Amateurs zijn geneigd zich kapot te vechtenf De grazige weiden van Willem Westbroek THEO VAN DUIVENBODE OVER KR REYKJAVIK: iÜH6 Goede partij van De Jong Nieuwe trui voor Treijtel föa saass ass rap Bevolking Het bezit ook op dit voor Westbrock ongewoon gro te formaat toch de naïviteit die in zijn andore werk aanwezig is èn het surreële, dat je verkrijgt door delen werkelijkheid in een zodanig verband samen te brengen, dat er een werkelijkheid naast dc werkelijk heid ontstaat, Rijksstenn gevraagd voor experimentele tentoonstellingen VEROLME IN MOEILIJKHEDEN 'Ik blijf zolang ik wil Etalagepoppen bij Kreymborg acteren RET -mannenkoor gaf feestconcert -zaterdag 13 september 1969 door HANS REISMANN Voor de cliënten van de Ara er s- foortse Algemene Verzekering Maatschappij blijkt het niet veel uit te risken of inspecteur Theo van Rui venbode nu voor Ajax of Feijenoord speelt Hoe wel aan dé vooravond van de ontmoetiigen tegen IJsland's vertegenwoordiger KR Reykja- vik uundom de Kuip van eup- koirts nog weinig te bespeuren 7&lt, wordt semi-prof Van Dui- Venbode tijdens zijn werk zaamheden in den lande wel degelijk dagelijks aan het na derende bekeravontuur herin nerd. Theo van Düivenbödc 25 Jaar oud, voorheen epeler van De Spartaan, vervolgens (zc8 jaarj van AJ ge_ hard in vijftien, cupwedstrijden, be- Stuurs lad van de Vereniging voor Contractspelers, getrouwd, geen kin deren - Is gewend aan het gevraag naar prognoses en het gezeur om (kaartjes. ..Het zijn nare dingen, maar het hoort er nu eenmaal bij", zegt Theo van Duivenbode berus tend, De cup bxenigt nu eenmaal met zich mee dat vereniging en spe lers enorm ln de belan^teuing ko men te staan. Maar Ik vind bet wel zo prettig dat we ons vanaf maan dag irs Zeist «aan afzonderen. Dat deden we bij Ajax ook. Ik ben daar éen groot voorstander van. Je leert 'élfcaar kennen, je wordt dan pas 'goed een echte vriendenploeg. Dat ie erg belangrijk". Wat betekent het spelen In de cup voor hem persoonlijk? Theo van Duivfinbode: „Het blijft een geweldige ervaring. Ik geloof ook dat Ik in de cupwedstrijden altijd beter speel dan in de competitie wedstrijden. Maar dat is een ge voelskwestie, Of dat werkelijk zo is kan 15c niet beoordelen. Een feit is, dat je naar de cupduels meer, an ders toeleeft. En dat groeit naarma te de successen komen, naarmate je verder doordringt en meer gere nommeerde tegenstanders krijgt. Op dit moment leeft het misschien nog niet zo, omdat Reykjavik vol gens de publieke opinie een zacht eitje is. Het zijn tenslotte maar ama teurs wordt er gezegd. Maar daar schuilt juist het -gevaar ln. Amateurs zijn geneigd zich kapot te vechten, zich. tot het uiterste te «even voor een goed resultaat. En dat kan tot de gekse situaties lelden. Ik herin ner me een voorbeeld van een jaar of zes geleden. Ik speelde toen met Ajax tegen Frederikstadt. Die No ren zouden we wel even pakken, zei anen. Tenslotte was er hier al zoveel jaar betaald voetbal en in Noorwe gen -waren het nog allemaal ama teurs. Maar uit verloren we met 3-2 •en in Amsterdam werd het 0-0. Natuurlijk is het een extra voordeel dat we tegen Reykjavik twee keer - thuüs spelen. Want uit en thuis maakt een enorm verschil. Dat heb je hog kunnen zien tijdens de inter lands Nederland-Polen. In Rotter dam waren we voortdurend in de aanval, in Polen was het precies an dersom. En toch was het dezelfde kern van spelers. Maar de sfeer, het publiek, die doen 't hem. De samen hang tussen de spelers en publiek is verschrikkelijk belangrijk". Is het een voordeel dat hij de laatste drie J<umt zoveel cupwedstrijden, heeft gespeeld? „Ja, de ervaring die ik heb opgedaan, zie ik zeker als een voordeel, vooral in uitwedstrijden