NRT: eerst blijspel 9 Nieuwe miss Marple ZO IS Fernandel en Bourvil Rob de Vries: 'Basis gelegd' bij Geeuwen striptease Legendarische Chaplin Detective van Agatha Christie Tentoonstelling, van knappe affiches Kernachtig Aantrekkelijk Oordeel herzien t£± ROTTERDAM RIJNMOND TABLEAU DE LA TROUPE OP REPERTOIRE '65-'66 OOK „LUTHER" VAN OSBORN Jerry Lewis: goed gek WEER MARGARET RUTHERFORD IN DE HOOFDROL déukunst in Rijnmond AZ ÖRDOG ES A TIZ PARANCSOLAT Arena Centraal Cineac-Beurs Cinerama Colosseum Corso Grand Harmonie Kriterion Lumière Luxor Metro Prinses Rex Studio 62 Thalia 't Venster Victoria 4 - wydsg 13 augustus 1965 (Van onze kunstredactie) ROTTERDAM, vrijdag. Het blijspel „Nooit te laat" van Summer Arthur Long is het eerste toneelstuk op het repertoire van Nieuw Rotterdams Toneel voor het seizoen 1965-1966. De première heeft plaats op 17 september. De regie en de vertaling zijn in banden van Luc Lutz. MHOHffli teaee": een zoals gewoonlijk verkeerd gekozen titel voor een nogal onbenullig fllmwerkje, wwurin te pa# en te onpas vervelende stripteaseacènes worden opgevoerd. Bet vertaal behelst de geschiedenis van rijkelui'# dochter Sophie die aan de baud van een erts, op wie zy ver liefd ia, kennis maakt met het voor htar vreemde Parijs. Een kennisma king die hoofdzakelijk bestaat uit het frequenteren ven één etablissement, waarla voornamelijk „gestript'' •wordt Ia een Impasse tn hun jonge helde, besluit het meisje eveneens een «tripnummer weg te geven, maar wordt oog Juist voor de onthulling weggesleept door vriend-arts, die een tijdlang in zyn bewegingen wordt be lemmerd door andere, hem vereren de meisjes, Als hij dan ook de foto's die van Sophie tijdens het „strippen" zijn gemaakt, terugkrijgt, is alles pais en vree en kan strenge papa een over dadige bruiloftsspeech afstaken. Zoel# gezegd: een film waarbij inea eea geeuw nauwelijks kan inhou- .- dem-Sm morsige vlek op hst bios coopdoek is bovendien niet bevorder lijk voor de kwaliteit van* het film beeld. WÊÊKBÊBÊ Een van de be- ■HHlfl tere Jerry Lewisfilms heeft War de vervelende titel „O, moe- der, wat een broeder" meegekregen. Zn dit ln een gekkenhuis gesitueerde vertxaal Is Lewis een ziekenoppasser die, uiteraard, alles verkeerd doet. Frank Tashlin is de regisseur van de ze op de befaamde Lewls-bekken- trekkerij en sltuatiegrappen geba kerde komedie. Men kan over Lewis kort zijn* men mag hem niet Ik word «Rijd nogal weerloos van hem. Ook ditmaal. H. J. O. Nieuw Rotterdams Toneel geeft verder in het eerste deel van het nieuwe seizoen opvoeringen van „Luther" van John Osbom (pre mière in november, regie Richard Flink), „Amphytrion" van Mo lière (première eveneens in no vember) en „II faut passer par les nuages" van Francois Billetdoux (première in januari), „Amphy trion" is nog niet eerder in ons land opgevoerd, „II faut passer pas les nuages" was in Parijs in het vorige seizoen een groot suc ces. NRT-dk*oteur Rob dc Vries, die de repertoirekeuze glsterawrgen bekend maakte tijdons de gebruikelijke bij eenkomst na de vakantie mot de ac teurs en actrices in do foyer van dc Rotterdamse schouwburg, wilde over het stuk dat lri oktober ln première gaat nog geen nadere mededelingen doen. Hij vertelde wel, dat NRT de opvoeringsnechton van „Killing of siBler George" van Frank Marcus heeflt gekregen. Dit spel zal later in het sei&oen ten tonele worden ge bracht. „KR-llnig of sister George" is momemteel een success in Londen. Vol ge na Rob de Vries, die burge meester W. Thomassen en wethouder mej. mr. N. Zeeienberg mocht be groeten, is voor het drie Jaar oude NRT de basis