D Toneelsp is denken ROTTERDAMS DAGBOEK Bejaarden hoeven niet te vereenzamen VIEUX ROTTERDAM RIJNMOND ION LI TZ ISN GESPREK MEI HAMS V\ DEM KEHEIÏ CJMV Timotheus bestaat 100 jaar OdSl VRIJMOED f. L. SLUUTER IVIJFTJG JAAR BIJ DE RVS V ahnntieprogramma Contactadres Hordij kerveld wil buurtnoodgebouw Wel goed - niet gek Schrijf het zelf THÉ-DANSANT DE COSMOPOLIET Perschef van Unilever met pensioen peg. 4 ditodag 1 november 1966 E Nederlandse Vereniging van Toneelkunstenaars heeft on langs voor het eerst de August Defreaneprijs voor de beste regleprestaüd uitgereikt, en wel aan Ton Lutz, speciaal naar aanleiding van zijn regie ln Albee's "Kleine Alioe', Toch is. Juist ook ln ons blad, nogal eens kritiekgeuit op regies van Ton Lute die soms te wetnlglekeu te getuigen van een principiële viste en een eigen bedoeling met hst toneel van vandaag. Ton Lutz heelt met ons over deze punten ln discus aio willen treden. HANS VAN DEN BERGH: 'August De" fresne zelf teas zeer uitgesproken de man van het getuigend to neel, dat in de eerste plaats de waarheid hoorde te dienen en nooit verworden mocht tot schoon heidscultus. Vindt u het, alle bescheiden heid ter zijde, juist dat u de naar hem ge noemde regieprijs hebt gekregen?1 TON LUTZ: 'Als u bedoelt aan wel ke kant-Ik sta, bij de keuze tussen waarheid en schoonheid, dan geloof ik dat He Ja moet zeggen. Natuurlijk groei Je langzamerhand ln je regis- seorssohap, lk heb nu 48 stukken ge regisseerd, Van meet af aan ga Je dan de vraag stellen naar het doel van het toneel. En de duidelijkste formule ls voor mij nog steeds een van de oudste 'statements1 over de toneelkunst, namelijk van Shake- spearej' as If It were to hold up a mirror to nature. Dat ls het; je moet een wereldbeeld presenteren aan de mensheid. Door de tijden heen veran dert de visie op de. wereld voortdu rend, Daarom moet de toneelkunste naar en speciaal de regisseur een vast standpunt innemen, dat hij ia elke voorstelling kan uitdragen.' hebt nogal opmer kelijke successen ge had met het regisse ren van blijspelen uit onze Gouden Eeuw: Sreero en Hooft-hoe is het nu mogelijk om in die stukken te ge tuigen van een visie op onze wereld?' Tfc heb altijd gevonden dat het spelen van het repertoire uit onze eigen literatuur een noodzakelijke basis le voor een Nederlandse to- neeloultuur en in die zeventiende- eeuwae komedies heb. Ik dan gepro beerd een portret te geven van ons eigen volk.' 'Laten we de vraag algemener stellen: als u een stuk moet opvoeren waarin door een klassieke schrij ver een sterk geda teerd wereldbeeld wordt opgehouden voor een heel anders geaard pub l iek uit een heel andere tijd, wat doet u dan?' •Dan zoek ik naar dat element ln het stuk, of naar dio vertaling van de totale esprit, waarvan je denkt dat die Interessant ls voor vandaag. Als Je als kunstenaar niet helemaal blind bent voor 'wat er omgaat ln Je eigen tijd, dan is dat de basis waarop je het nieuwe aanzien van zo'n klassiek stuk vindt,' 'Als men nu met ze kerheid zou kunnen uitmaken, dat zo'n moderne interpreta tie in strijd is, of ge deeltelijk in conflict komt met de histo rische bedoeling van de schrijver, is dut dan een bezwaar waar u over heen kunt stap pen?' •Kijk, zo'n historische toneel schrijver heeft natuurlijk voor zijn 'eigen tijd geschreven. Maar als hij terecht klassiek genoemd wordt, dan betekent dat, dat bi] groot genoeg ls om door alle tijden been te blijven bestaan. Dan heeft hij ons ook nu nog iets te zeggen, niet als museumstuk, maar als voorbeeld voor het wereld beeld van vandaag. Als een regis seur die binding ontdekt en daaraan vorm geeft, dan zal hij In essentie nauwelijks afwijken van wat er oor spronkelijk bedoeld is,' 'Maar in uw regie van 'She stoops to con quer' hebt u toch de hele sociale kritiek van Goldsmith