Razend knap toneel door Henk van Ulsen -J 1 Schaper filmde Schiedam s> n •ft. 1 VARA -tv-avond volwassen GOGOLS'GEK' GESPEELD IN EIGEN ENGELSE VERTALING Postume onderscheiding voor Ernest Hemingway LOU-ACTIE VOOR VARA-UITZENDING fcOÜI IwBSRflHt tMKTUDEN PROGRAMMA'S Radio Vanavond: tiêjï Voor elke belegger Dutch Internationals Fund i?< Miniatuur 3240 5 s 1 O O O O to O iè. O O 0 BLIKSEMBEZOEK. AAN NEDERLAND WAT zég^eI'7 mEy JZ Giulietta komt kijken naar haar film Televisie h Morgen: Radio Televisie James Bond sag pagina 2- dinsdag 5 juli 1986 GOGOL'S „Dagboek van een Gek" dat nu in Henk van Ulsen's Engelse vertaling wordt gegeven als „Diary of a Madman", leent zich eigenlijk nauwelijks voor een toneelbewerking. Het is een, voor de tijd van ontstaan (1835) typerende en tegelijk helderziende portret-I studie van een psychisch gestoord mens. Literair heeft deze ziekte geschiedenis bijzonder knap vorm gekregen omdat Gogol de langzaam in waanzin verzinkende Propritsjin zijn eigen geschiedenis in dag boeknotities laat neerschrijven, waardoor men als het ware gedwon gen wordt de geleidelijke vervreemding van het normale patroon vanuit het standpunt van de krankzinnige zelf te beleven. Zet men dit alles op het toneel dan wordit toch eigenlijk weer de commen tariërende distantie geschapen die Go gol walde vermijden. Juist omda t Henk van Ulsen zijn gek zo razend knap neerzet, met tal loze langzaam verergerende tics, herkent men de waanzin -te snel a ls zo danig en blijft men teveel tegen het deerniswekkende van 't „geval" aan- kijken, terwijl de grotere mogelijkheid tot identificatie die de lectuur biedt, de tragiek van deze vengaande communi- oameatoornls beter doet beseffen. Het ia daarbij niet goed te begrij pen, waarom de decorbouwer en regis seur van deze voorstelling. Kees van Iersel, die anders zo'n sterke voorkeur toont voor stilering en abstractie, in dit geval met zo'n helilloze hang naar realistische details te werk is gegaan. Ook hier geldt dat wie In de laatste taferelen onmiddellijk de cel van een krankzinnigengesticht herkent, verhin derd wordJt de verbeelde reis naar Spanje mee te ervaren en daarmee de tragische botaing tussen twee realitei ten, de subjectieve en de objectieve. ■jfQALS men destijds al heeft kunnen constateren, ontkomt de uit twee ëntwintig scènes bestaande Franse to neelbewerking van Sylivic L-uneau en Roger Cogpio «lot aan een zekere ver snippering, maar de grote lijn van het verhaal, de door een onbereikbare lief de bUna tot grootheidswaan gedwon gen kleine ambtenaar Propritsjin, is wel glashelder bewaard gebleven. Het leek mij zelfs dat Van Ulsen nu, in deze Engelstalige opvoering, ge steund door zijn zeldzame inlevings vermogen en door de ruime ervaring opgedaan bij 175 Nederlandse opvoe ringen, de hoofden,twikkeling nog iets duidelijker tegen alle mogelijke details wist'af te zetten dan bij de première van ruim een jaar geleden. v Hot grotendeels buitenlandse pu- PAMPLONA, woensdag (AP). - Aan Ernest Hemingway Is in Pamplo na de ere-halsdoek van het San Fermt- nes Fiesta postuum toegekend. De rode halsdoek is een traditioneel on derdeel van de kledij