gelegd, waarop men destijds had gehoopt. Over het plan voor de volgende periode gaf hij geen bijzonderheden vrij. „Het ls echter niet zo, dat wc nu maar weer eens aan een setzocneUe gaan beginnen. We willen terdege een bijdrage leve ren aan de culturele taal van deze ■tad en haar aéhterland". Ook mr, L. E. Briët, voorzitter van de stichting Nieuw Rotterdams To neel, stelde, dat de aanloopperiode ge slaagd is. Hij gaf enkele wensen dootr: een betere outillage van de schouw burg en een toneelschool voor Rotter dam. Afscheid nam men gistermorgen Cl NE AC-BEURS iReeds vele malen jhiftrff an: "Wft».' gere films van Chaplin7 teruggebracht en steeds was het, hoewel ze uiterlijk toch volkomen verouderd^zijn; - een succes.' Vele woorden zijn ér de.-laatste: jaren geschreven om dit te verklaren, meestal in zwaarwichtige beschouwin gen 1 waarmee getracht werd 'de'per soon Ohaplln .te analyseren. Vöor. oris is CKaplin echter eenvoudig" de.man, die niet alleen zichzelf, maar ook'zijn medemens door em door kent en ..die bovendien de gave bezit de humor en tragiek in het leven van dezertiens op milde en ontroerende wijze voor iedereen begrijpelijk gestalte te geven. Die gave bezit slechts een enkeling. Dat verklaart dus zijn eenzame positie ■temiddenvan de vele vergankelijker filmgoden. En omdat humor en tra giek van alle tijden zijn, zullen de films ■van Chaplin jong en oud blijven ver maken en ontroeren. „The gold ruSh" dateert uit 1925. Het is, zo men dit al zeggen kan, een van de beste films van Charley. „The gold rush" die nu draalt is echter niot geheel gelijk aan de zwijgende film van eertijds. Onder Chaplins toe zicht is de film opnieuw bewerkt. Er zijn enkele scènes, die voor het eerste werk niet werden gebruikt, ingevoegd. Het belangrijkste -verschil is evenwel, dat de film van geluid is voorzien. Ter vervanging van de tussentitels spreekt C'igplïn nu een bijzonder spiritueel commentaar, enigszins in de stijl van de explicateur uit 'het stomme tijdperk.- Hij heeft daarbij terecht „grappig heid" vermeden, tenzij dit het beeld ondersteunde. Ook heeft de film nu een vrijwel geheel door hemzelf ge- componeerde muzikale begeleiding ge kregen, die gelukkig echter evenmin domineert. De NRT-groep voor de Schouwburg. van de acteur Willem Faassen, schoon vader van Rob de Vries, die een 52- jarige loopbaan achter de rug heeft. „Willem behoorde tol die groep toneel spelers die de ontwikkeling van het- toneel van het vooroorlogse plan tot; het goede plan van nu hebben meegemaakt en gedragen", aldus Rob de Vries. NRT zaï ook in het nieuwe seizoen opvoeringen geven van „Incident in Vicby", „Op blote voeten in het park", „Rouw past Elektra" en „Obsessie". Op medisch advies wacht Rob de Vries nog even met acteren, zodat de pre miere van het Indertijd aangekondigde „Van de brug af gezien" van Arthi Miller voorlopig nog niet hebben. pleats'- Tot de NRT-groep zdjn toegetreden: Gerard Hartkamp, Lies Franke, Cs- mille de Vries, Bas ten Batenburg, Plm Dikkers, Kees Pijpers, Wllleke van Ammerooy en Jan Kruik. Caro van Eijk en Ko van Dijk hebben een contract getekend voor de tweede helft van hot sezoen, Ko van Dijk zal zich bovendien de eerste helft van het volgende seizoen aan NRT verbinden. -1 SIM fc 'fmiBBI Tï^'rilnis naar de .