is dat van belang. Als je voor de eerste keer ergens in een heksenketel belandt, weet je niet wat je overkomt. Ik weet nog goed de return tegen Liverpool. Ik stond met mijn oren te klapperen. Wat een kabaal. Het was maar goed dat We een half uur voor de wed strijd even het veld zijn opgegaan. Theo van Dutvenbode (25): „De samenhang tussen spelers en publiek is verschrikkelijk belangrijk." Zo kon je er tenminste enigszins aan wennen. In dergelijke uitwedstrijden gaat de routine een woordje meespreken. Je wordt vaak in de defensie gedrukt en dan moet je koste wat het kost het ritme uit je tegenstander halen. En dat hoeft helemaal niet met mooi voebal, Ik vind dat je dan best paniekvoetbal mag spelen, schop gerust vijf ballen achter el kaar de tribune in. Wat geeft het. Als je het ritme maar verstoort". Hoe ver reiken zljrus Inziens de moge lijkheden van Feijenoord? „Dat is moeilijk te voorspellen. Dat hangt van zoveel factoren af. Van blessures bijvoorbeeld, de vorm van de dag, de tegenstanders en natuur lijk van het nodige geluk. Normaal gesproken is dit elftal ln staat ten minste drie ronden te overleven. En heus, we zijn tegen niet één tegen stander kansloos. Ook niet tegen. AC Milan". Heeft Theo van Dxilvenbode het ge voel dat hij door het Rotterdamse „legioen" geaccepteerd is? „Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet zo op galet. De tijd is er eigenlijk nog te kort voor. Maar een feit is dat Ik d<x>r de spelers ben geaccep teerd en dat is toch wel het belang rijkste. Het was voor mij natuurlijk een voordcel dat ik de meeste jon gens van de diverse vertegenwoor digende elftallen al goed kende. Wat het publiek betreft, het is hier an ders dan waar ook in Nederland. Het enthousiasme is geweldig. Als je voor een avond wedstrijd, die om kwart over acht begint, om zes uur aankomt, zie je de mensen al op weg naar het stadion. Waar vimd je dat?" Hoe kijkt hij op zijn eerste competi tiewedstrijden bij Feijenoord terug? „Ik heb met wisselend succes ge speeld. In elk geval is bij de jon gens de druk om kampioen te móe ten worden weggevallen. Ik geloof ook, dat er beter, vrijer gevoetbald wordt dan vorig jaar. Daarnaast is, dacht ik, het systeem met Happel veranderd. Het is meer op voetbal gericht. Dat moet nog wennen. Te gen NAC bijvoorbeeld hebben we zeer goed gespeeld.. Daarentegen zijn we tegen DWS na rust sterk te ruggevallen," Zijn er opvallende verschillen tussen Ajax cn Feijenoord? „Die zijn er wol degelijk. Bij Ajax pasten we de laatste tijd veel man- dekküig toe. Je kreeg tot taak een man uit te schakelen en je moest hem daarvoor desnoods het hele veld achterna zitten. Bij Feijenoord wordt positiedekking toegepast. Dat vind Ik, maar dat is een zuiver per soonlijke mening, dé maaier van voetballen. Het 5s een kwestie van vertrouwen in je medespelers heb ben. Voetbal ls een teamsport. Als je gepasseerd bent moet er een man achter je slaan om hulp te bieden. Ik zie dat als de beginselen van het voetbal." Verschillen tussen de trainers, Michels en Happel? „Michels maakt een stugge indruk, cn niet alleen naar bulten. Misschien doet-ie dat wel bewust, misschien is het zijn mening dat dat de goede methode is. Het is eigenlijk niet juist daar een oordeel over te vel len. Ik vind echter persoonlijk dat je als trainer niet alleen moet laten voelen de baas te zijn, maar ook dat je de vriend van de spelers bent. Voetballers zijn lastige knapen. Als ze last van hun kleine teen hebben, hebben ze al zorgen. Dan moet je bij een trainer aan kunnen komen. Het is een wisselwerking; de spelers en trainer moeten elkaar aanvoelen. Rinus is een heel geschikte kerel buiten het voetbalveld, maar daar binnen blijft