wegge laten. Vondu dat geen onoverkomelijke aan tasting van de origi nele strekking van het stuk?' Ik vind het geen bezwaar als be paalde elementen wegvallen die de schrijver voor zijn tijd bedoeld heelt, maar die lk nu niet meer plaatsen kan. Zeker in een blijspel moet dat kunnen. Dat stuk van Goldsmith heb ik gewoon als een spel der vergis singen gebraoht. Met andere waarden dan die van het amusement, ben ik veel voorzichtiger, van de maatschappij. Ze zijn alle maal geëngageerd om dat vervelen de woord maar eens te gebruiken. Als gevolg daarvan willen ze hun publiek niet zomaar een eplegol voor houden, maar een kritische, corri gerende spiegel en die richten ze dan op de fouten ln het maatschappij beeld en dan mag je die tekst ook wel mee-richten. Ik heb van het voorjaar nog met Strehler in Milaan over deze problemen gesproken en toen zei hij: 'Zelfs met de grootste scrupules, met de grootste verantwoordelijkheid tegenover de tekst, mag je Je ver antwoordelijkheid tegenover de wereld niet verloochenen.' Je kunt die oude meesters zo niet beschadigen, dunkt me, wel dichterbij brengen,1 'Maar moet je. om op deze manier met klassieke teksten te kunnen iverken, zoals Sartre bijvoorbeeld gedaan heeft met de 'Trojaanse vrouwen' van Euripides, waar hij een heel eigen boodschap in legde, niet zelf ook een auteur zijn die iets te zéggen heeft?' als bijvoorbeeld het Living Theatre bij ons heeft laten zien en zoals men ook bij an dere vormen van action theatre' in de Verenigde Staten pro beert. Voelt u sym pathie voor die po- vingen?' 'In Italië heb Je dat auteurloze to neel eigenlijk al gehad met de Com media dell' Arte. Toen dat helemaal dreigde vast te lopen en te verstar ren, had men weer schrijvers als Goldoni en Gozti nodig om dte vor men nieuw leven ln te blazen. Die Commedia dell' Arte was al een soort van (aan regels gebonden) happening. Ik wil niet zeggen dat het Living Theatre en alle mogelijke vormen van happening niet moeten bestaan, maar dat het een wezenlijke inbreng ls ln de theaterkunst dat geloof ik niet. Het gevaar ervan lijkt me het exhibitio nisme, een soort zinloos aan-rotzool- en. Het ls misschien wel nodig om de ruiten van het oude instituut in te gooien. Maar we moeten toch maar hopen op een nieuwe kunstzinnige glazenmaker. Er moet toch altijd iemand bij komen die die chaos sen zekere vorm geeft.' TON LUTZ 'Vindt u dat je zo ver mag gaan, min of m eer ingrijpende wij zigingen in de tekst van een klassiek stuk aan te brengen?Ik be doelzoals Brecht bijvoorbeeld gedaan heeft met Coriolanus en zoals Giorgio Strehler, de leider van het Piccolo Teatro nog onlangs met Shakespeare's Hendrik VI heeft ge daan?'. 'Het curieuze la dat de echte to- neelmakera van deze tijd, mensen als Brook, Planchon, Strehler en Brecht, allemaal een duidelijk links gerloht standpunt hebben ten opztohte 'Meestal zijn die Ingrepen nu ook weer niet zó belangrijk. Het is vaak meer een kwestie van het leggen van andere accenten, het comprimeren en het versohuiven van scènes, het aanbrengen van coupures. Het gaat erom dat de toeschouwer een beeld krijgt van wat de reglaseur wil ver- tellen aan de hand van oude gegevens. In ieder geval ben lk tegen iedere poging tot reconstructie. \Ve moeten proberen te construeren hoe die oude schrijver het voor een publiek van vandaag zou hebben gezegd,' 'Er gaan in avant- gardekrtngen nog al tvat stemmen op voor een toneelvorm waar in de auteur helemaal overboord wordt ge-, zet, waarin het dus alleen nog gaat om de uitdrukkingsmoge lijkheden van de ac teur op het toneelzo- 'Uw regie maakt soms de indruk het resul taat te zijn van spon tane, gevoelsmatige impulsen. Hoe zietu zelf in de toneelkunst de verhouding tussen ratio en gevoel, tus sen inspiratie en ver standelijk overleg?' 