BESCHAVINGSGEVAREN
KlEfiiE.
81S1S
EIN WALZERTRAUM
verkoudheid?
CAROL
DAY
Zout
ra
Alles op één kaart
in radio en TV
Koperen Artistieke
Staalkaart
„En passant"
«RKS
Pinksterzondag
„Hefït-belt"
Pinkstermaandag
Radio
Punen-rflni
DE DOCHTERS VAN
MEVROUW PEACO
charlotte dan zyaanzv
Zaterdag 16 mei 1959
D E verschijnselen van zoetwateiycrgiftiging in Zuidhollund vestigen
eens te,meer de aandacht-op de gevaren, waaraan een technisch
oog ontwikkelde en dicht bevolkte maatschappij is blootgesteld.
Deskundigen schrijven de massale sterfte van vis (in voorzichtige
termen) toe aan eendrastisch werkend insectenverdelgingsmiddel. Niet-
deskundigen, die wet enige belangstelling hehhen v00r h|m jevenskansen
vragen zich af hoe lang het onbekommerd en grootscheeps aanwenden van
dezemiddelen nog mogelijk is. Er kan natuurlijk worden aangevoerd, dat
de vis doodgaat, maar dat de mensen blijven leven. In dit geval is dat in
derdaad juist; maar dat verandert niets aan de waarheid, dat wat de ge
voeligheid voor vergiften betref;, er tussen mensen en dieren geen princi
pieel verschil bestaat. Daarom staat in de ogen van de dode vis ook terdege
ae brodschap te lezen: heden ik, morgen gij!
Het ïeit, dat het vergif ondanks steeds sterker werking toch de wedloop
tegen de voortdurend, toenemende onvatbaarheid der insecten nauwelijks
volhoudt, is bij degenen, die er mee hebben tc maken, een punt van zorg
(Advertentie l
Radio
I^ NSTUIMIG en overrromrelend als
pp' de dag van de eerste uitvc-3-
#»n inwsnonnon thtrlio n„ „„„i i "V..w"",*•-»«. ring (in 1802) zal op de avond van
en ingespannen- studie. De zaak krijgt echter een zeer bijzonder aspect door I tweede pinksterdag n Walzer-
e overweging, dat de onvatbaarheid van de mensen afneemt naarmate de
kracht der bestrijdingsmiddelen -vermeerdert. De
j 'r, .jt i. mensen leven nog aan
de ZuidhoUandse binnenwateren, en. hun koeien hebben het er deze keer
ook nog levend afgebracht, maar het is volstrekt niet gezegd dat dit een
volgende seer opnieuw zo zal zijp. Zo ziet men, dat het gebeurde veel meer
ie dan een bron van droefheid voor de vele vaderlandse hengelaars (al wil
len wij ook dit aspect niet onderschatten); het is een waarschuwing, dat
er grenzen zijn aan het tegengaan met chemische middelen van biologische
overlast, die overigens de mensen zelf zich op de hals hebben gehaald.
WANNEER hiermee ai les was gezegd, ging het misschien nog wel.
Er zijn al lang onderzoekingen gaande om de chemische mid
delen door biologische middelen te vervangen, als hulpverlening
aan de natuur, die in vrije staat altiid haar eigen evenwicht
vermocht te behouden. Sommige van deze middelen zijn al vrij ver ont
wikkeld. Doch het is niet enkel plan ten vergif, wat in de binnenwateren
terechtkomt. De hele industrie pleegt er haar afvalstoffen in te lozen, wan-
neer ze ze althans niet rechtstreek; naar de zee kan afvoeren. En men weet.
dat in Westciiropa de industrie zich nog steeds uitbreidt. Zo is er sprake
van een voortdurend erger wordende watervervuiling. In tijden van lage
waterstand krijgt de machtige Rijn al haast het karakter van een open
riool. lal.van vissoorten kunnen er uiet meer in leven.
Het belang van het Rijnwater voor Nederland behoeft niet te worden
uiteengezet. De zoehvatervonrzienjng van ons land berust er. voor een be
langrijk deel op en zal dal nog meer doen in de toekomst. Niet alleen
wordt het drinkwater in toenemende mate (in oorsprong) Rijnwater, maar
ook de grote reservoirs als het IJselmeer en oyer enige jaren de Zeeuwse
meren worden er door gevoed. Er zijn nauwelijks toekomstplannen in Ne
derland of ze berusten op de aanwezigheid van Rijnwater van goede kwa
liteit. Het betekent, dat aan de huidige vervuiling een einde moet komen.
