AUTEUR EN SCHILDER BEKROOND
Glas en plastic
IK HAD ER
WEL BEETJE OP
GEREKEND5
ADRIAAN VAN DER VEEN: KEES TIMMER: EERSTE
SCHRIJVEN OM TE LEVEN HENDRIK CHABOT-PRIJS
Smit-Lloyd 9
in Krimpen
te water
TRUCK RAMT
ZES AUTO'S
Ernst Kersting in
Kunstzaal 'Zuid'
Sport op
radio en
televisie
J^TTERDAM RIJNMOND
'j
HANS BAA1J
ROBERT LANTOS
Revanche
Crisistijd
RESPECT
Kwetsbaar
Concrete zaken
VrU
Feijenoord wil
jan Klijnjan
TOEVAL
IDIOOT
Beeldende kunst in Rijnmond
Alchemie
Galerie Maas
De 'Overburgh'
Contract Kreijermaat opgezegd: i
Guus Brox:
'We laten
Reinier niet
in de steek'
Alinea viel weg
'Poeldijk' 13.000-ste
in Rotterdam
aangekomen schip
p»g. 4 zaterdag 18 juni 1886
■X-«P
v. d. Veen
'Aln jc,
ztxils ik,
vernlaafd
bent aan hel
schrijven
van romans,
dan krijg je
een hol,
leeg gevoel
zodra een
hoek
klaar is
Timmer:
'Die prijs
moet een
teken tot
bezinning
zijn op de
kunst in
Rotterdam.
Personen
zijn niet
belangrijk'
Rijnmondprijzen
Voor ztyn roman „Een ideujim" en, iireedp tn-niop>fie, voor zijn
gehele oeuvre, in Adriaan van der Veen dvzc maand hekmand met dv
Anna Blanuin-prijtt, een prijs die dit jaar vonr het eerst wordt uitge
reikt door het Anjerfonds Iiot ter dam ter stimulering van het literaire
Rynmondteuen. Adriaan uan der Veen. (49, getrouwd, een zoon, een
dochter) lijkt deze stimulans nauwelijks nodig te hebben. Ondanks
zijn NRC-redarteursvhap letteren (sinds 1946), i$ hij ven tamelijk
produktief auteur.
On* t*»prck bei Int over dt mojtr-
Ujfcheid dal een m hrljvrr «nveH tn de
krent .AwtJt kan", dat hl) at er dn rnln-
drr behoeft* beeft un een traditionele
vorm.
„Voor mU jfeldt dat niet. Ik «chnjf
omdat Ik allerlei dingen on een amt«*re
manier niet kwijt kan, daarvoor h«b
lk aan roman of een verhaal nodig.
Scheepmaker en tegenwoordig ©fik
Ce** Nootcboom, eehrljven column dip
ie dan later bun dalen, maar mij zou
dat niet bevredigen. AU ]e, zoala lk,
verelaafd bent aan het schrijven van
roman». dan krijg ie een hol, leeg ge
voel zodra eon boek klaar is. En dan
moet J« wel weer juin die slavernij
van hrt schrijven beginnen, maar dnt
neem Je op de koop toe. ZnndiT schrij
ven heb lk namelijk het gevoel niet ie
laven. Tenmlnate, In die zin, dat het
leven me dan aU zond door de vingers
loopt, er blijft nleta van over.
H*t l**t erom een gevoel van per
manentie aan je lewn le geven, vat te
krijgen oo hit leven, het let* meer te
begrijpen.
