KERSTMIS: FEEST EN ERGERNIS De les van Chartres dr WBanning Woensdag 24 December 1952 5 ONLANGS berichtten de nieuws bladen over een nogal krach- tige actie, die in België wordt ondernomen om het Kerstfeest te zuiveren: het Kerstmannetje zo iets als onze oude Sinterklaas met veel cadeautjes heeft daar langzamer hand het Kerstkind in de kribbe ver drongen, cn nu willen de Christen gelovigen weer terug tot de oude, oor spronkelijke zin. Dit berichtje riep de vraag wakker: en als wij in óns land eens aan het zuiveren sloegen, en terug wilden tot de diepe, oorspronkelijke zinIk vermoed zo, dat wij dan met een simpele terugkeer tot 't Kind in de kribbe niet klaar zouden zijn daarvoor zit er te veel sentimentaliteit, zoetelijkheid en burgerlijkheid in onze gevoelvolle verering voor kribbe en Kind. Wat is dan de diepe, oorspron kelijke zin? Nu sla ik mijn oude Bijbel op en vind in het vlammende boek van Je- saja deze profetie: „Zie, donkerheid bedekt de aarde, en. duisternis ligt op de volkeren. Maar over u gaat de Heer op, Zijn heerlijkheid schijnt oyer tx". (6o z). Dat werd gezegd tot een volk, dat de tijd van zelfstandigheid en glorie al lang achter de rug had, en een speelbal was geworden voor de grote politieke machten der oudheid; het hei! dat hier aangekondigd wordt is het Rijk van God voor heel de aarde, waarvan de grondslagen zijn recht en gerechtigheid, en dat gekenmerkt wordt door „vrede'* zo als God het wil De Christenen van alle tijden, van alle kerken en richtingen hebben ge loofd, dat met de geboorte van Chris tus de profetie in vervulling is gegaan, d.w.z. dat zij in het leven, strijden, lij den en sterven van Christus de krach ten van het Rijk Gods werkelijkheid hebben zien worden en daarom vie ren zij tot op dit ogenblik Kerstfeest, feest van het Licht Gods, dat over de aarde is opgegaan. OF het vee] moeite kost, deze oude woorden en de daar aan door de Christenen ge- geien interpretatie actueel fce maken? Enerzijds niet: donkerheid bedekt de aarde, en duisternis ligt op de volkeren dat schijnt direct op onze huidige situatie te slaan, en wij interpreteren vlotweg: de wereld beheerst door de spanning Amerika—-Rusland, de kou de oorlog, de hete oorlog in Korea, nóg beperkt, maar hoelang zal Hit „nog" duren? De propaganda van de vredesbeweging begeleid door de be wapeningswedstrijd, het ijzeren gor dijn, de processen van Praag, enz. enz. En daarachter: de levende mensen. Ik was enige weken in Berlijn, en sprak ook mensen van achter het ijzeren gordijn. Eén van hen zei: wij leven in de overtuiging, dat het Westen ons achttien millioen mensen, eenvoudig heeft afgeschrevenIllustreert één zo'n zinnetje niet de duisternis, waarin wij verkeren? EN toch zou ik voor deze vlotte interpretatie willen waarschu wen. Zij is er in wezen naast, juist door haar vlotheid. Want waar om :s volgens degenen, die zo denken, de wereld „donker"? Toch eigenlijk alleen vanwege die ellendige Russen en de dreiging van het communisme. Waren die er niet, de wereld en de toekomst zouden licht zijn. Zó echter staat het in de Jesaja-profetie stellig niet. Daar staat, dat wij de donker heid der wefeld pas onderkennen, wanneer wij weten van Gods heerlijkr heid, die is opgegaan. Daar staat, dat onafwendbaar donkerheid over de vol keren komt, wanneer zij hun leven voeren zonder God en dat betekent in de hele Bijbelzonder dat mensen en volkeren de eis der gerechtigheid en van vrede trachten te vervullen óók in hun maatschappij, zonder dat zij zich door het gericht Gods laten verdeemoedigen, zonder dat zij zich in hun armoede laten troosten door Zijn genade. Er wordt ons van gods dienstige kant gezegdwij leven ir een na-Christelijk tijdvak, en men be doelt, dat de moderne wereld beheerst wordt door de machten van de tech niek, de politiek, enz., maar niet meet door het Christelijk geloof, dat terug gedrongen is tot een kleine onbedui dende sector van het leven. Als dal waar is, dan zou Jeseja zeggenmaar dit is nu precies „de duisternis", want