en soep Don Camillo-conflict baart zorg in Italië voor ons Het bordje „Applause" is een bevel tot spontane vreugde A. Viruly Hitler was geen dolleman met alleen maar middelmatige kwaliteiten v. r Studenten van heinde en ver bereiden zich voor op concert-tournée Pastoor ging klok luiden als burgemeester rede hield door W MUZIEK MAKEN VOOR LARENS SANATORIUM oensdag 31 December 1952 13 Het is altijd vrijmoedig te willen uitmaken koe latere generaties zullen oordelen over mensen en gebeurtenissen, die onze. tijd hun stempel gaven. Over Napoleon, een man die-de meest uitvoerige sporen aan zijn bestaan in de archieven heeft achtergelaten, bestaan vandaag de meest, uiteenlopende opvattingen, lopende van glanzende held tot ondraag lijke schurk Van Napoleon is eens gpzegd:. „Hij was. een Corsi- caan: geen Fransman. Daardoor alleen-was hij in staat zoveel Fravsèn voor zijn ambitie de dóód in te jagen." Hitler was een Oostenrijker: er is geen twijfel aan dat hij enorme ambities had. Het is ook zeker dat- &e ver nieling, die hij achterliethaar weerga niet heejt. Niets constructiefs zelfs als men Hitlers eigen maat staven voor dit begrip neemt Is overgebleven. Maar dat wil niet zeggen dat hij de loop van de wereld ongewijzigd heeftgelaten. Alan Bullock,' die zojuist een boek van 700 pagina's over Hitier heeft gepubliceerd, „Hitier. a study in tyranny", besluit met het oordeel dat Hitler het burgerlijke, liberale Europa van de negentiende eeuw heeft vernietigd. Dat Europa is zeker verdwenen: en Hitier heeft stellig het einde er van versneld, zowel geestelijk als materieel. Maar het gaat te ver te zeggen dat hij-het alleen heeft ge daan. Het liberale Europa van de Franse revolutie en de Manchester-economie was at be- zig- te verdwijnen toen hii de motor van de wereldgeschiedenis op hoge re toeren overschakelde en hii gaf de overgang naar een. nieuwe fase een gewelddadig karakter. In die zin. was hii een revolutionnair. Legaal jY/j AAR hij was een revolutionnair -iVJ van bijzondér karakter. heeft inderdaad, in 't begin van zijd carrière, in 1923, een. poging gedaan de macht te veroveren door een opstand tegen de gevestigde mach ten van staat, politie en leger. Maar de gevoelige nederlaag die zijn jonge partij in die Putsch-poging leed, heeft hem snel tot verstandiger inzicht gebracht. Sindsdien heeft hij alles gedaan om een conflict met ge wapende legale krachten te vermij den. Hij is een meester geworden in het 'veroveren van de macht langs legale weg, met gebruikmaking van alle methoden van intimidatie, chan tage,' klein straatgeweld, die nog bin nen de formele letter van de wet ge bracht kunnen worden. Het Duits land van de Weimarrepubliek bood voor zijn experiment een uitgezocht terrein; het democratische gevoel ■was er zo zwak, dat het grofste machtsmisbruik nog getolereerd werd, indien de wetteksten maar met de mond gerespecteerd waren. En de leidende kringen van die staat waren zelf al zo geïnfecteerd met de voor oordelen die Hitier op de politieke jaarmarkt verkocht, dat ze al half voor hem gewonnen waren, toen ze tot verzet tegen hem werden geroe pen. Het bijzondere'van Hitiers ta lent is dat hij dit snel ingezien 'en dit inzicht zonder enige bedenking uitgebuit heeft. Voorbeeldig portret Y/W Ekunnen zijn carrière thans v nauwkeurig volgen; de ne derlaag van Duitsland heeft ons de meeste ontbrekende documenten ver schaft, en Bulloc.k heeft op grond daarvan een portret geschilderd, dat een voorbeeld mag heten van beheer sing van de stof en afgewogen oor deel. Merkwaardig is, dat het niet zoveel verandert aan het beeld, dat w-y gekregen hadden uit'de-toon aangevende studies, die voor de oor log waren verschenen; van Heiden", Olden en anderen. Bullock, maakt