ROTTERDAM IN MEEUWEN VLUCHT
Shakespeare's JULIUS CAESAR
in imponerende filmversie
André had een kwade dronk
Zeemansvrouwen helpen de
bewoners van Ouwerkerk
Wij moeten ons toeleggen
op kopen van schoenen
ROTTERDAMSE BIOSCOPEN
Deurwaarder,
volgende zaak
.Zondige Rubyprobleemthriller
Kon. Rott. Lloyd centrum van handwerk-actie
die een groot succes belooft te worden
Tweede reisbureau
van De Jongs Tours
Burgemeester bij opening Huf:
Reders in IJmuiden
nog niet besloten
over verre visserij
£iai.eruag 20 iviaait ±954
lijk de rol van de temperamentvolle»
rancuneuze Jonge vrouw.
Centraal en Lutusca
Gedurende de eerste vlucht, waarbtf
pas opgeleide parachutisten aan een ge
vechtsactie zullen deelnemen, vertelt!
een officier aan de manschappen een
mopje. Slechts den man lacht en de offi
cier zegt gelaten: ..Ik ben toch nog
leuker dan ik dacht." Het tekent de»
spanning, waarin parachutisten voor het
maken van een sprong in het ongewisse
verkeren.
Van het werk en de opleiding van
parachutisten in de Jongste wereldoor
log krijgt men een goed beeld in „De
Rode Baret". De opleiding wordt van
het begin af (het springen uit ballons)
gevolgd. De sfeer, waarin de %rywil»
ligers leven, is raak getroffen en zeift
militaire belachelijkheden mist men met
in de film.
Prinses
Waarborg voor de originaliteit van het
gegeven van „Gevaarlijke Overtocht'*
(Dangerous Crossmgj is de naam van de
schrnvcr. John Dickson Carr Het,
mag bekend worden geacht, dat Dick
son Carr de gave heeft beklemmende
intriges met een onverwachte afloop te
verzinnen voor zijn talrijke verhalen.
Hij is de man die samen met dc zoon
van Co nan Do.vle onlangs enkele ver-
rassend-echte Sherlock Holmes* verha
len de wereld in zond.
De regisseur Joseph M. Newman en
zijn medewerkers verdienen alle lof!
voor de wijze waarop Dickson Carra
werk is verfilmd. Aan net betrekke!ijle
Alan Ladd en Susan Stephen spe
len de hoofdrollen in de para-
chutistenfiim „DE RODE BARET'*,
(Centraal en Lutusca)
eenvoudige, niettemin zeer spannends
gegeven is mets tekort gedaan: integen
deel. de film maakt het eerder nóg be
klemmender. Het 16 wel een héél ge
vaarlijke overtocht voor het eéndags-
bruidje Ruth Bowman, na de schokken
de verdwijning van haar jonge echtge
noot bij het vertrek van de oceaan
stomer Niemand heeft de echtgenoot
gezien: icdertfen denkt dat Ruth krank-
2inmng ia behalve de scheepsdokter
Paul Manning.
Het gaat niet aan. de afloop van da
Spannende geschiedenis hier te vertel
len. Zowel Jeanne Crain (het bruidje)
als Michael Renme (de sympathieke
dokter) laten werkelijk voortreffelijk
spel zien Van de mogelijkheden die het
grote zeeschip bood voor scenes vol be
klemming en angst, is ruimschoots ge
bruik gemaakt.
Capitol
De zonde, die Molly X heeft bedreven»
is een moord Maar niemand weet dat.
Zy is veroordeeld wegens diefstal en
brengt tmet een geplaagd geweten) drie
jaar door in oen bijzondere strafinrich
ting voor vrouwen. De zwaarte van de
te ondergane straf wordt daar pas na
enige tnd bepaald aan de hand van het
gedrag der vrouwen
Om het interieur van en het leven m
een dergelijke inrichting te laten zien
is deze film (The case of Molly X) op
gezet Met nadruk wordt ons verzekerd
dat alje opnamen van de inrichting ter
plaatse zijn gemaakt
Minder overtuigend is het verhaal, dat
om deze half-documcntaire is gespon
nen. Aan spanning ontbreekt het met,
maar aan melodrama evenmin. Het gaat
er maar om het een te gemeten zonder
te v.cel hinder te ondervinden van het
June Havoc is geloofwaardiger als de
wat gevoelige vrouw aan het (verras
sende) slot dan als de keiharde bende-
leidster aan het begin van de film.