Dat is niet alleen een levensbelang voor Nederland maar ook voor Frank
rijk^ en Duitsland, waar zich de belangrijkste bronnen der verontreiniging
bevinden, al ontbreken die ook in het eigen land niet-
Overigens gnat het niet alleen om het Rijnwater. Wie de Groningse kana-
ïen kent, weet dat ook elders in het land het met het zoete water maar j
slecht gesteld is. En hoe vervuild niet de vroeger veel bezongen Utrechtse j
Vecht! En welk een treurige aanblik bieden niet tal van beken, waardoor j
voorheen het helderste water van het hele land stroomde! j
VOORSHANDS is deze vorm van verontreiniging veel ernstiger en
dreigender dan die, veroorzaakt door kernproeven, waarover zoveel
wordt gesproken en geschreven. Wij hopen vurig, dat op korte ter
mijn aan deze kernproeven een einde komt; maar de wereld zal
pas weer wat rustiger .kunnen ademen, wanneer aan de andere en veel
grootscheepser verontreiniging van bodem, water en atmosfeer een einde is
gekomen. Want ook de luchtvervuiling is een ernstig punt. Hiervan ten-
minste is bekend, dat ze tal van rechtstreekse slachtoffers heeft geëist.
Hoeveel slachtoffers 's mensen -moderne onzindelijkheid indirect heeft ge-
maakt, valt. niet bij benadering, te schatten. j
Er wordt óver deze onzindelijkheid veel geschreven cn er wordt ook wel
iets tegen gedaan. Maar dat verandert niets aan het feit, dat er bij lange 1
na niet systematisch en over de hele linie de strijd tegen is aangebonden, j
De maatregelen, die worden genomen, zijn dikwijls alleen maar van ineï-
den tele aard. Als de Euidhollandse wateren weer zo ongeveer geschikt zijn j
voor vissers en zwemmers, zal er-geen. einde zijn gekomen aan het gebruik i
van stoffen, die de vissen deden sterven. De vraag, hoeveel waiter nog door
de Rijn moet stromen en hoeveel onzuiverheden de fabrieken nog in de!
atmosfeer moeten stoten, voor de zelfbescherming hiér en buiten de grenzen I
als enigszins voldoende kan geiden, is dan ook bijzonder klemmend.
De visvergiftiging is symptomatisch voor wat op het ogenblik gaande is.
Er is een grens aan wat aarde, water en lucht kunnen verdragen; en. wie
zal .zeggen, hoe dicht Wesieuropa tot deze grens is genaderd! Het is in
elk geval de. hoogste tijd, dat ieder zich-bewust wordt, dat het omkomen
in de eigen afvalstoffen heslist niet alleen een eigenaardigheid hoeft te
zijn van sommige bacteriën. Oók de mensen kunnen het zeer wel zover
brengen.
traum" van Oscar Straus via de te-
levisie de Nederlandse huiskamers
binnenkomen. Wet enige wat we
hierbij moeten betreuren is, dat het
een kennismaking in telerecording
zal zijn. .Vele Europese Janden ne
men deze operette uit Hamburg in
Eurovisie-verband rechtstreeks over.
Ons land maakt hierop echter 'n uit
zondering. (De zondagavond is na
melijk volgens het zendschema toe
gevallen aan de NCRV). Laten we
ons er over verheugen, dat we de
„Walzertraum" nu althans nog „uit
blile' zuilen kunnen consumeren in
onze van jongstleden vrijdag overge
spaarde zendtijd.
Op 2 maart 1902 ging „Ein Wal
zertraum" in Wenen in première.
Deze eerste uitvoering was meteen
het begin van een triomftocht over
de wereld. De componist ervan, Os
car Straus (met één s en geen fa
milie van het componisten geslacht "F™.5-v'a. ?e raui" ais
Strauss) was toen 32 jaar oud. Tot 1 l,elevi!?!f m de huiskamep gebracht,
dat tijdstip had hij zich uitsluitend j iwinVeni?r<f wP°rlf
gewijd aan serieuze muziek. Met dit peer Nhèke Telkamp, Jules de Cor-
werk achter wist hïi evenals s-ii-nle en Sant Heijermans hun mede-
ge^^'aUege^ot^ Kalman en Leliar! j Wjaa *ïifeen6in^
het hart van de Weners te stelen. j S., -
Andere dansritmen hebben de wals de Matste het avondprogramma
van de ereplaats verdrongen, maar
wordt dc eerder opgenomen muziek
ten gehore gebracht en maken de
acteurs en actrices hierbij synchroon
mét het geluid- de vereiste gebaren
en mondbewegingen.