trouwens behoorlijk gebruik van ze. Maar een aantal details errde eind fase konden inmiddels buiten twijfel vastgesteld worden. Het is bijvoor beeld duidelijk, dat Hitier geens zins door dc Duitse industriëlen ge kocht 'is. De nazi-partij heeft de moeilijkste jaren op eigen kracht ge financierd.: Toen Hitier zijn pact met de industriëlen maakte, was hü al 7.0 sterk, dat hij zijn. voorwaarden kon stellen: niet zij hem. In. deze -en andere zaken toon de Hitier een inzicht, ver uit gaande, boven dat van zijn me dewerkers en zelfs van velen zijner tegenstanders.. Niets: is dwazer dan de bewering, dat hij een dolleman was, van .alleen maar middelmatige kwaliteit. Dat geldt zeker niet voor de po liticus. Indien men hem middel matig noemt, wat dan te den ken van zijn tegenstanders, de- eerbiedwaardige politici in bin nen- en buitenland, mét de re putatie van staatslieden, dte de een na de ander door Hitier bij de neus werden genomen? Gesproken woord Z IJN kracht lag in twee zaken: in de eerste plaats begreep hij de mogelijkheden van de propaganda en in het bijzonder van het gesproken woord. Hij was een geboren agitator. Hij voelde hoezeer in de agitatie de emotie boven hefc verstand domi neert en hij had de gave, in eeri ver gadering heel vlug-aan te voelen welke woorden,, welke begrippen nodig waren om de emotie van de massa op te wekken. Was ze eenmaal opgewekt,, dan. kon hij de opwinding in elke richting leiden die hem goed dunkte, al ging die lijnrecht in tegen wat de massa ;met die woorden oor spronkelijk had bedoeld. In dit op zicht. zijn de redevoeringen, die hij aan de vooravond van Münehen hield, overtuigend. Het Duitse volk was angstig en Vreesde een oorlog. Er werd die redevoeringen dan ook veel over vrede 'gezegd; hij ia mijn enige doel, zegt Hitier. Maar daarop voortgaande hitst hij de mas sa op tegen de demo-liberale pluto craten, „die de vrede bedreigen" en wel dermate dat aan het eind van die vergadering niet slechts een oorlogs stemming, maar zelfs een moord- stemming heerst. Macht EEN andere kwaliteit was.zijn ge voel voor macht. Hij had niet alleen geleerd wat je tegen een over macht niet-kon doen; hij wist ook hoe weinig woorden, wetteksten conventies waard waren als er niet een reële macht was, bereid die woorden te dekken. Hij was nooit dupe van woorden. Hij zag door bluf snel heen, maar hij was een meester in* de tactiek andere .dupe te maken van bun éigen woorden. De onder handelingen die hij met Schleicher, Von Papen. Brünihg, Hindenburg, heeft gevoerd, zijn er de bewijzen van. Aan het einde van al die con ferenties alle .zonder uitzondering bedoeld om het nationaal-socialisme in een hoek te, drijven eri in de.for mele democratie te begravenis Hitier rijkskanselier,", meester van de straat en van het land en zijn alle staatslieden' voornoemd zijn, onder horigen 'of zijn gevangenen, in af wachting vanérger. Met Daladier, Chamberlain en zo vele anderen, was zijn succes": niet minder groot; zelden heeft eén staatshoofd zoveel, land - veroverd 7,onder militaire middelen. Maar Hitler was, naast geniaal in De heerschappij van Hit- Ier, de revolutionnair, de agitator, de machts-wellus- teling; is het studie-object geweest vari de Britse his toricus ALANBULLOCK. Het resultaat van deze door wrochte studie was een we tenschappelijke biografie, welke onlangs onder de ti tel „Hitier, a study in tyran ny" bij Odhams Press Ltd te Londen verschenen. jaren en in Wrhen leidde bij een leven aan tic zelfkant. Dit meer dan vulgaire karakter heeft hij altijd behouden. Vandaar zijn onbeheerste woede-uitbarstingen, zijn grofheden, zijn malie aanstellerij soms, wanneer het zelfvertrouwen ontsloeg in on zinnige toneelspelerij. De propagan dist in hem was