die de Jongeman nen. tijdens het Fiesta dragen ei speciaal als ze voor de stieren uithol len door de gebarricadeerde stegen naar de Arena van de Basklsche stad. Hemingway heeft het San Fermines Fiesta beschreven in zijn boek The sun also rises. Het feest dat een week duurt begint op 7 juli. HENK VAN ULSEN zeldzaam inlevingsvermogen bliek heeft deoe nieuwe première, waarvan heit Engels voor 1 ekenoren heel goed kjonk en uitstekend te vol gen was, gisteravond ln ,De Brekke Grond" in leder geval met gespannen aandacht gevolgd. Ook nu weer zorgden de geprojec teerde dagboekbladen, getekend door Frlts MUller en de goed gebruikte mu ziek van Georges Delerue voor een obsederende omlijsting van wat mis achten wel geen toneelstuk, maar in leder geval een indrukwekkend stuk voordraehMcmrat is. HANS VAN DEN BERGH Drie jaar nadat Schiedams ge meentebestuur had verwacht zijn op- draohttfikn van 27 trot 30 minuten to ogenschouw te Jcurmen nemen, is gis teravond Jan Sdhapers één uur du rende „Schiedam kiest voor het wa ter" in het Monopoletheater van deze Rijnrnondgemeenrte in première ge gaan. Bij opdrachtfilms worden vaak eisen gesteld die een cineast, voorop- festeld dat hij een eigen visie heeft, unnen hinderen. Jan Schaper had met een aantal van zulke eisen te maken: hij moest een documentatie over de stad maken, waarbij oud en nieuw tot hun recht zouden kómen, hij moest nieuwe inwoners een soort In leiding verschaffen tot Schdedam-be- grip en bovendien een visitekaartje afleveren waardoor de buitenwereld zou welen dat deze stad tegenwoordig rvlet 'alléén meer drijft op de alcohol. Kontom, een duidelijk propagandis tisch getint werk, Maar Schaper is een man die zich moeilijk Lèentt voor propaganda en ook Ln zijn films beat voor zijn ideeën wil uitkomen. In „Schiedam kiest voor het water" heeft dit geleid tot een tweeslachtig resultaat, Als eerste motief heeft Schaper het dankbare co nitraat tussen de schilderachtige binnenstad en het Jachtige moderne leven daaromheen genomen. Had hij deze draad vastgehouden, dan was zijn film waarschone ijk aanzienlijk beter geworden. Maar 'Schaper wilde duidelijk buiiten zijp Schiedams kader om, enkele mkvu/ben kwijt «an ,D® stad-" in het algemeen: de eenzaam heid, het gebrek aan ontmoetingsmo- contrast tussen de eenvormigheid van moderne wijken, de veranderende mo raal. Het zijn allemaal zaken die be slist niet oninteressant zijn, maar dan moet er wel een juiste vorm aan ge geven worden en die vorm was in dat werk van Schaper wiet aanwezig, In „Schiedam kiest voor het water" kwam Schaper niet verder dan, soms bijzonder fraaie, opnamen die hun voornaamste werking moesten ontle nen aan een vaag, op rhetorisch-op- dringende wijze gesproken commen taar. HANS BAAIJ TJE VARA heeft plateren voor een zeer volwassen televisieavond ge zorgd. Geopend werd met een vraag gesprek in Achter het Uleuwa met de tachtigjarige heer Drees. De tweede helft van dit interview kon ons meer bekoren dan de eerste. Wij achten het nu eenmaal niet opportuun om een bejaard staatsman op zijn ver- i jaardap erg agressief te interviewen. j Alles wat hij zegt Is toch achteraf en hij ie