Het is een systeem waartegen, in
dien technisch perfect uitgevoerd,
weinig valt in te brengen, maar dat
nochtans bij vele fervente opera- en
operetteiiefhebbers slechts matig in
de smaak valt.
Theorieën thans ter zijde Jatende,
zijn wij ervan ovérutigd dat „Ein
Walzertraum" in deze uitvoering 'n
hoogtepunt zal zijn in wat de TV
ons tijdens de pinksterdagen te bie
den heeft.
DE feestelijke slotuitzending van
het AVRO-radiospel „Alles op
één kaart" op donderdag 28 mei
wordt zowel via de radio als de
wie in deze TV-uilvoering opnieuw
de wals „Da drauszen im duftigen
Garten" hoort, zal er nog steeds de
onweerstaanbare charme van onder
gaan.
Zoals alle grote opera-produkties
van de Duitse regisseur Kurt Wil
helm zullen wij deze zien in het zo
genaamde „piay back" systeem. Dit
wil zeggen dat bij alle zangrollen
dubbel heeft bezet. De zangeressen
en zangers dragen slechts hun stem
bij. Zij worden niet zichtbaar, daar
Wilhelm voor het acterende gedeel
te geschoolde toneelspelers en-speel
sters gebruikt. Bij de uitvoering
In „f'in Wrtlccrtröiun" zuV.en icc j
de'actrice Heidi Brühi zien nis]
prinses Hélene, die verliefd is op
.luitenant Niki. De liefde is ech
ter niet wederkerig want, zoals
dat in operettes betaamt, de ltd-
tenant voelt zich aangetrokken
tot Franzi Steingrnber, die leid
ster is van een dames-orkest.
voort met het toneelstuk Hedda Ga-
bler van Ibsen, onder regie van Ton
Lensink en met in de hoofdrol Rie
Gilhuys. Andere medewerkenden
zullen 2ijn Marie en Enny Meunier
en Gijsbert Tersteeg.
D EZE maand zal het VARA-pro-
grarama „Artistieke staalkaart"
zijn koperen j,ubileum vieren. Ter ge
legenheid hiervan stelt de VARA een
prijs beschikbaar van duizend gul
den voor de man of vrouw die 2ich
bijzondere verdiensten heeft verwor
ven bij het tot elkaar brengen van
kunst en publick. Hij of zij zal door
een jury bestaande uit de heren R,
JBlijstra. J Kassies en Arv van Nier-
op worden gekozen.
In dc uitzending van zaterdag
avond 30 mei, de 60Cste Staalkaart,
zal het oo" cel van ce jury worden
openbaar gemaakt.
OP zondagavond 24 mei presen
teert de VARA-TV de eerste af
levering van een zomerprogramma
onder de titel „En passant, mensen
cn meningen in 't voorbij gaan". Als
produce; treedt, op Pier Tania. Re
gisseur is Eimest Kruidhof. Voor
muzikale illustraties zorgen het trio
Gcr van Leeuwen cn de pianist En-
rico Xeckheim..
i Aansluitend op dit programma, dat
duurt van 3.00—8.45 is er een „Door
snee van Hommeles", waarin stuk
ken en brokken van bijzonder ge
waardeerde „Hommeles'-uitzehdin-
gen worden herhaald in telerecor
ding.
TV-festival
IN navolging van de welige groei
en bloei van filmfestivals treft de
Zwitserse stad Montreux voorberei
dingen voor het eerste „Internatio
nale Televisie Festival voor Kunsten
en Wetenschappen." Het ligt in de
bedoeling dit festival te houden in
het voorjaar van 1960 en men hoopt
op deelneming zowel uit westelijk
als oostelijk Europa, uit Amerika, de
Sowjet-Unie en het Nabije Oosten.
De organisatoren denken dat het
Festival tien dagen zal duren en ho
pen dat de Eurovisie aanleiding zal
vinden een aantal manifestaties uit
te zenden.