Adriaan van der Veen aiapte op 17-
jarlge leeftijd do Nederlandse litera
tuur binnen: „Ik had toen Klerkje In
droomland geachreven. ll«t viel ma In
op de flets op weg van kantoor naar
hul», dat was in Schiedam. Voor het
«len heb ik het opgeschreven." In die
tijd leerde hij Grcthoff en Du Perron
kennen met aU resultaat dut „Klerkje"
Tekst
Foto's
verscheen in „Groot Nederland".
vrU, Ik vind al'e* goed, inlt* het an
deren maar niet ichandt. Dat wekt
h»a»l de indruk of lk van een vast ge
geven uitga, maar dut is niet zo. Ik gu
eigenlijk van nleta uit. of liever ge
zegd van ecu concrete situatie. Iet* nat
Lk me herinner, een voorval, eon ge
zicht dat zijn de dingen die me In
teresseren. Veronderstel dat lk van een
probleem uitging, wat zou dot niet
ontzettend vervelend zijn. Ata Ik het
gevoel had dat t«' doen, zou Ik geen
letter rneer schrijven, let» under» I*
dal iedere «chrljvrr een creatief ge
zicht* veld ht'i-ft. Dat betekent dat te
ullguot van een concrete situatie, er
plezier In hebt die op papier te zetten
umdnt die jou aangnn' on dfcn heb Jc
natuurlijk ccn grote kan* dat je eigen
prvblcnu-n «au de orde komen."
Uitspraak ran Kfhdder Kf'i Timmer
(tnoiuuluy u .4. r,3i, u'itoiaor uan de
Hendrik i'luihoiprijx die tie ze menimj
omr het ern( door het Anjtr/nrtri*
Rotterdam imrilt uttfifrrikt. Ik spreek
hem dunderrluijmuryrn in Im-J pchnuo'
ran tie ftotterdamxe Kunslkrina. Hij
onderbreekt vr het lunch ten mm zijn
(gisteravond geopende i e.ijjo.iidc ter
oeiegenheUi ivm de prijstoekenning
vuvr: „Kunt u gelijk mijn werk zien".
Keea Timmer is kennelijk niet ge
wend aan interviews. Beurtelings arg
wanend, dun weer fel doorpratend, le
veren zijn woorden zelden een hecht
samenhangend verhaal op, Maar een
ding wordt heel duidelijk: Kees Tim
mer heeft een ze-r onafhankelijke na-
Urnr
Dut illustreert d.vc in Zaandam ge
boren, plm. veertig jaar in Rotter
dam wonende, kunstenaar „Ik heb
altijd geschilderd en vroeger deed Ik er.
ook allerlei dingen bij, u.ttar ik ben
iiooii ju de regeling geweest. IJ; heli al
tijd zoveel mogelijk zélf ge-dnan. Kijk'
es. Je bent In de kunst omdat je het
niet laten kunt en daar zitten nu een-,
maal consequenties aan vast. Dl»- moetj
ic nemen, dan moet je soma andere i
dingen doen, maar dlc regeling ik heb
hel Idee dat Je dan wéér nun een oor
deel vastzit, Daarom bon ik altijd mijn
eigen giing gcgunri. dut zie je In mijn
u erk ook
- U heeft een n> nrl.'-ur in li Ir li'»' rl:
i lour dieren ut yevungvnschap.
„Ik hch unt/i'ttcfiü veel re-ipect vein
d «ren, de tcgeimlellidg Iummmi die kok
ken en de werkclllkhcid van die dtp»
ren die dieiisn zegge» me iels, dut
opsluiten neem die Jacht op die
witte walvis.
„Je kan van mij zeggen dat ik ben
Sein schrijven uit nood, al klinkt dn
■n melodramatisch, het wa» toch wel
Het afsljclit lUn. het toekijken, vind
•el?
zo. Ik ben ecu echt produkl uit de
crlslatljd, op mijn dar tiende ntueM ik ai
mar kantoor. Dat wei bepaald nlei
mijn gelukkigste tijd. Ik kwam uit vzat
jc zou kunnen noemen, een verarmd
middenstandsmilieu. Mijn vader luid
•en a Igar en fabriek die helemaal niet
goed ging en toen kwam die crlata.
Bovendien waren w* met zca kindaren
thuis."
HIJ is zich bewust van jeugdinvUxr
den ln zijn werk. De armoede, de
School met den Bijbel: „lk zal niet
zeggen dat lk calvinistisch denk, maat
je houdt er toch iels van over. Het
heeft een e tem pel op mijn werk gezet.
Je dat geen nadeel?