wel zo op zijn qui vive dat hij de grote uitspraken schuwt Bovendien raakten de vragenstel lers slechts de periferie van echt har de kwesties als de opdracht tot de po litiële acties in Indonesië en de vertrouwelijke conferentie met hoofd redacteuren in de Greet Hoffmanpe- riode, zonder hier erg feitelijk te wor den. En ten slotte was er zo onaan vaardbaar veel en overduidelijk war- neembaar geknipt in zowel vragen als antwoorden, dat het Interview nog nauwelijks voor authentiek kon door gaan. Onze totaalindruk: een zeer oud, rode wijn en welversneden. Na Achter het nieuws,, het perfecte amusement van Z-cars, en deze wijn behoëft geen krans. Vervolgens voor degenen die na het achteruit leunen weer eens wilden opveren: Koning Klant, een consumentenrubriek van Hedy d'Ancona en Gerrit Schilder. Erg aardig gefilmd was de cha otische toestand van winkelsluitingen, die nfemand meer houvast biedt, ook de winkelier niet En dan raakten er een koppel broodfabrikanten en een tweetal supermarkthandelaren haast openlijk slaags, en discussieleider Schilder kon ze nog maar net, zij het met grote overtuiging, van elkaar scheiden. Ieder naar de eigen hoek, gered door de gong. Henk de By besloot deze avond met een overrompelend Signalement van Peter Schat Niet alleen hoorden wij de reacties van musici, tonelisten en publiek, zagen wij Peter Schat aan het werk, terug bij zijn ouderlijk huls, onder zijn vrienden, maar in de loop van de uitzending gingen wij pas goed beseffen wat een ongelooflijke Inspan ning en zelfoverwinning het moet ver gen voor een componist om dat eigen, moderne werk te moeten verkopen aan iedere zanger van het operakoor opnieuw, aan iedere altviolist, aan Ko van Dijk, en dan ook nog aan het publiek. Wij kregen de indruk dat een groot deel van het publiek dat gevoeld moet hebpen en het ovationele ap plaus aan het eind klonk als een soli dariteit met de toekomst, of die nu be grepen wordt of niet. Henk de By heeft de totaliteit van Labyrint goed samengevat in een stuk. geor dend en imponerend televisiewerk, |3«|J De heer J. B. Broeksz, vice-voor zitter van de Nederlandsche Radio Unie en voorzitter vaa de omroepver eniging VARA, is voor een periode van vier jaar herkozen als voorzitter van de Europese Radio Unie. De heer Broeksz was sinds 1865 voorzitter. DEZE foto geeft een merkwaar-, dig voorbeeld van programma- onderstsuning. Niet de VARA. maar de Löu-groep maakte op deze manier reclame voor het radioprogramma van vanavond over verschillendegodsdienstige richtingen (Hilversum I, 20.05). Onder, de titel Het einde der tijden is nabij geven hedendaagse profeten en volgelingen hun vi sie. De serie is samengesteld door Tom Pauka, Lou vestigde dit week-elnde met een stoet van acht auto's met aanplakbiljetten, waarmee hij in Amsterdam en omgeving liet'rijden, de aandacht op dit ethergebeuren. Hijzelf en zijn vrouw Mïentje zullen ook hun waarschuwende stem voor de VARA-microfoon verheffen. HILVERSUM I. 18.00 Nieuws. 18.15 Actual, en gramm.muziek. 