Kinderen vergeten hun
omgeving bij het spelen
vanavond
hoofdrol
in tv-spel
Royal Club
Mons ter plas tiek
Niets over
Hirosjima
ïESlJZEE
Pieter Revet maakt samen
met Jeugdlanden toneel
Gust Romijn schiet
ver naast de roos
Dochter Van
pantomime
speler in
fantasie over
'kind in de
grote wereld'
ROTTERDAM RIJNMOND
RADIO EN TV
Voorstellingen
trekken veel
bezoekertjes
PROGRAMMA
VOORDE
VAKANTIE
PEPIJNTJE 'DARTELT OOGVERBLINDEND' ROND
Creativiteit
Theaterbcwust
Voorstellingen
Hoofdletsel na
aanrijding
IndianTonic
heeft „it" - heeft pit
maakt fit!
Parkeergarage
bij het Weena
Bedldendé, kunst in Rijnmond
Doe-beeld
,f
De Groeisels
Statusprijsje
Vanavond: Radio
Televisie
Duitse tv
Zondag: Radio
Duitse tv
Maandag: Radio
Duitse tv 1
tmtm jon. hm
pag. 4 - zaterdag 7 augustus 196$
f (Van. een onzer verslaggeefsters)
fpJWV van de nieuwe «tand* dit
i*-1 jaar in Jeugdland i* het
theater Tijl Uilenspiegel, geeste
lijke vader van dit vrij Qrtqeuxrre
theater ie Pieter Revet die
bij de raad voor db'liêhamelijke
v opvoeding de jtvg&rtcreaUe W
hartigt. Daarnaast heeft hij 2(jn
I hobbies, die niét Vteer uit zijn
leven zijn weg te denken: het
.regisseren van amateurtoneel en
\zelf optreden als voordrachts
kunstenaar. Het werken met kin-
deren heelt hij dun uit de praktijk
geleerd. Zijn hobbies en liefde
voor het toneel vormen de impul
sen, die hij nodig heeft om de hin
deren de theater af eer by te bren
gen,
ROTTERDAM, zaterdag. Het
vskantteprogramm* voor maan
dag 9 augustu* luidt: 9—17 uur
Jeugdland, Aboy-.en Energlehal,
Wytemaweg; 10 uur Poppenspel
Jan Nellaaen, s.v. St. Elisabetfa,
Rob, FruUwrtrsat; 10 uur Poppen
spel Don en Ly Vermelre:
«.v. Krslltigen, HoningenHjk: ï0
uur Jeugdtoneel Vtojeê. s.v. Pen
ei recht 1, Kerkwerveaingel; 14 uur
Poppenspel Jan Neltesen s.v. St
Laurens, Crooswykseweg; 14 uur
Poppenspel Don en Ly Verroeire.
s.v, Het Noorden Noorderksnweg.
14 uur Jeugd:oneel Vin jee. *,v.
Jeugdland, SmSlshodtaeweg.
HOOGVLIET. en 14-111
uur Vakantteclub. )fDe Lood»",
Ou deiand en „Flamingo", Meeu-
wen plaat.
LOMBARD1JEN, 10 uur Puz
zel tocht, vertrek Horoenispleta, 14
uur Filmvoorstelling, wijkge-
bouw, Manan derstraat.
O VERSCHIK, 14 uur Jeugdbi
bliotheek, Hnomaingel 14 uur
Speien, speeltuin ScmewUk.
PERNIS. 14 uur Filmvoorstel-
Eng, gebouw Rehoboth.
SCHIEBROEK, MO en 14 uur
Werkplaa s speelgoed, St. Stepha-
nu«school en Goede Herderschool
JJSSELMONDE, 10 en 14 uur.
Poppenspel, tent Velgertijk.
Hermine de Jong leert de kinderen hoe zij zich moeten bewegen als poppen.