TOCH IS HU ZEER OP T PAT GEVOEL 16 WEDER
JE GEOrELD, BAINESJz'JDS, JUFFROUW, Al
WEETJE PAT HUMOE1LUK,- H'J
WEL? HEÊFT |f DE BfSLIO
J HAAR U
GEVRAAGP
WAT CLIvE ELLIS
CAROL, MOGEN WE
ÏÏE PO/AAL Z'JN.-
MAAR EEN
V'JFHONDERD
GULDEN is
VOLDOENDE
ROL IS WEE!? INDE SFEEk VAN NETOUDE HUiS
pgeno men. I
ËT IS ALSOF DE TUD
HEEFT STILGESTAAN, &AINES
N OOK JU BÉNT NIETS
veranderd.
HEMEL
TJE, JA 1
ZAL IN DE
WOLKEN Z'JN
LIEVELING. IK MOET
DE "TEA NAAR
LONDEN TERUG...
WERKEL'J
JUFFROUW
MENEgR AXEL
ZEGT ANDERS, DAT IK
DAG EEN NOG GRO-
GEK WORD,
/wrtco/w op Motfrons fAPM
BORGEN Hf 7
NATUURLIJK! IK
£EN ZELF 00K VAN
PLAN OM TE 6AAN
KIJKEN 1
JA.IKMOCbT AAOR&EN MAAR EEND
GAAN KIJKEN 6lNDb fRED OMIT ME.
vtRffcLD Heter dat oie oanw zijn
ZAAK WILDL KOPEN HEB IK DfEEOi
ZO'N 6EV0E Of LR IE O MO lh
OH. PR EO,
IK BEN ECHT
TEX MAL IK MORGEN vrij'
DL KAMPlOtNDCLl/B
WOROT GEOPtKO t« ut
Z0Ü GRAAG ÉÊN
HANDJE HtlPtn
ANNE. DE eitCTRlC
HEBBEN.NET ALLE Lt'DUNGEN
IK ORDE GEMAAKT DE KLUKEK
008 KLAAR MORGENKUNNEn
WE OPENEN I
ERNSTIGE MUZIEK
7.49—8,35 KRO. U-t, RadlofJlharmonlsch
Orkest o.l.v. Huge RlgnDld, met aan
de piano de Franse pianiste Danlèle
Oechenne. Werken van Rimski Korsa-
kof en Saint-Saëns,
11.22—12.00 KRO. Manos WlIIemscn
laat nieuwe klassieke gramm.platen
horen.
OPERA
6.207,00 VARA. Nederlandse koren
en solisten met fragmenten uit ope
ra's.
OPERETTE
8,20—9.15 VARA. Solisten en het Pro
menade Orkest o.l.v. Benedict SUber-
man voeren fragmenten uit uit popu
laire operettes.
GESPROKEN WOORD
7.40—7.55 VPRO. Dr. NIcoIette Brui
ning vertelt over haar recente bezoek
aan Israël,
9.15—9.30 VARA, Politieke commen
taar van de heer Voskuil.
DIVF-R^M
8,35—0,53 KRO. Amusementsprogram
ma „Tierelantijnen".
9.30—10.00 VARA. Het radiospel „Het
hangt aan de muur en het tikt".
10,3011,00 VARA. Herinneringen aan
de film „De Jantjes". Herhaling vati-
prog amma „Zestig minuten voor bo
ven de zestig" van 9 maart j.i.
Televisie
NA 't journaal en weeroverzicfet (8.0C)
een programma van de AVRO. Dit
begint met de Weekendshow (8.20).
Hierna een interview met de Ameri
kaan George Adamskl, die beweert ge
sproken te hebben met bewoners van
andere planeten die per vliegende scho
tel naar de aarde zonden zijn geko
men. De avond wordt besloten met de
quiz „Van Je ramilie moet je t heb
ben" (9.45).
Radio
ERNSTIGE MUZIEK
2.303.25 KRO. Het TJtr. Stedelijk Or
kest o.l.v. Ferdinand Leitner voert
werken uit van Haydn en. Richard
Strauss.
3.254.00 KRO, Causerie met muzikale
voorbeelden van Willem Andriessen
over de Russische componist Alexan
der Borodin.
9,05—9.30 KRO. Virgülo Brun en Te
resa ZumaglinIPolimeni spelen op
viool en piano dc sonate In E gr. van
J. S. Bach.
10.3011.00 AVRO. Muzikale Coryfeeën
iaat de pianiste Yvonne Loroid horen
in werken van Isaac Albenlz.
11.15—11,45 KRO. Het Overijseis Sym
fonie Orkest o.l.v. Jan Brussen voert
uit het concert voor piano en orkest
van Henk Ba dings,
OPERA
2.20—3.30 AVRO. „Het eiland van
Merlijn of De omgekeerde wereld"
een opera-comique van Von GInck.