hij gesloten. Ik heb de indruk dat Happel anders is. Ik ken hem nog maar kort, maar ik heb wel bemerkt dat je bij hem met je moeilijkheden aan kunt komen. De ideale trainer ls de man, die veel oefenstof bezit, onbewust de baas is en je tegelijkertijd het gevoel geeft dat hij je kameraad is." Theo van Dulvenbode wordt als een „lieve" Voetballer beschouwd. Wat vindt hij daar zelf vau? De (nog) in Amsterdam wonende Feijenoorder lacht breeduit, alvo rens hij zeel; „Daar maak ik me niet erg druk over. Als ze tegen me zeggen dat ik te lief speel, dan wijs ik er op dat Ik er al zes jaar betaald voetbat op heb zitten. Als je daar de capaciteiten niet voor hebt, dan hou je het zo lang niet vol. Ik ben in derdaad niet het type van een kei harde verdediger, maar xk compen seer dat met andere eigenschappen. Ik kijk graag en ik heb gevoel voor de juiste positie. Natuurlijk, het voetbal wordt harder en harder en je hebt een enorme dosis hardheid nodig. Ik ben ook de laatste jaren harder geworden. Maar ik kan nu eenmaal iemand niet zomaar voor zijn poten schoppen." Bij Feijenoord o.a. bij clubarts Max Abarbanel ontstond enige ontstemming toch Theo van Dul venbode tijdens de eerste trainingen in Rotterdam last bleek te hebben van een oude blessure, waarvan Feijenoord niet op de hoogte was. Had hij angst om het te vertollen? Theo van Duivenbpde, glimlachend en verbaasd: „Nee, zo was het niet. Vorig seizoen heb ik gesukkeld met een knieblessure. Of beter gezegd, het waren mijn kniebanden. Dr. Ro« link weet het aan vermoeidheid. Aan het eind van het seizoen had ik nergens meer last van, maar tijdens do vakantie, toen ik een keer aan het tennissen was, kwam de pijn te rug. Ik heb mijn linkerbeen toen onbewust gespaard. Als ik liep, steunde ik voor tachtig procent op mijn rechterbeen. Toen ik terug kwam bleek mijn linkerdijbeen an derhalve centimeter dunner te zijn dan mijn rechter. De eerste week heb ik dan ook niet kunnen trainen. Na een dag of tien, twaalf, was ik er weer bovenop, Dat was sneller dan ik gedacht had. Ik meende dat het een vervelende blessure zou worden. Overigens er komt nog vaak bij dat je er veel aan denkt. Dikwijls is het al over voor je het weet. Het is een psychologische kwestie." Voor de interland tegen Polen was Theo van Dulvenbode „slechts" als reserve voor üe sclectiegroep aange wezen, terwijl hij vorig seizoen vas te keus was. Heeft hli daar een ver klaring voor? „Nee, geen enkele. Ik begrijp werke lijk nipt waarom. Kessler me 20 maar heeft laten vallen. Ik dacht dat ik het er vorig seizoen bevredi gend van af had gebracht. Als ik slecht zou hebben gespeeld of uit vorm zou zijn geweest, dan zou ik het kunnen begrijpen. Nu niet. Het gaat toch redelijk goed bij Feijen oord? Als ik dan bovendien nog zie dat er geen enkele echte linksback bijzat, dan gaat er welmwat in je om. Natuurlijk heb ik er zo mijn ex- gen gedachten ovei*, maar die houd ik liever voor me." Bij de spelers van Feijenoord bestond vorig jaar lange tijd vrees voor Ajax. Er werd zelfs gesproken vau een „AJax-complex". Sloegen Aja- ciedeu zichzelf ook kwalitatief ho ger aan7 Theo van Dulvenbode, na even naden ken: „Laat ik het anders stellen. Enkele Ajax-spelers bezitten indivi dueel meer kwaliteit, zoals Crulff, Keizer en in mijn ogen ook Sjaak Swart. Die hebben lang gehoopt Feijenoord nog in te halen, We had den PSV moeten pakken. Dan had Feijenoord het nog benauwd gekre gen. Feijenoord speelde onder druk, bij Ajax is dat dit jaar het geval. Er is veel geïnvesteerd en om de forse salarissen te kunnen blijven betalen is een extra inkomen d.m,v. cup wedstrijden nodig. Ajax moet dus kampioen worden. Overigens, we hebben vorig seizoen, wel