'Punt één: toneelspelen ls denken. De mens .onderscheidt zich ln de schepping door zijn rede. Dus van die rede uit moet alles gebeuren, tot het onredelijke toe: het animale, ge voelsmatige, Zelfs de acteur die een in zijn gevoelens verdrinkend mens moet verbeelden, moet altijd een verstan delijke oontrole houden op de vorm waarin hij die onredelijkheid uitdrukt, Pas door een vaste vormgeving kan het in de zaal aankomen en herkend wor den.' 'Ziet u uw werk van regisseur in de eer ste plaats als creatief of toch vooral als die nend tegenover een bestaand kunstwerk 'Daar is geen discussie over mo gelijk: Het stuk dat daar gedrukt ligt is een literair kunstwerk, maar geen dramatisch kunstwerk, Dat wordt het pas door. de dramatische vorm geving, die onze creatieve bijdrage is.' 'Hoe gaat u in de praktijk voor een re gie te werk 'Eerst komen er lange gesprekken met de vertaler en met de decora teur. Langdurig praten op zoek naar het picturale beeld. Vooral mijn sa menwerking met Nlcolaas Wijnberg is voor mij steeds heel inspirerend ge weest. Het decorbeeld ontBtaat bij dat overleg ln dezelfde geest als mijn eigen aandeel het 'bewegingsspel', de mi ee-en-scène.' 'Als u met de repeti ties begint hebt u dan de hele mise en scène al klaar?' 'In principe ja. Alles staat al in het regieboek genoteerd.' 'Maar als nu bij de repetities blijkt dat er spelers zijn die een bepaalde intentie vanunistkunnen rea liseren, wat doet u dan?' 'Na de lezingen gaan we het stuk in elkaar zetten. Dat betekent dat ik al les probeer te realiseren wat ik be dacht heb, plus wat ik &1b mogelijk heden zie, terwijl lk bezig ben. Spe lers ziln uiteraard geen marionet ten; je moet Je bedienen van hun per soonlijkheid., Alles moet passen bin nen de totale conceptie, maar de spe lers kunnen die-soms verrijken met (Foto: Wim Renes) wat ze aandragen. Het bewaren van de creativiteit van de toneelspeler, dat is een geweldige psychologische taak voor de regisseur, BIJ het repeteren moet je bovendien proberen de ver schillende solistische prestaties op elkaar af te stemmen, net als een dirigent voor een orkest. Er zitten trouwens wel meer muzikale kanten aan dit werk. Meer en meer ga ik de tekstbehandeling zien ala een mu ziekstuk. Iedere zinsnede heeft zijn eigen psychologische waardeendaar- mee een toon. Die tonen leveren sa men een heel klankbeeld op met cres cendo's en decrescendo's. Ik ben er al mee begonnen met 'Een bruid in de morgen', maar 'Het huis vanBernar- da Alba', mijn laatste regie, heb ik bewust helemaal als een oratorium opgezet. Daarom was het ook zo aar dig dat ik ^blj mijn laatste Nieuw jaar spremière als leider van het (oude^ Rotterdams Toneel van de in speel ent en als cadeautje een moot In gepakte doos kreeg, waarin een diri geerstok bleek te zitten. Dat hadden die jongens goed gezien! (ADVERTENTIE) nd viert de CJMV ..Timotheus 100-Jarlg beslaan. Ter gelegen- i hiervan had het bestuur een ju- (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM, dtnedag. Het >Ofd van de beleggingsafdelingen van N.V. Rottardamschfl verzekerlngs- [ocietaitan RVS, de heer J. L. Sluljter, i vanmorgen gehuldigd door de raad «l^eatuur. hear J. L. Sluljter trad vijftig laar geleden ln dienst bU de RVS aan- lrialen bil binnenkort met pensioen zal Kun. botekeot dit jubileum tevens poor ham een afscheid. Jubilaris recipieerde vanmiddag ja-Vergaderzaal van het hootdkan- rvan ag RVS. Morgen» tevoren fdhij Ja intieme kring door de raad beatuui ROTTERDAM, maandag. Deze maand viert de CJMV Timotheus" haar held bileum weekend georganiseerd. Op zondag 28 oktober I860 werd. als reactie op de sleur waarin vele gelo vigen waren geraakt, door 44 jongeren vlg» „Til tur gehuldigd. Imotheus" opgericht. Na een split sing ln 1889 werd het verenigingswerk door slechts 20 leden