Uitgevoerd (voor het eerst in ons
land) door solisten en het Omroep
Kamerorkest o.l.v. Maurits van den
Berg.
10.1511.00 KRO. Bel Canto program
ma op gram.platen. Fragmenten uit
opera's van Mozart, Richard Strauss,
Puccini, Saint-Saëns en Verdi,
LICHTE MUZIEK
1.20—2,00 AVRO. „Even bijdraaien",
een gram.platen verzoekprogramma.
3.551,30 AVRO. Optreden van The
Skymasters.
HOORSPELEN
1.10—1.30 KRO. „De IVadders".
5.30—5,50 VARA. „De helpende hand".
8.40—9.15 AVRO. „De maansteen"
Vorfangi
de enige oplossing voor
correcte dames- en
herenkleding.
Alléén „HefH-beit"
voorVofht bet felljfe omtrun#n
von de band v»n rok el pantalon.
„HefH-fcaft" li overat verkrijgbaar.
In maalkfetfmg-, conlaelle- tjn ook
Ioj In fournilurenzaken.
(Advenentte f.ftl.J
WIN 50 ROLLEN
KLENE'S DROP
MAAK EEN LEUKE TEKtNlNG met het
Klene-monnetie (of geef een aardig idee
voor onze tekenaars) en zend deze met
één Frujetta wikkel aan Kiene N.V.
Amsterdom. Vermeld naam, pdres en
leeftijd, f/ke week 20
pri/swinnoors I
9.30—1045 KRO, „Wie gaat er mee
naar Engeland varen
GESPROKEN WOORD
3.30—3.45 AVRO. vierde cn laatste le
zing over het Jodendom in de laat
ste twee eeuwen: „Het land Israel in
de Joodse levensbeschouwing".
DIVERSEN
10.35—11.10 VARA. Laatste uitzending
van. het cabaret „De speeldoos".
8.00—9.05 KRO. Vcnl Creator Spiri
tus, relals-programma waarbij de
luisteraars worden verbonden meb
kerken in Utrecht, Wenen, Straats
burg, Landen, Mechelen, Berlijn en
Venetië. Aan het stut van de uit
zending spreekt de Paus zijn zegen
uit.
9.3019.00 AVRO. Frans halfuurtje
waarin ce>st Catherine Sauvage chan
sons zlnf i van Leo Ferré, hierna een
reportage van Jan Brusse over een
feest op de Mont St. Michel.
Televisie
ZONDAGOCHTEND om negen uur
een extra-uitzending, verzorgd door
de kro van de Hoogmis in een
kerk te Arnhem (9.00),
Hierna (10.55) een rechtstreekse TV-
reportage van een kerkdienst in de ka
thedraal van Uppsala in Zweden, Ne
derlandse commentaar van ds. J. A. van
Nieuwcnhuyzen.
's Avonds een programma van de
NCRV. Dit begint met een documen
taire film yam Walt Dfsney over aller
lei soorten honden (8.008.ÏS).
Om 8.55 een Pinkstcrprogramma uit
de Geertekerk in Utrecht waaraan vele
vocale en instrumentale solisten, het
NCRV Vocaal Ensemble en het Bach-
orkest meewerken. Het geheel o.l.v.
Marlnus Voorberg, Uitgevoerd worden
werken van J. S. Bach en Hündel. Dit
programma is vastgelegd op telerecor
ding. De dagsluiting wordt verricht door
ds. DIederiks (9.35).
ernstige muziek
11.3012.09 VPRO. „Het lied van de
levensadem" door Guillaume v. d.
Graft en Anton v, d. Horst, uitge
voerd door een aantal vrijzinnige
kerkkoren en hout- en koperblazers
van het Rotterdams Filharmonisch
Orkest, het geheel o.I.v. Anton v. d.
Horst.
I.404.05 NCRV. Uitv. op gram.pla
ten vair „De jaargetijden" van Haydnl
7.30—8.00 VARA. Het Hollands Strijk
kwartet voert uit het strijkkwartet
no- 4 opus 44 in e van Mendelssohn.
8,90—840 NCRV. Uitv. op gram.platen
van de cantate no, 174 van J. S. Bach.
II.2512.00 NCRV. Opnamen van het
Concertgebouw Orkest o.l.v. Bernard
Haitink- Uitgevoerd worden twee
werken van Strawinski.
FOLKLORE
5.90—5.30 VaRA. Volksdansen bij mu
ziek van het orkest oJ.v. Gerrlt
Brandjes.