,.!k heb me altijd geïnteresseerd,
voor Thomas Maim, voor z.ljn figuur
Tottio Kröwcr, do Jongen die door het
renin Ut dc balzaal kijkt; dat beeld
heeft tiic altlid vterk geraukt. Ik heb
nwt Munn het idi-c dnt iv niet bulten
ilc (lüiui'ii niont Ntiuui. iTimitr jc ontkomt
er moeilijk nan. Schrijven I* ook ei
gens rcvain-he nemen, een soort leven
uit de tweede hand. Daarom Is dut toe
kijken natuurlijk ook een vloek. Ik dor
wel mee, maar met erg goed, mis
schien alleen ais lk dronken ben, dat
helptNiettemin, ai* lk niet zou
kunnen kijken en vustleggcM zou het
loven voor mtj geen waarde hebben.
je houdt er toch iels van over. Het
neeft «en etempel op mijn werk gezet.
Ik heb twee dingen die steeds terug
keren: de behoefte om u- vluchten,
weg te gaan, te reizen. Do anekdote
van de mun dUs een pukje sigaretten
om de hoek gaat kopen en nooit rneer
terugkomt, heeft altijd een haast on-
wccratfianburc bekoring op mij gehad.
Maar aan de andere kant heb lk het
idee dat Je dat niet kunt doen, niet
mèg doen, je kuht de mensen niet In de
steek latan."
HU zegt het anders: „Ik heb de be
hoeft* om afzijdig te slaan, toe te kij
ken an dat te verbergen achter vrien
delijkheid, maar óók het gevoel dat ik
me met de mensen moet bezighouden
Daarhlj komt het besef, dal tk erg
kwetsbaar tien."
Kwstabaar?,
„Ja. Ja komt in mijn boaken vaak
een man tegan die zich In een conflict"
altuatia tegenover een vrouw bevindt.
Hij merkt voortdurend dat er iets van
hem wordt gevraagd, dat hU iets moet
bewijzen en dat lukt dan niet. Kaleis
zei hel heel goed: ik heb helden die te
kortschieten in hun relatie tut andeven
en dan op hardhandige wijze gecon
fronteerd worden met de realiteit. Het
zijn «en soort opvoedingsroman*."
E«n belangrijk aspect In joar
werk Ie dat Ideeën en morast niet b*-
eU&d »Un tegen de werkelijkheid.
„Daar alt ncm JuUt het tekortschie
ten Ut. Men is of te egoïstisch of idea-
lUtlich op de verkeerde manier. Maar
dat is een deel van da menaclljke con
ditie. Al die Ideeën zijn bedoeld om
Alléén direct beloven zou Ik een ver
lies vinden.
Dnt brengt oen zekere geremdheid
niet rich mee Het Is niet zozeer dat Jc
secundair tra keert, maar Je wekt een
si mrt nbi)i>sf«'ei- mn jc hoon vuu Ki'le-
zvlighcid. Men I lc«ft het ulw. htj be
spiedt me cii dut ei zoiets tila nuakt zijn
voordat Jc nuakt bént. Een »ourt kri
tiek die tc ondergaan. Niemand wil
Kraag ingedeeld worden. Daarom
duurt mijn vriendelijkheid ook nooit
cru lang. Het li eigenlijk unfair, want
ik ben ontzettend op mensen gesteld.
Ik hen bereid mensen tegemoet te
treden of /e nu zwak of nmtdlieus zijn.
het kan me niet schelen. Ik vind het
nnrmnnl. want ik herken het in me/elf
ook."
het levan doorzichtiger te maken, maar
het halpt ni*t, hat
ondoorzichtig."
leven Is veel te
Is hat ntal zo dat d« Ideeën bulten
aohol bUJv*n, dat allaen de mensen
maar tekort sekte Mn?
„Ne*, dat dacht tk niet. tk al* erg
Own schrijver van „Ideeënroman*"
due.