degelijk ondervonden dat het spelen in de cup een extra belasting betekent. Als je goed meedraait ga je ln de competitie onherroepelijk punten verspelen." Het is lang geleden, dat Willem Westbroek iets van zich heeft laten zien. Welgeteld zeven tien jaren gingen voorbij sinds z(jn laatste ex positie in „Het Venster" cn terecht kan Woody van Amen in de catalogus stellen, dat de meeste mensen, vooral do jongeren, nooit van West broek gehoord zullen hebben. Zeventien jaar is inderdaad een lange tijd en eigen lijk kan je dan ook zonder meer spreken van een come back. Eén die bovendien verrassend is, goed is, zoals het by een come back trouwens hoort. Tot 28 september kunt u in expositiezaal „De Doe len" zelf getuige gaan zijn van deze terugkeer en kennis gaan maken met het werk van deze wonderlij ke schilder. Willam Westbroek gaf aan deze expositie in „De Doelen" de titel „De grazige weiden" mee; uiteraard niet zonder bijbedoelingen. Hij heeft met deze titel ongetwijfeld willen herinneren aan de film onder de zelfde titel, waarin negers hun voorstelling gaven van de hemel en het paradijs. Westbroeks schilderijen zijn namelijk ook grazige welden. Letterlijk zowel als figuurlijk, Letterlijk zijn ze het, doordat in vrijwel al zijn schilderijen parken, tuineni, gazons of grote groene landschappen het decor voor de handeling vormen; soms ook alléén het onderwerp vormen. Keurige landschappen overigens met goed onderhouden ga zons, waar vaak fraai aangehakrte paden doorheen lopen. Parken ook, met vijvers, standbeelden en bankjes. Gesloten, Witte landhuizen, die soms aan pakhuizen doen denken, completeren deze landschap pen. Niets bijzonders dus nog, „Hoog bezoek voor de stier van Potter", één van de tot 28 september te bezichtigen schilderijen in expositiezaal De Doelen. Maar dan gebeurt het. Die parken zU" ook bevolkt en juist die bevolking maakt die parken tot grazige weiden, tot een niet meer bestaand paradys, vreemde, boihocddr3fremlc en vaak musicerende mannetjes vorkoren daar ln het gezelschap van setaphUnse maagden voor wio een parasol genoeg ls om Jbun naaktheid te bedekken, Schoendragende kippen trekken in een rieten kin derwagen een groot, versierd ei voort langs bomen, waarin een liefdespaar letterlijk een nestje gebouwd heeft. Een wonderlijke wereld, die alleen bestaat by de gratie van de droom en die door Westbrock gestalte heeft gekregen, En dankzij die droom ls het paradijs er even weer e<n zijn er weiden, waarop mensen spe len. Spelen, dat ze liften, spelen dat ze hengelen*of ambtenaar zijn en als kinderen handjeklap kunnen doen. Een spel ook, waaraan Westbroek, gezeten op bokken en gewapend met dameslingerie dubbelvoudig meedoet. In Westbroeks parken kunnen naakte mensen ge klede mensen ontmoeten, zonder dat dit enige hilax*i- teit verwekt. Een toestand die inderdaad paradijse lijk, of zo u wilt, hemels is. Trouwens Westbroeks he mel laat in tegenstelling tot de echte, ook nog plaats open voor ondeugendheid en dubbelzinnigheid. Een prachtig voorbeeld daarvan ls zijn magistrale schilderij „Hoog bezoek voor de stier van Potter". Daar heeft de koeherder, die Potters minutieus gere produceerde groepje dieren, hoedt, alvast zijn Weren afgelegd Sn afwachting van het bezoek van de als Lady Godiva te paard gaande vrouw, die het door muziek voorafgegane hoge bezoek vormt voor de stier (of de herder?). grandioos schilderij, één waar Westbrock 2elf mis schien nog het meest bilj mee Is, maar, cn dal maakt het nog interessanter, het bevat alle elementen die een Westbrock tot eed „Westbrock" xnaken. Want naast alle kijkplezier maakt Westbroek hot do kyjeer misschien niet, maar de schrijver over zijn werk wel lastig, want