I De Jaren, dot 9c In Jeugdland heb
1 rondgekeken, la het mij opgevallen,
dat ®r wel veel verscheidenheid I».
maar weinig apel. Er ia natuurlijk
de poppenkast en de kinderen ma
ken. poppen, maar voor het apel wat
geen mogekjlchold. Vorig laar ben ik
gaan praten met de leiding om tot
creatief apel te komen. Er waa toen
een voorstel om In een hoek lappen
neer te leggen, waarmee de ktode-
ren dan iet* konden creëren. Maar
i dat zou ten mislukking geworden
fit».
Daarop ging de heer Revet aan
een theater denkan. De leiding stond
er enigezin* sceptisch tegenover:
ter. eer*te omdat het grote koeten
l m#t zich mee zou brengen, ten twee
de omdat men dacht, dat het geen
«UOCM zou worden. Maar dankzij het
IdeeUame en het doorzettingsvermo
gen van d« heer Revet la hot thea
ter er toch gekomen, En in de twee
weken, dat Jeugdland nu open la,
blijkt, dat het de moeite waard ia ge*
Da heer Revet, die terzijde wordt
gestaan door Hermine de Jong
"(leerling gem. kweekachool), Allee
Schouten (In opleiding voor kleuter
leidster) en Pater Sellbtreer (leer-
i Ung aan een kweekachool kt Den
i Haag), I* uitgegaan van het creatie-
v>* apel, waarbij de kinderen vrij
moeten zijn. De bedoeling waa, dat
de kinderen zelf met kteeen
«pel zouden komen.
let de praktijk la dat onmogelijk
gebleken.
„Ze komen steeds met tets, van de
telavlale. Maar daar lopen ze op
va#t: ze kunnen nlels meer aan hun
- eigen fantaeie overlaten. Ik probeer
1' het nrookje weer levend te maken.
Als de kinderen '«morgen* bij el
kaar zijn, wordt htm verteld, weit we
t gaan doen. Dan vragen we wie een
bepaalde rol wil spelen. Daarna gaat
Nto groep vaat oefenen, een andei
gast de kleren maken, enz.'
Ken telcatepel la niet gelukt Van
buitenaf dringt teveel lawaai In het
theater door. zodat de kinderen niet
He ver*taan zijn. Bovendien zijn zii
enigszins geremd door de tekst
We zijn nu gebonden aan een spet
dat la kwestew op gebaar en bewe
ging. Dat ia een aoort Idealisme van
me: de kinderen te laten merken,
wet til met hun bewegingen kunnen
doen. Omdat hot klndem ven de la
ger* school HJn lukt dat vrij goed
Zij durven nog.
Een ander doel van dit experiment
is de kinderen theeterbewuet te ma-
pen, we atelier Iemand san.
tier, en iemand, die de f'"
den ze JK/pfll een*, duf ze eikaars
kostuum kapr>t maakten. Ze moeien
ook niet direct toegeven aan eigen'
verlangens, niet de weg ven de min
ste weerstand kiezen
Er la #en groepje kinderen, dat de
hale week al meeloopt. Ze vormen
de vaste hem. Zo langzamerhand
leren ze ontdekken wat toneel is.
Avond* mogen de kinderen de
kostuum*, waarmee zij die dag heb
ben gespeeld, mee naar hul* nemen.
Hoe Komt de heer Revtt aan zijn
«pelen?
„Ik heb bepaalde Ideeën In m"n
hoofd, '«Avond*, na de voorstellin
gen komen we «amen, om even te
overleggen. De volgende morgen
werken we het uit. zo groeien we sa
men naar een spel toe. De kinderen
mogen ook hun Ideetfn naar voren
brengen"
Om een uur middaga Is er gene
rale repetitie. Om half drie 1* de
een te voorstel Hng en om half vier
de tweede. Voor het «pel begint, ver
telt de heer Revet aan de toeschou
wer», waar het over gaat. Kinderen
belangstelling hebl
de volgende morgen komen om aan
een nieuw «pel mee te doen. Gemid
deld werken er 25 kinderen per dag
mee. In het theater kunnen onge
veer 300 kinderen de vf*»rstel)lng
bijwonen. Tot nu t>e is de ruimt».,
steeds geheel gevuld geweest.