Reprise en prolongatie
ARENA behield Carol Reed's thriller
„Berlijn Onstzóne" en 'T VENSTER
de vnortreffelnke Italiaanse film „Twee
stuivers hoop".
In HARMONIE 15 „Achter gesloten
gordijnen' (It) terug, In COLOSSEUM
de p.kante, zeer amusante Franse film
van 7 regisseurs. 7 bekende acteurs en.
7 dito actrices „De zeven hoofdzonden"
en Roy Rogers is nog eens tc bewonde
ren in REX. „De avonturen van mijn
vriend Trigger'*.
sjtesgw Jones is in „ZONDIGS
RUBY het aanvankelijk zorgelo
ze meisje dat verbitterd slag le
vert tegen de zelfingenomen
upper-class van haar stadje.
LUXORI
straffing zou slechts aanleiding
zijn tot het plegen van een nieu.
we reeks wandaden, en wie is
daarbij gebaat? De chauffeur
André in ieder geval niet. Want
ook hij zou eigenlijk de dupe
zijn geworden van het volgens
sommigen verouderde stelsel,
waarin nog plaats is voor
STRAFFEN Buitenstaanders die
van de cognacdiefstal afwisten,
meenden dat André een slok
had genomen omdat het zo koud
was. Maar dat was de reden
niet, vertelde hijzelf.
Op de dag van het gebeurde
was André niet rechtstreeks
van 2ijn baas naar het station
gereden. Eerst was hij naar de
Noordsingel gegaan, waar de
kantonrechter hem het een en
1 1 MiiiWIif'li,'I-IHW 1 PUmWlSWH' t f4
i 'i 1 luim JiiH'ii1,-I wail i ijmm iiiiu i, ui j
ander had te vertellen, in ver
band met het xyden op een
fiets zonder bel Hij was er
met een boete van vijf gulden
afgekomen en dat was eigenlijk
wel schappelijk meende hy
aanvankelijk. Maar later, toen
hy er eens over nadacht begon
André de straf wel wat zwaar
te vinden. Terwijl hij zijn grote
wagen door de drukke straten
had gestuurd was hy zich hoe
langer hoe meer gaan opwinden
en zonder het zelf te beseffen
was hy op een gegeven ogenblik
ergens uitgestapt, om zijn ver-
omwaaidigin over dc kanton-
gerechtelijke veroordeling te
verdrinken met de cognac van
zijn baas. „Hoe kon je dat nou
doen, André, je was altijd zo
OOK Shakespeare's grandioze drama „JULIUS CAESAR." Is thans door
verfilming voor een. nog veel groter publiek hereikbaar geworden.
Maar niet alleen daarvoor komt de Amerikaanse regisseur Mankiewicz lof
en waardering toe. Zyn versie benadert sfeer, inhoud en tendenz van het
oorspronkelijke werk in zo'n hoge graad en daarbij heeft hij met de eigen
middelen van de filmer dialogen en situaties zoveel steun, stuwing en om
lijsting gegeven, dat men met ?n gerust geweten óók van een knap ge
maakte, boeiende film kan spreken.
„Julius Caesar'' behandelt de con
spiratie tegen de Romeinse machts
figuur. vindt een climax in de moord
op de beroemd geworden „ïdus van
Maart", maar weet m de daarna vol
gende machtsstrijd tussen de samen
zweerders onder leiding van Brutus
en Cassius en de Caesariaanse getrou
wen Marcus Antonius en Octavius,
die in de slag bij Philippe tenslotte
de zegepraal behalen, niet meer het
aanvankelijk niveau van dramatische
spanning te handhaven.
Dat men dus ook in de film, na de
fascinerende scenes van de toespra
ken van de begaafde Brutus en de
demagogische Marcus Antonius op de
trappen van het Forum, een duide
lijke inzinking bespeurt, behoeft al
lerminst te verwonderen. Mankie
wicz, die in deze film weinig geluk
kig is met zijn massaregie en met vrij
abominabele décors werkt, s aagt er
dan ook met geheel m de spanning
door middel van leger- en gevechts
scènes vol te houden.