Adriaan van der Veen: Nee, lk
schrijf over concrete zaken.. en wie
U er zonder itlceén'* Het zijn ménsen-
romans Dc Ideeën zijn Juist suspect,
ze worden tn mijn boeken niet echt
serieus genomen Andcis schreef lk
wel eaaav*. llei wankelmoedige, tiet
ambivalente, het niet helemaal weien,
dót prevaleert. Dat komt ook uit de
kritieken over „Een Idealist" naar
vuren. Sommige recensenten vragen
zich af: maar waar staat Van der Veen
nu self? IK vind dal do lezer dat voor
zichzelf moet Invullen en de goede
lezers zullen dan wel htm eigen ge
volgtrekkingen maken. Het Idealisme
uit tnijn boek kun Je zó typeren' het
leven krampachtig mooi willen zien,
houvast zoeken, regelen, maar als de
zaak op de proef wordt gesteld zakt
alles in elkaar.
Vesldljk heeft een* gesegd: Idealis
ten sijn de gevaarlijkste mensen die
lk ken. Ze wUlen de dingen mooi hou*
den om maar niet te hoeven door
denken,"
Kon <mtmot!(U>{pnd geleid tijdens een interview-met-aanleiding:
„iJiu prijs rnoet. niets niet mij te maken hebben. Het moet een teken
tot bezinning zijn tip de kunst in ftotterdam, PerBonen zijn niet be
langrijk, Wat doen we met de kunst in Rotterdam, dat is belangrijk".
Wedgewoodprijj en dat bewees de
reisbeurs waurmee bij op kosten van
het Anjerfond» naar Afrika kon gaan
om „zijn" dieren In iwt wild te zien.
Bij het afscheid verklaart hij onver
schillig te staan ten aanzien van het
resultaat van ons gesprek. „Ik heb in
mijn leven gestreefd urn mijn idee te
verwezenlijken, dat ia niet helemaal
gelukt en misschien ia mijn werk wel
ouderwet», maar ik schilder alleen wat
ik belangrijk vind, alléén wat ik essen
tieel vind. En al» u een leuk stuk over
mij schrijft, vind ik dat natuurlijk
prettig, maar alt u het niet doet, Is het
ook be*i.
Ik heb nleU» te verliezen, daar ben!
ik te oud voor geworden, Ik heb een'
Hjd in het ziekenhui* gelegen: zeker
al* je een tijd op de lijst van magere
Hekn bobt gestaan, ga je de zaken
betrekkelijk zien".
KOriT-Rl)*it|. zaterdag. BU
alirrpswerf Van der CJIeaaen—De
Voor tl N'.V. te Krimpen a.d. IJ snel
werd vrijdagmiddag met goed gevolg
Ie water gr la ten het bevoorrading*-
schip Smit-Lloyd 9, dat aldaar ln aan
bouw i* voor rekening van Smit-Lloyd
N,V. te Rotterdam.
Zoals bekend, ia Smit-Lloyd N.V.
In 19d4 opgericht door de Koninklijke
Rotterdamse Lloyd N.V. en L. Smith
en Co> internationale sleepdienst te
R »tterdtom, ter>vl|l sinds korte tijd ook
in deze u:rl<?rh «min» N.V. S Loom vaart
Muat-scnuppij „Nederland" Amster
dam, pn-.:c peer
D.- S;n t-!.Ivj i! !i /al up t augustus
<t wc f w ."len up;Acvr-.i en i-
reeds op ecu Ung-contract reading
-M'UuUrU aan e Nmer'.kaanae ullt-
bourmaatschappij Heading en Bales
Ot (i'u >rc DiiHmg L'o.
Dc doopplechtigheid werd verricht
door mevrouw J. Th. Scheffer-Peters
echtgenote van de heer R. VV. Scheffcr.
directeur van Smit-Lloyd N.V, Na af
loop van dc tewaterlating vond een
recentic pliui',- m dc kantine van dc
werf, waar een der directeuren van de
werf. de heer «L U. Smit en de heer R.
W. Scheffcr het wurjrd voerden. Me
vr ju w Si'h.'ffi-r ontving mL aandenken
u*;i dr te wa'.ciia.ing eiui gouden arm
oe 1
In t.'tii»'. h.vft Van dn Gipssen -
De N.urd nu 3 Suil!-Li y i scheptn
g.-'u uw.l, Ook sni'.v.ïig d:.v-3 werf op-
draci»; v.yi Jc t? jiiw van he. lüe »cii.p
vuti dit type.
