I ffl20« r Pop staat er niet goed op ËiWHHEEKI J boycot im mma MMUTfVfHH! PS popparade PIPPRAAT WIT EPEN- Zonder muziek zou ik doodgaan uit hei dagboek van een vogel John Mayall Bluesbreakers week in Nederland PS Zaterdag 4 november 1967 VERVOLG PRAD-ONDERZOEK NAAR WIJZE WAAROP TWIENER GELD BESTEEDT temn nfiTTr n n i DAMESBLADEN EN TIENERS Engelandvaarders van start 17 proeent van Nederlands bevolking is tiviener Stevie Wonder in Nederland: paginal Een aanval op radio- en tv-tech- nlcl door Nederlands progressieve tl ener-twenblad Hitweek, was deze •week in de studio's In Hilversum het gesprek van de dag. Schrijft Hitweek, in zijn vorige nummer, dat rijkelijk ts opgesierd met blote, niet zo aantrekkelijke dames; 'Oproep aan popgroepen; 'Boycot live-ultzcndlng radio en tv. Het is te gek. Groepen die live voor radio of tv optreden worden vermoord door lamlendige NRU- en NTS-technlcl, die hun vak niet be heersen of op sehandalige manier popmuziek saboteren. Om hun on kunde te verbergen wenden ze zich tot een soort machtsmisbruik.' Dan wijst de schrijver van het stuk (Koos Zwart) op een paar voorbeel den van lamlendigheid en onbe kwaamheid. Het optreden van The Soft Machine en The Crazy World of Arthur Brown voor tv en van Nina Simone en Jlml Hendrix, ook ai voor tv. Hij besluit: 'Popmuziek is iets vies voor de meeste technici. Ze kunnen nog net eenplaatjedraai- en. dus stuur ze dat maar toe, dan ben je er tenminste voor 60 procent zeker van, dat ze niet al te veel verknallen.1 (tot zover Hitweek) In hoeverre geeft Hitweeks niet helemaal kloppende, onbesuisd ge schreven aanval op 'de' Hllversum- se technici de werkelijkheid weer? In hoeverre is deze anti-radio-tv- informatio, die dagelijks is op te vangen ln gesprekken en waarover enige tijd geleden ook 'Het Vrije Volk' berichtte Juist? Dat, vrienden is een moeilijke zaak. Dat radio- en tv-technici lamlen dige Imbecielen zijn Is onjuist want de praktijk van het dagelijks leven leert andere, In vijfennegentig pro cent van de gevallen, zijn het uitste kende vakmensen, die onverschillig wat zij onder handen hebben, zullen proberen het beste er van temaken. Het feit, dat meeste platenmaat schappijen technici ln dienst hebben die uit het radio- en tv-bedrljf zijn voortgekomen, zegt genoeg. In de tweede plaats is het natuur lijk gewoon stom te menen, dat live- optreden voor radio en tvvergelijk- baar Is met het optreden ln eenpla- tenstudio. In de piatenstudio zijn zeeën van tijd, kunnen alle aardige stukjes aan elkaar worden geknipt en zijn duizend technische foefjes mogelijk om van de magerste groep een vette plaat te maken. Ten derde: hoeveel groepen zijn werkelijk ln staat om live op te tre den, Hoeveel groepen kunnen wer- Herman Stok Aan deze pagina werkten mee: Henk Bergman, WVim de Bie, Jojanneke Claassen, Henk van Gelder, Claude van HeyeCo de Kloet, Dick Slootweg, Bert Sprenkeling, Nico van der Stam, Charles Vlek. nail EMf? IMWISUiKOMtSU WKEM'W KtVI' :Mt,ynicn kei Ijk spelen? Misschien Is dat voor de platenproduktie niet in de eerste plaats belangrijk, maar voor de ra dio komt het erop aan. Ir zijn maar enkele groepen ln Nederland (ik noem de Maskers en de