zo sterk, dat hij ter nauwernood nog normale gesprek ken kon voeren; alles werd bij hem redevoering De successen die zijn brutale, methoden woordgeweld en chantage, later ander geweld hem gebracht hadden, versterkten een reeds bestaande trek in hem: hij erkende alleen overwinningen, die met machtsmisbruik tot stand kwa men; andere konden hem niet be vredigen, en stelden hem dus niet gerust. Daarom werd hij voortgedre ven naar steeds groter machtmis- bruik, nieuwe veroveringstochten en ten slotte naar een oorlog, die zo veel van de wereld omspande als de krachten Duitsland maar toelieten. Waartoe dat alles diende? Dat brengt ons direct naar een andere vraag: waarop dit alles gebaseerd? Het blijft altijd verbijsterend, de ontwikkeling van nazi-Duitsland, Hoe was het mogelijk een volk van 80 millloen moderne westerse men sen tot een instrument te maken voor een politiek en een ideologie, die in een gekkenhuis en .een. moordeen- tralé schijnen' ultgébrbuwen? Dat' iemand sadistische wensdromen koestert, het kan worden begrepen. Maar dat hij ze op de maatschappij overdraagt en nog veel meer: dat die maatschappij .ze accepteert het wijst op eeu zo kolossale afwezigheid van remmen, dat de normale mens er toe neigt het verdere begrepen na te laten. Feiten 'f AAR de feiten zijn er; de con- A v 1 centratlekampen, de uiiroeiings- kampen, de menselijke leegten. die zij schiepen, en de enkele nabestaan- den aan de rand van die immense, huiveringwekkende kuil. Het zou niet bij ieder volk gekund 1 hebben; het kon ook niet in Duits land zonder op de duur een reactie te veroorzaken. Want was Hitier meedogenloos waar 't de Joden gold, hij was - het niet minder als het de Duitsers betrof. Hij heeft het Duitse volk. zijn Hitiers ondergang la ten betalen met een nederlaag van fantastische omvang. Hij heeft van zijn graf een monumentale ruïne ge maakt, die geheel Berlijn omvat en nog zoveel meer. Bullock zal wel gelijk hebben: niet Duitsland was voor Hitler hoofdzaak, maar zijn eigen eerzucht. Daaraan werd alles ondergeschikt gemaakt, ook wat er in 1945 nog van Duitsland over was. Dit werd volkomen duidelijk in de slotperiode van zijn leven, toen alles verloren ging. Andere zaken verdrongen kanten van zijn karak ter kwamen mar vorenHet beeld van Hitler in die taotste weken is aleen nog maar weerzinwekkend. Er zijn mensen, die zich verbazen, dat er in Duitsland nog een. aantal aanhangers van het nationaal-socia- Jisme rondloopt. Het zijn er altijd te veel, maar het zijn er minder aan men had kunnen verwachten, indien men alleen rekening houdt met de acht jaar „opvoeding" die Hitier ge geven heeft aan dit volk, dat voor 3933 al weinig pacifistisch was. Dat het er zoveel minder zijn, is het ge volg van Hitlers va banque-politiek, en vooral van Hitier onvermogen om op te houden, zelfs als ook in zijn ogen de zaak verloren is. Waarlijk, het merendeel van de Duitsers, die door de hel van 1945 zijn gegaan en zelf, hoe het ook zij, op hun beurt meedogenloos aan de nederlaag en de vernieling werden prijsgegeven, hebben in die weken hun vaderbin ding aan Hitler verloren. 'v Eerst latere generaties zullen uitmaken in hoeyerre een aan tal van hen ook de-binding aan de uniform verloféh heeft." Het zijn er misschien meer dan sommigen op het ogenblik be reid zijn aan te nemen. Daar mee zou het nihilisme van Hitier dan zijn cirkelgang vol tooid hebben. NEVIANO, DEGLI ARDUINl (Italië), Een bittere strhd tussen de pastoar en de communistische burgemeester van het Italiaanse dorp Neviano Degll Aïdulnl is na bijna een half jaar in een Impasse geraakt. De autoriteiten van het nabijgelegen Parma weigeren tussenbeide te komen. Het ziet er tiu naar uit, dat het dispuut ter beoordeling aan de