^ïfliss Marple- detectives van Agatha Christie met Margaret Rutherford in de hoofdrol hebben hun eigen pu bliek gekregen. Het zijn typisch films waarvoor een vaste kern EEN luchtige, echt zomerse expositie, afge stemd cp vakantiegangers die niet al te zeer vermoeid wensen te worden, is te vin den in de zaaltjes van de Rotterdamse Kunst stichting aan Korte Lijnbar.n en Zuidplein. Daar zijn enkele tientallen Hongaarse affiches ondergebracht, waarvan het effect eerder wes ters dan oosters is en die op zichzelf toch wel een opmerkelijke indruk geven van wat daar op dat speciale, kunstzinnige gebied mogelijk Wie een ogenblik mocht denken dat hij onmiddellijk bestormd zal worden door openlijke of verborgen men hoe het er feitelijk met publiek, film en theater in Boedapest en andere grote steden voor slaat, Hoe het ook zij, dit facet van hel land is in elk geval bij zonder aantrekkelijk in Korte Lijnbaan en aan het Zuidplein geëtaleerd, zo zelfs dat men bijna behoefte zou krijgen voor de een of andere voorstelling kaar tjes te bestellen. WAT r haft communistische propaganda vergist zich zeer. Er is geen enkele affiche bü dat u op slinkse wijze zal pr beren te overtuigen van het gelijk van Ködèr of wie dsn ook en wel om de doodeenvoudige reden niet dat al deze afflche's voornamelijk betrekking hebben op het theater- en fllmleven ln HongarUe. Het wordt dan ook al heel gauw duidelijk dat de Hongaren vermoe delijk met hetzelfde plezier als wU naar Fernandel zit ten te kijken-en voor Mariene Dietrich een vooroor logs zwak hebben behouden, Ten slotte moet de con clusie wel lulden dat er in Hongarije een bijzonder opgewekt uitgaansleven bestaat, waarop Rotterdam misschien wel Jaloers moet zijn. Er is daar, geloof ik, ook geen onderzoek nodig naar de mogelijkheden om het publiek sterker voor het uitgaansleven te activeren. Het gaat daar, zo te zien, vanzelf. fOED, dat is dan één kant van de zaak en lk teken er graag bij aan dat enkele tientallen afflche's na tuurlijk niet voldoende zijn om cr precies achter te ko- ftnmlit Jil alut in nu de artistieke kant van deze affiche-kunst betreft, die mag er zonder meer zijn. Aan deco ratieve kwaliteiten wordt op verantwoorde wijze vol daan. De vormgeving is vaak zeer kernachtig, een en kele maal wordt er gebruik gemaakt van de foto-mon tage, maar meestal voelt de kunstenaar zich toch wel aangetrokken tot eenvoudige, maar sprekende compo sities, waarin op pregnante wijze de aandacht valt op de hoofdzaak, Kleur wordt met mate toegepast, zwart en wit zijn overheersend. Maar het meest opvallende is toch wel de romantische geest die uit vele affiche's spreekt, een soort heimwee naar de oude tijd, toen het leven minder gemechaniseerd en gemotoriseerd was en er op lieve pleintjes orkestjes speelden. Kortom: de nadruk valt sterk op het burgerlijk karakter van het uitgaansleven, op het verlangen van de mensen om gewoon gezellig uit te gaan met afwezigheid van stootbrigadiers, bars kijkende partijfunctionarissen en grotdroge theoretici. Wie weet is dat toch de nieuwe In elk geval stelt deze tentoonstelling on3 in staat' iets meer te weten te komen over wat op dat gebied in Hongarije leeft. Al eerder hadden wij gelegenheid grafiek te zien uit een ander land achter het ijzeren gordijn, uit Polen, en ook die collectie was van zeer behoorlijk niveau, waaruit ten overvloede bleek dat de kunstenaars in dat land allerminst de traditionele richtingen volgden, maar Juist naar nieuwe vormen en technieken zochten. DE affiche-kunst van de Hongaren levert nu het bewijs dat de verbonden heid met westerse stro mingen zeker niet minder is dan in Polen. Ze doet daarom de wens opkomen om ook eens kennis te maken met wat de Tsjechen in deze tijd in het een of ander kunst zinnig genre presteren. Kunst en cultuur in Tsje- cho-Slowaklje zijn im mers altijd van een apar te klasse geweest. De uitwisseling van werken blijkt dan dit nut te hebben