7,90—7.20 VARA. Amalla Kodrlgues
zingt Portugese volksliederen.
10.40—11.00 VARA. De alt Nan Merrl-
man zingt Engelse, Schotse en Ierse
volksliedjes.
JAZZ
1.151.40 VARA. Opnamen van het op
treden van Louis Armstrong op ?febr,
ln het Amsterdamse Concertgebouw.
LICHTE MUZIEK
12.09—12.30 VARA, Zuid Amerikaanse
muziek door Malando en zijn orkest,
4.001,45 VARA. Dansmuziek door de
Ramblers en:het Ballroomorkest van
Jan Cordnwener.
8.35—9.0« VARA. „RefreinfostijA".
8,309.40 NCRV. Programma van ont-
spanningsmuziek waaraan meewerken
het Metropol e Orkest, het meisjeskoor
Sweet Sixteen, het Promenade Orkest,
het ensemble Casse Mqsette en Harold
Shamrock's blaasorkest.
GESPROKEN VOORD
6.50—7,00 VARA. Lezing over Open
baar Kunstbezit.
10.00—1045 NCRV. Politieke commen
taar van prof. Diepenhorst.
DIVERSEN
8.05—8.35 VARA. Laatste radlo-uitzen-
dtug van „Artiestencafé".
9.00—9.30 VARA. - Laatste maandag-
avond-magazine „Marimba" van dit
seizoen.
T elevisie
PRODUCT
OM vijf uur 's middags
Jeugdptogramma van
waarin samenzang wordt beoefend
en een nieuwe aflevering is opgenomen
van „De avonturen van Joekie".
's Avonds om acht uur vangt de uit
voering aan van de operette „Ein Wal-
zertraum" van Oscar Straus; een tele
recording van de presentatie van deze
operette op Eerste Pinksterdag door de
Duitse televisie onder regie van Kurt
Wilhelm. Om omstreeks half elf het
sportjournaal.
Aan een kar at ik een haring
Toen ik de eerste hap genimen
had, vroeg de koopman gespannen-
Hoe is-ie van zoutte
„Goed", zei ik.
Eigenlijk had ik er geen omlijnd
oordeel over, maar ik behoor nu een.
maai tot de naturen, die bij de kan"
per, na de vraag: „mes goed me
neer?" het ook niet in hun hoof A
krijgen „neen" t-5 zeggen.
De haringman glimlachte gestreeld
De buik van een visje openend sprak
hij, met de cadans van rie ongerem.
de verteller:
,Jk had hier net een meneer. Eer
man. Hij staat daar, waar u staat En
hij vraagt een haringGoed, ik «eef
die meneer haring. Die man. Hij
neemt een hap. En wat denkt u dat.
ie zegt?
„Geen idéé", zei ik.
„Hij zegt die bering is te zout"
veruolgde de koopman, „Wou maalt
ik met zo iemand korte metten. Ik
zeg meteen, meneer, hier is een ande
re hnrino. Gratis. Voor niks. Wou die
andere was goed, zei hij. Goed «cm
zoutte. Aan die meneer heb ik das
niks verdiend. Aan die man. Maar
toch doe ik 't liever. Want o meneer-
tje, het is zo'n breekbare bisnfs, ha.
ringen
„Geef er nog maar een", zei ik.
Hij legde 'm voor me neer.
„Weet u wat het is?" sprak h(j', „4^
t'. nou hier aan de kar komt en u zal
wat veel mensen doen, vijf, zes ha
ringen etenTer plaatse, öedoel ik
Goed, dan mag daar een haring tus
sen doorlopen en die is voor de goeie
verstaander een tikje aan de zoute
kant. Dat is mogelijk. Daar -kan
niemand voor wezen. Wat dat betreft
zijn haringen individuen. Neem dat
maar rustig aan van een vakmc Ik
sta dertig jaar met hart en ziel in de
haring, maar ik kan er nog
geen peil op trekken. Maar goed, u
eet er vijf, u eet er zes en de ene
zoute ertussen in, die proeft u niet
speciaal. Die vaart met de andere ak
het ware onder één vlag. Maar opge
past. Nou zal ik u eens iets vertel-
len."
Hij hief bezwerend zijn vet mesje.
„Geef me er nog maar een", zei ik.