Italiaanse regering zal worden voorgelegd. De rivaliteit in dit dorp van 80C0 inwoners lijkt op het gegeven uit de verfilmde Italiaanse roman „Don Camillo", waarin ook eon priester en een burgemeester strijd leveren om de hegemonie. Hier, in het echte leven, leek pater Tullio Folezzani wekenlang er best voor tc staan. De commu nistische burgemeester Allessanciro Cessar weeklaagde, dat elke keer dat hij een politieke redevoering wilde houden, de pastoor hem on verstaanbaar maaate door de kerk klok te luiden. Elke keer dat de burgemeester een partij feest orga niseerde, maakte de pastoor be kend. dat in de kerk films ver toond zouden worden, waarvoor geen entree zou worden geheven. Maar toen kwam het grote ogen blik voor de burgemeester. Pater Foiezzani.had twee grote borden op de kerkmuur laten aanbrengen, het ene luidende „Christus heerst" en het andere „Laat de kinderkens tot mij komen". De burgemeester stuurde' er een ambtenaar op uit, die nauwkeurig de borden moest opmeten en de letters tellen. Een paar dagen la ter ontving de pastoor van het ge meentebuis een rekening van 48.00(1 lire (ongeveer 300 gulden) voor precario. Hij weigerde te betalen, omdat volgens hem krachtens het lateraan verdrag tussen de Italiaanse rege ring en het Vaticaan de kerk geen precario verschuldigd is voor bor den met godsdienstige opwekkin gen. De communistische burgemeester denkt er anders over. Volgens hem vallen de borden onder adverten ties. omdat zij hot ledental van de kerk vermeerderen en daardoor de inkomsten van de kerk. Doctoraal examen in de Frie.ie taal ingevoerd Geen van beiden wil toegeven, zij laten de beslissing over aan de regering, als die er zich tenminste mee wil bemoeien. EEN jaar geleden, op een Zondagmorgen' in Tokio na het lang, lui en lekker ont bijt van sinaasappelsap, korenvlokken, toast, gebakken eieren met spek, marmelade en veel koffie, dat in ons Amerikaans gedreven hotel als geheel vanzelfsprekend was opge diend, keek ik uit het raam naar een huis in aanbouw. Daar waren op alle steigers kleine 'Japanners druk bezig, maar ik lette speciaal op een paar mannen die aan het zandschep- pen waren. Zwaar zand; grote schoppen; ze werkten het van een grote hoop, die telkens aangevuld werd, in wagens.. Er was, dacht ik, iets vreemds aan hjih manier van arbeiden, en toen ik uitgevonden had, wat dat was, maakte dat me dubbel verwonderd: én om het feit zelf, én om de eigen verwondering. Die mannen waren namelijk doodarm, dat was duidelijk en ze werkten aan één stuk onafgebroken door. Geen vierdubbel betaal de Europeaan, geen zesdubbel betaalde Ame rikaan zou dat hebben opgebracht; overal in de Westerse wereld zouden alle zwoegers aan zo'n taak telkens eens even gerust hebben, gepraat, rondgekeken, weggelopen zijn, dan weer eens wat "zand geschépt hebben maar niet aldus in Japan! Wat daar op die voor ons zq luie vertroetelde Zondagochtend in een stüg tempo aan zwaar werk voor een honger- loontje als vanzelfsprekend verzet werd, deed me tamelijk melancholiek naar mijn Ameri kaanse ontbijt kijken in de gedachte, dat zulke ontbijten voer Westerlingen niet lang meer zouden kunnen duren in deze wereld want hoe zouden tegenover zulk werken Twente en Manchester, Pittsburg, Detroit of Parijs moeten concurreren? Ze zwoegden met zand en cement en balken, het gaf al lang niet meer dat ze onlangs een oorLogje verlo ren hadden, ze bouwden, onvermoeibaar aan hun huis "en ze braken daarmee meteen ons soort wereld af op een manier, die mij deed denken aan een curieus vers van Jaap van Gelderen, dat al tientallen van lange jaren geleden geschreven werd: „Europa, vernietig Japan! Nu, nu het nog kan Herinner u wel: 't is al- op het spel Gezet van de Aap en de Man, Europa