18.30 R.V.U.: Muzikaal Spectrum, door KI. Op de praatstoel van Henk van Stipriaan neemt vanavond de heer C. Steyn plaats. Hij is de vader van de vorig jaar overleden VARA-organist Cor Steyn. De heer Steyn vierde af gelopen maandag zijn gouden huwe lijksfeest, (VARA-radio, 21,2522 uur Hilversum I), (ADVERTENTIE) is het aandeel DIF - een be legging in de vijf Nederlandse internationale ondernemin gen - interessant. Vraag in lichtingen bij uw bankier of commissionair over het Kwartaalbericht op aanvraag. Postbus 853, Amsterdam. KRAAIENHOVE DOOR WILLY LOHMANN i 2 3 i B 9 10 11 13 U 15 18 \7 18 \9 21 22 i3 H 25 27 28 28 kÜLONEU. Op DE kAMEft. seujkkig WAM ERIC BRAN KRAAI ENHCVtf ÜCUr.GAER VUIG H DAMHT jtOATT tKJjeMlET WAAROM SCRRtHOW 36 AN-TiiDZOTE- GfiisJ MKÏ-1K -fees) NiieT DCOY HOOR HOOPOE? SCHREEUW >6 APri SD ZO? lK BÉM WIET DOOP, HCOR J iE HOEFT vjier STEEDS ZO*TE_ r WEK] j BROMMY EN TOMMY Horizontaal: 1. vriendelijk, 7. plas, 8. gordel, 10. ivoor, 12. uitgang van de overtreffende trap, 13. pers, voorn, woord, 14 rijnvaartuig, 18. voertuig, 17. anderegenoemd, 19, erfdeel, 21 knorhaan, 23 zoogdier, 25 vóór, 28. noot, 27, maand, 28 boom, 30 praten. Verticaal; 1. drank, 2. boom, 3. num mer, 4. voertuig, 5. verhoogde muziek noot, 6. half, 7.boomvrucht, 0. Spaanse schapen, 11. Amsterd. tent o on s tellings- febouw, 14. Eng. bier, 15. hoofddeksel, 7. groet, 18 zeepwater, 20 tocht, 22. zintuigen, 24. watering, 27. titel, 28. pers. voorn, woord. OPLOSSING MINIATUUR 3239. Horliontaal: 1. chic, 5. odol, 7. olim, D. paar, 10. pont, 11 mare, 12 hert, 13, teer, 15 luik, 17, room. Verticaal: 2. ha, 3. tdo, 4, colporteur, 6. liane. 8. mat, 10. parel, 11. met, 14. rio, 10. KO. KERKELIJKE BEROEPEN Ned. berv. kerk. Beroepen te Valburg M. Rentes te Btreafkerk; te Noordehxw en te Wavorveen A. ven do Beek kond. te Lurcte- - ren: te JiwaveAd H. Smit kond- te Hilver sum; te TwU»>eitoek5* (Fr.) O. A. Crvoeaen k*i*>, te Woerden; te Nunepeot J. H. Cirkel te ïtuteen (NH). Aangenomen naar Middel- - burg a. J. van fflnrbden te Steenderen: naar Veenendaal S. P. vaa A*eflb«r*fc te H«d«, dte bedankte voor Sprang en voor Wadddnx- veen; bedankt voor Scnerpereeel (Fr) L, Luteijn pred. voor bultengew, wertuaamhe- den te Ermnen; voor Stirüen A. Boertje te MoerlcapeUe. Voor Sohovettingen Ph. J. Stol*öe*H>k to.Heüendo<K^vw^CtorJ«Qh«n mr. C, O. I' Dta K« H5«el, Mulder te Rorterdam-HÜleg*™- Ham (Ov) O. van der Meeten te Vlnke- 1. kerke». Beroepen te Botowacd en te (Van ome kunstredactie) SCHIPHOL, woensdag. Gister middag Is de Italiaanse actrice Giu lietta Maslna ln ons land gearriveerd. Voor de levende maal ln ona land, voor de derde keer om een film van haar echtgenoot, Federico Felltnt, ln première te zien gaan, voor de eerste keer «onder haar man. „HU heeft het veel te druk", «egt «U. ..Ut I* ook gauw weer terug, Ik blUf hier maar twee dagen." De film van Fellini, die hier van avond ln het kader van het Holland Festival in het Amsterdamse Krite- rion- en het Haagse Aata-theater ia première gaat Is Giulietta van de Geesten, 'n film waarin Giulietta zelf de hoofd- en titelrol speelt. „Maar het is geen biografie van mij. Zo voel lk het ln ieder geval niet. Federico wist bij het schrijven de naam nog niet, maar hij heeft het scenario mij ala ac trice op