stel, dat je hem moest indelen, waar hoort hij dan bij? Is hij naïef? Is hij 2ondagsschUdor? Afgaand op een schilderij als „Portret van Gré" zeg je misschien ja. Naar academische maatstaven gemeten is het mis schien te styf, maar lu al zijn „onbeholpenheid" is het een indringend portret geworden. Een portret boven dien, dat ln die zin „klassiek" ls, dal je het onmiddel lijk opneemt bij die hoeveelheid afbeeldingen, die je visuele geheugen als een basiscollectie van beeldende cultuur bewaart. Dit is typisch zo'n portret, dat je er van verdenkt er altyd al geweest te zijn. Afgaand ook op sommige details in andere schilde rijen zeg je ja. Da onjuiste anatomie van zijn paard- jes doet in eerste instantie denken aan een amateur, maar dan oen amateur die donders goed weet, wat hij doet. Daar komt dan nog bij, dat zondaRSschilderen een dwingende behoefte tot vertellen en uitbeelden ls, waarbij de vormgeving op de tweede plaats komt, zij het dat die vormgeving door gedrevenheid tot grote hoogte kan komen. Maar Westbroeks heeft dat niveau van hv'is uit al. Het „naïeve" in zijn vormgeving is eigen wil en vrije keus, een voi-mmlddei. Is Westbrock dan. een surrealist? Er zijn verwant schappen aan te wijzen: met Rousseau, met Magritte. En als surrealisme het openbaren van het nooit gezie ne en het nooit gehoorde is, dan ls Westbroeks werk wellicht surrealistisch, alhoewel voor mij dan het be zwaar blijft, dat de door hem opgeroepen wereld te „T liefelijk, te zeer een droomwens is om geheel ln het Hoogtepunt surrealistische kader te passen. Dlt schllderU ls, cn het kan zonder enig risico ge steld worden, het voorlopig hoogtepunt ln WUlcms die u gezien moet hebben! langzaam onlsianc oeuvre. Het is niet alleen een Er zijn dus relaties, maar uiteindelijk hou je toch maar eén naam over en dat is Westbroek. Een man CEËS VAN DER GEER DEN HAAG, zaterdag (ANP). - Het Tweede Kamerlid drs. J. J. Voogd (pvda) heeft de minister van C, R. M. naar aanleiding van het niet doorgaan van de kinetische objektenshow in Schiedam, Groningen en Enschede ge vraagd gelden te reserveren voor subsidies voor tentoonstellingen die niot in rijksmusea, maar ln gemeente lijke mxxsea plaats vinden. De kinetische objektenshow, die in Haarlem ruim 18.000 bezoekers trok, kon niet elders worden gehouden we gens geldgebrek. Voor tentoonstellin gen met een experimenteel karakter, zou het rijk steun moeten verlenen aldus dus, Voogd. Om de Topsporttrofee (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM, zaterdag. Geen sterke partijen werden er in de veirde ronde van het dricbandentoemooi, dat 111 de biljartzaal Imperator wordt ge houden, gespeeld. Alieen De Jong, die vorige week niet best startte, bleek de kopman in deze wedstrijd. Puck van Aart, gemakkelijk aan te Kunnen, niet het gevolg dat deze de leiding krijgt. Kwalitatief mag het toernooi niet erg best zijn, aan spanningen ontbreekt het niet. Vander Lee, de winnaar van vorig jaar, was vanavond op weg onx het bezit van de trofee te prolongeren. Hij won van zijn clubgenoot van Lankeren. In de nog komende ont moetingen zal hij alios in het werk moeien stellen om de leiding te hou-: den. Overwoei van de vereniging Rot- 'terdam-Zuid zit hem op de nieten, want van der Lee heeft na vier ron den zes matchpuraten, terwijl de man ui t Zuid met 5 punten, volgt. Zaterdag en zondag volgen de laat ste ronden. Uitslagen va» de vierde ronde: 45 42 98 3 40 72 5 0.555 Dick van Nlerop Aangezien de eredivisieclubs zondag in ver band met de interland Polen—Nederland niet in actie kwamen, hebben de spelers van Excelsior, Fortuna Vlaardingen en Hermes DVS gelegen heid gekregen „bij" te komen in ons voetballers klassement. De