Dj' Smlt-I.lc.vd 9 Is cv en nis ric ove
rige *ch.*pcn van dit type als bevoor
radingsschip uitgerust vo>r het assi
steren bb hel verplaatsen van boorei
landen bij vvrand»r:ng van locatie.
Van onte spurtredactle)
KOITKRPAM, saterdag, Feijen
oord heeft met D.F.C'. de ondrrlianrir-
llngen geopend over een transfer van
blnnentpeler Jan KlUnl*iL De«e week
heeft manager Guu* Brox eed eerste
gesprek gehad met de heer VenUL dt«
bü D.F.C de laken van het betaalde
voetbal behartigt.
Fejjcn^Jrd hot:ft ds suggestie g«-
ilaan Kl?!njan te rullen voor een aan-
!a' F 'den d p op de trarvaf-r-
lij»t «taan. eventueel met bMbetallnj*.
In pi üu-ipe v >*U D.F.C. echter ni ts
voor csn rutl. Dc besprekingen sullen
volgende week worden voortgezet, na-
da: Klijnjan, vuor wie ook Sparta gro
te belanggttftUn* heeft getotind, U te-
:-uggekeerxi van de trip van Jong Onm-
je naar Denemarken.
ROTTERDAM, zaterdag. Op de
Stadhouder*weg heeft e«i truck waar
van oen a« brak, gitera vond iét ge-
parkcoMe auto's getarnd.
Dr if werden total lose gereden, d«
aiuU'tc sk'ic werden zwaar beschadigd.
ik heb een zeker gevoel voor bepaal
de dingen. Wat me ook trekt zijn vlieg
tuigen, oorlogsschepen en, s.oaU u hebt
kunnen zien, bedelaar*: «lloniiial pro-
du kten van een bepaalde inuHlachap-
tu'lukv i ml wikkel1 uk. Ecu tnHUil.nir
wordt eigenlijk uit de maat ieAappij
gezet, men /egt min uf meer; we heb
ben Je niet meer nodig
Som* vraag ik me \veli'en> af: heeft
de kunst in Ncder.'jnd wel /tri, heeft
dr bevolking de kunst wel nod!*;, er
wel belangstelling voor, ook van de
overheid, ja zeker in Rotterd0in
We heblx'n hier geen »c hi ld er», al
leen schilde rei wie stadgenoten. Ze pro
heren ons wel nu ar voren te halen,
«mar het houdt allemaal met zoveel in.
P AA rum zeg tk: die C'h.dxiipr'.js. nv»et
een prij» van bezinning ztjn Wc moe
ten on* herinnen op wat er :n Rotter-
dnm gebeurt en op wal er gt-daurs
moei wot den Als je de rxjtosltWn.il
ln De Doelen /let Soms net m nie
vcrwnnt nicl die be.M;i,ni Pc n-en-
seii /ouden meer inUn isc nvt elluuir
moeten hehbvll
Hel is gewoon toeval d«t ik die prtjs
heb gekregen, het gaat niet om mij. mij
moet u op de achtergrond houden: ik
hen niet belangrijk. Ik heb alleen ge
probeerd mijn eigen tdee te verwezen
lijken, miifti-hicn ben ik daar nnd in
geslaagd
Wel nie-.'"
..Dat U let* wat ie niel zeggen kunt
en daarom «chikler ik ook".
U'ui heeft <lif idee met die diere»
te maken''
„Ik heb een grote bewondering voor
dieren. De dierenwereld i» veel be
langrijker dan men denkt. De hele me
dische wereld 1» er op opgebouwd. En
ais je nu een haai ziet zwemmen met
die stuurt zonder luchtbelletje» en dat
vergelijkt met een straalvliegtuig lk
heb me altijd heel dicht bi*.de dieren
wereld gevoeld Neem die schilde
rijen van die honden op die honden-
ten toon» telling met die opgepoetste
Juffrouwen die beesten zuchten
r.aar expansie, naar het itch kunnen
uitleven, het volwaardig kunnen ïün.