dat men zijn oordeel moet herzien. We hoeven niet al te pessi mistisch te zijn. Er spreekt opeens een ande re geest uit dan wij had den verwacht en wij ko men tot de conclusie dat de scheppende kunste naar achter het ijzeren gordijn niet eens zo ver van ons af staat. L. W. SCHMIDT Advertentie J.M.I nubËduldend' goedkoper Morgen moet U er bij zijn, boven op de afdaling meubel stoffen, waar U tientallen rollen ^lety/jrggfn yah 'dë mooiste, moderne jm^oeléékledinf- atof'in'Jacquard "dessin en Uni weefsels. Want dan begint de verkoop van deze meubelstofTcn, allen uit de normale prijsseries tot B gulden aan toe, nu per meter voor nog géén drie gulden. Om Uw stoelen en bankstel In het nieuw te steken, om handen vol geld te besparen, meubelstof voor minder dan de halve prijs. Morgenvroeg om 9 uur. begint de verkoop,van moderne meu bel bekledlngstoffen, In Jacquard en Unl-weefsets, ln de meest verkochte kleuren, 130 cm breed,- per nieter GMn c«/< ichrfft. btit van liefhebbers aantreedt. Onder hen zullen zich vele lezers van Agatha Christie's detectives rond de bejaarde maar energieke Miss Marple bevinden, meer nog moet de persoon .van Margaret Ruther- ford trekken, die van Miss Marple steeds weer een grandioze creatie weet te maken. Als de ongetrouwde vrouw met- veel vrije tijd die de politie altijd wel weer eens eventjes helpen zal is zij ronduit ontwapenend. Gespend van elke aan trekkelijkheid en gekleed ln kleren uit de jaren dertig, gaat er van haar toch charme uit, die door oogopslag, manier van praten en wijze van bewegen ge voed wordt. Dit, die ontwapenendheid en die bepaalde charme,, hebben van haar een ideale Miss- Marplét-figuur gemaakt. -a,.". ■'■■■■- -*#•, i H.%:^ Te stellen dat de films met Margaret Rutherford staan of vallen, is niet juist. Haar medespelers van het eerste uur, onder wie Stringer Davis als haar trouwe maar wel veelvuldig aarzelen de secondant Mr. Stringer, verstaan ook de kunst 'n type te creëren. Daar naast mag de sfeer niet worden verge ten, een zeer essentieel bestanddeel van deze films.- - In „Moord voor het voetlicht" {Mur der most foul) is in niets van het ge bruikelijke (en kimdigè)r<procédé af ge-, weken. Gelukkig maar. Deze nieuwe Miss Marple-film krijgt nu in Rotter dam zijn Hollandse première. JOUKE MULDER (Advertentie STUDIO '62 Een leuke film be gint met een origi neel scenario met geestige vondsten. H(j wordt gemaakt door een regisseur met aevoel voor sittxafle-humor. Na tuurlijk zijn er ook bekwame /ilriikQ- mieken nodig, die op een en onder op de juiste wijze reageren, maar z\j kunnen hèt niet alleen. Fernandel is van deze stelling het levende bewijs. In de jaren dertig was hij de komiek met de paarden- lach diq er nooit helemaal kwam, een voudig omdat toen in Frankrijk nog het misverstand heerste, dat lachen om een malle snuitentrekker amuse ment opleverde. Pas toen men hem als „Don Camillo" plaatste in situa ties, die op zich humoristisch waren, steeg zijn-roem. De laatste tijd ziet men Fernandel weer terugvallen. Dat is ook in „Met z'n neus in de boter" (La cuisine du beurre) niet zijn schuld. Het gegeven van deze film blijkt een te zwakke aanleiding om twee bekwame komie ken behalve Fernandel ls ditmaal ook Bourvil van de party ander half uur over het doek te sturen. In plaats van een leuke film krygt men niet meer dan twep grappige rol len. Fernandel en Bourvil doen' béiden hun best en verstaan hun vak. Het is wel interessant hun uiteenlopende stijl van acteren te vergelijken. Die van Hernandel is nog altyd extra vert. Hij legt zijn humor er fors op. maar doet dat tegenwoordig, zeer