Want ik hing aan zijn lippen en
kreeg de indruk dat ik voorlopig nog
wel even zou moeten blijven hangen,
„Nou zult u bij mij één haring ko
pen", sprak hij, „Eén. En die nuttigt
U niet hier, aan rie karNee, die
iaat u amballeren en die neemt u
mee. Naar huis. Goed, u komt thv,is,
U uer/rzst u wat. XJ neemt plaats. En
u gaat die haring op-e-ten. En nu
komt het. Gesteld, datu toevallig een
haring hebt getroffen, die een beetje
zwaar van zoutte is: Dat kan ik nie(
ruiken. Je ként een haring wel inzijfi
kop maar niet in zijn krop.
Maar u zit thuis met die ene
haring en u hebt 'm op en u denkt:
die koopman ga ik niet meer,
want die koopman z'n haringen zijn
te zout". Dat denkt u. En ik ben u
kwijt als klant. Nou zult u een be
minnelijk, mens wezen, dus u praat er
niet 0ver. Maar je hebt mensen, me
neer, die gaan dat overal rondbazui
nen, Aan vrienden. Aan kennissen.
Aan buren, Toe maar. Maak Kees
maar stuk. Want zoiets ettert lang
door, meneer, in de haringbisnis. Dot
dc mensen je mijden, gewoon omdat
ze denken dat je te zout bent
IJc legde mijn geld op het bordje.
„Ach meneer, de mensenzei
hij, „De mensen kunnen zo harteloos
sarren. Na jaren komen ze dan toch
nog eens een keertje bij je terug
en weet je wat ze dan vragen?"
„Nee", zei ik.
Bitter sprak hij:
„Dan vragen ze en, koopman,
zijn ze nog altijd zo zout?"
KRONKEL
(Advertentie LM.)
Bloesemooom
lentedroom
zonnedag
meisjeslach
frisse geest
lente feest
vrolijkheid
Amstel-tM
AMSTEL
„Je ziet zo bleek. Voel je je niet
goed?"
„O ja mama, ik mankeer niets. Pa
pa, mag ik u iets vragen?"
„Hè? Ja zeker, kindje, ik ben ge
heel oor."
>-„Het is een juridische vraag," zei
Catherine. Haar angst was verdwenen.
Haar stem klonk vast en heider. „Is
het waar dat u, nu ik een en .twin
tig ben, niet langer wettelijk aan
sprakelijk voor mij bent?"
„In feite is dat waar. Wat een
houden. Ik zal jullie zeggen wat die vreemde vraagt"
«oor CEÏALD SULLTTT
Oom Tom glimlachte vaag.
hond bezit," zei oom Druid edelmoe
dig, „en dan zullen jullie verbaasd
N Sp<?RT^\AKKCR5 AARZELEN
NIET CM. HUN OPINIES TEN BESTE TH GEVEN
ICK BEHOORT" OPEENS j 3T DEJ
DUR£ 30NG£N$, Die PER.
eigen NAAR de j
VOETBALTRAINING KOMgN
uw &AAJ6 /ie*rs&e
UterlKRU/EXS.-jf /k DU/Zf
Nf£TLANG£R,
reKyxeN.'
EEN A/ACffr-
AERR/EOPMSIEN.
PORTIER
D/A/GSY
SPSPAAN
TOCH
/v/er
f
P DE PARXEERPLAA.T5 5TAAT
/HET BRO/VtCRS SCOOTER.S
AUTO'S VAN DIVERSE
probeerde me een uitspraak van St. zijn. Die hond bezit wijsheid, be:
Barnardus te herinneren. Maar ik grip, gevoel. Breng ze binnen Jack.
kan er niet opkomen. Ik. word oud." zeg ik. En wat doet hij?"
„De tijd vliegt,' zei oom Druid. Hij brengt ze binnen," veronder-
„We worden allemaal ouder, zelfs de steIde Edward.
jongste onder ons. Dag na dag, week
na week, jaar na jaar. Je neef Barna
bas, Sara. Hij is ook ouder gewor
den. Tegen de veertig, zegt zijn moe
der;
„Nee maar, stel je voor!" zei Julia
vol sympathie.
„En of," verklaarde oom Druid.