Ik heb altijd voor dieren gevoeld
Voor de oorlog had lk een atelier t>U
de dierentuin, daar ging ik heel vaak
naar toe.
lk ben een halfzachte idioot, in die
ztn: ik verwonder me wat zou een
leven *Un tonder enthousiaime De
aanklacht van hoe we met het dier om
gaan I» teven» een beschrijving van
onszelf. Mijn grondslag is dut Ik de in-
tenailelt van het leven zoek, maar Ik
heb geen behoefte aan jtatua..."
Enige atatui heeft Kees Timmer
toch wal. Dat be wij* t nu de Hendrik
Cltabotprljs, dut bewees in IRAN dc
het waar is dat een materiaal al« plastic
onverwoestbaar is, dan betekent dit dat de
Rotterdamse kunstenaar Ernst Kersting een
aantal werken heeft gemaakt dat de tand des
tijds aal kunnen doorstaan zolang er geen vuur
bij te pas komt. In Kunstzaal Zuid exposeert
hij monotypes en plastieken. De laatste zijn
niet van hout, steen of ijzer, maar van plastic.
En als bijzonderheid mag dan gelden dat hij
deze plastic gewoon ln een winkel voor huis
houdelijke artikelen heeft gekocht.
Zijn kunstwerk*n maakt hij namelijk van kopje# en
schotaltje», van klerenhangertjes en gevlochten mand
je? Ter afwis»*!ing gebruikt hij ook afgedankte gloei
lampen en oude flessen. De plastic voorwerpen ge
raken door oververhitting in een soort druiptoestand
en krijgen dan allelei toevallige vormen, die aoma
aan die van de kegel» en pegels in een druipsteengrot
doen denken. Maar hij kan natuurlijk ookin dit proces
ingrijpen on door modellering van de taaie, stroperige
materie richting aan de vorm geven.
TTET resultaat is bijna altijd grillig. Nu eens berkent
men duidelijk de vorm, zoals die van de „vogel",
dun weer komt er een volslagen non-figuratieve plas
tiek uit deze nogal ajchemlatlsche brouwketel. Toch
is het Keratlng wel ern*t. Aan de titels t* oordelen
neemt hij dit handwerk wel heel z.waar. Hij schermt
met druipsteengevallen die bij Sod om en Gomorra
doopte, verbindt kopjes aan elkaar tot ze op een kron
kelig „organisme" lijken, en iluit ook de „agre»aie"
niet uit. De kleuren zijn geel, vuilwit en zwart en de
haakje» van de klerenhanger» laat hij achteloos in de
voet van zijn plastiek zitten. Van groene fleeien ver
vaardigde hij een fantaatische, robotachtige „soldaat".
Inventief vermogen en vindingrijkheid zijn zeker bij
hem aanwezig. Toch heeft plastic naar mijn gevoel
ook zijn nadelen, Zo zijn «ommige werken w*l eens
wat slap uitgevallen en zouden ze best wat meer ste
vigheid kunnen gebruiken. Door al dat gedruip blijft
het gevaar van te weke vormen groot.
De monotype»die hij expo»eert, wijzen er intussen
op dat hij naar een individuele expressie streeft en
niet van plan i» andere voorbeelden klakkeloos na te
volgen. De vormen zijn hier bijvoorbeeld wel stevig
en kloek. Een 'rasi werk is „onder water". De blauwe
kleur geeft een poëtische ondertoon, die lk ln de an
dere werken miste. De expoaltle duurt tot 4 juli a.i.
POTTENBAKKER JAN VAN DER VAART toont ln
A Galerie Maas aan de Oudedijk een fraaie collectie
van zUn kunst: rank oprijzende vazen met manchetten
in verschillende afmetingen, die voor verschillende
doeleinden kunnen worden gebruikt en dus ook om ze
als een siervoorwerp neer te zetten, dat la ontsproten
Een glasplastiek van Ernst Kersting, waarin
verschillende soorten flessen zijn verwerkt.
aan een zeer goede smaak en dat bovendien om vak
kundige redenen al vreugde schenkt.