Uit deze resultaten blijkt wel,!
dat het experiment van de heer'
Revet, mcce* heeft. f
Met zijn Idealisme weet hij te be-s
reiken, dat de kinderen zich voorj
toneel gaan interesseren.
ROTTERDAM, zaterdag. De 24-
iar'.ge :uinder C. Pot» botste op de
Hoofdweg met zijn motor tegen een
auto die plotaellng linksaf «loeg. Post
remde, maar bo st* toch frontaal te
gen d« auto. Tien meter verder smak-
te hü tegen de «trast Met hoofdletsel
en anijwondan aan hoofd en armen Is
hij naar het DUkztgtzlekenhuls ge-1
bracht. i
(Van onze radio- en tv-rcdactie)
HILVERSUM, zaterdag.
Een meisje van zeven jaar speelt
de hoofdrol in een televisiefan-
taaie die de VPRO vanavond op
het scherm brengt: Pepijn
Spoor, dochter van pantomime-
speler Will Spoor. Pépin heet ze
in dat stuk: Pépin en de grote
mannen. De televisiecamera
registreert wat voor indruk liet
kleine rnehje krijgt van de grote
wereld, waar ze twintig minuten
lang helemaal alleen ingezet
wordt.
„Pepijn Is In die televisiestuk eigen-
alleen maar een verbindend ele-
(Advertentie l.M l
Nu ook in grote fles!
kon W« taton iemand kMrtl— ko-
1 tl Bi» p-ST-
j .rïHr«i »>r
tiun pUatKn brengt. We hopen, det
als ze to hun loven nog oen* iet* met
theater te mmken krijgen, de drempel
vr#*s ven sich af weten'te gooien.
De kind«ren mogen v««l tn het
theater, maar se rooaft» luisteren
naar de leiding. Ds klatUrsn moe
ten ook laren, dat «e in «en sntcmble
«pisIen. Ze moeten met elkaar reke
ning leren houden, tn hst begin had-
(Vu Mn on»r nnUnrön)
BOTTERDAM, vitjd»*. VattWd
Jaar ni men bezinnen met de bouw
tan een parkeergaragannax kanio'
mteamplex aan hel Weena tussen de
Karei Doormanstras t en
Er moeten eeret nog palen uit hel
betrokken «tuk grond worden ge'rok
ken. De wethouder van openbar* wer
ken, mr. K, Bavtok, die «t glate-
ren tijden* de vergsdering vin de ge-
r meenteroad meedeelde, sel dat de ga
rag* plaat» sou bbdea aan 8#Ö auto
en dot de bouw voor rekening van het
pensioen foods van Philip* geechledt
BU de®* gelegenheid zet do wethou
der, dat de vertragtng te de bouw
vm de schouwburg!arage (800 plaat
sen) me® zou vailtn. Dit bouwwerk
'->») ongeveer golljk met het concert-
t gebouw klaar zijn.
Wat de exploitatie van deie sarsge
verklaarde de wethouder, d*1
k rwda dertig uplruUfldndl»
£0 hem hebben gemeld.. Op, W
auguehts is de openLan tosctartfvtag
rpERUG van vakantie ben lk eens naar de
A monsterplastiek van de Rotterdamse beeld
houwer Gust Romijn gaan kijken b(j de Dr. Da
niël den Hood-stlchting aan de Breede HUledijk.
Het ia een geschenk van de Meneba, welk ge
baar op zichzelf te waarderen valt-en als gebaar
aanzienlijk veel groter is dan het kritisch ver
nuft dat by zulk aoort zaken nu eenmaal onmis
baar is, want deze plastiek stelt duidelijk teleur.
Hst Is eert ondefinieerbare creatie, groot en zwaar en,
met permissie, nogal «lep Ui de benen voorzover wij
dan van benen mogen spreken. Dat ze ondefinieer
baar ls, hoeft geen zonde te zijn. Dit komt to de ab
stracte kunst meer voor. Erger 1*. dat ze geen karak
ter heeft en ons In geen enkel opzicht vermag te boel-
on. Kortom, het 1» een misgreep, niet tn staat enige
vreugde te wekken of het moet de vreugde zijn van de
abstractc-kunst-hater die ar het zoveelste bewijs in
ziet dat hl) gelijk heeft en het dus naar de mestvaalt
verwijst.