hel Ujf geschreven. Dat de film die naam gekregen heeft vind ik wel fijn", beantwoordt Giulietta Ma slna heel rustig en eenvoudig de vra gen ln het Frans. Mot eon witte shawl om haar hoofd en verdar groen als voornaamste kleur FILMACTRICE Giulietta Maslna, de echtgenote van regisseur Fre- derico Felllnï, bij aankomst op Schiphol voor een tweedaags be zoek aan ons land. in pakje, tas en schoenen. Wel zegt ze geen Frans te kunnen spreken, maar zo maakt zich toch verstaanbaar. „Ik speel wel in films onder andere regisseurs, maar ln een film vBn Fe derico is dit de eerste keer dat lk geen clowneske rol speel. In Giulietta ben ik een vrouw uit een burgerlijk milieu, maar dat wil nog niet zeggen dat ze burgerlijk U. Door haar fantasieën wordt ze zo geïnspireerd dat het op het aristocratische af is. Het la gewel dig om onder Federico te werken. Ik ben 22 jaar met hem getrouwd, ik be- DOOR J. D. VAN EXTER A, Posthuma. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 St.: Kinderkoor. 19.30 Nabe schouwing Ronde van Frankrijk 1966. 19.40 Artistieke staalkaart. 20.00 Nws. 20 05 Het einde der tijden is nabij, dot ktonkb. 20.55 Liedjes. 21.10 Artistiek? staalkaart. 21.25 Op de praatstoel, licht progr. 22.00 Strijkorkest. 22.25 Spert. 22.30 Nieuws. 22.40 Event, SOS-bat. 22.45 Actuallt. 23.00 Oude en moderne muziek 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM H. 18.00 Lichte gr. muziek. 19.00 Nieuws. 19.10 Radio- krant 19.30 Koorzang: geestel. liede ren. 19.50 Wereldpanorama. 20.00 St: Hull. Fest. 1968( Berlijns FUbarawn. orkest: klass. en mod. muziek. 21.30 Rouw om Jeruzalem: klankbld, over de drie Joodse Treurweken. 21.55 Lichte gramm.muziek. 22.15 Avond- overd. 22.30 Nieuws en herh. SOS-ber. 22.40 Haarlemse orgelmaand 1986. 23.55—24.00 Nieuws. NEDERLAND 1. 18.30—19.00 Te- leac: De Attische tragedie. 19.00 Nm 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Franse ln 19.35 De Filmtstones, tekenfilm, 20.05 Journaal. 20.20 Brandpunt 21.85 De lijn van een leven Een leven van de lijn, doe. levensschets van de schilder Plot. Mondriaan. 22.20 Epiloog. 22.25 Journaal. 22.30—22.40 Ronde v.Frank rijk. NEDERLAND 2. 20.00 Nieuws. 20.01 Mr Magoo, tekenfilm. 20.05 Ka merkoor uit Strijp: winnaar van het Koorfestival. 20.25 Voorpagina: selec tie ült de actualiteiten progr. van de Franse televisie. .20.48 Wereldkam- Mine"... lk tscf toe; het U)kt ook wel veel op'elkaar, maar ln de melodie alt beslist verschilprobeer het maar 84-31 Man ar er Jan Rap bekeek de mn «lek-blad en van elk der musici nauwkeurig. trrlio hem eerder dan een ander Werk|»<Jft' ll® welda*r he.b I® het a11" *1®I> h,®r- eenal" Vki! huT .l13 "Baby baby mlDe"- En W h*bt: JWy Babjr Baby". En JU, De Crazy Cornets verreleken eikaars muslekstnkken en Is werk bij ons. HU Is regisseur, hij re-|Roderlkf hcbt; (,Baby? my Baby" en BertJe My Baby JaJan Rap had geiyk. geit alles, ik ben actrice. Thuis niet, -- dan is het net andersom." i 22,20 Journaal, HILVERSUM HL 7.00 NWS, 7.10 Ochteodgymn. 7.20 Lichte gramm.mu- ztok. 7.50 Dagopening. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte gramm. muziek. (8,30 8.35 De groenteman)'. 