voortgezet. Toch kon „Tim" het hoofd boven water houden en een van de hoogtepunten uit haar bestaan was de opening van een eigen clubgebouw in 1827. Sindsdien werd deze lokaliteit uitgebreid en ln 1D03 vond een restauratie plaat». Hoewel de jeugd verandert, blijft het doel van de vereniging vanuit het evangelie en ln opdracht van Jezus Christus de naaste te dienen. Gelukkig ziet het bestuur van „Tim" tn, dat om de jeugd van vandaag te bereiken, zij zelf naar de Jeugd moet toegaan en de taal moet spreken, die de jeugd-van-nu verstaat. Evenals honderd jaar geleden heeft deze CJMV nog steeds hetzelfde Ideaal: de Jongeren uit de sleur en sloomheid halen on wat meer Initiatief bijbrengen. Tijden» de drukbezochte receptie, za terdagmiddag in het verenigingsge bouw aan de Bocrgoensostraat, bood de voorzitter van de federatie R'dam- se CJV, de heer O. Roodhorst, het Ju bilerende bestuur eet» aantal liederen bundels aan. Zaterdagavond werd in de Groote Schouwburg een revue ge titeld „Parel Cocktail" op de planken gebracht. De jubileumviering werd zondag morgen besloten met een herdenkings dienst ln de Oude Kerk van de Her vormde Gemeente Rotterdam-Zuid. Woensdag 2 november: 10 uur:'Filmvoorstelling. lemenshuis, Gruttostraat 9. 10 uur: Poppenspel door Janno, zaal Nivon.N oordsingel 4, 14 uur: FUmvoorsteliina. zaal Triomfa- torkerk. Krabbend JkeetraaL 14 uur: Poppenspel door Janno, St. Bar bara Parochiehuis, Tamboerstr. du. yDe Rotterdamse Bond van Ouden van Dagen vraagt aandacht voor een in het novembernummer van het honds- orgaan gepubliceerd idee, Een van de trouwe bondsmede- werkers zegt daarin: «Lid van onze bond is goed, contributie be talen gewoon, doch dat is niet vol doende. Men dient iets te zijn en vooral ook te doen voor elkaar." Hij «telt voor, dat lomand ln de buurt waar hij woont enige medebe jaarden gaat bozoeken, Dan ontstaat wat hij noemt een buurtgrocpje. Dat groepje gaat zich tot taak stellen: het verzamelen van adressen van „héél oude. gebrekkige en vooral al leenwonende bejaarden". Nu is het de bedoeling, ilat deze mensen door het „bmirtgroepjes" in hot oog worden ge houden. De bond van ouden van dagen wil dit idee overnemen en voorzitter A. de Hooge voegt daaraan toe: „Mogelijk houat het verband met mijn leeftijd (straks 75), maar lk ben een tegenstan der van te lanz bekaken; Ik vind -- beginnen maar! Eventuele veran deringen brengen we later wel aan". En ln het bejaardenblad schrijft de heer De Hooge: „Het is inderdaad vooral de laatste tijd wel bekend ge worden. dat Iets ln bovengenoemde vorm of geest zeker al» zeer noodza kelijk wordt beschouwd. Zie alleen maar de berichten over mensen, die weken na hun overlijden pas worden gevonden. Wanneer wij dan ook, al» was het maar ten dele. konden slagen dan vinden wij dit toch ceker het be gin van een grootse campagne, beden kend dat over deze materie tot ln hoogste instanties zwaar wordt gepuz zeld. Daar is de kabinetscrisis een din getje bij. Alsof het toeval het zo wilde ont vingen wij tegelijk met de publikatie van de Rotterdamse Bond van Ouden van Dagen een bericht van de commis sie bejaardenzorg uit de wijkraad van Overschie, waar men zich eveneens be zig heeft gehouden met hot probleem der eenzame bejaarden. Genoemde commissie publiceerde onlang» een oproep tot de wUkgeno- ten om sich beschikbaar te stellen voor bezoek aan vereenzaamde be jaarden. Die oproep bleek niet tever geefs: Ongeveer tien mensen hebben zich gemeld en het gevolg Is, dat er nu opeens te weinig bejaarden *Uu om te bezoeken. Vandaar, dat de commissie bejaar denzorg zich thans richt tot de andere Bejaarden die nadere bijzonderheden wil len weten over het door de Rotterdamse bond van ouden van dagen gelanceerde Idee (buurtgroep)es) kunnen zich wenden tot de heer A. de Hooge, Talmastraat 60a, tel. 28.01.70. partij, eenzame en-of zieke bejaarden, die van tijd tot tijd bezoek willen ont vangen kunnen zich melden bij de heer D, van den Berg, chef van de hulpsecretarie aan de Oversehiese Dorpsstraat 64, tel. 240710 of bij hem thuis, Overschiese Dorpsstr. 