een leven zonder God ondanks de lichtreclames en de rrestroomlijnde auto's en comfortabele treinen en vliegtuigen, ondanks sociale voorzie ningen en medische zorg voor jong en oud: een leven zonder God is „duis- .1/ mag Herodes de aarde ontluist ren Met batn en brand en kindermoord Toch wordt het onweerstaanbaar fluistren Van Liefde's stent niet gans gesmoord. En herders van beangste volken Hebben weer de oude aang verstaan Daar is uit 's werelds duistre wolken Een licht der lichten opgegaan. En vrede wie de stal genaken Waar liefde en leven herbegint. Waar onbeschermd en weerloos waken Maria, Jozef en het Kind. Eedde Schurer. temis". Jesaja's profetie ontspringt uit een diep en vast weten van' Gods grootheid, en zij wijst heen naar een komend Licht uit de eeuwigheid, en zonder deze beide; oorsprong uit God en toekomst (het toe komen op ons) van God is zij lege fantasterij. IN het oude Kerstverhaal staat van de herders in hét veld, dat zij omstraald werden met de heer lijkheid des Heren, en dart „vrezen zij", dan slaat hen de schrik om het hart. Terecht: wie het Licht ziet, moét schrikken van de duisternis, waarin Westerse èn communistische wereld beide leven, de een brutaler dan de ander, zeker, maar toch: elk op eigen wijze, indien onze ogen niet ziende rijn geworden door het Licht. Daarom moet Kerstmis'ons ten er gernis blijven, ons samen: Christenen en niet-Christenen en ik laat in het midden voor wie de ergernis het grootst zou moeten zijn. Ergernis, om dat wij 'ons niet willen laten zeggen, dat wij het Licht van God nodig hebben. Ergernis, omdat veel van onze empirische christelijkheid ontmaskerd wordt als sentimentaliteit en leugen iemand als Kierkegaard heeft er in de 19e eeuw diep aan geleden, en wij hebben de zweep der. profetie voort durend nodig, wanneer wij niet meer brandend verontrust worden door on recht, koude en hete oorlog, de mil- lioenen mensen achter het ijzeren gordijn, enz. DE evangelische ergernis echtn is ook paradox: zij ont springt aan „het schijnen van de heerlijkheid" over ons, en de Be- lof te van het Rijk van gerechtigheid en vrede voor de. gehele aarde. Daar om is er óók reden tot feestelijkheid. Met Kerstmis gaat het Licht van het Rijk schijnen. Aan de woorden, die ik citeerde uit Jesaja 60 gaat vooraf „Maak u op, wordt t'erlicht! Want uw Licht komt: de heerlijkheid des Heren gaat over u op Daar mag ik het opnieuw mee wagen Maar ik hoop de ergernis nooit kwijt te raken En ik weet: God bezielt tot nieuwe strijd om het Rijk. TOEN de volksbeweging om nieuwe kerken te bouwen volgens nieuwe verlichte en. lichtende opvattingenlosbarstte over Frankrijk tussen iïoo en 1140 vloeiden allerlei vro eg-christe lijke, Byzantijnse, romaanse en karolingische uitingsmiddelen en uitingsopvattingen samen om gezamenlijk het nieuwe te openbaren en rijker te laten bloeien van jaar tot jaarvolgens de nieuwe behoeften der vurig-gelovenden. Men zou wel een uitgelezen stel platen willen geven die het nodige vertelden van oorspronggroei en bedoeling van de verschillende kunstsoorten, uit de eeuwen, dat Byzantium het op zich nam 1000 jaar lang de gevaren uit het oosten te weren en de goede d i n g e n van het oosten te ver werken en door te gevenmaar wij moesten een beperkte keuze doen. De go t hi e k, zó werd later „het nieuwe" genoemd, heeft een vergeestelijking willen zijn van 's mensen diepste behoeften en j mensen hoogste kunnen en zij putte daarbij rijkelijk uit de veraan schouwelijkingen die uit oost en west eeuwenlang op Franse bodem waren samengevloeid. Het waren de Clemiacensers die de eerste stoot gaven en dit werk bewust realiseefdenen Chartres3werd een hunner gaafste producten, tevens een weder opbouw product, zo als de westerse wereld tot dusver nog niet te zien had gegeven en dat thans nog, 750 jaar later, tot lering strekt. Ee?i impressie van deze spontane bouwdrang vindt u op pag. g. DE KATHEDRAAL VAN CHARTRES

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1952 | | pagina 5