Van der Vaart deelt de ruimte met de graficus Arie
de Groot, die etsen exposeert, waarmede hH zich con
formeert met stromingen zoals deze door Heyboer en
anderen worden vertegenwoordigd. Het is een stille,
Ietwat broze kunst die zich zon der een duidelijke voor
stelling presenteert en iets vaags en onzekers heeft.
Hoewel wij voortdurend het gevoel krijgen dat de
kunstenaar zich maar een beetje heeft laten gaan, is
er toch geen automatisme in het spel. Daartegen plei
ten al direct de decoratieve elementen van een uiterst
eenvoudige constructie, opgevuld met eer teer blauw
of een half vergaan roestig bruin. De toon van deze
etsen i» zeker Innemend en vervult oen belangrijke
functie bij het bereiken van een bepaalde sfeer. Bij
elkaar zijn deze etsen een goede beurt voor Arie de
Groot, Men kan de tentoonstelling tot 2 juli a.s. be
zichtigen.
TIUIE in deze warme dagen In de buurt van Oost-
voorne mocht komen, moet niet verzuimen eens
naar het kunstcentrum „Overburgh" te gaan aan de
Hoflaan. Het toont de moëite, want behalve dit koste
lijke uit oude tijden stammende bijgebouw van het
oorspronkelijke kasteel, zal men er nu een expositie
vinden van schilderijen en tekeningen van de Haagse
portrettist Paul Citroen. Ook in de „Overburgh" kan
men nog deze hele maand terecht.
L. W. SCHMIDT
ROTTERDAM, zaterda*. De
mededeling van Feyenoord dat
ïUn contract per 1 juli wordt up-
Kczrqtl. is voor Reinier Kreijer
maat niet heictutial als een ver
rassing gekomen.
„Eerlijk gezegd had ik er wet
een beetje op gerekend", zei h^j
gistermiddag nadat hR de aangeA
tekende brief had ontvangen.
Fefjenoord is ten slotte geen fi
lantropische instelling".
„Ik vind hrt alleen niet leuk, dat
FrUrnourd he< me met een koel. aake-
RJk briefje heeft meegedeeld. Ik had
het liever ln een xeiprek met b.v. ma
natee Brox gehoord".
.J)lt briefje vaR me de» te meer
team. omdat Feijenoord me tot nu to*
werkelllk ftn'aaUsch heeft behandeld.
Slndt lk In 19M ln de wedstrijd t*|«n
Stttardia m'n been brak, heeft FeHan-
oord m'n salart* voor de volle honderd
procent uitbetaald.
„lk ben Feijenoord veel dank v*r-
schutdlgl Daarom had lk dit jelxoen
zo graag nog een paar wedstrijden
meegespeeld. Ik had wilkn bewijzen,
dat ik op de weg terug wa*. BU d* on-
derhandeHnjtn over een nieuw con-
tract had ik dan ook wat »terker ln m'n
och oenen gestaan. Ik ben nu helemaal
aan d* macht van Feijenoord overge
leverd. Het heeft voor mU leen enkele
tin om op de tranaferUM te gaan".
Het moreel van Reinier Kr*U*rm«*t
lijkt door de mededeling van Feijen
oord behoorlijk geschokt. „Ik had hoop,
dat lk nu weer ine! zou kunnen voet- i
ballen. Hot laatste wondje aan m'nj
be«n geneeel goed. AU h*t dlché U.j
word tk opnieuw gekeurd door de ver
zekeringsarts en lk reken er op da* hij1
me dan niet langer »al verbieden om te
voetballen. Maar de stimulans la nu
weg. AU Feijenoord m'n ealarl» UK de i
helft terugbrengt doe ik er nleU'
legvn. Een schrale trooet is dat de ver
zekering me in ieder geval tot 15 no
vember moet uitbetalen".