Motions) die weten wat zij doen als de radio- microfoons op de versterkers ge richt staan. Het is zonder meer Juist dat ne gentig procent van de groepen totaal ongeschikt is om voor radio op te treden omdat de ervaring en de ken nis ontbreken. De puinhoop die ont staat als Nederlands meest bekende groepen ln. de radiostudio's komen is onbeschrijfelijk, en daaraan kan de beate radiotechnicus niets ver anderen, Dan ia het inderdaad beter om maar een plaatje te sturen of te play-backen. Ln toch, ondanks dit alles heeft Hitweek een beetje gelijk. Pop muziek is ln Hilversum lange tijd een verfoeid soort amusementsmu ziek geweest cn hoewel die tijd al lang voorbij ie, heeft niemand er nog een specialiteit van gemaakt. Er zijn geen speciale pop-technloi, limiters (volume-begrenzers) worden niet of nauwelijks gebruikt, er is geen wer kelijke belangstelling voor pop in al zijn schakeringen. 'Als ik dat zo zou afleveren, zou ik worden ontslagen' ia een veelge hoorde kreet van technici als zij popplaten draaien. Lxperlmenten in het popvlak zijn er niet of nauwe lijks. Maar het kan wel. Bij dc NRU liggen banden waarop uitstekende resultaten zijn te beluistoren, In gesprekken met chefs of hoger personeel blijkt, dat zij in wezen niet begrijpen waar het om gaat, dat zij de sfeer niet aanvoelen, waarin het popgebeuren zich afspeelt, en dat popmuziek zo'n ontzettend klein stukje van de dagelijkse arbeid is dat men het onnodig vindt er spe ciale voorzieningen voor to treffen. Ook de omstandigheden waarin radio- en tv-programma's worden gemaakt zija van belang. De tijd speelt een rol. VARA's radiopro gramma RINGO bijvoorbeeld, wordt in luttele oren gerepeteerd en uit gezonden. Voor het vergelijkbare BBC-programma Easybeat heeft men vier volle dagen de tijd maar dut is dan ook de beste live show, die de wereld kent. Meestal is voor de live radioshows de voorbereidings tijd te kort (en daar kunnen detech- nlci niks aan doen) en de werkom standigheden bij tv-shows zijn, tijd en ruimte ln aanmerking genomen, nog slechter (en daar kunnen de technici ook niets aan doen). Daarom is Hitweeks aanval op de technici te ongenuanceerd. Er zijn vele goede onder en zij maken bo vendien de dienst niet uit. Len po ging de radio- en tv-mensen meer intensieve be langstelling voor het popgebeuren bij te brengen verdient zeker aanbeveling. Ten slotte zijn het nog altijd de producers en re gisseurs die bepalen wat er ge beurt en die de mogelijkheid bezit ten dc tec hnische dienst, die een service verlenende afdeling is, te beïnvloeden. Ter afronding van de informatie een paar meningen. LION SWAAB, producer bij Ar- tone: Dat Hitweekstuk was een waar deloos rotstuk. Alle groepen die voor de radio afgaan geven de tech nici de schuld. Dat doen ze ook als ze elders afgaan. Bij de radio heb Je geen uren de tijd zoals in de pia tenstudio. Ln dan moet Je weten hoe je versterkers werken en zo. CEES VAN LEEUWEN, manager Motions: Ik vind radio- en tv-tech nici niet slecht maar ook niet ge weldig. Ik vind eigenlijk de sfeer in de studio's ongeschikt. Er is wei nig tijd, er Is niet do juiste appara tuur en er zijn nauwelijks geschikte ruimten om te spelen. Ik ben