„hij brengt ze binnen. Breng ze
naar binnen, Jack, zeg ik, maar kalm
aan. 't Zijn ook schepsels zoals jij en
ik, Jack, zoals wij allemaal. En wat
doet hij?" Hij zweeg even om het
dramatische effect te verhogen en zei
,jJa Julia lieve kind. Je neef Bar- t0€n< grote ogen opzettend: „Hij
nabas. En het lijkt gisteren, dat hu brengt ze naar binnen. Hij blaft eens
zijn eerste tand kreeg. Hij bijt even. Maar alles oven voor-
„Ja ja, zei meneer Peacock, „er 2jchiig ais een kindermeisje."
is heel wat ivater onder de bruggen
gestroomd, sindsdien, hè, Druid?'' „Een heel schrander dier, zei me-
„Ut word niet ouder," zei Will neer Peacock. „Een voorrecht het
Clavbrook. „en ik ben liet ook niet eens te mogen ontmoeten. Kom, Tom.
van plan. ik heb me nog nooit beter
gevoeld. En jij, Jack?"
„Ook zo," zei Jack, druk kauwend.
„Goed voer, gezond leven. Hard wer
ken. Slapen als een roos."
,,'t Zweeft mij op de tong," zei oom
Tom. „Het staat in De Baptismo. Ge
knipt voor deze gelegenheid- Kan jij
me misschien helpen, Linton? Ik be
doel St. Eernardus van Clairvaux."
,Nee. helaas niet," zei Edward. „De
„En dat ik, van nu af, kan doen wat
ik wil?"
„Je blijft toch je vaders dochter,
liefje," zei mevrouw Peacock.
„Ja mama. Dat weet ik wel. Ik be
doel dat hij mij niet in mijn kamer
zou kunnen opsluiten, wettig dan,
als ik hem ongehoorzaam zou zijn,
zoals ouderwetse vaders vroeger de
den. Dat is zo, hè papa?"
„Zo ongeveer, Kitty, zo ongeveer.
En daaruit vloeit dan ook voort, dat
ik, door je hoge ouderdom, ontsla
gen ben van de plicht je te voeden
èn te huisvesten. Als je er belang in
stelt zal ik er het advies van een
advocaat over inwinnen. Maar ik zeg
je bij deze, om je gerust te stellen,
dat ik niet van plan ben van mijn
wettige rechten gebruik te maken,
wat zi ook mogen zijn. Je zusters
zijn, zoals je ziet, nog bij ons, hoe
wel ze alle twee meerderjarig zyn.
Wees dus maar niet ongerust, lieve
kind. Je hoeft niet bang te zijn dat ik
drink eens uit. Of ik ga nog denken
dat je door Cambridge bedorven
bent.".
„Ik geloof het best,_ Edmund," zei je van honger zal laten omkomen/]
oom Druid, „we begrijpen elkaar, jij „En u zult mij ook niet opsluiten?
en ik." „En je ook niet opsluiten, liefje. Ik
„Zeer gevleid," zei Edmund, die de geloof dat ik dat veilig beloven kan.
wijnfles boven zijn glas hield. „Laat „Zou bet als „bedreiging en mis-
ik je nog eens inschenken, beste ke
rel. Dat maakt je tong los."
„En trouw dat die hond is, en om
enige St Bernard die ik ken heeft zo te zeggen, geen enkele vlo. Je
vier poten." kunt heel wat leren van zijns gelij-
„Een goede hond," zei oom Druid, ken."
,is de beste vriend van de mens. Be- Hij ledigde zijn weer volle glas,
halve zijn moeder, natuurlijk. Bebal- knikte tegen het gezelschap en ver- ie praatjes.. zei mevrouw Pea-
ve zijn moeder. AI lang dood. de bra- viel in een stilzwijgen met het gevoel cock, opstaand,
vc ziel. Neem nou mijn oude her- van een goed vervulde plicht. Alle mannen, behalve oom Tom,
dershond. We noemen hem Jack. Toen de maaltijd op zijn eind be- schoven hun stoelen achteruit.
Niets beledigends mee bedoeld, me- gon té lopen, werd Catherine hoe lan- „Nog even, mama," Catherine stond
neer Claybrook, dat begrijpt u wel? ger hoe onrustiger. Nu was het ogen- ook op- „Ik moet u iets vertellen.
Ik heb hem al jaren en zijn moer blik gekomen. Zij raapte al haar aan papa en aan u. En aan oom
daan-oor. Dat is geen grof woord, moed tezamen. Tomenaan iedereen."
Emily. Het betekent zijn moeder, „Is er iets. Catherine?"
van grove woorden heb ik nooit ge- „Nee mama, niets."
handeling" worden beschouwd, papa?
Of als onrechtmatige vrijheidsbero
ving?"
„Dat zou ik ook eens na moeten
kijken. Ik kan mij op het ogenblik
geen precedent herinneren."
„Als. jullie klaar bent met die mal-
Wordt vervolgd*