Volgens manager Guus Brox van
Feijenoorrt is er voor Reinier Kreijer*
maaA geen reden om zich zorgen te
maken.
„We laten Reinier niet in de steek",
zei hij. „We willen de situatie alleen
heleme»! opnieuw bekijken. En dit is.
nu eenmaal de tijd om contracten op te'
zeggen. We gaan blnnemkort eens rus
tig met Kreijermaat praten".
Ook Venneker
Tegelijk met het contract van KreU-
ermaat heeft FeUenoord ook de over
eenkomst met Hans Venneker opge
legd. Ook hem «uilen binnenkort nieu
we voorstellen worden gedaan.
L Van onze eportredactie)
ROTTERDAM, zaterdag. Door!
hot wegvallen van een alinco is giste-
ren in otw overzicht van de transfer-
marlet h*t lo^tech verband volkomen
zoek geraakt. Natuurlijk had de nieu-
we bepaling van de KNVB. da: spUers
die meer dan lO OOO gulden verdienen
a!'s full-profs worden bewehouwd, niets
te maken mek de onderhandeUrwïcn
tussen Fe'jenoord en de Noor Jensen, j
maar wel met het feit dat steeds meer i
spelers zich op de transfer-lijst Men
plaatsen, omdat zij het met hun ver
eniging aimt eens kunnen worden over
hun contract, dat nu ln vele gevallen
dezelfde waard* beeft el* een «rbeids-
overeenkomet,
Sommige apelere willen een derge
lijke overeenkom* niet «luiten, omdat
zij moeilijkheden vrezen met hun
werkgever. Anderen wlUtn wel full-
Krof worden .maar verlangen dan van
un club een betere aelariërlng.
(Van ome aohaepvaartredactie)
ROTTERDAM, saterdag. Van
morgen om half vfjf u de „Poeldijk"
van de Hollend-Amerlka LUn al» der-
UendulaetxtaU «hip ln Rotterdam
aangekomen.
De „PoeldUk" 07A1 ton) kwam met
een lading stukgoed uit Havana.
Vorig Jaar kwam het dertiendui
zenden schip eveoeeoa op lt juni aan.
Radio en televisie be
steden morgen aandaent
aan de volgende sport
evenementen.
RADIO
Hilversum 2: 15.00 uur:
Marathon 1 met reporta-
gas van EHCChèvre-
mant,, RIOS—Heer, zwem-
interland West-Duitsland—
Nederland in Delmenhorst,
atletiekwedstrijden in Den
Bosch, Weda u-regatta
(roeien) in Duisburg, dra
verijen op Mereveld om de
Gouden Zweep, rust- en
eindstanden van eerste
klasse b der amateurs.
Hilversum Ij 16.30 uur:
AVRQ's Sportrevue met na
beschouwingen van UVS—
Neotunus. honkbaiwed-
strlid OVVOHVA, 2wem-
mterland West-Duitsland—
Nederland in Delmenhorst.
atletiekontmoeting in Den
Bosch, paardenkoersen in
Utrecht en Sappemeer,
Wedau-regatta in Duisburg
en kampioenschappen sa-
belschermen in Viaardin-
gen,
Hilversum 1: 18.05 uur:
Marathon 2 met naoe-
schouwingan van atletiek
wedstrijden in Den Bosch,
zwemintarland West-Duits,
landNederland ln Del
menhorst, Wedau-regatta «n
Duisburg, uitslagen en
overzichten,
TELEVISIE
Nederland 2: 19.00 uur:
Sport in beeld met toto
uitslagen en het buiten
lands weekoverzicht.
Nederland 1: 20.05 uur:
Sport in beeld met flitsen
van ABC—Sparta, Wedau-
regatta ts Duisburg, zwem.
Interland Weat-Duitsland—
Nederland In Delmenhorst
en de zes districten-atle
tiekontmoeting te Utrecht,
Nederland Z; 2230 uur:
Sport in beeld met flitsen
van UVS—Neptunua, drave.
rijen om da Gouden Zweep
op Mereveld en de de mes
hand ba! Interland Neder
land—'West-Dglttlind In
Rotterdam.