Daar tegenover staat dat hij niet
geschroomd heeft de tekst van de to
neeldichter vrijwel integraal te hand
haven en deze zeldzaam schone t n
geladen monologen en dialogen wor
den gezegd door een keurtroep van
acteurs, wier prestaties bijna alle
voortreffelijk zyn te noemen. Daarbij
vallen de beheersing en ingetogen-
T T ART JE STAD heeft ons telkens laten denken Hoe lang
1 i is dat allemaal al geleden!", daarom ts het ook goed een
serie platen te geven, die ons het gevoel geven tan Hoe kort
is het nog maar geleden, dat het Hart van onze Stad er zó
bij-lag!"
Het kan haast niet andersof, als gij u dit met een schok
realiseertuw gedachten gaan zoeken in allerlei insluimerende
herinneringen van uzelf en van uw naasten. Rn dan weet gij
weer: Daar liepen wij, daar stond ons bedrijf, daar lag ons
bedrijf, daar voeren wij te water, en daar laafden wij onze cul
turele dorst!1'.
Even dromen u en wij naar die steeds wonderlijker wordende
dagenavonden, en nachten van vóór 10 Mei ig^o terugtel
kens als u op deze plaats een plaat vindt van Rotterdam in
Meeuwenvlucht.
Om u maar ineeens bij de heel te grijpen: een plaat hoe de
Grote Kerk cr bij lag, va de ruiming^van al het puin eromheen
en toen de Delftse Vaart nog moest wennen aan kaar nieuwe
boorden. Kolk en Blaak zijn dichtgewor pen en van de forse
bocht waarmede de rivier zich via de Oude Haven dc stad in
wierp is de bedoeling al verloren gegaan. Nieuwe Haven en
Haringvliet liggen als vergeten, Schee pmakershaven en Wijn-
haven geloven het wel„Mees" staat intact, van dc Twentsche
Bank weet geen steen nog, dat schuin daartegenover nog eris
een paard over de daklijst zal draven, het Witte Huis wacht,
hoog boven dc Koningshrug, gelaten op betere tijdenVan de
3000 peppelljesdie hier en daar een groen nootje aan de woes,
tenij moeten geven, is er nog niet één geplant.
Een plaat om moedeloos en troosteloos bij te worden, juist
daarom nemen wij haar als uitgangsvoorbeeldmet des te ver
baasder oog zullen wij de volgende kunnen aanschouwen en
met des te verwonderder blikken kunnen wij het herwordende
Rotterdam van heden aanzien.
ja: zo heeft de Sint Laurens er bij gelegen, als een kamelen-
kadaver in de woestijn. Foto R.L-M.)
ROTTERDAM. Enkele vrouwen van zeevarenden van de Kon. Rotter-
damsche Lloyd hebben het initiatief genomen tot een handwerkactie van
Lloyd-vrouwen ten behoeven van Ouwerkerk, het door de watersnood zo
zwaar getroffen Zeeuwse dorp, waar toen zestien procent der bevolking,
onder wie achttien gezinnen, omkwam en 60 procent der hulzen totaal ver
nield werd.
De bedoeling van deze actie is. dat
straks, wanneer de vernielde huizen
van Ouwerkerk zullen zijn opge
bouwd en de beschadigde hersteld,
zodat de oorspronkelijke bewoners
naar hun haardsteden kunnen terug
keren, m ieder gezin namens de
Lloydvrouwen een verrassing, in de
vorm van een eigengemaakt hand
werk of iets dergelijks, zal worden
gebracht.
„Overheid en Rampenfonds al
dus schreven de initiatiefneemsters
onlangs in een oproep tot de vrouwen
in het personeelsorgaan van de Lloyd
„helpen wel in de zorgen voor hui
zen, meubelen, kleding en bedrijf s-
uitrustingen. maar juist al die gezel
lige kleine dingen, die van een wo
ning een. thuis maken, komen bij een
dergelijke hulpverlening altijd in het
gedrang. Met name voor ons, aan wie
de zee immers dagelijks zoveel
geeft, ligt hier een taak om daar
van iets af te staan aan hen, van wie
diezelfde zee alles nam."