eigen lijk matig ontevreden. CHARLIE NEDER PELT, (VARA'e dansorkest): Ik ben het gedeeltelijk met Hitweek eens. Ze kunnen 'Bingo' niet behoorlijk uitzenden. Men past zich niet aan, en de technici hebben er weinig kijk op. Maar dat is ook logisch want er zijn geen gespecia liseerde technici. Ik zc.i met limi ters moeten kunnen werken, maar ik krijg ze niet. Dat is vechten tegen de bierkaai, WIM ZOMER, manager Moan en Rodys: We hebben een keer voor tv gewerkt en dat was erg góed» Voor de radio is het meestal erg slecht. Ik heb o.a, een keer meegem? 1 dat de producer en de technicus dronkon waren on dan blijf Je helc- m tal nergens. Maar Ja, de fout ligt ook bij dc beat groepen natuurlijk, je weet hoe het gaat; je maakt een plaat, Veronica plugt hem en ineens ben je een topgroep. Maar Ja, meest al Is het inderdaad erg slecht. Als je moeder nou tdch een damesblad in huls wil nemen of erover denkt een ander blad te willen ontvangen, heb je mis schien iets aan enkele resultaten uiteen onderzoek van de Consu mentengids. Dit blad heeft tussen 1 april 1966en 1 opril 1967 negen damesbladen onder de loep geno men en telkens genoteerd noeveel aandacht welk blad besteedde aan welke onderwerpen. Het gaat hier om de uitgaven Margriet, Libel Ie, Prinses, Beatrijs, Cri, Eva, Avenue, Elégance en De Vrouw en haar Huis. Je ziet, het hele rijtie. Indat hele iaar maarachtblaazijden besteed aan jaar heeft Margriet zaken die des tieners zijn; Eva spant de kroon met 243. Daarbij moet dan nog worden aangetekend dat Margriet een gedeelte van die acht pagina's heeft gevuld met lichte muziek in het alge meen. Deze getallen zeggen uiter aard nog niets. Margriet kan zel den met Iets komen, maar hls er iets was, zou het geweldig kun nen zijn. En Eva zou best 243 pagina's nonsens hebben kunnen brengen. Maar neen. De Junior-rubriek van Eva is Ïnderdó6d verschrik kelijk leuk. Redactrice is ex- Hitweekse Laurie Langenbach. Erg actueel kan ze njet zijn, dat spreekt. Maor dat is geen be zwaar tn dit geval. Dus - als je moeder nou thch net toevallig... Woensdag vertrokken uit Amsterdam de deelnemers aan de door Henk Raaff samen met Hitweek georganiseerde vijfdaagse reis naar Londen. Er bleken 48 aanmeldingen te zi|n, ongeveer evenvee! |ongens als meisjes, meest uit de grote steden, maar ook uit Balk en Maok. Organisator Henk Raaff vindt 48 deelnemersnietsiecht vooreen eerste koer, temeerdaarer bijna geen recla me is gemaakt. 'Ook is zo'n kleine groep wol goed, om te ki|ken hoe het allemaal loopt. Als dit slaagt, en ik zie niet waarom niet, gaan we grotere dingen daen.' Toch li|kt de F 128,- plus zakgeld voorvelen kennelijk te veel geweest, hoewel het de absolute minimumprijs is. Er zullen in Londen geen groeps activiteiten worden georganiseerd, ledereen is vrij in doen en laten. Je had eigenlijk ook best mee ge wild"5 Volgende keer dan maar. Ondanks alle oproepen tot zelfstan digheid gaat het merendeel van de Twieners nog met moeder aan de hand hun kleren kopen. 