijk voorkomt. Streng en
verantwoord cultuiir-historiscb
brengt de onderzoeker de Meester
in verband met het wonderlijke,
laat-romaanse Koningsveld, dat in
1255 door Richardis van Delft ge
sticht werd aan de weg naar Rot
terdam, naar aanleiding van het
sneuvelen van haar neef Willem II
tegen de Friezen. Dit mooie con-
v'ent-bouwwerk stond tot 1573, vol
mét rijke dachteren'pit adellijke fa
milies. Hoé' een' Kaf er, zuster Ka-
tarina Wan -der-Doés) opdrachtgeef
ster kan. zija geweest, vult enkele
kolommen met de waarde van een
dissertatie,' die ons langs Albert van
Ouwater en Hans Mending voert,
en langs Bouts. Het is de conserva
tor by het Rijksmuseum te A'dam.
R. van Luttervett, aan wie wij deze
hoogst bijzondere publicatie danken.
Hetzelfde geldt" voor E. Haver
kamp Begemann tav- een tekening
van Claes Jansz Visscher „Gezicht
op het Spaarne en de stad Haar
lem".
BERLIJN, De Amerikaanse
Hoge Commissie heeft ter gelegen
heid van Kerstmis 123 Duitse ge
vangenen, onder wie 16 wegens
oorlogsmisdaden veroordeelden, in
vrijheid gesteld.
26 Dec. Koningin noekerk, 2.30 m
Nieolaï Orloff piano met
Chopin-programma.
Kerk Westersingel, 2.30 u:
Kerstconcert door .Rotte's
Mannenkoor".
Rivièrahal, 8.15 u: R'dams
Philh. Orkest en Herman
Krabbers viool met
Tschaikowsky-programma.
Nieuwe Zuiderkerk, 8 u:
Kerstconcert door R'dams
Kamer Orkest, R'dams Ka
mer 'Koor, sousten cn Piet
v. d. Kerkhoff orgel.
"Wilhelminakerk, 10.30 u:
Orgelconcert door Dirk
Jansz. Zwart, medewerking;
van koor „Sursum Corda".
28 Dec. Colosseum, 10 u: R'dams
Philh. Orkest en Willem
Noske viool.
29 Dec. Schouwburg, B u
Opera met „Aïda".
Nieuwe Zuiderkerk,
Kerstconcert door
koor en -orkest
R'damse Bachkring.
Dagel. Luxor, 8 u (Zon- en feest
dagen ook 2 u): Renae
Sleeswyks Revue „Jubelto
nen" met Snip en Snap.
Vanaf A hoy'-hal, 8 u: Usrevuo
i Jan. „Winterdroom".
N«L
V.U.-
i.sun.
25 Dec. Arena, „The greatest show
tot on earth".
en Capitol, „Abbott en Costel-
met lo in Alaska".
31 Dec. Cineac, 9—5.30 u nieuws
enz.; *s avonds „De schrik
van de 2e compagnie".
Colosseum, „De schrik van
de 2e compagnie".
Harmonie, „Distant Drums",
Lutusca, „Penny Princess".
Monopol e, 25 trin 27 „De
vlucht van Kapitein Blood";
2o t/m 31 „Het towertapijt".
Passage, „Limelight".
Prinses, „Het dozijn blijft
voordeliger".
Rex, „Burcht der haat",
't Venster, „Alles op een
kaart".
Victoria, „De schrik van de
2e compagnie".
Museum Boymans, werk-d. 19—5,
Zon- en feestd, 115 u: „Franse
meesters uit het Petit Palais"
Gravures en houtsneden van 'Luicas
van Ley den en tijdgenoten, vm.
Sehielandshuis, werkd. 105, Zon
en feestd. 114 u: Schilderijen van
Henk de Vos, Rotterdamse Kunst
kring, werkd. 104, Zond- en feestd.
11i u: „Geheimen, van de grond",
t Venster, dag. 19—10 u: Foto's van
Cas Oorthuys. Maritiem museum
„Prins Hendrik", dag. 105, Di. ,cn
Do. 710 u (25/12 en 1/1 's avonds
gesloten): „De Blaeu's". Museum
voor LanU- en Volkenkunde, dag.
105 u (1/1 gesloten): Kerstsslon -
Amateur Fotografenver. ..Rotter
dam" Nieuwe aanwinsten van
de weefselcollectie v.h.' museum.
Gemeente Archief, werkd. 1—5,
Zond- en feestd. U5 u: „Hoe was
het ook weer?"'. Instituut voor
Scheepvaart en Luchtvaart, werkd,
104, Zon- en feestd. 24. u: „Werk
in de wolken". „De Brug", Boom-
gaardstr. 62, dag. 9.305 u, beh.
o. en Ma.: Kerst- en nieuwjaars-
ensen gravures, etsen, litho's.
Katcndrechts Volkshuis, Tolbuisstr.
27, vanaf 10 u: werk van Dolf Hen-
kes. Volksuniversiteit, dag. 11—5,
tevens op werkd, van 7,30—0 u.