In een Interview dat in deze krant verscheen, noem
de Gu»t RomUn zich meer een beeldhouwer dan een
beeldhouwer. Het waa niet onaardig opgemerkt, maar
erg ver komen we daar natuurlijk niet mee, HIJ sprak
ook over aUn protest tegen nivellering en onmense-
lljklng, speciaal tn onze nieuwe gelijkvormige woon
wijken. lk kan met htm meevoelen, maar waarom
blijkt dar, niet uit deza mcmsterplastlek dat hij aljn
protest Inhoud weet te gevenT Waarom ons dan xo'n
vreugdeloo* hoopje darmen voorgezetT
VIET is allemaal wel groot, maar met groot maakt
A* men nog geen kunst en het is onmensetijk
zwaar, doch üok daarmee wordt nog geen kunst
geboren. Mijn goede vriend Pierre Janssen redde er
zich niet ongeechlkt uit door te zoggen dat Romijn
geen kijk- maar doe-te 'den maakt: Doe er maar
eens let* mee. Krijgertje spelen misschien?
Ik kan mij niet goed voorstellen dat Romijn zelf
met deze schepping erg in zijn sa* is, HIJ bouwde
na de oorlog een reputatie op dia hem vooral in het
buitenland geen windeieren legde. In Rotterdam
hadden wij zo ons* eigen gedachten over aljn
kunst en wy waren bepaald niet altijd In do wolken
over wat hij op schaarse expoaities toonde.
ZUn werk evolueerde met oen snelheid die soms
van de ene tot da andere tentoonstelling nauwelijks
was bU te benen. Gouache*, schilderijen, monotypes,
IimIMv RMlwwn SlAtan Womt wtuniden alkur
maar nog voor wU tot besinning konden komen
ronde Gust als een Marathonloper alweer verder.
GUST ROMiJN geen artistieke adem
in plaat* van een penseel voor de verandering een
acetyleenbrander torsend, gereed tot lassen en tove
ren met oud Uzer,
"VERSCHEIDENE opdrachten markeerden zijn on-
rustig pad. Hei Montessori-beeld In Bibdorp
b.v. dat echt wel iet* heeft of de decoratieve stalen
bloem to het Hoogvlietse postkantoor. Sraka mis
schien weer een grote plastiek in datzelfde Hoog
vliet een nieuw groeisel, maar hopelbk beter dan
dit De groeisels, waar je in kunt kruipen, de grot-
weekt, zijn trouwtna niet
I eerder toegepast door de
wontngen waarvan hU spreekt xijn trouwtna niet
nieuw. Het genre werd al eerder toegepast door de
Fransman Eiienne-Martln. overlgenB doordachter.
intelligenter en met meer smaak dan Rombn het
hem nadoet Hei zijn tamelijk bizarre bedenksel*
en men kan zich iets opwekkenders voorstellen dan
deze dool hofwoningen. Toch prikkelen dergelijke
K elsels de fantasie en het la dus geenszins ondenk-
ar dat het experiment voor Hoogvliet ona tal
kunnen vertederen of imponeren. Zijn labiel talent
zorgde nu en dan ook voor verrassingen. Tu**en
het vele dat uil zijn handen is gekomen bevond zich
zowel kof als koren.
Jammer dat deze plastiek van d« Meneba
in een kunstwerk mag
MET is 1
zoveel mist wat men
verwachten. Het ontbeert nu eenmaal krocht span
ning, de adem ven het zuivere, het echte, We wor
den er niet door beroerd. Het staat er maar een
beetje atom te staan en het kan hoogstena van zich
zelf zeggen dat het toch maar even 80.000,— heeft
gekost. Een startup ritsje, En dan te bedenken dat
Rotterdam na de oorlog heus wel Iets heeft ^willen
doen om de tekorten op kunstzinnig gebied weg te
werken. Het lukte niet aitbd. Waarom het niet
altijd lukte blijkt uit deze vergissing.