vernietig Japan!" Aan die werkochtend moet ik vandaag denken op deze andere Zondagochtend in New York, nu ik in de 47ste .straat voor een (voor 't. lange weekend natuurlijk gesloten) winkel van electrische apparaten sta. Wat kan een simpele annonce toch soms meer le ren var. een sociale? toestand dan een diep gaand rapporti De advertentie, die achter dit winkelraam hangt, wijst er op. hoe goedkoop electrische energie toch wel is. Want neem nu eens een gemiddeld klein Neiv Yorks ge zin van een geschoolde arbeider, ergens In de Bronx: dat kan aan alle normale behoeften voldoen voor "maar een kwart dollar aan stroom.: En wat zijn dan die normale behoef- -- ten? Hier is'het vanzelfsprekende lijstje: 24 uur per etmaal staat de ijskast van 5 kubieke om definitief uit de tijd te raken, dat ik ogenblikkelijk mijn hotel weer inga om nu ook eens iets aan mijn modernisering te gaan doen.' Op de kamers kan men voor een dollar per dag extra een televisie-ontvanger krijgen, met de bele dag door keuze uit een stuk of, zes programma's en menige vliegtuigbeman- ning uit Amsterdam kruipt dan ook op de New Yorks'e rustdag voor het scherm maarwaarom zou ik niet, helemaal gratis, een hele uitzending gaan zien? IN alle hotels liggen in de hall net zoveel gratis entreebewijzen voor televisieshows, als een mens maar kan verlangen; wie tegen woordig in New York kosteloos theater in, theater uit, voorstellingen wij zien, kan zijn gang gaan. Want de grote firma's, die die peperdure opvoeringen laten uitzenden, wil len er dolgraag ook nog een talrijk levend publiek bij hebben, dat met bijval meeslepend het enthousiasme in de huiskamers voor de voorstelling en het daarmee geadverteerde product moet doen oplaaien en dat onderwijl 2elf ook nog een paar lepeltjes reclame mee gevoerd krijgt. Men mag er gratis in maar moét dan natuurlijk telkens even juichen. Goed dan. Na rijp beraad besluit ik te gaan meejiiichen ten bate van soep. De soepen-firma heeft er bepaald bijzon der veel duizenden .dollars tegenaan gegooid, want een van de grootste theaters van Man hattan venvacht ons. Met de voor morele steun door mij meegesleepte collega Peetoom, slaapdronken net per DC-6 uit Hoorn via Schiphól non-stop gearriveerd, en nog 'n vijftienhonderdtal andere tijdgenoten van na bijere oorsprong, zit ik een kwartier voor aanvang van de show, als de deuren gesloten worden, vol afwachting te kijken. Het doek is nog dicht; daarvóór is alleen een technisch voet aan, 4, uur per dag de radio, 5 uur pgr,-: oerwoud van schijnwerpers, camera's, kabels We zien zes décors naast elkaar, al badend in licht; drie grote camera's staan als stuk ken veldgeschut op mobiele affuiten inge steld voor de eerste scène. De acteurs wan delen, gereed voor hun eerste zinnen, in een tuintjenog twintig seconden... nog vijf... nog één.-., en ja', daar heb ie het. we zijn „on the sir" en met vol orkest be gint een krachtig koor de bezielde tekst van een meeslepende Ode op de Soep van heden avond aan té heffen. Daaroverheen begint dan meteen de Moderne Kunst. Een één- acler. Die duurt een half uur, dat slechts enkele minuten onderbroken wordt door een filmpje over hygiënische blikverpakking en de sma kelijkheid van veertien voedzame groentes. Het stukje heeft niets om de hakken; dat is duidelijk net zo zorgvuldig ingesteld op in de smaak vallen van letterlijk slle leeftijden tussen de 3 en de 103 als de soep zelf. Echt een stukje voor de toneelclub van de lste klas H.B.S.. iets moois of betekenisvols is er niet aan. Maar technisch zijn we, wat je noemt, gegrepen en voelen we ons, hoewel bazen van Douglas DC-6 en Lockheed Con stellation (maar dan toch Europeanen uit een William Shakespeare- en Albert van Dal sum wereld) lelijk