(behalve Zaterdag-, Kerst- en Oude
jaarsavond): „Het stadsbeeld ia
vroeger tijd".
Over de Rotterdamse tentoon- 'oc-vinden. En <Ue geheimen kunnen
steden, graven, legerplaatsen opleve-
stellingen l'-gt een waas van ren> en deze op hun beurt: sieraden,
instructivistne, m.a.w.: zij zij"- kledingvezels, en.... stuifmeelmyste-
.„„„i j riën. Bodemonderzoek gaat ver te-
meer op de leer- en weetgierigheid genw-oordig: het weet van het duis-
der bezoekers ingericht dan op hun ter verleden een bemoedigend cul-
Cas Oorthuys* foto's dwingen u de
kunst te erkennen die er in de
techniek schuilt, en welk geweld
ln een scheepsbuik.
Kijk op licht
Kaedthuys en Dolf Henk es in
het Katendrechts Volkshuis. Zij ver
schillen in aard en wezen. Eekman
zoekt nog en experimenteert, Hen-
kes schudt uit de hoorn des over-
vloeds van zijn kunnen.
Als Eekman doorgaat met het»
bewogenheid. Een enkel schilderij
daartussendoor herinnert aan de
machtige Ahoydingen die Henkes 2,
3 jaar geleden maakte. Geen weet
als hy, hoe 'n scheepsboeg uit een
dok kan omhoogstaan tegen da
hemel op dezelfde hemel waar
van zijn Kribbe voor stellingen ver
halen. aan die wand van het Volks
huis in Katendrecht,
Gevoelswaarden
De tentoonstelling van schilde
rijen en schetsen van Henk de
Vos in het Sehielandshuis toont
een verdere ontwikkeling van deze
Rotterdamse schilder, verdergaand
in een richting, die enerzijds raak-
/n^irttii-i-elRe nf to rxnhtdkLelpv) tuurhistorisch beeld te geven
j jj.L waren nog niet zo heel erg on- h. a v e n z a a 1 zijn van een aan- bantse landschappen zal hij dubbe- sionisme. anderzijds meer en meer
■in voor schoonheid. Voor deze beschaafd, vroeger".)
laatste bijzonderheid zorgen de
Franse impressionisten vooral Ee&manSChüp
De prachtige foto's in de Veer- geen hij heeftriivz'n Bra- punten vertoont met het expres-
prima fotografische
tal prima fotografische krachten le vréugde beleven aan zijn naar- opgaat in de gevoelswaarden achter
die geheel Europa afgrazen met stig streven, een bepaalde beeldvorming. Figuur
hun. op „karakteristieks" beluste en stilleven overheersen. Kinde-
lenzen: golvende landen, dieren, BcwOHetlhcid ren en §rote mensen schildert hij
Courbet, Manet, Vaiodonen een net Maritiem troost ons met een mensen, „hoekjes", koppen... Er a
enkele kunstschilder die met zijn. dichterbij verleden. In de Gouden is veel enHenkes heeft zich, ter gelegen-
-VV-- Eeuw woei onze vlag op alle zééën, kijk op licht, lichteffect (blank op heid van deze dagen op godsdien-
etgen expositie verderop oesproKen maar dat zij er kón waaien was te blank, en felle contrasten) en op stige Kersttij donder werpen gewor-
Zal worden, maar het instructieve danken aan het enorm zeemanschap de hoek-vanwaaruit wordt hoe lan- pers. De aloude kribbe, de aloude
nh hnno niveau komt voor reke- onzer-schippers" en dit zeemanschap der hoe geraffineerder. In twintig Driekoningen, etc.: zij
op hoog niveau Komt voor tw wercj „thuisverzorgd door cartogra- jaar tijds heeft Rotterdam -
ning van het Maritiem Museum fen als Willem Janszoon en Joan fotograferen!
Print Hendrik fd* rnrteiffraf'isrhe Blaeu. De rondleiding kan er uren
runs ttenartK (ae carwgra^iscne van verlpllpn rip aaT,rifl(,htiae be.
Capitol
LlnAy miikrnd adrdappelscbil-
machientjeseen vorstendom.