L, W. SCHMIDT
JUk
ment, ze i* een oflcnuerbtijdertje, dat
er doorheen dartelt". Zo beschrijft de
moeder van de jonge hoofdrolspeelster
de rol uon haar dochtertje. Zij was
ook bij de opname in de Buttemsc
studio Concordia aanwezig.
JJN dochter vond het gewel
dig fijn om mee te doen,
maar lk heb tegen haar ge
zegd dat ze niet tegen alle
mensen moet gaan vertellen dat ze op
de televisie komt, anders wordt het
zo'n vervelend kind. Ze mag natuur
lijk wel kijken vanavond."
Het Idee voor Pépin en de grote
mannen is van de acteur John Leddy.J
op het ogenblik bij de toneelgroep En
semble en bij het televisiepubliek be-i
kend door een groot aantel tv-rollen.
Hij schreef het stuk zelf „Alleen maar
als probeersel, omdat ik al een tijd
met het idee rondloop televisieregie
te gaan doen. Ik dacht: om te be
ginnen 'a het niet zo kwaad qm Iets
van jezelf te regisseren, want dan weet
Je In ieder geval precies wat je ermee
bedoeld hebt."
MAAR ondanks deze redenering
ls het niet John Leddy die
Pépin regisseert. Nog voor
het zover was, had VPRO-re
gisseur Rob van de Linden de opzet
al gezien en er beslag op gelegd. „HU
vroeg aan mij of hij het mocht gaan
doen en ik vond het uitstekend", al
dus John Leddy aie toch bij alle repe
titief) en opnamen aanwezig ls ge
weest. HU heeft zich veel bezig gehou
den met de kleine hoofdrolspeelster,
die zich soms wel eens wat een
zaam voelde in die vreemde televisie
studio. „Dat kon Je zo af en toe wel
merken", zegt John Leddy. „Maar
MET programma Nieuwe Oogst dat
de Avro op gezette tijden voor de
televisie brengt i* niet direct een
vriendelijk, maar u»«l een onderhou
den d programma. Jonge mensen ma
ken hier hun TV-debuut en ze stappen
afwisselend gekraakt of welgemoed
van di pijnbank af waarop ze eige
ner beweging z(jn paan liggen. Ze toii-
len namelijk tn „het vak", en de Avro
geeft ze vast een voorproefje, hoe de
collega's van later daarover zulten
denken.
Het zangduootje van twee dames,
dat gisteren jammerlijk met de ether
duelleerde kan in het vervolg maar
beter wegblijven en het meisje dat zo
op Wllleke Aibertl leek, maar mejuf»
frouw Van Zutphen heette mag terug
komen. Al raet al een wreed avondje,
waarbij een losgelaten bataljon mili
tairen van de artillerie of zo ervoor
zorgde dat zelfs de moedigste debu
tant zich niet te ver van de coulissen
waagde.
Het enige programma-onderdeel
waarto gisteravond redelijk tijd aan
wezig waa om even «til te staan bi) de
200.000 doden en verminkten van Hi-
rosjlma, twintig jaar geleden, was
Avro's Televtxier. Dat ls dan niet ge
beurd.
Wel werd uitvoerig gepraat met een
Surinaams bewindsman, die moeit*
deed de problematiek van «Un land
voor ons nog onbegrijpelijker te ma
ken. Dan waa er een komkommertijd -
verhaal over de „muur" In Kerkrede,
een ijzeren hek dat daar de Neder
lands-Duitse grens markeert, maar
waar wij niet direct en» bedreiging
van EEG. NAVO of wereldvrede to
kunnen zien. En tot slot mocht een
verwarde meneer met op| trokken
werkbrauwen, die erg goed geweest ls
In „het verzet", vertellen dat het met
een te formeren vrijwilligerskorps
voor Vietnam al net zo ls als met de
foto van prinses Beatrix en Claus vnn
Amsberg. trouwen* ook met Irene
was het zo, en dat het korp* niets met
heaft, hel
PEPIJN SPOOR
debuut voor camera's
dat eenzame is ook een belangrijk ele
ment in het programma.'"
van John Leddy. .Ze deed precies
wat men tegen haar zd en ze onthield
alle*. Ik heb me er gewoon over ver
wonderd", zegt haar moeder. De vak
man, de acteur Leddy, voegt daaraan
toe: „Het meisje heeft echt haar best
gedaan, maar het was fout van mij
om te denken dat een zevenjarige kan
acteren. Daarin heb ik me dus eigen
lijk een beetje vergist. Je moet de ge
beurtenissen op haar gezicht kunnen
zien, de kijker moet merken dat ze
iets beleeft Bij de film kun je dit
kunstmatig bereiken, maar bij televi
sie ls dat onmogelijk".