verouderd. AT moet dat alles aan die soep voor zo'n opvoering voor één beer een hoop geld gekost hebben! Een televisieshow is al tijd principieel een première wat moet er dus gerepeteerd zijn, dat alles zó perfect loopt. Kooit is er een tekst hapering. Nooit is de moeilijke belichting een halve seconde te laat of te vroeg op de juiste sterkte. Nooit komt een camera met enige gejaagdheid anders dan op precies de juiste tijd op haar volgende opsteilingsplaats aan. En wanneer hebben die mensen dat décor kunnen boii- wen? Hoe lang huurden ze dus dit theater? Hoe lang hebben die 150 man hier werk aan gehad? Hoe kregen ze die effecten zo pre cies? Moet je die nachtopname zien: op het toneel nog flink in het licht opgenomen maar op de schermen in onberispelijke duisternis doorkomend! Moet je die drukke scene's met al die mensen er in zien, die niettemin geen van allen ooit ook maar eon elleboog uit hel beeld hebben! Ivloet je die grote camera's kunstig als levende acteurs precies op haar beurt 't juiste plaatsje in 't volgende hoekje décor zien innemen! Tussen de lampen en dag dè teley isie, 3 electrische klokken lopen, 2 uur sii^eovper wéék; ll4. .nur omwasma- chine eii I uur; vlees grillen; 1 maal per dag electrische scheren en elke échtend toast bij het ontbijt kan er ook nog af. Zo, zo, denk ik: is dat nu allemaal normale behoefte voor wie hier concurevend voor de wereldmarkt moeten werken tegen die man netjes in Tokio, die één etmaal vliegens hier vandaan zijn komen te Wonen? Zoj zo, wel, veel heil en zegen in 't Nieuwe Jaar dan aan beide partijen, maar de moeilijkheden zijn - dar, nog de wereld niet uit. Daarbij voél ik mij krachtig opgezweept door het idee, dat hier, op Manhattan en zelfs in de Bronx nu bij de mensen geheel normaal elke dag v#f uren de televisie schijnt, terwijl ik altijd nqg maar net leef, of die helemaal niet bestaat, Ineens voel ik mij zo beangst en-microfoons -te- zien. Bóven het toneel hangt een normaal groot filmdoek, waarop straks devvoorstelling, óp het toneel meteen te be kijken zal zijn, en wie daar dan nog niet ge noeg aan zal hebben, zal dan ook nog ge woon naast zich in het gangpad kunnen kijken, want daarin staan ook nog overal televisie-ontvangers opgesteld. Een groot voordeel: wie achter op het toneel een glim lachje of een traantje zou kunnen missen, kan er in 't gangpad van genieten. EEN gentleman verschijnt voor het doek. Hij begroet ons met een' stroom van synthetische omroepersopgewektheid en vraagt, of we even op proef een spontaan gejuich willen laten horen als op het des betreffende bord rood en dreigend het woord Applause zal verschijnen. Het flitst aan. Wij lanceren ons applaus. „It stinks", zegt de gentleman. Het bord flitst opnieuw aan. Wij juichen opnieuw. Nu is het mooi en we kunnen beginnen. Maar neen: er zijn nog vijf minuten te vullen. Willen wij niet even de zenuwachtige spanningachter de coulis sen zien, nu daar de zeven acteurs en de honderdvijftig technici gereed staan? Ja? welnu!' eri hij rijdt naar achteren door het overigens gesloten blijvende doek op een van de grote camera's en spionneert daarmee „achter" 'rond tussen de groepjes gereed staand personeel en- allerlei toneelgeheïmen, die wij allemaal lekker op het filmdoek ge- televisiet krijgen. Daarna gaat het voordoek echt open. de kabels door zitten we griezelig geboeid naar al die vakkundigheid en discipline voor zo'n onverschillig latend resultaat te kijken, wij uit de Oude Wereld, die, net als echte Amerikanen, helemaal gratis de nieuwe Tc- neeispeelkunfit mogen zien functionnerer, nu ja, dan wel niet zozeer als een inspire rende bron voor het hart of voor de ziel, maar dan toch in ieder geval wel zo fasci nerend als een doorgesneden automobiel- motor... maar wat zou die dichter Jaap van Gelderen daar nu van gevonden hebben? „Europa, hervorm toch Oom Sam! Nu," nu het nog kan Herinner u wel: 't is al op het spel Gezet van Robot en Man, Europa. hervorm toch Oom Sam!"