54% van de jongens en 57% van de meisjes. In het totaal wordt aan schoenen en kleding een bedrag van 246 miljoen per jaar uit gegeven, honderdzeven miljoen door de jongens en honderdnegenendertig door de meisjes. We weten nu ook waaraan dat geld werd uitgegeven. Tussen september'66 en junï '67 kocht 92% van de meisjes schoenen, 75% een vest, truitje of twlnset, 68% een rok en 64% een jurk. Van de jongens kocht 80% schoenen, 71% een broek, 68% een wit overhemd, 67% een pak en 63% een trui. Omde Nederlandse tv/ i en ers in zijn geheel een sportief volkje te noemen zou overdreven zijn. Van de jongens doet iets meer don de helft aan sport (63%), en voor de meisjes is het precies de helft. Voetbal is net niet de populairste sport en b!i|ft met één procent achter bij de sporten in en op het water en aaaraandoen 29%van de jongens en 32% van de meisjes. Voetballen doen de meisjes niet, volgens het rapport, en dat kan best kloppen. Jongens volleybal len meer dan meisjes (11 staat tot 8%) en wat de atletiek betreft is dat weet omgekeerd tien procent tegen zes. 1. 1MASSACHUSETTS Tk* Ita Om 1 f) HOMBURG Frocal Haratn 3 3) THE LETTER TM Box Tap» 4 S) TROM THE UNDERWORLD TM H*td S. 3) EXCERPT TROM A TEENAGE OPERA K.llh W.i» 4(7) ROWERS IN THt RAIN Th* Mo»» 7 6) MELODIA JeJin Woodheu»» B (13) TOMORROW IS ANOTHER DAT TM uffoon» V 4) ITCMYCOO PARK Th* Small Fa«»i 10 (14) TOGETHER WE LIVE, TOGETHER WE LOVE Th» Goldm Earring» 11 NOT JUST A FLOWER IN YOUR HAIR Aft»r Tm 12 I) WE LOVE TOU Th» Rolling Sten»» 13 (10) I* WIL ALLEN MAAR VAN JE HOUDEN D» H.lkrik.li M. (11} FAREWELL IN THE RAIN Th» Ska»» 15 (12) HOLE IN MY SHOE Th« Traffic 14. (1f) KING MIDAS IN REVERSE Tk. Halllti 17 (14) SAN FRANCISCAN NIGHTS Eric Bur- don and th» Animal. IR. 15} TIME SELLER TM Sp#M«r Davl» Gr»up 19 FUNCKT BROADWAY WIlMK Ffclmtt 20 YOU KEEP Ml HANGING ON Tk» Homburg n Procol Hi 4<n. D» ci|fi n»n, Jat hol niet lang moor lal duren of Mailachuiett»' lal gaan takken Ome lipt *»n d» vorig» vook met betrekking tot 'What it th* world coming to' v«ri de Cat» en 11 2 30' v«n The and the Papa mooten we meer vergeten eangenen te met xa «terk meer itiigen. Wel graag aandacht voor The Motion» 'Tonight we'll be .toned' an The Kmk» 'Autumn almanak' WHO KEITH MOON: 'De hippies In California zijn zo eerlijk als het maar kan. Ze zeggen nooit veel, en wat ze zeiden» vond ik nogal In houdsloos; er zit niet zo heel veel tn. Het is allemaal prachtig om de maatschappij uit te stappen, maar ze hebben kennelijk niets daarvoor in de plaats.' (Disc) ERIC CLAPTON: 'Scott McKen- zle's San Francisco heeft het allpen maar over de mode - en omdat het Engelse publiek niet anders weet dan dat de mode het belangrijkst is, gelooft mei. het. Die song ls wat ze van San Francisco vinden. Maar wie maakt zich druk om hoe de mensen eruit zien? Ik in elk geval niet,' (Melody Maker) ARMAND: 'Ik had al ingezien dat het bijtende protest nutteloos is, nog voordat hier ln Nederland de flower power echt tot eerste opbloei kwam. De mensen willen zich gewoon niet op de vingers laten tikken» Je kan nog proberen ze zo duidelijk moge lijk aan het verstand te brengen dat ze verkeerd handelen, maar de men sen zijn gesvoon riet eerlijk tegen over zichzelf.' (Algemeen Handels blad) Het ligt natuurlijk voor de hand dat meisjes meer geld uitgeven aan hun uiterlijke verzorging dan de jongens. Wat