PEPIJN Spoor zit op het ogenblik
nog op de Geert Grooteschool
in Amsterdam. Ze is pas over
gegaan naar de tweede klas.
Over toekomstplannen denkt ze nog
niet na. „Repeteren en toneel is ze
natuurlijk wel gewend omdat haar va
der pantomimespeler ls", zegt haar
moeder. De plannen van John Leddy
zijn wèl duidelijker omlijnd: hij U vast
van plan verder te gaan met televisie.
van plan verder te gaan met televisie.
„Maar," zegt hü „Het liefst half om
T n fpl 11 OTPtt i half. Gedeeltelijk acteren op het toneel
lilLCliigd.il/ en gedeeltelijk regisseren voor de tele-
REG1S3EUR en schrijver waren
zeer tevreden ove* Pepijn
Spoor, die met dit werkstuk
haar eerste schreden op het te-
leviaiepad zette. „Ze la enorm Intelli
gent en consciëntieus", is de mening
en gedeeltelijk regisseren voor de tele
visie", In ieder geval heeft hij voor
lopig nog zijn schrijverstalent aan
dit medium gegeven, want in het vol
gend seizoen brengt de AVRO een
serie van drie kinderprogramma's
die hij heeft geschreven, op het
scherm.
HILVERSUM L 18-00 Lichte mu
ziek met toeristische tips. 18,30 Licht
baken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Ac
tualiteiten. 19.30 Amusementsmuziek.
20.30 Drie van Etck wat wils. 21.80
Reisoogst. 21.50 Uchte muziek. 22.20
Actualiteiten ol muziek. 22.29 Boekbe
spreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Tussen
licht en donker, overweging. 22.55
(Ster; o) Nie- we klassieke grammo
foonplaten. 23.59-24.00 Nieuws.
HILVERSUM 2. 18.00 Nleu i en
commentaar. 18.20 Voor de kinderen.
19.30 Promenadeconcert to Londen.
20.30 Nieuws. 20.35 Graag of niet,
hoorspeL 20.50 Promenadeconcert in
Londen. 22.00 Het schilderij, eenakter.
22.30 Nieuws, 22.40 Sport op zaterdag.
22.45 Chansons. 23.15 Lichte muziek.
23.55-24.00 Nieuws.
vu*. 17.00 Muzikaal onthaal. 17.30
Voor de kinderen. 17.50 Nieuw*. 18.05
Marathon, 18.30 Roemeen* orkest,
19.00 Klassieke muziek. 19.40 Chan
son*. 20.00 Nieuws, 20.05 Radiopbil-
harmonisch orkest en solist. 21.10 Er
gens. 21.35 Die schöne Galathée, ope
rette. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualitei
ten. 23.00 (Stereo) Klassieke muziek.
23.55-24.00 Nieuws.
NEDERLAND L 11.00-11.45 H.
Mis. 18.00-17,30 Nationale zwemliam-
pioenschappen te Emmen. 19.00 Bij
bel vertelling door en voor kinderen.
19.06 Kentucky Jones, TV-film. 19.30
Franciscus van Assist, TV-film. 20.00
Journaal. 20.05 Sport in beeld. 20.30
ZomercarrouseL 21.20 Vrouwenle
vens. 22.00 Concertgebouworkest.
22.45-22.50 Journaal.