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Mod. strijkkwartet. 9,35 Wa terstanden. 9.40 Lichte gramm.muziek. voor oudere luisteraars. 10.00 Voor de kleuters 10.10. Arbeidsvitaminen. (Om 11.00—11.02 Nieuws). 12,00' Licht in strumentaal ensemble en zangsoliste. 12.27 Mededel. t.b.v, land- en tuinb. 12.30 St.: Dansorkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal en beurs berichten. 13.30 St.; Instr. ensemble en zangsolist: oude muziek. 13.50 Holland Festival 1906: Noordelijk Filh. orkest eh solisten: klass. muziek. 14.15 Huis houdelijke zaken, praatje, 14,30 Stem: Viool en piano: klass. muziek. 15.00 V de zieken. 16.00 Nieuws. 16.02 Onder weg, gevar. muziekprogramma. (Tui sen 15.30 en 17100 Eventuele onderbre king voor rechtstr. rep. Ronde van Frankrijk 1966). 17.00 Voor de jeugd. HILVERSUM I, 7,00 Nws, 7;10 Het levende woord, 7.15 Lichte gram- mofoohmuzL-k. (7.30—7.32 Nieuws). 7.B5 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Voor de Jeugd. 8.30 Nws. 8.32 Lichte gram mof oonmuziek met vakantietips en In formatie voor de vrouw. 10.00 Operet temuziek. 11.00 Voor de zieken, 11.45; Jazzmuziek. 12.10 Leven op het land, gesprek. 12.27 MédedeL tb.v. land en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Dert week, praatje. 12.45 Actual. .13.00 Pro memorie. 13.03 Mod. gramm.muziek 13.45 Voor de vrouw. 14,15 St, Pro menade orkest en soliste. 15.00 Bljhel- overd, 153.0 Geestelliederen 1 1600 Viool en plano mod. muziek. 18.45 Cultische .,..:muzlek uit allerlei landen, met toelichting. 17.05 Lichte gramm. muziek. 17.10 Eurojazz. 17.40 Voor d« kleuters. 17,50 Sportrubriek. HILVERSUM Hl 9.00 Nws, 9 P Kwlnk. gevar, muzlekprogr; afgewis seld .met tips. actualiteiten en losse op- merkingea. 10.00 en 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten. 12.06 Licht orgelspel. 12,30 Gevar. gram. ,13.00. Nvrt. 13.02 Actualiteiten, 13.05 Gevar. muzlekprogr. 14.00 Nws. 14.02 Actual!-, teiten. 14.05 Platen en Ups voor de vróuw. 15.00 Nws. 15.02 Actual: tel ten.;. 15.08 Licht instrument, ensemble met J zangsolisten. 15.25 Gevar. gram. J6.0Ö. Nws. 10.02 Actualiteiten. 16.05 ZorröL progr. voor de tieners. 17.00 Nws, 17.02 Actualiteiten. 17.05—18.00 Gevar. pro gramma. f NEDERLAND 1 14.30—itffc?: de vrouw. Plm. 16.00—16.35 EükM™ Ronde van Frankrijk. „Dit is niet de eerste keer dat lk ln het buitenland deze film ln première zie gaan. ïk ben meegeweest naar Amerika, naBr Frankrijk en naar Spanje. De reacties in deze landen wa ren heel enthousiast, vooral bij de vrouwelijke toeschouwers. Hét sym bool van de film, de sleutelscène draait ook helemaal om deze Giulietta die als martelaresje in haar herinne ring de opvoeding ziet van „Dat mag niet, zo ga je naar de hel, en zo haar de duivel" en dan ten alotite toch weer die uitkomst ondanks alle ellende, dat optimistische, Het ls één grootse fan tasie, nou ja lk kan het niet precies uitleggen. Gaat u het maar zién dan ault u het begrijpen." OOOt?\BNFLfeVjtMS TE«"EMtKiG"EkJ ijovisj vc. Luatfy, pSwbEr R JE BE>JT KllET ct M^sl Die GKAAttOMUiX KCMT IU ORDE. VAM

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1966 | | pagina 3