jaarlijks aan de kapper afgedra gen wordt door de twee groepen ont loopt elkaar niet zoveel. De meisjes 25 miljoen gulden en de jongens 16 miljoen. We leren ook uit het rapport dat men nog lang niet fris genoeg 15, twintigprocent van de heren gebruikt deodorant, de dames doen het af met negenenzeventig procent. Maar het blijkt ock, als ze eenmaal getrouwd zijn (de meisjes) dat ze hieraan weer veel minder uitgeven... Niet alle meisjes gebruiken lippenstift (74%), nagellak (60%) of parfum (58%), Shampoo bijna allemaal. Van de jon gens gebruikt driekwart een elektrisch scheerapparaat en meer dan de helft de een of andere aftershave lotion. Vijfentwintig procent van de jongens geeft geld uit aan middeltjes tegen puistjes en dat aantal worot minder als ze eenmaal getrouwd zijn (15%), binds gisteren ls John Mayall in ons land. En, wat meer wil zeggen, zijn volledige Bluesbreakers-band ls er ook. Deze zes-man-formatie is van plan een hele week in de Neder beat wereld door te brengen. Voor zijn platen maat schappij aan leiding om een Bluesbreakers-week uit te roepen. Ter voorbereiding is enkele we ken geleden reeds de LP Crusade' uitgebracht, die tot de bestverko pende langspelers gerekend mag worden. Bovendien is er sinds één week een nieuwe single met het over twee kanten uitgesmeerde num mer 'Suspicions'. Alsof dat alles nog niet genoeg was, is üindB giste ren een tweede Bluesbreakers- langspeelplaat verkrijgbaar. Dat Is de LP 'So many roads', Na een uitstel van executie moe ten twee BEE GEES op 30 november Engeland verlaten. Ze krijgen geen nieuwe werkvergunning. Als er dit maal niets tussenkomt, zullen ook de andere drie het land verlaten en. •wellicht op het Europese vasteland onderdak zoeken... TOM JONES en ENGELBERT HUMPERDINCK hebben dezelfde manager (GORDON MILLS) èn do- zelfde juridisch adviseur... DONDERDAG, 't Was J. die er mee begon. We za ten vanmiddag Tn 't huls von de ouders van W. (die nïel thuis waren) en J. zei op 'n gegeven moment dat de televisie nog steeds voor heel veel mensen 'n tovetdoos Is, de magische kijkkast en wie op dat scherm ver schijnt is 'n halfgod. W. vertelde daarop van 'n tante diedehele godganse familie had opgebeld om te zeg gen dat ze aan en dan op de televisie zou verschijnen en toen alle ooms en tantes, nichten en neven op 't bewuste tijdstip voor de diverse kasten zaten opge steld, zagen zï 1 (de meesten zagen 't nog geeneens) hoe tante temiaden van 400 andere voetgangers een maal een zebrapad overstak in 'n documentaire over ruimtelijke ordening. (Toen ze zag dat ze geFitmd werd, was ze gaan vragen waarvoor 't was.) Na dit verhaal pakte J. zonder iets te zeggen 't telefoonboek, bladerde er even in, draaide 'n nummer en W. en ik hoorden 'm zeggen; 'Met Dungeimans van de televi sie, mag ik 't hoofd van de straatverlichting van u.' En na even wachten: 'Ja meneer Prak, u spreekt met Dungeimans van de televisie. We zijn 'n televisie documentaire aan 't maken en daarvoor zou ik graag 'n gegeven willen hebben, nl. 