Dit initiatief, waarover inmiddels
contact werd opgenomen met de bur
gemeester van Ouwerkerk, die zich
Aan het Slaak opende gistermiddag
De Jong's Tours het tweede reisbu
reau van deze onderneming m Rot-
terdrm. Dertig jaren geleden begon
de heer De Jong Sr- met enkele wa
gens een busdienst in Rotterdam. In
de loop der jaren is het bedryf zich
echter meer en meer gaan toeleggen
op het organiseren van tochten in
bnnen- en buitenland- Twee en twin
tig autobussen, gebouwd in eigen
werkplaatsen in Rijsoord, staan
thans ter beschikking van het reis
bureau.
ïiwiiireii
iialiiiii'iiiiiiiiiiiiiiii'iiniriiiiiii'TOiiiJiiiiiiiiiiHiiiriii'iiiiiii'iii!
„Wjj zullen ons moeten gaan toe
leggen op het kopen van schoenen",
zei burgemeester Van Walsum gister
middag schertsend bij de opening van
Huf's nieuwe magazyn op de hoek
van de Hoogstraat en de Weste Wa
genstraat. Die opmerking was niet zo
verwonderlijk, wanneer men weet
dat bij Huf tienduizenden paren in
de rekken staan, Tevreden was mr
Van "Walsum echter nog niet met dit
grootste schoenenpaleis van West-
Europa. „We zullen er pas zyn als we
de grootste schoenenzaak van het
continent bezitten," grapte hij.
Enkele honderden genodigden
I woonden in het souterrain van het
j nieuwe gebouw de opening bij. Vóór
de burgemeester het woord kreeg
vertelde een van de bouwmeesters.
I prof. ir J. H. van den Broek, iets
I over de overwegingen, die er toe
hebben geleid het pand een bepaal
de architectonische vorm te geven,
j Getracht is om de onderscheiding in
functies als beeldend element te ge
bruiken voor de architectuur. Hier
door onderscheiden zich het uiterlijk
van de begane grond en de eerste
etage onmiddellijk van de daarboven
gelegen verdiepingen, die verhuurd
worden. Hier zal. zoals wij gisteren al
schreven, het Amerikaanse consulaat
worden gevestigd.
Prof. van den Broek bracht naar
voren dat iedereen met architectuur
wordt geconfronteerd, in tegenstel-
ling tot bijvoorbeeld schilderkunst.
„Wie met van schilderijen houdt, be
hoeft niet naar een museum te gaan,"
zei hij. Daartegen protesteerde bur
gemeester Van Walsum even later
echter fel. „Wie niet van schilderijen
houdt moet juist naar het museum
Boy mans gaan," was zyn antwoord.
Mr Van Walsum toonde zich ove
rigens bijzonder verheugd over de
nieuwe aanwinst in Rotterdam. „Ik
ben er van overtuigd dat er in archi
tectonisch opzicht "hier een geheel
van werken tot stand komt dat in
lengte van jaren de aandacht zal
trekken," zei hy.
zeer verheugd er over toonde en
gaarne alle medewerking beloofde,
vond intussen reeds veel weerklank,
zodat van alle kanten uit de grote
Lloyd-familie toezeggingen voor
theemutsen, dressoirlopers, sierkus-
sens, allerhande kleden en kleedjes,
enz. binnenkwamen. Vrouwen van
gepensionneerde zeevarenden en ook
van kantoor- en kadepersoneel vroe
gen eveneens mee te mogen doen.
Zelfs de Lloyd-vrouwen in Indo
nesië, van wie velen in de oorlogsja
ren ook alles kwijt raakten, lieten
zich niet onbetuigd, want reeds op
31 Maart komt met de „Willem Ruys"
een kist met handwerk-producten
van Lloyd-vrouwen in Djakarta, Soe-
rabaja, Medan en Makassur in Rot
terdam aan.