pre cies. In „Cuisine du beurre" duikt hy op als een in de oorlog verdwaalde krijgsgevangene, die in Tirol aan een Ritselgordijnen, U kent ze wel uit Zuid-Frankrijk of Italië; Die leuke kleurige gordijnen,, voor de balkon- of keukendeur. Luchtig, doorzichtig en leuk om te zien, gemaakt van plastic strips in frisse kleuren, Decoratief en daarom ook ge schikt als gordijn tussen zit- en eetkamer. Ritselgordijnen,1 die de vliegen uit Uw huls houden, maar de frisse lucht binnenlaten... en stapt er zó door naar bulten. Die ritselgordijnen verkopen wij morgen voor nog .géén vijf gulden. Ritsel gord^Ci sterkere uit voering met foiiestrip Morgenvroeg om 9 uur begint de verkoop van deze ritselgor dijnen in de maat 195 x 80 cm én ln een leuke kleur-comblnatip., voor GMn t«(, of schr/fc. out mollige Gerda is blijven hangen, maar gedwongen wordt naar zijn Froven- caals geboortestadje terug te keren als Gerda's doodgewaande echtge noot toch nog uit Siberië terugkeert. Bourvils humor is-Veel ingetoge ner. Zijn knap gespeelde aarzelingen en onzekerheid zijn geestig voor wie naast het Fe mandel-geweld smaak heeft voor iets verfijndere. Bourvil is in „La cuisine du beur re" getrouwd met Fernandels vroe gere vrouw (Claire Maurier) en heeft van zijn eethuisje als begaafd "kok en werkzaam echtgenoot een .bekend restaurant gemaakt, waarvoor de guide Michelin sterren over heeft (Advertentie I.M.J 26 augustus t/m 4 septembei (behalve zondag 29 augustus) Aanvang 21 uur Kaartverkoop bij de V.V.V.'s te Delft, Den Haag, Rotterdam, Schiedam en Utrecht. Bestolkaarten verkrijgbaar bij alle V.V.V.'s. Prijzen der plaatsen: f 2.-, f 3.-, f 4 -, t 5.-, I 6.-, f - en t 10 A an vany kaartverkoop maandag 1 ti augustus a. s. O, moeder wat *n broeder betere Jenry LewisfBm. Nieuw.' De school voor striptease De leraressen zijn tameUdk vervelend. Nieuw. The Goldrush wie heeft ,'m nog niet gezien? 'Reprise. -A-; »V The besit of cinerama ^-u zit er weer middenin. Prolongatie. Warenhuis op stelten Nor man Wasdom op rolschaatsen. Re prise. My fair lady musical fraai verfilmd. Prolongatie. 't Is *n gekke, rare, dolle, dwaze wereld tweeëneenhalf uur' slapstick in moderne, vorm. - Pro longatie De schat in het zilvermeer avontuur met Lex Barker. Reprise t.e.m. zondag. Meisjes in verkeer de handen bekend onderwerp, beleende uitwerking. Reprise maartdag t.e.m. woensdag, Moord voor het voetlicht Margaret Rutherford als dé o zo lieve (maar vergis u niet) Miss Marple. Nieuw. Fantomas aanvaardbaar amusement Prolongatie. Die kndtsgekke kerels in hun vliegende kratten kostelijk kluchtwerk met oude vliegtuigjes. Prolongatie. Irma la douce ook succesfilm naar musical. Reprise. zDr. No. Prolongatie. met James Bond, Zelfmoordcommando Japan middelmatige oorlogsfilm. Reprise Met z'n neus in de boter Fer nandel én Bourvil. Nieuw. GoïdfInger maakte James Bond groot. Prolongatie. Liefdesparen indrukwekkend regie-debuut van Mai Zetterling. Prolongatie. De man van RioJean-Paul Belmondo in gevaarlijke situaties. (Advertentie IMJ Wie hid ooit kunnen denken, dat deze flannel shirts, uit de series to| acht gulden toe, ooit nog eens verkocht zouden wor den voor nog géén vijf gulden! Maar dit Is ook een; fabriek** partij Van honderden van deze shirts, mooie shirts voor vrije tijd en voor het werk... shirts ln vele rrteerkleurIga gedekte ruit- desilnj, stuk voor stuk ülterst söllde .en- keurig afgewerkt. A Morgenvroeg om 9'uur begint dé verkoop, vin dezeflannel shirts voor heren, In alle courante métenjl hI. H likf

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1965 | | pagina 1