Defensie te maken 1
ietgeen ons
aJles bü elkaar genomen een beet]*
In het ongewi*»* Uet over tifa bedoe
lingen. i
Nogmaals: weinig of niets over Hi
rosjima. De film „Hiroshima mor;
amour" had wellicht gedraald - kun
nen worden, of ook net toneelstuk
JCen zon op Hiroshima" van Manuel
van Loggem was ergjepast geweest,
maar niemand heeft dear kenne
lijk aan gedocht.
Alleen zagen wU In het laatste NTS-
journaal de demonstratie van «t roon-
•en tn Amsteidam. Ben wat tieUg*
vertoning, maar tegen de achter
van het gebeurde wel een nutl
J. v.d.,B.
NEDERLAND I. 19.00 Nieuws in
bet kort. 19.01 Voor de kleuters. 10.00
Patrouillewagen 54, TV-film. 19.30
Hollywood and the stars, TV-film.
20.00 Journaal 20.20 Pépin eo de gro
te mannen, TV-spel. 20.40 Happy New
Yvea, programma rond Yvea Mon-
tand. 21.27 Dé oude draaidoos. 22.12
Licht orkest met zangsoliste. 22.40-
22.45 Journaal. -
NEDERLAND 2. -7- 20.00 Journaal,
20.01 Lichte muziek met zangBOllste.
20.40 Hoe heten onze kinderen?, docu
mentair programma, 21.00 Pareldui
kers, TV-spel 21.50 Tussen hemel en
aarde. 22.10 Einde.
EERSTE NET. 17.45 Sportjour
naal. 1B.30 Ruzie met Charlie, TV-
spel. 19.00 Nieuws. 19.03 Actualiteiten.
19.15 Ein Ferienabend un der Ostsee.
19.59 Programma-overzicht. 38.30
Hier und heute. 19.12 Intermezzo-Be-
ginn. 19.15 Familie und Ausflüge:
mijn drie zoons. 19.45 Programma
voor veilig verkeer. 20.00 Journaal.
20.15 Die Kalserto, operette. 32.45
Journaal 23.00 Froschmaun Crabb,
Engelse speelfilm. 0.35.Nieuws.
TWEEDE NET. 18.00 Reportage
over het koelproces. 18.25 Die Dreh-
schelbe. 18.55 Whisky tür den Sheriff,
TV-spel 19.30 Heute. 20.00 Schaufen-
ster, - kunstenaars, sterren en promi
nenten in onze atudlo. 20.50 Het com
mentaar. 21.00 Kommissar Maigret,
TV-film. 21.50 Sportactualitelten. £3.00
Nieuws.
HILVERSUM L 8.00 Nieuws. 8.15
Orgelconcert. 8,30 Morgenwijding,
9.00 Geestelijke liederen. 9.45 Nieuws.
10.00 Inleiding hoogmis. 10.05 Hoog
mis. 11.15 Populair* muziek. 12.10
Boekbespreking. 12.20 Gitaarspel
(Stereo). 12.30 Nieuws. 12.35 Buiten
lands commentaar. 12.45 Grtmmo-
foonmuzlek. 14,00 Kamermuziek, 14.35
Klassieke en moderne mufiek. 15.00.
Marathon. 16.30 Ucht orkest en ko
ren. 17.30 Gereformeerde kerkdienst,
,18.00 Negro spirUustf», HMO Koor-
ung. 18.30 De wég, de waarheid en
het leven, 18.45 Geestelijke .Uederen.
19,15 Het Christendom In het wereld
gebeuren (4). 19.90 Geestelijk* liede
ren. 20.00 Nieuw*. 20.07 Reflex. 20.15
Mustek kent geen grenzen. 20,50 Voor
dracht 21.05 Muziek kent geen gren
zen, 21.30 Klassieke, en moderat mü-
.zlek. 22.25 Boekbespreking. 2&3D ftws.
22.40 Spiloog. 2240 Licht* muziek.
23.55-24.00 Nieuw*. r
HILVERSUM H. 8.00 Nieuw»,
8.18 We«r of geen weer. 9.45 Geeste
lijk leven. 10.00 Geloof tn hgtuurwe*
tensohsn, 10.M Ned, Herrormde kerk
dienst. 11,80 Vraag *n ahtwoprd. 11.4Q
Grimmofoonimaiëk. 11.45 pe kerk in
de spiegel **n d* pers, 12.00 Het Oe-
NEDERLAND 2. 10.30 Walt Dis-
rt, ney voor jong en oud. (dl 1). 20.00
J p/erme Journaal. 20.05 Margie, TV-film. 20.30
Binnen 50 dagen naar Jaw.