't aantal lantaarnpalen in deze stad. Zou dat kunnen? Ja natuurlijk,' En na weer even wachten: 'Ja meneer Groenewegen, heeft de heer Prak u al op de hoogte gesteld? Prachtig. Ja, 't aantal lantaarnpalen. Hoeveel zegt u? 4078» Nou, dit wordt 'n documentaire over de geschiedenis van de lantoarnpaal. Nee, de uitzenddatum is nog niet helemaal bekend. Meneer Groenewegen, dank u zeer en goedemiddag.1 'Niet te geloven,' zei J. toen 'ie had opgehangen, 'als knipmessen. Ik werd onmiddellijk doorverbonden met de hoogste pief op lantaarnpaiengobied die er maor te vinden is. Die Groenewegen zit nuz'n leven lang elke avond voor 't scherm te wachten op de do cumentaire waaraan hij heeft meegewerkt. Tegen z'n vrouw zegt 'ie vanavond; 'De televisie belde vanmid dag nog op.' En volgende week, op 'n verjaardags feestje, zegt mevrouw Groenewegen in de kring; 'Sjaak komt binnenkort op de televisie. Hè Sjaak?' 'Ach/ zegt Sjaak,onder alle bewonderende blikken verlegen in z'n pilsje turend, 'Ik weet toevallig zo 't een en ander van lantaarnpalen af.' Maar wattie ook mompelt, 't doet er niet toe. Meneer Groenewegen is nu al halfgod geworden.'*' die door meneer Mayall zelf spe ciaal voor. Nederland is samenge steld en óók nog in de goedkopere prijsklasse valt. En om de belang stelling voor de Bluesbreakers extra aan te wakkeren, treden ze de hele week op verscheidene plaatsen in het land op. Op 16 november zijn ze ten slotte nog te zien in de eerste kleuren-Fenklup» die vandaag is op genomen. Niet alleen in Nederland, waar John Mayall graag komt, staan de Bluesbreakers steeds sterker in de belangstelling, dat is ook het geval ln Engeland. In de laatste 'Melody Maker'schreef Chris Welch een uitvoerig artikel onder de kop 'O, Come All Ye Faithful And Join The Blues Crusade'. In een ironisch getinte aanhef was onder meer te lezen: 'Roll upl Get your Blues breakers masks here. Peter Green 2s 6d, Eric Clapton five bob. Well not really, just John Mayall's joke folks. For his band seems to change personnel as many times as traffic lights go red in Oxford Street.' Wat niet wegneemt dat het zeker de moeite waard Is deze week eens ergens te gaan kijken naar* de'vader van de Engelse bluesbeweging' en zijn Bluesbreakers, John Mayall en zijn Bluesbreakers zijn te zien: 4-11: Sappemeer en Apeldoorn, 5-11: Bussum ('s middags), Schiedam (avond) 7-11: Amersfoort 8-11: Amsterdam (Club '67). IMPRESSIONS OF WONDER. FUL THE MOTIONS (PInm- grom) lip*. Kant 1: Lava t» 9004 leva I* raai. Gram tkawlHg-gum.niocklaa, Yam'»» my A dr., H»* conductor ma», Did 11*11 Ton. Baba. It'» to» lata to turn or sand Kant 2. Mob* It lagal. Slaw dow» taal don, Mwnarit* o fair.haired Mar*, If Ter and m»> R«d Ballaam, Night Mar». Al» W» d* t«| «t»t ilj* kwljt 9». rookl. de vljfda tip** dia tbr Ma. Han hnbbrr tiitgabrnckl, d* ranlr waarop gam watfc komt Voa Robblr von Learwra Year da twoalf armware *wdt dan laat»l» I» da in gait, pia* dacr »o« Tka Marlen. Da op- ward»# ga4»»tt»!l[k in l«g«la«d N*d»rlard gretaakf, Mocr hat zal hrrl neaill|k ilja am all I» mak» w#lk aammar waar I» opg.roman, dat wardt dan gekkn. W» wlltn on. ih- tl»*li «Y»r dan tlpaa «kt rear d* I sot it# rag.I baaar», bat I» «aar e«» 4d« to» d. bait.tlpaal 9"»P g* boord kak bra. 10 Mat da balt». D» Hfal «er da*, aipao I» 'lmprnil.il of Wawdarfal'dk hod aak k««M» al|« 'Da