De zeemans-vrouwen van het ini
tiatief-comité zullen bovendien een
gobelin wandtapijt maken, waarop
een symbolische voorstelling van de
ramp en van het dichten der dijken
te zien zal zijn. Het gemeentebestuur
van. Ouwerkerk geeft daaraan t.z.t.
een bestemming. De geheel in kleu
ren uitgezette werktekening die meer
dan honderd arbeidsuren vraagt en
enige honderden guldens zou moeten
kosten, wordt geheel belangeloos ge
maakt door de chef van de tekenaf
deling van de Kon. Verenigde Tapijt-
fabrieken te Moordrecht, de heer
Koevoet.
heid op, waarmee deze spelers hun
rollen, die zo gemakkelijk tot de al-
ler luids te rhetoriek kunnen leiden,
vertolken.
James Mason trekt wel de meeste
aandacht als Brutus de tragische fi
guur vol innerlijke twijfel; zyn recht
schapenheid. zelfs op het dramatische
ogenblik als hy Caesar de laatste
dolksteek toebrengt, zyn persoonlijke
problematiek ook, maakt Mason met
fijne nuance voluit geloofwaardig.
Deze rol is een grote creatie.
Maar ook de grote Shakespeare-
vertolker Gielgud met zyn scherp
gesneden kop en zijn felle, rusteloze
optreden, toont zich als de auctor in
tellectualis Cassius een filmacteur
van formaat.
Dan Marlon Brando, die Marcus
Antonius misschien iets te rauw,
maar byzonder aangrijpend speelt: dc
beroemde ophitsende rede bij het lijk
van Caesar geelt een sterke indruk
Eén van de hoogpunten in
„JULIUS CAESAR": handen en
toga nog bevlekt met het bloed
van de vermoorde dictatorhoudt
Brutus (James Mason) zijn mees
terlijke oratie iot het Romeinse
volk.
(Cineac en Victoria
van zijn grote talent. Caesar zelf. ver
tolkt door Louis Calhem. is eigenlijk
de enige figuur, die mede doGr
zijn. weinig gezag uitstralende per
soonlijkheid in dit milieu uit de
toon valt.
In kleinere rollen ziet men Edmond
O'Brien, Greer Garson (Caepurma)
en Deborah Kerr.
Deze uitnemende Shakespeare-film
fin CINEAC en VICTORIA) mag
men zich niet laten ontgaan.
Luxor
„Zondige Ruby" snijdt het probleem
aan van de maatschappelijke hiërarchie,
die vooral m de dorpjes en stadjes van
de oudste der acht en veertig Verenigde
Staten nog steeds aanleiding blijkt tot
onhoudbare spanningen zodra een enkel
weerbarstig individu er aan tracht te
tornen Deze revolutionair is in dit ge
val een jonge vrouw: Ruby, de dochter
van een sjofele buitenman, die te laat
tot het besef komt dat ze desnoods een
der rijke jongelingen uit het naburige
stadje mag beminnen, doch in geen ge
val trouwen.
Langs de verre omwegen, die schade
en schande heten, meent ze toch haar
doel te kunnen bereiken en als ze zelfs
dan nog ten prooi valt aan de zelfinge
nomen trots van de upper-ten schenkt
ze haar wraakgevoelens een uitweg via
velerlei financiële manipulaties waartoe
ze inmiddels in staat is.
„Zondige Ruby" had een heel interes
sante film kunnen worden, een verhel
derend relaas over ridicule standsvoor
oordelen en hun moorddadige gevolgen
In velerlei betekenis.
Aanvankelijk zal de bioscoop ganger
ook geloven, dat regisseur King Vidor
hem zo'n verhaal gaat doen, maar hal
verwege begint deze met de bekende
schablone-effecten te manipuleren, die
„Zondige Ruby" tot een van de dertien
trillers uit het dozijn maken waarin de
broeierige religieuze complexen van
Ruby's broer louter functioneel zyn.