21.40 Gevangenen van het steen. 22.00-
22.15 Sport in beeld.
EERSTE NET. 11.00 Die Vor-
echau. 11.30 Abtei lm Park. 12.00 Der
Internationale Frühschoppen. 12.45
WeekjournaaL 13.15 Regionaal Jour
naal 14.30 Voor de kinderen. 15.00
Patriotten und Piraten, 15.45 Interna
tionale tenniskampioenschappen van
Duitsland. 17.30 Wunderwelt im See.
18.15 Sportjournaal. 19.00 Wqreldsple-.
gel 19.30 Sportjournaal 20.00 Jour
naal. 20.15 Die eigenen vier WSnde.
21.45 Nieuws. 21.50 Kubelsche Kulis-
sen.
TWEEDE NET. 14.25 Vorschau.
14 55 Reportage van de Duitse atle-
ttekkampioenschappen in Duisburg.
17.45 1945-Sieg ohne Frieden. 18.15
Nieuws. 18.30 D*r Klassewagen. 19.00
Joseph der Trfiuroer (2). 19.30 Heute.
20.00 Hat Volkstheater. 21.45 Theater
suf Ketsen. 22.00 Nieuw*. 22.05 Die
Femseh-elte r aschule.
HILVKR8UM t 7,00 Dagopening.
7.10 Klassieke muziek. 7,20 Sport van
zaterdag. 7.30 Nieuws. 7.40 Radio
krant 7.55 Lichte muziek. 8.10 Gewij
de muziek. 8.30 Nieuws. 8.40 (Stereo)
Lichte muziek, 9.00 Verxoekprogram-
ma voor de zieken. 9,35 waterstan
den. 9.40 Voor de vroliw, 10.10 Klas
sieke muziek. 10.30 Theologische
etherleergang. 1.05 Lichte muziek.
12.00 Touring-Club, IR22 Voöï boer en
tuinder. 12Z1 Mededelingen; 12.30
Nieuws. 12.40 Ondergang van da Rij
zende Zon. 12.50 Meisjeskoor en licht
instrumentaal sextet 13.10 Klassiek,
Pianotrio. 13.40 Nederlandse solisten
parede.14.00 Transistor. 15.25 Viool
en plsno. 16.00 Bijbeloverdenking-
18JQ Klassieke liederen. 16^0 Klas
sieke muziek. 17.00 Voor de kleuters.
17.15 Licht* muziek. 17.30 Uchte mu
ziek. 17.50 Overheidsvoorlichting.
HILVERSUM A U 7.00 Nteuw». ?.W
Ochtendgymnastiek, 7.20 Be tea rdco fl
eert 7.30 Uchte muziek. 8.00 Nieuws.
8,10 Uchte muziek. (8.25 De groente
man J.8.45 Morgenwijding, ,8.55 Oude
muziek. 9.00 Voor de vrouw. &40 Kin
derkoren. 10.0Ö Voor de kieutersu 10.10
Lichte muziek. 12.00 Licht orkest;
1L27 Mededelingen; 1380 Acttotilütei.
ten van het platteland. 12.37 Licht or-
keat 13.00 Nlrawi. 1R10 AituatiWten*
-i 1388 Beursberichten» 1880 (Ste«!*)fi
s klassiekemuziek. ^14*50 Lezing met
i smnmofoonplatan. 15^0 - Uchte mu-
3 tlritTpm 18.00 Ntouws). ;l64IO'De Jo-
b*n wUlem triad Kapel JT^)0:0*^4**1*
vaart an wti. 17.l« Ucht «ucmbi* en
solisten. 17.35 Lichte muztêlf
oft niAt ériss^' 1T;15 InterateUoiMtif X
kspp«rsahow» ti - - -