2, klein 1, tel. 157452, Dag en nacht kan men bij de heer Van den Berg aanbellen! De Overschiese bejaardencommdssle heeft nog meer goed nieuws; de cur sus „Hulp aan, voor en door beiaar den" gaat door. Er hebben zich 24 cursisten gemeld. Dit ls mede te dan ken aan het dames helps terscomité, welk comité twaalf medewerksters stuurt naar de cursus die start op woensdagavond 9 november, Wie zich alsnog meldt (zie boven genoemd ad res) kon verzekerd zijn van drie ge zellige en leerzame lessen. Kosten? Ja. die zijn er. Veertig cent per les... De Jeugd Ln Hordijkerveld (de grootste en kinderrijkste wijk van Groot-IJfselmonde) wü 'n bourtaood- gebouw. Dat D al een vrU oud verlan gen, waarsan al een* op luidruchtige en spectaculaire wUse uiting ia gege ven on. door middel van een soort happening, waaraan de politie ten slotte een eind maakte. Veel ruchtbaarheid la aan de Hor dij kerveldie wensen nooit gegeven, maar nu wil het com ito behartiging jeugd belangen (correspondentie-adres C. d« Bruin. HuniadJJk 640) Voor ménsen die hun verlichting ioillen laten controleren bij de ANWB op het koolas bij het Feijenoordsta- dlon: het heeft geen zin om met een auto waarvan de verkHchtingsinstal- latie laten we zeggen „verrot" Is op te komen, de ANWB ls wel goed maar niet gek. Kleine reparaties worden gratis verricht; voor ernstige mankementen wordt men verwezen naar de garage. Sommige organisaties hebben zo weinig vertrouwen in de pers, dat ze de verslagen van hun bij eenkomsten 2elf schrijven; zoals de technische ontwikkelingsclub voor herenkappers te Rotterdam die over het kapconcours ter ge legenheid van het 20-jarig be staan bericht: „De jury voor het damesvap. be stond ttif d« heren J. Timmermans, Wassenaar; J. Baaiman, Gouda en de heer H. Melis/ alt Zeist hebben zich in beide wedstrijden die op zeer hoog peil stonden bijzonder goed geweerd. En ook: „Wat deze kapper liet zien op 10 meegebrachte mannequins was van topklasse. Hij bestede vooral aandacht aan de liptte „Feminitë", Het was wat je noemt een wervel wind die over het demonetratiepo dium waaide. Al met al «en dag om voor de TOCH Rotterdam niet te ver geten en om met aouden lettere in de analen te vermelden". (ADVERTENTIE) Elke zondag van 36 uur ln Dancing Nieuwlandpleln 12, Schiedam (sterk gereduceerde cor Bumptieprljzen) deze maand THE EVERGREENS belangstelling wekken door het hou den van een bijeenkomst en wel op 22 november ln de Pelgrimakerk aan grotere de ReUerdijk. (Van een onier verslaggevers) ROTTERDAM, dinsdag. Vele col lega-journalisten en kennissen hebben gisteravond afscheid genomen van de heer J. H. Wijnand, hoofd persdienst Unilever N,V„ die met Ingang van vandaag roet pensioen gaat. Allereenrt was er een receptie ln hot hoofdkantoor van UnUever, wëar de heer Wijnand werd toegesproken door de heer H. Uilenbroek, die namens d» collega Journalisten eenschrijfmachi ne aanbood en een enveloppe, waarin het restant van het bedrag dat onder de collega's was Ingezameld (tm aftrek schrijfmachine). De heer B. de Smalen «prak namens de financiële per» en bood de heer Wijnand een globe aan. Het afscheidsfeest wérdduama nog voortgezet aart boord van de Ple-ter Galand. Voor de afvaart gif het har- montekorps van tte margarlnefabriek van Unilever op de kade ven het Wll- lemaplein een show met een aantal majorette, Onder het spelep van hrt lied „Al» d« tros wordt los gesmeten" begon de Rlet^r Caland atn df tocht door de haven.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1966 | | pagina 1