? en dan is het ineens uit. Applause. Wij juichen hard en spontaan. Applause. Een camera zwaait om" naar de zaal en we zien nu ook ons eigen vreugde betoon op de schermen en het doek. Hoera, hoera, ja, wij zijn er ook bij; zien jullie ons wel? Applause. Hoera voor de acteurs. Ap plause. Hoera voor de Nieuwe Tijd. Ap- piause, Hoera voor de Techniek. Applause. Hoera, hoera, hoera, voor de soep. (Van onze correspondent) 's morgens 9 tot des avonds 10 ARNHEM Dinsdae- Viif-en- uur geconcentreerd op hun eerste vij^t^gstudènten. dfc binnenkort voor de dag zullen komen als het "«J"SSriiiS S* Nederlands Studentenorkest, heb- ben zich op het ogenblik terug- 'SSn getrokken in het Arnhemse Ooi- rn™tcI1 ce21S "jn. gaardthuïs waar zij. zich in een Op 5 Januari vindt de eerste werkweek zeven dagen lang van uitvoering plaats door dit orkest DEN HAAG. Bij Kon. Besluit is het Academisch Statuut gewijzigd Deze wijziging houdt onder meer in de invoering van het doctoraal exa men in de Friese taal en de insieri een zekere sector, uitermate beperkt ling Van een aanvullende studie in en zelfs monomaan. Hij is ten slotte het Indonesische recht en van een innerlijk gevormd in zijn Weense I niet-Westerse sociale studierichting. van studerenden aan de universi teiten van Delft, Utrecht, Leiden, Amsterdam, Wapeningen, Nijme gen, Groningen en, Tilburg. Yvon Baar spul, de dirigent van het O ver ij seis Philharmonisch Orkest, heeft zich voer dit jeugdige en semble speciaal vrijgemaakt en. verleent belangeloos en onver-1 moeibaar zijn medewerking aan een prachtig initiatief dat boven dien voor een goed doel is: het studentensanatonum in Laren. Het begon in April van dit jaar, zoals het meestal onder studenten gaat, met een glaasje bier en veel theoretisch gebabbel. De voorzit ters van de muziekgezelschappen van de diverse universiteiten kwamen op het idee Nederlandse studenten to verenigen in een groot orkest. Een plan was toen gauw genoeg geboren, een stich ting eveneens en zelfs een donatie van het Nederlandse bedrijfsleven was er al spoedig. Er gingen cir culaires uit naar de hogescholen. Er werden audities gehouden in worden in Utrecht, Utrecht en Leiden en eindelijk centraal. Iedere gramma. Er moest gerepeteerd want dat lag - Zondagmiddag had men zoveel mensen bijeen dat kwamen de orkestleden van uit alle windstreken naar het Univer siteitshuis. De studie mocht het te proberen viel. Dat was de eerste geslaagde stap naar 't nu vastomlijnde pro- OOK ALS DE GEHEEL can muziek gewijde werkdag in het Oöfpaardthuis ten einde is, blij ven de musicerende studenten rich en elkaar bezig hemden met de instrumenten DÏT IS SLECHTS EEN van de vele repetities die Yvon Baarspul met de 55 studenten, die het Nederlandse Studentenorkest uormen, ïn het Arnhemse Ooi-" actardthuis houdt ter roorberei ding van de tourneedie. op- 5 Ja-nuari begint. niet onder lijden, dus keerde men 's avonds weer terug naar Gro ningen of Tilburg of Delft. Het was niet altijd even gemakkelijk, maar er kwam schot in en dat hield de troep bijeen. De laatste grote sprong naar het officiële optreden had men vcor de Kerstvacantie bewaard. Zaterdag na de feestdagen .kvra- wijze een gratis men ze naar het Qolgaaröthuis, muziekbegrip... voor eigen rekening en voor eigen, plezier. Steeds weer laat Yvon Baarspul een passage herhalen en ademloos luistert intussen het. personeel van het Oolgaatdthuis dat op/ déze les krÜgtUia,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1952 | | pagina 13