Yolande Donla.it als en ln
Stnokkelprinses". (Lutusca),
Men moét Bud Abbott (of Lcu Costeï-
Io) beten cm als lid van de-vrijwillige
brandweer in San Francisco op goud-
jacht te gaan' ln'de (an)gure'sneeuw
en Ijsvelden van Alaska. DoOr de :red-
ding van een levensmoede gouddelver,
„Ijsklomp Joe" geheten, raken de twee
<jwaz«n in een zeer ruw avontuur ver
wikkeld' dat pas z'n blij einde vindt,
als de zo fel nagejaagde mlllioenenscbat
van vertellen en de aandachtige he-
schatten der Blaeus), de Kunst- zoeker hoort romans-vol aan wetens-
kring Onthullende bodemvond-waards,
sten Oertijd tot vóór tooo jaar), yrienRen van Rotterdam
de Volks Universiteit (Steden-
crhnnn in Srhildfri'ffin Gemeente Het Gemeente-Archief en de V.U,
schoon m ichuaenjenj, yemeeme eIkaar mooi afm Wat de ene
Archief (Rdamse Herinneringen tentoonstelling aan locaals hoopt te
veraanschouwelijkt) en Boy mand bereikem geeft de andere aan alge-
>r r-meens. Telkens, weer openbaart het
Prentenkabinet (Lucas aan L,ey- ogenschijnlijk gesloten huis aan de
den cis.Mathenesserlaan dat het een wijd-
open hart heeft voor alles dat met
Om met Lucas van Lc-yden te be- liefde voor Rotterdam samenhangt,
ginnen: Rembrandt bewonderde hem En of die liefde zich nu uitstrekt van
mateloos laat ons het dus bok ge- oorkonden tot en met kunstzinnige
rust doen. Nergens is een gave Lucas affiches dan. wel van oer-tegels tot
van Leyden meer te verwerven; de werk van levende kunstenaars: dat
beste exemplaren worden overal doet er niet toe; zij 1 s er en zij is be-
vastgehouden. Toen hij 14. jaar was, scheiden en toch gul en meedeel-
was hy al een meester. Toen hij 19 zaam. Het Gemeente-Archief kweekt
was, had hij al een eigen stijl; Zijn vrienden, vrienden van Rotterdam,
Landschappen
Een Zuiderling trok naar hoog-
Noord en een andere Zuiderling
bleef op Zuid: E e k m a n expo
seert Jn het oude Overschiese
Zo sneed Van Oostsanen wapen
tjes en bereden gravinnen en
graven uit het Hollandse Huis
i» hout, omstreeks 1500Mooi,
„koel" werk.
„luchtverschieten" zijn unieke gra
ve ertechnische praestaties. Het Melk
meisje van 1510, de voorloopster van
Albert Cuyp en Paulus Potter, hangt
er, het Luizenzoekstertje en de boor
devolle Ecce Homo, enz.
Van Pieter Coeeke van Aelst en
Jacob va'n Oostsanen zijn er prachti-
en dat ieder van zijn tentoonstellin
gen ook.
Kunst in techniek
Cas Oorthuys ln 't Venster en de
"Veerhavenzaa. 1 in Land
en Volkenkunde (Willemstraat 25)
houtsneden met Dürerse invloe- laten zien wat fotograferen tegen-
den. Wij moeten ons helaas tot dit woordig vermag. Ca's Oorthuijs
weinige beperken, want het is een zuigt onze locale roem: hij laat zien
merkwaardige tentoonstelling die tot wat vaart van een schip, en hos
veel beschouwingen aanleiding geeft, gezellig scheepsvrouwen kunnen
n j t_ zijn: hij toont „werk en, de spier-
tfoaemgeneimen kracht die het werk verricht", h|j
De Kunstkring biedt aan een Rijks- mijmert met nevels en verschieten
diénst onderdak. Al. de Rijksdienst en hij lacht met de Rotterdamse
die de lucht inklimt om te 2ien of havenzozi; hij Knipoogt tegew het
er zich onder het maaiveld nog niet licht in ogen en droomt met de
aan het daglicht gebrachte geheimeïi donkerte van Aziatische kijkers.
simpele situaties, waarin het
hem vooral te doen is om de arge
loosheid en de verwondering, die
uit de pshyche van 't kind spreken.
Niet altijd is zijn werkstuk tech-
zijn. nieuw nisch" fraai; dan komen er door de
leren geworden onöer zijn Katendrechtse overschilderingen valle piekkenin an
Üjdt de kleurwerking, Op zijn best
is hij In twee grote portretten,
waarvan het ene, nr 18, al eens eer
der geëxposeerd is geweest, het an
dere een waardig pendant vormt,
omdat er uit blijkt, dat hij zo'n
figuur volledig aan kan en er
meer uithaalt dan een gerouti
neerd afbeelden van uiterlijkhe
den. De stillevens bezitten een
eigen karakter; compositorisch zijn
ze niet ontbloot van originaliteit.
Hij werkt bij voorkeur jn vlak- -
ken en lijnen, die de voorstelling
snijden én brengt daarin contras
terende kleurnoten aan. Van een
geheel andere aard zijn de olieverf-
schetsen uit Limburg en Zuid-
Frankrijk, waarin hij landschap-
impressies verwerkte, die door de
oondige samenvatting en de bewo
genheid biet zonder bekoring zijn.
Weefsels
Het Museum voor Land- en Vol
kenkunde bezit grote schatten, aan
cultuur-voortbrengselen van exoti
sche volken. Een der belangrijkste
onderdelen, van deze verzameling
is de prachtige collectie weefsels,
die terecht sedert lang internatio
nale bekendheid geniet. Een kleine
keuze uit de sedert 1949 verworven
weefsels is daar nu voor enige
weken, uitgestald. Van deze nijver
heid noemen wij een aantal zeer
mooie gouddraadweefsels uit Su
matra, voorts een, zeer goede Ba-
tak-doek, en enkele stukken ait
Frans West-Afrika.