Jennifer Jones speelt tamelijk aanneme-
HAARLEM. Het is in IJmuiden
nog met bekend of er behalve dc re
derij Petten nog andere ondernemin
gen zullen zyn. die dit jaar de verre
vs^ery op IJsland zullen gaan beoefe
nen. De regermgsgarantie wordt na
tuurlijk wel op prijs gesteld, maar
hot hnringsoizoen is niet ver meer en
ook op de Noordzee wordt op het
ogenblik nog behoorliik verdiend. De
„Tzonne" van de rederij Petten is
Dinsdag voor de tweede keer naar de
IJ*'and"* vertrokken D°
„Abraham" van dezelfde rerlery is
op het ogenblik op de Noordzee aan
het vissen, maar het is de bedoeling
dat dit schip over ongeveer twee we
ken eveneens voor de tweede keer
naar het Noorden vertrekt.
DE ambtenaar van de reclas-
seringsvereniging had lang
en ernstig met de chauffeur An
dré gesproken, voordat hy het
rapport over de man zou gaan
schrijven Eén ding was hem ty-
dens dat gesprek onder vier
ogen duidelijk geworden: het
was niet de zucht naar alcohol,
di© Andre had gebiacht tot net
plegen van het strafbare feit
In zekere zin was deze conclu
sie opzienbarend, want André
zou worden vervolgd wegens
diefstal van st» -ke drank In
opdracht van zyn werkgever
moest hu tijdens de vorstperio
de met de vrachtauto van de
zaak naar het station om er een
aantal flessen cognac te laden.
De man had zich niet onttrok
ken aan zyn opdracht, maar op
de terugweg scheen de verlei
ding hem de baas te zyn gewor
den. In een stille straat had
hy de wagen aan de kant gezet
om met een zakmes eén van de
flessen te ontkurken Een flinke
teug van de kostbare inhoud
was in zyn steen-koude lichaam
verdwenen daarna was bil door
gereden naar de plaats van be
stemming De baas van André
herinnerde zich zeer duidelijk,
dat hu niemand toestemming
had gegeven tot het ontkurken
van flessen. Vandaar, dat de
beschuldigmn tegen d© chauffeur
luidde- wed er recht el yk toeei ge
lling van een hoeveelheid cog
nac,
7VA ODERNE opvoedkundigen
J-»1 beweren dat het uitdelen
van straffen veelal een totaal
verkeerde uitwerking heeft. Zij
wuzen dan op de gevallen,
waarin oeriapte kinderen hun
tongen uitsteken tegen de be
straffende ouders of uit pure
balstungheid met hun schoeisel
het een en ander vernielen. Be-
goed voor je werk!" had zijn
werkgever uitgeroepen, en deze
had toen hetzelfde verhaal ge
hoord. dat André ook in de
rechtzaal ten beste gaf. De poli
tierechter had aandachtig zitten
luisteren naar verdachtes betoog.
„Zo heel erg goed voor je werk
was je nou toch ook weer niet"
vond hy. met de hand op het
dossier, waarin ook Andre's niet
blanco-strafregister zich bevond.
Er stonden een paar voorwaar
delijke veroordelingen op, en
een nauwkeurig onderzoek wees
zelfs uit, dat hij nog in de
proeftijd van zyn laatste vonnis
liep. De heren in het justitiële
zwart keken elkaar somber aan,
waarna de officier zich van zyn
zetel verhief, ten einde zijn eis
te formuleren.
F)E politierechter, wiens taak
'het is de gerechtelijke weeg
schaal te hanteren, had het met
gemakkelijk. Een geldboete ging
niet best. omdat de chauffeur
was ontslagen. Bovendien zou
dan het gevaar niet denkbeeldig
zijn, dat André andermaal zou
overgaan 'tot het nemen van
represaille-maatregelen. Een
voorwaardelijke veroordeling,
zoals werd voorgesteld in het
reclassenngs rapport, zou mis
schien even weinig indruk ma
ken als de vorige soortgelijke
straffen Het werd een week,
onvoorwaardelijk, en omdat ver
dachte toch werkloos was met
hefc bevel tot onmiddellijke ge
vangenneming André kwam er
met tegen in verzet, zelfs niet.
toen een van de parkcJ.r.ichtrïE
hem meenam n«ar beneden. Het
is maar te hopen, dat ze geen
gen tv hen oen. dte moderne pae-
dagogen. want anders zien we
André over een paar weken
weer verschijnen. En wie is
daarbij gebaat?