Motion Prar", Ore. oiidalaxa t»<ktd- •cha foaflre, bljgavaagd. In.tr». maait» zander tal af .ztrakaraau Da grata afwiualing In bat p»rtolr» maakt hit mbnl azlra eaatrehka 11 |k V.er a*» U ar g»a* *.mm.r *a» da twaalf dat artta nlnpriagt, d« ploot tprf.gt I» zl|. gakt.1 bnm all»* •It. Impreul»»» of W»»d»(fat ri»p bl| are romorthaka 41a laktr iltf ttg-iwl of .reHmanlaal aoadoat. Tka Modem «allen ar W.I van doer* draagt» mwtoa rl|« dot data plaat tat ml reiplkkl. Er komen de laatste tijd nogal wat grootheden uit de internationale popwereld, naar Nederland. En ge lukkig eoht om hier op te treden en niet op doorreis of zo. Zo konden we de afgelopen maanden luisteren naar o.a. The Mothers of Invention, de Soft Machine, Scott McKenzie, John Mayall en nog een heleboel anderen, en krijgen we binnenkort bezoek van de Bee Gees, de Pink Floyd en Jimi Hendrix (10 t/m 14 november in Rotterdam) en de Crazy World of Arthur Brown (24 no vember Utrecht). Vorig weekeinde was dan ook nog Stevie Wonder in Nederland. Hij kwam hier met vier vaste begelei ders om voor de Tros twee tele visieshows op te nemen, waarvan je de eerste maandag hebt kunnen zien. Stevie (z'n ware naam is Stephen Judkins) is dit jaar zeven tien geworden, maar behoort toch al tot Tamla-Motown's oudste ar tiesten. Hij was het ook die de Mc- townsound in Europa introduceerde. Sinds hij in 1963 met 'Fingertips' de top van de Amerikaanse hitpara de bereikte, heeft geen van z'n pla ten de top-tien meer gemist. Een riet geringe prestatie. Stevie draagt tijdens z'n bezoek steeds een bandrecorder bij zich, en laat voortdurend z'n eigen bandjes afspelen. Op de persconferentie moet er zelfs nog een piano voor hem gehaald worden en onder het spelen van een stemmingsrauziekje beantwoordt hij de vragen, na de gebruikelijke opmerkingen dat hij het 'wonderful' vindt in Holland te zijn etc, Stevie is een vrij moeilijke pra ter en af en toe zeer verward, maar als hij een beetje loskomt gaat het wel. Hij blijkt er geen wereldschok kende meningen op na te houden. 'We zijn twee weken ln Engeland geweest en gaan hierna nog naar Italië.' 'Muziek betekent verschrikkelijk veel voor me. Zonder muziek zou ik 'Ik zit in Amerika nog op school. Dit jaar hoop ik m'n eindexamen te doen en dan naar de universiteit te gaan.' 'M'n blindheid is voor m'nmuziek geen grote belemmering.' 'Wat is dat, ftower-power? Nog nooit van gehoord. O, je bedoelt hip pies? Ja, ik vind het wel mooi wat ze doen. Als ze het werkelijk menen tenminste. Iedereen is menselijk, geloof ik.' 'Wat er is met de zuster van Diana Rosb? Ach, dat is door de pers vreselijk opgeblazen. Ze is gewoon een goeie vriendin van me. Er is geen sprake van dat ik met haar samenzing, ze kan helemaal niet zingen, ze Is secretaresse. Of ik op m'n laatste LP 'Lovely Rita' heb opgenomen als ode aan haar? wie heeft dat verzonnen? Ik ben trou wens verloofd met een meisje uit Los Angeles,' 'Van drugs moet Ik niets hebben. Ik heb nog nooit gevoeld dat ik er behoefte aan had.' Tot zover Steirte Wonder. Z'n I laatste single 'I'm wondering' heb ben we vorige week al besproken. JmM

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1967 | | pagina 3