meeste spelers, die in de strijd om de Parool-beker hoog genoteerd staanheb ben er nu vier wedstrijden opzitten. Een uitzon dering vormt Dick van Hierop van Hermes DVS, die één wedstrijd miste (in verband met zijn huwelijksreis) en nu nog de enige speler is met een gemiddelde van acht. Peter Eikelenboomde doelman van Fortuna zakte van de gedeelde eerste naar de zevende plaats Het klassement ziet er als volgt uit: 1 Van Nierop (Hermes DVS 8 (24 uit 3); 2 t/m 6 Israël, Moulijn, Wery (allen Feijenoord), J. van Beveren (Sparta) en Libergts (Ex celsior) 7,75 (31 uit 4); 7 Eikelenboom (Fortuna) 7,50 30 uit 4); 8 t/m 12 Jansen, Romeijn (beiden Feijenoord), W. nan Beveren, v. d. Roer (beiden SVV) en Van Koaten (Bermes DVS) 7,25 (29 uit 4 33 t/m 20 Van Hanegem FeijenoordLanghorstv. d. Meer, War- naar (allen SVV), Bassant (Excelsior), Ruts (Bermes DVS) 7 (28 uit 4), Klijnjan (Sparta) en De Boom (Excelsior) 7 (resp 14 uit 2 en 21 uit 3). Als de Ierse scheidsrechter Carpenter streng de hand houdt aan het UEFA-reglement zal Feijenoords doelman Eddy Treij tel woensdagavond in de Europa Cup-wedstrijd tegen Reykjavik niet in het 2wart zrjn favoriete kleur gekleed mogen gaan. Aan het reglement Is dit jaar een artikel toegevoegd waarin ge zegd wordt dat er een duidelijk onderscheid moet zijn tussen het tenue van de scheidsrechter en dat van de doeiverderfigers. Eddy Treijtel hoopt dat de nieu we bepaling aan de aandacht van de Ier ontsnapt. Hij is van plan woensdagavond toch zjjn 2warte trui aan te trekken, maar om op alles voorbereid te zijn heeft hij zich gisteren in de sportzaak van Bob Janse toch maar vast een gele trui aangeschaft. (Van een medewerkster) Hartje Rotterdam krijgt er steeds meer modezaken bij. Het heeft er op het ogenblik alle schijn van dat het modecentrum zich volledig op en om de Lijnbaan en het Beursplein concentreert en het uitgaanscentrum zich ver plaatst naar de beide binnenwe gen. Gisteren opende Kreymborg een nieuwe vestiging aan hot Beursplein, nadat het filiaal voor herenkledin" aan de Binnenweg al eerder gesloten 11 "^e totaal verbouwde nieuwe vestiging wordt zowel heren.- als da mes- en kmderiïledmg verkocht. De opening ging niet onopgemerkt voorbij. Drie mannelijke en due vrou welijke mannequins voerden in en om JL plages van het pand een als „pantomine aangeduide act op. Zij SfemLraitSf,lattfi d°odsfcU m de ROTTERDAM, zaterdag. Met een repertoire van populaire bijzonder mooie melodieen heeft het HET-man~ nenkoor o.l.v. Piet Struyk gisteravond haar medewerking verleend aan een feestelijk programma. Aan deze feestavond, die gehouden werd in de RmêraheJ, werkten verder nog mee de conferencier Htfrman 't Hart, een trio van Wim Moens. de zangeres Rita Hovlnk en. het Leedy trio, de altijd succesvolle afronding van een feestprogramma. Hierna maakten de ongeveer dui- zend aanwezigen een dansje op de voortreffhjke muziek van het kwar tet van violist Frans Popti. aan armen, benen of kleding van de „poppen". Amsterdams stermodel Ben vertel de: „We poseren de laatste tyd veel op deze manier. Overal m Nederland en Engeland waar we maar gevraagd worden. Het ,s een idee van onszelf om de klassieke modeshows te ver- meuwen. We kwamen er e.genlyk op, dn,kW. Nelv Yon5c 'in bepaalde Etalages met complete wonirag.nr:chtingen ko- Six Je .moet natuurlijk met helemaal doodstil staan, anders «u* voorbij gangers niet, dat je ?<r vlees en bloed bent." .„F?1ailvoi>r Kreymborg ontstond tus- i» r. uur regelmatig een. oploop voorde v.assen-beeldentiappening. vinu het nÜ, ^'e mensein staren je aan een?^ 'aan lachan te krij-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Parool / De Schiedammer | 1969 | | pagina 1